Thursday, February 28, 2019

8. Poliitilise looma söötmine Anno 2019: Vahemehed V1



No nii, sellised on turuosalised ja nende pakkumised Suurele PoliitBörsile. Hakkame siis võimalikku tulemust turul Börsi avanemisel. Pange tähele hakkame ... kuid ei lõpeta veel. Kelle aktsiaid osta? Suurem osa on omale aktsiad juba e-börsilt ostnud, kuid kauplemise tulemused ilmnevad ikkagi hilisõhtul vastu vastlapäeva . Pea pooltel aktsiaostjatel on veel oma otsus tegemata ja kõhklejad võivad veel oma e-börsi noteeringut muuta. Põnev.
Tahaksin siinkohal tuua ühe sõbra tagasiside eelnevatele kirjatükkidele, küsisin talt luba seda tsiteerida, millega ta lahkelt ka nõustus: „Minu sõbralik soovitus sulle: Kirjuta oma blogis veidi lühemalt ja konkreetsemalt (et jutu idu ikka välja paistaks). (…) Riigireformist sa unistad, kuid sinu isiklikke parteieelistusi su pikad kirjatükid samas ei kipu reetma. Kirud nii paremaid, kui ka pahemaid. Sinu unistuste parteid pole ilmselt veel loodud.“ Olen tõsiselt tänulik. Mul on vaid kaks selgitust, esiteks kui ma teen turuanalüüsi, siis ei saagi poolehoiuga keset analüüsi libastuda (pean seda et lugeja pole aru saanud minu isiklikest hoiakutest suureks tunnustuseks), püüan vaid mõtiskleda nende tegurite üle millised turgu mõjutavad (ka alateadlikult). Alateadlikult seepärast, et kõiki jamasid me teadlikult enam ei mäleta, kuid kuskil "seljaajus" mõjutavad need meid ikkagi ja siis upsti oleme üllatunus tulemuste suhtes. Nagu Sa tead on kõik kuskil jamaga hakkama saanud, küsimus on vaid selles, kas need libastumised on fataalsed või turg andestab need. Pikalt kirjutamisega on see, lugu, et oma igapäevatöös pean ma tollipaksusest seadusest/strateegiast/analüüsist pigistama välja 1/2 lk kontsentraadi, ilmselt on blogi vaid vastureaktsioon sellele. Igatahes selles suhtes ... ei oska aidata. Lustin lihtsalt kõikvõimalikke turunüansse kokku segades.

Miks ma seda kirjutasin? Miks mõtlen?

Jah, tõepoolest miks? Esiteks selleks, valimised on väga tähtis juriidiline toiming ja majanduslik tehing. Meie teiega anname oma sünnijärgse vaba inimese õiguse otsustada kellelegi, kes meie arvates (kaalutletud arvestuste) suudab meie ja meie laste elu-olu muuta kestlikuks aegade lõpuni. Me anname notariaalse täisvolituse teha meie eest tehinguid, volituse, mida me ei saa neli aastat muuta. Teiseks, et veelkord üle korrata kõik need kes poliitturul seekord tegusid teevad (vabandust nende ees, keda mainida ei jõudnud või põgusalt mainisin, kuid needki on oma koha leidnud kõrvalmaterjalides, mis ruumipuudusel siia ei mahtunud)  ja oma aktsiaemissiooni on esitanud. Kolmandaks, et näha, kas turul on ka turuosalisi kelle aktsiad on üleelusuuruselt ülesse puhutud või alahinnatud, mida tegelikult need dividendipakkumised väärt on. Neljandaks, selleks, et meie elu on muutunud nii kiireks, et igaüks meist suudab keskenduda vaid kitsale valdkonnale, ülejäänu jõuab meieni (pesupulbri) reklaamina, sõprade arvamusena või sõnanihkest tekitatud eksitusena. Viiendaks, meil teiega on läinud hästi, oleme saavutanud seda, mida 30 aastat tagasi unistadagi ei osanud, lootsime vaid osakest tänasest, kuid … Kuid me tahame ju veelgi kaugemale ja kiiremini jõuda. Olla edukas on meil ju geneetilises koodis. Kohanemisvõimelised ja oma väiksuses eeskäiad. Lootsid otsingute merel. Kuid nagu ütles Warren Buffett: „ Noa ei alustanud laeva ehitamist siis, kui vihma juba kallas.“ (R G Hagstrom „Warren Buffetti Edulugu“ Ajakirjade Kirjastus 2015 lk 22). Seda tulevikulaeva peab ehitama hakkama kohe.

