Thursday, February 21, 2019

4. Poliitilise looma söötmine Anno 2019. Väärtuste vaba liikumine


OSA 4

No nii, tänaseks oleme siis jõudnud niikaugele, et igaühel on võimalik poliitturu ostud teha e-poest – elektrooniline hääletamine on alanud. Seda tähtsam on aru saada mida keegi selles kaubamajas peab silmas rääkides väärtustest. Kuid väärtuseks on seegi, et e-poest ostetud kaupa saab kuni valimiskastipäevani ümber vahetada. See on nagu laenuks ostmine  „Laenuks ostmine tähendab, et ostetakse näiteks rõivaese, kantakse seda mõni aeg ning tagastatakse siis sellises seisus, et kauplus ei saa tagasivõtmisest keelduda, kuid seda uuesti müüki panna samuti mitte. Laenuksostjad ei varasta kauplejalt otseselt raha; selle asemel nad muudkui ostavad ja tagastavad, tehes iga kord rea kaheldavaid tehinguid. Üks tagajärg nende tegevusel on siiski on – rõivatööstuse hinnangute kohaselt põhjustavad laenuksostjad igal aastal ligikaudu 16 miljardit dollarit kahju (ehk umbes sama palju, kui sissemurdmiste ja autovarguste kahjud kokku.“ (D Ariely „Irratsionaalne inimene“ Hermes 2011.) Mis on ühist poliitilisel e-kaubamajal ja laenuks ostmisel? Mõlemad olid algselt mõeldud kliendile vasttulekuks, kuid laenuks ostmine osutus algse idee grimassiks, hoian pöialt et poliitilise e-kaubamajaga nii ei lähe.

Väärtused, loosungid ja … tegelik elu

Mis siis veel poliitturgu muutnud on? Millest me alustasime poliituru käsitlusel? Õige, selle turu põhikaup on usaldus. Müüakse usaldust. Usaldusväärsust. Selleks, et meie teiega saaksime üht või teist poliitinimest usaldada peame me teadma, kas ta on ka põhimõttekindel. Kuidas sa usaldad inimest kes oma lubadustest, põhimõtetest kinni ei pea? (No näiteks lubab avada eestikeelse gümnaasiumi, kuid avab kahekeelsuse meistriklassi?) Eksituse vältimiseks esitab ta meile (klientidele/valijatele) oma lubadused ja põhimõtted, et me teaks tema omadusi kaaluda. Ütleme nagu autokaupmeest - alati kiire teenindus, kvaliteetne töö, sertifitseeritud seadmed ja meistrid ning kõike seda mõistliku hinna eest. Me kaalume , usume ja ostame nii poliitinimese, kui kaupmehe kaupa, kui ta nendest põhimõtetest kinni peab. Kui peab, siis muutuvad need väärtuseks, omamoodi tingimatuks reegliks. Niimoodi mõtleme meie teiega ilmselt  väärtustest, usaldusest ja põhimõtetest oma igapäevaelus. Kuid nipp on selles, kui keegi räägib kärehäälselt väärtustest, siis me ei tea milliseid väärtusi ta silmas peab.
Seega põhimõtted, väärtused on head asjad, … kui need eksisteerivad. Tegelikkuses. Mitte sõnalise õhuvõnkena. Põhimõtted/väärtused  on teatud kokkulepete kogum, nagu see, et me nimetame teatud anumat punaseks ämbriks ja jalavarju siniseks saapaks. Nendest kokkulepetest mittekinnipidamine muudab elu keeruliseks ja ohtlikuks. Tehes mööndusi nendes põhimõtetes ja asendades sõna sinine  saabas punase ämbriga, siis olete … astunud täiesti vääritult ämbrisse.  Väärtuste vajalikkust võib kirjeldada ka kui liikluskorraldust, kui on parempoolne liiklus, siis sõidetaksegi paremal pool. Selge ja lihtne. Selle põhimõtte mugandamine, et osad sõidavad vasakpoolsete liiklusreeglite järgi pole mitte ainult piinlik ämbrikolistamine vaid kindel plekimõlkimine ning ka eluohtlik. Nii, et väärtustest, põhimõtetest ja kokkulepetest tuleb kinni pidada, see lihtsustab meie omavahelist suhtlust ja elu.

. Väärtuste vaba liikumine?

Ilmselt räägitakse väärtustest kõige rohkem väärtpaberibörsil ja poliitmaailmas. Neil kahel on ka midagi sarnnast, mõlemad püüavad oma kauba „väärtust ülesse rääkida“. Sellega ka sarnasus lõppeb, sest esimeses lisaks rääkimisele ka arvutatakse, teises vaid räägitakse Kas oma kauba üleelusuurune kiitmine on väärtus? Kuidas rääkimises (tihti ebatõtt), tekkib väärtus? Kui vaadata praegust pidukondade segaseltskonda, siis oleks nagu väärtustest moodustumise kohast raske aru saada. Teie ka ei saanud aru? Vaatame lähemalt. Kui poliitinimesed liiguvad „täiesti vabalt“ erinevate pidukondade vahel, kellel vahel   on väidetavalt  väärtuskonflikt (kõigil ainuomased väärtused), siis milliseid väärtusi kannab poliitinimene kes lahkub näiteks Maaisa pidukonnast ja astub Kahevahel pidukonda (või vastupidi)? Kas seejuures vahetab poliitinimene väärtusi nagu töömees saunapäeval sokke? Et, uus nädal puhtad sokid, uus pidukond, uued väärtused? Või läheb (harilikult niimoodi just ülehüpanu deklareerib) uude pidukonda, et omi väärtusi paremini edendada? Mida see siis tähendab? Kas hüppab oma mustade sokkidega teise puhta teki alla? Millised väärtused siis kokku saavad? Või mis asi see väärtus sellisel juhul on? Segane värk. Tihti ka piinlik.
Üheksakümnendate alguses, kui poliitmaastik oli elavam ja poliitika oli veel kirglik, toimetasid meil Pilvepiiril  ka Kuningriiklased. Juba siis oli neid, kes vahetasid keset hooaega satsi, siis oli Kuningriiklastel vähemalt niipalju naljasoont (sarkasmi ja pilamislusti) et lõid ühest pidukonnast teise ülehüppajad rändrüütliteks. Tore ja värskendav. Hariv ka. Tekitas ülehüpanutes ka piinlikkust Nojah, lõpuks löödi küll Kuningriiklasi bürokraatiarelvaga nii valusasti, et järgmisele turniirile nad enam ei kvalifitseerunudki. Kahju, hea traditsioon läks tühja.

