Wednesday, August 12, 2015

Vulkaani vägi Vol 4: Liikumine, kui PÕHIÕIGUS


 

Pärisjõed, paberimered ja regulatiiv-administratiivsed neelukohad


Jõgi ei ole lihtsalt ühtlane veemassiiv, see on liikuv, pidevalt muutuv voog/energia, mis  algab kuskil ja lõppeb kuskil. Kuigi mõnigi jõgi algab järvest, siis enamus jõgesid saab alguse ojakestest, allikatest, sula/vihmaveest. Niimoodi kantaksegi vesi piisk-piisa, nire-nire  haaval kokku suureks ja võimsaks veemassiiviks. Vaid selline püüdlik kogumine võimaldab jõgede teket. Mulle tundub, et sama on ka reisijate massiiviga, need tuleb inimesehaaval kokku koguda … vaid siis on võimalik kasumlikku ÜT arendada ja kommertsliikluse osakaalu paisutada. Nagu mäletate kogumismaterjali, ehk ÜT-ga  mittehõlvatud inimesi, on meil küllaga.

Unistame julgelt

TAK planeerib ÜT kasvu töölkäivate inimeste osas aastaks 2020 vaid +1%, kuid meie oleme julged unistajad ja unistame +20%-st, kuid … Kuid jõgi on ENE järgi „Veekogu: vesi voolab mööda jõesängi maapinna kõrgematelt kohtadelt madalamate suunas. J. tekib juhul, kui jõgikonnast valguva vee hulk ja voolu kiirus on kivimite uuristamiseks ja jõesängi kujundamiseks küllaldased. J algab (jõelähe) veelahkme lähedalt, temasse suubuvad lisajõed ja ta ise suubub (jõesuue) kas teise j-e, järve , merre või ookeani.” See tähendab, et kui me piiskasid ja niresid kokku ei kogu, siis me jõge ei saagi. Saame lombirea ( mis meil juba ongi) või heal juhul kanali (riigiettevõtted), mille alumises otsas peab olema pump (raha), mis vee algpunkti tagasi liigutaks. Mnjah, see oleks küll kehv äri. Fantaasiavaene. Või lihtsalt vaene?

Ärgem „visakem” inimesi ära!


No nii, jõe definitsiooni järgi peaks veevoolu hulk ja kiirus (loe reisijate mass. nõudlus ja valmisolek)  olema nii suur, et see suudaks kivimitesse (loe regulatsioonidesse, bürokraatiasse) uuristada ja kujundada jõesängi (toimiva turu). Niisiis jälle mahtudest. Kus meil siis need ojakesed ja allikad asuvad millest saaks jõe moodustada? Ärgem laske ennast segad praegusel ressursipildi, selle on kujundanud kehv ja julgusetu regulatsioonipoliitika.  (ehhee, see ongi see „tätukas” millest me püüame vabaneda). Vaadelgem olukorda laiemalt. Kakskümmend aastat tagasi oli ka prügi vaid ebameeldiv/ohtlik/tülikas saaste, täna …  hinnatud tooraine baas. Sama ka reisijatega. Iga inimene on ressurss, inimest ei tohi „ära visata”. Vaadates tulevikku on iga inimene potentsiaalne klient, need  ojad algavad igast majast, asumist nii linnas kui ka maal. Kuid meie pilt on täna sama ühekülgne kui prügimajandus põlvkond tagasi. Pole mõttelendu, pole ka tulemust. Esiteks jätame me täiesti külmalt kõrvale hajaasustuse elanikud. Nende kohta ütlevad targad strateegiad, et sõitku rattaga, autoga või … taksoga. No öeldud on veidi peenemalt, kuid …

Saage ise hakkama!

