Saturday, February 16, 2019

2. Poliitilise looma söötmine Anno 2019. Sündsustundest ja patukahetsusest


Järg: Osa 2
… Seega veelkord: ärgem unustagem, et meie (klientide, valijate, kõrgema võimu) personalivalikutest st kellele me usaldame oma sünnipärase otsustusõiguse, oleneb ka meie edasine edenemine või kidumine. Millest see oleneb?

Sündsustundest

Kõik oleneb meist enestest, meie pingetaluvusest või mugavusihalusest.  „Tõde on aga selles, et me ei osta autot, lugedes käsiraamatut selle mootorist. Me tonksime jalaga rehve, istume rooli taha ja teeme ühe proovisõidu. Püüd saavutada poolehoidu informatsiooni abil on vastuolus ajastu vaimuga, meie ihaga meelelise stimulatsiooni järele.“ (Dan Hill „Tõe kehastus“ Fontes 2005 lk 23). Just seepärast oleme me haavatavad, et me kipume otsustama ikka rohkem emotsioonide, kui peenes kirjas juhendite järgi. Seda meie nõrkust poliitmaailm ära kasutabki, nad müüvad meile lootust. Megakogustes … tühja lootust.  „Müüge alati lootust. Tarbijana me igatseme sellise järele, mis tõstaks meie igapäevase eksistentsi teise, kõrgemasse ja rikkamasse sfääri. Sellist lootust võiks küllap pilkavalt pidada fantaasiaks või koguni pelgaks isekuseks ja nautlemiseks, kuid nii talitada oleks väär. Evolutsioonipsühholoogia meenutab meile, et inimesi kihutab tagant soov tunda ennast hästi. Eneseusaldus on sageli liivale rajatud, kuid hea enesetunne annab evolutsioonilise eelise, sest see süstib inimestesse teatava vitaalsuse, mis omakorda meelitab ligi sõpru ja liitlasi. Sellel reeglil on siiski kaks tähtsat lisatingimust. Esimene on see, et ehkki firma peab alati müüma lootust, võib ta seda teha ka hirmu müütades – tuletades meile sellega meelde midagi, mida me loodame vältida. Teiseks lisatingimuseks on see, et lootust müües peab firma sisendama usaldusväärset turvalisust.“ Selle vahel poliitmaailm balansseeribki: lootus ja hirm. Meie erimenüü on selline et müüakse lootust (a´la me anname sulle sajaka lisaks) ja hirmu (kui te meid ei vali, siis tulevad pahad ja … saad kaks sajakat?) üheaegselt. Praegune kampaania on läinud juba väga piinlikuks. Mitte, et see ei ole kooskõlas loodus ja majandusseadustega vaid see eirab ka kõige elementaarsemat sündsustunnet. Need võltslootused mida meile teiega pakutakse pole täidetavad. Need algavad mitte rohkendamise otsast, vaid jagamise otsast. Need lubadused on kui miljonäri lubadused, kuid neid annab keskmise palga saaja, kusjuures maksma peaks ka selle eest (teine) keskmise palga saaja. Pöörane mõttekäik? Ei valimislubadused, valelootusmüük. Kuid „On vana tõde, et miski ei peta julmemalt kui valelootused. Tulemus? Tarbijad maksavad firmale halastamatult kätte, kui see annab oma turundusaktsiooniga lubaduse, mida ei suuda täita.“ (lk 42)

Hundid on targemad kui ...