Head (ja ka halvad) Vahemehed

Täna oleme meie otsustajad. Oleme vahemehed, oleme valijad. Kui keegi ei ole veel oma valikut teinud, siis tehke see ilmtingimata. Kui teie ei vali, valitakse teie eest. Banaalne, kuid tõsiasi. Täna oleme me kõik kõrgeim võim, meil on õigus, sünnipärane, võõrandamatu õigus valida, kellele me teeme täisvolituse, meie asjade ajamiseks. Jaa-ah, mõnigi mõtleb, et mis nüüd mina, ma ei saa arugi mida nad lubavad. Eks see tõsi ole, vahel võib tõesti pakkumiste virrvarris segadusse sattuda. Kuid imerohtusid on alati pakutud. Teate küll neid kiilaspeale juuksekasvatamise rohtusid või siis neid tabletimüüjaid, kes väidavad, et kahe suupoolega õgides (soovitatavalt lesides) saate … saleda ihu ja kuuspakk kõhulihased. Ehhee, seda ei juhtu, kõike tuleb ise teha, ise vaeva näha ja ise … rõõmu tunda. Kuid ärge pahandage nende Poliitinimesekeste peale ega imarohtude müüjate peale. Kuigi nii mõnigi „ime” ei aita, on see paljudele elatusallikaks, paljudele lohutuseks, paljudele … No ja teie saite ju rikkamaks. Kogemuse võrra rikkamaks. Nii, et päris asjata ka see „ime” pakkumine pole.

Inimlik mõõdupuu

Kui oleme ikkagi … rahutud (rahulolematud?) siis  selles ei ole midagi imelikku, see on inimlik (inimlikkuse?) mõõde. Kõik oleneb mõõdupuust, millega võrreldakse. Meie võrdleme ennast rootslaste, sakslaste või inglastega ja oleme õnnetud, kuid asjata. Meie oleme arenenud pöörase kiirusega ja nüüd tuleb õigete valikutega vaid jätkata. Tuleb teada mida millega ja keda kellega võrrelda. „Inimestele saavad endiselt osaks allakäik, alandused ja vaesusega seotud haigused, kuid enamikus maailma riikidest ei sure tänapäeval enam keegi nälga. Palju rohkemaid inimesi ohustab pigem surm ülekaalu kui nälja tõttu.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk 345).  „Võib-olla ei põhjusta Kolmanda Maailma rahulolematust mitte üksnes vaesus, haigused, korruptsioon ja poliitiline rõhumine, vaid kokkupuuted Esimese Maailma elukvaliteediga? Keskmine Hosni Mubaraki valitsuse ajal elanud egiptlane suri palju väiksema tõenäosusega nälja, haiguste või vägivalla tõttu, kui keskmine Ramses II või Kleopatra alam. Kunagi varem polnud keskmise egiptlase materiaalsed tingimused nii head olnud. Võinuks oletada, et 2011 aastal tantsivad nad tänavatel ja tänavad Allahit hea õnne eest. Selle asemel tõstsid nad Mubaraki kukutamiseks mässu. Nad ei võrrelnud end mitte vaaraode ajal elanud esivanematega , vaid pigem oma kaasaegsetega, kes elasid jõukates lääneriikides.“ (lk 494). Meie võrdleme ennast …
Muidugi, kui meie ise valikuid ei tee või pelgame julgeid valikuid teha, siis suureneb lõhe meie kujutluse ja tegelikkuse vahel. Ise peame arenguprotsessis aktiivselt kaasa lõõma. Eh, kui „Teeme ära!“ suutis vabatahtlikkuse mootoril kogu maailma koristama panna, miks me siis kodus homsesse suunatus valikuid ei võiks teha? Teeme ära! See on meie võõrandamatu sünniõigus. „Ärge piirduge lihtsalt elamisega, vaid pühendage oma elu millelegi, mis on suurem kui te ise. Olge vajalik oma perekonnale, kogukonnale ja riigile.” („Ei ühtegi kerget päeva” Mark Owen  ÄP 2013 341)

