Millised
on meie võimalused? Arengu kaks kõverat ja üks sirge teed
-Üheks
stsenaariumiks on leida ühendav jõud ja minna sellel koostööl edasi? Rohendades
kõigi turuosaliste ja klientide võimalusi. Muidugi mitte konkurentsi, kui
tähtsat mehhanismi, unustades. Ilma mõistliku konkurentsi peenlihvita oleme
hädas.
-Teiseks
võimaluseks on jõuline samm
riigikapitalismi poole, mis on väljendunud juba ettevõtjate väljatõrjumisest
praamindusest ja rongindusest. Tõsi, see on, et üksi omaette toimetades on
mugavam, kuid see on sama mugavus, kui absoluutmonarhi mugavus võrreldes demokraatliku riigikorraldusega.
Riigikapitalismi valemis ei ole kohta ka konkurentsile, kui edasiviivale jõule.
See on kallis tee.
-Kolmas
võimalus on sotsiaalvabariigi mudel. Selles mõttes sotsiaalvabariik (Ehhee, Mussolinil oli peale kukutamist väike manguline Itaalia Sotsiaalvabariik. Mõelgem selle paraleeli peale), et enamus
tooteid ja teenuseid on sotsiaalabi teenused, rohkemaks Dr Riigil jaksu ei ole ja ettevõtjad on „ära segage” meetodiga
likvideeritud.
Just see viimane suunda tundub praegu koos
riigikapitalismi varjundiga „ruulivat” –
ettevõtja ära sega. Te ei usu? Kas te olete lugenud mõnd arengukava? Mõttega?
Süvenenult? Vaadates ÜT arengut planeerivaid dokumente, siis tundub küll, et Dr
Riik ei tea võrdsest kohtlemisest, konkurentsi edasiviivast jõust ja meie ühise
raha tõhusast kasutamisest mitte just üleliia palju. Varjad, mis sa varjad,
kuid ikka kumab ilusate sõnade tagant põhivarjund läbi – ärge segage. Mõningad näitlikud laused nendest väljaütlemistest
lausa ehmatavad oma alastuses.
-”
Maakondade kommertsliinide tegevust ei piirata, välja arvatud juhul, kui see on
vajalik teenusstandardi saavutamiseks. „
-„
Ka praegu võib öelda, et kommertsliinivedu, mis eelkõige Harju- ja Ida-Virumaal
toimib, häirib avaliku liiniveo korraldamist ja tingib ühistranspordisüsteemi
killustatuse.”
-„Lahenduseks
ei saa aga olla kommertsvedude sunniviisiline lõpetamine. Eelkõige peab avaliku
liiniveo kvaliteet tõusma sellisele tasemele, et see vastaks reisijate
ootustele ning nad eelistaksid avalikku teenust kommertsvedajatele. Seda tehes
tuleb järgida põhimõtet, mis sätestab, millises mahus on riik avalikku
liinivedu valmis toetama.”
Loed
ja mõtled: „Pann võtku, kas ma olen midagi maha maganud, millal siis toimus
sotsialistliku korra taaskehtestamine?” Minu
arvates peaks maailm toimima vastupidi: kommertsvedu ei saa juba olemuslikult,
põhimõtteliselt, segada mingit müstilist ,
mitteeksisteerivat „süsteemi
terviklikkust”. Kommertsvedude
piiramine on kuritegu inimeseks olemise loomuse ja meie ühise raha kasutamise vastu. Põhimõtteliselt, seal
kus toimib vedu kommertsalustel ei ole kohta ATL. Niisama lihtne see ongi. ATL
võivad üksnes täiendada kommertsliinivedusid. Olgem tänulikud iga kommertsliini
vedaja ees, sest nemad võtavad kogu riski tulemustest , nii edust, kui ka
ebaedust, enese kanda ja teevad kõik, et meeldida reisijatele. Kuid mõtteviis,
et kommertsliinivedu segab … Mnjah? Selline suhtumine on täiesti
vastutustundetu. Valetpidi maailmapilt. Muidugi annab selline maailmapilt ka
selge tegevusjuhise kommertsvedude hävitamiseks: a`la lahenduseks ei saa olla
kommertsvedude sunniviisiline lõpetamine (väljavõte TAK-st), kuid me tapame teid ühise rahaga
pakkudes konkurentsivõimetut kallist teenust. Vägev. Kuid kas me sellist
arengut tahame? Mina ei taha! Ma arvan, et teie ka ei taha, sest sellise
süsteemiga te ei saa suure tõenäosusega mitte kuhugi sõita. Mida võiks siis
teha?
