Tipud (tiputeritamine
ja tipukoormus)
Tiputeritamine mõistet kasutatakse
tühjategemise puhul, jätab innustunud ja tormaka tegevuse mulje, kuid on
tulemusetu. Mõiste ise tuleneb pliiatsiteritamisest. Kui te teritate pliiatsit ja püüate seda
„nõelteravaks” ajada, siis jätkate te pidevat teritamist. Krõks. Lõputuks
teritamiseks. Krõks. Kogu see tegevus jätab asjastatud mulje, kuid tulemuseks
on tulemusetus. Umbes samad lood on meil mõningate majandusarengutega, kui me
ei adu nende mõju, me tegutseme palavikuliselt, kuid see ei too edu.
Refrääni
koht: Maalilmas on kõik omavahel seotud, edukaks majandamiseks tuleb näha sidusust.
Kuidas me ühises transpordis seda sidususust ei hooma, tundub mulle kummaline. Pimesõit.
Krõks! Või põmm?
Samal ajal,
kui bussivedajad juba aastaid räigetes sisendhindade (sh kütusehinna) tõusu ja
uue ÜTS ootuses optimeerivad oma tegevusi, vaagivad igat sent, mis kulutusteks
läheb, on suutnud enda kuluprotsessi juhitavana hoida, siis tundub
rongivedajatest see konkurentsiolukorra palang külmalt mööda läinud olevat. ( ATL turg on muutunud „ämmale meeldimise
turust” „meeleheiteturuks”). Seda võib tõdeda, kui selle asemel, et ronginduses
optimeerida tegevusi, parandada juhtimist, uneletakse uutest luksrongidest.
Põhjenduseks tuuakse üpris veider/imelik väide, et praeguste rongide I kl
vagunitesse ei jätku kohti. Kas tõesti? Mõningad vaatlused näitavad, et nende
täituvus on keskmiselt üpris madal. Teatavasti on põhilised täituvuspäevad reede
õhtu ja pühapäev, kõik muu on lahja lurr ja pooltühjade vagunite vedu. Siiani
pole mitte keegi maailmas olnud nii rikas, et suudaks ära katta tipukoormuse,
ei rongide, elektri, liikluse ega muudel aladel.
Tarbimise
reguleerimise mudelid
Tipukoormuse
hajutamiseks on olemas tarbimise reguleerimise erinevad hajutuspaketid, kas
mittetipuaegadel soodustuste andmine või tipuaegadel kallima hinna
kehtestamine. Meie tahame teha „topeltvastupidi”, pakkuda tipuaja mahus luksuslikku teenust, teenuse hinnast 4-5
korda madalama hinnaga. Uskumatu, kuidas sellise mõttepojukese peale üleüldse
tulla saadi.
Hinnasignaalid:
tuut-tuut
Selliseid
ideis võib tekitada vaid sumbunud hinnasignaal. Muide hinnasignaal muutub lähiajal
veelgi hägusemaks mitmel põhjusel. Esiteks tõusevad ilmtingimata riigi
kulutused ja oletatavasti ka … vedaja kulutused infrastruktuuri tasud nii enam
kui mõne miljoni euroni võrra (arvamusi on erinevaid, kuid kahvli alumine ja
ülemine ääre vahe on ca 2X) Teiseks on bussituru omavaheline uuest ÜTS-st
lähtuv konkurents ilmselt üle võtmas reisijaid rongilt. Kui rong tahab
säilitada mingilgi määral oma sõitjate mahtu, peab see dramaatiliselt vähendama
oma piletihindu. Kui bussiturg kujuneb 1 euro turuks, siis rong peab leppima
samalaadse piletihinnaga. Midagi pole teha, tegemist on ühendatud anumatega.
