Saturday, August 8, 2015

Vulkaani vägi Vol 3: Hakkame jõge ehitama


 

Kui midagi tegema hakata, peab sellest olema mingi kujutluspilt, mis kergendab tegevuste mõistmist ja planeerimist. Mina kujutaksin ühise transpordi integreeritud arendamist  ette … jõena.

Meie jõgi (ÜT süsteem(itus)) ei ole pehmelt öeldes jõgi, see on rida järjestikku paiknevaid lompe. Kunagi oli see ilmselt jõgi, sest me kõik käitume nagu see oleks jõgi. Kuid bussiliinid, mis algavad ei kuskilt, lõppevad eikuskil, väljuvad valel ajal ja kohale jõuavad kohatul ajal, ei ole jõgi. See ongi lombindus. Jõgi on soostunud, kinni kasvanud, kuid me pole julgenud seda enesele tunnistada, puhastada, Selle asemel, et kasutada vee loomulikku energeetilist voolavat jõudu, oleme hakanud vett ühest lombist teise kandma. Mitte ainult kandma, vaid meie kandjad liiguvad veeämbritega ühe lombi juurest teise juurde … hapnikuballoon kaenlas. Ilma hapnikuballoonita ei toimuks midagi. Tõhusus selle tegevuse juures on … eee … on piinlikust tekitav, kuid saate isegi aru, tõhusust ei saagi olla, sest ühe käega hoitakse ballooni, teisega mudaämbrit. Püüame kangelaslikult imiteerida veevoolu, tassides üle lombiäärte ja tammide ämbritega vett. Üha rohkem ja mudasemat vett. Mnjah aeganõudev ja kallis, kuid harjumuspärane. Ammustest aegadest pärinev muinsusrelikt, aga uut ka ei tihka teha, vana ju nii armas. Seepärast palkame ikka uusi ja uusi veevedajaid, kulutades sinna raha, selle asemel et kaevata jõe loomulikud sängid lahti ja lasta veel omasoodu voolata. Lihtsalt voolata

Mida me peaksime kõigepealt tegema? Õige, distantseeruma korraks hetkeolukorra detailidest ehk mudalompide reast, astuma sammukese tagasi nagu me enne lõuendit vaatasime ja kujutama, ette … jõge. Voolavat vett, ilma tammideta, kinnikasvavate kallasteta, mudaaukudeta -  vaid just voolavat vett.

Seisva vee probleemid

Seisev vesi läheb teatavast haisema ja tekitab ebatervisliku olukorra (haiguste, nakkuste levik). Nii ka meil, kuigi Dr Riik on korraldanud veeveo lombist lompi, siis seisev vesi on tekitanud tüsistusi ja mürgistusi vedajate vahel. Rämpstöö, haiseb ja makstakse napilt. See ajab närviliseks ja on kuidagi perspektiivitu. „Meeleheiteturg” ongi meeleheitlik, mis perspektiivi seal näha võiks, kui jõe süvendamise asemel Dr Riik lükkab suure buldooseriga viimaseid veesooni kinni.  Jah meeleheitlik olukord. Samas kõik vedajad unistavad ulja palgiparvetaja staatusest, mitte mudaaugus loksumisest. Ikka see sama refrään, pole mahtu, pole elu. Miks ei ole? Üks mahu tapjaid on just seesama mudaaugu killustatus. Igaüks tegutseb omas tiigis ja teised, need … (tsenseeritud). Praegune, väljakujunenud reisijateveo korraldamine/juhtimine on killustunud, vastutusthajutav ning ei võimalda ressursside tõhusat kasutamist. Reisijateveo korralduse muutmise üldiseks eesmärgiks on reisijate sõiduvajaduste parem ja kaasajastatud rahuldamine, avalike jt. vahendite efektiivne, läbipaistev kasutamine ja kogu süsteemi ühtlustamine ning jätkusuutliku arengu tagamine. Luua tuleb terviklahendus, mis lõpetaks dubleerimise sealhulgas ka avaliku lepingu liinide ja kommertsliinide osas. Luues süsteemi, mis innustaks vedajaid arendama uusi tooteid ja tunnustada neid ettevõtjaid, millised suudavad vähendada dotatsioonivajadust või luua uue toote kaudu sellise liini, mis oleks võimeline toimima kommertsaluste.