Mida
teha?
Esiteks vajame julgust. Kodanikujulgust. Julgust mõelda, julgust unistada. Unistamine viib tavaliselt vananenud mõttemudelite muulusele. Meie võiksime lähtuda ühisest transpordist
„kontseptsuunist”, kui inimesekesksest süsteemist: reisija, bussijuht,
logistik, teenindaja, ettevõtja. Kõigil neil on veidi erinevaid huviaspekte,
kuid kõigi nende tegevusest sõltub teiste ahela lülide tegevus ja heaolu. ÜT on
kaks tasandit: kommertsveod ja ATL, kui abivahend. Ärgem ajagem alustuseks neid kahte süsteemi
segi. Põhikonstruktsiooniks on kommertsvedu, milline loob optimaalseid
liinivõrke, pakub kvaliteetteenust, loob uusi teenuseid, kõik muu peaks olema
sellele elujõulisele süsteemile etteveo korraldamine ja sotsiaalse mõõtme
tugevdamine. Ükski süsteem ei saa olla elujõuline teistpidi.
Lugemisoskusest
Ma
olen sellest Vanaema Marie loost, kuidas külapoiss tähthaaval n-u-g-a veeris ja
ikka „väits” kokku luges juba mõnel juhul pajatanud, kuid see polnud vaid
külapoisi probleem. Ka meie loeme seadustes kokku „väits” kuigi on kirjutatud „nuga”.
Näide:
Ühistranspordiseaduse
§3 sätestab, et Ühistranspordi (ÜT) kavandamise ja korraldamise eesmärk on:
1) ressursside kasutamise sotsiaalset ja majanduslikku otstarbekust arvestades tagada ühistransporditeenuse pakkumise vastavus nõudlusele, mis tuleneb elanike ja nende eri kategooriate (sealhulgas puuetega inimesed, vanurid, õpilased ja üliõpilased, saarte ja väikesaarte elanikud) liikumisvajadusest;
2) soodustada ühissõidukite eeliskasutamist sõiduautode ja teiste individuaalsõidukitega võrreldes, vähendades sellega transpordi negatiivset mõju keskkonnale ja sellest põhjustatud tervisekahjustusi ning aidates kaasa liiklusõnnetuste ja liiklusummikute ärahoidmisele;
3) vähendada ühiskonna kulutusi transpordile ja energiale ning sotsiaalsele ja majanduslikule infrastruktuurile.
1) ressursside kasutamise sotsiaalset ja majanduslikku otstarbekust arvestades tagada ühistransporditeenuse pakkumise vastavus nõudlusele, mis tuleneb elanike ja nende eri kategooriate (sealhulgas puuetega inimesed, vanurid, õpilased ja üliõpilased, saarte ja väikesaarte elanikud) liikumisvajadusest;
2) soodustada ühissõidukite eeliskasutamist sõiduautode ja teiste individuaalsõidukitega võrreldes, vähendades sellega transpordi negatiivset mõju keskkonnale ja sellest põhjustatud tervisekahjustusi ning aidates kaasa liiklusõnnetuste ja liiklusummikute ärahoidmisele;
3) vähendada ühiskonna kulutusi transpordile ja energiale ning sotsiaalsele ja majanduslikule infrastruktuurile.
