Monday, August 17, 2015

Vulkaani vägi Vol 8 : „Oh oleks mina …”



Luualend …


Olen eelnevates osades rohkelt unistanud, kuidas võiks ÜT toimida (ühiskonnale kõige säästlikumalt) nii, et see oleks tõhus, nauditav ja edasi arenev. Loodan, et minu unelemist ei ole pandud pahaks. Samas on teistel teistsuguseid kolmandatel „kolmat muudu” unistusi. Üks nendest on tasuta ÜT. Ehhee, inimene on üldse hakkaja unistaja, kui asi puudutab unistamisse alates seitsme iselendavate luudadeni. Mnjah unistuse tasemel on need  igati jumekas mõttepojukesed. Tasuta ÜT … Natuke vähem ambitsioonikas, kui … kommunismi ehitamine, kuid sama kanguse ja kategooriaga unistus. Mäletan, et sotsialismis pidi iga kodanik sama hüvesid vastavalt tema panusel, kuid kommunismis vastavalt tema vajadustele. Prooviti seda varianti kuuendikul planeedil (pluss satelliidid), kuid inimloomus ei lasknud seda teoks teha. Vajadused jooksid kogu aeg eest ära ja töö, kui kõigi panus jäi kaugele maha. Inimene on konkureeriv molekulaarsüsteem, see vajab pidevat võistlussituatsiooni. Ilma võistlusmomendita muutub inimene mugavaks, kängub ja sureb välja. Täpselt nagu kala ilma veeta. Vanema Marie ütles ikka, et kui inimene jookseb, kuid saab kõndida, siis ta kõnnib, kui saab seista, siis ta seisab, kui saab istuda, siis istub, kui lamada siis lamab ja … siis ongi lõpp. Siiski unistamine paremast tulevikust, jõukamast tulevikust, mitmekülgsemast tulevikust on vajalik. Lausa hädavajalik, kuid … kõike ei pruugi kohe tulipalavalt ellu ka rakendada. Võib ohtlik olla. Mida need vanad eestlased ütlesidki? Midagi sellist, et üheksa korda mõõda ja üks kord lõika? Just! Mõõdame siis.

Lubamise töö ja mitteturg


PoliitInimese töö on teadagi eelkõige lubamise töö. Ärge saage valesti aru, et ainult lubamise töö vaid just eelkõige, sest kui ei luba, … siis ka „posti otsa” ei saa. „Posti otsa” ei saa, … pead oma peatoidust hariliku tööga teenima. Nii, et lubamine on primaarne. Kuid mitte ainult lubamine, vaid ka selline lubamine, mis „eristuks” teistest lubadustest ja lubajatest. Raske? Muidugi, sest füüsilisel-rahalisel maailmal on piirid. PoliitInimesed muidugi püüavad kombata füüsilise maailma piire, minnes vahel üle selle piiridegi. Unistajad nemadki. No ega nad siis paha pärast, ikka head tegemise tuhinas. Seepärast mõeldaksegi välja erinevaid „aga inimesed tahavad” tegevuste materialiseerimise kavasid. Üha rohkem räägitakse tasuta ÜT võimalustest. Algul räägitakse, siis harjutakse, siis lubatakse, siis …Tuleb tunnistada, et mõttel on jumet, kuid kas see toimib nii nagu see peaks toimima, et oleks tõhus, jätkusuutlik ja reisija oleks rahul? Minul, vastikul arveametnikuhingel, on siinkohal kahtlus põues. No Tallinna tasuta ÜT te ju teate? Üpris mõnus, kuid kas see pole mitte selline mõnu, mida kunagine minister võrdles püksi soristamisega, et algul on hea ja mõnus ja siis on külm ja paha? Kas me ka pikemas perspektiivis suudame seda süsteemi ülal hoida? Kas selline administratiivne mitteturg areneb? Või areneb sellisel mitteturul vaid dotatsioonilüpsi kunstimeisterlikkus?  Milline oleks võinud välja näha Tallinna ÜT, kui see oleks viimased paarkümmend aastat toiminud konkurentsitingimustes? Võrdluseks lihtsalt niipalju, et Meriväljalt Tallinnasse käib buss peaaegu sama tihti, kui ÜT Tallinnast Tartusse. Ütlete, et võrreldamatu? Võib-olla, kuid tõde sõltub võrdluses, isegi siis kui võrdlust pole.

