Thursday, July 2, 2015

Järjejutt Vol4: Meie Paristajapojad Eidelaenudest



Uusrahvalaul: Kes küll maksaks eidelaene?

Niisiis ma ei ole rongi vastane, kaugel sellest, ma olen sügavalt veendunud, et rongil on oma kindel koht meie ÜT süsteemis. Ma olen lihtsalt müütilise üleelusuuruse raiskur-rongi vastu. Sellise arengu puhul jääme me … eee … rongi alla. Fataalselt.

Alustame alati justkui õiget asja ajades, kuid  … valest otsast. Refrään: Kõik tahavad teha suuri asju ja uhkeid programme, kuid maailm algab pisiasjadest. Rahulolu algab sellest, kas inimesed tunnevad neist tegevustest rõõmu ja kas see on taskukohane. Turvaline. Turvaline selles mõttes, et homme ei ole tema ukse taga kohtutäitur, kes ta ülejõu võetud kohustuste katteks oma kodunt välja tõstaks. Alustaks algusest, selleks, et me ei peaks oma kaunid rahvalikku laulukest „Kes küll maksab eidevaeva … „ muutma ajastukohaseks „Kes küll maksaks eidelaene …” . Mida inimesed tahavad? Mis on see meelepärane toode? Mitte ainult meelepärane toode vaid ka jõukohane toode. Miks jõukohane, aga seepärast, et sõna JÕUKOHANE ise räägib enese eest. Kas jõudu on või ei ole?  Me võime ju tahta, nagu eelpool märkisime, oma tagaaiast või agulimaja katuselt „helikoperdejaga” lennata Vaimupealinna, kuid kas see on meile jõukohane? No igaüks teab, et ei ole, kuid kui me räägime näiteks 30 ++++ milj EUR luksusrongide peale kulutada, tundub … täitsa „nämma”. Nii see olekski, kui reisirongiliiklus suudaks ise piletitulust seda rongi osta ja majandada, kuid nii see pole. Kas on ikka mõistlik ja meile jõukohane suunata raha teenusesse mis toodab 500% kahjumit … aastas. Ja niimoodi iga aasta? Seda ma nimetangi raiskamiseks, projektiks „Raiskurong”.

Luksuse definitsioon

Luksuse vastet otsides tuleb välja, et Eesti Entsoklüpeedia ja Vikipeedia sellist mõistet ei tunne. ENE annab vasteks (lad.) - pillav toredus ja luks on teadagi valgustatuse mõõtühik SI süsteemis. Vana Võõrsõnade leksikon ütleb, et luksuslik on - tore, toreduslik ja luksus on - toredus, üle mõistusliku elustandardi ulatuv kulutus, toretsemine, pillavus. Ilmselt on käesoleva juhtumi puhul kasutatav väljend "üle mõistliku elustandardi ulatuv kulutus".

Tegelikult on niimoodi, et "luksuslik" on suhteline mõiste. Kui ameeriklane ütles, et elu on täitsa ...."pannis/pekkis", pidime maha müüma pere kolmanda auto, siis filipiinlane arvas, et elu on läinud luksuslikuks, ta sai osta sel aastal teise T-särgi. Luksus kujuneb igas ühiskonnas, kogukonnas, pidukonnas võrdlusese käigus. Näljasele aganaleiva sööjale on nisusai luksus. Nisusaia sööjale on punane kalamari luksus, punase kalamarja sööjale on must kalamari luksus. Seega luksus selgub võrdluses mõistlikkuse ja üleelustandardi võimaluste vahel.

Nii ka meil, kui me peame kodanikualgatuse korras, rahva annetustena, ostma vigastatud sõjameestele kõnniroboteid (muide need on inimesed, kes saadeti missioonile riigi poolt ning noorte inimeste, mitte ainult sõjameeste aitamine tagasi normaalsesse tööellu on ühiskonnale prioriteet võrreldes mugava rongiga), kui meil ei ole raha, et lasteaedu ehitada, õpetajatele, meditsiinitöötajatele jne vajalikele ühiskonda ülal hoidvatele "tublidikkudele" rohkem palka maksta, siis kolme laheda esimese klassi pikkrongi ostmise soovimine nädala kahele päevale on selge luksus ehk üle mõistliku elustandardi ulatuv kulutus

Üle mõistusliku elustandardi ulatuv kulutus on ühiskonna eksistentsile ohtlik ehk milliseid tegevusvaldkondi on riik valmis ülekulutamise katteks hülgama?


Sotsiaalabi teenus? Kogu majandussektor?

