Administratiivojad
jõeks
Enne kui
läheme edasi ÜT võimalike ojade ja allikate liitmise aruteluga, peame vaatama
ka kogu ÜT regulatsiooni ja selle regulatsiooniga tegeleva
administratiivvõimude suutlikkuse olukorda. Võib-olla annab siin (ilma meie ühist
raha lisaks kulutamata) ka organisatsiooniliste sammude ja administratiivsete ojade
voolusängi süvendamisega midagi ÜT mahtude suurendamise osas ära teha. Ehhee,
see millest ma räägin, pole see säng, millesse mõnusalt magama võiks suikuda.
Palun mitte ära segada.
Nagu ÜT
opereerimisel ja liinidel, on siin kaks suurt tasandit ehk kommertsliinid ja
ATL liinid. Põhimõtteliselt saavad kommertsliinid oma tegemistega hakkama, kui
regulatsioon on kindel ja pikaajaline. Isegi see oleks hea, kui oleks teada, et
pikemal ajaperioodil ei reguleeritagi kommertsvedu administratiivselt. Muidugi
ohutus ja tehnilised regulatsioonid ei kao kuhugi, need olid, on ja jäävad,
kuid mingid komisjonid, mis kaalutlevad, kelle bussitriip on kaunim ja
istmepolster mugavam? Milleks see? Vastus on selge - me
ei julge enam … julged olla. Me ei julge muuta maailma ja seepärast mõtleme
välja asendustegevusi töötades välja üha uusi regulatsioone. Iga regulatsioon
on kaheteraga mõõk, see võib turvata kuid ka tappa. Ohuks on see, et kui
lähtutakse mitte tegelikest majandusharu liikumapanevatest mehhanismidest vaid ettekujutatavatest,
siis on „tappev pool” ülekaalus. Tappev on nimelt initsiatiivi ja tahtmise
kärpimine.
Aju kiituseks
Teine mure on
see, et kogu hierarhias VV, MKM, MA jne ei ole ühtset analüüsikeskust. Mis ma
nüüd siin suurustama hakkasin, pole mingit tõsiseltvõetavat analüüsi. Pole aju,
mis keha liigutaks. Ma ei taha olla ülekohtune umbes nende 3-5 inimese kohta
süsteemis , kes valdavad temaatikat, kuid analüüsi jaoks pole ei rahalist, inim-
ega ajalistressurssi. Analüütikud on lihtsalt ära koondatud. Need mõned
inimesed, kes valdavad teemat ei jõua lihtsalt süva ja laiahaardeliste süsteemanalüüside
ega perspektiivplaneerimiseni. Neil ei ole selleks lihtsalt aega. Pole
analüüsi, … pole ka tulu, nagu ütles vana aktsiamängur oma päevikus. Meie puhul
tähendab see kahte kehva asja: esiteks ei oska me planeerida tulevikku, nähes
ette ja kujundades muutujaid ja teiseks tehes otsuseid ja regulatsioone „kõhutunde” ja „aga
rahvas tahab ju …” baasil teeme me harilikult valesid otsuseid. Või hilinenud
otsuseid, mis on lihtsalt valeotsuse derivaat.
Ka praegune
ÜTS, mis oma loomise alguses ja keskpunktis oli tohutult edasiliikumist
võimaldav (olin nn iseteeninduslikest kohustustest vaimustuses), on tehtud
nüüdseks üleeilsete kogemuste põhjal, eilsete mehhanismidega ja tänaseks …
lootusetult vananenud. Kahju, et PoliitInimesekesed selle seadusega neli aastat
tagasi hakkama ei saanud. Käis üks lõputu tiputeritamine, mille tulemusena
teritati pliiats „nii ära”, et sellega pole enam suurt midagi teha.
Majandusolud, turg ja konkurents on vahepeal nii kardinaalselt muutunud, et
edukaks ÜT korraldamiseks oleks vaja hoopis vabamat turukorraldust. Tunduvalt
vabamat.
