Tuesday, February 26, 2019

7. Poliitilise looma söötmine Anno 2019. Rahajutt V3 Rumaluse vabaliikumise võimalustest




OSA 7

 Raharaamat: köide III

 „Kõik mida ilma rahata pakutakse, on ohtlik – tavaliselt peitub selles mingi pettus või varjatud kohustus. Mida väärtuslikuks peetakse, selle eest tuleb ka maksta. Ise oma arveid tasudes pääsed tänulikkusest, süütundest ja pettusest. Sageli on kasulik täit hinda maksta – säästmine ei tarvitse veel kõige  paremat lahendust tähendada. Ära rahaga ihnutse ning kasuta seda ohtralt, sest heldekäelisus on võimu tunnus ja külgetõmbejõud.“  „Võimuvallas tuleb kõige üle selle maksumuse järgi otsustada, sest igal asjal on mingi väärtus. Sellele, mida tasuta või väikese hinnaga pakutakse, ripub sageli küljes psühholoogilist laadi hinnalipik – tülikas võlgnikutunne, viletsama kvaliteediga leppimine, kompromissist tingitud kindlusetus ja nii edasi. Võimukad inimesed õpivad varakult kaitsma oma kõige väärtuslikumaid ressursse – sõltumatust ja manööverdamisvabadust. Täishinda makstes hoiavad nad ohtlikest muredest ja enda sissemässimisest.“ (R Greene „48 Võimuseadust“ Ersen 2001 lk 401/402).

Väga tark tähelepanek, mis peaks panema meid sügavalt järele mõtlema kui me kuuleme järgmiseid „maailmaparandajaid“ meie noolimas meie sünniõiguslikku otsustusõigust endale. Niisiis kuidas ja kelle maailma parandatakse tasuta lõunatega?

Külm arve ühiskonnale?