Seega oleneks kõik meist endist? Olenebki. Kuid oleneb meie tähelepanuvõimest ja otsustusvõimest. Oleneb sellest, kas me oskame vahet teha müüdud (või müüdava?) lubaduse ja tegeliku pingutusvajaduse vahel?
 „Inimese mõistmisvõime on küll piiratud ja tema eksimisoht on suur ning pealegi on tema eesmärgid ja soovid sageli kõikuvad, vastuolulised ja ebaselged. Kuid see ei muuda asjaolu, et ta ise on põhimõtteliselt enda parim kohtunik ja huvide eest seisja. Riik ja ühiskond peaksid tal seda põhimõtteliselt vabalt laskma teha. Ta teeb oma parima, kui saab tegutseda täiesti enda huvides, ja ta on parim siis, kus ta saab rakendada oma andeid ja kalduvusi. Oma huvidest ja vajadustest lähtuvalt saab ta tasu eest oma teenuseid pakkuda ning ise tasu  eest teiste teenuseid kasutada. Koordineerimise võtab enda peale turumehhanism.“
„Riigi ülesanne on võimalikult palju seadustega takistada vargusi, rööve, pettusi ja vägivalda ning luua tootmise ning vaba majanduse jaoks vajalik raamistik“ (T Sarrazin „Soovmõtlemine“ Lk 108). Muide T Sarrazin on Saksa SDP liige, olnud liidumaa rahandusminister ja Bundesbanki juhatuse  liige. Vaat selline demokraat. Muide arvab ta et teatud võrdsuse ideoloogia vormid on täiesti utoopilised ehk „Sellist käitumist nimetan ma utoopiliseks ignorantsuseks. Minu arvates on sellest nüüdisaja poliitikas saanud üks tähtsamaid juhtmotiive.“. Nii, et hakates hindama pidukondi, nende senist käitumist ja edasisi lubadusi, siis vaadakem kas me sellel hindamismomendil oleme tänapäeva maastikul või hõljume mingites minevikumälestustes.
Isegi „Hundid plaanivad oma rünnakuid nagu sõjaväeüksus, sest teavad, et ilma plaanita jahile minek pole mitte ainult energia raiskamine, vaid ka ohtlik. Seepärast on plaani oluline koostisosa riskide hindamine. (…)“.  (E H. Radinger „Huntide tarkus“ Tänapäev 2018 lk 114)
„Oluline on luua endale strateegia, kuidas uue olukorraga toime tulla. Selleks peab täpselt teadma oma kohta selles olukorras. Mitte seda, kus me tahaksime olla, vaid kus me hetkel oleme. Alles siis saame plaanida, kuidas asjale läheneda ja olukorrast välja tulla.“ (lk 126). Kui hundid oskavad seda, siis miks meie ei planeeri? Või õigemini küll planeerime, kuid ürgvanade andmete põhjal. 

Šimpans on targem, kui ...

Siinkohal aitab meid probleemi mõista ja õiget teeotsa üles leida H Rosling, kes uuris inimeste teadmisi faktitäpsuse kohta, millest olenes lausa hämmastavaid asju. Ilmnes, et /enamuse inimeste vastused hästi dokumenteeritud faktidele on … pehmelt öeldes puudulikud. UIsegi šimpansi juhuslikud vastused on edukamad, kui meie omad. Ilmnes, et šimpanside tulemus igale kolme vastuseringiga küsimustele vastates oli 33% ehk neli õiget kaheteistkümnest. Samas inimesed vastavad samadele küsimustele õigesti vaid kahel juhul kaheteistkümnest.  „Olen paari viimase aastakümne jooksul esitanud sadu sarnaseid faktiküsimusi vaesuse ja rikkuse, rahvastiku kasvu, sündide, surmade, hariduse, sugude, vägivalla, energeetika ja keskkonna – põhiliste globaalsete mustrite ja trendide – teemadel tuhandetele inimestele kogu maailmas. Testid on lihtsad ja trikiga küsimused puuduvad. Valin hoolikalt vaid hästi dokumenteeritud faktid, mille üle ei vaielda. Ometi on enamiku inimeste tulemused erakordselt kehvad.“ (H Rosling „Faktitäius“ Tänapäev 2018 lk 13)
„Vahest arvate, et rohkem haritud inimeste tulemused on paremad? Või inimestel, kes on nendest teemadest huvitatud? (…) Kõik nad on hästi haritud inimesed, kes tunnevad maailma vastu huvi, aga enamik neist – hämmastaval kombel enamik neist – vastab enamikule küsimustest valesti. Mõned neist rühmadest vastavad isegi halvemini kui elanikkond üldiselt; ühed kõige kehvemad tulemused olid Nobeli preemia laureaatidel ja meditsiiniteadlastel. Küsimus ei ole intelligentsuses. Näib, et kõik saavad maailmast kohutavalt valesti aru. Mitte ainult kohutavalt valesti, vaid süstemaatiliselt valesti. Pean silmas, et need testitulemused ei ole juhuslikud. Need on  halvemad juhuslikest vastustest: need on halvemad tulemustest, mille saaksin siis, kui mu küsimustele vastaksid inimesed, kellel pole asjadest üldse mingit aimu.“ (lk 15)
Lk 16 „ Kuidas on üldse võimalik, et enamik inimeste tulemused on šimpanside omadest hullemad? Halvimad juhuslikest vastustest?“
 „Tundsin ahastust ja muret , et inimestel oli maailmast nii vale arvamus. Kui kasutate oma auto GPS-i, on oluline, et see lähtuks õigetest andmetest. Te ei usaldaks seda, kui see juhendaks teid, aluseks hoopis mingi teise linna kaart, mitte selle oma, milles te asute, sest sest teaksite, et jõuate valesse kohta. Kuidas siis saavad ja poliitikud lahendada globaalseid probleeme, kui nad tegutsevad valede faktide alusel? Kuidas saavad ärimehed langetada oma organisatsioonide seisukohalt mõistlikke otsuseid, kui nende maailmapilt on peapeale pööratud? Ning kuidas saab oma igapäevaelu elav inimene teada, milliste probleemide pärast muretseda ja pead murda?“ (lk 16)
Vaat selline lugu, et kui me oma maailmakäsitlust pidevalt ei täienda, siis võib juhtuda, et teeme otsuseid mitmekümne aasta vanuste teadmiste põhjal. See oleks küll piinlik. Just seepärast peame enne otsuste tegemist, vaatama ka mis on muutunud poliitturul.