„De-areng”


Nii, et linnaliikluses on meil kommunismi sugemed juba juurutatud, kuid enne viimaseid valimisi keerasid PoliitInimesed lubadustega vinti peale ja lubasid ka maakonnaliinid muuta … eee … tasutaks. Muidugi ei ole see tasuta, vaid selle maksavad kinni eelkõige mittesõitjad. Seega ühed maksavad, teised sõidavad.  Maakonna liinide tasutaks muutmise retoorika on sama, mis üürikorteritel, see võimaldab …. Ärge laske ennast lubadustest ja võimalustest pimestada. Põhiliselt võimaldab see anda lubadusi ja hukata meie ühist raha ümberjaotamise ja selle ümberjaotamise mehhanismi administreerimiskulude kaudu. Kas see võimaldab saada tarvilikku teenust? Kas see võimaldab jada: hommikul tööle õhtuks koju, linna lõbutsema ja lapsed huviringi? Ega vist, sest tasuta ÜT on ülesse ehitatud, kui sotsiaalabi süsteem, kõige madalama hädavajaliku teenuse tasemel. Kuid meie ühiskond ei ole hädaabi ühiskond, me vajame ka teisi ja kvaliteetsemaid teenuseid.  Alandada kogu tegevusvaldkond sotsiaalteenuseks on kurjast. Poliitinimesekeste selline ÜT positsioneerimine ise viib kogu haru allamäge – de-arengule.

Positsioneerimine


Vale on positsioneerida kogu ÜT … sotsiaalteenuseks. See kujundab ka maine. Jõukam/edumeelsem/noorem  pool potentsiaalsetest sõitjatest ei tahagi sõita sotsiaalteenusega, nemad tahavad midagi lahedat. Kui lahedat turul ei ole, siis lähim lahe „värk” on auto. Oot-oot, kas see oligi meie eesmärk? Ei olnud, nii et kui me tahame ÜT mitte ainult sõnades arendada, siis peavad olema turul lahedad tooted, Dr Riigi poolne kampaania ja ühiskondliku hoiaku kujundamine on üheks tähtsaks teguriks ÜT kasutamise laiendamisel. Vähetähtis pole, et  PoliitInimesed ise peaksid eeskuju näitama ( ma ei ole kade, kuid viimase seeria Audide, WV jne ostmine meie pealike poolt ei kõnele ÜT  kandepinna laiendamise kavatsusest reaalsuses). Muide algselt Tallinn-Tartu vahel kulgenud ülimugavad maanteelainerid on näidanud, et inimesed  tahavad mugavat teenust, õiglase hinna eest. See on trend, sõita laineriga – see ongi ÜT reklaam elus eneses.

Seega minnes vaid sotsiaalabi teenuse kitsast rada mööda, läheme täiesti vales suunas. Vaesuse jagamine on vaid vaesuse loomine. Tasuta on küll mugavus lahend, justkui sai kõik tehtud, kuid sama mugav on kärekülmas talveöös hanges magada. Jälle kord hetk kergendustunnet ja siis fataalne lõpp. Kommertsveos  on sisse monteeritud väga selge signaal, see kui reisija valib mingi bussi, siis on see igakordne sõitja tänu vedajale. Kvaliteettoode peab meeldima reisijale. Hangetel … Hangetel peab vedaja meeldima vaid hanke korraldajale, mitte reisijale. Nagu armastuses, tahad meeldida oma armastatule, kuid pead püüdma meeldida ämmale.

