Mida me ei
näe?
No nii, me
juba teame, et me tahame hästi elada, et ÜT on mahukaubandus, et ühiskond
vananeb/väheneb, et peame toimima ühiskonnale võimalikult tõhusamal moel. Hm? Toredad
teadmised, toredad mõtted, mida maalida. Kuidas seda lõuendile maalida? Lõuend
on ju suur, millest alustada? Kui me tahaksime oma unistust ette kujutada näiteks
inimesena, siis kujutaksin transporti ette kui vereringet. Võtke lahti
vereringe kaart ...
Võrrelge neid
Transpordisüsteem on nagu elava organismiga, kui arterid ei suuda kapillaaridele piisavalt
hapnikku transportida siis need kärbuvad ja kui kapillaarid ei suuda
tagasitransporti korraldada on oodata tõsiseid probleeme organismile kui
tervikule. Kuid kui me teeme niimoodi, et eraldame arterid vaid ühele inimesele, no teeme kohe eriti uhkelt, eraldame
talle lausa kahed arterid ja teisele inimesele ütleme, et sa katsu vaid
kapillaaridega hakkama saada. Mis te arvate, mis siis juhtub? No juhtub midagi
fataalset. Ah ei saa, kipud ära kõngema? Mis teha? Eluke ongi selline. Ebaõiglane.
Ehhee, ega eriti õiglaset artereid saanud arterinimene ka ellu ei jää. Nii, et kunstlik eraldamine on kahjulik nii neile kellelt eraldatakse, kui ka neile kellele eraldatakse.
Sama
kehtib ka transpordis, liiklus peamagistraalidel on kui arterid, kui neil
toimub mingi muudatus kasumi languse poole (konkurentsi tihenemine,
administratiivsed turutõkked või mingi turuosalise ülemäärane doteerimine),
siis muutuvad ka külavaheteed ehk kapillaarid verevaeseks ja nendel bussivedu
tuleb sulgeda. See on loomulik protsess, iga organism kaitseb ennast, lülitades
järjest välja kõrvalfunktsioone, et põhikonstruktsiooni elus hoida. Muidugi,
kui niisugune asi juhtub ja mingi funktsioon kuhtub, siis piisava ressursi ja
meditsiiniteadmiste juures on võimalik kasutada tehisvahendeid, tehiskeskkonda
ja teisi tehisvidinaid, mida majanduses nimetatakse dotatsiooniks. See on nagu
hapnikuballooniga ringi liikuv inimene. Kuid võib-olla oleksime hapnikuballoonist
pääsenud, kui poleks sellel inimesel enne administratiivselt artereid kinni
sooninud ja teda koomasse viinud? Võib-olla oleksime selle inimese päästnud
balloonist, kui oleksime teda õigel ajal ergutanud, treeninud ja aidanud, mitte
tema raskusi nõrkuseks ja saamatuseks pidanud? Oleks vast ilma administratiivse
vahelesegamiseta oma viljakat tööelu elada? Mnjah, mina olen just sellisel
arvamusel, transport ja ÜT on elav organism, milles kõik on omavahel seotud
ning ühe komponendi muutmine võib hukatuslikuks osutuda kogu süsteemile. Miks
me seda, mis meditsiinis on elementaarne ei kasuta majanduselu arendamiseks
jääb mulle sügavalt mõistatuslikuks. Kui inimest me vaatame tervikuna, siis me
ei vaata ÜT, kui süsteemi tervikuna vaid kui pead, kolmandat sõrme, kaheksandat
hammast ja 10 005 juuksekarva. See
ei ole ei süsteem ega inimene, samuti nagu ühistranspordi erinevad osised ei
ole ÜT süsteem vaid erinevad sobimatud tükid. Rümbad noh! Meil aga on tarvis
hea energiaallikaga terviklikku süsteemi. Taastootvat süsteemi. Nojah, ega
inimenegi muud ei ole kui molekulaarsüsteem. Väga eriline molekulaarsüsteem,
kuid ikkagi molekulaarsüsteem. Just süsteemusus teeb meist selle, kes me oleme.
Mängud
mahtudega
Kui me
lähtume sellest, et ÜT on mahukaubandus, siis mida meil edukaks majandamiseks
vaja on? Õige, meil on vaja mahtu. Geniaalne, eks ole? Mida rohkem inimesi
ÜT-ga sõidab, seda odavam teenus on. Kus kohast saada lisamahtu? Õigemini peaks
küsima, kui palju seda hõlvamata ressurssi on? Soomes on näiteks olukord
selline, et 85% elanikkonnast kasutab sõitmiseks autot. Tundub ju uskumatu?