Kuid mõte on ikkagi sama – saage ise hakkama. Muide selle hakkamasaamisega on selline lugu, et inimesed on alati hakkama saanud ja saavad ka edaspidi. Kui järgida kodanikualgatuse üha laienevat tegevust, siis on selles osas kaks tundmust: esiteks heameel, et inimesed leiavad ise lahendusi ja vahendeid teha mingeid asju oma raha eest tõhusamalt ja lõbusamalt, kui Dr riik seda iial suudab teha. Teisalt näitab see iseorganiseerumine, et inimene ei usalda enam dr Riiki. Dr Riik ei ole enam tema jaoks turvaline kants vaid … keelaja ja kuri karistaja. Kõik need annetused ja organiseerumised, mis on kogunud raha lastehaiglatele, kõnnirobotitele, haigetele, kelle jaoks Dr Riigil hekseltabelis raha ei jätk (on jäänud punase joone alla), näitavad kodanike pühendumist, hakkamasaamist ja tahet, kuid … Kuid kui kodanikualgatuse korras soetatud tihtipeale elementaarsed asjad, mis ilmselgelt kuuluks ühiskonna prioriteetide hulka,  on ostetud kodanike oma lisaannetuste/raha eest, kuhu on siis kadunud see osa meie ühisest rahast, mis oleks pidanud selle „elementaari” katma? Kas see pandi põlema? Seega küsimus on pigem selles, kas raha, meie ühine raha, on tõhusalt kasutatud? Võib-olla on aeg teinud oma korrektiivid ja on vaja olnud muuta ka mõttemudelit? Näiteks kas raha, mida me raiskame lõpptoote doteerimiseks, võiks pigem olla mingis osas olla kasutatud kõige algsemal tasanditel. Võib-olla on selline käsitlus kasulikum? Tülikam? Kindlasti, kuid avalik teenus ei olegi mugavusteenus, see on selline teenus, millega turg ei ole hakkama saanud ja meie peame leidma lahendused selle arengu parandamiseks, mitte paikamiseks. Näiteks meie ühise raha panustamine rohujuure tasandil võiks tekitada lisamahu, no muidugi mitte kohe vahutava jõe, kuid piisk-piisa kõrval võib see jõeks saada.

„Mugavusmeestest” ja „Muhememmedest”


Selguse mõttes kordame veelkord üle, et on olemas meie ühisest rahast doteeritav kohalik ja maakonnaliiklus ja peale selle (või õigemini enne seda) on olemas kommertsalustel (st uju või upu) kaugbussiliiklus. Kohalik ja maakonnaliinid on tavaliselt doteeritud 60-70% ulatuses ja neile kuulutatakse välja hange avaliku teenindamise liini teenindamiseks. Seega ei toimu siin mitte konkurents selliselt, et sõitja valib endale parima võimaliku variandi, vaid siin valib ametnik variand vastavalt sellele palju Dr Riigil raha on ja kuidas ametnik arvab parem olevat. Siinkohal ei taha ma arvustada valivaid ametnikke, nemad teevad vaid oma pädevuse ja kompetentsi piires otsuseid. Muide otsustusõigus peaks olema suurem … eee … vastutus ka. Ja paindlikkust. Muide, kui õigused ja vastutus on paigas, siis peaks meie usaldus nende otsuste suhtes olema kindel. Usaldusel (eriti usaldusökonoomikal) on ju selge rahaline mõõde, usaldades saab asju teha kiiremini ja odavamalt. Ühesõnaga ATL on praegustes tingimustes tegemist konkurentsi imiteerimisega, kuna loomulik konkurents seal ei toimiks. Ilmselt on see olukord pikaks ajaks paigas (kahjuks), kuid see ei tähenda, et me peaksime rahulduma „tekkinud” olukorraga, vaid peaksime tegema samme ja mitte ainult paberil et … dotatsiooni määr väheneks. Meil on seda raha vaja ka mujale. Muide pole palju aega möödas sellest, kui kohalike- ja maakonnaliinide dotatsiooni määr oli 50% ja alla selle. Ka siis peeti plaani, kuidas seda määra vähendada, sest see tundus liiga koormav eelarvele, kuid välja tuli … No olid ühed valimised ja siis kohe teised ning kolmandadki olid kohe nurga taga tulemas ja julgeid kandidaate/üritajaid vähe. „Mugavusmehed” ja „Muhememmed” lasid protsessi lohale ja siin me nüüd oleme – peaaegu täielikus dotatsioonilüpsi maailmas. Kuid punnita mis sa punnitad, konkurentsi imiteerimine võib olla kasulik vaid mingi aeg, nagu reanimatsiooniprotsess, kuid planeerida sellist olekut pikemaks ajaks on ohtlik. Eluohtlik. Lõppkokkuvõttes  kvalifitseeritakse  ennast selliselt jõuetuke juurviljaks. Ei pruugita enam jalule tõusta ja turg kohandubki ümber konkurentsiturust (kus kõik püüaksid ajutiselt toetatavaid liine sõita kasumlikuks) dotatsioonilüpsi turuks. Muidugi mõned „rikkad riigid” võivad seda endale mingi aeg lubada, kuid lõppkokkuvõttes viivad kõik need, justkui pisikesed, laiskused kogu ühiskonna allapoole „vaterlaini”. Meil pole siin midagi unistada, me pole nii rikkad ja kui püüame harrastada sellist pillavat elustiili, siis ka ei saa rikkaks. Meie peame olema jätkuvalt mõõdukad, paindlikud ja tõhusad.

