Illusioon tasuta transpordist
Lugesin mullu, et pensionäride arv
ületas (maagilise?) 400 tuh piirimaa ja moodustab üle 30% elanikkonnast.
Õnnitlen,
elu on läinud paremaks, pikemaks. UK
teadlased on välja arvestanud et tänane UK mees peaks töötama 80 eluaastani, et
olla samades tingimustes , kui oli mees pensionisüsteemi käivitamise ajal.
Nojah, suure tõenäosusega ta ei elagi selleni. 20 saj alguses elasid ka vähesed
pensionini. Meil on pension kujunenud mingiks palgata puhkuseks kõigile ja ca
20, paremal juhul30+ aastaks. See et iInimesekeste eluiga tõuseb, sealhulgas
tervena elatud eluiga on tore. Samas on need inimesed suures osas maksuraha
juurdetootmise tsüklist väljas. Nad ei ole enam tulupool, nad on kulupool
Prantsusmaal on viimastel aastakümnetel märgatavalt suurenenud 100 aasta
ületanute klubi ja seda mitte niimoodi nagu ennesõjaaegses Eestis, kui Leedu
tahtis aastapäevaks laenata Eestilt kahureid, siis sai vastuseks. „Muidugi, kas
soovite pooli või mõlemat?”. Seal toimub sajaste kasv ikka tuhandetes.
Neetud statistika, ei lase uneleda
See pani mind mõtlema süsteemis
"kes maksab". Vaatasin statistikaameti andmetest ja meil on 0-25
aastaseid inimesi ca 362 tuh, 60-85+ 320 tuh inimest, kokku seega ca 682 tuh
inimest. Kõik need Inimesekesed saavad mingil või täiel määral kasutada
tasuta/soodussõidu võimalusi. Siia lisandub ca 98 tuh töövõimetuspensionääri ja
431 tuh Tallinna elanikku. Lisaks kõik avaliku teeninduse liinide kümned
tuhanded kliendid maksavad vaid 20-30%
sõidu maksumusest. Nüüd "suure
ringi" küsimus:
Kui palju ca 1,3 milj inimesest
maksavad otseselt ÜT eest?
Saame soodustusi ja saame „tasuta”, kuid ei
märkagi seda. Kes maksab? Eelarve maksab? Mis loom see veel on? Kes selle kõhu
täis on nuumanud? Kes siis maksab? Õige,
naabrimees maksab. Muide mitte ainult üks naabrimees, selleks, et rongiga sõita,
peavad neli naabrimeest raha kokku panema, et näiteks mina saaksin rongiga
sõita, st. osta pileti. Peale seda peavad naabrimehed muidugi leidma järgmised
neli ullikest, kes nende sõidu kinni maksaks või oma autodesse kobima. Vaat
niimoodi, me isegi ei tea, et naabrimees, õilishing, minu rongi või bussisõidu
kinni maksab. Tänust rääkimata. Me isegi ei tea, et naabrimeest või Lepiku Juulat
tänada.
Kokkuvõtteks, kõik need kategooriad
saavad kas täielikult "tasuta" või soodustustega sõita. Neid ei saa
küll summeerida, kuid kui arvestada, et osa kategooriaid saavad tasuta sõita, osa allahindlusega vedajate endi äriplaanist
lähtudes näit vanurid ja noored (50%) siis olukord on üpris omapärane ja seda
vaid pileti ostmise korral. Siia tuleb lugeda lisaks nn baasdotatsioon:
raudteel 80% ja maakonna-valla liinidel kohati 60-70%.
