Saturday, February 2, 2019

Mis on ühist giljotiinil, nullbürokraatial ja nullitud eelarvel?




Valimiseelses möllus on antud nii  antsakaid kui ka täitsa tuumakaid lubadusi. Küsimus on vaid selles, kuidas meil teiega neil vahet teha ja kui neil on vahe vahele aetud, kuidas siis neid tuumakaid ettepanekuid mitte jaburateks ja totrateks ei menetletaks? Millise mõõdupuuga lubadusvisioone ja nende arenguid siis mõõta? Vaadake, kui poliitinimene lubab, et ta annab kellelegi lisasajalise, siis pole see päris tõde. Tegelikult pole see üldse tõde, sest tema ei anna mitte midagi, meie teiega anname . Just seepärast peab olema tollipulk käepärast et igat lubadust üle mõõta, et visioonist tulu tõuseks. Üldiselt. Ettevaatavalt.
Minul kui arveametnikul on vaid üks mõõdupuu, kas tegevus toob tegevusperioodil kasu või kahju. Lihtne. Kuid riigi arengus on vaid kulude/tulude tabelist (ehk riigieelarvest) vähe. See on staatiline pilt ja ei anna aimu, kas tänane tasakaal on piisav homseks arenguhüppeks või  laguneb skeemitatud eelarve vaatamata kaunikõlalisele sõnastusele, paari aasta pärast arengust taandarengusse. Tundub, et kohalik poliitmaailm on jõudnud äratundmisele, et uuele arengutasandile lendamiseks on vaja mitmeid meie harjumuspäraseid tegevusi muuta, lausa riiki reformida. Esialgu küll vaid sõnades. Vahe on vaid selles, et osa poliitinimesed tahaksid lennata kõrgele, osad mitte eriti kõrgelt sest kardavad … kukkumist ja kolmandad eelistavad „suulist treeningut“ ehk lendamisest rääkimist. Kuidas ja miks üldse seda kiiruga tekkinud lennukirge ja lennuvõimet hinnata?

Uussõnu poliitturult

Viimasel ajal räägitakse palju nulleelarvest. Kas see idee lendab? Ilmselt lendab, sest on andnud juba ka sõnalisi derivaate nagu nullbaasiga eelarve, sügavalt eelarve sisse vaatamine, eelarve revisjon jne. Tundub, et sõna ise hakkab kujunema populaarseks vabavaraks (nagu riigireform, nullbürokraatia jt.), millele igaüks annab oma isikliku sisu. Kuid  uustulnukate mõttearendused nullimise teemal väärivad tähelepanelikumat mõtlemist: „Teeme riigile nulleelarve. See tähendab, et vaatame otsa kõikidele riigieelarve kuludele, hinnates põhjalikult nende otstarbekust ja kulutõhusust.“  Sümpaatne mõttepojuke. Nullimisel on oma sügavam sisu, see on nagu garaažikoristus, ikka koguneb kõiksugu pahna, mis takistavad liikumist ja on risuks jalus. Nii nagu garaažikoristuse tulem, nii oleneb ka nulleelarve tegemine, soovi tõsidusest ja valitud vahenditest. Teed garaaži korda ohutum ja valgem olla ja võib-olla mahub sinna nüüd veel lisaks teine auto ning kolm jalgratast. Vahva. Ei vaja ei mingeid investeeringuid vaid väikest lisapingutust ja asjade kohale asetamist. Poliitinimestel on valida kas see koristus on „suuline treening“ mille käigus ümberkorraldustest räägitakse (ja suurem sodi lükatakse lakkkingakesega riiuli alla) või koristus toimub ka tegelikult. Nullbaasi eelarve on vaid nimetus, kui seda tahta teha nii, et sellest kasu oleks ( et garaažis oleks lahedalt ruumi ja turvaline), siis vajab see tõsist ettevalmistust. Nulleelarve on vaid vahend mingi eesmärgi saavutamiseks. Kas selleks eesmärgiks on vaid raha ümberjagamine või hoiakute muutmine? Kindlasti on läbi eelarve võimalik mõjutada hoiakuid, kuid … Kas seda ka tõemeeli tahetakse?

Mõõdame sõnades?