„Kaadrite sepikoda“

Nüüd hüpatakse üle „täiesti vabalt“. Peaks vist ütlema, et segadusttekitavalt vabalt. Kas te suudate kohe öelda, millisest pidukonnast mingi rahvaesindaja pärit on? Muidugi ei suuda, siirded pidukondade vahel on olnud nii massiivsed, et vahel läheb ots käest ära. Ilmselt olete isegi ennast tabamas vahel mõttelt, et: „Oo, oot, mis pidukonnast see poliitinimene nüüd ongi?”. Minul igatahes tekkib, kuigi huvilisena hoian asjade kulul jõudumööda  silma peal. Nii, et isegi keskmisest tähelepanelikumal huvilisel läheb vahel järg käest ära. Kuid kui süüvida küsimusse, miks …? Siis tuleb heita pilk  pidukondade ja poliitinimeste arengulukku.  Ja oh üllatust, siis võib teha tähelepaneku, et  (peaaegu) kõik pidukonnad on Kahevahelpidukonna nägu. Te ei saanud aru? Eh, viimase veerandsaja aasta jooksul olnud pidukondade poliitinimeste meisterdamise, vormimise, arendamise, aretamise  ja karastamise põhiliseks sepikojaks olnud Kahevahel pidukond (ja selle eellanne). Kui vaatate pidukondade juhtfiguure, siis mingi aeg oli suur osa neist Kahevahelpidukonna kasvandikud. Jaa-ah, tõeline kaadrite sepikoda see Kahevahelpidukond.  Vaat selline lugu.

Pesapuu ja näooksjoni efekt

Kuid Kahevahel pidukonnal pole olnud vaid kaadrite sepikoja roll meie poliitmaastikul, et varustada enda arendusprojektidega teisi pidukondi, neil on ka pesapuu efekt. Tundub, et varem või hiljem tunnevad rändrüütlid vastupandamatut tungi tagasi pöörduda kodusoojuse harjumuspärasesse rüppe. Näiteks kui Omamees hüppas üle Maaisa pidukonda ja temast sai Teistemees, siis nüüd on ta oma mõnusal joviaalsel moel tagasi pöördunud pesapuu manu ja saanud peaaegu, et Kõigimeheks. Või mida arvata väärtuste olemasolust, põhimõtetest ja teistest kaunitest sõndest, kui me pidime alles äsja ära kannatama lausa piinlikust tekitava „tuntud nägude“ poolse kohahanke – kes paremaid tingimusi pakub (kohta nimekirjas, võimalikke ametikohti võidu korral jne), selle teki alla hüppan. Kuid see on ju vastupidine sellele, mida me peame silmas väärtustest … rääkides.  Kas sellisel juhul on siis väärtused kaup? Mnjah, kui EL väärtusteks on kaupade, teenuste ja inimeste vaba liikumine, siis meie oleme sellest aretanud välja täiesti uue väärtuse – väärtuste vaba liikumise. Võib-olla peaks ühise kasu eesmärgil sellisele vabale liikumisele kehtestama rändlustasu? Abiks ikka. Kuid meie teiega peame otsustamisel pele passima, milliseid väärtusi keegi esindab, kas need on pelgalt rändrüütli igas linnas uued suulised väärtused või midagi enamat. Midagi, mida meie teiega usaldada saame. Tähelepanematusel on järelmid, sest …

Murumütsike või helkurvest?