Vahelugu:  „Liikumine kui põhiõigus”.

Vaatamata mitmetele raskustele, peame tunnustama senist ÜT-s osalejate tegevust, sest olukord bussinduses on võrdlemisi hea: teenus on turvaline, mugav ja usaldusväärne, samas pole toimunud tõsist üleinvesteerimist. Vaadates tulevikku, et saavutatut hoida ja edasi arendada  vajavad vedajad investeerimiskindlust. Uus aeg ja muutunud olustikud vajavad ka uutmoodi visiooni ühistranspordile tervikuna. Vaid pikaajalise ja stabiilse ettevõtluskeskkonna loomine võimaldab edukat arengut. Tundub, et oleme ühistranspordi strateegilise arengu kavandamisel jätnud lahti mõtestamata ühistranspordi sügavama filosoofilise sisu : Kas see on ühiskondlik transport ehk riiklik või ühine transport, mida me üheskoos kasutame individuaalsõidukite asemel.  Kui me mõtleme:

-ühistranspordile vanaaegsel moel ehk kuidas olemasolevate vahenditega hädapäraselt ja kuidagimoodi teenindada reisijaid liinikilomeetritega,

-ametkondlike ja administratiivsete barjääridega lõhutud liinidega, mis ei alga ei kuskilt ja lõppevad ei kuskil,

-mis on killustatud territoriaalselt, liinivõrgu tüübi (maakonna, valla) järgi ja veovahendi (buss, rong)

-tekitades Dr Riigi (ehk siis meie rahadega) ja EL rahadega (ehk siis jällegi meie rahadega) konkurentsi täiesti valesse kohta ehk busside ja rongi vahele seega mitte ühistranspordi ja individuaaltranspordi vahele vaid ühistranspordi ja ühistranspordi vahele,

SIIS POLE ME AJA EGA TARBIJA NÕUDMISTEST/OOTUSTEST ARU SAANUD!


 

Refrään: Senini on bussiliiklus arenenud võrdselt ühiskonna arenguga, kuid ühist transpordi võiks kujundada ( nagu ka eelpool käsitletud) üheks ühiskonna arengut vedavaks mootoriks. Eesti eduka arengu eeldused on selles, et me ei vaatle ühistransporti enam veokesksena vaid kui keskkonna: ettevõtluskeskkonna, elukeskkonna ja looduskeskkonna loojana. Me vajame uut arengumootorit vajaliku keskkonna loomiseks. See on võimalus nutikatele  töökohtadele keskkonna loomiseks, mis omakorda loovad kaskaadina uusi teenindavaid töökohti. Sellise keskkonna loomiseks on vaja väga head transpordiühendust eriti ühistranspordiühendust ja väga head sideühendust.  Eesti majanduse ja  ekspordi arengu võtmeküsimuseks käesoleval ajal on kaupade transport, siis tuleviku kindlustamiseks on meil vaja keskenduda inimestele ja  luua hulgaliselt nutikaid töökohti.

