OSA 6
Raharaamat:
köide II
„Tark valitseja peab
järgima eelkirjeldatuile sarnaseid tegutsemise viise ega tohi kunagi rahu ajal
pühenduda puhkusele, vaid peab koguma eelkirjeldatud juhistest oskuslikult
kapitali, et oleks võimalik seda hädaolukorras maksma panna – et saatus, juhul
kui ta muutub, leiaks valitseja eest valmisolevana talle vastu seisma.“ (N
Machiavelli „Valitseja“ Vagapund 2001 lk 111). „Seega, kui valitsejal pole
võimalik ennast kahjustamata helde inimese väärtuslikke omadusi kasutada – nii
et neid ka märgataks -, ei tarvitse ta, kui ta on arukas ja taibukas, ihnuskoi
kuulsusest hoolida, sest aja jooksul hakatakse teda ikka heldemaks pidama – kui
nähakse, et tänu kokkuhoidlikkusele tuleb ta toime olemasolevate
sissetulekutega, jaksab end kaitsta sõjas vaenlase eest ning suudab kodanikke
koormamata viia läbi julgeid ja ohtlikke ettevõtmisi; nii jõuab valitseja
selleni, et näitab heldust üles kõigi nende vastu, kellelt ta ei võta midagi
ära – neid on tõesti palju – ja kitsidust kõigi nende vastu, kellele ei anna
midagi juurde – neid on vaid mõni üksik.“ „Meie päevil oleme näinud suuri
tegusid korda saatmas vaid neid, keda on peetud kitsiks, kõik teised on
hääbunud.“ (lk 119)
„Ja pole olemas asja, mis kulutaks ennast nii
palju kui heldus: sedamööda, kuidas sa seda kasutad, ammenduvad su võimalused
selle väljanäitamiseks ning sa muutud kas vaeseks ja põlatuks või – püüdes
vältida vaesumist – aplaks ja vihatuks.“ (lk 121).
Oh, kui palju tuumakaid nõuandeid. Vaatame kas need ka meie seas
au sees on?
Riigi juhtimine läbi
kaleidoskoobi?
Mis veel poliitturgu mõjutavad? Õige, lubadused.
Kui analüüsida … Eh, mitte kuidagi ei taha analüüsida ei valimislubadusi endid,
kui ka nende maksumust. Tänuväärselt on selle tänamatu töö ära teinud RAMI. Tore, vähemalt mõningad
maamärgid selles üldises udutamises. Valimislubadused on enamuses vaid
lubadused, irdtükid, kuid ühtset strateegiat enamjaolt justkui polegi. Mulle
tuletasid need meelde ühte lapsepõlvemänguasja – kaleidoskoopi. Vaatad torust
sisse ja näed peeglite ja värviliste klaasitükkide pidevalt muutuvat, kuid ebapüsivat,
püüdmatut maailma. Tore? Vaadake, väljaõppinud planeerija ja juhina pole mulle
kunagi kaleidoskoobid (isegi lapsepõlves mitte) meeldinud. Pidevalt vahelduvad irdtükkidest moodustuvad ebapüsivad mustrid pole minu
maitse. Kaleidoskoopi võib korra vaadata, kuid see pole (vaatamata mõningale
välisele sarnasusele) pikksilm, millega kaugusse vaadata ja sihte seada.
Niisama lihtne see ongi, riiki ei saa edukalt
juhtida läbi kaleidoskoobi, riigi tegevusi on vaja juhtida pikemaks ajaks kokku
lepitud kavandi järgi. „Kui eesmärk on selgelt näha, siis hakkab riik
tahes-tahtmata püüdma läheneda parimale variandile või vältima halvimat.
Strateegilise nägemuse olemasolu korral väheneb taktikalise rabelemise osa,
kuna see allub nüüd samuti teatud seaduspärasustele.” („Strateegiline sõda”
Georgi Potseptsov OÜ Infotrükk Tallinn
2009 lk 16). Just seepärast jätan targu vahele võimaluse uurida riigi juhtimise
võimalikkust läbi kaleidoskoobiava. Lihtne, see ei ole juhtimine, see on Browni
liikumine ja teatavasti „Browni
liikumine edasiliikumist ei garanteeri. Usume hoopis otstarbekam on loovus, mis
on rakendatud selgelt sõnastatud strateegilise tahte teenistusse. (…)
Strateegiline tahe piiritleb laias laastus kuhu, ent ei ütle ette kuidas.” (G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001 lk 157). Elementaarne.
