Ametlik
liin, … mitte bussiliin
Mulle teeb
muret meie Dr. Riigi ametliku liini … eee … vanaaegsus. Ütleme kohe välja, et
teatud plaanikomiteelik tendents. Kui ikka näpp
otsast ära ei kuku, kui kribitakse kokku arengudokumenti , milles
tõsimeeli väidetakse, et kommertsvedu segab ATL, siis on minu arvates
plaanimajanduseni (ja kõige sellega kaasnevaga) nagu kiviga visata. Tulen
tagasi meie TAK-i juurde:
„Süsteemi terviklikkus muutub seeläbi järjest
olulisemaks, mida kommertsalustel liinivedu pakkuda ei suuda. Ka praegu
võib öelda, et kommertsliinivedu, mis eelkõige Harju- ja Ida-Virumaal toimib,
häirib avaliku liiniveo korraldamist ja tingib ühistranspordisüsteemi
killustatuse. Lahenduseks ei saa aga olla kommertsvedude
sunniviisiline lõpetamine. Eelkõige
peab avaliku liiniveo kvaliteet tõusma sellisele
tasemele, et see vastaks reisijate ootustele ning nad eelistaksid avalikku
teenust kommertsvedajatele.”.
See
on kirjutis, mille üle tunneks uhkust iga põline plaanikomiteelane: tähtis on
süsteem ja süsteemi terviklikkus. Tegime maatriksi ja elu lähebki meie
koostatud maatriksi järgi? Ehhee, maatriks tänapäeva kiirmaailmas võib olla
vaid mingi pidevalt täiendatav maaavastaja teekaart, mitte midagi enamat. Mnjah, ilmneb, et mõned asjad, mille kohta
Vaheriigis elanud inimesed on kõva kaitsepookimise saanud, on vabadusaegsetel
inimestel ununenud. Ununenud on, et tähtis pole maatriks vaid inimene. Maatriks
muutub dogmaks, samuti nagu dogmadeks olid marksistlikud dogmad. Dogma on dogma
ja pole vahet, kas see on marksistlik dogma või „maatriksistlik” dogma. „Maatriksism”
on sama elujõetu nagu muudki kinnised „süsteemid”. Pidur.
Iseenesest
on muidugi õigus, et mingisugune süsteemsus peab olema, kuid süsteem ei saa
olla selline, millest ainukene lisaväärtust loov osaline välja arvatakse. See
on nagu puu pügamist sooritada ühe lõikega võimalikult maapinna lähedalt.
Tehtud. Kogu ülaltoodud TAK-i tekstist õhkub soovi, et nii väga tahaks sellist
segajat nagu kommertsbussindus ära keelata. Kui saaks, siis keelakski …
süsteemi puhtuse nimel, Keelata justkui ei saa, pole viisakas, kuid „tapame”
ATL nii palju sisse meie ühist raha, et kommertsvedu muutuks
konkurentsivõimetuks. Tehtud! Süsteem puhastatud. Kas te kujutate ette sellist
suhtumist 21 saj EL ja OECD edumeelses riigis? Mnjah, piinlik.
Konkurentsi
veidratest eriliikidest
Ja
veel. Ühest seletuskirjast: Kuna rongiliiklusesse on viimastel aastatel tehtud
suuri investeeringuid ning pakutava teenuse maht kasvab, hakkab see paratamatult mõjutama ka
kaugliinibusside turgu.
Seetõttu on otstarbekas sätestada põhimõtted, millest
lähtudes doteeritud rongiliiklus kaugliikluse turul konkureerib.
Ehhee,
kas saa on mingi konkurentsi eriliik? Kas see on selline riikliku või
sotsialistliku võistluse põhimõte, et üks jookseb dopinguga/dotatsiooniga,
teistel seome jalad kinni ja las nad siis … võistlevad ? Imelik vaade
konkurentsile. Ütleme et võõrastav. Muidugi, see on ammutuntud lugu, et kui
riigid teevad suuri projekte, suurte investeeringutega, siis suur ahvatlus
võtta arvesse vaid positiivseid
muutujaid, negatiivsed jäetakse … kõrvale. Sellise bilansi puhul, milles
arvestatakse vaid tulusid ja kulud on eraldi, ei saagi projekt õnnestuda, kuid
… See on niimoodi eraettevõtluses, siis sellisel juhul tuleb harilikult mängu
politsei, prokuratuur ja kinnimaja. Riiklike investeeringute puhul … võetakse
lihtsalt eelarvest raha juurde, et kinni katta eelmine valeotsus. Seega
valeotsuse peitmiseks tehakse järgmine valeotsus. Seejärel tehakse … järgmine,
veel kallim valeotsus. See kõik tekitab teatud ebamugavustunde tuleviku suhtes, sest
kui plaanikomiteelased saavad võimu siis kaldume me arengu, loe: dearengu, kõrvalteele.