Martiniefekti mõju poliitaailmas

Aga muutunud on palju. Tegelikult käib täiesti uus mäng. Mis muutus? Kus muutus?  Millal? Nagu Vanaema Marie ütles: „Eks kaeme perra.“
 Poliitturu põhikaup on tegelikult usaldus, kas klient usaldab turuosalise tegevust või ei usalda. Kas usaldab poliitinimesele (ja millisele neist) oma sünnipärase otsustusõiguse või ei usalda … enam. Usaldus on nii hõrk kaup, et see on kerge riknema. Võib juhtuda, et pelgalt ülemäärane eneseimetlemine, enese valitsejaks sättimine (just see, et mina valitsen) ja mitte arusaamine, et tegelikult on tema (sats) valimishankel   valitud operaatoriks (et meie elu tõhusamail moel korraldada) võib saada usaldamatusprotsessi käivitajaks. Kui usaldus juba mõraneb, siis võib mõra muutuda organisatsiooniliseks relvaks susija käes.
 „… organisatsiooniline relv võimaldab tõmmata vaenlasi vearuumi, kus tema igasugune tegevus viib kokkuvõttes tema positsioonide halvenemisele. Vastane/oponent tegutseb aktiivselt, kuid see ei too talle edu” („Strateegiline sõda” Georgi Potseptsov OÜ Infotrükk  Tallinn 2009 Lk9). Eks ole tuttav?
Tõsiasi on see, et kui edukad pidukonnad jäävad tippu liiga kauaks (muutudes valitsevaks pidukonnaks), siis kaotavad nad tihtipeale sideme tegelikkusega. Eh, hõre õhk, hapniku puudus (teated tegelikkusest) tekitavad teatud iselaadse joovastuse. Kui  kolonel Joe Kittingeri lendas heeliumõhupalliga 30 km kõrgusel, siis  oma memuaarides „Man High” meenutab Simons, seda sündmust nii, et tema meelest „võttis   Kittingeri üle võimust see veider ja vähetuntud lahtirebimise efekt (…), et teda haaras see veider unelus ja ta tahab justkui hüpnotiseeritult lennata edasi ja edasi, ilma tagajärgedele mõtlemata. Simons võrdles lahtirebimise efekti sukeldujal esineva lämmastikunarkoosiga. See on meditsiiniline seisund – rahu ja kõikvõimsuse tunne, mis võib sukelduja üle 30 meetrist sügavamal võimust võtta. Seda nimetatakse ka Martini efektiks (sügavamal kui 20 meetrit üks klaas iga 10 meetri kohta).” (M. Roach „Reisisiht Mars. Kosmoses elamise veidram pool” Imeline Teadus 2012 lk 63). Just see joovastus, lahtirebimine tegelikkusest sai ilmselt saatuslikuks nii Edasipoole pidukonnale, kui ka Maaisa pidukonnale. Ainuke vahe oli selles, et Edasipoole oleks võinud veel mõnda aega „justkui hüpnotiseeritult lennata edasi ja edasi, ilma tagajärgedele mõtlemata“, siis Maaisa pidukond, millisel oli reaalne oht hõreõhus lahustuda ja kaduda olematusse, pidi juba mõtlema tagajärgedele. Maandumisvõimalusele, mitte allakukkumisele.