Legendid


Tasuta ÜT maakonnaliinidel ideega käib kaasas mitu legendi, üks nendest on selline, et siis saavad inimesed paremini liigelda, kuna ÜT on kallis. Mnjah, kas ÜT on ülemäära kallis või on meie sissetulekud liiga väikesed? Eks ole, oleneb kuspoolt vaadata. Minu arusaam on, et sissetulekud on väikesed kuna teeme valesid töid, mille eest saab madalat palka maksta. Raha peaksime investeerima sellesse, et ettevõtjatel oleks keskkond luua keerukate tööde, suure tarbimisväärtusega kaupu/teenuseid  tootvaid töökohti Kuid kuidas parandab meie transpordivõimalusi olukord, kus buss väljub valel ajal valesse kohta? Kas siis kui see väljub samadel põhimõtetel, kuid tasuta saame me parema teenuse?. Tagasisidet ju ikkagi ei ole. Tekkib vaid näilisus justkui oleks teenus olemas, kuid vale hind või lausa tasuta muudavad nõudlust sellele ülepaisutatuks. Hea näide on rongindus. Meil on hunnitult remonditud raudtee ja meil on uued rongid, kuid me pole ikka rahul. Me tahame, et ronge oleks rohkem, et need käiksid tihedamini ja oleksid mugavamad. Nüüd juba luksuslikud. Kõik see on inimlik, sama inimlik, et inimene on ekslik. Antud juhul väljendub ekslikus selles, et inimene ei maksa oma sõidu eest õiget hinda. Nagu tõdesime, MKM raportite järgi katab piletitulu vaid 20-25% sõidu maksumusest. Seega võiks väita, et Tallinn-Tartu piletihind peaks olema ca 35-45 EUR. Kui siia lisada veel varjatud dotatsioonid läbi struktuurifondide ja infrastruktuuritasude, siis oleks see reipalt 50-55 EUR. Me kõik maksame sellele sõidule peale, nii need kes sõidavad, kui ka need ja enamuses just need, kes ei sõida. Me oleme lahti ühendanud teenuse maksumuse ja selle reisija  poolse tasu (ka tänu) ning saame pidevalt valesid signaale. Signaale, et ronge oleks vaja rohkem, et väljumisi oleks vaja rohkem, kuid need kõik on valesignaalid, sest 50 EUR piletit ei hakkaks keegi ostma ja poleks ka tarvis lisareise. Teisalt praeguse „vale” hinna puhul on defitsiit praktiliselt kahel nädalapäeval. Selle jaoks ei ole mitte mingit võimalust pidada lisarongi, see on liiga kulukas. Kas me oleme ikkagi valinud ühiskonna jaoks kõige optimaalsema lahenduse. Kui Bussivedajd suudavad sama raha eest, ilma Dr Riigi toeta teenida kasumit, siis miks me valime lahendusi, mis toodavad ühiskonnale 400% kahjumit? Kas see on äri või sotsiaalteenus? Kas ÜT saab olla kõigi jaoks sotsiaalteenus? Miks? Kas oleme juba liiga jõukad või jõudmas sinna kus kõigile on õigus saada vastavalt „tema vajadustele”?

ÜT on ülimalt tähtis ühiskonda siduv ettevõtluse ja kommunikatsiooni liik


Tasuta ÜT (mis ei ole tasuta vaid mille eest konkreetne indiviid ei maksa)on mõttekas asi siis, kui meil on välja mõeldud, kuidas väheneva ja vananeva elanikkonnaga alal, mis on sattumas maksulõksu suudetakse genereerida nii vägevat ettevõtlust, mis tooks märgatavat lisatulu. Vaid siis on see võimalik, igal muul juhul on see meie laste tulevikuväljavaadete ahendamine. Tasuta saamisel on ilmne nõrkus see, et sellega harjutakse ära, seda ei tunnetata enam ja ka ei hinnata.

Kiusatus


Tasuta ÜT tähendab ATL osakaalu suurendamist. Riigi poolt tellitavate teenuste mahu suurendamine? Kui dotatsioon on juba 80-90% teenuse maksumusest, siis võib-olla pakkuda tasuta transporti? Võib tekkida vastupandamatu kiusatus. Kuid … Mõõtkem kasvõi üks kord, enne kui lõikama hakkame. Kas see on võimalik? Jätkusuutlik? Ilmselt  ei ole tasuta ÜT võimalik arengupiirajate tõttu. Me ei saa arvata, et riik loobuks oma mõningatest funktsioonidest. Vana mudeliga, mis sobis hästi kasvava rahvaarvu ja kiirelt kasvava majandusega,  jätkamine viib kas riigi mõningate funktsioonide mittetäitmisele või ÜT kvaliteedi ja mahu vähenemisele

 

Kes maksab  täna …  pileti ja sõidu maksumuse eest?


(NB! Pilet on vaid dokument sõidu lunastamiseks, sellel ei ole mitte mingit seost sõidu tegeliku maksumusega.)

