Wednesday, February 13, 2019

1. Poliitilise looma söötmine Anno 2019. Ühe arveametniku läbikirjutis olukorrast



Olen suuremate valimiste eel ikka kirjutanud mõne arutluse poliitturu seisust. Mitte, et ma kedagi õpetada tahan vaid tööjärg on õpetanud, et probleemi (ka analüüsi ja otsust) läbi kirjutades saad aru, mis on tähtis mis mitte. Seega ka poliitturu seisu läbikirjutamine on vaid enesele pildi selgitamine. Rutiin. Kui sellest ka kellelgi teisele kasu võiks olla, siis on juba enam kui üks inimene enda jaoks poliitturu situatsiooni läbi mõelnud. Kui see järjejutu arutluskäik mõnele kohe üldse ei meeldinud, siis ka selles pole midagi halba, sest „Kahju et ma sulle ei meeldinud, aga kui sulle tegi rõõmu mind vihata ja mulle inetusi öelda, siis ei pane ma seda sulle pahaks. Pidid elus ju natukenegi mõnu tundma.“ (A Christie „Uurivad Tommy ja Tuppence“ Varrak 2016 lk 327)
Seega 2019 aasta poliitmaailma poliitiline loom, keda me hellalt oleme tervelt neli aastat söötnud, milline ta on? Kas meie poputatud poliitiline loom on kosunud? Uusi trikke õppinud? On leplikum või edasipüüdlikum? Nüüdset valimisvõitlust on püütud kirjeldada eepilise võitlusena hea ja kurja, edasi- ja tagasiliikumise vahel. Aga tühjagi, midagi eepilist selles pole, ärgem laske sõnajadadest ennast eksitada. Tegemist on kõige tüüpilisema olelusvõitlusega. Turg on turg ja konkurents on konkurents. Kui paberi müüjad konkureerivad kempsu- või ninapaberi turul ,siis te ei osta toodet ju selle järgi (neljaks aastaks ette paberit) kui üks teatab, et see on pehmepaber mis ei jäta kedagi maha või et see pakub võrdseid võimalusi igale … ninale? Ei, te lähtute oma kogemustest ja proovite järele. Siis ostate … vastavalt vajadusele. Niisama tervemõistuslikult peame meie teiega, kui kõrgema võimu esindajad, suhtuma ka poliitturu lööklausetesse. Need pole midagi muud kui reklaam, müügitöö. Analüütikud, massimeedikud ja arvamusuurijad on püüdnud ära arvata  pidukondade valimisloosungitest, millisesse suunda soovib üks või teine pidukond liikuda. Päris veider. Kuid nendes sõnaräbalates (koos, igaühele, võrdsus, edasi …) ei ole mingit „ära seletamist“ vajavat sisu, kõik need kisendavad vaid üht … tahan võita. Võit ongi võistluse eesmärk, nii võikski öelda. Võit valimistel tähendab võimu koos kõige sellega kaasnevaga.

Seltskonnamäng „Kes võidab …“

Milline on praeguse aja kõige enim jutuainet pakkuv võistlusala? Harrastatakse nii sise-, kui välistingimustes? Kui te mõtlete, et see on tänavakorvpall või taliujumine, siis te ei arvanud ära. Õige vastus on valimismäng. Harilikult on mängu esimeseks faasiks lustliku aasimine koleplakatite ja tobelubaduste üle. See on mängu kõige lõbusam faas. Mängu teine faas läheb põnevamaks, teises faasis tõdeb enamus, et  … pole kedagi valida. Igaühel oleks nagu mingi õigepoolne sõnum, kuid murelikuks teeb, et pea kõigil on ka mingi viga man. Kolmas faas on juba okulistlikult lotokolmapäevalik, ehk küsitakse kes võidab? Ennustamine (või ka teiste arvamuste kinnitus oma kõige hirmsamatele kartustele), kes võidab. Julgemad ennustavad isegi seda, milline koalitsioon moodustatakse. Nalja palju, õhtu sisustatud, hommikul …  Mnjah, siinkohal ilmneb, et tegemist ei olegi mänguga vaid meie elu kujundava karmi tegelikkusega. Kuid ikkagi kes siis võidab? 