Eelarve nullimise idee on tekitanud omajagu elevust, nii nende seas, kes midagi muuta tahaksid, kui nende seas, kes muuta ei taha. Ilmselt just sellest mängulustist on juba hakatud nulleelarve ideed lahjendama, püüdes anda sellele sisu ja funktsioone mida sellel olema ei peaks. Ringlema on läinud (esialgu) kolm mõistet: nulleelarve, nullbaasiga eelarve ja riigieelarve põhjalik revisjon. Kas need on ühe pere lapsed? Ilmselt mitte. Nullimise teema Pilvepiiri nii ärevusse ajanud, et riigieelarve kontrolli erikomisjon ja rahanduskomisjon juba jõudsid arutada riigieelarve nullbaasiga (NB! Nullbaasiga, mitte nulleelarve) ideed. Otsusteni küll ei jõudnud (õnneks). Kuid arutelu polnud asjatu, sealt koorus välja paar huvitavat arengulist pahabakterit, mis tuumaka idee täistobeduseks muuta ähvardavad.
Millegipärast tõdeti, et Pilvepiiri seisukohtade kujundamisega on kiire. Püha müristus, miks siis sellise pikavinnalise ja põhimõttelise otsuse tegemisega kiire on? Lausa ülikiire, loetud nädalad. Vanaema Marie teadis, et on vaid kaht asja millega on kiire, üks oli kirbu kinnikrabamine ja teine ei olnud mitte Pilvepiiri kiirustamine, vaid midagi hulka ihulisemat. 

Kuid küsimus on hoopis proosalisem, nagu meie kiirel ajal ikka juhtub, on kolm eraldi teemat nagu kolm eraldivõetavalt head (kuid kokkusobimatut) toiduainet, ühte patta segatud ja saadud midagi täiesti seedimatut. Praegusel kujul on Pilvepiiri arutelul tegemist kas teadliku mõistete seguga või  kommunikatsioonihäirega.  Otsustamist vajavad ju kolm teemat, mis ei ole põhjuslikus seoses, vaid omavad teatavat juhuslikku kokkulangevust ja kõlalist sarnasust.  Mis aga põhitähtis tundub, et nii uustulnukad, kõrvalttargutajad, peavoollased ja kõik kes sinna vahele mahuvad on aru saanud, et eelarvega niimoodi enam edasi minna ei saa. See kiilub kinni ehk mänguväljal tähendaks see märget „Mäng läbi!“. Ilmselt selle äratundmisest ka mõttetu kiirustamine vale asjaga valel ajal vale temaga. Niisiis, millised probleemid on seoses eelarvega vaja lahendada, millises järjekorras ja millega on kiire ja millega mitte nii kiire? Selguse saamiseks on mõistlik jagada probleemid algosadeks.
-Esimeseks küsimuseks, mis  vajab otsustamist  on seotud  tegevuspõhisele eelarvestamisele üleminekuga st riigieelarvet uuel kujul ja uuendatud infoga. Sellega on kiire, kuna eelarvet hakatakse kokku panema juba kevadel. Varsti. Selle küsimuse lahendamine pole mitte mingil moel seotud eelarve nullimisega, nii et nullimise tegemise otsustamine koos uue eelarvega pole kiiret. Ega me ei tea ju isegi mida see nullbaasiga eelarve iseenesest kujutab. Lihtsalt uus sõnamoodustis, kuid mitte eelarve koostamise instrument.

-Teiseks otsustamist vajavaks küsimuseks on Dr Riigi ettepanek riigieelarvele põhjalikku revisjoni tegemine. Kui Dr Riik siinkohal veel rõhutab, et kuna pärast Pilvepiiri valimisi tuleb kaks aastat valimisvaba aega ja  ees seisab uus EL eelarveperiood, on see riigieelarvele põhjalikku revisjoni (NB! Nulleelarvest sai esialgu nullbaasiga eelarve ning nüüd on see devalveerunud eelarve revisjoniks) tegemiseks sobilik periood. Dr Riigi arvates võimaldaks revisjon vaadata valdkondadesse väga detailselt sisse ja võib-olla fokuseerida ja forsseerida teatud tegevuste lahendamist varasemaks. Mnjah, ka sellest oleks abi, kuid ...  Ka see on  kiiresti tehtav, vaja on vaid tahet. Tegelikult peaks selline revisjon toimuma ju iga aasta (ja ametkondade tasandil ka toimub). Minu teada vaadatakse igal aastal eelarve koostamisel väga põhjalikult selle sisse (väiksematel ametkondadel keeratakse sisikond lausa tagurpidi) ja ametkonnad, ministeeriumid ja huvigruppide esindajad peavad vaidlusi ja arutelusid eelarve teemadel tubli kolmveerand aastat. Ja kui Dr Riik arvab, et lähimad kaks aastat on veelgi põhjalikumaks koristustalguteks parim aeg, siis „Teeme ära!“. Tore             
-Kolmandaks otsustuskohaks on uustulnukate ettepanek nulleelarve koostamiseks. See on protsess, mis vajab hulga pikemaajalist ettevalmistust ja eelnevalt mitmete RR komponentide ja ajahorisondi kokkuleppimist.  Siis on võimalik ka uuelaadse eelarve tegemine, uutel alustel.

Nullbaasiline eelarve kui pakkepaber?

