Lapiku
maailma sündroom
Enne veel, kui hakkame mõtisklema selle üle, kuidas luua Helge Eestit, peame mõned põhimõtted läbi arutama, et pärast kõhklusi ei tekkiks.
Nüüd räägime
rohelisest ilmavaatest. Just, just ilmavaatest, mitte poliitilisest
silmavaatest. Mulle roheline ilmavaade meeldib, ise kogun jäätmeid lähtudes
nende edasisest kasutusvõimalusest, annan kasutatud asjad (ja ebaõnnestunud
ostud) edasi, püüan kasutada ressursse just niipalju kui vaja ja mida annab
uuesti kasutada seda ka kasutan. Mul oli üks lauajupp, mille korjasin kunagi
ülesse lammutatud maja juurest ( maja ise oli ehitatud millalgi 1900 +). Sel
ajal, kui tänapäevased lauad olid nn ühekordse kasutusega ja kui vihma said
siis ka kõdunesid, siis see lauajupp teenis mind ehitustel tubli paarkümmend
aastat erinevates abifunktsioonides. Teisalt kogesin ka ehitusmehi, kellel
polnud mingit südametunnistuse piina saagida 6 m laua otsast 0.6 m jupp, selle
asemel, et võtta see jupike mõne juba saetud laua otsast. Tulemus oli see, et
majaümbrus oli kokkuvõtteks täis erineva pikkusega lauajupihunnikuid. Puhtalt
raisatud loodusressurss, mis kõlbas veel vaid saunapuuks. Kahju. Seega, kui me
räägime rohelisest, siis millisest rohelisest me räägime: leherohelisest,
mürkrohelisest, hallitusrohelisest … Roheline pole vaid roheline, see on tohutu
valikute palett, mille muudab ikka mitmekesisemaks tehnoloogia areng. Veel mõnikümmend
aastat tagasi ei kujutanud me ette, et
prügi võib olla hinnatud energeetiline ressurss ja ehitasime üha uusi ja uusi
monopoolsetes õigustes prügilaid, tänapäeval … Mnjah, ajale ja rohelisuse
võimalustele ei tohi jalgu jääda.
Müüdid ja
tegelikkus
Mõned asjad
maailmas muutuvad märkamatult. Meie maailmapilt aga jääb vahel eilsesse
kuvandisse kinni. Milline on meie
maailmapilt näiteks ühistranspordist praegu? Me kõik mäletame mantraks muutunud
väidest, et rong on keskkonnasäästlikum, kui maanteetransport. Kuid kas see
vastab tõele ka tänapäeval?
Kunagi uskusid inimesed kaljukindlalt seda, et
maailm on lapik, üle selle ääre võib alla kukkuda ja see seisab kolme elevandi
turjal. Tänaste teadmiste juures on meil teadmine et maakera on ümmargune. Samuti nagu maailm ei ole lapik, ei pruugi
enam olla rong kõige keskkonnasäästlikum transpordivahend. Ma saan aru, et see
jutt on sama uskumatu, kui keskaja inimesele seletada maakera ümarust, kuid püüame
siiski.
1.
Loodusressursside
mõttetust kasutamisest
Vaatame
natukene probleemi lähemalt. Keskkonnasäästlikkus või mittesäästlikkus algab
juba ÜT planeerimisest. Rong on teatud tingimustel väga kasulik ja kindlasti ÜT
lahutamatu osa. Rong on mõeldud läbima pikki vahemaid suure arvu reisijatega.
Sellisel juhul võib asi olla nii kasumlik, kui ka keskkonnasäästlik. Kuid kui
rong ei ole täis, siis tekkib kohe raiskava üledoosi efekt. Kui te kujutate
näiteks ette rongi, mille kolmest-neljast vagunist on täidetud vaid üks-kaks, siis
terendub silme ees mahukas ressursside ebaratsionaalne kasutamine. Mõelge vaid,
kui palju on kaevandatud maastikku rikkudes maaki, seda taevasse lendavate
suitsupilvede saatel sulatatud metalliks, pumbatud, utetud, sulatatud naftat
plasti, segatud värve, sulatatud klaasi jne. Puhas mürk. Kõik see tegevus on
äärmiselt energiamahukas ja üldse mitte keskkonnasõbralik (ärgem unustagem ka
kõigi nende lülide vahel toimuvat transporti, mis samuti on saaste allikas).
Kui rongid pole pilgeni täis on tegemist keskkonna kahjustamisega, kuna
loodusest on võetud ressurss, mis oleks seal rahulikult edasi võinud olla, või
kasutatud mõistlikumalt. Loodusressurss, mis on aheldatud mõttetult, mittetõhusalt,
on oma olemuselt raisatud ressurss. Saaste. Keskkonnakahju. Kui vedada tühje
vaguneid mööda raudteed on see topelt raisatud ressurss (asjatult kasutatud
kütus, raisatud slotid, tühja läinud ühine raha). Arvestades, et reisijatevedu
rongidega on täituvus ca 50% ja bussidel 60-70%, siis on busside
ressursikasutus tunduvalt painduvam ja parem. Seega reisijatevedu raudteel, selle
mahud, vajab väga põhjalikku planeerimist. Lisaressursi tühisõidutamine on vaid
lisakoormus keskkonnale ja eelarvele. Kahjumi kasvatamine meile kõigile
2. Mootorite arengust
Üldlevinud vananenud käsitlus on, et rongide tööst tekib vähem heited, kui bussidel. See on jällegi üks lapiku maailma pildi reinkarnatsioon. Tõsiasi on see, et tänapäeva bussimootorid on hoopis keskkonnasäästlikumad, kui alles paarkümmend aastat tagasi ja säästlikum kui tänapäeva rong. Sellest aastast on lubatud uutel bussidel kasutada vaid EURO 6 mootorit. Tegelikult on keskkonna mõistes olulised kolm parameetrit: NOx emissioon, CO emissioon ja kütuse kulu 1 kohtkilomeetri läbimiseks. Need näitajat kinnitavad selgelt kahe parameetri (CO ja NOx) kaudu, et rong on arvestatavalt saastavam, ehk buss ON rohelisem, kui rong. Tegelikult, ka endise lapiku maailma inimesena, tuli mulle üllatuseks, kuivõrd kitsendavad olid lubatud emissiooni nõuded maanteetranspordile võrreldes mittemaanteetranspordi nõuetega.