Asi muutub ikka segasemaks. Sõitsin trammiga Bussijaamast kesklinna ja silma jäi Ääresoo valimisplagu rohelisel taustal. Ups,  Edasipoole pidukonna endine stammliige ja roheplakatil?  Edasipoole väärtuste kaitsmine Kahevahel pidukonnas? Mnjah, mida see näitab? Võib-olla seda, et ka poliitinimeste seas on palju pettunuid, palju inimesi, kes ei leia endale õiget kohta, on poliitilised kodutud? Nii, et mitte ainult meie teiega ei ole segaduses, vaid ka valitavad ise on segaduses. Ka segadusest poleks midagi hullu, kuid enamiku inimeste „tavalise tähelepanelikkuse juures“ valimine toimub ikka veel „nägude järgi“, mitte „autotöökoja järgi“. Selline valik loob suure võimaluse, et … „Valitakse valesti“ pole ilmselt kõige parem väljend, kuid iseloomustab kõige selgemalt seda, et valik toimub mitte pidukondi vaid juhuslikkuse järgi. Tähendab, et mitte nägu pole juhuslik, vaid tulemus on juhuslik, mitte eesmärgipärane, mis kindlasti mängib kaasa ka valimistulemustes.
Võib-olla võiks poliitinimesed selguse mõttes ja meie teavitamiseks, edaspidi kanda pidukonna logoga ürpi, helkurvesti, või vähemalt nokatsitki (oh, hea mõte tuli, selle peaks seadusega kohustuseks  vormima (nali))? Et oleks kohe kaugelt ära tunda. Sealjuures Pilvepiiri liikme nokatsil võiks olla kuldne lint (või oleks tseesarlik kuldne loorberipärjakene sündsam?) ja nimi, et meie teiega näeksime ja ära tunneksime: „Siit tuleb seadusandja, just see poliitinimene, kellele mina, tavaline inimene, andsin oma sünnipärase otsustusõiguse.” Siis ei tuleks enam ette neid piinlikke momente, kui meilt tänaval küsitakse, kas te teate „seda poliitinimest (näiteks Pilvepiiri 101-st) ja me vastame, et … eee. Siis teaksime meie teiega mitte esimest viitteist jutuvestjat, vaid ka seda kõige viimast, saja esimest nimelt. Saaksime tänaval ligi astuda, nööbist kinni võtta ja küsida, kuidas läheb, kuidas saame aidata, kuidas … No nüüd läks fantaasia küll üle võlli, mingit tänaval kohtamist ei saa olla, sest ta on meie teiega raha eest endale hirmsuure maasturi ostnud, ilmselt mitte usaldades meie heatahtlikkust ja peljates, et me tal nööbi (või midagi muud) küljest ära keerame.
Ja ega seda ka ei maksa häbeneda, et ajapikku nägijaks on saadud (no nagu kassipojadki)  ja pidukonda on vahetatud. Selle jaoks võiks olla mütsikese küljes endise erakonna värvides lint, umbes nagu armees on haavatasaamise lint. Kui ikka poliitinimene on erakonda vahetanud, eks ta siis ilmselt on ka haavata saanud, kuid on tervistava kogemuse võrra rikkam. Aga meie? Kas ka meie oleme millegi võrra rikkamad, kui poliitinimesed sõeluvad pidukondade vahel?

Pidulikust rootsilauast solgipangeks

Kuid segane pole mitte ainult poliitinimeste asetus ja väärtused vaid ka pidukondade eneste pakutav arengud segadusttekitavad. Usutavasti oleme me kõik kogenud olukorda, kus üks või teine pidukonna platvormist või valimislubadustest on midagi meeldivat ja midagi mitte just nii isuäratavat. Vahel tundub jälle et mõni poliitinimene on sattunud valesse pidukonda, ise selline nutikas, kuid pidukond on na veider.
See on see hetk, kui tahaksite seista valimistulvas, kui rootsi laua veeres, et saaksid ise valida endale suupärase komplekti. Eh, ei tahaks kogu elu lahjat putru helpida, kui laual on nii palju suupärast. Piinlik ka kui seisad pidulaua veeres mis on head ja paremat triiki täis, kuid lõpuks saad ikka (naabrimehe juures9 lahjat suppi. Põhimõtted? Et olete põhimõtteline supihelpija? Kuid pole midagi parata, enam ei ole eraldi supilauda, pudrulauda, on segalaud. No mõnel pidukonnal on kohe täitsa segamini pööratud laud. Enam ei võistle mitte ideed, näiteks pudrulaua ja supihelpijate ideed, vaid laua taha paigutatud varikokkade read püüavad meid veenda pakutava ühiskatla supppuderjäätisködi väärtustes. Nojah mida nigelamad on road, seda tihedamad on varikokkade varjatud nägude read. Seekord on poliitmaailm suutnud vältida väga oskuslikult isegi põhiküsimuse TEKET, kui mitte  varjatud Välistamismängu arvestada. Tubli töö varikokad!.

Uusavastus: enne lõika, siis külva

Nüüdseks ongi tõdetud (ja ilmselt sellega lepitud, sest põhiküsimuseks püütakse upitada mida iganes kasvõi 206 järgu plagiaadikahtlused), et seekord pole valimistel esile kerkinud keskset küsimust. Võib ka  nii mõelda, et  pea kõik pakuvad pensionitõusu ja maanteeehitust, siis … Kas see ongi meie probleemide lahendus?. Toredad mõttepujukesed mõlemad, mida siin vaielda. Kuid küsimus pole olemuslikult selles, millele anda/kulutada meie ühist raha, vaid kuskohalt seda „võtta“. Siinkohal tekkibki Põhimõtteliselt ebapopulaarne küsimus, kellelt raha võtta? Mis tõlkes tähendab: Kellele uusi makse kehtestada? Siinkohal oleks selgituseks kohane üks hea Rootsi huumor: „„Kas need valimiskampaaniad ära ei väsita?“, küsis emaliku moega naine „Sugugi mitte,“ ütles minister. „Mulle meeldivad valimiskampaaniad. See on ainus aeg, kui makse ei tõsteta. Meile , tarbijatele, on muidugi terve valimisaasta hea, kas te pole märganud? Siis stimuleerib valitsus alati majandust ja suurendab inimeste ostujõudu, et nad oleksid rahul ja rõõmsad. Kui valimised oleksid igal aastal, oleks meil alati hea elu.“ (Bo Baldersen „parteijuht lahkub surma läbi“ Eesti Raamat 1995 lk 145).