-Kommertsliinidel maksavad reisijad kinni kõik reisiga seotud kulutused so pilet peab katma kõik reisiga seotud kulutused ja tulevikku suunatud investeeringud e. 100%

-ATL Maakonnaliinidel maksab reisija sõidu maksumusest ca 30-40%

-Rongiliiklused maksab reisija sõidu maksumusest ca 20-30%

- Tallinna ÜT maksab reisija sõidu maksumusest 0%

Nii, et kohe esimese ropsuga ilmneb, et suur osa reisijatest saavad piletit ostes vaid dokumendi sõidu lunastamiseks, kuid mitte sõidu eest maksmiseks. Kuid see pole veel kõik.  Kes meil veel maksavad pileti eest vähem või ei maksa üldse?

ÜTS loetleb terve rea kategooriad, keda ka kommertsvedaja peab sunduslikult tasuta teenindama. NB! see on tõesti kõige lähem mõistele - ” tasuta teenus”. Nagu te aru saate, ka see teenus pole tasuta, sest teised reisijad peavad selle kinni maksma.

 Paljudes kohtades või liinidel saavad soodustusi eakad ja noored.

Lugesin millalgi, et pensionäride arv ületas (maagilise?) 400 tuh piirimaa ja moodustab üle 30% elanikkonnast. Õnnitlen, elu on läinud paremaks, pikemaks.

-statistikaameti andmetel on meil  

-0-25 aastaseid inimesi ca 362 tuh,

- 60-85+ 320 tuh inimest,

-kokku seega ca 682 tuh inimest.

Ülalnimetatud soodustusesaajatele lisandub on ka  ca 98 tuh töövõimetuspensionääri

Ärgem unustagem ka 431 tuh Tallinna elanikku.

JNE

Oot-oot, kes siis maksab, kui peaaegu mitte keegi ei maksa?

Nüüd  "suure ringi" küsimus:


Kui palju  ca 1,3 milj inimesest maksavad otseselt ÜT eest selle tegelikku hinda?

Mnjah, ega neid arve saa kõiki ühte ritta laduda, kuid üldpildi loomiseks on need väga kõnekad. On tekkinud kahetsusväärne olukord, mil pileti hind ei olene enam sõidu maksumusest . Reisija ja maksja on üksteisest lahutatud. Hinnasignaal, kui tähtsaim turgu reguleeriv mehhanism on tasalülitatud. See ei tõota head, nii tekkivadki mitte arengu suunad vaid mingid metafüüsilised arengu tupikteed „tasuta ÜT võimalustest”

Vaatame tõsiasju


Olen juba mitmeid kordi viidanud raamarule „Megamuutus: Maailm aastal 2050” (Äripäev 2013), kuid pean selle juurde tagasi pöörduma üha uuesti, sest muidu ei mõista me meie olukorra muutumise tõsidust kiirelt muutuvas maailmas. Me ise ju ei analüüsi oma tulevikku, meil on vaid üks analüüs kõigi sündmuste kohta – see meid ei mõjuta. Aga kui oletada, et mõjutab? Vaadake veelkord toodud arve ja võtke hetk sügavamaks mõtlemiseks, kuidas need maailma muutvad tegurid, mis meid ei mõjuta, meid siiski mõjutavad. No tuletame vähemalt meeldegi.

Tõsiasjadest maailmas:


 

 -„Esimese miljardini jõudmiseks kulus 250 000 aastat, seejärel enam kui sajand, jõudmaks kahe miljardini (1927) , ning 33 aastat, et jõuda kolme miljardini. 2050 aastaks elab maailmas üle ÜHEKSA MILJARDI inimese ja see arv kasvab”.

-„Nigeerias elas 1970 aastal 57 miljonit inimest. Kui sündimus ei lange just ootamatult kiiresti, jõuab Nigeeria 2050 aastaks 389 miljonini, mis on peaaegu võrdne selle hetke rahvaarvuga USA-s. Tasmaania kasvab veelgi kiiremini, 14 miljonilt 1970 aastal 139 miljonini aastal 2050. Aastaks 2100 on Nigeeria ja Tansaania  maailma rahvaarvult kolmandal ja viiendal kohal.”

 -„2050 aastaks on Aafrika Euroopast pea kolm korda suurem.”

 -„Aastal 2050 pole maailmas rahvastik üksnes suurem, vaid ka märkimisväärselt vanem: 65 eluaastast vanem segment kasvab üle kahe korra, vähem kui 8%-lt aastal 2010 enam kui 16%-ni aastal 2050.”