Seega võiks selle ilusate sõnade
jadana toodud eesmärgi kokku võtta järgmiselt: ressursside otstarbekat
kasutamist arvestades soodustada ühissõidukite eeliskasutamist, tagada
ühistransporditeenuse pakkumise vastavus nõudlusele, vähendades ühiskonna
kulutusi transpordile. Punkt!
Niisiis, seadus pöörab tähelepanu ühiskonna kulutuste
vähendamisele. Dotatsioonide lisandumine ei vähenda ühiskonna kulutusi vaid
suurendab neid. Pileti maksumuse vähendamine dotatsioonide kaudu ei ole veel
kulutuste vähendamine ühiskonnale, vaid läbi hinnamoonutuste sõidu eest tasutud
maksumuse vähendamine mingile konkreetsele elanikkonna grupile (teiste
elanikkonnagruppide arvel).
Pikemas perspektiivis näeb VR ette süsteemi,
kus kasutaja maksab ja hinnamoonutused on viidud miinimumini või need on
ajutised. See VR kordamine pole mitte lihtsalt niisama vormitäide või mingite
EL normdokumentide kordamise/järgimise iha. Kaugel sellest, kuid need on
suunaviidad, mis aitavad meil õiges suunas vaadata, kui me neist siltidest
õigesti aru saame. Tulevikku piiluda. Kui valesti aru saame, siis … Siis on nii
nagu vale seadistusega GPS, jõuate kuskile tühermaale või metsakolka
tupikteele. Lõppjaam.
Teiseks,
tähtsaks põhimõtteks on „tagada ühistransporditeenuse pakkumise vastavus
nõudlusele”. Nõudlus ei teki iseenesest, ja jällekord üle korrates, selleks tuleb reisijaid
(ette)kasvatada. Ettekasvatamine on ränk
ja igav töö. See on osade inimeste käitumismustrite,
tavade, harjumuste kardinaalne muutmine. ÜT sõitmine on ühelt poolt mugavuse
küsimus, mille eest saab suuresti hea seista ettevõtja, teisalt on
ettekasvatamisel tähtis ka sõiduharjumuse küsimus. Sõiduharjumuse tekkimine ja
selle püsimine. Sõiduharjumus ei ole mitte mingi püsiv nähtus, see on nagu
armusuhe, selle kallal tuleb pidevalt vaeva näha. See on just selline valdkond,
kuhu avalik võim saaks panustada läbi hoiakute kujundamise (reklaamid, eeskuju,
jne). Kas te mäletate mingit reklaami või sotsiaalmeedia reklaami, mis kutsuks
ülesse ÜT kasutama? Mõnda ÜT reklaami, mis oleks sama ahvatlev kui pudelist
mulksuv paheline jääkülm märjuke? Ei ole? Mina ka ei ole. Muide (R. M. Edsel, B.
Witter. Tänapäev 2013, lk 217) „Monumendimehed” on hea näide elanikkonna mõjutamisest: „Buss
möödus laternapostile kleebitud plakatist „Kui sõidad üksinda, siis sõidad koos
Hitleriga.” See oli palve kasutada ühistransporti või vähemalt jagada autot
kaassõitjaga. Mida meie reklaamime? Osta elektriauto, me maksame kuni 18 tuh
EUR meie ühisest rahast sellest kinni. No tule seesamune sealtsamusest appi,
kuidas selline üleskutse täidab ÜT eeliskasutamise propageerimist? Ühise raha
18 tuh „per nose” kasutamise tõhususest või vähemalt eesmärgipärasusest ma ei räägigi, see on … eee … täiesti … eee …
Kolm muutujat ja lõppjaam
Meil on teada kolm muutujat: esiteks
siseriiklik „kurblich” muutuja ehk meid jääb ikka vähemaks, me muutume üha
vanemaks, mis on tõsiseks ohuks meie maksubaasile (tulud asenduvad kuludega).