Seega tundub, et „kiire“ ei tulene mitte nulleelarvest, vaid sõna „null“ on kui pakkepaber raamatule  „Tegevuspõhine eelarve“, selle turunduskomponent. Üleminek tegevuspõhisele eelarvele ei ole põhjuslikult seotud ei nulleelarve ega nullbaasilise eelarve ega eelarve sisse ega sellele otsa  vaatamisega. Need kõik on täiesti erinevad toimingud. „Kui mõeldakse, et kui kaks asja toimuvad koos, siis peab üks olema teise põhjus, on tegemist loogikaveaga. Mõnel juhul pole korreleeruvate nähtuste taga tegelikku seost – nende korrelatsioon on lihtsalt kokkusattumus.“ (D J Levitin „Valede välimääraja.“ Argo 2018 lk 64). T. Vigen kirjutas selle näitlikustamisest raamatu, kus tõi niteks, kuidas basseini kukkumisel hukkunud inimeste hulk on korrelatsioonis filmide hulgaga, milles mängis Nicolas Cage. T.Virgeni graafik tõestas, et N. Cage  aitas ära hoida basseini uppumist, kui ta vähemates filmides esines. Parim mõte oleks olnud teda veenda veelgi vähem filme tegema või hoopis loobuma neist Täpselt sama palju kui on põhjuslikku seost N. Cage filmirollidel ja basseini õnnetustel, on põhjuslikku seost tegevuspõhise eelarve koostamise meetodi ja nulleelarve vahel, ehk seda pole. Ainuke kokkulangevus, mitte põhjuslik seos, seisneb selles, et arvutustehilise põhja muutmine toob kaasa uue ajaarvamise ehk tekitada uus nulljoone.

Mida nullitakse?

Kui nüüd mõni arvab, et mis siin pikalt mõelda, hakkame lihtsalt nullpõhja tegema ja eelarvesse sügavalt sisse vaatama, siis kahjuks võib olla nii, et lühim tee võib osutuda lühiühenduseks. Kogu protsess kärssab sisse.  Esiteks tekkib küsimus, kuidas nulleelarvet (või selle derivaate) teha või mis selle mõte on, kui enamvähem 80% riigieelarvest on juba ette kindlaks määratud erinevate seadustega. Muidugi võib ka selle 80% osas midagi kokku hoida (näiteks mulliveelt), kuid see on tavaline optimeerimine ja kulude kokkuhoid, mitte nulleelarve koostamine. See tähendab, et suuresti on võimalik „nullida“ vaid 20% praegu veel ujuvaid kulutusi. Kuid ka 20% tuleb maha arvata mõningad halva harjumuse rahuldamiseks kinnistunud rudimentlikud protsendid katuserahadeks (arvatavasti selliste pahede kulu ei kärbita) ja olenevalt poliitilisest hetkevajadusest veel mitme rammusa protsenti jagu erinevateks eraviisilisteks kingitusteks minev meie ühine raha. Viimasel ajal on kingitusteprotsendi osakaal reipas tõusus. Näiteks on välja ilmunud täiesti uuelaadsed eraviisilised kingitused (st meie ühisraha kulu) nagu kirikukingitused, VEBlaste kingitused ja omandireformis vigastatute haavade paikamise kingituse idee. Pidavat olema sotsiaalse õigluse taastamise meetmed.  Huvitav õigluse kategooria. See on täpselt selline õigluse taastamine mis võiks välja näha niimoodi et röövel on kallale tunginud Kallele, vabastades ta rahakotist, ja me heastame selle Kallele mitte röövli kinnipüüdmisega ja röövsaagi tagastamisega, vaid võtame Malle rahakoti ja anname selle Kallele. Mnjah, veider õiglus sel Dr Riigil. Sellised suuremastaabilised rahajagamise otsused ei tohi olla väikese ringi erihuvide rahuldamine, vaid läbi räägitama ja saama mandaadi valimistel.

Õpetus: kuidas meisterdada isiklikku kompensatsiooni vajadust.