Tasuta…  Ikka rohkem kuuleme seda eksitavat sõna. Õigemini sõna ise ei ole eksitav, sõna on selline nagu see on olnud hallidest aegadest alates, kuid sõna tähendus on poliitmaailmas teisenenud.  Nüüd tähendab tasuta seda, et üha rohkem teenuste eest ei maks inimene ise vaid selle eest maksab keegi teine. Algne üksikute hädasolijate agistamise/järelaitamise üllas idee on muudetud massiliseks. Omamoodi masstooteks – te ei pea maksma, see on tasuta? Kas heategu või  „külma arve“ tegemine söögikohas. Lahke söögikoha pidaja võib küll omast heast tahtest paari kundet aidata ja tasu mitte võtta, ta võib välja kannatada ka selle kui on paar „külma arve“ tegijat, kui massiline tasuta toitlustamine viiks ta pankrotti. Kui ta kurtma läheb, et niimoodi jätkata ei saa, siis öeldakse, et mis te kurdate, sõitke tasuta bussiga. Kuid toitlustajal ei ole vaja tasuta bussi, tasuta saapaparandajat, tasuta korterit, ta tahab tasu oma töö eest. Lihtne. Töö ja tasu peavad olema seotud ja jälgitavad.
Ühest küljest maksame teenuse eest mida me ei saa/ei taha või mis pole võimalik ja teisest küljest maksame vajaliku teenuse eest täishinda või topelthinda. Kus selles süsteemis solidaarsus ja võrdsus on või vähemalt terve mõistuski? Näiteks need kes ei sõida rongiga maksavad kinni 70% selle teenuse maksumusest, mis tähendab, et ühe reisija liigutamiseks on vaja sõitja enese raha … + kolme inimese raha, kes ei sõida, et seda istekohta liigutada. Seejärel kui õnnelik rongireisija on teele lähetatud, istuvad kolm netomaksjat autosse või bussi ning tasuvad nüüd teistkordselt oma isikliku sõidu eest. Veider. Ütlete, et sõitku ka rongiga, kuid kui su sihtpunkt asub põhjarannikul (või mõnes teises kohas, kus rongi ei liigu) siis pole valikut. Rongiga ei saa sõita, kui rongiga pole kuskile sõita. Õige?
Miks keegi peab maksma teenuse eest mida ta ei saa jääb arusaamatuks. Sama arusaamatuks kui see, miks selliseid teenuseid vaja on. Poliitinimesed ütlevad, et see on solidaarsus, võrdsus  ja veel mitu head asja (kuigi mis sellel võrdsusega pistmist on, et kolm reisijat peavad kahekordselt sõidu eest tasuma).
 Võib ka mõningatel erijuhtudel, et kasutatakse dotatsiooni kuid vaid erandjuhtudel, kuid meil muutub abistamine ja solidaarsus lausaliseks ümberjagamiseks. Kas teie töötate … tasuta? Kõik teie kes teevad ettepanekuid tasuta teenusteks? Või võtate oma Pilvepiiri tasu välja? Võtate? Muidugi, võtate koos kompensatsioonidega. Ei ole nii, et teete päev läbi rasket või nutikat tööd, liigutate kätt või keelt ja te ei saa selle eest tasu? Ikka tahate ja saate, teisiti pole mõeldav. Isegi kui olete vabatahtlik, siis osa teie tööga seotud kuludest kaetakse teenuse organiseerija poolt (transport, toit, kindad jne). Keegi tasub selle eest, järelikult ei ole see tasuta. Tasutud teenus ei saa olla tasuta. Isegi see, kui te otsustate oma suvilaköksil ise katust vahetada, siis seegi pole tasuta, sest te pöörate oma (vaba) aja rahaks.