Seda riigis, kus on pikaajalised raudteeveo kogemused, arenenud bussiliiklus ja
pikaajaline propaganda ÜT kasulikkusest.
ÜT osakaal
Soomes ( 2009 a.): Autode osakaal 85,4% , rong 5,1%, buss 5.9% Alates 2001, oli
autode osakaal suurenenud ca 1%
Kuidas
siis meil lood hõlvatusega on? TAK märgib, et liikumisviiside jaotus tööl
käimisel (2011. a.) oli: 53% autoga, 24%
ÜT-ga, 20% jalgsi ja 3% rattaga. Kusjuures ÜT-ga tööl käiate arv langes 2007
aastal 27%-lt 2012 aastal 22,8%-le. Mingil imelikul põhjusel näeb arengukava
ette, et jalgsi ja rattaga tööl käiate osakaal peaks 2020 aastaks „kasvama”
25%-ni. (algtase 21%) Huvitav eesmärk, kas siis võiks selle kava, mida
nimetatakse Transpordi arengukavaks, ümber nimetada hoopis jalakäimise või
kondiauru kavaks? Ei tea. Ühistranspordi
osa tahetakse nimelt tõsta ka 25%-le. Siinkohal pööran ma tähelepanu ühele statistilisele
nüansile, nimelt oli eelmisel arenguperioodil pandud eesmärgiks, et saavutada
30% ühistranspordi kasutamise osakaal, kuid mitte ainult tööl käimiseks vaid
üldiselt. Mnjah, kui muudad arvestuse aluseid, siis ei ole enam arvestused
võrreldavad. Kaval!
Vaheriigi
vahelugu
Vaheriigi
ajal tehti sama nipp kohupiima ülendamisega kodujuustuks ja selle nihutamisega
juustude kategooriasse. Kas te kujutate ette millise mühinaga kasvas
statistiline juustutoodang? Muidugi kordades, kuid juustu töötavale rahvale
ikkagi ei jätkunud. Ja ei saanudki jätkuda, kuna juustutootmine, selle
pärisjuustu tootmine ei suurenenud vaid osa endist kohupiima, mille endine
põlastusväärne nimi oli teraline kohupiim sai välismaa külastamise järel õilsa
nime kodujuust.
Kasutamata
ressursi meelitamine
Millist
eesmärki ajab taga TAK-i arvestusaluse muutus ei oska isegi aimata, sest meie ülesandeks
(ÜTS, VR) ei ole mitte ainult tööl käivate inimeste ümbermeelitamine ÜT-i vaid
kõigi sinna meelitamine. Jätsime nagu plirtsti pool rahvastikust statistilise arvutuse
koma taha. Aga asjata. No nii või teisiti, kui me võrdleme Soome ÜT osakaalu, mis on 15% ja meie osakaalu
mis ei jõudnud 30%-ni siis nii või teisiti on meil ÜT jaoks „kasutamata ressurssi”
universaal-nahaalse metoodika järgi ca 80% (isegi kui me kondiauru maha
arvutame, siis ca 50-60%). Appi, kas te kujutate ette milline kasutamata
ressursi ladestus ja meie teeme mingeid plaane, arenguplaane (sic!) selleks, et tõsta ÜT osakaalu perioodi jooksul 1% võrra. See
1% tõuseb reisijate arv nii või teisiti (kui kasvatame mahtu läbi
kommertsliikluse), ilma arengukavatagi, kuid on hea teada, et on niipalju
hõlvamata ressurssi ja seejuures veel mitte märgatud ala. See annab julgust, et
õige suunamise korral on võimalik ÜT mahtu tõsta … eee … metsikult.
Rahvastiku trendid ja reisimine.
Soomlased
on välja arvestanud, et rahvastik keskendub jätkuvalt teatud kasvukeskustesse. Kasvukeskus
on positiivne termin võrreldes meil kasutatavate toimepiirkondade või
tõmbekeskustega. Pange tähele, tegemist oleks justkui sama asjaga, kuid termini
erinevusega, kuid kõlab hoopis uhkemalt – kasvukeskus. See tähendab, et
kasvame, mitte ei vähene, selline mõnus soe tunne. Kuid toimepiirkond ja
tõmbekeskus on ehtne „bürokraatiline” väljamõeldis, mida nad sel toimetavad või
kes keda tõmbab, mine sa võta kinni.