Esimene kurakäeline valitsus. 

Maaisa pidukond mõtles ja mõtles ning … Mõtleski välja. Mõte oli küll ilmavaateliselt suht äraspidine, sest Edasipoole pidukonna Martini efekti raviks leiti kõige nadim ravimeetod - giljotiin. Giljotiiniravi hinnatakse muidugi erinevalt ja see sõltub põhiliselt sellest kumbale poole giljotiini hindaja jääb. Üldlevinud arvamus on, et „kunni“ pea maharaiumine ei ole parim pohmakaravim, kuid just niimoodi otsustasid alasti „kunni“ kaks väikevenda( Maaisa ja Kurakäe pidukond), teha. Tegidki. Tulemuseks oli see, et hüvakäeline Maaisa pidukond tõi võimule meie aja esimese olemuslikult kurakäelise valitsusalliansi. Mnjah, mage eneseõigustuslik jutt madalapalgaliste abistamisest, heategude hunnikust, mida Edasipoole pidukond ei võimaldanud teha …  Eh, kes seda enam mäletab, Kahevahel pidukond ja Kurakäelised võtsid Maaisalaste algmõtte üle ja tegid enese omaks. Peale seda tegid koos veel mitmeid segaseid ja laialt raha jagavaid asju, mis olid süsteemivälised ja mida peab kogu aeg käsijuhtimisega järele aitama. Vaat selline lugu, väike hüvakäeline sünnitas suure kurakäelise alliansi. Muidugi tuli Edasipoole pidukonna Martini efekti ravida (puht pedagoogiliselt), kuid kas seda oleks pidanud tegema just alasti „kunni“ pea maharaiumise läbi, on väga kaheldav. 
Nüüd on olukord selline, et kuulates tähelepanelikult (kõrv vast maad) üldist arvamust, siis pettumus on võtnud maad just hüvakäeliste valijate/klientide hulgas. Osa pettunuid peavad Maaisa pidukonna tegevust reetmiseks ja teised on solvunud, et Edasipoole pidukond pole aru saanud oma Martini efekti ohtlikest tagajärgedest. Mnjah, me kõik teeme vigu, kuid kui me nendest aru saame siis me vabandame. Kahetseme ja vabandame.