Suutmatus,
suur suutmatus ehk kuulujuttude hirm
Vaadake,
ma ei käinud eelnevas osas mitte asjata välja „pöörast” ideed, et ettevõtjad
võiksid stažeerida ministeeriumides/ametites/inspektsioonides ja ministeeriumirahvas firmades. Jätkem
kõrvale kõik vandenõuteooriad, kes siis keda ära kasutab jne. Vandenõuteooriad
olid , on ja jäävad, Sinna pole mitte midagi parata, alati on neid, kes asju
välja mõtlevad. Toimub see, kas valesti mõistmisest, pahatahtlikkusest või lihtsalt midagi
võimendades. See on elu osa nagu kehv ilm. Me ei jäta ju selle pärast suvel
kaunil päikesepaistelisel päeval randa minemata, et talvel on meri jääs ja külm
on? Muidugi, me teeme vahet, mis milleks. Sama ka kuulujuttudega, praegu , kui
Juurariik on surunud ametnikud kabinettide pimedusse (nad kardavad iga
kontakti, et muidu äkki kirjutatakse neile kraesse mingi mõjuvõimuga kauplemine
või mingi teine „rõve tõbi”) ja ettevõtjad asuvad üksi turbulentsel konkurentsiväljal,
käib ringi kõige meeletumaid ja hullumeelsusele kalduvaid kuulujutte. Sidet ei
ole, läbikäimist ei ole, aga … kuulujutud on! Nagu tarkurid on öelnud,
teadmatus sünnitab kimääre. Pole läbikäimist, pole teadmiste siiret – pole ka usaldust. Pole usaldust … kaotad aega ja raha.
Minu kindel uskumus on, et kui oleks mõistmine ja teadmiste siire, siis oleks
turg tarbijatest/ettevõtjatest kuni ametnike/poliitikuteni palju paremini
informeeritud asjade tegelikust seisust, võimalustest ja vajadustest. Siis
osatakse teha ka kõigi osapoolte jaoks mõistlikke lahendusi. Meil ei ole
lihtsalt nii palju inimesi, et me saksime endale lubada nende erinevates
kindlustornides hoidmist. Pealegi pole ju tegemist eri pooltega vaid ühtse
süsteemiga. Me oleme palganud endale avaliku teenistuse pakkuma meid edasiaitavat
teenust pakkuma, mitte meid segama, karistama või hävitama. Selline vastasseis
on täiesti jabur, nagu isiksuse kahestumine.
Jaburuse
näide elust enesest
No
värskeim näide on uue ÜTS regulatsiooni … käivitamine. Just käivitamisest tahan
ma rääkida, kui hea asja lörtsimise näitest. Kujutame ette ÜTS-t, kui autot.
Selles sõidukis on kõik sõlmed hästi paigutatud, sisu disainitud, juht
triksis-traksis istmele enese seadnud
ja tarvis on vaid masin
käivitada, aga … süütevõtit ei ole. Auto on, kuid kas võti saabub selle auto
käivitamiseks, ei tea. Kõik huvilised on segaduses: kas võti sobib, kas läheb
käima, mis häält teeb, äkki jookseb kokku, kuidas kiirendusega on? Mitte midagi
ei tea, … ainult arvatakse, et …
Seadus
teadagi annab üldised põhimõtted ja alamaktid täiendavad ja täpsustavad seda. Kogu
elu ei saagi seadusesse kirjutada, see oleks liiga raskepärane. ÜTS on kogu aeg
reklaamitud, kui konkurentsi vabastavat dokumenti, kuid … Kuid kas see auto/seadus
käivitub oleneb süütevõtmest ehk rakendusaktist (mille peaks kinnitama
Maanteeameti peadirektor). No ausalt öeldes on mulle natukene võõras selline
süsteem, mille puhul otsuse tegija ise kinnitab reeglistiku. Ise teen, ise
kontrollin, ise otsustan, ise karistan. Välja paistab kangesti diktatuurilaadne
moodustis. Tundub olema seadusloome ja hea halduse põhimõtetega tugevas vastuolus
olev tegu.