Kuigi kommertsveod
on ÜT selgroog, siis on peale selle veel ka üüratult suur, halvasti
organiseeritud, vastutusthülgav ja üha suuremat ühise raha panustamist ootav
ATL. Lisaks tohutu veoressurss, mida ma hellitaval kutsun (saekaatribussiks”.
See viimane lihtsalt hõljub turul, kuluks
endale ja hädaks teistele . Kogu see praegusel kujul kokku sobimatu ja
prügihunnikuna näiv süsteemne süsteemitus tuleks läbi analüüsida ja siduda
omavahel tõhusaks süsteemiks. See on just see koht, mis annaks võimaluse
kasutada ühiskonna ressursse ( muid mitte ainult raha vaid inimesi, aega,
bussijuhte, rahulolu) tunduvalt tõhusamalt. Täpselt niimoodi nagu ÜTS
eesmärgiks seab.
Lend ilma
navigatsioonisüsteemita
Ilma
analüüsita liikumine on nagu lendamine ilma navigatsioonisüsteemita udus. Te ju
ei tahaks sattuda sellise lennuki pardale? Tahate, et pilootidel oleksid
kaardid ja navigatsioonisüsteemid ( muide ka õigesti reguleeritud) ja ilmselt
tahate, et oleks ka nende seadmete käsitlemise oskus ja … kogemus. Tahate ju
jõuda sihtpunkti turvaliselt ja õigel ajal. Õige, kõik me tahame. Kui me just
mingid ekstreemelamuste nautijad ei ole, siis me ei istu sellise lennuki peale,
mille piloodi ainsateks instrumentideks on tatiga märjatud näpp, tuulesuuna
tuvastamiseks ja ülejäänu teeb „kõhutunne”. Prr … Majandustegevus juhtimine
ilma analüüsideta on täpselt samaväärne eelkirjeldatuga, kuid … millegipärast
tundub see … mõnedele normaalsena. Minule mitte.
Niisiis
analüüsidest. Tulevikku ei saa modelleerida ilma tugeva analüüsigrupita. Nüüd
mõtlete et tahan ehitada mingit üüratut bürokraatiamasinat, mis haukaks suure ja
mahlase tükki meie ühisest rahast. Ei arvanud ära. Ma ei pea silmas ainuüksi
ametnikke vaid ka võimalikku ununenud ressurssi ehk erasektoris töötavate
valdkonnaspetsiifika asjatundjaid, teadusrahvast ja ka igat hakkajat kodanikku.
Olen vedanud mitmeid mõttetalguid ja saanud üllatavalt palju (teostatavaid)
ideid. See ressurss ootab vaid äratamist. Ahhaa, nüüd puhkesid vandenõuteoreetikud
õide - see on kallutamine, mõjutamine …. (tsenseeritud) … (jälle tsenseeritud)
jne. Ehhee, ohte võib olla igal pool. Vanaema Marie ütles, et kui kardad, ei saa
voodist ega majast väljagi minna, katusekivi võib pähe kukkuda. Ka niimoodi,
mitte midagi tehes võib „elada”, …. kuni
sured voodis. Meie väikeses ühiskonnas, kus kõik on läbinähtav, kus kõik
tunnevad kõiki pole selline halamine kohane. Vaja on vaid õiget suhtumist. Ka ühiskondlikku
suhtumist … analüüsidesse.
Regulatsioonide
tender
Ma olen
mitmel korral viidanud UK parlamendi seadusloomega kaasnevale analüüsi sisukusele
ja variantsusele. Apteekide regulatsiooni kohta tehti kolmevariantne analüüs ja
mitte selline tõsieestilik, et „ … see meid ei mõjuta …” vaid tõeliste,
sügavate mõjuanalüüsidega. Kõigi kolme kohta. Nagu tender. Ära olid määratud
nii kasud, kui kahjud elanikkonnale, ettevõtjatele, riigikassale ja ühiskonnale
tervikuna. Muide ka regulatsiooni karmistumise puhul oli välja toodud ärist
väljumise kulud ( mille Dr Riik oleks pidanud kompenseerima). Vaat selline
vanaaegne ja turvaline navigatsioonisüsteem
Kuid häid
navigatsioonisüsteeme võib täheldada ka lähemal, meie põhjanaabrid alustasid
mõni aeg tagasi programmiga „Transpordirevolutsioon”, mis oli inimese mitte
rauakeskne ja mille põhisõnumiks oli vähemaga rohkem ning mõttemalle tuleb
muuta. Tegelikult algaski kõik mõttemallide muutmisest. LVM (meie MKM Soome
vaste) minister lõi enese juhitava Transpordiklubi, et olla kursis ettevõtjate
probleemidega, tegeleda uute ideede genereerimisega ja nende
materjaliseerimisega. Transpordiklubis olid esindatud rahandusmin., majamdusmin.