Teiseks, annab VR selge suunise, et EL esialgu pürgib ja seejärel hakkab nõudma
otsekohalduvate normdokumentide kaudu konkurentsivõimelise ja tõhusa (kulutõhusa)
ÜT arengut. Kolmandaks lõppevad õige varsti meie jaoks EL abirahade saamine ja
me mitte ei pea ainult oma rahadega hakkama saama, vaid peame ka ühiskassasse
panustama. Muutume netosaajast, netomaksjaks. See kõik kajastub umbes sellise võrrandina:
Täna (meie oma teenitud makstulu,
meie praeguse elanikkonna juures + EL fondide raha) = käesoleva finantsperioodi
lõpust kuni 10 aasta pärast (– meie enda teenitud maksutulu, – vähenenud
rahvaarv, – vähenenud maksutulu, – kasvanud kulutused tervishoiule, kasvanud
kulutused sotsiaalhoolekandele, – EL fondidesse makstav raha).
Mis te arvate, kas see võiks olla
tasakaalus võrrand? Kas meil on võrrandi teisel poolel võimalik ülal pidada
konkurentsivõimetut, ebatõhusalt toimivat ÜT? Mulle tundub, et kui me praegu
kohe õigeid teeviitasid ei usu, siis saab meie edasine ühine transport olema
vaid reanimobiil ehk kiirabiauto. Ma vähemalt loodan, et Dr Riigil niipalju
maksuraha koguneb. Kõik muu toimib eraalgatusel, kellel selleks ressurssi (autot) on, kõik ülejäänud peavad
läbi ajama kepphobuste või käsikärudega. Me peame juba täna harjutama ilma
hapnikuballoonita kõrgmäestikus hakkama saama. Me oleme ju nomineeritud
majanduse kõrgliigasse, järelikult peame toime tulema ka kõrgmäestiku
tingimustega. Selleks kõrgmäestikuga harjumiseks meile EL poolne hapnikudoos
antud ongi. Treenimiseks, mitte pillerkaaritamiseks. Kui EL mõne aasta pärast
hapnikuvooliku lahti ühendab ja me pole uuteks oludeks valmis, siis kukume kogu
ühiskonnaga koomasse. Seda küll ei tahaks.
Lihtne optimeerimisülesanne: Kes on
kelle konkurent ja mis on meie eesmärk?
Kõige
suurem konkurent ÜT on auto. Näiteks Poolas oli ÜT maine alla käinud ja nõudlus
ÜT järgi langenud. Samas loodus tühja kohta ei salli autostumine kasvas
jõudsasti, sest teed ja elu on läinud paremaks. Siin põrkavadki kokku kaks
vastandlikku vektorit: ühelt poolt
materiaalne võimalus osta auto ja head teed ning teisalt hoiak, kas autoga sõita on trendikas. Autodele
ei saa vastu vaid õõnsate hüüdlausetega, eliittasandil ise risti vastupidi
käitudes, ostes ikka kallimaid ja ilusamaid autosid. Vaid mugavus, nauditavus õige hind (mitte
madalaim hind) ÜT-s suudavad luua vastukaaluna autostumisele, prestiiže toote.