Naabrimehe küsimus

Just niimoodi küsis ka naabrimees (küsis nõudlikult: „ Kes võidab, sa ju analüütik?“), kui majaesise lumerookimisest selga sirutasime. No, näete isegi lund ei saa enam rookida, et see küsimus peas ei vasardaks. Naabrimehel oli veel mitu tarka tähelepanekut ja kommentaari, mis … Kuid võitmise kohta on mul vastust talle anda ei olnud. Seisukoht? Ehkki targemad inimesed teavad, et  „Öeldakse et „teie seisukoht sõltub teie istekohast“. (W Bonner A Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 317). Imetlusväärne, kuidas tänapäeval oskavad kõik üheaegselt küsida ja samas ka valimisnõu anda. Kõik koht on valimisbaromeetreid ja -manomeetreid täis, üks soovitus järgneb teisele, isegi usujuhid on üllitanud valimissoovituseks „Ristirahva kompassi“. Kõigil oleks justkui seisukoht, aga ikkagi …

Kuid kui oled majandusanalüütik (mitte poliitikavaatleja ega poliitinimene), siis jääb seisukohast väheseks, siis tuleb turgu, poliitturgu, tähelepanelikult uurida. Alustada tuleb nii nagu iga kaubaturuga: milline on kaup (kauba määratlus), mis turul toimub (turumääratlus), millised on turuosalised, kes on nende kliendid/valijad (sh stamkunded), millised kaubad on vahetatavad või asendatavad ja millised meeleolud valitsevad turul. Muide mitte vaid turujõud, raha ja pikaajaline liidripositsioon pole turgu määrav, vaid suuresti just klientide meeleolu. Kas nad usaldavad turuosalisi, nende kaupa, nende müügiviisi, kas nad on elevil ootusärevusest või pettunud, kui sügavalt, kas aitab ainuüksi patukahetsusest või on vaja käia läbi ka puhastustulest. Näete kui paljudele küsimustele peab leidma vastused, aga teie küsite lihtsalt … kes võidab? Eh, ja ei maksa alahinnata moodi, kui nuppudega telefon pole enammoes, siis seda ei osteta. Niisiis on olemuslikult on poliitturg samasugune turg kui iga muugi turg, võib-olla siiski sarnanedes pigem aktsiaturgudele. Vanameister „Warren Buffetti sõnutsi on aktsiaturg lühikeses perspektiivis hääletus ja pikas perspektiivis kaalumasinaks“.„Mõlemad mõisted, demokraatia ja turu tõhususe teooria, on sisutud. Nad ainult teatavad meile, et lühikeses perspektiivis rahvamassid saavad mida tahavad. Pikemas perspektiivis saab rahvamass seda, mis tuleb“.  (W Bonner A Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 322). Vaat selline lugu.
 Kuid naabrimehele ma ilmselt niimoodi vastata ei saa. Ja ega ma isegi tea, koban vastust otsides ringi. Kuid ikka on abi, kui targemad inimesed on erinevate eluvaldkondade kohta midagi arvanud või lausa kinnitanud, nende arvamusi oma otsingutes kasutamegi. Rohkelt. Vaatame, siis millised tegurid on  ekspertide arvates need , mis võiks poliiturgu mõjutada, mis mitte, mida me näeme, millega oleme harjunud ja mida me ei näe. Võib-olla on meil siis ergem lõpuks valikut teha. Mida rohkem turgu süüvida, seda enam tundub, et me loeme turgu valesti. Me loeme turgu kui momentülesvõtet, me loeme seda kui staatilist kogumit, me loeme turgu meile tuttavate šabloonide järgi, kuid turg on pidevas liikumises. Laseme mõtte vabalt liikuma, sest „Alex, kui sa oled selline, nagu on enamik inimesi siin maailmas, siis oled sa ilma küsimusi esitamata omaks võtnud nii palju tõdesid, et tegelikult sa ei mõtle üldse.” (E. M. Goldratt J. Cox „Eesmärk” Fontese Kirjastus 1998 Lk 48). Kuidas teiega on? Mõtlete? Vahel? Pikalt? Lühidalt? Väga lühidalt?  „Me oleme lühikese aja peale ettemõtlejad pikaajaliste tagajärgedega maailmas. Ka ürginimesed mõtlesid lühikese aja peale ette. Kuid nemad elasid lühikeste tagajärgedega maailmas.“ (lk 202) Järelikult peame ümber õppima, õppima pikema aja peale ette mõtlema, mõtlema meie otsustuste vastastikuste ja kaasnevate mõjude kontekstis. Võrgustikus. Ilma selleta võime turgu valesti lugeda.