Seega pole sellist mõistet nagu tasuta, kui teie ei maksa, siis … Ehhee, teate ju seda ütlemist, kui teie ei tegele poliitikaga, siis tegeleb poliitika teiega?  Parafraseerides seda siis kui teie ei maksa, siis maksab keegi teine (või te ei saagi teenust, peate ise tegema) ja see teine ei ole poliitinimene. Tema vahendab ja vahendamine on teatavasti kõige tulusam äri.  Nii, et kui meie ei maksa, siis maksab keegi teine. Päris tore ju … eee, kui teised maksavad! Teoorias.  Samas, meie ise ei taha olla need teised, kes maksavad.  Ainuke ühiskond mis pidi kõike priipärast st tasuta saama pidi olema kommunismus, kus kõike pidi saadama vastavalt vajadusele ja raha …
 „Üks tegur Stalini arvestustes oli usk (mida jagasid paljud funktsionäärid), et sotsialismi rahata vorm, mis tugineb kaupade vahendamisele, oli lausa nurga taga. Forsseeritud industrialiseerimise puhul peaks raha lakkama olemast majanduse regulaator – head teed tal minna, mõtlesid vasakpoolsed parteilased.“ (O V Hlevnjuk „Stalin“ Tänapäev 2016 Lk 116). Süsteemne viga kukutaski  süsteemi kokku.  Ümberjagamine muutis süsteemi nii kirjeldamatult ebatõhusaks, et lõpuks, kui hinnasignaal majanduses oli täielikult kustunud, jäi süsteem seisma. Kriuks. Lõppjaam. „Tasuta“ ei määratle toote hinda (ei selle kulusid tootmisele, ei vastuvõetavust tarbijale), sellel puudub signaal. Hinnasignaal. „Tasuta“ teenus ei ole teenus klassikalises mõttes, see on surnud teenus, arusaam administraatori/bürokraadi ettekujutusest milline võiks toode/teenus olla ja milline võiks olla selle hind. Lähiajalooline näide oli ju kujukas, kuigi kipub paljudel juba ununema „Sotsiaalse õigluse nimel likvideeriti Nõukogude Liidus tootmisvahendite eraomand. Kuid kui riigis pole tootmisvahendite eraomandust, siis kes hakkab tootmist juhtima? Õige: riik. Aga mis on riik? Õige: riigiasutused – valitsus, ministeeriumid, riiklikud komiteed ja nii edasi ja muu seesugune. Lihtsamalt öeldes . bürokraatia. (…) Sotsialism – see on riigi võim, see tähendab bürokraatia võim“ (V. Suvorov. „Vanakuradi vanaema“ Tänapäev 2015 lk 151). Niisiis saame jälle bürokraatia võimu. Ega bürokraatia võimus midagi paha ei ole, kui see poleks jäik ja elutu, selles ei toimu pidevat toodete kvaliteedi ja hinna lihvimist. Rohkem bürokraatiat (isegi mugavaks tehtud 0Bürri), on vaid kallim toode kogu ühiskonnale. Harilikult on administratiivne toode taseme jagu madalama kvaliteediga, kui seda võimaldaks tootja-tarbija ühistöös loodud toode ja  see on kallim, sest sisaldab kulutusi, mida turg ei aktsepteeriks.
Seega genereerib „tasuta“ teenus madalat kvaliteeti, ebaratsionaalseid kulusid (raiskamist) ja pidurdunud arengut. Just seepärast tuleb turul olla väga ettevaatlik „tasuta asjade“ tahtmisega ja pakkumisega. See on otsetee seisakusse, allakäigutreppi esimesele astmele. Kas me seda valimegi?