Muide käsitleda ÜT vanaaegselt, kui sotsiaalabi teenust on vale, läbinisti vale. Vanaaegne ja vale. Aeg on muutunud ja vajadused endisaegse krigiseva-haisva-lombaka ühistranspordi järgi on kadunud, tänapäeva sõitjad vajavad nauditavat ühist transporti, ühisel reisil. See pole mitte unistus, …  vaid kommertsvedajad on selle juba tõeks teinud. Vaadake kuidas on uuelaadne teenus, selle kvaliteedi ja prestiiži tõus mõjutanud reisimist linnadevahelises liikluses nii bussinduses, kui ka ronginduses (meie ühise raha eest). Tähendab on võimalik toota ÜT kui kvaliteetset toodet. Uus toode, see on nauditav ühine tarnsport. Sotsiaalteenus on … eee …. sotsiaalteenus. Pigem hädalise aitamine. Mis asi võiks olla hädalise (kes pole hädaline) luksuslik aitamine? Ei tea, kuidas teil, kuid minu silmis on see raiskamine.

Kaks ühes: kingitud kvaliteetaeg

Tänapäevane ühine transport on mitte pelgalt vedu, vaid vedaja poolt kliendile keskkonna loomine. See pole üksnes kulgemine punktist   A, punkti B vaid see, et selleks kulutatud aja jooksul saame me teha/tunda ka midagi muud. Niimoodi ei ole see tühja raisatud aeg, vaid reisijale pakutakse topeltaega. Nauditavusega saab reisija kaks ühes teenuse: sihtkohta jõudmise ja ekstraaja enda või töö jaoks. See on ühise transpordi sügavam sisu – klientidele müüakse/kingitakse … aega. Kvaliteetaega


Keskkonna loomine

Töökeskkonna loomine, lõõgastuskeskkonna loomine. Nauditava keskkonna loomine, et … kõige limiteeritum ressurss – aeg – kõige paremini kasutust leiaks.

Põhjanaabrid on juba tükk aega tagasi adunud olukorra sügavaid muutusi, elanikkonna vähenemine, vananemine ja osade piirkondade tühjenemine ning formuleerinud oma tegevused nn Transpordirevolutsioonis ja arengukavades. Sellel on paar lihtsat alustala: vähemaga rohkem ja kõige keskmes on inimene. Inimese vajadusi püütakse maksimaalselt rahuldad, kaasates teda nii reisijana kui ettevõtjana uute toodete väljaarendamisse. Just ettevõtjate kaasamine sellesse päästeaktsiooni, kus luuakse uut Ühise transpordi maailma on põhjanaabrite dokumentides tähtsal kohal. Ja veel üks teadjamehe tarkus: „Ükskõik kui hästi firma praeguste klientide sõnastatud vajadusi ka ei rahuldaks, riskib ta väga paljuga, kui ei hoia sihikul neid vajadusi, mida klient  veel ei sõnasta, ent mille rahuldamine talle ometi meeldiks. Ja olgu praegused kliendid kui tahes rahul, firma kasum võib jääda toppama, kui ta ei tõmba endale põhimõtteliselt uute klientide tähelepanu. Ettevõte, kes ei tee enamat kui reageerib olemasolevate klientide sõnastatud vajadustele, on varsti mahajääjate hulgas.” G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus  2001




Järgneb …

V. Suvorov „Puhastus” Olion” 2000

Lk 82 „Ma olen alati kahtlustanud endas peituvat hullumeelset: (…). Siin ei ole ju midagi avastada. Kuid miks mina näen seda kokkulangevust, teised aga mitte?”  VIL artikli „Ränk, kuid vajalik õppetund” kohta, Narva lahing Punaarmee sünnipäev, rahvakomissar Dõbenko

E. M. Goldratt „Vajalik, kuid mitte piisav”  Goldratt Baltic Network 2001

Lk 60 „ Meie räägime oma keeles, arvutisüsteemide keeles, mitte aga kliendi keeles. See on aga korraliku müügitöö kõige põhilisema reegli rikkumine.”

Lk 72 „Me oleme lihtsalt üks ummisjalu kuristiku poole tormav loomakari, (…) Ja keegi ei pilguta silmagi; kogu nende tööstusharu käitub nii, nagu ei oleks kuristikku olemas. (…)

Kas võib asi olla selles, et nad lihtsalt ei näe, kuhu me tormame? Ei seda mitte. Praeguseks ei ole see enam loogiline ennustus, vaid igapäevaelu kurb reaalsus, millega me kõik hädas oleme. Ta oigab. „Nad ei räägi samal põhjusel mis minagi.” (…) Ja mina ei räägi sellepärast, et hädakella löömisest ei ole kasu, ainult kahju. (…) Nende põhiturg on küllastunud ja sinna pole midagi parata, et suurfirmade arv on piiratud.

E. M. Goldratt J. Cox „Eesmärk” Fontese Kirjastus 1998

Lk 48„Alex, kui sa oled selline, nagu on enamik inimesi siin maailmas, siis oled sa ilma küsimusi esitamata omaks võtnud nii palju tõdesid, et tegelikult sa ei mõtle üldse.”


Lk 49 „Mis ma tahan öelda, on see, et efektiivsusel ei ole mõtet, kui sa ei tea, mis on sinu eesmärk.”

No comments:

Post a Comment