Šabloone mõtlemine, eelveenmine  ja eitus

Miks ma hakkasin juba tunamullu pelgama, et turgu loetakse valesti. Ütleme nii, et turgu alahinnatakse. Esiteks algas jutt välistamisest ja eitusest - sellest, et need või nood ei saa nagunii edukad olla, seepärast ärme neile tähelepanu pööra. See oleks sama, kui autoturg oleks eiranud elektriautusid, et neist küll asja ei saa, need on nagu seljakott ainult ebamugavam, akud on na viletsad jne. Kuid autoturg ei eiranud elektriautosid vaid arendas edasi. Nüüdseks on turul staatuslik „Tesla“ ja kõik teised vanad suurkontsernid. Need, kes seda arvesse ei võtnud … Saite isegi aru. Sama ka poliitturul. Muide elektriauto on üks vana konservatiivne viis vankrit edasi lükata, esimese elektriauto disainis juba üle saja aasta tagasi Porche. Kui automaailmas on uudistooteks iseliikuvad, siis ega poliitturgki paigal seisa, ning … Kui poliitturule tuli (peaaegu vägisi) uudistoode „Pikapurjepere“, püüti sedagi kohe marginaliseerida, et mida nemad ka teavad ja oskavad. Ja üldse, püha müristus, milline ilmavaade neil on, nad ei olegi ühekäelised, neil on nii hüvakäsi, kui kurakäsi. Nende arvates peavad tõhusaks tulemuseks mõlemad käed töös olema. Kuid muidugi tekitas selline tõhususe printsiip teistes kiusu, mida see siis tähendab, kõik teised on ühekäelised ja nemad on kahekäelised? See ei lähe teps mitte. Ärme nendega arvesta. Kas meil on mingi ühekäe turg? Sellisel juhul oleme turu valesti määratlenud. Hm, kui turul konkurendile või sõjas vaenlase vägede liikumisele tähelepanu ei pööra, et nad on na väetid (alahindamine) siis on tulemuseks harilikult pankrott või kaotus. See, et keegi on väike, uus või teistsugune ei tähenda et teda võiks turuanalüüsist välja jätta. Kunagi oli ka „Microsoft“ väike. Kuid „Kujutage et te peate kokku lööma kõik viimase kahesaja aasta jooksul peetud sõjad, kus on vastamisi olnud väga suured  ja väga väikesed riigid (…) Mis te arvate, kui tihti suurem osapool võidab? Ma usun, et enamik meist hindaks seda numbrit kuskile 100 protsendi ligidale. (…) Kui politoloog Ivan Arreguin-Toft selle arvutuse mõni aasta tagasi tegi, sai ta tulemuseks 71,5 protsenti. Natuke vähem kui kolmandikul juhtudest võidab nõrgem riik. Arreguin-Toft küsis seejärel sama küsimuse natukene teistmoodi. Mis juhtub sõdades tugevate ja nõrkade vahel, kui nõrgem osapool teeb seda, mida tegi Taavet, ja keeldub  sõda pidamast sellisel moel nagu suurem pool seda soovib, võttes kasutusele hoopis mingisuguse ebatavalise või sissisõja taktika? Vastus on, et neil juhtudel kargab nõrgema osapoole võiduprotsent 28,5 protsendi pealt 63,6 peale.“ Tundub ebatõenäoline? Kuid Arreguin-Toft leiab, et see pole üldse ebatõenäolised, aktiivsed pisitegijad võidavad kogu aeg.“ (M Gladwell „Taavet ja Koljat“ Pegasus 2015 lk 27). Just seepärast on ohtlik kedagi turuosalistest „liiga väikeseks“, „liiga uueks“, „liiga kogenematuks“ pidada. Šabloonse, grupilise, mõtlemise järgi polnud Taavet ju tüüpiline vastane Koljatile, pigem huvitav nähtus, kuid tulemust teame me tänaseni. On eeskujuks ja hoistuseks.