Patukahetsuse vägi

Kuid hüvakäelised pidukonnad pole ei kahetsuse ega vabandusega esinenud. Vastupidi, ikka ollakse mingit erilist „oma õigust“ ja eneseõigustust täis. Pole kiita lugu. See tähendab, et hüvakäelised pole oma vigadest aru saanud, pole neist õppinud. Kas see on rumalus või mõistmatus? Vaadake, vabandus näitab tugevust ja mitte nõrkust. Vabandamisjulgus võib  näidata tõelist tarkust.  Maailma suured on vabandust kasutanud ikka eduka poliitinstrumendina.  Näiteks G. Washington Hüvastijätukõne 17 sept. 1796 „ … Vaadates tagasi minu valitsuse ajal toimunud sündmustele, võin öelda, et ma pole kunagi tahtlikult eksinud. Sellegipoolest olen liigagi teadlik oma vigadest, mis lasevad mul järeldada, et olen võib-olla palju vääratanud. Millised need vead ka poleks olnud, palun ma härdalt Kõigeväelist Jumalat, et ta hoiaks ära selle halva, mis taolistest vigadest võib kaasneda, või leevendaks seda. Samuti loodan, et riik ei lakka kunagi olemast mu vigade suhtes salliv ja et pärast seda, kui olen elust nelikümmend viis aastat pühendanud oma riigi ausale ja innukale teenimisele, vajub mu väheste oskuste süü unustuse hõlma, nagu ka ma ise taandun peagi puhkuse häärberisse.
Toetudes nii selles küsimuses kui ka muudes asjades riigi headusele ja olles ajendatud selle vastu lõõmavast armastusest, mis on nii loomulik inimese jaoks, kes näeb selles riigi enda ja eelnevate põlvkondade kodumaad, ootan rahulolevalt oma taandumist, pärast mida saan nautida segamatult oma kaaskodanike keskel vaba valitsuse heade seaduste soodsat mõju. Vaba valitsus on mulle alati kõige südamelähedasem ning see mu uskumist mööda autasu meie ühise muretsemise, ühiste tööde ja ohtude eest.“ („Kõned, mis muutsid maailma” Pegasus 2006 Lk40) ja
 T. Jeffersoni inauguratsioonikõne 4. Märts 1801: „Mõnikord öeldakse, et inimene ei saa usaldada omaenda valitsust. Kas ta saab siis usaldada teiste valitsust? Või kas me oleme avastanud inglid kuningate näol, kes teda valitseksid? Sellele küsimusele vastaku ajalugu.” (lk 44) „Ma käitun sageli valesti valeotsuse tõttu. Kui ma käitun õigesti, siis saavad sellest sageli valesti aru need, kelle positsioon ei võimalda vaadet kogu olukorrale. Ma palun teilt leplikkust omaenda vigade suhtes, mis ei ole kunagi meelega tehtud, ja teie toetust parandamaks teiste vigu, et ei mõistetaks hukka seda, millest aru ei saada. Heakskiit, mille vihjavad teie antud hääled, on suur lohutus mulle mineviku eest, ja minu tulevane hool on meeles pidada nende arvamust, kes on andnud selle avansiks., et lepitada teistega, tehes neile kõike head, mis on minu võimuses ja olla kõigi õnne ja vabaduse tööriistaks.” (lk 46).

Need on kõned mis muutsid maailma, need suurpoliitikud (poliitikud ja mitte lihtsalt poliitinimesed) ei öelnud, et teie tobujussid pole mind vääriliselt hinnanud, pole mõistnud minu tarku tegusid, vaadake millised te ise olete ja üldse on teil ninad viltu ja püksitagumikud viledad. Ei, ei, kuigi nad olid „noore riigi“ „noored poliitikud“ oli neis palju midagi sellist, mis jääb meie poliitinimestel puudu. Vabandamisjulgusest? Enesekriitikast? Sisemisest eneseväärikusest? Elementaarsest korralikkusest? Kuid kui jätkub vaid ennast ja oma õigust täis eneseimetlus ning pole „patukahetsust“, siis pole midagi teha, klientide usaldus ei taastu ja turuosalised saadetakse … no kui mitte „puhastustulle“, siis opositsiooni kindlasti. Miks? Lihtne, energia jäävuse seadus. Eneseõigustustuhinas läheb energia  lihtsalt valesse kohta. „Õigust täis inimesest õhkub absurdini küündivat enesekindlust. (…) Ent kui niimoodi õigust täis olla, tekitab see inimestes vajadust endast kogu aeg väga hästi arvata, seda koguni ka ümbritsevate inimeste arvelt. Ja kuna õigust täis inimestel on kogu aeg vaja endast maru hästi arvata, mõtlevad nad suurema osa ajast iseendast. Olgem ausad, eks nõuab palju tööd ja energiat ennast veenda, et sinu sitt ei haise, eriti juhul, kui sa juhtud tegelikult vetsus elama.“ ( M Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 Lk 53)