Seega
…. Natukene veel ja meil ongi tasuta ÜT. Mnjah, küsimus on ainult siis kas
ühine transport on ja kas see on nauditav. Kui niimoodi vildakalt edasi läheb on suur tõenäosus, et mingi aja pärast on …
individuaalautod kõik üle võtnud. Miks? Doteeritav hankesüsteem ei suuda kunagi
piisavalt hästi kohaneda turuga. Sel puudub side kliendiga. See ainult
imiteerib turgu. Sõiduautod võtavad ÜT kliendid üle, kui graafikud ei ole piisavalt tihedad, sõit
ei ole piisavalt kiire ja sõit ei ole nauditav. Kui hinnasignaalid on valed,
siis on ka tegevussuund vale. Kas te sõidaksite Tallinnast Tartusse rongiga,
kui peaksite maksma kogu sõidu maksumuse eest täishinda? Küsite palju see olla
võiks? No umbes 40-50 EUR! Hallo? Mis on, jäite tummaks? Ehmatasite ära? Luksusrong
oleks ilmselt kallimgi veel. Kas siis tahame endale lisaronge? Kes nendega
sõidaks? Võib-olla 60-70 EUR eest? Nojah, see hind meenutab juba enam
odavlennufirma pakkumisi (Easyjet oktoobris Londonisse 25.84 naela).
Hinnasignaalid
ja Valge raamat.
VR:
„21. Õigete hindade kindlaksmääramine ja moonutuste vältimine
Paljude selliste otsuste tegemisel, mis võivad
mõjutada transpordisüsteemi pikka aega, on tähtis osa hinnasignaalidel. Transporditasud ja -maksud tuleb ümber kujundada
nii, et rohkem kohaldataks põhimõtteid „saastaja maksab” ja „kasutaja maksab”.
Kõnealuste tasude ja maksudega peaks tugevdatama transpordi rolli Euroopa
konkurentsivõime- ja ühtekuuluvuseesmärkide saavutamisel ning sektori
üldkoormus peaks kajastama transpordi kogukulusid, sealhulgas infrastruktuuri-
ja väliskulusid. Suurem sotsiaal-majanduslik kasu ja positiivne välismõju
õigustavad mõningast riiklikku rahastamist, kuid tulevikus peaksid kasutajad maksma kinni praegusest suurema
osa transpordikuludest. Oluline on
kasutajaid, ettevõtjaid ja investoreid õigesti ja ühtsetel alustel rahaliselt stimuleerida.
//ega asjata Siim ei räägi teemaksust
AV//
22. .
Seepärast tuleb turuvalikute ja jätkusuutlikkusvajaduste vahelise kooskõla
tagamiseks (ja nn jätkusuutmatuse majanduslike
kulude arvestamiseks) tehtavate
jõupingutuste käigus võtta arvesse välismõju, kõrvaldada maksumoonutused ja
põhjendamatud toetused ning tagada vaba ja
moonutusteta konkurents. Kõnealuseid
meetmeid on vaja ka selleks, et tagada võrdsed
võimalused otseselt
konkureerivatele transpordiliikidele.”
Nonii,
selline peaks välja nägema tulevik. Tegelikkus on pehmelt öeldes
testsugune. Kui vaadata tänaseid
statistilisi andmeid, siis nii maakonnaliinidel, kui ka rongiliikluses katab
piletitulu vaid 20-30% teenuse maksumusest. Inimene ostes pileti mõtleb
tõsimeeli, et ta on sellega maksnud sõidu eest, tegelikult on ta maksnud vaid
bussi/rongi sisenemise eest ja kolmanda pingireani kõndimise eest, … mitte
sõidu eest. Sellest tekkib ka arusaamatus, ma ju maksan, miks mu teenus on nii
… kehv, harv. Miks ei osteta rohkem
maakonnaliini busse või ronge. Ehhee, kuid tegemist ei olegi kommertsteenusega
vaid sotsiaalabiga ja sotsiaalabil on piirid. Kogu see segadus on
tekitanud olukorra, mil pileti hind ei
olene enam sõidu maksumusest . Reisija ja maksja on üksteisest lahutatud.
Hinnasignaal, kui tähtsaim turgu reguleeriv mehhanism on tasalülitatud.