Pikksilmastrateegia sünni võimalikkusest
Nii,
et kui me tahaksin seda kaleidoskoopilist Browni liikumist, mida me nimetame
hellitavalt valimislubadusteks, tõsimeeli teha, siis jääksime ajahätta. Pealegi
on paljud seda juba teinud, nii et miks teiste häid lugusid ära rikkuda. Seega
jätame vahele. Kuid mõtiskleme natukene selle üle, mis oleks võimalik teha,
keset seda killumerd, et püsiv ja edasiviiv majanduskeskkond tekkiks. Ega see
kerge ole. Kuid tänasel päeval oleks ma pikksilma strateegia suhtes juba optimistlik,
sest selle strateegia aluseks on loodud Riigiuuendajate poolt riigireformi
põhi. Ning just äsja (ERR 21.02.19) allkirjastasid kaheksa
suurema pidukonna esindajad memorandumi, millega seadsid pärast valimisi
sündiva uue valitsuskoalitsiooni üheks poliitiliseks prioriteediks riigireformi
(ainult Vabakad olid nii vabad, et ei ühinenud). Loodetavasti on see
läbimurre pikkisilmi oodatus pikksilmalisele strateegiale. Igatahes südamlik
tänu ja õnnitlused Riigiuuendajatele ning nende vedurile, selle saavutuse eest.
Loodetavasti saavad poliitjõud nüüd niipalju riigireformist ühisosa ammutada,
mis lubaks ka sellest, mitte ainult memorandumist, rõõmu tunda. Tubli igatahes.
Valimislubaduste „kainer“
Kuid siin me nüüd oleme ja tuiutame
segadusseaetavalt tehtud mõistlikke, mitte nii mõistlikke ja päris jaburaid ettepanekuid
(riigi arendamise põhisiini, riigireformi ju veel ei ole). Miks neid usutakse?
„”Riigiasjade ajamisel võib tõdede, „ kirjutas Richelieu oma Poliitilises
Testamendis, „et sellel, kelle käes on võim, on sageli õigus, ja see, kes on
nõrk, suudab maailmas valitsevale avalikule arvamusele ainult suurima vaevaga
selgeks teha, et ta pole eksiteel.” (Henry Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000
lk 73). Kuid antud valimislubaduste puhul on juba peale vaadates selge, et „riie
ei anna välja“ nagu ütles vana rätsep. Juba esimeses klassis õpitakse, et kui
teil on neli õuna ja te sööte kaks tükki ära, siis mitu õuna järele jääb? Mäletate?
Lihtne ju. Teile ei õpetatud ju, et kui teil on kaks õuna ja te sööte neist
neli ära, siis mitu õuna te saate jagada Mallele ja Kallele? Või õpetati?
Mingis salajases poliitinimeste lasteaias? Ei? No kuidas siis juhtus, et see
baasteadmine valimislubaduste juures täiesti meelest läks?
Õnneks on meil mõned sellised kõrgasjatundlikud professionaalsete
analüütikutega organisatsioonid nagu RAMI, MAMI ja Eesti Pank, millised
suudavad valimislubaduste taustal peegeldada ka tegelikkust. Tegelikke võimalusi. Seekord tuleb tunnustust avaldada jälle kord RAMI-le.