                Kuid see on huumor,  meie teiega  peame (kindlas kõneviisis) küsimuse ja arutelu pöörama õiget pidi: mida me peaksime tegema ja kuhu investeerida, et …. kahekordistada pensione, tõsta teaduse rahastust, kaitsekulutusi, õpetajate palka jne (valik poliitlubadusi). Kuid meil sellist arutelu ei käi. Meil toimub põhimõttellage arutelu nagu revolutsioonilistel  toitlustussalklastel, kes läksid maale võttis nendelt kellelt oli võtta ja neil kellel polnud lasti maha.
Me ei saa hakata tõsimeeli arutama jagamisplaani, kui meil pole külviplaani. Me peaksime arutama kõigepealt kuidas meie ühist vara rohkendada ja kes oleks nõus järgmiseks arenguhüppeks oma rahaga panustama. Nojah, kuna meie poliitinimeste põhiküsimus on andmine, siis olekski raske olnud arvata, et valimiste põhiküsimuseks saab kuidas rohkendada ressurssi. Ei saanudki. Osavalt on suudetud arutelud, küsimus kellelt raha ära võtta, manööverdada umbteele. „Võtmine“ on liiga ebapopulaarne, et sellest põhiküsimust teha. Ja mida siin arutada, võetakse nagunii. Täpselt nii nagu juhtus aktsiisidega ja tulumaksureformiga, need küsimused ei saanud valimistel mandaati, seda mandaati isegi ei küsitud. Nii juhtub ka edaspidi, sest varjatud miine on lubadustes omajagu. Näiteks kena kurakäeliste eufism-lubadus „läbi viia maa korraline hindamine“. Kõlab ju neutraalselt, korrastavalt, peaaegu positiivselt, kuid tegelikult viib see meie taskust 300 milj EUR nagu plirtsti. Te ei märganud? No paljud ei märganud. Kuid tõsiasi on see, et meie teiega ei ole veel ilmselt palju asju märganud valimislubaduste ilujuttude pilves. Märkame siis, kui meile koormised peale pannakse, siis öeldakse nagu pangas, aga miks te ei lugenud peenes kirjas hoiatust?  Vaatasite vaid kauni telleri kaanepilti? Makske!  Seega, kuna „ei ole valimiste keskset küsimust“, siis mugandati kogu põhimõtteline ehk väärtuspõhine debatt (kuidas meie elu läbi astenduva majanduskasvu paremaks muuta) pidukondade vaheliseks „maailmavaateliseks heitluseks“ ja üksteisele võimalikult kunstipäraselt halvasti ütlemiseks. Väga peen äralibisemine. On kaks võimalust kuidas hinnata olukorda kas: „Ta ei näinud temas riigimeest, vaid pelgalt klannipealikku, domineerivat isast väikeses hoolimatute poliitikute jõugus, mis sumpab oma isiklike huvide ja nende poolt hääletanud valimisringkondade vahel sogastes vetes, jagades sooje ametikohti, lükates tegutsemise valimistest kaugele jäävasse tulevikku.“ (Dugain „Mõjuvõim“ Eesti Raamat 2016 lk 102) või  )  „Riigijuhi suhe avalikkusega on demokraatlikus riigis alati komplitseeritud. Liider, kes rahututel aegadel ei lähe kaugemale, kui tema rahva kogemus lubab, võidab küll ajutiselt populaarsust, kuid seda järeltulevate põlvede põlguse hinnaga, sest ta pole arvestanud nende huvidega. Liiga palju oma ühiskonnast ette läinud liider kaotab oma positsiooni. Tõeliselt suur juht peab olema rahva harija, peab ületama kuristiku oma nägemuse ja tavapärase vahel. Aga ta peab ühtlasi olema valmis üksinda teed rajama, et saaks tema jälgedes käia.” (lk 466) „Ent riigimehe kohustus on keeruliste küsimuste lahendamine, mitte lihtsalt nende kallal juurdlemine. Juhtide jaoks, kes ei suuda alternatiivide vahel vahet teha, muutub ettevaatus tegevusetuse õigustamiseks.” (Henry Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000 lk 135). Millist valikut oleme meie valmis tegema?
                 

Uustulnukad

Niimoodi vaadates tundub, et väärtusnihkest ja väärtuste vabast kiikumisest aitaksid meid välja vaid uustulnukad. Säravpuhtad „süütahinged“ keset üldist sellesamuse merd. Me oleme alati oodanud midagi ... Alati on meid edasi aidanud lootus. Nüüd loodame, et aitavad meid edasi uued pidukonnad. Lootus peab alati olema, inimene ilma lootuseta … Mis asi see on?