Dokumendi
enese nimetus on kõnekeeles Kaalutluspõhimõtted. Kui ÜTS ennast tehti üle
kaheksa aasta, siis Kaalutluspõhimõtteid on lihvitud koos turuosalistega kaks
aastat. Nojah, ütleme, et see ei olnud just väga revolutsiooniline vabastamise
plaan, kuid … Kuid täna, viis nädalat enne seaduse kehtima hakkamist pole
Kaalutluspõhimõtteid veel kinnitatud. Kujutate ette, kapitalimahukas
majandusharu, millesse ettevõtjad teatud eeldustega on investeerinud või
investeerimisootel, muutub dramaatiliselt, kuid millised need muutused on …
pole veel kehtestatud. Ehhee, nagu Lotokolmapäev või äraarvamismäng.
Äraarvamismäng? Ettevõtjate rahadega? Milleks? Normaalselt, peaks ettevõtjatel
investeerimiskindluse tagamiseks olema aastake aega, et uute reeglitega
kohaneda, kuid loetud nädalatega? Seda nimetan ma administratiivseks
suutmatuseks.
Hullem
veel, nüüd on ilmnenud, et Kaalutluspõhimõtetesse on kavas teha „väike”
muudatus. „Väike” muudatus toob kaas tegelikult SUURE muutuse turul. Megasuure
muudatuse, mida vedajad isegi ei aimanud. Lugu on selles, et „väike” muudatus
toob kaasa selle, et ekspressliinid saavad jämedalt öeldes loa igal juhul.
Minule konkurents meeldib. Olen arvamusel, et konkurents lihvib asjad paljudel
juhtudel paika. Samas olles nii kaua alal tegutsenud, tean ka seda, et
ülemäärane konkurents võib täiesti normaalset toimiva turu tappa. Leida see
tasakaalupunkt, kus on piir edasiviiva ja destruktiivse konkurentsi vahel on
just Dr Riigi analüüsi ja regulatsioonivõime küsimus.
Antud
juhul, kui ekspressliinid on kaalutletult kaalutluspõhimõtetest põhimõtteliselt
väljas, tekkib järgmine pilt: Ekspressliinid alustavad ja võidavad. Nagu males,
valged alustavad ja võidavad ja võtja … teatavast võtab kõik. Te ei saanud aru?
Mis sellest halba on? Ega halba ei olegi, maailm muutub (ainult, et
PoliitInimesed pole sellest aru saanud). Tegelikult on hästi, sest jääb ära
kemplemine, kas „punased” ja teised uusüritajad saavad liinile või ei saa,
konkurents põhimagistraalidel teravneb äärmuseni, viies piletihindu veelgi
allapoole. See kõik on tarbijale hea (vähemalt mingiks ajaks). Samas suurendab
eelmainitud muutus bussireisijate arvu. Jälle hea. On kindel, et kui rongid hakkavad
kaotama Soome näitel reisijate mahtu, kuigi reisijaid üldine reisijate määr
kasvab ehk kasvab bussireisijate osakaal. Uus pakkumine sünnitanud uue
nõudluse. Odavad hinnad sünnitavad uusi
reise, mida muidu poleks tehtud. Bussituru vabastamine sunnib raudteed
arvestama karmi hinnakonkurentsi, ehk ka
raudtee peab drastiliselt oma hindu alandama. Ka see on hea.
Nii,
et kõik oleks hästi, kui PoliitInimesekesed sedasi oleksidki planeerinud, kuid
nende plaan on poolik. Nimelt praegu veel kehtiv süsteem nägi ette, et vedajad sõidavad nii
kasumlikke liine, kui ka mitte nii kasumlikke liine, kasulikul ajal ja ka
mitteasulikul ajal. Ehk enamus vedajaid ei sõida mitte üksi liini vaid
liinivõrku. Uus käsulaud ütleb selgelt: raiuge maha kõik gangreenikahtlusega
jäsemed (loe: mittekasulikud liinid) ja keskenduge vaid südametegevuse ( peamagistraalide
suure kasumiga ekspressliinide) tegevusele. Kuna ÜT on mahukaubandus, siis „püha
maht” on vaid peamagistraalidel ja suuremate linnade vahel, mis tähendab, et
sinna minnaksegi ekspressliinidega oma osa püüdma. Kõik lähevad. Kui kõik lähevad,
siis jääb supp lahjaks. Väga lahjaks. Enamusele surmavalt lahjaks. Teised
liinid … teisi liine ei sõideta. Pole mahtu, pole tulu, pole perspektiivi.
