Arengumootor: Ressursi
muutmine saastaks?
No nii, nagu
eelmises rohebusside osas nägime on mitmeid asju, mis ei pruugi kallutada
keskkonnasõbralikkust mitte rongide vaid busside poole. Iseenesest vaevas mind
see ressursikasutus või õigemini ressursi mittetäielik kasutamine, mis
olemuslikult muutub raiskamiseks ja saaste tekkeks juba pikka aega. Püüdsin sel
teemal arendada diskusiooni nii mõnegi teise valdkonnasjatundjaga, kuid … Kuid
alati on mugavam jääda sisetallatud radadele, kui rüsida läbi tundmatuse.
Turvalisem ka. Kuid ressursist,
täisväärtuslikust ressursist, jääde „tekitada” on imelihtne. Näiteks kümmekond
aastat tagasi oli juhtum, mil kaks ettevõtjat, millised mõlemad kasutasid oma
tootmises põlevkivi ei suutnud kokku leppida ( selles ei ole midagi
konkurentsivaenulikku), kuidas paremini ressurssi kasutada, üks vajas vaid „õlikivi”,
teine nii „õlikivi”, kui ka „küttekivi”. Kaevandusest tuleb teatavasti mõlemat
(ja eriti rohkelt ballasti), ainult et ühel oligi vaid õlitöötlemine, teisel
mõlemad. Tulemus oli see, et esimesel polnud midagi teha „küttekiviga” ja see
ladustati … eee … kuhugi. Teatavasti põlevkivi, mis oli maapõues ressurss jääb
niimoodi kuhjades seisma ei väärindu nagu vana konjak, vaid tekitab
keskkonnaprobleeme. Nii oligi, loodusest võetud ressursist toodeti oskamatu
koordinatsiooni (õigemini selle puudumise) tõttu … jäädet. Massiliselt.
Seepärast ka rongide juures on tähtis,
et me vaatame protsessi igakülgselt.
„Süsteemianalüütiku
värk”
Minul
hakkavad iga protsessi puhul peas arvud liikuma, selline „ökonomisti värk” ja
mitte ainult „ökonomisti värk” vaid raskekujuline „süsteemianalüütiku värk”. Me
ei oska tegevusi, nähtusi, mõjusid seostada. Kui te vaatate „viisurit” siis
näete te ühtepuhku „teadjamehi” ütlemas, et see asi Eestit ei mõjuta. Paar kuud
tagasi oli mingi "kild", kus teatati, et EL on lõpetanud/keelanud mingite lampide
tootmise, kuid meid see ei mõjuta. Möh? Miks? Keda ei mõjuta? Tootjaid, keda
pole, või kasutajaid, keda on? Ühesõnaga pange tähele kommentaare „ see Eestit
ei mõjuta” ja te saate teada, et Eestit ei mõjuta ei miski. Ei millalgi. Ei
kuidagi. Selline vahva „värk”! Viimane kommentaar „see ei mõjuta Eestit” rubriigist
oli seoses Hiina börsi … eee … ütleme langusega. Triljonite dollarite väärtuses
vara on kaduma läinud ( kuigi raha ei kao kuhugi, raha jäävuse seaduse järgi
läheb raha vaid ühest taskust teise, eriti siis kui kasutatakse püramiidskeeme),
väikeettevõtjad laostumise äärel, majanduskasv ilmselt kängumas, kuid „õnneks”
meid see ei mõjuta. Meil olevat väga vähe majandussidemeid Hiinaga. No tule
Seesamune sealtsamusest appi. Selline analüüs näitab vaid süsteemianalüüsi
puudumist. Hiina langus mõjutab kogu maailma majandust, läbi selle meie
põhilisi kaubanduspartnereid ja ilmselgelt ka pankasid. Kui just üleilmset
majanduskrahhi ei tule, siis rasked ajad tulevad kindlasti. Kuidas võib uskuda,
et „see Eestit ei puuduta”? Arusaamatu.
Võib-olla on
see „mittepuudutamine” selline omamoodi kaitsekilp, et ehk läheb mööda?
Harilikult ei lähe. Seepärast tulebki maailma ja igat molekuli selles maailmas
vaadata süsteemi osana, mis kõik mõjutavad üksteist. Lugesin äsja M. Lissack´i
ja J. Roos`i raamatut „Uus mõtteviis” peale paljude muude teravmeelsete
tähelepanekute oli seal ka meie teemat käsitlev tähendusütlus: „Oli aeg, mil
IBM-ile kuulus 25 protsenti Inteli aktsiatest, kogu Windows, ja neil oleks
olnud võimalik osta üles nii Microsoft kui Apple. Kõik mahamagatud ja
kasutamata jäänud võimalused on tõestus sellele, et IBM-i juhtide peas
keerelnud eraldiseisvad sündmused olid tähendusmaastikul tegelikult kõik
omavahel seotud künkad. Mis oleks juhtunud siis, Kui IBM oleks haaranud kinni
mõnest neist võimalustest? Kivikuningas oleks enda valdusesse saanud terve
vulkaani jõu. Kuid oma künkale truuks jääde, pilgates sündmusi kõvadeks
graniidimürakateks ning otsimata sügavuses peituda võivaid vulkaanilisi
jõudusid, jäi IBM ise laviini alla”. Mnjah, väga õpetlik. Kas me tahame laviini
alla jääda? Mina ei taha! Sina??? Muidugi ei taha. Siis tuleb ka maailma
vaadata süsteemselt, mõjude kompleksina.