 Muide niimoodi võib igaüks välja aretada „omaisikliku“ kompensatsioonivajaduse. Te ei usu? Teeme ühe teoreetilis-praktilise harjutuse. Kõigepealt tekitame idee, siis tõmbate poliitinimesed, lobigrupid ja õigusnõustajad taha, ja …. Kuhu me teiega pääseme, eks pea maksma. Mille eest? Lihtne, kujutame ette, et, mina kui neljanda põlvkonna pealinlane tunnen ennast tugevasti ahistatuna, sügavalt solvatuna ja asetatunad ebavõrdsesse olukorda. Seega, olen kindlasti välja teeninud kompensatsiooni selle eest et, elan kärarikkas, tolmuses ja muidu saastatud keskkonnas ( mis teatavasti lühendavad eluiga), peale selle olen ilma jäänud linnulaulust, puhtast õhust ja kosutavast metsasülelusest (seega kaotatud elukvaliteedi eest). Seda ahistavat olukorda on ju võimatu taluda ilma kompensatsioonita? Asi on tegelikult naljast kaugel, mäletan kunagist Dr Riigi  uuringut, mille järgi kaotab iga tallinlane õhusaaste tõttu ligi 7,7 kuud oma elueast. (Õhusaastest tingitud  kaotatud eluaastate rahaline väärtus oli kokku  u 23 milj EUR aastas).  Nii, selle eest nõuangi „kompensatsiooni“, „sotsiaalset õiglust“, „võrdset riiki“ , „võrdset kohtlemist“ jne ehk kokkuvõttes raha.  Usun, et minuga liituvad paljud „kannatajad“. Kannatamatult. Muide poliitinimestele tähelepanekuks, et linnalistes asulates elab meil pea miljoni jagu rahvast, mis tähendab, et valimislubadusena saaksita juurde arvestatava hulga huvitatud klienti/valijat. See oli nüüd nali, kuid mis need teised juriidilised skeemid paremad on? Ikka nõriseb rahapisar välja meie teiega rahakotist. Kui skeemitamise teel edasi minna (ja me seda lubame) siis  mõtlevad kallid kaaskodanikud välja veelgi vingemaid teemasid, miks nad on ahistatud ja miks neid on vaja teiste inimeste raha eest ülal pidada. Mismoodi sellisesse eelarvesse sügavalt sisse vaadata ja seda hinnata? Asja tuum on selles, et iga tehislik „õiguse“ loomine kunstlikel põhjustel, loob paratamatult uut ebaõiglust, sest kui kellelegi midagi kompenseeritakse, siis jäävad mingid valdkonnad sellestsamasest rahast ilma. Vaat siin tuleks küll täie rangusega kasutada nulleelarve põhimõtet. Nulltolerantsi põhimõtet.

Nullimistehnoloogiast

 Nulleelarvet (ka nullbaasiga eelarvet ja eelarve revisjoni) saab teha kahte moodi: esitaks kas hakatakse mehhaaniliselt mingeid „kulusid kokku hoides“, no näiteks mullivett enam kontorisse ei osteta, või tõstetakse tõesti mängulaud tühjaks ja hakatakse siis vaagima milliseid teenuseid meie teiega ülepea vajame ja siis neid vajadusi siis ka rahastatakse. Kuid kui te nüüd kujutate ette tühja mängulauda ja selle kõrval 12 mlrd  EUR, siis … Eh, võime ette kujutada kui paljud käed kohe sügelevad ja ajud ragisevad seda ümberjagamist korraldama. Kui nüüd enne pole põhimõtteid paigas, siis ongi lühiühendus. Esiteks ei saa seda „kohe“ ja „kiirelt“ jagada, sest kõigepealt on vaja kogu regulatsiooni ja sellest tulenevalt teenuste pakett ümber vaadata ja prioriteedid paika panna. Teiseks, raha jagamine algusest igal aastal 100% üha uuesti tundub … Utopistlik on vist õige sõna. Mnjah, tuleb tunnistada et see on ahvatlev, säiluks pidev konkurentsimoment, kuid niimoodi pole enam tegemist pika plaaniga, vaid see on selline plirtsplaan, millelt ei jõua veel „allkirjatint“ kuivada, kui tuleb uus plaan. Kolmandaks (õigemini esimeseks) ärgem unustagem huvigruppe, seda taevani kostvat hala kui ilmneb, et veerand sajandi jooksul välja võideldud ja garanteeritud söödaplats on läinud? Just seepärast on kiirustamises märkimisväärne oht ja nulleelarve vajab väga sisulist läbitöötamist. Pehmelt öeldes ei kujuta ma väga hästi ette nulleelarvet, kui enne seda pole tehtud RR, mis tähendaks eelkõige regulatsioonide vähendamist ja administreerimise (nendel harvadel kordadel kui administreerimine on vajalik) moderniseerimist. Kõik nullimised mis on tehtud enne regulatsioonide vähendamist ja administreerimise moderniseerimist ei anna vahendite tegelikku ja mõistlikku kasutamist ega võimalust arenguhüppeks. Mis aga põhitähtis, selle analüüsiga ja regulatsioonide kahimisega tuleb koheselt alustada. Sellega on tõesti kiire. Muidu tekkib meie poliitmaastikul järjekordset „suulise treeningu“ sopistus.

Kas kõigile kulutustele vaadatakse sisse?