Meie
raha ümberjagamise poliitvalem
Elu
tahab elamist ja … Vadake, ega selle pärast, et Dr Riik ei saanud päris hästi aru,
mida ta tegi, veel sõidud saa jääda sõitmata. Inimene tahab liikuda, nagu
eelnevalt kirjutasime liikumine on inimese üks põhiõigusi. Nii, ja selle koha
peal hakkavad PoliitInimesed rääkima „rahva tahtest” ja … löövad rahakoti lõuad
lahti (mitte enese rahakoti) ning külvavad meie ühist raha sektorisse, mis enne
sai ise oma vahenditega hakkama, maksis Dr. Riigile makse ja arendas meile uusi/kvaliteetseid
tooteid. Mnjah, kuid nüüd peab meeldima „ämmale” ehk saab toimima vaid
dotatsiooni najal. Nojah, on ilmne, et niikaugele Pilvepiitil veel pole
mõeldud, see ju kauge tulevik … no nii pool aastat, kuni aasta.
Eesmärki
ei ole, aga tagajärjed on … jälle, krt.
Muutuse
kurioossus on selles, et enne pole sellemastaabilisest muudatusest räägitud,
arutatud ega planeeritud. Seega ka tagajärgi ei osata planeerida. Nüüd
räägitakse Kaalutluspõhimõtete muutuste vajadusega seoses imaljuttu konkurentsi
rohkendamise vajadusest ja EL dokumentidest. Oeh, enne ei osanud lugeda, kaks
aastat lihvisid ja lihvisid ning nüüd juhtus keegi lugema seaduse seletuskiri
p.1. Täitsa nalja number, isegi seadusest ei leidnud põhjendust, pidid
seletuskirja kribukirjast põhjenduse välja imema. Piinlik! Muide,
kui keegi räägib, et meie praegune või uus ÜT regulatsioon on vastuolus EL
regulatsioonidega, siis on see lihtsat hämamine. EL tarnspordiala kolm suundanäitavat
põhidokumenti on: Valge raamat (VR), Bussireisijate kaitse eeskiri ja Määrus
1370. Viimatimainitud määrus on tegelikult bussinduse reanimeerimise kava, ehk
kuidas rohkendada Euroopas väljasuremisohus olevat bussindust. Määrus käsitleb
põhiliselt seda, kuidas erinevate riiklike soodustuste ja vahenditega elavdada
bussiliiklust. Kommertsvedusid see ei reguleeri, see on iga riigi siseasi. VR
on kaugusse vaatav dokument ja seab sihiks moonutuste kõrvaldamist ÜT-s ehk „kasutaja
maksab” printsiipi. Viimatimainitust on näha, et äri moonutavatest
dotatsioonidest tuleb ajapikku vabaneda. Ja õige kah! Nii, et meie regulatsioon,
nii praegune, kui ka tulev vastavad EL normidele. See, mis ei vastanud normidele
parandati samm-sammult juba ammu ära. Pole vaja hämada. Küsimus pole
dokumentides vaid poliitilises tahtes või küündimatuses ohjata protsesse – nii tulebki
öelda.
Ootus,
õigustatud ootus.
Miks
ma sellest muutusest nii pikalt arutlesin? Põhjus on lihte: vedajate ootuseid,
õigustatud ootuseid on rikutud. Vahva on see, et kuna mehhanismi süütevõtit
tänaseni ei ole, siis on kõigil turu osalistel erinevad ootused. Ehk seekord on
Dr Riik olnud nii osav, et on rikkunud kõigi vedajate ootusi ja suure osa
ühiskonna ootusi takkapihta.
Mida
oodati?
Matus
üks: Need väiksemad vedajad, millised on investeerinud uutesse bussidesse,
lähtudes senikehtinud arusaamistest ja kahe aastasest lihvimisest, on oodanud
turu „mõõdukat” avanemist”. Nende jaoks on „raju” avang selge hävitav. Nad ei
suuda sellises turbulentsis vastu pidada. Nemad on oma äriplaanid teinud
lähtudes eeldusest, et neil on juba teatud liiniload ( ehk garanteeritud
reisijatevoog), mille kehtivus on veel 2-3-4 aastat. Leebe avangu puhul lootsid
nad veel mingeid liinilube juurde saada või praeguste ajaperioodi parandada. Nad
on ka pankadele esitanud oma rahavoogusid sellisest. Mnjah, tuleb arvata, et
nemad peavad kahjumiga arvestama, sest nende liinid ei ole enam „kaitstud”,
sinna tuleb uusi vedajaid juurde ja hinnad kukuvad ka … nende jaoks täiesti
nutuseks.