Põrumine/põrutamine U-kurvi

Tasuta võivad olla vaid väga-väga-väga vähesed teenused, kõik muu peab toimuma tootja-tarbija ühistööle. Tarbija annab pidevalt tootjale märku oma eelistustest hinnasignaalide kaudu. Ta kas hääletab toote poolt või ei hääleta. Lihtne. Subsiidiumid ja „tasuta asjad“ moonutavad turgu ja genereerivad selle vääras suunas arengut. See on nagu klaas või teine head veini, mida teile sõprade juures (tasuta?) pakutakse. See on nauditav heas seltskonnas, ka  pokaal või kaks pole kurjast, kuid kui seda pakutakse juba ämbrikaupa, siis olete omadega … Ise teate kus, kuid kindlasti ei ole te õnnelik. Sama on ka tasuta asjadega, pakkumissoov nende järgi suureneb ja kui pakutakse, siis miks mitte. Tulemuseks on hitmus majanduslik pohmakas nii andjatele kui saajatele. Hea ega halb pole vein ega sõbrad vaid nende tarbimise või suhtlemise vahekord. Läbi aegade on enamus ravimeid olnud samal ajal ka mürgid, küsimus on vaid nende kasutamise koguses ja meetodis. Igat protsessi võib jagada kolme ossa, seada nimetatakse U-kõveraks:  „Tagurpidi U-kõverad koosnevad kolmest osast ja iga osa jaoks on oma loogika. Kõvera vasak külg , kus rohkem tegutsedes või rohkem omades lähevad asjad paremaks. Siis ühetasane keskpaik, kus rohkem tegutsedes ei tle erilist vahet sisse. Ja siis on parem külg, kus rohkem tegutsedes või rohkem omades lähevad asjad hullemaks. „ „Kui sa ei joo üldse ja siis hakkad jooma ühe klaasi veini nädalas, siis elad kauem. Ja siis kui sa jood kaks klaasi nädalas, siis sa elad natuke kauem ja kolme klaasi puhul veel natuke kauem – kuni umbes seitsme klaasini nädalas. (…) See on kõvera tõus: mida rohkem, seda uhkem. Seejärel on paigalseis kuni 14 klaasi veinini nädalas. Juues selle vahemiku piires rohkem, ei aita see sind kuidagi. Aga erilist kurja sa endale sellega ka ei tee. See on kõvera keskmine osa. Lõpuks on siis kõvera parem külg ehk langus. See on siis, kui sa võtad üle 14 klaasi veini nädalas ja suurem joomine hakkab sinu eluiga lühendama. Alkohol pole iseenesest hea või halb või neutraalne. Alguses on see hea, siis muutub neutraalseks ja lõpuks halb.“ (M Gladwell „Taavet ja Koljat“ Pegasus 2015 lk 56) Just seepärast põrus Dr Riigi liigne ahnus aktsiismaksude tõstmisel, ei saadud aru, et seda nestet oli pruugitud juba arutult palju.

