Monday, August 31, 2015

Vulkaani vägi Vol 11: "1 EUR turu" miraaž



Filosoofia on tore asi ja konkurents on tore asi. Eriti tore on konkurentsifilosoofia, kuid … kõik lähtub eelkõige  looduslikust valikust ja kohanemisvõimest.. Konkurentsi vormid  olenevad oludest ( mitte onudest). Näiteks kui te elate hea mainega linnaosa korteris, on teie konkurentsi ja ellujäämistingimused erinevad sellest, kes elab põlislaanes või džunglis. Osalejatel peavad olema mõlemas nendes keskkondades spetsiifilised oskused ellujäämiseks. Millegipärast tundub mulle, et metsmehel on suuremad šansid kohaneda linnaeluga (võib-olla stressiks), kui valgekrael/siidikäel metsarägastikus (süüakse ära). Kuid tühja sellest, minu arvamine on vaid minu arvamine. Loodus teeb oma valikud nii või teisiti, küsimus on vaid selles, kas see toimub tasapisi või „ühe ropsuga”. Kuid üks on tähtis, kui keegi läheb konkureerima, siis peab tal olema mingigi ettekujutus sellest milline on konkureerimise keskkond. Samuti peab Dr Riik teadma, kas ta teeb regulatsiooni kesklinna oludest lähtudes või metsapadriku läbimiseks. Need erinevad kaskkonnad vajavad erinevat riietust, ettevalmistust, riistu ja … regulatsiooni. ÜT-s tundub, et mittevedajad kujutavad ette mingit roosamanna pilti, mil üha uuemad ja paremad maanteelainerid sõidavad peaaegu katkematus jorus, piletihinnaga 1 EUR reis. Ehhee, see on miraaž, puhtakujuline luul. Miks?

Ajutine ja kohatine turg

„1 EUR turug” on saanud tegelikkuseks, osad ettevõtjad juba sõidavad selliste hindadega, osad lubavad, osad kaaluvad. Nii või teisiti 1 EUR turg on tegelikkus. See on karmi konkurentsivõitluse sissejuhatus. Pikemas perspektiivis … Tegemist ei ole kõigi eelduste kohaselt pikaajalise turuga. See on ajutine turg. Ja kohatine turg. Tuleb olla selles uues situatsioonis ja lubaduste virr-varris ülimalt tähelepanelik. Tavalise tähelepanelikkuse juures võib tavatarbijal/reisijal mõndagi märkamata jääda mõistliku otsuse tegemiseks. Näiteks, kui liinile tulija teatab teile, et sõit maksab 1 EUR, siis on see teile heaks uudiseks. Saate ju sõita peaaegu muidu. Kuid, kui järgmine lause teatab (tavaliselt väikeses kirjas), et tegelikult võtab see teie rahakotist poole rohkem ehk te peate maksma 1 EUR sõidu eest ja 1 EUR pileti ostmise eest, siis … Äh, puha valskus, nagu ütles Vanaema Marie. Pealegi kahjustab kogu bussinduse mainet. Hinnaökonomistina, pole mulle kunagi meeldinud sellised „nutikad” hinnalahendused, mil tarbijat peetakse tobukeseks. No täiesti nõrgamõistuslikuks. Kas siis tänapäeva Eesti inimene ei oska arvutada kahe piires? Pole tähtis, kas piletile lisaks kehtestatud eraldi hind on kütusele ( nagu praktiseerisid laeva ja lennufirmad) või liitumisele/abonomenttasule (võrgustikud) või tellimise eest, - tarbijal taskust läheb välja ikkagi mingi kindel täissumma. Kui te maksate 1EUR ja 1 EUR, siis lahterda seda mispidi tahes, rahakotist läheb välja 2 EUR. Punkt. Just seepärast mulle selline salatsemine ei meeldigi, tarbija pole tobu. Trbija on uskumatult nutikas ja vägagi arvestav. Muide ta arvestab ka ülalkirjeldatud „veiderdamise” hinna komponendiks ja loobub teist esimesel võimalusel. Uhke rahvas ikkagi

Retsept

Hinnaviilutamise näitena kirjutasin „Bürokraadi Vanaemas” definitsioonide all sellise retsepti:

