GPS-ga administratiivseid ojasid ühendades
Mnjah,
nagu eelnevalt nägime on analüüs vajalik, kui navigatsioonisüsteem. Kujutate
ette – tänapäeval ja ilma navigatsioonisüsteemita? Maailmas mis on muutunud nii
keeruliseks, et isegi kemmergusse tuleb teed GPS-ga otsida, kuid meie teeme
majandusotsuseid kõhutunde järgi. Ebateaduslikult, noh! Ma ei toonud mitte asjata paar jutujoru tagasi
Targutustes välja üht tarkütlemist: S. Schiff „Kleopatra” Tänapäev 2013
Lk
107 „Hipokratese kolmesaja-aastane retsept nurisünnituse esilekutsumiseks –
seitse korda üles hüppamine, nii et kannad korralikult kannikaid puudutavad –
pani mõned esimese sajandi abinõud tundma täiesti mõistlikena. Ämblikumuna, mis
enne päikesetõusu hirvenahaga kinnitatakse keha külg, võib kaheteistkümne kuu
vältel ära hoida viljastumise. (…) Kleopatra ajal oli oma rasestumisvastaste
mõjude poolest krokodillisõnnik, nagu ka muula neerust ja eunuhhi uriinist
tehtud keedust.”
No ma kahtlen
tugevalt, et tänapäeval sellise retseptiga tervisese edendamises progressi
looks. Nii võib hädaga hätta jääda. Nii, et jätame kunagised meetodid ja „kõhutunded”
sinna, kus oli nende aeg ning lahendame asju tänapäevaselt. Meetodid peavad olema tänapäevased,
struktuurid peavad olema homsed, eesmärgid … ülehomsed
Vertikaalstruktuursest lapitekist
Kuidas
meil praegu ÜT korraldamine välja näeb? Õige, nagu lapitekk. Mõne jaoks on see
ilus, mõne jaoks kunst, mõne jaoks lihtsalt häda sunnil jääkide „kokku
kortsimine”. Kui lapiteki puhul on ilu vaataja silmades, siis ÜT korral on tegemist
… eee … tegematajätmisega. Muide ÜT lapitekk ei ole tasapinnaline vaid
vertikaalse struktuuriga sidumatu ja auklik, nii et lapitekk on hulka
funktsionaalsema atribuut, kui tänane ÜT korraldus. Vabandan lapiteki ees. ÜTS-st
ei saanud mitmete aastate jooksul vastu võtta, sest maavalitsused olid ÜT
korraldamise tsentraliseerimise vastu. Miks? Üks seletus on see, et ÜT
dotatsioon oli vaat et viimane raha, mis Maavalitsustel jagada oli. Pole midagi
jagada, pole ka võimu. Pole võimu, pole ka valitsemist. Isegi mitte
maavalitsemist. Tekkib põrgulikult ebameeldiv küsimus, milleks meile siis … maavalitsus,
kui sel ei ole midagi jagada? Ehhee, oleme ära unustanud, et maavalitsus ei
olegi jagamismasin, maavalitsus on oma olemuselt VV esindaja paikkonnas.
Tegelikult on ÜT lahendamise küsimus maavalitsuse seisukohalt ajalooliselt kujunenud duaalne probleem (
Nojah, maavalitsus ise on ajalooliselt lahendamata probleem. Lahendamata
probleem loob kõrvalprobleeme, mis ei oleks probleemid, kui esmane lahendamata
probleem oleks lahendatud ja maavalitsused oma õige staatuse ja koha leidnud.).
Ühest küljest on maavalitsustesse settinud tõesti need ülimalt väärtuslikud inimesed, kes ÜT kohalikust,
maakondlikust korraldamisest, midagigi teavad, teisalt korraldatakse sealset ÜT
mitte maavalitsuse „oma raha”, vaid meie üldise/ühise raha arvel. Sama lugu
puudutab ka valdu. On väga vähe valdu, millistel on võime oma valla maksubaasi
arvel doteerida kohalikku bussiliiklust. Dotatsioonilüpsi allikaks on ikkagi
Dr. Riigi kaukast tulev meie ühine raha. Nagu me kõik teame, kes maksab, see
tellib ka muusika „”und” muusikud.
MKM on järjekindlalt ajanud ÜT ATL ühtse
juhtimise poliitika vajaduse printsiipi, kuid pole suutnud ennast selles osas
kehtestada. Ilmselt peab olukord majanduses, demograafias ja ÜT minema veel
tüki maad kehvemaks, et oleks võimalik teha kogu ühiskonna suhtes mõistlikke
juhtimisotsuseid. Kahju! Kahju selle pärast, et näilik „omade” kaitse, on
kahjulik kõigile, eelkõige just „omadele”.