Rumaluse vabaliikumist oodates

Milliseid järeldusi on meie poliitinimesed täie hooga U-kurvi põrutamisest teinud? Kas õppisime midagi? Tähendab, meie muidugi õppisime, kuid kas poliitinimesed ka õppisid? Eluvõõras küsimus? Mnjah, raske öelda, pigem mitte. Ütleme nii, et poliitinimesed lugesid siis valesti turgu ja tundub et jätkavad valesti lugemist. Eksisid, kuid ei vabandanud. Kuulda oli vaid taevani kostvat eneseõigustusmörinat.
Aktsiisidest kehtestamise äpardumisest on räägitud nõrkemiseni. Valimistuhinas pakutakse, et on vaja ikka edasi minna/tõsta  ja teised, et hoopis tagasi tulla. Kuid see pole põhiküsimus, põhiküsimus on see, et poliitinimesed ei pidanud kinni tootjatega läbi kalkuleeritud ja kokku lepitud tõusutaktist. Tegemist oli klassikalise pettusega. See on põhiküsimus, kõik muu tulenes pettuse ebaõnnestunud realiseerimisest. Poliitinimesed ei osanud vabaturgu lugeda. EL aluseks on kaupade/teenuste, inimeste, kapitali vaba liikumine. Seda põhiasja võiks Dr Riik ikkagi teada, siis on võimalik ka turgu, turu käitumist ja selle mõjusid õigesti prognoosida.
 Vaba kaupade liikumine on EL alustalasid ja üks konkurentsi mootoreid.  Põhimõtteliselt on napsuhinnad nüüdki liiga madalad, kuid meil on vaba turg, mis ei võimalda konkurentsisurvet eirata. Kui on vaba turg ja konkurents, siis ei ole võimalik kehtestada administratiivselt ülemääraseid makse/hindu, konkurents tasandab need niikuinii. Kaup hakkab vabalt liikuma. Põhimõtteliselt on napsuhinnad nagu öeldud nüüdki väga madalad, kui võrrelda Vaheriigi aegsete hindadega kinnisel turul, kuid meil on vaba turg ja turg näitas hinnasignaali kaudu, et hind on turu jaoks  liiga kõrge. Kõik, turuga ei vaielda. Turu toime mittetundmise tulemus oli, et aktsiisidega viisime raha välja ja probleemid jätsime endale. Elementaarne.  Tapsime (väärtuspõhiselt ja põhimõttekindlalt) kuldmune muneva kana. No keegi ei tapa (kui ta pole väärastunud loomatapja) munevat kana, lastakse ikka lõpuni muneda ja siis saab temast, hopsti, … supikana. Jälle tarviline tooraine. See on säästlik eluviis, kõik tuleb ära kasutada. Kuna meil on kaupade vaba liikumine, siis nii või teisiti hinnad ühtlustuksid õige pea (ehk kuldmunad oleksid lõppenud varem või hiljem), siis on aega … suppi nautida. Kuid, et osade poliitinimeste supiisu (supi kokku keeramise mõistes) oli nii suur, et ei mallatud oodata, kohe anti kirvest. Ups, kuid siis läks kirves käest ära ja tera  anti lisaks kanale, ka inimestele, eelarvele, laevafirmadele, majutus ja toitlustusettevõtetele ning Lõunarinde kaubandusele. Hea isu!
Kuid turg ei olnud sellise jaburusega nõus ja reageeris kodanikuallumatuse lustiga – avastas Läti. Just kodanikuallumatuse lust oli selle reaktsiooni nimi. Mitte kollavestlik lõhkumine vaid „läksivad lihtsalt Lätti) LLL. Muide piinlik on kuulata poliitinimeste magedat eneseõigustust meie inimeste napsilembelisuse kohta, kas kõik on pitsisülitajad? Või pigem näkkusülitajad?  Alkoholi, tubaka ja kütusemaksudega oleme Läti eelarvet toetanud juba 200 milj EUR-ga. Kui nüüd tuletada meelde alternatiivkulude arutlust, siis mida kõike selle 200 milj (+ käibemaks, käivate vähenemine eelnimetatud sektorites jne) oleks saanud head ja kasulikku teha … meie rahvale. Muide tundub, et 200+ on enamvähem see summa, mida kurakäelised tahavad meilt teiega väljanõristada seoses piinlikult peidetud „maade korralise ümberhindamisega“ . Kuna aktsiisitõusu reklaamiti kui võitlust pahede vastu ja tervise eest, siis võiks alternatiivkuluna vaadata ka seda kui palju inimesi oleksid saanud ravi ligi kolmesaja miljoni eurotugruku eest. Huvitav küsimus, eks ole?
Saamata jäänud tulu on ahne poliitika palk. (Kahjuks mitte poliitinimese palk. Nemad elavad ju teatavasti tasuta teenuste vahendamise tasudest.) Mida teha? Tagasi keerata? Usutavasti pole sellest kasu, supiks keedetud kanast enam kuldmune munevat kana tagasi ei meisterda, püüa palju tahad. Pigem võiks see olla õpetuseks, et ei saa „tuima panna“, inimesed kannatavad, kannatavad ja siis karistab ahnuse ära.
 Nüüd ehmatas Dr Riik juba tõeliselt ära, kui ikka teist aastat oli alalaekumine, siis enam ei saanud oma möödapanekut seletada laoseisudega. Otsustati (õigesti), et jätame uue tõusu ära. Eh, kuid siin hakkasid jälle tegelikkus ja poliitretoorika paigast nihkuma. Planeeritud tõstmise ärajätmist reklaamiti, kui aktsiiside … langetamist. Oeh! Huvitav mõttekäik, et kui te olete planeerinud mõrva, kuid kordnik on selle ära hoidnud, siis reklaamite seda kui mõrvatu elule äratamist?
Mnjah poliitretoorikas on kõik võimalik. Eriti enne valimisi. Tegelikult otsustati, et ei tehta midagi. Dr Riik on nüüd välja pakkunud „radikaalse lahenduse“ - ärme tee midagi, ootame … kuni teised ka sama rumalaks saavad kui meie. No umbes niimoodi, et ootame kuni lätlased sama rumalaks taandarenevad, et oma kuldmune munevad kanad supiks keedavad. Läti pidi juba küpsema … meie kehutusel.  Eh, tundub, et nii nagu kaubad EL-s liiguvad vabalt, liigub vabalt ka küündimatus, rumalus ja lauslolluski. Nüüd siis Dr Riik ootab millal teised meie lollusele järele jõuavad, oma kuldmuneja d maha kaksavad ja supiks keedavad. No näete veel üks vaba liikumine, mille poliitinimesed on varustusse võtnud.