Kui põhjanaabrid kuulutasid andmeside oma kodanike põhiõiguseks, siis meie võiksime mitte ainult kuulutada , vaid ka teha ühisest transpordist kui liikumise alusest põhiõiguse!

Euroopa Liit on möönnud, et ühtne transporditurg on toonud eurooplastele olulist kasu. EL arvates on väga oluline  kehtestada kõnealuste teenuste osutamist reguleerivad igakülgsed juurdepääsutingimused ja eeskirjad , sest bussitransport on hädavajalik tööl käimiseks, lähedaste ja sõprade külastamiseks ning vaba aja veetmiseks ja huvireisimiseks; HALB JUURDEPÄÄS BUSSITRANSPORDILE võib tõsiselt takistada paljude inimeste integreerumist, mis on KAHJULIK KOGU ÜHISKONNALE.

Kas teie tahate tekitada kahju kogu ühiskonnale? Ei taha? Õige, me peame oma väheseid inimesi austama ja ühendama … Me peame oma tulevikuvaadetes olema inimesekesksed, mitte mugavad ühe foto päevapiltnikud. Hei, see pole fotofiniš, see on alles start! Põhiõiguslik start.

Järgneb ….

Targutusi:

Castledon „Sündmused, mis muutsid maailma” Time Warner Books 2005

Lk 54 Ülerahvastamise probleemist „Aastal 500 eKr kirjutas Hiina Filosoof Han Fei-tzu: „Vanasti oli inimesi vähem, kuid nad olid jõukamad ega konkureerinud omavahel … Rahva püsimine sõltub sellest, kas on küllalt toitu, mitte arvukalt inimesi … See on vanim teadaolev kommentaar sündivuse ja rahvastikukasvu kohta.

Lk 313 „… 1891. a. juunis Saksamaal. Bismarck juurutas Vanaduspõlve Kindlustamise Akti, mis kohustas kodanikke alates 16. Eluaastast loovutama oma osa sissetulekutest, juhul kui nad töötasid täiskohaga ja teenisid üle 2000 marga aastas. Tööandjad olid samuti kohustatud võrdse panuse andma … See oli fantaasiarikas ja ettenägelik süsteem.”

C.Tyerman „Jumala sõda. Ristisõdade uus ajalugu” Varrak 2010

III ristisõda 1147 a LK 387/388 „Veel vaid mõne nädalateekonna kaugusel asuvas Antiookia suunas liikudes libises, kukkus või heideti Friedrich hobuse seljast Salephi jõkke, mida sõjavägi parajasti ületas. (…) Tema ihu maeti Antiookia Püha Peetruse katedrali. Luud, mis muutusid otsekohe reliikviaks, oli mõeldud Püha haua kiriku jaoks, kuid jõudsid lõpuks ainult  Püha Maarja kirikusse.”

Lk 531 „Albilaste ristisõjad 1209-1229. Bezirese ründamisest ja rüüstamisest. 8000-9000 linnaelanikust olid hereetikud maksimaalselt 700. „Hilisema,, võib-olla apokrüüfilise jutustuse põhjal olevat abt Arnaud Amaury küsimuse peale, kuidas eristada neid, keda on vaja tappa, vastanud – ilmselt muretsedes, et hereetikud võivad pääseda katoliiklasi teeseldes – korraldusega: „Tapke nad . Issand teab, kes on tema omad.” „

Jon M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012

Lk84  „Mõned majandusteadlased väidavad, et ärijuhtidel on vaid üks kohustus kasutada iga võimalikku seaduslikku vahendit firma kasumi suurendamiseks … Nende majandusteadlaste koostatud pühakiri viitab sellele, et kui kellelgi õnnestuks leida võimalus ümber hiilida seaduse kirjapandud reeglist, mis keelab üle staadioni lõigata, ei oleks ta kohustatud  teiste jooksjatega jooksurajale jääma. Ta tohiks, ja peaks lausa kohustust tundma – tulemusi maksimaalset parandad, kasutades kõige laiemat käitumisreeglite kohta käivat tõlgendust, olgu see nii väärastunud, kõlvatu, või paheline kui tahes.”

No comments:

Post a Comment