Kui me ei ole RR ja oma elukorralduse uut mudelit kokku pannud komistame me pidevalt üksikküsimustesse ja  sinna me ära väsimegi. Uueks arenguhüppeks enam jaksu ei jätku. Võtame näiteks pensionikulud. Tähelepanu, pensionisüsteem on valitud vaid kui üks näide, kuna poliitinimestel meeldib sellega enne valimiskastipäeva edvistada. Kuid see puudutab samuti tervishoidu, transporti ja kõiki teisi „suursaajaid“. Näiteks kui lugeda Dr Riigi riigieelarve seletuskirjast, et  2019. aastal ületavad riikliku pensionikindlustuse kulud 150 mln euro võrra sotsiaalmaksu pensionikindlustuse osast saadavaid tulusid, siis kas me tõstame ka selle laualt maha? Või jääb see garanteeritult lauale? Mis veel jääb garantii alla? Aga kui praegustel valimistel lubatakse igale pensionäärile  lisasajalist, mis pidi maksma veerand miljardi kanti, siis kuhu see paigutub tühjal mänguväljal ja sissevaatamisel? Muide oletades suvaliselt, et süsteem kestab näiteks 10 aastat („heateo“ elukaar), siis koos kõrval ja järelkuludega maksab see juba tubli 3-5 mld EUR kogumis.  Kas prioriteetne on sajakate lausjagamine nüüd ja kohe, või on mõistlikum see paigutada sellisesse keskkonda, mis lubaks meid jõuda majandusarengu uuele kvaliteedile. Saada sellest investeeringust tulu, mis võimaldab mõistlikult muuta ka pensionisüsteemi? Kui nüüd mõelda, et mõni erakond plaanib võtta laenu, et selle eest … No pole oluline milleks  täpselt, kuid kui see tõmbab majanduse käima, korrastab ettevõtluskeskkonna järgmiseks arenguhüppeks, siis on laen 3-5 mld  igatahes tunduvalt jumekam, kui sajakate jagamine ehk selle raiskamine jooksvateks kuludeks. Kuigi märgin igaks juhuks ära, et laenu võtmine pole minu eelistuste nimekirjas, sellega peab olema väga ettevatlik ja teadlik. Eelarvest tuimalt pensionikindlustusse makstav jooksevkululine eelarveraha (seega meie ühine raha) näitab vaid seda, et pensionikindlustussüsteem on rikkis, see ei toimi. Õigemini see toimib nii nagu see ongi toimima pandud, kuid tagantõhutatud ebareaalsed ootused selle väljamaksete suuruse kohta ei vasta süsteemi võimalustele. Seda süsteemiviga ei paranda ei eelarvele otsa vaatamisega ega sellesse sügavalt sisse vaadates, vaid süsteemi ennast on vaja muuta. Siin olekski võimalik kaalutleda nulleelarvest lähtudes võimalikke lahendusi. Kaaluda omaosalust ja omavastutust. See milline segapuder nüüd toimuma hakkab ei ole enam kindlustussüsteem, kui sinna pumbatakse raha juurde vastavalt poliitilistele vajadustele, see on põhimõtteliselt vale. Pealegi, pensionide kindlustussüsteemivälised miljardid tuleb ju kuskilt kokku korjata (maksutõusud), varastada või laenata. Seega kisub ka jagamissüsteem lõppema laenamisega ja kõigest sellest tulenevaga. „Piiks-piiks. Mäng läbi!“ Jälle.

Dr Guillotin´i järeltulijad

Vajame mõtlejaid ja muutjaid. Laialivalguv jutt nullbaasiga eelarvest ja nullbürokraatiast ei muuda meie elu olemuslikult, see säilitab vana (tänapäeva mittesobiva) raskepärase bürokraatia, tõsi küll muutes selle mugavamaks. Need nullimised on nagu kirvega hukkamisviisi asendamine giljotiiniga, see ei vähenda hukkamiste arvu, vaid muudab protseduuri lihtsamaks. Mugavamaks. Kiiremaks ka. Vaadake, kui  arst ja poliitik Joseph-Ignace Guillotin 1789. aastal tegi ettepaneku lõpetada koletuslikud hukkamisviisid, tehes seda masinmeetodil, siis muutis uus masin hukkamise valutumaks,  enamgi veel, võib välja lugeda, et see oli omamoodi sotsiaalse võrdsuse loomine,  nüüd laiendas masin ühtse hukkamisviisi õiguse kõigile ühiskonnakihtidele.  Õiglane, valutu ja kõigile ühiskonnakihtidele loodud tapamasin. Prantsuse revolutsiooni ajal sai giljotineerimisest  paljude jaoks igapäevane,  populaarne meelelahutus. Kui nüüd võrrelda seda Cicero probleemiga, ”Ta kahtlustas, et on sattunud amatööri kätte, nagu ta ka oli. Mõne vilumatu saagimise järel oli Cicero pea keha küljest eraldatud..” (S. Schiff „Kleopatra” Tänapäev 2013 lk 187), siis on giljotiini kasutamise „progress“ märgatav.  Täpselt sama „progress“ on ka nullbaasilise eelarve ja nullbürokraatiaga, kuid kui me vaatame tänapäeva Euroopa arenguid (aga ka Guillotini surmanuhtluse vastalisusest), siis me peaksime lähtuma hoopis hukkamiste keelustamisest. Ärgem unustagem, et masina, mida täna nimetatakse giljotiiniks mõtles välja inimene, kes oli tegelikult surmanuhtluse vastane.   Kokkuvõttes nullbaasiline eelarve ja nullbürokraatia annavad vaid kiiremini, mugavamalt ja suuremamahuliselt bürokraatlikku ajatapumasinat keerutada, mitte ei vähenda bürokraatiat ega tekita eelarvesse mõistlikke kulusid, kui mänguväljakut ennast st regulatsioone ja suhtumist pole muudetud. Kui surmanuhtlus on keelustatud, siis pole vaja giljotiini leiutada. Alustada tuleb algusest.
Tegemise ja suulise treeningu vahe on järgmine: „Tegemine on midagi muud kui rääkimine. Igas sekundis töötab meie aju peaaegu 1 miljard bitti neuroloogilist informatsiooni. Meie teadvus on teadlik vähem kui 100 bitist nende hulgas. Me saame rääkida vaid sellest väikesest osast, mis meie teadvusesse jõuab, kuid me kogeme tervet seda tohutut hulka. Tegutsedes aktiveerime me rohkem kui 10 miljonit korda enam andmeid kui rääkides. Kui teadlased räägivad väljendamatute teadmiste tähtsusest, siis just seda nad silmas peavadki. Jättes kõik arussaamatu akadeemilise sõnamulina kõrvale, jääb alles lihtne tõde: 1 miljard on palju enam kui 100. On siis ime, et me õpime tegutsedes rohkem kui lugedes, või kuulates või „jah” noogutades?” (M. Lissack´i ja J. Roos`i  „Uus mõtteviis”  Fontes 2001 Lk 154). 