3. Kütusekulust
Teeme järgmise rehkenduse: Diiselrongidega läbiti 2014. aastal ca 2,7 miljonit rongkilomeetrit. Selleks kulutati ca 3,56 miljonit liitrit kütust. Seega 100 km kohta tarbis rong keskmiselt 132 liitrit kütust. Diiselrongidega pakuti teenust kokku ca 500 miljoni kohtkilomeetri ulatuses. Keskmine rong mahutas 185 istekohta. Võrdluseks, tänapäevases heas kaugliinibussis on ca 56 istekohta ning kütusekulu 100 km kohta on ca 26 liitrit.
Võtame võrdlusdistantsiks ümardatult 190km. Valdkonnaasjatundjate arvestuste kohaselt kulutab rong selle vahemaa läbimiseks ca 250 liitrit kütust ning buss 50 liitrit. Ühe istekoha liigutamiseks sel reisil kulutab buss seega 0,9 liitrit kütust, rong aga 1,35 liitrit kütust.
Seega saastab rong keskkonda enam kui 50% võrra rohkem tingimusel, et rongi mootori keskkonnanõuded on samakõrged kui bussi mootoril. Nagu eespool tõdesime tegelikkuses see aga nii ei ole. Rongi mootori keskkonnanõuded on madalamad ning buss on keskkonnasäästlikum. Võttes veel arvesse, et rongid (koos samade mootoritega) on valitud 25-30 aastaks ning busse vahetatakse iga 5 aasta järel, siis vahe busside kasvava keskkonnasäästlikkuse ja rongide eilse tehnoloogia vahel üha kasvab.
Kokkuvõtteks: busside saaste emissioonid on madalamad, kütusekulu 1 reisija kohta madalam, täituvus ehk ressursikasutus madalam, kui rongil = buss on rohelisem
Bussindusega
on nagu virga koristajaga, keegi ei märka teda, temaga harjutakse, kuni temast
ilma jäädakse. Alles siis kui silmini prügis ollakse, küsitakse … kas me
sellist keskkonda tahtsimegi. Kui me kõik eeltoodud keskkonnategurid kokku
võtame, siis on selge, et buss on tunduvalt rohelisem ja keskkonnasäästlikum,
kui rong. Keskkonnasäästlikkusele lisab plusspunkte ka see, et bussindus on
paindlikum, nii ajas kui ruumis, mis annab sellele edumaa tõhusalt kätketud
loodusressursside kasutamisel. Oleks ükskord aeg lõpetada värisemine lapiku
maailma ääre hirmus ja harjuda ümmarguse maailmaga.
NB! Maailm on
ümmargune.
Järgneb …
Targutusi:
R.Reagan
„Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012
Lk
55 „FDR ütles, et riiklikud otsetoetused „hävitavad inimvaimu” ja tal oli
õigus. Arvan, et kogu oma tarkusele vaatamata ei suutnud FDR mõista, et kui
annad bürokraatiale eluõiguse, siis hakkab ta oma elu elama. Pärast
bürokraatliku institutsiooni loomist on teda peaaegu võimatu sulgeda.”
Lk
57 „Mul polnud tollal piisavalt teadmisi, et mõista seda, mida hiljem teada
sain: bürokraatia esimene seadus on kaitsta bürokraatiat.”
Must
kolmnurk Juri Klarov Tallinn „eesti Raamat” 1986
Lk
37 uurija Rõtsalov „Jah kahjuks olime hooletud,” möönis Rõtsalov, „Kahetsusväärne
tõsiasi. Oleksime tookord pihta hakanud, poleks me praegu nii täbaras
olukorras. Võimalus kukkus meile lausa sülle …”
Parteijuht
lahkub surma läbi Bo Balderson Eesti
Raamat Tallinn 1995
Lk
81 „Ja pea meeles, kunagi ei tohi anda konkreetseid lubadusi. Ja ära väljenda
mingeid kindlaid vaateid segastes küsimustes. Püsi parteiprogrammi keskjoonel,
kui sa suudad mingit keskjoont tuvastada. Ja mingit programmi. … Ja pea meeles,
käitu rahvalikult, patsuta neile õlale ja nii edasi. Natuke nalja ja naeru jätavad
sinust meeldiva inimese mulje, tee nägu nagu oleks sul hea meel inimestega
kokku saada. Naerata. Naerata, kurat võtaks.”
Hasso
von Manteuffel „Tankilahingud Teises maailmasõjas. Mälestused” Olion 2011
Lk
86 „… ei olnud Tuneesiasse saabunud ühtegi varustuslaeva. See viis asja
niikaugele, et sõjaväel tuli väheväärtuslikkust veinist alkoholi destileerida,
et sõidukitele kütust saada.”
No comments:
Post a Comment