Tulevik tume (vale), tulevik helge (õige)
Eelmises osas
toodud statistilised prognoosid ei pruugi meile midagi tähendada, kui me ei
süvene nende prognooside olemusse. No ütleme niimoodi, et ei seo seda arengut
omaenese heaoluga. Niisiis lihtsalt ja isiklikult
Tume pool
Milline võiks
sellisel juhul välja näha ÜT tõeline pilet, kui me teame, et osa piletist
makstakse kinni meie ühisest rahast (ca 80%)? Me teame ka, et pole olemas
mingit „eelarve raha”, eelarve on vaid
instrument, mis segab ja jagab meie poolt makstud raha. Eelarve ei tooda mitte
mingit raha. Eelarvel on vaid võime luua keskkondi, eeldusi, et meie rohkem
toodaksime ja teeniksime. Kui sellist kasvukeskkonda ei looda vaid piirdutakse raiskureelarvega,
siis on eelarve pidevas kahanemises, vaid võime midagi luua kahaneb progresseeruvalt.
Niisiis teeme
ühe hüpoteetilise rongireisi Tallinnast … Eikuhugimaale. Tere tulemast reisile.
Pilet: Tallinn – Eikuhugimaa – Pileti maksumus 10 EUR
Sõidu
maksumus 50 EUR
Tulem: Sõiduhinna
ja piletimaksumuse vahe 40 EUR
Seega maksab
sõidu eest nii sõitja (10 Eur) kui ka mittesõitja (40 Eur)
-
Pileti
eest maksab reisija: 10 EUR
´ Sõidu eest maksab mittereisijad:
´ Tädi Maali 5 EUR
´ Hooldusõde Viive 5 EUR
´ Naabri Volli 10. EUR
´ Mereväeleitnant Ivar 10 EUR
´ Dr Anna 10 EUR
´ Kokku: 50 EUR.
Sellise
teenuse pakkuja peaks kirjutama piletile suurte tähtedega: Tänud reisijatele, kes
valisid, meie teenuse ja
sponsoritele-mittereisijatele, kes selle reisi võimaldasid. See tähendab, et minu sõiduvõimaluse
on 4/5 ulatuses kinni maksnud Maali, Viive, Volli, Ivar, Anna. Kuid ma ei tea seda,
et need toredad inimesed on oma palgast annetanud raha minu mugavsõiduks. Ma
isegi ei aima seda. Nojah, ega Anna ja Volli ka ei tea, et nende raha nii
tobedalt kasutatakse. Ei tea, et nad on sponsorid. Sundsponsorid? Hullem on veel see, et kuna hinnasignaal on
hägustunud ja ma ei tea Vollist ega Annast midagi, siis hakkan ma nõudma üha
enam ja kallimat toodet, mõtlemata sellele, et ma ise selle eest ei maksa. Täna
viib näiteks iga rong jaamast lahkudes enesega kaasa ca 1300-1400 Anna-Volli
Eurot. Iga rong. Iga päev. Kuid kui hinnasignaal oleks õige ja piletihind
olekski 50 Eur Eikuhugimaale ja teine samapalju tagasi, siis peaks
raudteevedaja midagi ette võtma, et oma teenust, juhtimist, logistikat parandada. Lihtne: hinnasignaali sellepärast
hinnasignaaliks nimetataksegi, et see annab signaali. Signaali hädaolukorrast. Meie signaal dotatsioonilüpsi maailmas on
selline nagu oleks suitsuandurist patarei välja võetud. Suits on juba silmini,
veel natuke ja ving võtab hinge välja, kuid signaali … ei ole. Kui
suitsuandurist patarei väljavõtmine põletab maja maha, siis hinnasignaali
summutamine majanduses põletab lõppkokkuvõttes rongiduse maha.
Kummastav on mõelda, et samasugusel trassil suudavad bussivedajad sama 10 eurotugriku eest pakkuda lennukist paremat teenuskvaliteeti ilma ühegi dotatsioonisendita? Ehk, kus on tõhusus ja kus on raiskamine? Meie ühise raha raiskamine? Arvutada oskame? Mida teie valiksite, kui see oleks teie raha? Muidugi see ongi teie raga, kuid te ei tunneta seda. Aga oleks vaja, et tunnetaksite, siis oleks ka ootused ja otsused õiged.
Kummastav on mõelda, et samasugusel trassil suudavad bussivedajad sama 10 eurotugriku eest pakkuda lennukist paremat teenuskvaliteeti ilma ühegi dotatsioonisendita? Ehk, kus on tõhusus ja kus on raiskamine? Meie ühise raha raiskamine? Arvutada oskame? Mida teie valiksite, kui see oleks teie raha? Muidugi see ongi teie raga, kuid te ei tunneta seda. Aga oleks vaja, et tunnetaksite, siis oleks ka ootused ja otsused õiged.
20 aastat hiljem.