Ettekasvatamine
Nüüd
tagasi hinnasignaalide juurde. Me saame mõjutada inimeste käitumist mitmel
moel, näiteks rääkides neile hea ja kurja äratundmise puust ehk mis on hea ja
mis halb. Mõnikord see toimib. Siiski on kaks tööriista, mis mõjutavad tarbija
käitumist otsesemalt: kui me tahame millegi tarbimist stimuleerida, siis me
alandame selle hinda ja võib-olla sellest kujuneb harjumus, mida on tarbija
valmis maksma ka selle tegeliku hinna
juures. See on niinimetatud turu ettekasvatamine. Selline ettekasvatamine saab
olla vaid ajutine meede. Muidugi saab ettekasvatamine toimuda vaid siis, kui
selleks pidevat tööd tehakse ja tingimused selleks luuakse.
Järgneb
…
Targutusi:
G.
Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001
Lk 73
„Sügavalt sissejuurdunud minevikukogemused, mida antakse ühelt juhtide
põlvkonnalt edasi teisele, on igale organisatsioonile ohtlikud kahes mõttes.
Esiteks võivad inimesed aja jooksul unustada seda, mida usutakse. Teiseks
võivad tegevjuhid hakata arvama, et see mida nemad ei tea, ei tasugi teadmist.
(…) Eilsest „heast ideest” saab tänane „poliitiline joon” ja homne „käsk”.
(näide nalja ahvi ja posti otsas oleva banaanikimbu ning pangetäie külma veega)
Lk 74 „Teine
ja ehk suuremgi oht seisneb selles, et üksikisikud ei tea, mida nad ei tea. Mis
veelgi hullem, nad ei tea isegi seda, et nad ei tea. See on iga organisatsiooni
üks tõsisemaid väljakutseid: kuidas saada teada seda, mida ei teata?”
Lk 77 „ Ainus
võimalus kaitstes end leidlikumate konkurentide eest on tulla esimesena
alternatiivse väärtuse kaitsemehhanismi peale, lammutada ise esimesena oma
tooted ja teenused ning jõuda ise esimesena tulevikku, olgugi et see tulevik
kahandab mineviku edu. Nagu Andy Grove Intelist on öelnud: Iseendal tuleb olla
oma kõige kangem konkurent.”.”
Lk 106
„Tuleviku ennetamist ei tee ettevõttele sageli raskeks mitte see, et tulevik
oleks tundmatu (…), vaid tõsiasi, et tulevik on teistsugune.”
S. Johnson
„Kust tulevad head ideed. Innovatsioon läbi aegade.” Äripäev 2013
Lk 155 „ Viga
juhatab tihti rajale, mis viib inimese tema mugavatest eeldustest
kaugele-kaugele.” „Õiged oletused hoiavad inimesi paigal. Eksimine sunnib
inimest avastustele.”
J. C. Maxwell
„21 vääramatut juhtimise seadust” Thomas
Nelson, Inc
Lk 77 „Kuid
tavapärasele mõtlemisele vastupidiselt usun mina, et juhtimise põhituum ei
seisne selles, kui kaugele jõuame meie, vaid kui kaugele aitame jõuda teistel.
See aga saavutatakse teisi teenides ja väärtustades nende elu. … Kui oled juht,
siis usu mind, sul on inimestele, keda juhid kas positiivne või negatiivne
mõju. … Sageli ei saa vähendajad ise arugi, et nad teistelt midagi vähemaks
võtavad. Ütleksin, et 90 protsenti vähendajaist teevad seda tahtmatult. Nad ei saa
aru, et neil on teistele negatiivne mõju. Ja kui juht on vähendaja ega muuda
oma viise, on see ainult aja küsimus, mil ta mõju muutub vähendajast jagajaks
ehk killustajaks.
Erinevalt
vähendajatest teeb 90 protsenti neist, kes teisi väärtustavad, seda ettekavatsetult.
Miks ma seda ütlen? Sest inimene on loomult omakasupüüdlik. Mina olen
omakasupüüdlik. Selleks et olla liitja, peab iga päev lahkuma oma
mugavustsoonist ja mõtlema, kuidas teisi väärtustada. Kuid selleks et olla
juht, keda tahetakse järgida, tuleb mul seda teha. Tee seda piisavalt kaua, ja
sa mitte üksnes ei lisa kasu, vaid hakkad seda kordistama.”
No comments:
Post a Comment