„Retsept – Peetri kasumivorsti viilutamine ja serveerimine. Iga ettevõtja tahab saada mingi kindla suuruse kasumit. Seda võib ta teha kas ühe teenuse ja ühe suure hinnaga või jagada seesama teenus väikesteks osadeks, koos lõpmatu jada „väikeste hindadega”. Kui soovite mahlast kasumit, ärge serveerige tarbijale hinda toorelt ja räigelt ühes tükis. Selline käitumine ehmatab Inimesekest. Lõigata kasumivorst vaikselt pikikiudu, et tootja kasumimahl välja ei voolaks ja kliendil jätkuks närimist pikemaks ajaks, imeõhukesteks viiludeks, maitsestada segadusseajava kastmega koos meeldiva hääle ja hurmava naeratusega. Serveerida ootamatult, kuid soojalt”

Jaa-ah, nagu hoomate, on vähe asju mis maailmas muutuvad, vaid kaste on erinev.

 

Uue matemaatika sünd

Võib-olla on meil üldse midagi lahti arvutamisega. Mitte ainult ettevõtjatel pole 1+1=1 vaid ka Dr Riigi tasandil saadakse kummalisi tulemusi. Ühes Pilvepiiri kirjas teatati uhkusest pakatavalt, et uue operaatoriga on raudtee reisijateveo opereerimise dotatsioon vähenenud 20 milj EUR-lt milj 15 EUR-ni. No väga uhke värk, kokkuhoid missugune. Kokkuhoitud raha olevat juba kasutatud mitme „hea asja „ tegemise peale, kuid … Kuid kui hakata vaatama seda rahasummat, mis eelarvest välja läheb siis see on mitte  5 milj vähem vaid 5 milj rohkem. Kuidas siis niimoodi? Kas meid peteti? Ei, ei lihtsalt arvutai … teistmoodi. Nimelt koosneb praegune dotatsioon 25 milj EUR opereerimiseks mõeldud summast (15 milj) ja ca 10 milj EUR mis on kap rendi maksed uute rongide eest ( iga aasta). Kui oleks väidetud , et me ostsime uued rongid, teenus läks paremaks ja kallimaks, siis oleks kõik õige. Kuid kui väidetakse, et läks odavamaks (üks komponent teenuse maksumusest), siis on see eksitamine. Avalikkuse eksitamine. Tuletab kangesti meelde Vaheriigi kindrali küsimust noorsõduritele teemal kas toitu jätkub, mille vastatakse et jätkub ja jääb ülegi. Mida ülejäägiga teete? Sööme ära ja jääb puudugi veel. Oeh, täpselt samuti jäi Pilvepiiril raha „üle”, mis kulutati ära. Uus matemaatika?

Kiirendusetapp ja vahefiniš

 1 EUR turg kehib tegelikkuses vaid osadele istekohtadele nn apetiiterina  ja … ilmselt ajutiselt. 1 Eur turg tuleks käsitleda nagu kiirendusetapp, keset pikemat rallit. Kära on palju, nügimist kõvasti ja tolmu keerutatakse üles taevani. Tegemist on turu suutlikkuse, kohanemisvõime ja vastupidamisvõime kompamisega. Kui on kombatud, mittesuutlikud minema komberdanud, siis … eee … hinnad „normaliseeruvad”. Uuel tasemel. Niisama lihtne see ongi. Konkurentsiolukord toob kaasa ajutisi hinnalangusi, kuid kui tegevust ei täiustata ja tehnoloogiat ei uuendata, siis püsivalt paremat teenust ja odavamat hinda ka ei saa. No jah arvestades, et meie bussivedajaid ootab ees pimelend ilma kaartita (regulatsioon on lõpetamata neli nädalat enne seaduse käivitumist) ja osad mudalombid rajal on ikka päris sügavaks kaevatud, siis mitmedki vedajaid aukudesse ka upuvad. Kui juhtub nii halvasti, et kõik upuvad ... peale ühe, siis on hinnad … ja kvaliteet … Stabiliseerunud ilmselt kõrgele tasemele. Seepärast loodan, et ellujääjaid on rohkem – seltsis ikka lõbusam. Eriti tarbijal. Aga nagu te teate on kiiruskatseid ikka huvitav jälgida. Nautigem siis seda juhust, … vaadata. Teie jaoks odavalt.