Näiteks käisin vanasti Tartu vahet loenguid pidamas vaid autoga, kuni ühel
hetkel mõistsin, et buss on niipalju mugavam, luues mulle keskkonna „igavate
tööde ärategemiseks” ja andes mulle lisaaega edasi-tagasi sõidul pea täis
tööpäeva jagu. Rääkimata kehvade teeolude ületamisest, pidevast närvipingest ja
autokulust. Tänapäeval on esmajoones kaugliinibuss
(ja nüüd ka tänu rongi massiivsele toele) loonud täiesti uue teenuse tasandi - ühise
transpordi tasandi. Ehk enam ei pakuta meile vaid vedu liinikilomeetrites vaid
keskkonda: keskkond tööks, keskkonda suhtluseks, keskkonda lõõgastumiseks. ÜTS
uue regulatsiooni järgi muutub see alal veelgi konkurentsisõbralikumaks, mis
peaks andma veelgi enam võimalusi reisijale uute mugavuste tootmiseks. Kui just
dr Riik ei tee sellist süsteemi, mis turu surnuks konkureerib. Pean silmas küll
vajaliku, kuid liigset panustamist transpordiliikidesse millised toodavad ca
500% kahjumit … eee … iga aasta. Seega on meie ülesanne, vähemalt on niisugune „nuga”
on sisse kirjutatud ÜTS ja VR, vähendada
autode kasutamist, ehk eesmärk on konkurents ÜT ja autostumise vahel, mitte
konkureerida doteeritud ÜT-ga surnuks eluterve kommerts ÜT. Muide, kui me
rääkisime eelpool sõiduharjumusest, siis selle minetamine, kui reisija ei saa
oma teenust õigel ajal, nõutavas kvaliteedis ja mahus, üpris kiire kaduma.
Võiks öelda, et see ärapudenemise rajajoon algab ca 2-3 tuh EUR olemasolul
aastas. Selle summa eest saab „rondi” ja kütuse, millega oma pakilisemad sõidud
tehtud saab ja … ÜT sõiduharjumus ongi kadunud. Vaat niimoodi. Sellise
pikaajalise visioonita ÜT rohkendamiseks oleme kaotamas oma konkurentsipotentsiaali
autode suhtes. Kahju.
Järgneb
…
Targutusi:
M.
McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009
Lk
34 „Enamiku uuendustega kaasneb reeglite väänamine või rikkumine. Mitte
ebaeetiline ega ebaaus reeglite rikkumine, vaid selline, mis on vajalik idee
loomiseka, valmis saamiseks ja laia maailma saatmiseks.”
„Reeglite
kehtestamine meeldib juhtidele, kes arvavad, et nende töö on saavutada inimeste
kuulekus, vastuvaidlematu korralduste täitmine ja pimesi järgimine. See on
lihtne. Kehtestad seaduse, hoiad tõenäolistel rikkujatel silma peal ja karistad
neid kohe, kui nad üle joone astuvad. Probleem on aga selles, et inimesed ei
üritagi enam tööd tehtud saada. Targad inimesed sattuvad masendusse, kui peavad
tegema midagi, milles nad mingit mõtet ei näe. Isegi kui nad üritavad,
aeglustavad reeglid tulemuste saavutamist ja teevad innovatsiooni tihti
võimatuks.”
J.P.
Kotter „Edujanu” AS Äripäev 2009
Lk 11”Edu
sigitab rahulolu. See ei pea olema isegi viimase aja edu. Ettevõtte õitseaeg
võib jääda kümnekonna aasta taha, kuid õitsengu rahulolu kestab edasi, sest
sageli juhid ei märka seda. Arukal ja elukogenud juhil ei pruugi olla aimugi,
et organisatsiooni hierarhias temast kaks tasandit allpool valitseb selline
rahulolu, et tema tulevikuunistused ei saa kunagi tõeks. Ta võib olla niisama
pime sellegi suhtes, et ta ise on ohtlikult rahulolev.”
E. Lefevre „Aktsiamänguri pihtimus” Perioodika 2000
Lk 64
„Õpetamaks teile seda, mida ei tohi teha, on kogu varanduse kaotamine parim
vahend. Ja kui te teate, mida mitte teha selleks, et mitte raha kaotada,
hakkate mõistma ka seda, mida tuleks teha selleks et raha võita. Kas saite aru?
Selge, te hakkate juba mõistma”
Lk 65
„Pole diagnoosi, pole ka prognoosi. Pole prognoosi, ei ole ka kasumit.”
No comments:
Post a Comment