Me ei viitsi alati asjade käiku läbi mõelda (optimeerides oma ajaressurssi), piirdume mingite kindlate mudelite ja eelhäälestusega. M. Konnikova ( „Meelevalitseja“ Helios 2013) järgi võttis termini šabloonne mõtlemine kasutusele ajakirjanik W. H. Whyte. See on mõtlemise ja otsustetegemise stiil grupis, kus selle liikmete vajadus omavagel hästi läbi saada ja üksteisega nõustuda on suurem kui vajadus otsida ning kriitiliselt hinnata võimalikke alternatiive. Sellise käitumise põhjuseks on meeskonna kokkukuuluvussoov, eraldatus välistest mõjudest, autoritaarsed juhid jne. sellega tekkib grupis tajutava surve kohanduda juhtide arvamusega viies ka tajutava vajaduseni vaigistada vastakaid arvamusi „Nii luuakse võltstaju, et grupiliikmed on üksteisega täiesti nõus, ja väljaspool gruppi avaldatud arvamused on alaväärtuslikud. Tulemuseks on puudulik arutelu ja otsustamisprotsess, mida sageli iseloomustab alternatiivsete ideede uurimata jätmine, vildakas informatsiooniotsimise protsess ja liidrite lemmikarvamusega kaasnevate riskide vähene hindamine.“ Tundub ju tuttav? Kuid see on teooria, praktilise külje pealt on ajalugu andnud grupiline mõtlemine ja grupisisene üksteise veenmine ränki õppetunde.
 Tim Harfordi ( „Kohanemine” Hermes 2012 lk 50) arvates  „Parimad ideed sünnivad võimalikult mitmekesise  koosseisuga rühmas, kus tekib rohkem erinevaid ideid ja ühtlasi välditakse ka enamuse pealesurutud üksmeelt”. Kogemuslikult võin seda kinnitada, sest ka kõige veidram mõttepojuke võib anda edasistele arengutele täiesti uue suuna. Samas
USA president  „Johnson arutas asju ainult oma poliitiliste nõuandjatega. Selle põhjal sündinud poliitilised otsused tõid vaid lühiajalist edu ning sõjalised otsused olid ebaõnnestunud. Ideaalne hierarhia maksis kätte, meeskond tiris üksmeelselt vales suunda ning käsuliin tõkestas elutähtsa informatsiooni jõudmist tippu” (lk 51). Sama reha otsa komistas ka  J. F. Kennedy „Raamatus ilmneb, kuidas tugev meeskond, mis sarnaneb pigem perekonnaga, võtab peagi omaks meeskonnavaimu, mis kaitseb rühma välismõjude eest, tugevdab vastastikku liikmete hoiakuid ja sunnib üksteist takka kiitma.” „ … John F. Kennedy kujutas endale ette, et arvestab paljude erinevate seisukohtade ja kriitiliste märkustega. Samal ajal veensid tema nõuandjad ise seda teadvustamata üksteist oma eksimatuses.” (lk 60)
Seega kui poliitturu osalised ja nende järel ka massimeedikud hakkavad üksteisele sugereerima, et mõned poliituru osalised on „liiga …“, et nendega arvestada, siis ilmselt on tegemist soovmõtlemisega, mis irdub tegelikkusest ja saab oleme karmiks äratuseks nendele, kes seda ringmängu on alustanud ja ilmselt ise seda ka uskuma jäänud. Ehk nagu väidab M Manson („Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 lk 120) „„Ent osa demokraatias elamisest ja vabast ühiskonnast on see, et meil tuleb kokku puutuda arvamuste ja inimestega, mis ja kes ei pruugi meile meeldida. See on lihtsalt demokraatia ja vabaduse hind – võiks koguni öelda, et see ongi kogu süsteemi mõte. Ning paistab, et üha suurem arv inimesi on hakanud seda tõsiasja unustama.“

