Euroopa
ja reanimatsioon
Lagunenud
asjade putitamine on jõukate tüüpide lõbu. Just lõbu … sellele lisaks millega
nad on oma põhisissetuleku saavutanud.
ÜTS
üks põhialuseid on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr 1370/2007, mis
käsitleb avaliku reisijateveoteenuse osutamist raudteel ja maanteel. Selle
peamiseks eesmärgiks on tagada turvaline, tõhus, ja kvaliteetne
reisijateveoteenus reguleeritud konkurentsi abil. Dokument tõdeb, et käesoleval
ajal ei paku mitmete avaliku huvi seisukohalt vajalike riigisiseste
reisijateveoteenuse osutamine majanduslikku huvi .
Tegemist
on vahepealses suurushullustuses hääbuma kippuva bussinduse renimeerimise
kavaga. Ilmselt annab parima selgituse bussinduse tähtsusest EL bussireisijate
õigusi reguleeriva dokumendi üks seletuskirjas toodud lõik, mis võiks olla
umbes järgmine:
-Ühtne
transporditurg on toonud eurooplastele olulist kasu. On väga oluline kehtestada kõnealuste teenuste osutamist
reguleerivad igakülgsed juurdepääsutingimused ja eeskirjad , sest
bussitransport on hädavajalik tööl käimiseks, lähedaste ja sõprade
külastamiseks ning vaba aja veetmiseks ja huvireisimiseks; halb juurdepääs
bussitranspordile võib tõsiselt takistada paljude inimeste integreerumist, mis
on KAHJULIK KOGU ÜHISKONNALE.
Samas,
nagu eelpool tõdesime, transpordi Valge
Raamat (VR) näeb tulevikus ette, et tähtis on
õigete
hindade kindlaksmääramine ja moonutuste vältimine, tähtis osa on hinnasignaalidel.
Transporditasud ja -maksud tuleb ümber kujundada nii, et rohkem kohaldataks
põhimõtteid „saastaja maksab” ja „kasutaja maksab”. Suurem sotsiaal-majanduslik
kasu ja positiivne välismõju õigustavad mõningast riiklikku rahastamist, kuid
tulevikus peaksid kasutajad maksma kinni praegusest suurema osa
transpordikuludest.
Aitajad,
sekkujad ja segajad.
Sekkumine
turgu, konkurentsi, on väga „triki värk”. Valed tähised võivad turgu mitte
arendada vaid selle sootuks tappa. Pidev hindade alandamine ilma mingi uue
tehnilise lahenduse või logistika ümberhindamiseta ei ole mõeldav. Suures
piiris jaotuvad vedude kulud kolmeks: kütusele, kapitalile, tööjõule, siis on
selge, et kütuse ja busside hind ei sõltu eriti vedajast (kui sõltub siis on
tegemist tõsise rikkumisega kas maksunduses või turvalisuses). Esimene ,
võib-olla ainuke „kokkuhoiu koht” on
bussijuhid. Kuid mida on väärt hea buss, kui seda ei ohja hea bussijuht? Õige, ei midagi. Siinkohal tekkib uus oht
bussindusele – heade bussijuhtide
puudus. Teisalt, kui nihverdatakse piletituluga annab see vale signaali
„ämmale” reisijate suhtes ja nõudluse üha kasvavale dotatsioonile. Siit on juba
kere teha valejäreldust, et kui maakonnaliinide dotatsioon on juba 70-80%, siis
võiks sõit olla tasuta. Mis see 20% dotatsiooni ikka on. Kuid tasuta asju teatavasti
ei ole meie maailmas olemas. Kui reisijapoolset vedaja tegevuse korrigeerimist
enam ei ole, jääb vaid aseaine - „ämmale meeldimine”. Siis oleme tõelises hädas, teenuse kvaliteet
langeb, dotatsioonid kasvavad. Eee ... kvaliteedi langemine, peletab sõitjate huldast autodessse tagsi sealt vahepeal nauditava teenusega ühisele transpordile võidetud reisijad. Maht langeb, ... langeb ... langeb .... Liin suletakse ... järgmine liin suletakse ... järgmine ...