Kui valimisdebatt oli muutunud ahastama panevalt väärtusetuks
lustimänguks, kus me saime teada palju Kalled raha juurde saavad (kuid Malled
kellelt see raha võetakse, veel ei tea), siis RAMi pani nö maamärgid paika oma
võimaluste ja infi peal. Tubli tegu. Tuleb siiski tähelepanu pöörata sellele,
et see on tõde, kuid mitte kogu tõde. RAMi on teinud tänuväärset tööd ja välja
arvutanud konkreetsed lubadusmaksumused, siis oli see sellise soliidse ja
asjatundliku organisatsiooni poolt võimalik teha vaid osaliselt, lihtsalt
sõnalised lubadused pole arvudeks pööratavad. No seal kus oli konkreetseid
lubadusi, seal ka arvutusi tehti, kuid … Kuid enamus, ligi 3100 lubadusest, polnud arvutatavad,
vaid 775 neist sai rahasse ümber
arvutada. Märgiline tähendus on sellelgi, et lubadustes oli vaid 18 sellist kus oleks neile
lubadustele ka katet leitud. Uskumatu, lausa lämmatav lubadustelaviin. Seega
umbkaudseid ehk sõnadega «toetame», «kaalume», «suurendame» arvesse ei läinud
ning nende koletuslikku maksumust pole meil ilmselt tarviski teada. Või, kui siis
paralleelina seda, mida arvati Gaiuse (Caligula) kohta: „Tema edevad
ehitusprojektid on paigutatud loodusseaduste solvamise ja naeruväärse eputamise
vahelisse spektrisse.“ (M Beard
„SPQR“ Varrak 2017 lk 322). Nii ka valimislubaduste summa on naeruväärsuse ja
loodusseaduste solvamise vaheline ala. Kuid on veel terve rida lubadusi, mida
reklaamlehtedes ja teleklippides ei mainita. Tegelikult peidetakse osa lubadusi(väliselt
ilmetusse, kuid sisult halastamatusse) , mis meilt teiega raha võtavad,
imelisse bürokraatlilisse sõnavahtu. Ja veelkord tänu RAMI-le, sest kogu see
lubaduste selgitamisvaev ei ole mitte
nende vaid eeskätt pidukondada endi asi, seletada ka mida tähendab „tunduv tõus“,
„märgatav paranemine“, „tõhus toimimine“ , palju see maksab ja kes maksab. Vaat
niimoodi, igaüks peab ikka ise enda kingituse lahti pakkima.
Ettevaatust: sõnalised varjatud lubadused.
Analüüsist
selgus küll ka mõningaid põnevaid asju nagu eelpool mainitud Kurakäe pidukonna
salalik ettepanek maade korraliseks hindamiseks ehk meilt teiega sisse
kasseerida täiendavad 300 milj EUR. Küsimus selle kohustuse osas oleks pidanud
välja ütlema avalikult, ausalt ja keerutamata. Ütleme nii, et tarbijakaitse
valdkonnas nimetatakse seda seisundit „tarbija tavalise tähelepanelikkuse
juures“ ärakasutamiseks. Tegelikult on seegi teatud juriidiline eufism petmisele,
mis muidugi peavoolu ja kõigi õnnetute kaitse pidukonnale on kohatu.
Kuid
ega teisedki „katteallikad“ paremad polnud. Meie poliitladvik elab mingis
omaette maailmas mis ei allu reaalmaailma reeglitele. Poliitinimesed nagu ei
adu, et tavaliselt on enamike inimeste kulude-tulude tasakaalu bilanss niivõrd „napikas“,
et väikegi maksude lisamine viib nad tasakaalust välja. Kui nüüd poliitmaailm
oma „head tegemise“ tuhinas raputab Mallede rahakotti, siis ei pruugi sellest
ühiskonnale heategu sündida. Või arvate, et see on ühiskonna seisukohalt hea
tegu, et üha suurem hulk Mallesid, kukub Kallede kategooriasse, kellele on vaja
teha järjekordne, laiendatud tingi, „heategu“? Pigem peaks olema vastupidi. Aga
reaalmaailmas käib asi niimoodi, et: „ Riigi tegelik heaolu tuleneb
tööviljakusest ja selle saavutamiseks tehtud töö mahust. Seetõttu on sama
tööviljakusega ühiskondadest rikkamad sellised, kus tehakse rohkem tööd. Eriti
rikkad on ühiskonnad, kus tööviljakus on suur ja tehakse ka palju tööd, nagu
Šveits ja USA. Eriti vaesed on ühiskonnad, kus tööviljakus on väike ja
tööpuudus eriti suur.“ (Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 240)
„Ühiskonna heaolu
väljendub ka kaupade ja teenuste toodangus inimese kohta. Seega ei sõltu heaolu
tase üldse elanikkonna suurusest ja töötajate arvust. Nii ei saa Saksamaa
jõukamaks sellest, et seal elab üheksa korda rohkem inimesi kui Rootsis, kuna
SKTlt elaniku kohta ja tööviljakuselt on mõlemad riigid peaaegu võrdsed. Samuti
ei ole USA rikkam seetõttu, et seal on Saksamaast neli korda rohkem elanikke.