 Demokraatia! Demokraatia?

Meil räägutakse palju ja andunult demokraatiast, kuid meie demokraatia (ilmselt meie vähestest kogemustest johtuvalt) tundub kuidagi isevärki. Ehkki meil on nüüd juba harilikult kaks arvamust, siis ikka juhtub nii, et on „minu arvamus“ ja valearvamus.  Ilmselt pole me selles hädas üksi. Isegi sellistes parlamentaaria kantsides nagu UK juhtub sada: „Poliitikuelus tuleb ette aegu, kui ta on sunnitud vastu võtma ebaõigeid otsuseid. Ebaõigeid majanduslikult, ebaõigeid tööstuse seisukohal, valesid iga mõõdupuu järgi – peale ühe. See on üks kummaline tõsiasi, et miski, mis on kõigist muudest seisukohtadest vaadelduna vale, võib olla õige poliitiliselt. JA MISKI MIS ON POLIITILISELT ÕIGE, EI TÄHENDA MITTE ÜKSNES, ET SELLE abil võib hääli võita – mida kahtlemata võib -, vaid ka seda, et kui mingi poliitika abil võidetakse hääli, siis saab väita, et see poliitika ongi see, mida inimesed soovivad. Ja kuidas saab demokraatlikus riigis vale olla see, mille poolt inimesed hääletavad? (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999 lk 267). Vaat niisugune rahva tahte käsitlus

Kui nüüd rääkida tõsisemalt, siis vast oleks oma demokraatiakäsitluses mõistlik lähtuda M Otti ( „Vägi“ TLÜ kirjastus 2015 Lk 372) järgmisest arutlusest:  „Eraldi tuleb siin rääkida enamuse võimust. Eriti demokraatia puhul võib selles suhtes tekkida väärarusaam, kuna ühiskonna juhtivhõlbustajad valitakse kvantiteedi järgi enamuse tahte läbi. Aga ühiskonda hõlbustama asudes ei tohi nad silmas pidada ainult oma valijaskonna, vaid kogu ühiskonna huve. Demokraatia ei ole enamuse türannia vähemuse üle, vaid see, kui üritatakse maksimaalselt arvesse võtta iga grupi ja iga indiviidi sattumust, püüdes ühiskonna liikmeid üha täpsemalt  ja nüansseeritumalt lõimida. Inimvägi just nimelt peab nii palju, kui võimalik kohanema vähemuste järgi (näiteks mitte kasvatama vasakukäelisi paremakäelisteks, vaid looma tingimused, et ka vasakukäelised saaksid ohutult tööriistu kasutada jm.) Pealegi tuleb arvestada sellega, et iga inimene kuulub ühes või teises suhtes vähemusse, nii on igaühel parem, kui enamus ei vägivalda vähemust, vaid üritab maksimaalselt arvestada mitmesuguste erivajadustega, eriti kui vastavad isikud ja grupid on nõrgas positsioonis (vanad, haiged, puudega jne (…)“. Just-just, on väga tervistav tõdeda, et me kõik oleme mingil momendil vähemus … kõige sellest johtuvaga.
Pealegi tuletame meelde, et  „Demokraatia ei ole tegelikult jumala valik. See ei ole tegelikult universaalne konstant; see ei ole täiuslik kõikide rahvaste jaoks alatiseks. Mis on pannud demokraatia kaasaegses maailmas edu saavutama on ehk see, et demokraatia on edukam kodanikelt ressursside võtmisel, kui monarhia või diktatuur, kuid harva võtab liiga palju. „ (W Bonner A Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 121)