Teeme nüüd
reisirehkenduse, perspektiiviga 10-20 aastat edasi arvestades meie
arengumudelit ja statistilisi prognoose:
Võimalik ÜT
pileti teine vaade arenguvõimaluste mittearvestamisel
´ Pilet: Tallinn – Eikuhugimaa – Pileti
maksumus 10 EUR
´ Sõidu maksumus 50 EUR
Sõidu
eest maksab reisija: 10 EUR
Tulem:
40 EUR
Sõidu
eest maksab mittereisijad:
´ Tädi Maali (pensionär, kulu mitte
tulu)
´ Hooldusõde Viive 5 EUR
- lahkunud Soome (kogu perega)
´ Naabri Volli 10. EUR (läheb järgmisel
aastal pensionile)
´ Mereväeleitnant Ivar 10 EUR – Lahkunud
palgalisse Piraaditõrjearmeesse
´ Dr Anna 10 EUR – lahkunud Rootsi (kogu perega)
´ Kokku: ? EUR.
Kes nüüd maksab?
Tuleb välja,
et polegi enam kedagi, kes maksaks, mis tähendab, et sõitja ise peab maksma 50
EUR pileti eest. Kas ta jõuaks seda? Mõni üksik küll, kuid viga on selles, et
siis ei ole tegemist enam 50 EUR vaid arvestades kasutustihedust 200 või 500 (5000?)
EUR. Tegemist oleks praktiliselt privaatrongi tellimisega. Tuut, tuut
hinnasignaal jäi kuulmata, rööpad jooksid kokku, rong on jõudnud lõppjaama –
Eikuhugimaale. Kahju.
Aga kui oleks
käinud ühise rahaga paremini ringi, loonud keskkonna, maksnud Viivele, Ivarile,
Annale, Vollile raisatud akurahade, „suure kivi ja saekaatri” liinide, luksusrongide,
ebaefektiivsete dotatsioonide asemel palka, poleks nad „ära lahkunud” .
Ja
ümberpöördult, kui põletatud dotatsiooni miljonite asemel oleks makstud korralikku
palka, poleks vaja olnud dotatsiooni maksta, oleksid olnud õiged hinnasignaalid
ja igasugune ümberjagamine, ümberjahvatamine ja „head tegemine” oleks tarbetu.
Teateid tegelikkusest
Pole vaja
küsida, kes nüüd maksab, meie ise maksame kõige eest. Oleneb vaid kuidas me oma
raha kasutame. Raha kasutusest oleneb ka meie tulevik. Praegune arengumudel ja
statistiline prognoos näitavad, et meist saab paarikümne aasta pärast kiilakas
(äärealad ja hõreasustuspiirkonnad on tühjenenud elanikkonnast), paralüseeritud
teovõimega ( elu vaid kahes pealinnas, teiste linnade elanikkond väheneb
pidevalt ja jõudsalt), virisev, nõudlik vanur (meie rahvas väheneb ja vananeb).
See milline
Eesti 2030 kujuneb on meie kätes. Helget Eestit ei ehitata ülesse vaid raha ümber
jaotades. Sellist ümberjaotust nimetatakse püramiidskeemiks (ka Bonzi skeemiks).
Selle tulemusena vaesuvad kõik, nii need kes maksavad, kui isegi need kellele
makstakse, vaid ümberjagajad kindlustavad endale töö ja sissetuleku.
Nii ja nüüd
oleks aeg selle Vale-Eesti mudeliga lõpetada ning vaadata kuidas edasi
elujõuliselt toimetada
Helge Eesti
Positiivse
tulemini jõuame vaid siis, kui paneme oma ühise raha noortesse,
majanduskeskkonna arengusse ja mitte homsetesse vaid ülehomsetesse
tehnoloogiatesse. Muudame mõttemudelit. See on veel võimalik.
Järgneb …
Targutusi:
H. Fexeus „Võimumäng”
Tänapäev 2015
Lk 19 „Norra
võimu-uurija Linda Lai on nentinud fakti, et seitsekümmend kuni kaheksakümmend
protsenti kõigist, kellel avaneb võimalus mõjutada teiste käitumist, hakkavad
võimu väärkasutama või korda saatma kahtlasi tegusid.
Lk 20 „Ma
rõhutan selles raamatus korduvalt, et tõeline võim teostub teiste kaudu, mitte
teiste üle. Teisisõnu on võimumäng suures osas mäng, mis paneb teised sulle
andma seda, mida tahad, või aitama sul jõuda sinna, kuhu vaja, ja nad teevad
seda sellepärast, et tahavad seda siiralt, mitte sellepärast, et oled nad
hüpnotiseerinud või neile survet avaldanud.”
Lk 210 „ Me
teame tegelikust maailmast vähe, võiks isegi öelda, et mitte midagi. Me saame
maailma kohta rääkida vaid seda, mida sellest arvame. See tähendab, et kui meie
arvamus muutub, muutub ühtlasi maailm. Või vähemalt see, kuidas me seda
parajasti ette kujutame. Tavaliselt arvame ka, et kõik teised näevad maailma
samamoodi nagu meie. See on vale. „
No comments:
Post a Comment