Pühad lehmad
ja raudruunad
Me kõik teeme
oma elus iga päev tuhandeid valikuid. Kõigil neil valikutel on tagajärjed.
Samuti on tagajärjed ühiskonna valikutel nagu selgelt on näidanud Bürokreeka
valikud. Sageli segavad meid otsustuse juures sissejuurdunud ja vananenud arvamused.
Omamoodi „pühad lehmad”, mida puudutada ei tohi? Kas peaksime „raudruunade”
puhul „pühade lehmadega” leppima? Ehk sõnastades ümber küsimuse, kuidas saab
ruun olla lehm? Ei saa? Õige, niimoodi tulebki süsteemile läheneda, kõik on
vaieldav ajas ja ruumis.
Kohustuslikud
refräänid
Nüüd ma teen
jälle kord selle kohustusliku refräänikoha, et rongiliiklusel on meie
transpordisüsteemis sh. ka ÜT-s süsteemis oma kindel koht, kuid kõike on vaja
teha mõõdukalt, süsteemi, konteksti ja meie võimalusi arvestada. No nii tehtud!
Lähme nüüd edasi, järgmine refrään: rongindus saab olla tõhus ja
keskkonnasäästlik vaid siis kui tegemist on suures koguses inimeste veoga (
suurlinnade ümbrus) või ülikiirete (kallite) pikamaarongidega, milles on samuti
hea täituvus. Ainuke sellele kriteeriumile vastavuse lähedus on olemas Tallinna
lähiümbrusel. Seega kujutada enesele ette, et tehakse nagu maailma metropolid on teinud, tuletab meelde
pisitirtsu, kes seisab uhkelt peegli ees, on enesele ema kõrgekontsaga kingad jalga pannud,
suu kõrvuni pumatiseks määrinud ja lohistab järgi tädi õlasalli. Mis te sellise
pildi kohta kostaksite? Lapselikult armas? Muidugi. Kuid, kui midagi sarnas
teeks täiskasvanud inimene? Groteskne? Naeruväärne? Kuid meie transpordiloos
see ongi groteskne, see ei ole isegi mitte naljakas.
Müstiline
kasutustasu, kui kaitsekilp läbipaistvusele
Vaatame
natukene ühte „põnevat” … eee … või „müstilist”
teemat ehk raudtee kasutustasusid. Miks
müstilist? Seepärast, et kui kuskil, millalgi arutatakse reisijateveo
üleelusuurust doteerimist, siis öeldakse sama hingetõmbega, et: "Vaadake, see on
tarvilik seepärast, et maanteetransport ei maks maanteemaksu, kuid rongid
peavad maksma kasutustasu". Ja panevad klõpsti suu kinni. Kui nüüd jäädagi selle
koha peale seisma ehk selle künka otsa, siis tõesti, tõest nii see ongi. Kuid …
Kuid mäletate, me ju rääkisime, et kõik on kõigega ühenduses, süsteemi iga
molekul mõjutab kogu ülejäänud süsteemi ja selle võimekust?
Esitame
sellise veidra, küsimuse, et kas raudtee ülepea võiks olla meie mahtude ja
vahemaade juures tõhus? Konkurentsivõimeline? Alustame raudteest enesest.
Lihtsalt soojenduseks (ehk isutekitajaks) veel üks küsimus? Kas te teate mõnda
maanteed, mis on ehitatud vaid bussidele? Mina ei tea, kuid reisirongi raudteid
on küll. Näiteks Tallinn-Pärnu, Tallinn-Viljandi. Nendel liinidel kaubavedu
praktiliselt pole, mis tähendab, et kogu kasutuskulu peaksid kinni maksma … Kes
peaksid maksma? Õige, süsteem. Seega meie, nii need, kes sõidavad, aga eriti
need, kes ei sõida. Ilmselt on see hirmkallis ettevõtmine.
Teine
olemuslik piiraja raudtee tõhususele on, et see on jäik süsteem. Kui kuskil
tahetakse maanteed remontida, siis on bussidega võimalik kõrvalteid pidi
remonditsoonist mööda sõita. Läheb 10-15 min kauem aega, kuid süsteemi see ei
lõhu (sama olukord on ka siis, kui on nõudluse muutumisel vaja liine ümber
korraldada). Raudteel selline võimalus puudub, seal sõidetakse remondikohani,
seal „ümberistutatakse” reisijad bussidesse ja seejärel jälle rongidesse.