Matus
kaks: Umbes sama stsenaarium ootab paljude peatustega liine, ekspressliinid
lihtsalt võtavad neilt klientuuri eest ära. Ka nendel olid omad ootused ja …
kohustused. Kuna bussindus on väga kapitalimahukas majandusala, siis pole
kellelgi „puhta raha” eest ostetud busse, ikka pankade kaudu, teatud
tingimustel. Tingimusi ei täida, jääd bussidest ilma ja lõpetad … lõplikult.
Matus
kolm: ronginduse reisijatemahtude vähenemine toob kaasa piletitulu languse või
hindade languse, sinna me oma ühise raha matamegi. RIP.
Pulmaootus:
Uustulnukatel on omad ootused. Neid ei vaeva meie turu väljakujunenud
liinivõrgud ega sõidustiil, nemad on keskendunud vaid kasumlikele liinidele, kasumlikul
ajal. Õige kah, äri peabki selline olema. Kuid meil ei ole „äri” selline olnud,
meie bussindus on toiminud kui sotsiaalsed ettevõtjad, tehes ka niiöelda tasuta
talgutöid. Sellega on nüüd lõpp. Iseenesest võib see olla uue ja ökonoomsema
bussinduse sünni algus. Äri on äri ja sotsiaalhoolekanne on sotsiaalhoolekanne.
Uustulnukatel ja teistel ekspressliinide vedajatel on seega ilmne huvi vabaturu
järele. Nagu öeldud, kuna süütevõtit ei ole, siis on ka sellel segmendil omad
ootused, õigustatud ootused. Ka nemad on valmistunud turu vabastamiseks ja
investeerinud ostetud lisabussidesse. Tegemist pole ainult ootusega, bussid, ka
uued bussid on juba parklates. Ootavad.
Otsustamatuse
hind
Nagu
hoomate on kaheksa aastat otsustamatust muutunud Dr Riigi väga haavatavaks. See
võib muutuda täiesti reaalseks rahaliseks
kaotuseks. Kahjunõueteks. Olenemata selles, kas vabastada turgu leebelt või
rajult, on kellegi õigustatud ootuseid rikutud. Niikuinii. Mida teha? Kas minna
kergema vastupanu teed? Minna teed, mille tulemusena tuleb Dr Riigil vähema
kompensatsiooni maksta õigustatud ootuste rikkumise eest? Või minna oma teed?
Raske otsus … peale nii paljusid aastaid otsustamatust. Saame näha. Maksma peab
Dr Riik nii või teisiti (meie ühist raha), küsimus on vaid selles, kas
suudetakse säilitada midagi(gi), mida nimetatakse usalduseks ja kas see
kooliraha maksti tühja või õpiti ka midagi(gi).