No
nüüd on juba mitu aastat püütud „orgunnida” mingit vaheastet, et teeme MA
piirkondlikud „direktsioonid” ( ilmselt nii nagu meil ikka käib: põhi, lõuna,
ida, lääs), millised siis „tegelevad asjadega”. Mnjah, pettemanöövriks
võib-olla päris nutikas, kuid resultaadi suhtes ebaefektiivne nagu kurgumandlite
eemaldamine teatud alternatiivsete avade kaudu. Valulik, piinarikas ja
ebatõhus.
Ilusad sõnad, õiged sõnad. Teod? Võib-olla nälkjad?
Lugesin
ühest sellisest reorganiseerimist kavandavast eelnõust, et ÜT korralduse
muutmise üldiseks eesmärgiks on reisijate sõiduvajaduste parem ja kaasajastatud
rahuldamine, avalike jt. vahendite efektiivne ja läbipaistev kasutamine ja kogu
süsteemi ühtlustamine ja jätkusuutliku arengu tagamine. No igati kiiduväärt
eesmärk, kuid loeme edasi: Selleks luuakse MKM valitsemisalas, Maanteeameti
regioonide baasil terviklik struktuur, milline võimaldaks arendada
ühistransporti süstemaatiliselt ning tervikuna, mis võimaldab tõhustada nii
ühistranspordi analüüsi, planeerimist, plaanide elluviimist kui järelevalvet. Jällegi
õige jutt, kuid … Kuid tundub, et ühe
killustatuse asemel on tekitatud teine killustatus.. Pakud süsteem tekitab neli
piirkondlikku huvipiirkonda, millede piiridel tekkivad needsamad probleemid,
mis praegu on maakondliku jaotuse põhjal. Mäletan, et sel ajal oli plaanis osa
parvlaeva ja lennuliikluse küsimusi tuua Maanteeameti regionaalsete keskuste
juurde. Esialgu päris jumekas mõte, kuid tekkib omakorda eraldusjoon parvlaevanduse/lennunduse
vastutusalas. Aga raudtee? Minu sügava veendumuse järgi ei ole võimalik tegelda
kõigi nende ÜT lapiteki probleemidega, millised eesmärgid seab ÜTS edukalt, kui
eraldi reguleeritud on reisijatevedu raudteel. Paralleeluniversium? Ilmselt nii
see ongi, kuid ärge kartke naaberuniversiumi rahvas tulge meile külla. Seepärast
on mõistlik luua Maanteeameti Ühistranspordi osakonnast (MA ÜTO) keskne kompetentsikeskus,
milline oleks võimeline:
-analüüsima
ÜT kui sellist tervikuna
-monitoorima
pidevalt reisimisvajadusi lähtudes muutuvast olukorrast, mil toimuvad
muudatused rahvastiku struktuuris nii vanuseliselt, kui ka paiknevuselt
-sellest
lähtuv logistiline analüüs, liinide sidususe ja maksimaalse efektiivsuse
saavutamiseks
-
unifitseerida hankedokumentide ja lepinguid
-
luua võimalusi kogu veopotentsiaali kasutamiseks, avaliku raha optimaalne
kasutamine (avaliku lepingu liinid, kommertsliinid, raudteevedu, koolibussid,
vallabussid, „saekaatribussid”), lõpetada dubleerimine sealhulgas ka avaliku
lepingu liinide ja kommertsliinide osas.
-luua
süsteem, mis innustaks vedajaid arendama uusi tooteid ja tunnustada neid
ettevõtjaid, millised suudavad vähendada dotatsioonivajadust või luua uue toote
kaudu sellise liini, mis oleks võimeline toimima kommertsaluste.
Uue aja töövõtted
Kõike
seda ei pea tegema raske bürokraatliku aparaadi kaudu vaid tänapäevaste
paindlikkust, kiiret muutust võimaldavate võrgustike kaudu. Kohalikest vajadustest
teabe saamiseks on kohane kehtestada süsteem, mis võimaldaks arutelu KOV
liitude ja kodanikeühendustega. Siiski peaks kogu võrgustiku planeerimise,
selle väljaarendamine ning tasakaalustatud arendamine toimuma MA ÜTO poolt ja
vastutusel. Tähtis on just ühtse süsteemi loomine ja selge vastutuse tekkimine.
Praegune süsteem, kus vastutusala on nii veoliigilt, geograafiliselt, kui ka
administratiivselt killustunud ongi üks
ebaefektiivsuse allikaid. Peale selle toimub igal tasandil vastutuse hülgamine
ja hajutamine massiliste … kooskõlastamiste näol.