Suhtumine ja hoiakud

Kui lp. Rein Taagepera Pilvepiiri saalis ütles, et:  „See riik on liiga paks, kuna elanike arvuga võrreldes nõuab ta suhteliselt rohkem riigiametnikke kui suuremal maal. Samas on see riik liiga õhuke, kuna ta ikkagi ei suuda katta kõiki erivajadusi…Esiteks on vaja vähemat kui murranguline reform. Teiseks on vaja hoopis enamat kui ainult riigireform. On vaja rahvareformi, hoiakute reformi ühiskonnas.”, siis oli tal tuline õigus. Meie teiega hakkasime oma uusi müüte looma 90-date rajajoonelt ja …Kui me alustasime, siis lähtusime tammsaarelikust motiivist, et tee tööd, siis tuleb ka armastus … töö vastu. See müüt viis meid maailma rikaste riikide klubisse ja siis me muutusime mugavaks. 
Selle koha peal meenus mulle  (PM 21.01.19) usutlus Jaak Printsiga: „ Eesti teatrit vaevab mugavus“, milles ta võtab kokku teatriilma probleemi et, mis häda eesti teatrit vaevab, siis ta vastaks , et see on mugavus. «Oleme enesega liiga rahulolevad. Eesti teatri väga suur probleem on kriitilise mõttevahetuse puudumine,». Tundun et selles tõdemuses peegeldub vastu mitte ainult teatri vaid kogu meie eluolu piduriga tulevikku kiirustamine, nagu maailm vihmapiisas. Suur osa meist on mugavad, liiga mugavad, harjunud saama, mitte looma. Kui Prints usub, et «Kool saab mõista, et kahuriliha või tublide käsitööoskustega näitlejate asemel on vaja kasvatada inimesi, kes tahaksid maailma muuta.», siis seda peaksime suutma ja uskuma mitte üksnes teatrikooli vaid laiemalt kogu meie keskkonna kohta. Kas olete märganud poes, et ikka enam inimesi jätab oma kauba lindile ladumise järgi oma toimingu lõpetama, justkui unustades vahepulga letile panemast? Ei ole? Võib-olla tõesti, kuid kui veel mõni aeg tagasi tegid nii vaid vanad „tatud“ (neile võis seda andestada, peaasi, et nad ise oma asjadega toime tulevad), siis nüüd kipub selliseid inimesi olema pea pool. Mugavus? Ükskõiksus? Oma kohustuse eiramine? Tühiasi? Ei ole tühiasi, ühe inimese mugavus unustada on teise inimese kohustus tema mugavus heastada topelttegevusega. Samas on see ka regulatsiooniküsimus, mitte asjata pole paljudes maades tava panna piirjoon oma ostude ette, mis ei võimalda enam mugavalt unustada oma kohustust. Maailm koosneb lihtsatest ja loogilistest regulatsioonides ja aegunud ning segadusttekitavatest. Ei ole pisiasju, on meie asjad. Just seepärast on maailma muuta ja mitte vaid teatris.

Riik, kui oksjoniplats.