Mõistlike ja mõistmatute inimeste maailm

Ilmselt olen ise mõningates eluvaldkondades kohanemisvõimetu, kuid teisalt kas peakski tobedustega kohenema.  „Nagu ütles kord näitekirjanik George Bernard Shaw: „Mõistlik inimene kohaneb maailmaga: aga see, kes pole mõistlik, üritab visalt maailma enda järgi kohandada. Seepärast sõltub kogu progress maailmas sellest mõistetamatust inimesest.““ (M Gladwell „Taavet ja Koljat“ Pegasus 2015  lk 112) Ja muide just mõistetamatu inimene, mitte nagu üks hiljutine kurakäeline minister teadusasutust avades tõlkis mõistmatu inimese rumalaks. See oleks küll rumal mõte, oodata et rumalate inimeste peale peaks tulevikuehituses lootma. Pigem mitte. Mina soovin, et maailma muudaksid mõistetamatud, tobedust mittemõistvad inimesed, et meid teiega oleks rohkem ja tegusamalt, sest kes mängus ei osale … see ei saa ka võita.  „Või nagu ütleb Jaapani kõnekäänd.“ Meie kõik oleme targemad kui keegi meist eraldi.““ (Daniel Goleman „Keskendumine. Edu varjatud pant“ Tänapäev 2014.lk 30) Nüüd seisame vastastikku oma valikutega. Igaüks eraldi ja kõik koos. Ja mul on turuanalüüsist johtuvalt arusaamine, et seekordsed tehingud poliitbörsil annavad üllatava tulemuse.

Cromwelli dilemma

Miks on Pilvepiirile seadusandjate vaba valimine tähtis? Ilmselt olete kuulnud, et kõige efektiivsem valitsusvorm on valgustatud monarhia. Sellega võib nõustuda, kuid sellel on üks suur puudus, valgustatud monarh jääb vanaks ja pole enam valgustatud, mis siis teha? Kannatada? Kordame üle Jaapani vanasõna mis ütleb, et kõik koos oleme targemad, kui ka kõige targem meist. See oleks heaks aluseks, kuid alati ei realiseeru ja siis võtavad juhtohjad kõige paremate kavatsustega juhid/muutjas, kuid … Kuid harilikult tuleb sellest samasugune jama. Isegi see, kui seaduskogu koostatakse mitte kõigi inimeste ühisloominguna vaid parimate kavatsustega parimal moel parimatest inimestest toob see kaasa jama. Näiteks peale monarhia kukutamist otsustas Cromwell kokku panna ideaalse seadusandliku kogu.
 „Pärast ohvitseridega nõupidamist otsustas Oliver kokku kutsuda kolme kuningriigi jumalakartlike meeste ehk „pühameest” esinduskogu. Sinna ei pidanud kuuluma ükski jurist ega tegevteenistuse olev ohvitser. Kulus peaaegu kaks nädalat, enne kui kiideti heaks nimekiri, kuhu oli kantud 140 „jumalakartlikku ja ustavat” meest.” (I Gentles „Cromwell” Kunst 2014 lk 233) „ Neli aastat hiljem sündmustele tagasi vaadates kirjeldas Cromwell Barebone´i  parlamenti kui „mu enda nõrkuse ja rumaluse lugu”. Kuidas küll juhtus, et esinduskogu, mille liikmed oli ta ise koos oma ohvitseridega hoolikalt välja valinud, osutus tema jaoks selliseks pettumuseks?” (235). Kuid ka järgmine katse oli sama masendav: „Kulus vähem kui kaks kuud, et puruneksid kõik Cromwelli illusioonid, mis olid seotud uue esinduskoguga. Kirjas oma väimehele kindral Fleetwoodile kurtis ta, et parlamendiliikmed „ ei tunne lahkust … peaaegu mitte kellegi suhtes”. (…) Varsti pärast seda olevat ta öelnud, et talle „teevad lollid praegu rohkem muret, kui varem petised.”” (238). Selles viimases Cromwelli ütlemises on kolm tõde, mida peaksime tähele panema. Esiteks, et „kokku pandud“ kogud, mitte valitud kogud hakkavad töötama vales suunas nö sissepoole. Teiseks väljend „ ei tunne lahkust … peaaegu mitte kellegi suhtes”, on … kuidagi alarmeerivalt tänapäevane. Kolmandaks et kogust tuleb välistada lollid, sest need teevad „rohkem muret, kui varem petised.”. Meie teiega peame need mõlemad murekomponendid seaduskogust eemale hoidma … oma tarkade valikutega.