Igasugune jäikus on majanduses kurjast, seda ka raudteel. Võib arvata, et kui
meie raudteid tahetaks korda teha, kiirust lisada, siis mõne järgmise aasta
suved just selliseks kujunevadki. "Ümberistumissuved"? Ilmselt toob see kaasa reisijate vähenemise,
sest tänapäeva inimene ei taha ümberistumistega reise, ta tahab mugavust.
Reisijate vähesus teatavasti nõuab lisaraha süsteemilt ehk meilt. Igaühelt
eraldi ja kogumis ka. Ikka selleks, et kasutustasusid maksta.
Seega raudtee
süsteem vajab ilmselget ümbermõtestamist ja kaasajastamist. Meilt kõigilt
nõutakse kulutõhusust. Muide see, et EL seda nõuab on väike asi, elu ise nõuab.
Üks meelde.
Koolimatemaatikas oli mõiste „üks meelde”. Sama „üks meelde”
toimib ka ühise transpordi (ÜT) kulukomponentide osas. Aga kui ei ole meeles?
Segadus? Lausa kummastav on see, kui avalikkus ei tea reisirongiveo
kulukomponentide liitmistehte juures nende komponentide tegelikku väärtust. Kui
palju „on meeles” ehk palju kaetakse mingite veidrate skeemidega meie ühisest
rahast, me ei adu. Ei adu seepärast, et need on üüratult suured numbrid. Need irduvad tunduvalt meie tavatarbija mõistlikkuse lävendist. Kuid millised oleksid teenuse õiged hinnad? Ei tea. EL Valge raamat (VR) annab küll suuna kätte, et tähtis on saada õigeid
hinnasignaale:
„ Seepärast
tuleb turuvalikute ja jätkusuutlikkusvajaduste vahelise kooskõla tagamiseks (ja
nn
jätkusuutmatuse majanduslike kulude arvestamiseks) tehtavate jõupingutuste käigus võtta arvesse
välismõju, kõrvaldada maksumoonutused ja põhjendamatud toetused ning tagada vaba
ja moonutusteta konkurents. Kõnealuseid
meetmeid on vaja ka selleks, et tagada võrdsed võimalused otseselt konkureerivatele transpordiliikidele.” Muidu oleme
kärmed toetuma EL postulaatidele, kuid üht põhipostulaati ei
märka. Või ei mõista? On ju VR pealkiri –
Konkurentsivõimelise ja ressursitõhusa transpordisüsteemi suunas
Reisijateveo mõistlike kulude ja VR mõistes jätkusuutlikkuse hindamise
võimaluse kallutavad paigast ära aegunud kasutustasude kehtestamine
reisijateveole ja ebaproportsionaalselt suured dotatsioonid opereerimisele.
Minult küsiti: „Mis juhtub siis, kui raudteereisija peaks tõesti hakkama maksma
ka kasutustasu eest?” Veider küsimus. Nagu raudteereisija täna kasutustasu ise
kinni maksaks. Ikka meie mittereisijad maksame. Tõsiasi on, et konkurents ei luba seda kinni maksta ka edaspidi.
Selgust, palju toode tegelikult maksab peame küll saama. Täna on küsimus pigem
selles, kuidas kulu/tulu pilti selgitada. Muidu juhtub nagu Kreekas, raha ei ole, reformida ei taha, kuid
raha on vaja.
Olukorrahinnang 1
Konkurents ühistransporditurul on nii
võimas, et sunnib ronginduses piletihindu lähiajal tunduvalt alandama või
tühjade vagunitega mööda raudteed kolistama. Seega maksavad kasvavad
kasutustasud ja opereerimiskulud kinni esmajoones need, kes ise rongiga ei
sõida. Kas see on õiglane? Ilmselt mitte. Kas see on ainus võimalus? Ilmselt
mitte. Kas see on jätkusuutlikult jõukohane?
Kindlasti mitte. Seepärast tulebki rongindusega midagi ette võtta, et sellel oleks oma koht
vaba ja moonutusteta konkurentsi tingimustes nagu nõuab VR. Lihtsalt tuimalt
meie ühise raha sellesse sumamine tapab lõppkokkuvõttes rongi konkurentsivõime
ja ronginduse ka. Sellest oleks kahju.
