Usaldusökonoomika
Küsisin
„Bürokraat, võim ja Vanaema” Usaldusökonoomika peatükis, kas usaldust saab
üldse väljendada majanduskategooriates? Kas see on üldse Ökonoomika? Arvan, et usaldusökonoomika on meile tohutu
ressursi panipaik. Nagu puutumatu kullamaardla. Miks? Usaldades peame me vähem
raiskama erinevate eluvaldkondade kaitsetehnikatele. Lihtne, ühendatud anumate
seadus. Ressurssi saab kasutada arenguks, mitte paigalseisuks. Niisiis usaldus?
Me ju usaldame iga päev oma raha pankade või pensionifondide hoolde. Me ju
usaldame raha, kuigi see on vaid tükike paberit, tõsi küll kvaliteetset
paberit. Me ju usaldame elektroonilist raha, kuigi selles pole enam isegi
käegakatsutavat paberitükki. On jäänud vaid hoomamatu impulss mingis
infoväljas, aga me usaldame seda impulssi sama andunult nagu vana head
kuldmünti. See on ju usaldusel põhinev süsteem. Ja vastupidi, kui me ei
usaldaks raha ja ei usaldaks panku, siis kukuks ju usaldusele rajatud süsteem
kokku, sest tänapäevasesse majandusmudelisse ongi sisse planeeritud teatud
viitajad ja …. ka teatud õhuvaru. Nii juhtuks ka siis, kui me ei usaldataks
kaubandussüsteemi võimekust varustusahelas ja tuhanded ostjad tormaks korraga
suhkurt/tikke ostma. Usaldamatus tekitaks ajutise kunstliku defitsiidi ja
järgnevas usaldamatuse õhkkonnas ostetaks igaks juhuks ka suitsuvorsti ja muudki
krämu. Sellistele olukordadele, mil usaldus on kadunud, järgneb harilikult
ülereguleerimine administratiivsete meetmete näol. Ühesõnaga, usaldus on
paljude protsesside alus ja toimemehhanism. See on nagu pendeluksest läbiastumine, kui uks liigub sinuga ühes suunas: kerge ja kiire. Usaldamatus on jällegi olukord, mil pendeluks suure kiirusega sulle vastu liigub: võid vastu nina saada, pead lisajõudu kasutama, et ukse liikumissuunda muuta ja aega taiskad ka omajagu.
Riigi
roll või troll (skandinaavia müütides esinev inimvaenulik tont)
Dr
Riigi roll ühise transpordi ülesehituse abistamiseks on ülisuur. See on: 1.kommertstasandil
võistlusliku, kuid mitte turgu tapva regulatsiooni kehtestamine ja
2. selle järgimine ka Dr Riigi enese poolt.
3.
ATL olgu eelkõige ressursside koordineerimise ja rohujuure tasandi
kaasaaitamine ühises transpordis.
4.
Eriti tähtis on olustiku loomine, mil doteeritavate liinide operaatoreid
kehutatakse dotatsioonivajadust vähendama või üleminekut kommertsalustele.
Ja
jällegi, ÜT on mahukaubandus: reisijaid on elad, reisijaid ei ole sured (kui
oled ettevõtja). Seepärast on ülisuur Dr Riigi roll tekitada olukord, mitte
ainult paberlikke loosungeid, mis sunniks turgu pakkuma selliseid teenuseid,
mis võimaldavad ühest küljest ettevõtjaid arendada mugavaid teenuseid ja
teisalt, et reisijatel oleks mõistlikum/mugavam/tõhusam kasutada ÜT mitte
isiklikku autot. See on samamoodi nagu eelpool tõdesime, looduses suured jõed saavad alguse
ojadest ja allikatest nii mahukaubanduslik maakonna ja vallatasandi vedu saab
alguse just nendest küladest inimeste „kättesaamisest”. Vaid niimoodi, et neil
on näiteks „külaringi kasutades” võimalik mugavamalt reisida ÜT-ga kui oma
autoga. Koordineerimise all pean silmas teist mahukaubanduslikku elementi, ehk
reisijaid jätkub vedajatele täpselt nii palju kui on nõudlust. Üks näide.
Virumaa vallakeskuses käib maakonnaliin, vallabuss, koolibuss, „saekaatribuss”
ja siis veel mingi firma buss, ning inimesed sõidavad Rakverre …. autoga.
Paradoks: viis vedajat, kuid sõita ei saa. Miks? Maakonnaliiniga saaks, kuid ei
saa tagasi, vallabussiga saab vaid valla elanik, koolibussiga ja saekaatribussiga
saavad sõita vaid kas koolilapsed või saekaatriinimesed. Tulemus on
tulemusetus. Üks vedaja võiks inimesed ära vedada, kuid viie jaoks pole
lihtsalt ressurssi – inimesi. Kõik toodavad kahjumit. Vaat seda ma silmas
peangi, et siin peab olema mingi koordineeritus. Konkurents on tore mehhanism,
kuid see on vaid vahend, mitte eesmärk. Eesmärgi ja vahendi segiajamine lõppeb harilikult fataalselt. Pealegi võimaldaks koordineeritus
kasutada paremini ära meie ülidefitsiitset ja kallist ressurssi, ehk
bussijuhte. Sellisel juhul ei oleks mõeldav olukord, mil juht läheb kell kuus
hommikul kodunt välja ja tuleb õhtul kell üksteist koju, saades kirja vaid
poolteist tundi tööaega, sest ülejäänud aja seisis ta vallapiiri umbpeatuses
suure kivi juures. See on raiskamine. Dr Riik sul on täita oma roll, ära ole
troll
Järgneb
…
Targutusi:
C.Clark
„Uneskõndijad” Varrak, 2015
Lk
80 „Kriisid tulid ja läksid, ilma et oleksid näiliselt ohustanud süsteemi kui
niisugust. Olukord oli alati, nagu teravmeelitse Viini ajakirjanik Karl Kraus,
„meeleheitlik, aga mitte tõsine.”
Lk
434 Briti mereminister Winston Churchill sai eelnevast võitlusest mõeldes
samuti indu juurde. „Kõik kisub katastroofi ja hävingu poole, „kirjutas ta 28
juunil oma abikaasale. „Olen elevil ja õnnelik.””
Lee
Child „Tagaotsitav” Varrak 2014
Lk
91 „Mu meelest särk on välismaine. Aga aluspesu Ameerika oma. Enamik inimesi
kannab kodumaist aluspesu.”
„Kas
tõesti?”
„Üldreegel
on selline. See on nii kaudses kui otseses tähenduses mugavusküsimus. Ja
ühtlasi intiimne küsimus. Välismaise aluspesu selgapanek on tõsine otsus.
Midagi reetmise või emigreerumise kanti.” //Ameeriklase filosoofia//
Lk
198 Info varjamisest „Nad tegid vastupidi, „ lausus Sorenson,” Nad ei
paisutanud seda aatompommiks, vaid kujundasid sellest hoopis mustaks auguks.
Nüüd kustutavad nad selle ajaloost.”
F Forsyth „Šaakali päev”
Lk 28 „Äärmiselt ebameeldiv on endale
tunnistada, et olukord selline on, aga ma olen veendunud, et kui me
tõsiasjadele näkku ei vaata, jäämegi lolliparadiisi edasi elama.”
No comments:
Post a Comment