Samas
kasvukeskus on omamoodi siiruviiruline sibul, sest kasvukeskuste sees rahvastik
hajub lähivaldadesse.
Kasvulava
mahamagamine
Seega
ühelt poolt keskendumine ja samal ajal hajumine, mida võiks see öelda ÜT
korraldajatele? Mitte midagi? Tavaline praktika meil on küll selline, kui asum
on juba 3-5 aastat toiminud, siis vaid saab sinna mingi liinikene „orgunnitud”,
kuid … Kuid selle ajaga on asumi elanikkond nn sisse elanud, harjunud autodega
asju ajama ja olemegi klientidest ilma. Pole osanud õigel ajal klienti ette
kasvatada, oleme kaotanud potentsiaalse kliendi ja potentsiaalse mahu. Miinus
meile kirja. Ma mõtlen administratiivvõimudele. Vaat siin oleks just see koht
kuhu oleks võimalik olnud panustada
ühist raha, mille oleks pärast saanud kasvanud klientuuri, mahtude ja
loodushoiuga protsentidega tagasi kasseerida.
Vanade
vägi
Peame
mõtlema ka vanusekategooriate hoogsale muutusele. Näiteks on põhjanaabrid mures
sellise asja pärast, et, üha enam reisijaid saavad õiguse nn seenior-allahindlusele
seoses rahvastiku vananemisega. Mnjah, ka sellega tuleb arvestada, klientide
võimete ja vajaduste muutusega nimelt. Vananemisel on kaks mõjurit, esiteks kasvab
kiirest 65-75 aastaste rühm. Küsite, mis siis sellest? NB! Rahvastiku
vananemine lisab nende sõltuvust ühistranspordist. „Vähevanad” on eriti magus
sihtgrupp, nimelt 55-65 aastaste rühm kasutab palju raha kodumaareisidele.
Puhas kasv ja raha. Edasi: Lisandub ka 65-74 aastaste raha kasutamine
reisimiseks. Sinnamaani on kõik korras, kuid ükski hea asi ei saa kesta
igavesti, üle 75 aastastel võib tervis
osutuda reisimist takistavaks asjaoluks. Nii või teisiti on suur grupp kliente
kellest võiks saada mahu kasvatajad veidi vähe haaratud.
Seega
ressurssi justkui on, isegi väga palju. Küsimus on vaid selles, miks me neid ei
taha? Või tahame? Kaheksa aastase perioodi jooksul +1%? Veider! Vaatame, mida
me erinevalt administratiivvõimudest võiksime teha teistmoodi. No näiteks
kasvatada ÜT kasutajate arvu … 20%? Utoopia? Mnjah, kõik on võimalik, millalgi
tuldi esimesele Tallinna laulupeole ka kaks nädalat, täna … nagu sutsti, üks
jalg siin, teine seal ja oledki kohal. Vaat niiviisi. Miski pole võimatu.
Järgneb:
Targutusi:
M. Lissack´i
ja J. Roos`i „Uus mõtteviis” Fontes 2001
Lk 35
„Kasutage lihtsaid juhtprintsiipe. Elu on ilma komplikatsioone lisamatagi
küllalt kompleksne. Toimivad juhtprintsiibid joonduvad ümber põhiväärtuste. /…/
Kui teie töötajad vajavad tegevusjuhise ja missiooniga tutvumiseks vaga
nädalat, on teil tegu probleemiga. Kui nad saavad selle asemel korrata lihtsat
mantrat, mille näiteks on Herb Kelleheri (Southwest Airlines) „Me oleme üks
pere”, on ka tulemused vastavad”
J.
Ring „Tormijooks Kotkapesale” „Imeline ajalugu” 2015.
Lk
68 „Ta lähtus Friedrich Suure ütlusest: „Kes kaitseb kõike, ei kaitse midagi””
Lk
94 „ Viimaks hakati normeerima ka tõde, mis tuntud ütluse järgi on sõja esimene
ohver.”
A. S. Morgan „Benjamin Franklin” Kunst 2004
Lk
270 „Ta meenutas oma kaaslastele, et iga valitsuse edu sõltub „üleüldisest
usust selle valitsuse headusesse ning valitsuse liikmete tarkusesse ja
aususesse.”
Lk
264 „Tema karjäär Ameerika ametliku kerjusena Prantsusmaal oli andnud talle
liigagi selge pildi asjadest, mis olid Ameerikas valesti, (…)”
No comments:
Post a Comment