Pilt klaariks
Alustama peaks selgest/tõesest
kulude-tulude jaotusest, mitte „üks meelde” meetodist. Reisijateveo kõrgete
kulude õigustamiseks ühiskonnale (st. meile kõigile) poetakse kasutustasud
varju nagu eespol mainisime. Kuid võtkem see kilp maha ja me näeme valdkonna tõelist tõhusust või
pigem mittetõhusust. Jätkem püüe peita raudteevedaja tegelikke kulutusi dotatsioonide
varju, mis hägustab üldpilti. Milleks
seda skeemitamist vaja on, ei saa aru. Iga ümberjagamine on ju kulukas. Üheks võimaluseks
oleks, et teeksime ühiskondliku kokkulepe, lõpetame hämamise ja anname raudtee
infrastruktuuri ülalpidamiseks X summa otse meie ühisest rahast infrastruktuuri ettevõtjale? Võiks ju?
Mnjah, kuid siis ilmneb täie selgusega, et raudtee ise on kasutustõhusust
arvestades hirm kallis opereerida, selle tõhususega tuleb ka midagi ette võtta. Niisama
lihtne see ongi, kui me teame, et midagi on vaja ette võtta, siis me ka midagi
teeme.
Praegune
kasutustasude süsteem ja metoodika on välja kujunenud ajal mil meid ähvardas
kaubavedude üleküllus. Enne jagunes kasutustasu paljude veoühikute vahel ja
kasutustasu oli suhteliselt madal. Siis võis ka reisijateveoosa jaoks
veidi lõdvemat arvestusmeetodit kasutada. Tänapäeva kiratsevas kaubaveo maailmas on kasutustasude
maksmise jätmine kaubavedajate õlgadele selgelt nende konkurentsivõime
kahjustamine.
Olukorrahinnang
2
Üheainsa
moonutatud hinnakujundusmetoodikaga kahjustame vähemalt nelja valdkonda korraga: kaubavedusid,
reisijatevedusid raudteel, reisijatevedu maanteel. See pole veel kõik, neljandaks,
kui raudtee haldaja ise ei saa vajalikke kulutusi katta, siis on kahjustatud ka
selle konkurentsivõime. Lõppudelõpuks mõjutab neile kõigile lõputu dotatsiooni
maksmine kogu ühiskonna konkurentsivõimet. Täpselt samasugune nelja-viie turu kahjustamine toimub, kui teostame mingi konkurentsivõimetu teenuse üledoteerimist. Kõige rohkem kahjustame just seda konkurentsivõimetut ettevõtjat ennast, üleelusuurune dotstsioon kahjustab ikka rohkem ja rohkem selle konkurentsivõimet. Muutub raskeks koormaks kogu ühiskonnale. Seega me peame teadma, palju miski
maksab, muidu ei saa me võrrelda ei oma raudteevõrgu haldamise
konkurentsivõimet, selle juhtimistõhusust ega vedajate konkurentsivõimet ega
mõttekust. Pole võrdlust, pole ka konkursntsisurvet. Pole konkurentsisurvet, pole ka arengut.
Pildi peaks
kohe klaariks tegema. Mitte järgmine aastal, mitte homme, vaid juba täna
õhtul. Muidu ei saa me elujõulist reisrongiliiklust ja kogu ülejäänud ÜT paneme
ka dotatsioonivooliku otsa. Siis on hilja küsida: Kas me sellist … ÜT tahtsimegi?
Järgneb …
Targutusi:
J.Marek
„Panoptikum” „Eesti Raamat” 1982
Lk.214
„Prantsuse kindralid olid tõelised sõnameistrid, sest nad kõik olid lõpetanud
l`ecole militaraire`i, kus peeti loenguid retoorikast. Sõja ajal polnud neil
sellest oskusest küll vähimatki kasu, aga kindralid polegi ju tegelikult
niivõrd sõja-, kuivõrd just rahuaja suured ninad. Sõjas domineerivad eeskätt
seersandid ja veltveeblid.”
Lk
267 Koduperenaine majanduslangusest: „Mulle tundub, et nüüd on käes aeg oma
elevandiluust tornist alla ronida ning väärikalt ja iseseisvalt elada. Elada
vastavalt oma võimalustele. On aeg hakata küsima: „Palju see maksab?”, mitte
„Palju ma kuus pean tagasi maksma?”
Lk
271 „Nagu ma olen sageli öelnud, siis majanduskasvu ei loo riik, vaid inimesed.
Mida valitsus saab teha, on julgustada inimesi oma leidlikkust proovile panema
ja ettevõtjaks hakkama, kuid sellega riigi roll ka piirdub.”
Gisela
Graichen ja Rudolf Hammel-Kiesow „Hansa liidu ajalugu. Varjatud ülemvõim” Tänapäev
2012
Lk
176 „Hansa järkjärguline majandusliku allakäigu tähtsamaid põhjusi on, et ta
minetas võime uutele olukordadele adekvaatselt reageerida. Tema suurim voorus
hiliskeskajal oli paindlikkus, ehkki otsuste vastuvõtmiseks kulus vahel
lõputult aega.”
No comments:
Post a Comment