Probleemiks on: riigi poolse ühistranspordi strateegia laialivalguvus, riigi poolne turu kujundamine ilma eelneva mõistliku etteteatamiseta ja sekkumine turu tegevusse regulatsiooniväliste vahenditega, riigi poolne regulatiivne liinivõrgu optimeerimine ja juhtimine ei toimi või on pööraselt kallis, riigipoolne regulatsioonide ebamõistlikult kiire ja läbianalüüsimata regulatsioonide kehtestamine, ühistranspordi mitte, kui terviku harmooniline arendamine (võimaluste loomine) vaid mingi ühistranspordi liigi eelisarendamine, kasutades selleks riiklikke ressursse, usaldusväärsuse kadu, tiheda ja paindliku liinivõrgu kokkutõmbumine, tugi ja infrastruktuurisüsteemide mahajäämus, kõrge kutsemeisterlikkusega bussijuhtide, mehaanikute ja logistikute minetamine välisturgudele, kattuvuse süvenemine erinevatel alustel toimivate reisijateveo vahel.

Alustame jõe projekteerimist

Ühise transpordi arendamise lahendused peavad olema terviklahendused ( liinide jagamine valla, maakonna ja muudeks liinideks on kunstlik, reisija ei taha sõita liinikilomeetreid vaid saada punktist A, punkti B ja seda võimalikult mugavalt). Killustatus on vaid ressursi killustamine ning kõikvõimalike alternatiivsete vedude teke ei näita mitte konkurentsi teket või olemasolu vaid ebaõnnestumist logistilise ülesande lahendamisel. Välja arvatud kommertsliinid, on kõigi teiste vedude puhul tegemist ühise rahaga, seda nii vallaliinide ülalpidamiseks, koolibusside ülalpidamiseks jne. Mitmetes riikides on ühistranspordis võetud reisijate, kui  ressursi suurendamiseks, võetud eesmärgiks teenindada reisijaid „Ukselt Uksele”. Oma olemuselt on see sarnane postiteeninduses kasutatava D2D süsteemiga. Lähtuda tuleks tõsiasjast, et on ähmastunud  eraldusjooned kaubaveo, reisijateveo, taksoveo ning erinevat liiki juhu ja rendivedude valdkonnas  Osadel liinidel on vedu nii harv ja kohatine, et selle võib asendada sõiduauto või väikebussiga, eelnevalt kokku leppides vajadustes. Seda oleks võimalik teostada valdade tasandil, eriti tänases majanduslikus olukorras. See on võimalus luua nn. sotsiaalseid, kuid mitte kasutuid töökohti. „Väike raha” vääristatakse ahelas nii vedude ehk ettevõtlusmaksudeks kui ka tööjõumaksudeks. See võimaldaks kodanikel täielikult ära kasutada siseturu loodud võimalusi

Seega võimaluseks on: üleriigilise ühistranspordi integreeritud optimaalse süsteemi loomine, liinivõrgu täiustamine ja sidumine teiste transpordivahenditega, bussijuhtide ja logistikute, kui tähtsaima komponendi väärtustamine ja väljaõpetamine, ühistranspordi avalike teenuste lepingute sidumine positiivsete tulemustega,  ühistranspordi teenuste hindamise sõltuvusse panek tagasisidemest.

Paneme veed voolama

Meie väikesel turul on niiviisi, et pole koordineeritust, pole mahtu, pole … jõge. Vaid sopaaugud. Kuid kui me nina oma sopaaugust välja ajaksime, silmnäo puhtaks peseksime, oma hügieeni eest hoolitseksime (et kihvt sisse ei lööks), siis on võimalik jõge ehitada. Pole midagi kergemat kui ehitada jõge, … kui seda tahetakse. Tegemist on ju loomuliku protsessiga.

Jõe ehitamiseks on tarvis vaid tammid lõhkuda, mudaaukude vahelised alad läbi kaevata ja vesi pääsebki liikvele. Selle asja nimi on süsteemi kõigi osade  integreeritus.  Mis see on? Esiteks, üleriigilise ühistranspordi integreeritud optimaalse süsteemi loomine, liinivõrgu täiustamine ja sidumine teiste transpordivahenditega, bussijuhtide ja logistikute, kui tähtsaima komponendi väärtustamine ja väljaõpetamine, ühistranspordi avalike teenuste lepingute sidumine positiivsete tulemustega,  ühistranspordi teenuste hindamise sõltuvusse panek tagasisidemest.

Ehhee, tõeline kantseliit! Kuid ega jõe ehitamise protsessis enese midagi „seksikat” polegi. See rohkem selline ropp ja raske töö, kuid tulemus … Tulemus on tõesti ilus. Ja lõhnab hästi. Hügieeniline ka.