Maailma
loomine algab molekulaartasandilt.
Kui
me tahaksime saavutada paremat tulemust meie kõigi, kui riigi, kui
konkurentsi ja reisijate jaoks, peaksime alustama pisiasjadest nn molekulaartasandist.
Vaadake, nagu eelpool tõdesime, ka mammut on molekulaarsüsteem st et enne olid molekulid, mis moodustasid
mammuti, mitte enne oli mammut ja siis … Meiegi oleme kuidagi märkamatult
eemaldunud sellest algtasandist ja keskendunud suurprojektidele, kuid kas need
projektid meile ka kasu toovad või aitavad vaid arvetulpasid selgitada?
Mida
me tahame?
Mida me reisijatena siis tahame? Milline võiks
olla hea ÜT teenus? Nagu eelnevalt selgeks tegime, jaguneb ÜT kommertsliinideks
ja ATL. Kommertsliinidega pole probleeme, seal toimetavad ettevõtjad turu
tingimustes. Siiski on ÜT edu üks tähtsamaid eelduseid reisijate maht. Ja just
see on valdkond kus dr Riik võiks oma ressurssidega, toimides ÜTS vaimus
(rohkem inimesi ÜT, et vähendada individuaalsõidukite osakaalu), olukorda paremaks, tõhusamaks, muuta. Kui me
võtame piltlikult niimoodi, et kaugliiklus, nii bussi, kui ka rongiliiklus on
jõed, siis ükski jõgi ei koosne vaid jõest, see saab üldjuhul alguse ojadest ja
allikatest. Nii meilgi on ÜT edendamiseks vaja inimesed liikuma saada. ÜT-ga liikuma saada. Milline
siis praegune olukord on?
Mul
on heameel, et üks meie „seitung” lausa
juhtkirjas võttis jutuks ühistranspordi tähtsuse, võrreldes selle
arengut/arendamist lausa riigireformiga. Üpris üllatav seisukohavõtt kuna
harilikult selle „mitteseksika” teemaga tegelda ei taheta, pigem räägitakse
ikka vigadest. (Õnnetused, järjekorrad, reisjde ärajäämine, see on arutluste peateema). Kuid tõsi see on, et ühine transport on üks tähtsamaid ühiskonna
sidusust ja tasakaalustatud regionaalarengut loovat tegurit. ÜTS-ga „tegeldi” nagu eelpool tõdesime, aastat kümme/kaheksa, ikka niimoodi, et kohe-kohe
saab valmis. Lõpp venis ja venis kuna huvid olid ja on väga haralised. Seaduse
enese loomine sai alguse EL vastavatest direktiividest, mis püüdsid reanimeerida
bussiliiklust. Mitmed valeotsused, liigne kahjumlik rongiliikluse erendamine
olid viinud mitmed Euroopa alad sellsesse seisu, kus bussivedu oli praktiliselt
lakanud. Tõdeti et nüüd oleks aeg päästa mis päästa annab. Koomast
väljatulekuks nähti ette terve pakett kalleid reanimeerimisseadmeid, alates
dotatsioonidest, pikaajalistest siduvatest lepingutest kuni veovahendite
soetamiseni eelarvelistest (st meie enese rahast) vahenditest. Mnjh, ma ei tea, kas selle direktiivi, mis
muide on otsekohalduv, järelaimamiseks peame me oma täiesti unikaalse,
konkurentsitiheda ÜT süsteemi meie enese raha eest koomasse peksame ja siis
seda sealt kangelaslikult (jälle meie enese ühise raha eest) välja hakkame
tooma? Väga veider mõtteviis, kuid … Kuid tundub tõeks muutuvat.