Praegune
MA ÜTO, mis on väikesearvuline ja
ilmselt kohustustega ülekoormatud vajab omaette tunnustust, et on suutnud
viimaste aastate jooksul ÜT mitmetes valdkondades edasi liikuda. Siiski ei
võimalda tänane kohustuste ja vastutuse koorem ning jaotus MA ÜTO sügavuti tegeleda tulevikku pööratud
ülesannete täitmisega, mis võib olla ohuks kogu ÜT edasisele tõhususele
Raamidest välja, mõtle kui tarbija
.
Reisijateveo korraldusele tuleks läheneda mõeldes raamidest välja, praegune
liinide jaotus kohalikeks, maakonna ja kaugliinideks on kunstlik. Veelkord üle
korrates: reisija ei osta vallaliini või maakonnaliini, reisija ostab
veoteenust. Kui reisija ei saa veoteenust, siis tekkivad sellised kõrvalharud
nagu koolibussid, vallabussid jne mida peetakse ülal avaliku raha eest või
pöördutakse hoopis ÜTS eesmärkide vastase individuaalsõiduki poole. Veelgi
hullem, selle administratiivse organiseerimatuse tõttu, vajab ATL tunduvalt
rohkem dotatsiooni, kui süsteemse organiseerituse korral. Organiseerimatusel on
hinnalipik küljes. Rasvane hinnalipik.
Mäletate, me vajame edukaks majandamiseks
mahtu, kuid mitte lihtsalt mahtu, vaid optimaalselt fokuseeritud mahtu. Kui
meil seepärast, et me ei oska liinivedu tõhusalt ATL süsteemis korraldada,
sõidavad ühes samas suunas viis bussi ja mina saan sihtpunkti ikkagi vaid autoga, siis tähendab see, et optimaalse
liinivõrgu ja graafiku tiheduse korral jaotuks konstantne reisijate arv näiteks
kahe bussi(vedaja) peale, mis võimaldaks sõita rohkem ja tihedamini. Või kuluks
sinna dotatsiooni vähem. Nii, et see on veel üks ojake, milline meile annaks juurde
mahtu. Ma ei tea, kas +1% või +2%, kuid mahtu annaks kindlasti juurde.
Seepärast peaks tuleviku MA ÜTO oma
analüüsides ja logistikas lähtuma teenuse pakkumise organiseerimises nn uksest
ukseni põhimõttest. Reisijat ei huvita
ametkondlik alluvus vaid jätkusuutlik ja usaldusväärne võimalus liikuda. Seega
tuleb reisijatevedu käsitleda ühtse tervikuna, ühtse logistilise süsteemina,
seda ei ole võimalik saavutada regionaalsete keskuste kaudu vaid tugeva
kompetentsikeskuse ja selle võrgustiku kaudu.
Ja veel üks meeletu idee: Partnerlus.
Kui me korraldame edasist ühistranspordi
strateegilist arengut inimese/reisija/töötaja keskselt, siis on võimalik
kasutades ära osapoolte erinevaid kompetentse, partnerluse korras leida
paremaid ja uudsemaid lahendusi. Valdkonnaspetsiifilised oskusteave ja
kogemused on efektiivsed vaid järjepidevuses. Meil on reeglina mingis
valdkonnas pool, heal juhul poolteist asjatundjat, kui seegi „pool” lahkub kogu
oma teadmispagasiga eraärisse, siis jääb administratsiooni järgi oskuste ja
teadmiste … auk. Kaob „ajalooline mälu” ja
teadmiste järjepidevus. Seoses sellega võiks luua ( võib-olla veidi
bürokraatlikum idee) huvitatud
osapooltest pikaajalise , stabiilse inimesekeskse ettevõtluskeskkonna loomiseks
ja teema arendamiseks asjatundjatest luua Kompetentsivõrgustik.
Ning täiesti pöörane mõttepojukene,
et vedajate poolt kogutud kompetentsi ja „maaläheduse tunnetuse” jagamiseks, et
see jõuaks ka regulaatorite ja poliitikakujundajateni, korraldada ametnike stažeerimist vedajate
juures rotatsiooni korras.
Teisalt on tegemist ka vastupidise
harimise võimalusega ehk ettevõtjate stažeerimisega administratsioonis. Siis ettevõtjad teaksid, kuidas administratsioon
töötab, millised on selle võimalused ja põhimõtted ,ning teha ettepanekuid
selle voolavamaks muutmiseks. Lisaväärtusena saavad kõik targemaks, tekkib
teadmine ja usaldus. See võiks anda päris vulkaanilisi tulemusi.