Tagsivaatepeeglist

Muide, nagu eespool tõdesime, pole midagi uut siin Päikese all, eelmise vabakonkurentsilise jõukatsumise ajal bussinduses oli Tallinn-Tartu bussipileti hind ka 15 EEK ehk siis … ca 1 EUR. Ehhee, muidugi tundub psühholoogiliselt 1 EUR vauefektiliselt väga madal ja kuidagi palju-palju odavam kui 15 EEK, kuid … Me lihtsalt ei mäleta seda enam, sest terav võitlus oli ajutine ja polnud jätkusuutlik. Tarbijal oli küll lõbus, sest busse väljus üksteise sabas ja lausa kobarana, kuid ikkagi polnud jätkusuutlik. Võrdluseks vaid niipalju, et Tallinnas Piritalt Koplisse maksis ÜT kasutamine suts rohkem kui Tallinn-Tartu reis. Vaat selline lugu, kõik kordub ja kõik on … ajutine.

Värise Tartu … üüriturg

Süsteemi ühe komponendi muutmine võib anda mõju hoopis teistel turgudel. Seletan. Kuulsin ühelt healt tuttavalt, et tema tütar, kes õpib Tartu Ülikoolis naljatles, et enam ei ole vaja Tartusse korterit üürida, sõidad hommikul mugava bussiga kooli ja õhtul sama mugava bussiga tagasi. Tehtud. Kogukulu 2 EUR/päev. Vahva. Tänapäeval enam iga päev koolis ei käida, nii et kogukulu kuus oleks kuskil 20-40 EUR kanti. No nii odava hinnaga ei saa te öömaja isegi mitte nädalaks (ärgem unustagem, et lisaboonusena saate kodus süüa ja mamma peseb pesu ka ära). Ehhee, irvhambad juba naljatasid, et bussid peaksid Tartu üürituru üle võtma ja hakkama bussidesse … sissekirjutusi müüma. Nali! Kuid mitte ainult nali, kui arvestada, et selline pisiasi nagu bussituru muutus võib tuua kaasa kollapsi teisel turul, siis millised on teised võimalikud muutujad?. Mnjah, kõik mõjutab kõike. Ja kõiki. Ajutiselt. Või alaliselt.

Järgneb …

Targutusi:

H.Bruch, S. Ghoshal „Tegutsemisvalmidus” Fontes 2004

Lk 109 „Sihikindlad juhid võtavad formaalse reeglistiku suhtes aktiivsema hoiaku. Nad mitte ainult ei sea kahtluse alla kehtivaid norme, mis tunduvad neile aegunud või kohatutena, vaid rikuvad neid või hiilivad neist mööda, kui see on eesmärgi saavutamiseks absoluutselt vajalik. Üks Conoco müügijuht ütles meile: „On hulgaliselt reegleid, mis on absurdsed. Kui ma oleksin neid järginud, ei oleks ma saavutanud pooltki seda, mis praegu. See on nagu köiel kõndimine – sa pead olema firmale lojaalne ja mitte pidama sissisõda. Aga nagu ma kuskilt lugesin, „Mõnikord on parem vabandada kui luba küsida”. Ma elan üsna suurel määral selle põhimõtte järgi. Keegi ei ütle sulle kunagi aitäh reeglitest kinnipidamise eest – küll aga tehakse seda fantastilise töö eest.”

G.Burch „Vastupanu on tulutu” „Ilo”

Lk 66 „ /…/ millegipärast ei kuule sa neid lõikust alustades ütlemas:

„Hm, mis siis selle vennikesega lahti on … laskem lihunikud kallale. Oh, muuseas, kas kellelgi on puhast skalpelli? Ma unustasin enda oma maha …”

Arsti isikust sõltumata midagi sellist ei juhtu, sest seda ei tohi juhtuda. Süsteem on nõnda paika pandud, et surm organiseerituse puudumise tõttu oleks välistatud.”

No comments:

Post a Comment