Turu peale solvumine on rumal

Kui demokraatia, avatus, arvamustepaljusus ja konkurents ei ole jumalik valik, siis on võimalik ka suletud, eelpool nimetatud vabadusteta süsteem, mida me väga hästi kogemuslikult teame. Kuid kurbloolisus on selles, et ühe muutumist teiseks on raske märgata. „Üleminek suletud, vabadusteta ühiskonda on sujuv. See algab siis, kui vaba omanditung ja ohjeldamatu leidurivaimu tahetakse piirata, kuna sellisena see segab, või kui riigi reeglitesse hakatakse lubama ideid selle kohta, milliseid tooted on mõistlikud ja millised mitte, milline elu on mõistlik ja milline mitte ning millal on tööhõive liiga suur või liiga väike.“ „Turumehhanism ei muuda ühiskondlikku tegelikkust kaugeltki idülliliseks. Seetõttu ei ole selle idealiseerimine põhjendatud. Turumehhanism on meetod, mis aitab jõudu kasutamata – ja keskmiselt kõigi hüvanguks – inimeste kavatsusi ja pürgimusi omavahel kooskõlla viia. See toimub konkurentsi teel. „ (T. Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 109). See on ühele arveametnikule igati mõistetav seisukoht, mida võib kokku võtta nii, et konkurents on demokraatia väljendumine majanduses.
Majandusanalüütikuna, vaadates poliitmaastikku kui turgu, on mul muidugi oma seisukoht, kuigi ilmselt veidi üllatav. Siinkohal ärgem unustagem, et turg on turg, nagu öeldakse aktsiamänguri päevaraamatus turu peale solvumine on rumal.  Juba eelmisel kevadel analüüsides poliituru arenguid, eriti selle eituse ja välistamise komponenti, tekkis tunne et võidavad …