Partnerlus on tähtis:
- et arengukavade lõppeesmärkide määratlemisel,
et need oleksid konkreetselt mõõdetavad ja igal ajamomendil kontrollitavad.
- et arengukavades ja muudes
strateegilistes dokumentides oleksid määratletud konkreetsed vastutajad, et
välistada vastutuse hajumist
- et otsuste vastuvõtmisele eelneks põhjalik analüüs selle võimalike mõjude kohta,
siin võivad vedajad olla nii sisendi andjaks, kui ka abiks eesmärkide/tulemi
piiritlemisel
- et operatiivselt oleks võimalik
korrigeerida arengusuundi olude muutumisel
- et kasutataks kogu ühistranspordi
vallas ja sellega seonduvatel aladel olevat kompetentsi (kompetentside
sünergia)
Mnjah!
Harjumatu? Unistamine? Muidugi, kuid kui ei unista, siis ka kuhugi ei jõua.
Mina unistan võrgustatud avatud loomingulisest administratsioonist. Teostamatu?
Mitte mingil juhul. Ma mitte ainult ei unista sellest vaid usun sellesse.
Tõmbama selle
eelneva jutu kuidagi kokku:
Luua partnerlusel põhinev, piisavalt tiheda võrgu ja graafikuga, mugav inimesekeskne, pikaajaline, tema vajadustel põhinev, analüüsist lähtuv logistiline, tasakaalustatud, vedajaid innustav, veoteenuse süsteem, mis muudaks inimese elu mugavaks ja nauditavaks.
Järgneb …
Targutusi:
M.
McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009
Lk96
„Hierarhia ja ajaloo salanõuks on ühendada mõtlev osa tegevast osast lahti. Kui
mõtlemine ja tegemine ei ole omavahel ühendatud, on innovatsioon võimatu.
Kreeka filosoofid kavandasid teleskoobi, kuid ei suutnud seda teoks teha
seetõttu, et ei suhelnud klaasi tootvate käsitöölistega. 1600 aastat hiljem
muutsid kolm klaasilihvijat teleskoobi tõelisuseks.”
Lk
100 „Teisalt – kui mõõta valesid asju, hakkavad juhtuma valesid asju,
premeerima vale käitumist ja keerad kogu innovatsiooni täiesti tuksi.”
Lk
120 Iga innovatsioon on oletus. Alustad probleemiga ja püüad seda lahendada
teadmata, milline lahendus tegelikult toimima hakkab. Mida rohkem katseid
probleemi lahendamiseks tehakse, seda suurema
tõenäosusega leitakse parim lahendus.
J.
Ring „Tormijooks Kotkapesale” „Imeline ajalugu” 2015.
Lk
68 „Ta lähtus Friedrich Suure ütlusest: „Kes kaitseb kõike, ei kaitse midagi””
Lk
94 „ Viimaks hakati normeerima ka tõde, mis tuntud ütluse järgi on sõja esimene
ohver.”
M. Lissack´i
ja J. Roos`i „Uus mõtteviis” Fontes 2001
Lk 50 „Keegi
on kunagi öelnud, et tsiviliseeritud ühiskonna madalaim vorm on selline, mis
põhineb seadustähe võimul. Teised on täheldanud, et mida rohkem on
organisatsioonis reegleid, seda vähem on usaldust.”
Lk 142
„Ingliskeelne sõna serenddipity on sisuliselt nende asjade leidmise kunst, mida
ei ole osatud otsidagi. Horace Walpole definitsiooni järgi aastast 1754
tähendab see nii „õnnelikku juhust”, kui „terasust”. Olgugi, et seda mõistet
väga sageli kasutatakse, teavad vähesed selle ebaharilikku ajalugu ja seda, et
selle algne tähendus on ammu kaotsi läinud. Kaasajal on kogu rõhk pandud
õnnelikule juhusele ja terasusest ei ole enam juttugi. Loovus kätkeb tihti
enedas ümberkombineerimist või omavahel näiliselt täiesti erinevate asjade või
nähtuste vahel seose loomist.”
Lk 144
„Täpselt samuti võivad bürokraatlikud süsteemid efektiivseks regulaarsete
ülesannete täitmise mehhanismiks või nad võivad olla suureks takistuseks firma
loomingulisuse ja uuenduslikkuse jõel. Iga bürokraatiamasinaga võitlemiseks
kulutatud hetk on kaotatud loominguline moment.”
No comments:
Post a Comment