Kuid, kas uus pidukond on ikka kõigi hädade ravi ainuke lahend? Võib-olla peaksime ise olema veidi krapsakamad, veidi loovamad, veidi nõudlikumad, veidi … Vaadake,  aeg on muutunud ja pidukonnad koos sellega. Viimane katse luua massipidukonda oli siis kui „BesPublika“ alustas oma formeerumist pidukonnaks. Eesmärgiks oli lausa sada tuhat liiget … Järgmised katsed a´la „Mina tean, Mina tean!“ on luhtunud. Maailm on muutunud ja poliitika tegemise viisid tunduvad olema muutuses, mis võib tähendada, et  massipidukondade ajad on ilmselt selleks korraks möödas. Vastupidi, on detsentifugaaljõudude aeg, igast pidukonnast lööb iga uue valikuringiga üha uusi tükke välja. Kõik need rahulolematud tükid püüavad enamuses oma pettumus/kibestumisvahu peal luua uut pidukonda. Ilmselt ilmestab meie aja rabelemist kõige paremini Prantsusmaa olukord, kus vaid paar aastat tagasi tõi uuelaadne liikumine võimule noore, ambitsioonika presidendi, põrmustades oma hooga „vanad“ pidukonnad. Nüüd on pidukonnaks formeerunud võidukas liikumine sattunud uue hoo – kollavestide – rünnaku alla. Kuid ka kollavestide seast lööb tükke välja. 28.01.19 PM annab teada, et „Prantsuse kollavestide liikumisest võrsus juba teine partei“. Ja oh imet, uus pidukond ei ole ei parem- ega vasakpoolne ning kavatseb ajada poliitikat senisest erineval viisil. Väga huvitav, milline on eriline viis? Tuleb välja, et lihtne, erinev viis on täiesti vana viis: „Me tahame panna poliitika keerlema südame ja empaatia ümber: praegu tugineb see raha võimule. Me tahame arvestada igaühega, töötades jõukuse parema ümberjagamise nimel“. Oeh, jälle see kurakäeliste eufism „töötades jõukuse parema ümberjagamise nimel“, mis tähendab et kellegi vara võetakse ära. Selle kallal siis uus pidukond „töötama“ hakkabki. Eh, kui kellelgi ka päris töötamiseks aega jääks, mitte vaid ümberjagamiseks, siis võiks ju üldine jõukus kasvada. Selliseid rohkendav-loovaid pidukondi pole just väga palju tärganud. Pole populaarsed? No ega ümberjagajad ka liiga populaarsed pole, sest  pressikonverentsi toimumise paik avalikustati vaid mõni minut enne selle algust, kuna pidukonna asutaja oli saanud ähvardusi teistelt kollavestidelt. Kollavestid nimelt ei salli pidukondi. Jälle konflikt, on oodata uute tükkide irdumist. Põhiline muidugi, et tükkide irdumine ei päädi kogu süsteemi pihustumisega. See oleks ohtlik. Harilikult lõppeb pihustumine sellega, et leidub keegi tugevam (idee või sunnimehhanism), mis kogud pihustunud osakesed kokku ja ehitab … IMPEERIUMI.  Ei tohiks tähelepanuta jätta Y. N. Harari tõdemust, et: „Tõde on see, et viimase 2500 aasta jooksul on maailma kõige tavalisem poliitilise organisatsiooni vorm olnud just impeerium. Suurem osa selle aja vältel elanud inimestest elas impeeriumides. Impeerium on ühtlasi väga stabiilne valitsusvorm.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk 252)
Mida teha? Võib olla oleks uuendamistuhinas mitte unustada ka vanu tarkusi: „“Laxdela saagas“ räägitakse Olaf Paabulinnust, kes oli udus lootusetult ära eksinud ja päevade viisi ringi hulpinud. Kui udu viimaks hajus, tekkis tuline vaidlus selle üle, kuhu minna. Meeskond hääletas ühe suuna kasuks ja teatas Olafile oma valiku. Hallipäine kapten ei teinud seda kuulmagi ja käskis oma kogenud navigaatoril ise suund valida. „Tahan, et  kõige teadjam mees asja üksinda otsustaks, „ütles ta, „sest minu arust on lollide nõukogu seda ohtlikum, mida rohkem neid on.“ (L Brownworth Merehundid“ Pegasus 2018 lk 163)

Eipidukonnad

Nii ka meil, tahaks muutusi, aga kuidas ei tea. Pidukonnad … Õigemini ei taha enam keegi uutest poliihakatistest eriti pidukond olla, tahetakse lihtsalt olla. Lihtsalt mõjutada. Lihtsalt … Tuletab veidi meelde kunagist austerlaste dilemmat:  „Franz Grllparzer kirjutas oma Viini päevikus 18. Aprillil 1848:” Kui tore rahvas on austerlased! Nüüd arutavad nad, kuidas Saksamaaga ühineda, ilma et nad peaksid Saksamaaga ühinema! See läheb neil raskeks, umbes nagu paarikestel, kes püüab suudelda, olles seljad vastastikku!” (Euroopa Nõukogu „Euroopa ajaloo ristteed” Argo 2012 Lk45)
Võib-olla on see eipidukondlik pidukond, mis pole pidukund mingi alge, kuid kogemuslikult on mul sellesse vähe usku. Meenub üheksakümnendate algus, kui viimasest Ülemisest nõukogust oli praktiliselt võimatu mingitki  seadusalgatust läbi saada, sest igal saadikul oli „isiklikomakohalik“ kava mida läbi suruda ja ülejäänud asjade kohta vaid destruktiivselt jaburaid küsimusi esitada. Tean millest räägin, sest Võistlusseaduse sünniks läks vaja Ülemises nõukogus 126+ varianti ja Põhiseaduslikul Pilvepiiril vaid 14 varianti. Pidukondlikuse, või vähemalt mingi grupilise ühisnimetaja, kasuks räägib see, et tegemist on grupis kokku lepitud ühise seisukohaga, arvamused on konsolideeritud ja nendega on võimalik kas nõustuda või vaielda. Niisiis mingid moodustised mis grupisiseselt ei suuda oma seisukohti kokku leppida on teretulnud diskssiooniklubide ritta, kuid riigi juhtimisel, haldamisel ja administreerimisel peavad olema mingid kokkulepitud ühishuvid.
Mnjah, kuid kuigi pidukond ei taheta olla, siis pidukondi sünnib ikkagi, isegi selliseid pidukondi, millised mitte kuidagi ei taha olla pidukonnad. Tundub, et selline vabaühenduslik sunniviisil loodud esimene  moodustis oli Rohekate pidukond, milline arvas, et neil juhti vaja ei olegi, et valivad  neli eestkõnelejat ja aitab küll. Kuid ei aidanud, järgmisel kokkusaamisel valiti kolm eestkõnelejat sh üks esimeseks eestkõnelejaks, järgmisena  valiti juba esimene eestkõneleja ja esimees, kuni pidukond sai endale esimehe. Teatud tegevuste juures on vaja lihtsalt lähtuda otstarbekusest ja süsteemi võimalustest. Näiteks kui lähed suusatamisvõistlustele, siis on mõistlik minna sinna suuskadega, aga mitte nelja kelguga. Suusavõistlustel võidavad vaid suusatajad, seal ei saa võita kelgutajad, nad lihtsalt ei  kvalifitseeru.
Kuid katsetused jätkuvad. Ehk õnnestub. Eks Edisongi ütles, et ta pole kunagi ebaõnnestunud, vaid ta on edukalt välja selgitanud 700 elektrilambi varianti mis ei tööta, kuni leidis sellise mis töötas. Tore vaatenurk. Positiivne.  Seega edu aluseks on üha uuesti proovimine? Mittetöötavate variantide edukas väljaselgitamine? Tundub, et mõni aeg katsetasid seda võimalust ka Vabakad. Kuid nende probleemiks oli see, et nad püüdsid küll olla väga vabad, kuid lasid ennast juhtima võõrliigi. Võõrliigid pidukonnas teevad täpselt seda sama asja nagu mingid tegid Euroopa naaritsaga. Teevad platsi puhtaks ja liiguvad edasi. Nii ka poliitmaastikul, kui Vabakad olid ennast ammendanud, tundis võõrliik, et  ta „elu rikkus“ naaritsate liigne pesahoiuinstinkt. Tuli luua uus pidukond, ja eelmine kurb kogemus kus keegi kellegi elu rikkus, sai ka uue pidukonna nimeks võetud. Nüüd tegutsevad täiesti vabalt, kuigi põeb seda Eesti pidukondade põlishäda, et ei leita endale ainuomast nime, peab ikka kellegi teise nime üle võtma. Vabalt. Kuid tore, et katsetused jätkuvad, sest Edison …
.
„Turusolkijate“ kiituseks