Pidukondade uued arved

Tundub, et ega vigadest pole õpitud, sest kavalaid rahaimu variante nagu näiteks kinnisvaramaksud, kuid veelgi parem kui varamaksud juba vaikselt ihaletakse. Eks ta ole valimispidu tuleb kinni maksta. „Poliitikutel polnud mingit probleemi anda majandusele Keynesi poolt soovitatud tõuget. Ent kui asi jõudis raha säästmiseni tõugete läbiviimiseks, polnud kunagi õige aeg. Kulutamise vähendamise hetk ei tundunud iial saabuvat. Nagu paksud pulmapeol, rääkisid poliitikategijad endale et nad söövad pärast pidu vähem – heastamaks oma õgarlust. Kuid riigi majanduses ei ole paastumiseks kunagi õige aeg.“ (W Bonner A Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 lk 210)

Muudetud sõnadega maailm

Peale valimiskastipäeva saame kuulda kõige üllatavamaid ülesastumisi, astume muudetud tähendustega sõnade maailma. Meil on juba kogemus, et aktsiiside tõstmise planeerimine ja sellega põrumine nimetati aktsiiside alandamiseks. Kuigi mitte aktsiise ei alandatud vaid klienti/valijat alandati, pidades teda täitsa … Eelmise eelarve koostamisel katsetatud eelarve puudujääki laskmise vähendamine poole võrra oli justkui töösaavutus a´la me vähendasime puudujääki poole võrra. Veider saavutus, isetekitatud puudujäägi vähendamine, kui saavutus? Ilmselt ei tasu siinkohal süüvida reservide küsimustesse, sest seal on nihkes nii sõnad kui reservid. Tulumaksuvärgiga, mis tehti nii segaseks, et alalhoidlik maksumaksja otsustas pigem mitte riskida ja jätta osa oma isiklikku töötasu Dr Riigi kätte aastaks arestituks, nimetati hellalt kogumise uueks vormiks. Uus kogumise vorm? Pravo, see oli varikokkade meistrisavutus, mis võiks kandideerida Oscarile, kui seal selline kategooria oleks.
No „korralisest hindamisest“ ja selle maksumusest meie rahakotile me juba rääkisime, kuid kuhugi ei ole kadunud ka kinnisvara maksude või veel parem varamaksude idee.  Juba on isegi legend välja mõeldud, et kinnisvaramaksud aitavad vähendada ka majanduse tsüklilist kõikumist. Mismoodi see välja näeb ei tea, kuid omanikeringi polariseerumise toob see kaasa kindlasti. Vaadake, meil pole põlisaadlit, ei põlirikkaid, asume alles kapitali esialgse akumulatsiooni faasis. Kõik need kinnisvarad on kas penskarite lobudikud või meie püüdlike ja töökate inimeste unistused mis on tegelikult … pankade omad. Need on (ostetud oleks vist palju öeldud) laenu peal. Laenu peal, mis on mahutaud üli-üli-üli pingelise kulude-tulude võrrandis. Kuidas te mahutate sellesse bilanssi mingi komponendi 6x tõusu? Eks ole hea küsimus? Kui tasakaal kaob, siis tuleb kiir/sund müük. Kes ostavad? Ikka need, kellel sel magusal momendil ehedat raha on. Püüdlikum keskklass kaob.  Lootus ka. Maksud? Maksud jäävad, kuid kogunevad nagu valearvestuslikud aktsiisid. See on ju vajaliku liikumissuunaga täiesti vastupidine. Lk 203 „Üks põhjus, miks … ma nimetan siin kahte asja … me tahame isiklikku omandit veelgi laiendada. Mitte sellepärast, nagu oleks materiaalseid hüvesid enam vaja, vaid sellepärast, et meie arvates annab isiklik omand inimesele palju suurema vastutuse, sest sellega tuleb vastutustundlikult ümber käia. Kuna austad enda asju, austad ka teiste omi. Seetõttu aitab see tuua palju suuremat isiklikku vastutust ühiskonda, mille liige oled. See on viis omada vahendeid, millega saab aidata meist õnnetumaid inimesi või aidata kaasa suurtele asjadele, millest oled isiklikult huvitatud. Selleks võivad olla muusika, kunstid, vanad kirikud, maapiirkondade pärandi taastamine. Ühesõnaga, mu huvi on omandi levitamine veel laiemalt.“ (M. Thatcher „Kõned ja intervjuud. Valik” SE&JS 2013 lk 203). Tundub mõistlik.