- „2010 aastal elas linnades pool maailma inimestest. 2050 aastaks on see osakaal ligi 70% ning maailma linnades elab umbes 6,5 miljardit inimest.”

Põlvkondade mull


„Madal sündimus muudab märgatavalt  tasakaalu rahvastiku eri vanuserühmade vahel. Lihtsamalt öeldes, sündimuse langus tekitab põlvkondliku mulli.”

„Esialgu „mullipõlvkonna” lapsepõlves, peavad riigid kõvasti investeerima haridusse ja lastele vajalikesse ressurssidesse. Tavaliselt on see riigi elus suurte perekondade ajajärk: ringi sebib palju lapsi. Ent vanavanemaid on vähe.

  Kui aga põlvkond suureks sirgub, asub see tööle ning umbes 40 aasta jooksul – töövõimelise täisea vältel – naudib riik „demograafilisi dividende”.

„Seejärel muutub kuldne põlvkond hõbedaseks ning läheb pensionile. Korraga saab dividendidest võlg. Vanu inimesi, kes vajavad neile järgneva väiksemaarvulise põlvkonna tuge, on ebaproportsionaalselt palju.”

 

ŠOKK: vanade šokk


” Vanade šokk. Pole vähematki kahtlust, et ilma valitsuse mingisugusegi sekkumiseta põhjustab demograafiline muutus riigi rahanduse kaose.”

” Reitinguagentuur Standard & Poor`s (S&P) tehtud prognoosid kuni aastani 30 arenenud riigi kohta on sama ebameeldivad. (…) Need näitavad, kuidas vananemisest tingitud surve eelarveile alates 2020 aastast tugevneb. Ajavahemikul 2010-2050 kasvab vanadusega seotud avalike kulutuste määr keskmises arenenud riigis umbes 10% võrra SKP-st. Nagu ka Ameerikas, mängivad pensionifondid teist viiulit, panustades neist kümnest protsendist kolm. Tervishoid on kõige suurem probleem, mis moodustab poole kogu kasvust. Sellele lisab pikaajaline hooldus veel 1,3%. Eeldades, et maksud jäävad samale tasemele, muutuvad suured defitsiidid püsivaks ja valitsuse netovõlg (st koguvõlg miinus vähem likviidese finantsvarad) paisub 65% tasemelt SKP-st 2010 aastal 329%-ni aastal 2050, millega suurem osa riigivõlakirju langeb rämpsvõlakirja tasemele

„Kui kasvavate kulude ja aeglasemalt kasvavate tulude vahel tekib lõhe – milles vananemise põhjustatud fiskaalne kahju olemus seisnebki – tekkib oht, et riik hakkab hülgama mõningaid oma põhifunktsioone, nagu näiteks julgeolek, kuna tervishoid ja sotsiaalhoolekanne ampsavad pirukast üha suurema tüki. (…) Nagu seda olukorda kirjeldas London Scool of Economicsi avalike tulude spetsialist Tony Travers: „NHS //riiklikud tervishoiuteenused// sõi ära kaitse-eelarve ja võtab nüüd ette suure osa ülejäänud eelarvest.”

„Äärmuslikul juhul varisevad liiga ahned riigid kokku: oma fiskaalvõimekust üle hinnates õõnestavad nad seda. Sedamööda, kuidas maksumaksjatele langev koorem muutub üha raskemaks, nõrgeneb ettevõtlus, erakapital lahkub, välismaine usaldus kaob ja riik põrub koos majandusega.”

 

Tõsiasjadest kodus:


SA aastaraamat: Eesti veondusettevõtete teenuseid kasutas 2014. aastal maanteel, merel, raudteel ja õhus kokku 211 miljonit sõitjat, sellest 92,7% maanteel, 4,1% merel, 2,8% raudteel ja 0,4% õhus. Sõitjate arv

vähenes 2013. aastaga võrreldes 2%.

2013. aastal doteeriti sõitjatevedu 120 miljoni euro ulatuses, mis oli viiendiku rohkem kui aasta varem.

- Statistikaameti prognoosi kohaselt väheneb  Eesti rahvaarv järgmise ligi 30 aasta jooksul  125 000 inimese võrra ning 2040. aastal elab Eestis 1 195 000 inimest

- 2040. aastaks rahvastiku soo-vanuskoosseis muutub.  Rahvastik vananeb tunduvalt. Pensioniealiste (65-aastased ja vanemad) osatähtsus rahvastikus tõuseb praeguselt tasemelt (18,0%) 2040. aastaks 27,6%-ni.