Seega kehtib põhimõte: rahvastiku kasvamisel ja kahanemisel – olgu sündide või
rände tõttu – ei ole mingit pistmist riigi rikkuse või vaesusega. Rohkem või
vähem sünde, välja- või sisserännet ei tee rikkaks ega vaeseks. Nende tegurite
mõju heaolule seisneb äärmisel juhul selles, et vahest mõjutab rände ja
demograafia loomulik areng rahvastiku võimeid, omadusi, haridustaset ja
usinust. Need tagajärjed ei ole aga automaatsed ega näita a priori mingis
positiivses või negatiivses suunas. Heaolu mõttes on oluline vaid elanikkonna
tööviljakus ja tööhõive, mitte arvukus. Nii on heaolu erinevus ühelt poolt Saksamaa
ning teiselt poolt Šveitsi või USA vahel seletatav eelkõige sellega, et mõlemas
riigis tehakse sama tööviljakuse juures rohkem tööd kui Saksamaal.“ (lk 244).
Lihtne ju? Kui neid lihtsaid loodusseaduse reegleid järgida,
siis on ka mida ümber jagada ja mis põhiline, siis on ka neid vähem, keda on
tarvis järele aidata. Inimesed saavad ise hakkama. Tõusuvesi tõstab teatavasti
kõiki paate.
Ihade pahed, pahede ihad
Pigem on „jagamislubamisiha“ ise probleem, mis seisneb selles,
et: „Nüüdisaegsetes, demokraatlikult
valitsevates tööstusriikides jääb juba saavutatud heaolutaseme tõttu ära suurem
osa neist küsimustest, mida mõni filosoof
või ühiskonnareformaator oleks sada aastat tagasi õigluse aspektist
arutanud. Nende asemele on tekkinud uus põhimõtteline probleem: mida vähem on
suuri ja lähedalt puudutavaid probleeme, seda suuremaks peetakse väikeseid ja
kaugeid. Probleemid on alati suhtelised. Kui inimesel on piisavalt süüa ja ka
muidu vähe muresid, mõtleb ta ikka intensiivsemalt kanade vabapidamisele.“ (lk
307)
Nii ka meil, me mõtleme vanaaegsetes mallides, mitte ei püüa
luua homset. Ja me ei loo mitte mingit homset, kui me ei saa riigi pikaajalist
strateegiat paika. Sajakas penskarile, sajaks õpetajale, sajakas
lastetoetuseks, sajakas päästjatele, sahmakas … (mis kõik eraldivõetuna on
vajalikud sammud, kuid lahenduskäik on vale). See ei ole strateegia, see on
mannetu lappimine ja ilma stareegiata see jääbki lappimiseks, kuid pidevalt
väheneva võimekusega. Tänane süsteem on
üles ehitatud nii, et abi ei jagata mitte vajaduspõhiselt, vaid igaühele. “Suur
osa abivajajatest, kellele tasuta teenuseid pakume, ei vaja neid tegelikult,”
kirjeldas Pillesaar probleemi. “Tasuta teenuse järgi on nõudlus alati suurem
kui tegelik vajadus, sest oma taskust ei tule midagi maksta ning siis
küsitaksegi nii palju, kui keegi vajalikuks peab (…)“ (ÄP 22.02.19). See on
muutunud reegliks, mis muudab inimesed initsiatiivituks. Vaadake, igal meie
tegevusel on mõjud, ka liigsel „head tegemisel“. „Kuid maailmaparandajad pole kunagi valanud
kellasid, millel ei oleks pragusid sees. Majandusteadlane Martin Feldstein
osutas faktile, et kui sa saad olla kindel sotsiaalkindlustusest saadavatele
summadele, siis ei ole sul vajadust säästa. „
(W Bonner A Wiggin „Võla
impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 156).