Oot-oot, ärme nüüd ülepeakaela kiirusta. Mõnuleme natuke, tekitame põnevust, lutsime iga külje pealt seda „võidu“ või „mittekaotuse“ küsimust, nagu laps lutsukommi. Seda enam pole tarvidust rutata, et vastus vajab pikemat eelselgitust, sest seni on enamik inimesi esimese hooga silmad suureks ajanud ja öelnud, et see küll võimalik ei ole. Kes teab, võib-olla polegi, kuigi turu käitumine on … teadagi ettearvamatu. Emotsionaalne, heitlik, ei sõltu alati rahast vaid meeleolust. Veidi heidutav, kui tootmise tulemused paranevad, kuid aktsiahinnad langevad. Kõik oleneb ostjate/klientide/valijate emotsionaalsetest ootustest, sama ka poliiturul.
 Vaatame ikka järgemööda., kasutame mõistust (isegi kui see on ajutiselt uinunud). Meil teiega seisavad ees tähtsate otsuste tegemised, see ei ole mäng ega meelelahutus, see on päris elu.  „Otsuste langetamine vaid emotsionaalse vaistu ajel, ilma mõistuse abita, mis seda ohjaks, viib praktiliselt alati metsa poole. Kas tead, kelle kogu elu põhineb ainult emotsioonidel? Kolmeaastaste laste oma. Ja koerte. Ja tead  mida kolmeaastased lapsed ja koerad teevad? Situvad vaiba peale.“ (M Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 lk 43) Meie teiega võiksime olla veits targemad ja tõsimeeli (mõistuse abiga) korjata kokku minevikukogemuse killud ja poliitturu tulevikulubadused ja vaadata millise pildi me kokku saame. Milline on olnud pidukondade tegevus ajas ja ruumis? Milline on valijate/klientide reaktsioon  sellele?
Mis see klient siia puutub? Kuid klient/valija see ongi jõud mille peale panuseid tehakse ja kelle häält (või hinge) ostetakse. Kliendist oleneb kõik nii päristurul, kui ka poliitturul, sest „Ükskõik kus sa oled, klient võib su vallandada.” (G.Burch „Vastupanu on tulutu” „Ilo” lk 99)
Klient on iga turuosalise kõrgeimülemus: ”See ülemus on klient. Kui klient ärist loobub, pole isegi sinul enam tööd” (lk 100). Muide Põhiseaduse järgi oleme meie teiega kõrgeima võimu esindajad. Vaat, kui vägev! Ärgem unustagem seda.
Seega veelkord: ärgem unustagem, et meie (klientide, valijate, kõrgema võimu) personalivalikutest st kellele me usaldame oma sünnipärase otsustusõiguse, oleneb ka meie edasine edenemine või kidumine. Millest see oleneb?
Järgneb …

Targutusi:

B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003

Lk 138 „ Richard Nixoni pressiesindaja Ron Ziegler valgustas presitendi rolli Watergate´i salaafääris selliselt: „Kui mu vastused segased tunduvad, siis tuleb see minu arvates sellest, et küsimused on segased ja olukord on segane ning mul pole voli sellesse selgust tuua.“
Lk 155 „Hewlett-Packard tuli kord lagedale särava ideega eemaldada nende kontori kõik uksed, et edendada juhatuse ja personali seas avatud suhtlemist. Iga päev igal ajal võis selle firma parkimisplatsil näha hulgaliselt inimesi kahe-kolmekaupa autodesse surutuna koosolekut pidamas. Seda ei saanud nad teha usteta kabinettides. Aga eks igat korporatsiooni võivad ju juhtida inimesed, kelle ajud on permanentsel lõunapausil. Või siis mitte?“

K Fant „Karl XIV Johan“ Kunst 1998

Lk 235 „Rootsi rahvale paistis Karl Johan uue „võlukuningana“, eelkõige aga uue ajastu mehena. Teda usuti, kui ta kinnitas, et neid, kes suudavad olla ettenägelikud, ootab hea tulevik. Kroonprintsi ütlemist mööda läks tarvis ka visadust, suutmaks ära kasutada kõige soodsamaid juhuseid. Tavarootslase jaoks oli Rootsi nüüd teel ülesmäge, mitte enam allamäge.“

W Venohr „Friedrich II“ Kunst 1999

Lk 160 Pärast Chotsuitzi lahingut „Tuleb osata õigel hetkel peatuda. Õnne tagantsundimine tähendab selle kaotamist! Kes nõuab üha rohkem, ei tunne kunagi rahuldust.“
Lk 166 „Loomulikult peavad mul olema ametnikud. Ja mina olen viimane, kes neid õiglaselt ei hindaks. Ent ma ei salli, et nad minu alamaid türanniseerivad! Et nad talitavad alamate isiku ja varandusega, nagu oleksid nad nende pärisorjad. Seepärast manitsen ma Peadirektooriumi veel kord ja annan talle ülesandeks edastada provintsideSõja- ja Domeenikodadele vastavasisulised hoiatused ning tuletada sellega tervele riigi ametnikkonale selgelt meelde, et alamatega tuleb kristlikult ümber käia ning ühelgi juhul ei tohi neile ülekohut teha.“




No comments:

Post a Comment