Kogu sellele protsessile võib vaadata ka veidike teistmoodi. Võiks küsida, kas meil on Parlamentaarne Riik või Juura Riik? Te ei saanud aru? Nojah, vaadake mulle tundub, et meie Seadusanjale seletati seduse mõju "ühtemuudu" lahti (nagu ütles Vanaema Marie) ja seadse alamaktid muudavad seaduse mõjud hoopis teistsuguseks. Kord näeb ette, et seaduse juures peavad olema ka alamaktide (määrused, korraldused, instruktsioonid jne.,) kavandid või maketid. Ikka selleks et austatud rahvaesindaja näeks regulatsiooni kogu pilti ja oskaks hinnata selle kõiki mõjusid. Seaduse vastuvõtmisel oli olemas vaid kaks aastat lihvitud Kaalutluspõhimõtted. Kuna "uut" Kaalutluspõhimõtete variant sündis alles viimaste päevade jooksul, siis polnud meie rahva esindajatel võimalik ka sellist murranulist muutust ette näha ja oma otsustuse juures arvesse võtta. See on parlamentaarse riigi aluspõhimõtete jäme rikkumine. Selline teguviis teeb mind väga ärevaks. Ka see on üksikjuhtum? Või on tegemist tendensiga? Selliste tegevuste jätkumisel ei või me iial teada millisesse suunda edaspidi paneb mõni Pilvepiiri ministeerium või amet asjad liikuma. Kas sellel "väikesel" justkui bürokraatlik-tehnilisel suunamuutusel on midagi ühist ka seaduse enese põhimõtete ja suundumustega? Ilmselt muidugi seadusandjatele Kaalutluspõhimõtteid ei esitatudki ja see on halb. Halb seetõttu, et need kes meie liikumissuunda määrama peaksid ei saanud õiget või vähemalt täielikku pilti protsesside võimalikust arengust. Seletan lihtsalt: Kui kapten annab käsu "Võtta kurss Nord-Westi!", siis kui tüürimees muudab seda käsku paari rumbi võrra (arvtes et Kapten on veidi tobu), laevainsener teeb ka mõnerumbilise muudatuse (talle lihtsalt meeldib niimoodi), sideohvitseril on ka veidi oma ideid kursi kohta ja masinist ei kuule hästi, mille tulemusena teeb omad korrektiivid laeva käigu osas, siis ei sundu see laev enam Nord-Westi vaid piisavalt pika vahemaa puhul Nord-East´i. Vaat selline lugu. See mulle muret teebki, kes keda ja millal pettis? Kes meil kurssi määrab? Kuhu me suundume? Mnjah see ei ole hea riigi pidamise tavaga kooskõlas.
Kaalutluspõhimõttetus
Kogu sellele protsessile võib vaadata ka veidike teistmoodi. Võiks küsida, kas meil on Parlamentaarne Riik või Juura Riik? Te ei saanud aru? Nojah, vaadake mulle tundub, et meie Seadusanjale seletati seduse mõju "ühtemuudu" lahti (nagu ütles Vanaema Marie) ja seadse alamaktid muudavad seaduse mõjud hoopis teistsuguseks. Kord näeb ette, et seaduse juures peavad olema ka alamaktide (määrused, korraldused, instruktsioonid jne.,) kavandid või maketid. Ikka selleks et austatud rahvaesindaja näeks regulatsiooni kogu pilti ja oskaks hinnata selle kõiki mõjusid. Seaduse vastuvõtmisel oli olemas vaid kaks aastat lihvitud Kaalutluspõhimõtted. Kuna "uut" Kaalutluspõhimõtete variant sündis alles viimaste päevade jooksul, siis polnud meie rahva esindajatel võimalik ka sellist murranulist muutust ette näha ja oma otsustuse juures arvesse võtta. See on parlamentaarse riigi aluspõhimõtete jäme rikkumine. Selline teguviis teeb mind väga ärevaks. Ka see on üksikjuhtum? Või on tegemist tendensiga? Selliste tegevuste jätkumisel ei või me iial teada millisesse suunda edaspidi paneb mõni Pilvepiiri ministeerium või amet asjad liikuma. Kas sellel "väikesel" justkui bürokraatlik-tehnilisel suunamuutusel on midagi ühist ka seaduse enese põhimõtete ja suundumustega? Ilmselt muidugi seadusandjatele Kaalutluspõhimõtteid ei esitatudki ja see on halb. Halb seetõttu, et need kes meie liikumissuunda määrama peaksid ei saanud õiget või vähemalt täielikku pilti protsesside võimalikust arengust. Seletan lihtsalt: Kui kapten annab käsu "Võtta kurss Nord-Westi!", siis kui tüürimees muudab seda käsku paari rumbi võrra (arvtes et Kapten on veidi tobu), laevainsener teeb ka mõnerumbilise muudatuse (talle lihtsalt meeldib niimoodi), sideohvitseril on ka veidi oma ideid kursi kohta ja masinist ei kuule hästi, mille tulemusena teeb omad korrektiivid laeva käigu osas, siis ei sundu see laev enam Nord-Westi vaid piisavalt pika vahemaa puhul Nord-East´i. Vaat selline lugu. See mulle muret teebki, kes keda ja millal pettis? Kes meil kurssi määrab? Kuhu me suundume? Mnjah see ei ole hea riigi pidamise tavaga kooskõlas.
Jälle:
Võrgustike kiituseks
Sel
kohal oleks hea lasta refräänil kõlada: kui Dr Riik oleks kasutanud
usaldusökonoomika meetodeid, asjatundjate võrgustikku ja ettevõtjate ning
ametnike roteerivat stažeerimist poleks sellist asja (loe: jaburust) juhtunud.