Ja vajadust säästa või ennast arendada ei tekkigi, kui
pidukondade põhiliseks võitlusareeniks on kujunenud andmine, mitte loova
keskkonna kujundamine. Edasine loodusseaduste eiramine viib kurbade, mitte
ainult majanduslike, vaid ka suveräänsusprobleemideni: „Teiste sõnadega võisid niisugused kahtlased laenajad nagu Serbia (sama
kehtis ka teiste Balkani riikide ja Osmanite impeeriumi kohta) saada mõistlikel
tingimustel laenu üksnes siis, kui nõustusid tegema järelandmisi ja leppisid
teatud rahandusliku kontrolliga, mis tähendas suveräänse riigi funktsioonide
osalist hüpoteekimist.” (C.Clark „Uneskõndijad” Varrak, 2015 Lk 49).
Kas olete nõus meie laste-laste suveräänse riigi
funktsioonide osalist hüpoteekimisega, et täna sajakas pinsilisa saada? Ei? Aga
miks, siis kuulate, neid üha suurenevaid pakkumisi, maksta seda mida meil ei
ole, selle asemel, et tegelikke võimalusi kaardistada ja ehitada tulevikku?
Ehitada ise tulevikku.
Imet, pensioniimet, oodates
Kui
vaadata valimislubadusi, siis on pidukonnad ühel meelel kahes asjas:
teedeehituse vajalikkuses ja pensionide erakorralisel tõstmisel. Siinkohal
tuleb veelkord tänada RAMI-i võrdleva analüüsi eest. Lugedes erinevate
pidukondade lubadusi eraldi ei pruugi need alati moodustada konkreetsete
lubamiste horisondi tervikut. Massimeedia ja poliitiliste varikokkade müra
kipub seda summutama. Ka aktsentueerima. Näiteks Kahevahel pidukonna pensionitõusu
ettepanek, mida on kotitud juba kaks aasta, osutub nende arvutuste järgi
hoopiski vaata, et kõige pisemaks. Teised on suure ähmiga, kartes kaotada
konkurendile mõjuvõimsat turusegmenti tunduvalt enam valmis kulutama. Muidugi seda
raha mida veel ei ole. Isegi kõige turdimad majandusinimesed, tasakaalujüngrid,
on valmis pensione tõstma ( seda küll Mallele ütlemata, et tema maksab Kalle
pensionitõusu kinni). Lubadusi pensione erakorraliselt tõsta on üllatavalt palju
ja erinevaid. Kuid võtame tekkiva olukorra mõistmiseks mingi keskmise pensionide
tõstmise aastamaksumuse, et mõista millisesse olukoda suubume. Võtame näiteks
veerand miljardit aastas. Kuskohast see raha võtta, ega praegu pole eelarves ju
raha üle? On vaid üks koht kuskohalt raha „võtta“ - pigistada
ettevõtjaid (ja kõiki Mallesid) või võtta laenu (ehk pigistada ettevõtjaid ja …).
Ettevõtjate pigistamine on nagu vasttärganud muru pügamine märja ilmaga, tambib
poriseks suretab haljendava lapikese ära. Teine võimalus on võtta laenu kuid
see tähendab vaid seda, et veelgi rohkem on vaja kasutada maksupigistust. Ehk nagu
W. Churchill ütles Müncheni sobingu kohta, et Meil oli valida sõja ja häbi vahel,
me valisime häbi ja saime sõja. Praeguste
peavoollaste strateegia ütleb ühte Meil on valida kas maksupigistus või laenu
võtmine, me valime maksupigistuse ja saame laenu.
Lubadused kui püsilõks
Siinkohal
ilmnes analüüsi ja platvormide koosmõjus veel üks üllatav nähtus.