Mahukaubandus
Ühistransport
on teatavasti mahukaubandus. Mahtu on - elad, mahtu pole - sured ( kui oled
ettevõtja). Soome näitel võib öelda, et konkurentsi avanemine mullu ja „punaste”
tulek on tugevalt raputanud ka Soome raudteeturgu. Kui Helsingi -Turu vahel oli
rong sunnitud tänu konkurentsile alandama piletihinda 5 EUR, siis Kuopio liin
naudib VR veel ligi 15x kallimat piletit. Kuigi tuleb tunnistada, Turu liin on
läbi aegade olnud konkurentsitihe. Helsingi-Seinajoe liinil viis „punabusside”
konkurentsisurve hinnad 40-45-50 EUR-lt
20 EUR-le. Raudtee on viimase aasta jooksul väidetavalt kaotanud ca
miljon reisijat. Samas lehelugudest nähtub, et Soome kavatseb vähendada
ühistranspordi dotatsiooni ca 15%. Muide niipalju, kui mina olen
teadjainimestega konsulteerinud, siis Soomes kaugreisirongide opereerimist ei
doteerita. Seega hinnasurve ka meie ÜT
sektoris viib paratamatult: kas reisijate vähenemisele rongides või rongipileti
hinnad alla või mõlemad. Seega peaks
meie raudteevedaja tegelema oma kulude, logistika ja juhtimise optimeerimisega, mitte
kulude kasvatamisega. See on tiputeritamine, mitte konkurents. Oludes kus kõik
turuosalised konkurentsisurvest lähtudes viilutavad oma kulusid ja hindasid
alanemise suunas on rongivedajate kulude kasvatamine meie ühise raha arvel
lihtsalt ajastu vaimule kohatu.
Kui Dr Riik
nõuan kõigilt ettevõtjatelt teenust karmis konkurentsiolukorras, siis peaks ta
ka ise selle turu reeglitest kinni pidama. Põhimõtteliselt! Muidu on olukord
nagu Vanaema Marie jutus, mil talutütar ütles teenijapiigale köögipõranda koristamise
asjus, et : „Mina võin, aga sina pead!”.
Seega pole
meil mitte mingit mõtet püüda praegu hakata täitma rongide administratiivset
mitteturgu lisarongidega (meie ühise raha arvel), päristurg reguleerib selle
nende eest ära. Oleks aeg lõpetada tiputeritamine ja tipukoormusele lähendea
tänapäevaselt. Krõks! Krõks! Krõks!
Järgneb …
Targutusi:
C.Clark
„Uneskõndijad” Varrak, 2015
Lk 170 „
Caboni kõrget enesehinnangut toetas ka usk – mida jagasid paljud staažikamad
suursaadikud - , et ta mitte lihtsalt ei esinda Prantsusmaad, vaid kehastab
seda.”
Lk 166
„Sazonov oli suhteliselt noor diplomaat, ta polnud töötanud välisministeeriumis
kuigi kõrgetel kohtadel ja tal polnud sidemeid ei aristokraatia ega
keisrikojaga. Tal oli vähe kogemusi, kuidas Peterburis poliitikat tehakse, ja
peaaegu mitte mingit mõjuvõimu valitsuse ringkondades. Tema peamiseks
ametissemääramise soodustavad tegurid olid, nagu märkisid kõrvalseisjad,
„keskpärasus ja sõnakuulelikkus” ning samuti see, et tema abikaasa oli
Stolõpini naiseõde.”
V. Suvorov
Murdumine” Tänapäev 2015
Lk 177 „Tark
inimene ei saa olla mühakas – lihtsalt sellepärast, et tark, olgugi et
kurjategija, saab aru: matslusega teeb ta kahju eelkõige iseendale. Sel reeglil
ei ole erandeid: kui mühakas – on ka loll.”
Lk 238
„Eelkõige, Nõukogude Liidus ei nimetatud asju, tõsiseid seda enam, oma nimega.
Lennunduses ja kosmonautikas ei olnud meil iialgi katastroofe. Olid
mittekoosseisulised situatsioonid. Meil ei olnud sõjaväelaste ja
tsiviilelanikkonna radioaktiivset
kiiritust. Meil oli suitsuga töötlemine.”
I Gentles „Cromwell” Kunst
2014
Lk 240 „Lamberti põhiseaduse
pealkirjaks oli „Valitsemise vahend” (Instrument of Government) ning selle
kehtivusaeg (1654-1658) oli esimene ja viimane ajaperiood, mil Inglismaa elas
kirjapandus konstitutsiooni järgi”
No comments:
Post a Comment