-Laste (alla 15-aastaste) osatähtsus väheneb 15,5%-lt 13,6%-ni.

- Kokku tõuseb ülalpeetavate määr (laste ja vanaduspensioniealiste) osatähtsus tööealistega võrreldes 50,9%-lt 70,2%-le

-Praegu on iga ülalpeetava kohta kaks tööealist, siis 2040. aastal on kahe ülalpeetava kohta kolm tööealist.

- 327 Eesti külas elab kolm või vähem isikut ning 102 külas pole püsielanikke üldse.

Nüüd küsigem uuesti: Kes maksab … tulevikus?


 

-Niisiis on meil siinkohal tegemist väga tõsise süsteemi piirajaga. Riik ei jõua kõiki oma kohustusi enam täita. Milliseid kohustusi? Kaitsekohustusi? Sisejulgeolek? Haridus, kui tuleviku looja? Tervisekindlustuskohustusi?

-Kuhu sellisel juhul paigutub ÜT dotatsioon? Milline on selle dotatsiooni hülgamise tõenäosus? Milline võiks selliste tõsiasjade foonil olla tasuta ÜT meie võimaluste ja tegelike vajaduste hierarhias? Kes peaks, suudaks ja võiks uutes tingimustes ja uues situatsioonis maksta ebatõhusa ÜT eest? Õige, seda võimalust ei ole

Tasakaalupunkt.


 Me peame neid ülalmärgitus  piirajad teades arvestama, kus asub meie võimaluste ja vajaduste tasakaal ÜT ja kaitsekulude vahel, kus asub tasakaal ÜT ja hoolduskulude vahel. Kus asub tasakaal ÜT ja õpetajate palk. Vähenevate ressursside puhul saame me iga päev kaaluma seda tasakaalupunkti ja ma arvan, et ÜT ei ole see, mis lahkub viimasena ühiskatla ümbert.

Seega jätkem unelemine tasuta ühistranspordist ja tulgem tagasi meie võimaluste juurde. Ei ole mitte mingit mõtet kogu ühiskonnaga endale piltlikult ja avalikult lasta endale püksi soristada, isegi kui see tundub alguses sooja ja kergendusena. Ärge uskuge seda, perspektiiv on see ikkagi üks: märg ja külm.

Ehk oleks siinkohal lõpetada juhan-liivilikult. „Oh oleks mina näinud, kui sind tehti, oleks mina hüüdnud … ärge tehke!!". Ärge tehke ...

Järgneb …

 

Targutusi:

M. R. Beschloss, S. Talbot „Kõige kõrgemal tasandil. Külma sõja lõpu telgitagused II osa” ERSEN 2014

Lk. 108 „ See on klassikaline väljakutse meile kui superriigile. Me peame maailmale tõestama, et oskame kõndida ja nätsu närida samal ajal, kui tegeleme kahe kriisiga korraga.”

E.    Lefevre  „Aktsiamänguri pihtimus” Perioodika 2000

Lk 41 „Võhiklikkus kahekümne kahe aastaselt pole veel konstruktsiooniline viga.”

Lk 46 „Ma ei oska teile öelda, kuidas on võimalik, et mul läks nii palju aastaid selle äraõppimiseks, et minu ülesanne polnud mitte teha arglikke ennustusi selle kohta, millised võiksid olla järgmised paar noteeringut, vaid aimata ette, mis hakkab suuremas plaanis juhtuma.”

S. Schiff „Kleopatra” Tänapäev 2013

Lk 250 Antoniuse taganemine Partia sõjakäigult, reedetuna liitlaseks peetud armeenlaste poolt „Mitte ükski lahing ei läinud nii kalliks maksma kui taandumine.”

Lk 251 „Ta oli väga liimist lahti, nii nagu saab olla vaid väejuht, kes varem on ilmutanud nutikust, sangarlikkust ja võimet viibida ühtaegu kõikjal. Veelgi hullem oli see, et pärast armetut operatsiooni, kus ta oli kaotanud kümneid tuhandeid mehi, jaotanud laiali oma varade riismed ning anunud, et ta tapetaks, veenis ta ennast Süürias „erakordse mõtteväärastuse abil”, et nõnda põgenedes oli ta tegelikult võitnud.”

No comments:

Post a Comment