Valimiste põhiteema – kes pakub kallimat laristamist

Nüüd on siis Pilvepiiri valimised käes (ja osaliselt möödas). Oli justkui õige aeg poliitinimestel julgelt, rind kummis, ette astuda ja kõlaval häälel välja pakkuda uusi ideid. Kuid ilmnes, et ideede kaev on tühi. Vähe on ideid, neid ideid, mis viiksid viia tööviljakuse kasvule, innovatsioonile, uue arengutaseme saavutamisele, kvaliteedi uuele tasandile, neid järgmisteks valimisteks esitatud ei ole. Uut? Uut ei ole, sest uus on alati seotud riskiga, kuid  „Ühel hetkel jõuab suurem osa meist kohani, kus me kardame ebaõnnestuda, kus me instinktiivselt väldime läbikukkumist ja jääme ainult selle juurde, mis meile ette pannakse või mida me juba niigi hästi oskame. See ajab meid segadusse ja lämmatab meid. Me saame olla tõeliselt edukad ainult milleski, milles me oleme ka valmis läbi kukkuma. Kui me ei ole nõus läbi kukkuma, siis ei ole me nõus ka edu saavutama.“ (M Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017)
 Palju vaieldi selle üle, milline saab olema valimiste põhiküsimus. Kõik poliitinimesed püüdsid „oma küsimust“ sokutada peaküsimuseks. Peaaegu nagu males, valged alustavad ja võidavad. Nüüd on see selgunud … põhiküsimuseks oli/on: kes suudab peale suruda kõigi aegade kõige kallima lubadustepaketi. See millest tegelikult peaks arutama, millest alustama, kuidas tõsta ettevõtlustahet, ettevõtluskindlust, soodustada investeeringuid ja tõsta tööviljakust, sellest on küll peenikeses kirjas (kuid kes neid loeb va mõni analüütik ja massimeedik) kuid debattides … lahjalt. Väga lahjalt.