Lisaväljaminek veerand miljonit ei ole ju ühekordne, sellel on oma elukaar. Iga
aasta tuleb välja käia jooksvateks kuludeks +/- 250 milj EUR. Kuigi sellised
lubadused kestavad aegade lõpuni (kui riik kokku ei varise, mida liiglahkete
või ahnete riikidega, nagu Venetsueela näide selgelt demonstreerib) siis nii
pika kaarega muutuvad arvutuse ikka vähem mõistlikeks. Võtame arvutuslikult, et
see on näiteks 20 aastat. Kindlasti tuleb peale käesolevaid valimisi, valimisi mille võtmelubaduseks on samuti
pensionide tõstmine, kuid vaadakem nüüdset pakkumist eraldiseisvana. Lisapakkumised
tuleb vaid lisada juba praegustele pensionifondi välistele rahadele ehk
lisamaksetele eelarvest. Saame kokku … 5 mlrd EUR.? Pole just väike summa Seega
on poliitinimesed meile pakkumas 5 mlrd
pigistus või laenuraha. Oleme sattunud püsilõksu. Palju õnne. Kuid tagasi tulles pensioniime juurde, siis imet ei ole
loota, sest nii meie kui „Tema valikuks on elada kas vaese pensionärina või vaeselt
pensionini.“ (W Bonner A Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 309). Imesid
ei juhtu, juhtub vaid see, mida me ise ehitame.
Teisalt,
kui alternatiivkulude seisukohast vaadata, siis 5 mlrd investeerimine keskkonda,
mis astendaks meie majanduse võimekust oleks jumekas, sest sellest tulemist oleks
võimalik saada püsivat tulu nii pensioniteks, kui muudekski vajadusteks ilma
suveräänsust hüpoteekimata või Malle teenistust Kallele susserdamast. Selleks
on vaja arengu ja kasvu keskkonda (ja
mõistet)muuta. Mõistet seepärast, et kasv 2-5% ei ole kasv, see on püsimine,
kuid väga limiteeritud kulutusvõimalustega. Igatahes mitte selliste
kulutusvajadustega kooskõlas olev, milledest räägitakse pidupäevakõnedes.
Selleks, et pidupäevakõnesid tegelikkuseks peame looma astenduva kasvuga
majanduse keskkonna: „Erinevalt lineaarse kasvu +1
progressioonist, kus ühest saab kaks, kahest kolm, kolmest neli ja nii edasi,
seisneb eksponentsiaalsne kasv algosade kahekordistamisest :ühest saab kaks,
kahest neli, neljast kaheksa na nõnda edasi. Siin tekibki probleem; see
kahekordistamine on erakordselt petlik. Kui ma võtan kolmkümmend lineaarset
sammu (ütleme umbes meetripikkused) oma Santa Monica elutoas, jõuan kolmekümne
meetri kaugusele ehk umbes üle tänava. Kui ma võtan kolmkümmend
eksponentsiaalset sammu samast lähtepunktist, lõpetan miljardi meetri kaugusel
ehk olles teinud kakskümmend kuus ringi ümber maakera. „ Oleks ju vahva.
Teistsugune 5 mlrd? Utoopia või
võimalus?
Siinkohal meenus et laenu olid
lubanud võtta ka teised, kes selgesõnalisemalt, kes varjatumalt. Näiteks konservatiivid.
Ütlesidki varjamatult välja, et võtavad 40 aasta peale laenu (5 mlrd EUR), et
majandus käima tõmmata. Me kõik olime sellisest selgelt väljendatud
laenulubadusest nii hämmeldunud, et tampisime nad ninaaukudeni maasse. Mis siin
imestada, mõte võtta nii suures ulatuses laenu tundus päris pöörane. Just
seepärast, et see tundus täiesti pöörane vaatasingi natukene terasemalt nende
plaani mootoreid. Ma ei tea, kas nende meetmed viivad eksponentsiaalsse kasvuni
(mõned meetmed on mulle arusaamatud, mõned teostamatud) või hoopis millegi
muuni, kuid selles on midagi plaanilaadset. Ma saan aru, et te olete üllatunud,
mina ka. Konservatiividelt ei ootaks niivõrd agressiivset majanduse muutmise
kava, pigem vastupidi, nii nagu nimigi ütleb konserveerimise ehk säilitamisega.