Muidugi on uute pidukondade teke kõigile teistele turul olijatele tõeliseks nuhtluseks. Ega ükski kaupmees ei teha, et tema eduka (veel hullem, kui vaevu kiratseva) kioski kõrvale lüüakse ülesse uue kaupmehe värske telk. Kui uus kaupmees pakub uudset kaupa, siis võib juhtuda, et kliendid ei oska seda tahtagi, teda tuleb harjutada, harida ja näidata kui palju mõistlikum see on võrreldes vanade toodetega. Seega peab võib-olla alguses kahjumeid sisse võtma, et turg mõistaks ja hakkaks hindama. Teine võimalus on, et uus kaupmees hakkab müüma vana kaupa. Näiteks vana vaenu. Siis on juba turul toimetajatel tunduvalt lihtsam toime tulla. Vanal olijal on kliendibaas, timmib väheke toodet, alandab hinda, räägib kui ebausaldusväärne uustulnuk on ja ülepea,  et tema kogu uudsus on pettus, sest „meie juba teeme seda“. Seda „meie juba teeme seda“ võib juurde kleepida ka uustoodangule, kuid see on juba veidi keerukam, sest vajab jõupingutusi kliendi/valija tähelepanu hajutamiseks ning toodangu mõtte nihutamiseks. Kolmas variant on see entusiastide ring, kes ei tahagi mingi tootmise/kaubandusega tegeleda, kuid turult vajalikku toodet lihtsalt pole. No näiteks müüakse kirveid ja hantleid, kuid teil on vaja majaehituseks haamrit. Muidugi võib leppida ka sellega, et kirvepeaga või hantliküljega naelu seina lüüa, kuid kõik ei ole nii kannatlikud, leplikud ja teevad lõpuks haamrifirma, lootes esindada kõiki haamrivajajaid. Muidugi on see oht, et kliendid on lihtsalt harjunud kirvega toimetama ja arvavad, et käib küll a´la juba minu vanaisa tegi nii. Kuid ilmselt ei taha te elada niisugustes tingimustes nagu elas vanaisa?

Pikapurjepere (PPP) tundus just sellise seltskonnana, kes ei leidnud turult endale vastavat toodet. No nägid, et „kerve“ ja hantliga majaehitamine on vaevaline ja ebatõhus, tegid „vanadele“ turuosalistele ettepaneku, et meil on uue toote projektjoonised valmis, kuidas haamreid toota, olge head hakake tootma … Ei olnud head, ei hakanud tootma, mille tõttu polnudki rahutul seltskonnal muud võimalust, kui ise tootmine/turustamine käsile võtta. Peab ütlema, et välja käidud projektjoonised olid paljulubavad, tõhusad. Usutavasti jooksid paljudel nendel, kes on juba aastaid tahtnud lauda ühe ropsuga kinni lüüa, juba kujutluspildist suu vett. Ütleme nii, et projektdokumentatsioonina vastas kõige rohkem riigireformi nõuetele. Võiks tekitada keskkonna, kus tootlus pääseks välja oma 70-80% tootluse keskmisest EL tasemest, bürokraatia väheneks, loovus kasvaks. Tore