Kuid kas meil on praegu jaksu uute müütide loomiseks, või jäämegi vanu puuslikke kummardama. Milline on meie suutlikkus midagi uut luua? Ühest küljest justkui oleks ühiskonnas positiivne muutustevajaduse alge olemas, mida näitavad ka rohked uuenduslikud ettepanekud, visioonid ja kontseptsioonid. On mille vahel valida, seda enam, et,  kui vaadata seda milleni Dr Riik on jõudnud oma otsustusprotsessides ja analüüsivõimes, siis pole Dr Riigi tasandil enam mingit juhtimist ega analüüsimist, Dr Riik on kujunenud pelgalt Megahankekorralduskomiteeks.  Oksjoniplatsiks. Kui administratsioon peab väljast tellima aktsiisimaksude muutuse mõjude (tagantjärgi) analüüsi, mitte ei oska seda ise prognoosida selle tulemit, siis on see kurvastav.  Kui Dr Riik peab hankima väljast Transpordi arengukava koostaja mitte ei ole ise selle tegija, siis on see jahmatav. Jahmatav on ka see, et ikka enam kandub valdkonnaasjatundmine Dr Riigi tasandilt välja. Kuid selle järel on see, et asjatundmatute koostatud hanketingimused kulutavad meie ühist raha kahest otsast: hangitud kaup on kas kallis või ebakvaliteetne ja vaidlustes kohtumajades kulub nii raha kui aega. Milliseks kujuneb Dr Riigi roll pärast RR-i? Kui organisatsioon ise ei tea, mida ta teed, miks teeb ja milline on selle tegevuse/tegevusetuse tulemus, siis ei saa tulemus olla just julgustav. Vaat selline mure. Meil on administratsiooni tasandil toimunud märkimisväärne kompetentsi erosioon, mis on asendunud populistliku rahajagamistegevusega. Mnjah, milleks meile nullbaasiline eelarve kui raha laialijagamiseks on nagu laudasisu kevadkünnil. Kahjuks on asi niimoodi, et ainsateks ametkondadeks millised veel suudavad  teha objektiivseid analüüse on Eesti Pank ja Riigikontroll ja mõned Väga(vägavägaväga) kõrgetasemelist valdkonnaasjatundjat RAMI-s ja MAMI-s. Seega nulleelarve võib olla RR osa, kuid mille osa peaks olema RR? Hoiakute reformi osa?

Müüdiloojad

Niisiis milline on meie müüt? Meie Riigimüüt. Meil kibeletakse tegema ju riigi juhtimise reformi, riigi haldamise reformi, riigi … Kõigepealt küsime endalt, mis see riik siis on? Kas see on: riik, kui pitsatipanija; riik, kui hooldaja ja eestkostja; riik, kui karistaja; riik, kui põetaja, sanitar, doktor; riik, kui majandusüksus, kui mastaabisäästu võimalus; riik, kui keskkond, igaühe keskkond? Või on riik äkki meie? 


Praegu elame suigutavas mugavusmüüdis, milles igaühel on õigus saada. Selline müüt siis? Kuid Riik on vaid vorm ja vahend meie elu paremaks korraldamiseks. Just, hoiakute reform oleks üks tummine tegemine. Kuid kus on algus? Y. N. Harari kirjutas, et: „Inimeste igasugune laiapõhjaline koostöö – olgu selle vormiks siis tänapäeva riik, keskaegne kirik, muistne linn või arhailine suguaru – tugineb ühistel müütidel, mis eksisteerivad üksnes inimeste kollektiivses kujutluses.“ Need asjad ei eksisteeri kuskil mujal kui üksnes lugudes, mida inimesed välja mõtlevad ja üksteisele räägivad. Väljaspool inimeste ühist kujutlust ei eksisteeri ei ühtki rahvust, ei ettevõtet, ei raha, ei mingeid inimõigusi, ei mingeid seadusi ega ka õiglust. („Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 Lk 42). Eks ole, päris mõtlemapanev? Niisiis milline on meie müüt? Edasiviiv müüt.


Targutusi:


H Rosling „Faktitäius“ Tänapäev 2018

Lk 13 „Olen paari viimase aastakümne jooksul esitanud sadu sarnaseid faktiküsimusi vaesuse ja rikkuse, rahvastiku kasvu, sündide, surmade, hariduse, sugude, vägivalla, energeetika ja keskkonna – põhiliste globaalsete mustrite ja trendide – teemadel tuhandetele inimestele kogu maailmas. Testid on lihtsad ja trikiga küsimused puuduvad. Valin hoolikalt vaid hästi dokumenteeritud faktid, mille üle ei vaielda. Ometi on enamiku inimeste tulemused erakordselt kehvad.“
Lk 15 Vahest arvate, et rohkem haritud inimeste tulemused on paremad? Või inimestel, kes on nendest teemadest huvitatud? (…) Kõik nad on hästi haritud inimesed, kes tunnevad maailma vastu huvi, aga enamik neist – hämmastaval kombel enamik neist – vastab enamikule küsimustest valesti. Mõned neist rühmadest vastavad isegi halvemini kui elanikkond üldiselt; ühed kõige kehvemad tulemused olid Nobeli preemia laureaatidel ja meditsiiniteadlastel. Küsimus ei ole intelligentsuses. Näib, et kõik saavad maailmast kohutavalt valesti aru. Mitte ainult kohutavalt valesti, vaid süstemaatiliselt valesti. Pean silmas, et need testitulemused ei ole juhuslikud. Need on  halvemad juhuslikest vastustest: need on halvemad tulemustest, mille saaksin siis, kui mu küsimustele vastaksid inimesed, kellel pole asjadest üldse mingit aimu.“
Lk 16 „ Kuidas on üldse võimalik, et enamik inimeste tulemused on šimpanside omadest hullemad? Halvimad juhuslikest vastustest?“