Kuid kui me võrdleme seda, et ühed poliitinimesed annavad meile teada, et nad on
valmis meie ühist maksuraha (NB! mida meil ei ole) kulutama veerand miljardi
jagu iga aasta käibekuludeks, mis tähendab, et see on püsiv kulu ilma
tagasiteenimise võimaluseta ja mis ainuüksi 20 aastase elukaare jooksul maksab
5 mlrd ja 40 aastaga 10 mlrd, siis paneb see mõtlema. Kas me oleme ikka loomas
kõige mõistlikumat majandusmudelit. Kas see on jätkusuutlik. Tõhus. See mudel
ei saa olla jätkusuutlik ega tõhus, selles pole uue väärtuse tekkimise ja lisandumise
kohta, on vaid kulu. Jätkuv, lõputu kulu.See on üks järjekordne fantaasia
perpertum mobiilest. Tegelikkuses pole see igiliikur vaid väga higine liikur
meie lastelaste jaoks.
Andke meile lugu …
See, mida kliendid/valijad tahavad
on kindel, järgitav, valikute maksumus. Nii nagu meie teiega kodus teeme, me otsustame iga päev oma
võimaluste piires, mida me saame endale lubada, mida mitte. Me ei julgusta ju
inimesi SMS laene võtma? Vastupidi. Me manitseme inimesi olema oma
finantskäitumises olema mõistlikud. Valima mõistlikult. Näiteks kui täna läheme
lõunamaareisile, siis … Siis on see tore valik, kui uut pesumasinat osta ei
saa, peame käsitsi nühkima. Kuid lõunamaa reisi valik pole vaid käsitsi pesu
pesemine, vaid sellele järgneb pidev kaasa kirumine, et näe ei jõua teine
pesumasinatki osta (lõunamaa reis on juba ununenud ja kuumad mälestused pesu ei
pese), see viib mõlemapoolse püsistressini ja koosluse lagunemiseni. Stopp!
Seda te ju ei tahtnud? Te andsite vaid hetkeemotsiooni ajel järgi kirevale
reklaamplakatile, oskamata arvestada oma tegelikke majanduslikke võimalusi.
Teisalt, kui oleksite ostnud pesumasina ja ülejäänud raha eest läinud nädalavahetuseks
SPA-sse oleksid kõik rahul olnud ja teie pereõnn oleks õitsenud. Seda lugu peavoolastel ei ole, kui just pole
kogu selle pensionihullusega luua Vanade Vabariiki. Väga vanade Vabariiki.
Võib-olla olemegi sinnapoole teel. Andke meile lugu ja me usume/usaldame teid.
Poliitiline ehalkäik … aga kosjad?
„Kui keegi teid meelitab, on peaaegu kindel, et ta soovib üle
võtta teie äri, tühjendada taskud või magada teie abikaasaga. (…) Nagu ütleksid
endisaegsed, võime me siin ja praegu olla head inimesed, aga kui soovime olla
head ka tulevikus, peame tegema häid asju. See tooks meelde, et inimesed, kes
tegelevad teiste inimeste asjadega, lõpetavad peaaegu alati pisarais. Inimesed
ei ole head ega halvad, vaid mõjutatavad – ütleksid vanad konservatiivid.“ (W
Bonner A Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 204)
See mida meile pakutakse on võlavangla. Kuidas me ise saaksime
oma lastele ehitada võlavangla. „Põlvkondadevaheline võlg on veider asi.
Ütleme näiteks, et üks mees ostab maja. Ta võib selle oma lastele jätta, koos
hüpoteegivõlaga. Lapsed ei olnud hüpoteegilepingu osapooled, kuid nad võivad
pärandi vastu võtta. Majal võib olla hüpoteek või see vajab uut katust.
Kingitus on kingitus, koormatud või mitte. Kui see on liiga suurte võlgadega
koormatud, siis võivad nad sellest ära öelda; nad ei ole hüpoteeki pakkunud
ettevõttega mingit lepingut sõlminud, ning ei ole kohustatud seda maksma.