Eesmärkidest, hullumeelsetest eesmärkidest

Lubaduste pakettidel on see viga, et enamusel neist ei ole eesmärki (kuid on vältimatu tagajärg), pole visiooni, pole lugu. „Ilma visioonita muutub su tänane imekaunis unistus homme õudusunenäoks“ „Ahned liidrid peavad suutma müüa eesseisvat katsumust, raamistama selle tegelikkusega, rääkima, kuidas asjad on, ning müüma nii, nagu asjad poleks nii. Nad teevad eesmärgi hullumeelselt ambitsioonikakas, asetades selle samas peaaegu käeulatusse. Nad peavad innustama oma meeskonda sellesse uskuma ja tagama, et töötajad tahaksid seda eesmärki kõigest hingest saavutada.“ „Mis see ka poleks, tuleb jälgida, et see nägemus oleks hiilgav. See peab olema stratosfääriliselt silmapaistev ja ülihuvitav. Kui see kõik ei eruta, pead oma plaanid üle vaatama“ (James Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016 lk 177). Nii, et kui me õudusunenägu ei taha peame töötama visiooni kallal. Valima visiooni ja selle visualiseerima.
On ka teine valik, mida kirjeldas  Max Weber („Protestantlik eetika ja kapitalismi vaim“) „Loodus allutati teadusele, ühiskond bürokraatiale. Bürokraatia esiletõusu taga olid organisatsioonide kasvav keerukus, teadmiste spetsialiseerumine ja vajadus professionaalse kaadri järele. Teose lõpus hoiatab Weber „teraskõva kesta“ tekkimise eest, milles ratsionaalset tsiviilteenistust, mille tõeline väärtus oli pelgalt tehniline, peetaks „ülimaks, tegelikult ainsaks hüveks, mille alusel kogu elutegevust korraldada“. Selles kestas hakkaksid elama „vaimuta spetsialistid, südameta nautlejad.“ Bürokraatia on hingetu ja tundetu. See koosneb truualamlikest inimestest, kelle vaateväli on kitsas. Nad on pädevad, aga neil puudub loovus. Nad ei tunnete üldisemat eesmärki“. (Freedman „Strateegia“ Grenader lk 332). Niisiis on meil valida hullumeelse eesmärgi ja loovuse või õudusunenäo ja hingetu bürokraatia vahel.
Kui teile tundub hullumeelne valik harjumatu, siis harjuge sellega, sest: „ Prantsuse psühholoogid ja toitumisspetsialistid on süstemaatiliselt hinnanud, kui mitu korda peavad lapsed uusi toite keskmiselt proovima, enne kui on nõus neid vabatahtlikult sööma – keskmiselt seitse korda, kuid enamik kasvatusraamatuid soovitab katsetamist jätkata 10-15 korrani. Tuleb välja, et sellal, kui mina eeldasin, et minu lastele lihtsalt ei meeldi teatud liiki toidud, siis minu prantslastest sõbrad eeldasid, et nende lapsed ei olnud seda toitu veel piisavalt palju kordi proovinud, ja tavaliselt täitsid lapsed vanemate ootusi.” (K. Le Billon „Kuidas Prantsuse laste kombel sööma õppida.” Tänapäev 2014 lk 25). Nii, et te harjute selle mõttega niikuinii, kuid parem kui 10, mitte 15 korral.  „Kivistunud dogmad saavad püsida vaid seni, kuni neid kahtluse alla ei seata. Püüdke end sihikindla juhina neist dogmaatilistest piirangutest vabastada, muutes nad nähtavaks ja seega ka paikapidamatuks”
(H.Bruch, S. Ghoshal „Tegutsemisvalmidus” Fontes 2004 lk 110)

Esimene valik

Valida või mitte valida on valimiste esimene aste. Valimiste algtase. Vaatate nõutult ringi ja … polegi kedagi valida. Muidugi pelutav tunne, kui oma pakkumise on teinud 1099 kandidaati ja kedagi pole valida. Ei üksikult, ei pundina.  Jätate valimata? Kuid nii need asjad ei käi, ka mittevalimine on valimine.
 „Mittevalikud on samuti valikud. Ja need on seejuures vägagi kõnekad. Iga mittetegevus viitab paralleelsele tegevusele; iga mittevalik paralleelsele valikule; iga puudumine olemasolu.“ (M. Konnikova „Meelevalitseja“ Helios 2013 lk 95).
Kui te tegite selle valiku, et te ei vali, siis on mäng teie jaoks läbi. Olete andnud oma notariaalselt kinnitatud otsustusõiguse blanco vekslile saamata kuidagi mõjutada poliitmaastikul toimuvat. Olete ära andnud oma sünnijärgse õiguse teostada kõrgema võimu esindajana võimu … saamata vastu isegi mitte läätseleeme. Selliseid kes on oma valimised lõpetanud esimesel tasandil on lävi aastate olnud 32-42%. Nii palju, kui pidukonnad pingutavad iga häälekese pärast et valimiskünnist ületada. Kui osalus kõigub 10% piires, siis on see … kahe pidukonna künnise ületamise vääriline vahe. Hääl loeb, iga hääl loeb. Väiketegijatele on iga hääl kulla hinnaga, nende eluliin, suurtele on see võimuliin.