Tegelikkus nii toredaks pole kujunenud. Ühest küljest oli tegemist valdkonnas uute inimestega, kes veel ei teadnud turu reegleid ja nippe, kuid iga turg on teatavasti erinev oma võimaluste ja … lõksudega. Kõigepealt see piinlikkust tekitav nimevalikupeetuse lugu. Ei tea, mis viga meie poliitmaastiku uustulnukatel on, et tahetakse kasutada juba kellegi teise käibele lastud nime? Eesti keel on nii ilus, nii rikkalike varjunditega et igaüks peaks leidma endale kena pidukonna nime, kuid ei … Asi algas juba ammu, kui vägisi taheti üle ühe pidukonnahakatise poolt üle võtta populaarse teatritüki nimetust, no tookord ei läinud õnneks. Seekordne nime ülevõtmine on kahest nurgast halb, esiteks, märgiliselt, on selline kasutamine ilma kokkuleppeta taunitav, olenemata juriidilisest „õigeks kirjutamisest“. Vaadake, 99,8% inimesi elab tavaõiguse järgi ja neid juriidilised seletused ei veena, nende jaoks on see täpselt see asi, millena tavaõigus seda käsitleb. Teiseks võttis nimevaidlus uuserakonna stardihoo maha. Liiga palju energiat  läks käivitamise hoo asemel nimevaidlusse. 
Tühja. Kahju
Mis aga kummastav, siis PPP ei alustanud oma kampaaniat mitte sellest, mis on tema tugev külg, ehk muuta riiki tõhusamaks nii ülesehituselt, kui loova majanduskeskkonna arendamisel, vaid suubus mingisse „vanade kaupmeeste“ meelistegevusse ehk rahvusliku erisuse rõhutamisse. Osad kliendid/valijad arvasid küll eneselohutuslikult, et need sindrinahad imagokujundajad, keerasid kõik kihva, kuid … Sellisel juhul tekkib küsimus, kes pidukonda juhib? Ei tahaks uskuda nii nutikalt seltskonnalt, et meediaplaan oligi nii primitiivne, et tähtis on et meist räägitakse, pole vahet kas head või halba. Niimoodi võib mõelda vaid mingi meelelahutus valdkonna esindaja (kui sedagi, see rohkem eneselohutus), mitte tõsiseltvõetav poliitinimene.
Vaadake, selleks et teid valitaks, peab klient ennast teiega samastama. Kui massimeedia kihab, et keegi lasi ennast trammipeatuses täis, siis saab see „massikajastuse“ ja klient küll salvestav selle teadmise, kuid ta ei samasta ennast täislasknuga. Sama ka reklaamidega. Nagu arvamusküsitlusedki näitasid, oli keskendumisuun vale, meediaplaan ebaõnnestunud ja klient karistas selle ka koheselt reitingu langusega ära. Pealegi jääb sügavalt arusaamatuks, millist kliendisegmenti püüti hõlvata? Müsteerium.
Meediaplaan läks nässu. Oeh. Valiti täiesti vale lahinguväli. Algajal on võimalik valida, lausa  unikaalne võimalus valida, oma lahinguväli, oma tugev valdkond. Kuid valiti vastandumine, justkui see oleks olnud kõige suurem probleem. Ei ole. Hullem veel, kui seda apsu hakati õigustama ja klientidele sugereerima, et see ongi põhiküsimus, võluvõti kõige parandamiseks? Piinlik värk, unustati oma põhitoode. Kroonijuveel. Turult ei olnud puudu mitte rahvusküsimustele apelleerivat ja vastanduvat (kuigi räigelt „segregatsioonini“ pole meil ka kõige käremeelsemad jõudnud), turul oli puudu instrument/toode, mis looks homset paremaks ja selle juurküsimus asub hoopis mujal. „Lääne tööstusühiskondade ja nende turumajanduse mõttes on vastuolus ennekõike kaks vabaduskäsitlust: Klassikaline liberaalne käsitlus, mille kohaselt peab riigikord individuaalseks tegevuseks andma võimalikult palju ruumi ja seda võimalikult vähe eeskirjadega piirama. Vabaduse all peetakse seejuures silmas eelkõige indiviidi vabadust püüelda võimalikult vabalt oma eesmärkide poole ning kujundada elu oma ettekujutuste järgi. Ka hättajäämine ja ebaõnnestumine on selle käsitluse kohaselt põhimõtteliselt igaühe enda asi. Sotsiaalriik paneb päästelina valmis vaid krahhiks. Selle vastand on sotsialistlik käsitlus, mille kohaselt peab riik üksikisikut kaitsma võimalikult paljude eksistentsiaalsete ohtude eest, seega et ta on vaba materiaalsest hädast, näljast, haigustest ning et saab paljust osa. Otse välja öeldes tähendab sotsialistlik vabadusekäsitlus ulatuslikku võrdsuse eelistamist vabaduse ees.“ (Lk 419)
Ja nüüd tähelepanu: „Noores liitvabariigis aitas Ludwig Erhardi sotsiaalse turumajandusega seonduv saavutada kiire majandustõusu verisulis demokraatiat tõenäoliselt paremini kinnistada kui liitlaste kõik ümberkasvatamiskatsed.“ (Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 421)

Selle asemel, et uppuda võõrastesse lahinuväljadesse, tuleb oma kroonijuveeli läikima lüüa, tihtne tõde on, et energiat tuleb jaotada mõistlikult, siis on ka tulemused tulemas. „Viimane tegevusjäreldus kutsub üles raiskama võimalikult vähe jõudu valdkondadele, kus kompetents on madal. Keskenduda tuleks aladele, kus kompetents ja  oskused on kõrgel tasemel. Palju rohkem energiat ja tööd kulub, jõudmaks ebakompetentsuse tasandilt halli keskpärasuseni, kui sellele, et jõuda heade tulemuste tasandilt täiuslikkuseni. Hoolimata sellest üritab enamik inimesi, ka enamik õpetajaid ja organisatsioone, tõsta ebakompetentseid inimesi halli keskärasuseni. Selle asemel tuleks pühendada oma energia, ressursid ja aeg sellele, et teha ebakompetentsest inimesest tõeline staar.“ (P.F. Drucker „Juhtimise väljakutsed 21. Sajandiks“ lk 184)