Nii võibki juhtuda, et järgmiste valimiste tulemuse määrab mitte võit vaid nagu juhtus keiser Julianusega. Nimelt: „Strasbourgi lahingut on käsitletud Julianuse suurima sõjalise võiduna. Tegelikult tegutses noor väejuht täpipealt nii, nagu käsiraamatus kirjas, ja vähendamata tema sõjalist saavutust tuleb möönda, et tegemist oli kaitselahinguga, mida roomlased ei võitnud, vaid mille germaanlased kaotasid.“ (Murdoch „Julianus Apostata“ Kunst 2006 Lk 76). Ehk projetseerides seda mõtet tänapäeva võib suure tõenäosusega juhtuda, et peavoolulised kurakäeliste võit ei ole mitte niivõrd nende võit vaid peavooluliste hüvakäeliste kaotus. Näete, võitlus polegi nii eepiline, kui seda turuosalised on kirjeldanud, pigem on küsimus võidu või kaotuse hind selles, kui palju kliente/valijaid suudavad andestada peavoolu hüvakäelistele, kui palju on poole , kui palju „salatelkijaid“ (need kes arvamusuurijatele ütlevad üht ja valimiskastile räägivad teist) ja kui palju on lihtsalt loobujaid.  Vaat niimoodi. Ka nii võib võita … kui teised kaotavad

Järgneb ...

Targutusi: 

Rodney Castledon „Sündmused, mis muutsid maailma” Time Warner Books 2005


Lk 37 „Suur osa ajaloost on eksitus”
Lk 41 Ehnatoni aegsest realismist kunstis „Pole teada, kas selle muudatuse realismi suunas põhjustas austus tõelisuse vastu või isiklik edevas”
Lk 44  1285 a. eKr Kadesi lahing egiptlaste ja hetiitide vahel „Ramsese lahingukirjeldused on Egiptuse kasuks moonutatud … Ramses pääses eluga ja koju naastes esitles  sündmust suure võiduna, tegelikult sai ta aga lüüa … Vaatamata sellele, mis tegelikult juhtus, usuti Egiptuses Ramsese ametlikku versiooni sündmustest. Imago, mis kujutas Ramsest hiiglasena vaenlaste hulgas hävingut külvamas, jäi järgnevateks aastateks egiptlaste teadvusesse  ja peagi muutus see ajalooks. Ramses oli esimene suur propagandist


„Strateegiline sõda” Georgi Potseptsov OÜ Infotrükk  Tallinn 2009


Lk15 „Sõjaväelased omakorda arutavad majandusinstrumentide üle, mis võivad neile huvi pakkuda. Selliste majandusmeetmete hulgas on turupaanika ja finantskriiside loomine, piirkonna teadlik ümberinveteerimine eesmärgiga tekitada kapitali äravool, regionaalsete turgude moonutamine ja uute võimuhoobade kasvatamine. See on täiesti mõistetav ja selge majandusrelv, mis on võimeline muutma riiki etteantud suunas. Teisest küljest võimaldab majandusteadlaste infooperatsioonide temaatikasse kaasamine suunata riiki vajalikele majandus- ja poliitilistele reformidele.”
Lk 16 „Kui eesmärk on selgelt näha, siis hakkab riik tahes-tahtmata püüdma läheneda parimale variandile või vältima halvimat. Strateegilise nägemuse olemasolu korral väheneb taktikalise rabelemise osa, kuna see allub nüüd samuti teatud seaduspärasustele.”
Lk 17 „ Igal riigil on oma kavandid. S.Kurginjan teatab täie kindlusega: „Maailm – see on erimõõtmeliste kavandite konkureerimine (nagu, muide ka koopereerumine). Maailm on maailmakavandite konkureerimine. Igal ajahetkel määratakse ühtede või teiste riikide positsioonid, väljavaated õitsengule ja ellujäämisele maailmakavandite potentsiaali suhtega” … Kergem on olla kaasatud kellegi kavandisse, kui üritada kaitsta enda oma.”



No comments:

Post a Comment