Meil
õnneks asjad senini nii kaugele sellel ajal veel läinud ei olnud. Toimis päris mõistlik kaugliiklus ja ka
maakonna tasandil saadi hakkama, kuid … Kuid tänapäeval ei ole enam piisav, kui
keegi saab oma alal hakkama, tänapäeva maailm on mänguline, mis eeldab ka
uuelaadse teenuse pakkumist. Tänapäeva inimene ei rahuldu pelgalt liikumisega vaid
tahab keskkonda. Uue aja väljakutse ongi, kuidas luua ÜT, kui keskkonda:
keskkonda tööks (kontori pikendus), keskkonda ajaviiteks (kino bussis),
suhtluskeskkonda (võimalus suhelda sõpradega). Uus teenus annab reisijale
hindamatu väärtuse – lisaaja.
See
millest mina unistan on mitte vanaaegne punktist A punkti B (või P punkti)
kulgev liinikilomeetreid nühkiv ühistransport vaid nauditav ühine transport.
Mitmed põhjanaabrite suured ÜT ettevõtjad on formuleerinud oma tegevust kui
Ühist reisi, mis lähtub reisija vajadustest mida toodetakse koos reisijatega ja
ka uusi tooteid luuakse ühiselt. Vahva.
Samas kogu selle vahva süsteemi juures sõidetakse näiteks põhjanaabrite
juures senini ca 85% oma sõitudest
autoga (ca 5++% bussiga, 5+% rongiga ja ülejäänud trammi, lennuki, metroo ning taksoga).
Mida peaksime meie siis tegema, et oma väheste ressursside juures saavutada
maksimaalset tulemust? Konkurents? Kindlasti, ilma konkurentsita ei jõua me
väheneva ja vananeva elanikkonnaga riigina ebaratsionaalseid kulutusi kinni
maksta. Kuid konkurents peab olema selline, mis aitab ettevõtlusel areneda,
mitte turgu valede eesmärkide jahtimisel
tappa. :
Maakonnaliikluses on valed eesmärgid st mitte nauditava teenuse pakkumine vaid
odavalt "ära vedamise" vähempakkumine ... turu tapnud. Ongi jäänud vaid "ämmmale meeldimise turg". Mnjah.
Järgneb …
Targutusi:
E.
M. Goldratt J. Cox „Eesmärk” Fontese Kirjastus 1998
Lk
51 „Alex, sa ei saa tootlikkuse mõistest aru, kuni sa ei tea, mis on eesmärk.
Sinnamaani mängid sa ainult mitmesuguseid mänge numbrite ja sõnadega.”
Lk
60 „Nüüd ma lõpuks taipan. Tootmisettevõtte eesmärk on raha teenida.”
„Proua
välisministri Madeleine Albrighti memuaarid” Sinisukk 2004
Lk
72 „Muskie (Senati eelarvekomisjoni esimees) oli liberaaldemokraat, aga ühtlasi
kõva käega maine`ilane. „Maksumaksja raha pillamises pole midagi liberaalset, „
kuulutas ta.”
Lk
86 „Mind tööle võttes toonitas Brzezinski, et ma ei püüaks selgelt määratleda
oma töökohustusi, sest see tähendaks ühtlasi määratlemist, mida ma ei ole
kohustatud tegema. „Vaata, et sa ennast suure määratlemisega huvitavast tööst
ilma ei jäta, „ hoiatas Brzezinski”
Lk 132
„Cristopher oli advokaatide advokaat (USA välisminister), kes rõhutas
ettevalmistuste, täpsuse ja visaduse tähtsust. Ta oli kuivetu ja napisõnaline.
Teda jälgides hakkasin pikapeale aru saama, et kulmukergitus väljendab tugevaid
emotsioone”
A.
Tuchman
„Augustikahurid” Eesti Raamat 1977
Lk
37 „Omada õigust ja lasta end võita – seda vastutavale ametiisikule ei
andestata, ning Michel maksis oma läbinägelikkuse eest nagu kord ja kohus. Ta
lasti lahti …”
Lk
70 ”Pärast kaheksa aastat kestnud välisministri ametit krooniliste „Bosniate”
perioodil, nagu Bülow neid kutsus, oli Grey omandanud täiusliku kõnemaneeri,
kus sõnadel oli võimalikult vähe mõtet. Selgesõnalisuse vältimine oli tal
kujunenud omamoodi meetodiks, nagu keegi ta kolleeg väitis.”
No comments:
Post a Comment