Teha tulevikku ... täna

Niipalju siis väärtustest. Väärtused, põhimõtted maailmaparandajad, kuidas sellesse suhtuda? Lihtsalt uskuda?
 „Nad olid väitnud, et püüdlevad isetult maailma parandada ning Salsa oli noorusrumaluses neid uskunud ja aktiivselt aidanud. Ta oli tõepoolest üritanud isetult maailma parandada, kuni sai aru, et enamik mehi, keda ta oli järginud, üritasid parandada ainult iseenda maailma. Edaspidi mõtles Salsa iga kord, kui keegi väitis, et ta üritab maailma parandada, kelle maailma ta parandada üritab.” (R.Stark „Outfit – kättemaks maffiale” Ersen 2015 Lk 126)
Niisiis, kui keegi räägib väärtustest oleks paslik küsida, milliseid väärtuseid silmas peetakse, sest väärtusi või ebaväärikust võivad erinevad inimesed tajuda erinevalt  „( …) nagu see anekdoot teenijatüdrukust, kes läks pastorihärra juurde pihile, ja kui ta oli juba igasuguseid patte pihtinud, hakkas järsku häbenema ja ütles, et ta on iga öö kõlvatusi teinud. Teadagi, kui pastorihärra seda kuulis, hakkas tal kohe suu vett jooksma, ja ta ütles: „ Noh, ära häbene ühtigi, kallis tütreke, mina olen jumala asemik, ja räägi mulle ilusti ja täpselt, mis kõlvatust sa oled teinud.”” Tüdruk pistis nutma, et tal on häbi, et tema hingel lasub väga kole kõlvatus. Õpetajahärra jälle seletama, et tema on ikkagi tüdruku vaimne isa. Viimaks alustas tüdruk pika puiklemise järel sellest, et ta võtnud igal õhtul riided seljast ja pugenud voodisse. Aga edasi ei saanud ta enam sõnagi suust ja kukkus jälle ulguma. Õpetajahärra ikka oma, et ärgu tüdruk häbenegu, et inimene on patune juba oma sündimise poolest, kuid jumala arm on lõpmata. Viimaks võttis tüdruk siiski südame rindu ja seletas läbi nutu: Kui ma õhtuti riided seljast võtsin ja voodisse pugesin, siis … siis kraapisin ma varvaste vahelt musta … ja nuusutasin seda.” See oligi kogu tema kõlvatus.” (J.Hasek „Vahva sõdur Svejki juhtumised maailmasõja päevil” Eesti Riiklik Kirjastus. 1960 lk 618)
Natuke kõhedaks teeb see rabedus, kui poliitinimesed ei tunne ära millised on eesmärgid ja millised vahendid. „Homset polegi võimalik luua ilma eilset kõrvale heitmata. Eilse külge klammerdumine on alati raske ja äärmiselt aeganõudev tegevus. Eilse säilitamine viib alati selleni, et institutsiooni kõige napimad ja väärtuslikumad ressursid – ning eelkõige võimekaimad inimesed – ei suuda toota oodatud tulemusi. Samas toob millegi uutmoodi tegemine – rääkimata innovatsioonist – alati kaasa ootamatuid raskusi, mistõttu nõuab see üldjuhul eestvedajaks inimesi, kes on oma võimeid tõestanud. Ja kui inimesed on pühendunud eilse säilitamisele, siis homse loomisel neid ilmselt kasutada ei saa.
Muudatuse rakendamise esmaseks põhimõtteks peaks olema organiseeritud loobumine terves organisatsioonis“ P.F. Drucker „Juhtimise väljakutsed 21. Sajandiks“ Lk 86  „Ainus poliitika tõenäoliseks edu saavutamiseks on – üritada teha tulevikku“ (lk 105). Vaat selle järgi võikski valida.

Järgneb…


Targutusi:

P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015

 Lk 122. „Inimestele meeldib kirg. Inimestele meeldib kiresse panustada. Ja seda ei saa teeselda. Inimese jamajutu detektor on osav tuvastama kõik selle, mis pole ehe. Kasutatud autode müüja, valju häälega hõikav kloun tsirkusetelgi ees  ning asjatundmatu poliitik jätavad alati võltsi mulje“
126 „Kui miski saab untsu minna, paranda see ära! (Ja Murphy käigu põrgusse!)“
Lk 151 „Kui me omandame uusi ettevõtteid, selgitan inimestele, et ma püüan alati välja uurida, kas see isik, kes ettevõtet juhib, on palgasõdur või misjonär? Misjonär loob toote ja rajab teenuse, kuna armastab kliente, sest nemad armastavad toodet, sest nad armastavad teenust. Palgasõdur loob teenuse või toote, et ta saaks ettevõtte kasumisse pöörata ja raha teenida. Üks suuremaid paradokse on see, et misjonärid teenivad lõppkokkuvõttes ikkagi rohkem kui palgasõdurid. Seepärast vali midagi, millesse sa kirglikult suhtud, see on minu soovitus.“ Jeff Benoz Amazoni looja

No comments:

Post a Comment