Unistus jõest

Kõik targad strateegiaraamatud räägivad üht, kõigepealt visualiseerige oma eesmärk. Miks ka mitte. Meie unistame jõest. Eh, vahel isegi räägime jõest, Julgemad on isegi strateegiadokumentides kirjeldanud jõge, kuid … tegudeni pole jõutud. Kuna te mind võib-olla uskuda ei taha, siis tuginegem jälle autoriteetidele:

M. Lissack´i, J. Roos`i ( „Uus mõtteviis”  Fontes 2001 lk 154) „Tegemine on midagi muud kui rääkimine. Igas sekundis töötab meie aju peaaegu 1 miljard bitti neuroloogilist informatsiooni. Meie teadvus on teadlik vähem kui 100 bitist nende hulgas. Me saame rääkida vaid sellest väikesest osast, mis meie teadvusesse jõuab, kuid me kogeme tervet seda tohutut hulka. Tegutsedes aktiveerime me rohkem kui 10 miljonit korda enam andmeid kui rääkides. Kui teadlased räägivad väljendamatute teadmiste tähtsusest, siis just seda nad silmas peavadki. Jättes kõik arussaamatu akadeemilise sõnamulina kõrvale, jääb alles lihtne tõde: 1 miljard on palju enam kui 100. On siis ime, et me õpime tegutsedes rohkem kui lugedes, või kuulates või „jah” noogutades?”

Seega jõest on juba räägitud palju, hakkame nüüd tegutsema. No kasvõi ettekujutuse tasandil, 10 milj korda enam andmeid on meid ootamas. See võiks ju abiks olla. Te ei usu? Näiteid elust enesest.  Majaka tn kaevati ülesse ja siis ilmnes, et … upsti! … projekti polegi. No näete, niikaua, kuni rääkisid ja kirjutasid oli kõik korras, kuid kui tegema hakkasid käivitus 10 milj efekt ja kõik said aru – on vaja toimivat projekti. Teine näide elust enesest on vana Plaanikomitee (hellitusnimega Rahandusministeerium) maja lammutamine. Jälle üks Bürokraatiamaailma tarkuse varasalve kuldlugusid.  Lõhud maja kuni tagumiste purihammasteni maha ja siis hakkad arhitektuurikonkurssi tegema. Oeh! Valus on! Valus ja piinlik, kui süsteem ei ole integreeritud, tegutseb vastutus hülgavalt ja meie ühist raha põletavalt, kuid … Kuid targemaks saime ikkagi, tegutseda tuleb, siis ilmnevad ka vead. Mnjah, kas nüüd just vigade tootmiseks tegutsema peab, on iseasi, võib-olla oleks mõistlik teha asju õiges järjekorras ja omanikutundega nii nagu pärismaailmas asi käib.

Jõest nutikaks jõgikonnaks

 Kuna meie jõgi on ühiskonna sidususe element, siis ei saa me selle arengut vaadelda eraldiseisvana, vaid laiema jõgikonnana. Kogu Eestina. Ah, jaa, kui mingile tegevusele ajalist piirangut juurde ei pane, siis see ka valmis ei saa. Määrame jõgikonna valmimise ajaks 2030 a. Ilus ümmargune aastaarv. Selleks ajaks võiks Eestis/jõgikonnas olla   hulgaliselt nutikaid töökohti omav, regionaalselt tasakaalustatud, laialdast võrksüsteemi kasutav mõnus ühiskond, kus igaüks tunneb ennast koduselt ja väärikalt, mis tähendab, et igat inimest väärtustatakse. Sellise tulevikupildi saavutamiseks vajame arengumootorit. Nutikad töökohad ja regionaalpoliitiline heaolu ei tekki iseenesest, seepärast peame esitama endile mõned küsimused. Millist liiki majandust me tulevikus soovime, milline roll selles on ühistranspordil? Kogu maailm jahib nutikaid töökohti ja nutikaid, selles valdkonnas käib tõsine ja tihe konkurents. Kui me tahame edaspidi , et meile tekkiksid/tuleksid/jääksid nutikad töökohad, siis peame oma väiksust ära kasutades mõtlema suurelt. Miinimumpalga euroni kaupa kergitamine see „suurelt” ilmselt ei ole. Kas see on linnad ja üksikud töökohad/tugipunktid looduskaunites maakohtades või regionaalselt tasakaalustatud asuala? Viimane vajab eeldusi. Esmajoones on selleks liikumisvõimalus ja kommunikatsioon.  Regionaalpoliitika seisukohalt, nutikas  ei koli iialgi looduskaunisse külla, kui seal ei ole kiiret maanteeühendust ja ühistransporti keskustega, kus lõbutseda ja sõpradega aega veeta. Pole mingitki võimalust, et tuleks nutikas kohta, kus pole tipptasemel side võimalusi, võimalusi laste koolitamiseks ja muid selliseid elementaarseid „mugavusi”, mida tänapäeva inimene peab elu loomulikuks osaks. Nagu hoomate, lahendame oma nutika jõgikonna küsimusega mitte ainult transpordi küsimust vaid ka Regionaalpoliitilist küsimust. See ongi see koht, kus me peaksime mõtlema kas, investeerida tulevikku või minevikku.  Eesti Arengumootoriks võiks olla: Ülihea Ühine transport + Ülihea Elektrooniline side + Ülihe/asjakohane Haridus. Mis Ülihea ühistransport? See on: linnades bussipeatus 300 m raadiuses, saabuv buss on „nägemiskaugusel”, kogu riigis saab inimene oma tegevused ära korraldada mõistliku aja jooksul vaid ühist transporti kasutades.