Oletame, et tegemist on krediitkaarti võlaga. Oletame, et keegi
kulutas raha ümbermaailmareisiks, aga reis kurnas ta ära; ta jõudis vaevu koju
ja kukkus infarkti tagajärjel kokku. Kas lastel on mingi kohustus krediitkaardi
arvete maksmiseks? Ei mingeid.
Kuid nüüd pöördume „riigi“ võla juurde. Mis sorti imelik elajas
see on? Üks põlvkond tarbib ja siis esitatakse arve järgnevale põlvkonnale.
Noorem põlvkond ei nõustu kunagi võlgade tingimustega. Nad on osapooled
lepingus, mida nad kunagi ei sõlminud. Ent peavad terve elu tööd tegema, et
maksta lepinguga kaasnevaid kohustusi.
Selliseid kokkuleppeid põhjendatakse tihti osana „sotsiaalsest
lepingust“. Kuid milline leping lubab ühel inimesel kasu saada, samas kui kulud
määritakse kellegi teise kaela?
Aga surnud ei räägi ja sündimata lapsed ei hääleta.“ (W Bonner A
Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 236)
Päris trööstitu
väljavaade, eks ole? Tegelikult pole, nii nagu Dr Riik manitseb oma inimesi
mõistlikule, tasakaalustatud finantskäitumisele, peame meie teiega manitsema ka
riiki mõistlikule finantskäitumisele. Just meie teiega, sest keegi teine seda
teha ei saa.
Järgneb …
Targutusi:
T.Clancy, M Greaney „Käsuõigus” Tänapäev 2014
Lk 366 „Douglas MacArtur ütles kord, et iga
sõjalist nurjumist saab selgitada kahe sõnaga: „Liiga hilja.”
V. Suvorov Murdumine” Tänapäev 2015
Lk 32. „Mulle vaieldakse vastu: aga vaat Rootsis
on hea sotsialism, lausa imeline! Siin pole midagi vaielda. Ent Rootsi
sotsialismi sõbrad ei armasta millegipärast meelde tuletada selle maa õitsengu
lihtsat saladust. Aga seisneb see selles, et Rootsi oli üks maailma liidreid
teaduse, kultuuri ja majanduse osas ning pealekauba kogus jõukust kahes
maailmasõjalt.
Kõik, mille üle Rootsi uhkust tunneb, on loodud
aegadel, mil majandus oli vaba. Pärast tulid võimule sotsialistid. Need olid
hirmus head inimesed. Saades tohutu pärandus, on kerge olla hea. Ja Rootsis on
kõik üsna hästi – kuni pärandus pole läbi löödud. (…) Protsess käivitus.
Kiirendusega. Langemise kiirus kasvab. Rootsis pole enam teadlasi – lahkusid
Californiasse. Märgatav osa töötavast elanikkonnast on riigiametnikud,
riigiasutuste teenistujad, see tähendab bürokraatiat.
Need mõlemad tendentsid on välja joonistunud
üsna selgelt: mõtlemis- ja loomevõimeliste inimeste lahkumine riigist ühelt
poolt, bürokraatia kasv – teiselt
Heal Rootsi sotsialismil on üks väike puudus –
sotsialism laostab Rootsit samamoodi, nagu laostab ükskõik millist teist maad.
Lihtsalt Etioopias on sotsialismi tulemusi näha kohe ja kõigile, aga ülirikkas
Rootsis peab täieliku laostumiseni minema teatud aeg.”
Kas teil on vaja laenu? Siin on võimalus rahalises olukorras olevatele inimestele ja neile, kes soovivad oma elus rahalist tõusu, anname laenu väga mõistliku intressimääraga, anname välja igasuguse laenu võla laenu, ärilaenu, meditsiinilaenu, eluasemelaenu, üliõpilast laenu jne, et aidata rahval finantskriisist. Ettevõtte nimi: PLUTO CREDIT FINANCE HOME. Võta meiega ühendust juba täna
ReplyDeleteRahalise abi e-post: plutocreditfinancier@gmail.com
Mida: +18474539904