R. Jenkiins „Churchill“ Varrak 2011


Lk 129 „“Selgesse keelde tõlgituna on sotsialistlik ühiskond grupp ebameeldivaid inimesi, kes said hiljutistel valimistel kandidaatide ülesseadmiseks häälteenamuse ning kelle ametnikud vaatavad nüüd inimkonda läbi trellide ja üle lettide ning ütlevad: Piletid palun.““ „Sotsialism püüab kaotada rikkust, liberalism püüab üle saada vaesusest. Sotsialism hävitab isiklikud huvid, liberalism püüab neid säilitada nii, et säiliks ka turvatunne ja õiglus, lepitades nad ühiskonnakorraga. Sotsialism tapab ettevõtluse, liberalism päästab selle privileegide ja eesõiguste kammitsast.“
Lk 134 Noormees rongis „Me oleme kõik ussikesed. Mina aga usun, et olen jaaniuss.“


Lk 147 „“Mulle ei meeldi moraali ja matemaatika kokkusegamine, „ ütles ta jämedalt. Kuid tema liberaalne lähenemine oli väga aristokraatlik. Ta ei üritanud kunagi silmakirjalikult väita, nagu oleksid tema sagedased rahavajadused oma ekstravagantsuste rahuldamiseks kuidagimoodi seotud vaeste probleemidega. Ta ei teeselnud, et mõistab neid probleeme sisemiselt, vaid tundis vaestele kaasa ülevalt alla vaadates. Ta oli teisest seisusest, peaaegu teisest rassist.“
„“Ametkondlikkus“ on haigus, mida on põdenud paljud teised ning millele enesekesksel ja peaaegu maniakaalsel Churchillil oli ilmselt kalduvus. Ta polnud ainuke, kellele ühe ametkonna probleemid jäid kiiresti kaugeks, kui teise omad peale pressisid.“


Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“

Lk 240 „ Riigi tegelik heaolu tuleneb tööviljakusest ja selle saavutamiseks tehtud töö mahust. Seetõttu on sama tööviljakusega ühiskondadest rikkamad sellised, kus tehakse rohkem tööd. Eriti rikkad on ühiskonnad, kus tööviljakus on suur ja tehakse ka palju tööd, nagu Šveits ja USA. Eriti vaesed on ühiskonnad, kus tööviljakus on väike ja tööpuudus eriti suur.“
„Heaolu suur kasv viimasel 200 aastal ei ole aga tulenenud töömahu kasvust, kuna rahvastiku kasvuga oli ka vaja rohkem suid ära toita, ning tööhõive määra kasv pärsib keskmise tööaja lühenemine. Heaolu kasvas pigem tööviljakuse kasvu najal.“
Lk 307 „Nüüdisaegsetes, demokraatlikult valitsevates tööstusriikides jääb juba saavutatud heaolutaseme tõttu ära suurem osa neist küsimustest, mida mõni filosoof  või ühiskonnareformaator oleks sada aastat tagasi õigluse aspektist arutanud. Nende asemele on tekkinud uus põhimõtteline probleem: mida vähem on suuri ja lähedalt puudutavaid probleeme, seda suuremaks peetakse väikeseid ja kaugeid. Probleemid on alati suhtelised. Kui inimesel on piisavalt süüa ja ka muidu vähe muresid, mõtleb ta ikka intensiivsemalt kanade vabapidamisele.“
Lk 110 „Turumehhanism ei muuda ühiskondlikku tegelikkust kaugeltki idülliliseks. Seetõttu ei ole selle idealiseerimine põhjendatud. Turumehhanism on meetod, mis aitab jõudu kasutamata – ja keskmiselt kõigi hüvanguks – inimeste kavatsusi ja pürgimusi omavahel kooskõlla viia. See toimub konkurentsi teel. „
Lk 111 „Just riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonide jämedad möödapanekud finantsturgude reguleerimisel on näidanud, et niipea, kui asi läheb väga keeruliseks, jäädakse turu reguleerimisel hätta. Sellistel juhtudel on lahendus loomulikult mitte reeglitest loobumises, vaid nende intelligentses lihtsustamises.“ 

No comments:

Post a Comment