kantslerid, riigikassa, ettevõtluse ja ülikoolide esindajad. Soliidne ja
tunnustatud seltskond. Mulle selline sidusus meeldib, sellel on suur potentsiaal,
kui … seda teha hingega. Lihtsalt ristikese tegemisek aega kulutada küll mõtet
ei ole.
Soome
analüüsidesse süvenedes torkab silma paar huvitavat tõsiasja. Esiteks tehakse
enamus analüüs administratsiooni enda jõududega, analüüsid on sisukad ja neis
on ka asjakohased järeldused ja ettepanekud. Ütleme nii, et igat probleemi
vaagitakse põhjalikult. Kui LVM tahtis selgusele jõuda teemaksude kehtestamise
võimalustest siis selleks loodi jällegi kõrgetasemeline töörühm ministeeriumide
kantslerite, osakonnajuhatajate ja teiste asjatundjate osavõtul. Töörühmal oli
veel 3-4 alamtöörühma, millised vastutasid õiguslike, tehniliste ja teiste
spetsiifiliste küsimuste läbitöötamise eest. Muide vähetähtis ei ole asjaolu,
et töörühma juhtis hr J. Ollila ( endine Nokia juht). Teadmiseks nii palju, et
töörühma liikmed selle töö eest tasu ei saanud. Vaadake, soomlased on juba nii
kaua oma riiki pidanud, et nad teavad, et iga asja eest raha ei küsita. Oma
riiki tuleb lihtsalt panustada, sest see on sinu ja meie ühine riik. Muide
analüüs kestis peaaegu kaks aastat ja oli tõesti väga põhjalik ning huvitav. Soovitan
lugeda, kõigil neil kes räägivad teemaksudest. Siis saate teada, miks seda
tehakse ja kuidas see mõjub. Vaat sedaviisi
Järgneb …
Targutusi:
G.Burch „Vastupanu
on tulutu” „Ilo”
Lk 66 „ /…/
millegipärast ei kuule sa neid lõikust alustades ütlemas:
„Hm, mis siis
selle vennikesega lahti on … laskem lihunikud kallale. Oh, muuseas, kas
kellelgi on puhast skalpelli? Ma unustasin enda oma maha …”
Arsti isikust
sõltumata midagi sellist ei juhtu, sest seda ei tohi juhtuda. Süsteem on nõnda
paika pandud, et surm organiseerituse puudumise tõttu oleks välistatud.”
J. Webster
„Spioon 29 nimega” AS Ajakirjade kirjastus 2014
Lk 9 „Mis
suunas liiguvad kellaosutid?” Küsis Knox. „Päripäeva.” „Sõltub sellest, kas
oled kell või vaatleja.” Knox oli Bletchley Parki koodimurdjate rühma juhte
Lk 11
„Vaenlase spioone puudutav foobia oli niigi kogu riiki haaranud. Levisid
kuulujutud tanksaabastes nunnadest, keda langevarjudega Warwickshire´i kohal
alla visati, kõrvalistel põldudel kündmas sõnumeid Sakas luurelennukitele ning
telegraafipostidele jäetud kriidimärkidest. Üks vanem naisterahvas järeldas
koguni, et tema naaber saadab morsekoodiga vaenlasele sõnumeid, kui lühikest ja
pikemat pesu kindlas järjekorras õues nöörile kuivama riputab. Kedagi ei võinud
usaldada”
No comments:
Post a Comment