Mogri-märdilikult talitades – iseenese tarkusest – kapseldunud kindlustornide
süsteemis, jätkame vaid kaotuste vastuvõtmist. Seega pole tegemist vaid ÜT küsimusega,
vaid avaliku teenistuse ja selle kui meie poolt tellitud teenuse kvaliteedi
tõstmisega. Mina tarbijana ei ole rahul pakutava teenusega. Mõtlete, mis sest?
Üks inimene ja pole rahul? Tühja sellest! Kuid vaadakem laiemat pilti.
Tarbija
vahetab operaatorit
Me
teame väga hästi, kuidas teenindussäris mehhanismid toimivad, kui tarbijale
teenuse pakkuja ei meeldi, siis ta vahetab teenusepakkujat. Nojah, kuid
avalikku teenust pakub meile ju monopoolne teenusepakkuja – Dr Riik. Meil ei
ole justkui valikut, nagu monopoolse süsteemi puhul ikka, kuid … Kuid siin
tulebki pilt laiemaks venitada. Vaadates laiemalt saame aru, et teenusepakkujaid
on teisigi, näiteks Sir Kingdom, Her Reich, Herra Valtio jne. Laiem pilt on
selline, et üle saja tuhande meie
kaaskodaniku on juba vahetanud operaatorit, vabandust … Dr Riiki. Nii, et pole
vähetähtis, isegi paikkondliku monopoolse teenusepakkuju puhul, tarbijatele
meelepärase teenuse (avaliku teenuse) pakkumine. See on lausa hädatarvilik.
Sama hädatarvilik nagu bussinduses mõistliku mahtu saavutaminse teid on
kliendile iga päev parima teeninduse pakkumine on ka Dr Riigil edukuse
eelduseks võimalikult parema kvaliteedi saavutamine. Seda iga päev. Lihtne
loogika ütleb, et pole tarbijaid/kodanikke/töötegijaid, pole ka Dr Riiki. Vaat
see oleks juba kurjast. Nii, et avaliku teenistuse kvaliteeti tuleb parandada
ja seda on võimalik teha vaid tänapäevaselt, võrgustike liitenergiast lähtudes.
Punkt. Mäletate, millest me seda jutuseeriat alustasime? Vulkaani jõust!
Kasutagem siis seda väge.
Järgneb
…
Tarutusi:
Must kolmnurk
Juri Klarov Tallinn „eesti Raamat” 1986
Lk22 „ …
millele oli kleebitud kolm kuulsat Peeter I ukaasi pidid kehtestama
seaduslikkuse ja korra igavasest ajast igavesti. „… Tühi vaev on seadusi
kirjutada, kui neist kinni ei peeta või nendega kaarte mängitakse, neid
mastikaupa kokku pannes, mida kuskil mujal pole tehtud nii nagu meil ja osalt
tehakse veel praegugi, ning kõiksugu lõustad püüavad ihust ja hingest tõde oma
tahtmise järgi väänata.”.”
Lk 37 uurija
Rõtsalov „Jah kahjuks olime hooletud,” möönis Rõtsalov, „Kahetsusväärne
tõsiasi. Oleksime tookord pihta hakanud, poleks me praegu nii täbaras
olukorras. Võimalus kukkus meile lausa sülle …”
A. Hailey „Kõrged ametikohad” Ersen 2000
Lk 26 „Meie ei saa küll
riigiteenistujaid vallandada, kuid see-eest leidub rohkest sahtleid, kuhu võime
neid toppida.” Kanada peaminister oma ministrile kaadrivahetusest.
-M. C. Beaton „Uimastisõltlase surm” lk183 Tänapäev 2011
„Kahjuks ei osanud
superintendant Daviot teha vahet kohusetundlikkuse ja pugemise vahel.”
Rodney
Castledon „Sündmused, mis muutsid maailma” Time Warner Books 2005
Lk 313 „…
1891. a. juunis Saksamaal. Bismarck juurutas Vanaduspõlve Kindlustamise Akti,
mis kohustas kodanikke alates 16. Eluaastast loovutama oma osa sissetulekutest,
juhul kui nad töötasid täiskohaga ja teenisid üle 2000 marga aastas. Tööandjad
olid samuti kohustatud võrdse panuse andma … See oli fantaasiarikas ja
ettenägelik süsteem.”
No comments:
Post a Comment