Olete ohver või sohver?

Seisate ja vaatate valikuid, olenevalt meelelaadist on teil võimalik teha kiireid valikuid või pikalt juurelda oma eelistuste üle. Kuidas meie valikud kujunevad kaaludes auto, külmkapi või teleka ostu? Me kuulame mida arvavad sõbrad, vaatame reklaame, kuulame mida räägivad massimeedikud ja … teemegi valiku. Pidukondade valikul toimib see sama mehhanismi järgi, kuid … Kuigi teile tundub, et te teete oma otsuse täiesti sõltumatult, objektiivselt, siis teil on kolm alateadlikku mõjutajad, millest teil pole aimugi, kui te piisavat tähelepanelik ei ole, võite olla ohver: Reklaamiohver, Kambavaimuohver, Arvamusuuringute ohver, Kauni pesunaise sündroomi ohver. Muidugi võite olla ka sohver ja ise juhtida protsesse, kui teate valitsevatest ohtudest. Kuid see vajab pingutamist.

Teine valik: reklaamiohver


 Arktik-uurija Vilhjalmur Stfansson „Ebaeetiline reklaam rakendab avalikkuse petmiseks valet,“ märkis ta. „Eetiline reklaam rakendab avalikkuse petmiseks tõtt.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003 lk 177) Vaat selline huvitav vahetegemine
Kui te olete reklaami või selle peitvenna propaganda ohver, siis on teie valik kiire ja lihtne. Lugesin kunagi mingist raamatust, et reklaam peab mõjutama alateadvust. „Tõde on aga selles, et me ei osta autot, lugedes käsiraamatut selle mootorist. Me tonksime jalaga rehve, istume rooli taha ja teeme ühe proovisõidu. Püüd saavutada poolehoidu informatsiooni abil on vastuolus ajastu vaimuga, meie ihaga meelelise stimulatsiooni järele.“ (Dan Hill „Tõe kehastus“ Fontes 2005 lk  23). Seda meelelisuse vajadust reklaam kasutabki, kuid tihti me ei märka, et reklaam on vaid ülepintseldatud … propaganda. Mitte varjatud reklaam vaid varjatud propaganda. „Propaganda liigub nende suundumuste raames, mida rahvas soovib kuulda. Ta püüab rahvale mitte vastanduda, vaid tema keeles rääkida. Ainult nii saab propaganda olla mugav ning tõlgendada uusi fakte ümber nii, et  ei kutsu esile ärritust.“ „Propaganda on tõlgendaja, mis, mis viib faktid vajaliku maailmamudeliga vastavusse. Kui sellised faktid puuduvad, hakkavad propagandistid neid välja mõtlema.“.„Propaganda maalib pildi maailmast, mida pole tegelikult olemas. Kuid ta teeb seda nii, et see näeks välja tegelikkusest ilusam, arusaadavam ja süsteemsem.“ ((Georgi Potšeptsov  „Propagandasõda 21 sajandil“ Hea Lugu 2018 lk 22).  „Inimene ei saa tugevale propagandale vastu seista, kui tal pole peas vastumürki enda isikliku maailmamudeli näol, mis erineb propaganda omast.“ (lk 24)  „Propaganda loob uut tegelikkust. Inimesed hakkavad vaatama maailma läbi neile ette pandud propagandaprillide. Propaganda võib moonutada reaalsust või kujutada negatiivset tegelikkust hoopis positiivselt.“  (lk 70). Seega valik on lihtne, astute „kabiini“ ja teete risti ruudu sisse. Tehtud.

Järgneb …

No comments:

Post a Comment