Võimalus, meie võimalus

 Just liikumisvõimalus ja mobiilsus on muutumas ühiskonna arengumootoriks. Nendesse aladesse, mobiilsusesse, peamegi investeerima oskusi, uudseid lähenemisi ja püsivat ning jätkusuutlikku keskkonda. Tuleviku kohta on mitmetes eelnevates visioonides leidnud keskse koha integreeritud ühise transpordi süsteem, mis hõlmab bussiala, nii kaug-, lähi- kui ka linnaliine, hõlmates ka teisi transpordiliike sh. raudteed. Ehhee, mida see kirjeldus teie kujutlusvõimele ütleb? Jõgi? Õige, ilus, veeküllane, mõnusa vooluga vulisev jõgi. Sellise tõhusa, tasakaalustatud jõe/süsteemi loomine on suur väljakutse, kuid meie ressursse arvestades ainuvõimalik optimeerimisülesanne reguleeritud konkurentsi raames. Heaks alguseks võiks olla tõdemus, et inimese üheks põhivajaduseks , on vajadus liikuda. Kahjuks on senised strateegiapaberid jõe ehitamiseks jäänud paberile ja investeeritud on vaid efektiivsemate töömeetodite juurutamisse sopaaukude vahel. Mage lugu.

Liikumine, kui inimõigus

Vajadus liikuda on ka õigus liikuda, liikuda kodu ja töökoha vahel, millest tuleneb ka õigus valida erinevates kohtades asuvate töökohtade vahel. Saab inimene tööl käia, saab ka makse maksta ehk kokkuvõttes on toimiva ühistranspordi loomine, arendamine ja jätkusuutlikus hüveks kogu ühiskonnale. Seega nõuavad kõik muudatused ühise transpordi korralduses tähelepanelikkust ja analüüsi, eesmärgiga saavutada jätkusuutlikus.  Seoses sellega liigub ringi unistus, et  on võimalik ja kasulik kasutades ühist transporti sõita mugavalt ja mõistliku hinna eest, kasutades oma põhiseaduslikku õigust ja loomulikku vajadust liikuda. Igast majandusõpikust võib leida, et hind saab olla mõistlik,  kui ühistranspordis on piisavalt reisijaid, liinivõrk saab olla piisavalt tihe, kui ühistranspordis on piisavalt reisijaid, liikumisgraafik saab olla piisavalt tihe, kui on piisavalt reisijaid. See kõik moodustab kokku mugavuse, kui sellele lisada kvaliteet, saame kvantiteedist uue kvaliteedi ehk Mugavuse suure algustähega. Seega, millised võiksid olla lahendusteed, et saada rohkem inimesi ühistransporti, eelkõige bussitransporti, kui kõige laialdasemasse ja paindlikumasse transpordiliiki? Tähelepanu väärib, et paindlikkus ja mobiilsus pole mitte ainult arengumootoriks vaid seob kokku arengumootori erinevad komponendid, olles ühtlasi ühiskonnas sidusust loovaks elemendiks.

Järgneb …

Targutusi:

M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009

Lk 175 „Meid edutatakse meie tegude eest. Häda on selles, et lõppude lõpuks võib see, mida sa tead, olla vale, vanamoodne, aegunud, kasutu ja koguni ohtlik.”

 

V.Suvorov. „Kõigi vastu” Tänapäv 2014

Lk 227 „Seltsimees Brežnev luges NLKP XXVI kongressil silpidena kokku seda, mida referendid olid kirjutanud: ma-jan-dus peab o-le-ma ma-jan-dus-lik! Saal tagus haigutust maha surudes harjumuspäraselt käsi kokku.”

Lk 314 Kindralpolkovnik Vassilevski määramisest kindralstaabi ülema kohale. „Need on Stalini hilinenud tunnistused pärast iga lüüasaamist: me tegime nii nagu pidasime vajalikuks, aga tarvis oli nii, nagu pakkus Vassilevski.”

F Forsyth „Šaakali päev”

Lk 28 „Äärmiselt ebameeldiv on endale tunnistada, et olukord selline on, aga ma olen veendunud, et kui me tõsiasjadele näkku ei vaata, jäämegi lolliparadiisi edasi elama.”

No comments:

Post a Comment