Tõde ja … (ei-ei mitte õigus vaid) tõejärgne

Kui me nüüd Vastlapäevast astume järjekordsesse muudetud tähendustega sõnade maailma, siis peame olema seal väga tähelepanelikud. Meile hakatakse enam mitte pakkuma, mingeid hüvesid vaid seletusi miks meie kasvavad koormised ei ole tegelikult kasvavad koormised vaid tasuta teenused. Sõna läheb nihkesse ja ka tõde läheb nihkesse.
„Alustuseks tahan öelda kaht asja, mis kindlasti mõnd inimest väga vihastab. Esiteks: meie keeles on piir faktide ja väljamõeldiste vahel hakanud hägustuma. Teiseks: see hägustumine on puuduliku hariduses ohtlik kõrvalsaadus meie riigis ja nüüdseks on sellest nakatunud terve põlvkond. Johtuvalt neist kahest tõigast on meie kultuuris hakanud enneolematus ulatuses vohama vale. Valedest on saanud relv, mis salakavalalt ja üha enam kahjustab inimeste võimet enda ja oma kaaskodanike huvides häid otsuseid langetada.“
„Oxfordi sõnaraamat tunnistas 2016 aasta sõnaks „tõejärgse“ (…), mida dedineeritakse omadussõnana, „Mis iseloomustab olukorda, kus avalikku arvamust kujundavad pigem emotsioonid ja individuaalsed uskumused kui objektiivsed faktid“. (…) Mina leian, et me peame naasma vana lihtsa „tõe“ juurde – ja ruttu. Mõte, et tõde enam ei eksisteeri, tuleb kindlalt tagasi tõrjuda.“
„Valelikkusse suhtutakse liigagi tasa ja targu. Arvatavasti soovist isiklikku vastuastumist ja püüdest „hoida häid suhteid“ on hakatud kasutama eufemisme ka nendeasjade jaoks, mis on otse öeldes lihtsalt jaburused.“ (D J Levitin „Valede välimääraja.“ Argo 2018 Lk 11)
 „Tõde on oluline. Tõejärgne ajastu on tahtliku irratsionaalsuse ajastu, kus tühistatakse kõik inimkonna suured edusammud. Võib-olla ei taha ajakirjanikud nimetada libauudiseid selleks, mis need on – ehk valeks – sellepärast, et nad ei taha valetajat solvata. Aga mina ütlen, et tulebki solvata! Nad tuleb korrale kutsuda.“ (lk 12)


Pole sugugi tervislik, kui me harjumegi tõejärgse mõtteviisiga, see moonutab maailmapilti ja me teeme valesid otsuseid. Targad inimesed oskavad ka eksimisest õppida ja vabandade, mitte nihutada sõnde tähendust. Nii ütles Kuninganna Elizabeth I parlamendisaadikutele (peale üht ebameeldivat vastastikkuse mittemõistmise perioodi):
 „Härra spiiker, teie tänate mind, kuid minul on põhjust hoopis teile tänulik olla ja ma annan teile ülesande tänada alamkoda, et minu tähelepanu on neile asjadele juhitud; sest kui ma poleks seda teie käest teada saanud, oleksin võinud pahaaimamatult vea teha, kuna mul puudus tõeline informatsioon. See, et minu antud monopolid peaksid kellelegi muret või häda tooma ja meie patentide all toimub rõhumine, läheb minu valitsejaväärikuse vastu. Kui ma sellest kuulsin, ei saanud ma mõttes  rahu enne, kui olin selle asja korda ajanud., ja teadku mu heatahtlikkuse kurjasti kasutajad, et seda ma taluda ei kavatse.
Enda kohta pean ütlema järgmist: mina pole kunagi olnud ahnitseja või krabaja ega ka range ja kitsi valitseja, samuti mitte laristaja; mu süda pole kunagi olnud seatud maiste hüvede järgi. Seda mida teie mulle kingite, ei kuhja ma kokku, vaid võtan vastu selleks, et jälle teile jagada; jah, omaenda varandust pean ma ka teie omaks, mida tuleb tarvitada teie hüvanguks, ja teie silmad saavad nägema, kuidas seda tehakse.“
Kuninganna kinnitas, et „ei ihka elada kauem kui niikaua, kui ma näen teie jõukust, ja see on mu ainus soov. Sest peale, kui ma kuningannaks sain, pole ma eales välja andnud ühtegi muud monopoli kui ainult neid, mis väideti olevat head ja alamatele kasulikud, ehkki need pidid tooma veidi kasumit mu vanadele teenritele, kes olid selle ära teeninud.“ Kui nad süsteemi kurjalt ära kasutasid, siis palus ta et Jumal ei paneks nende üleastumist minu süüks. „ (Alison Weir „Elizabeth, kuninganna“ Argo 2018 lk557). Lihtne ja väärikas. Lepitav.

Otsige reeglimurdjat

Tundub, et tarbijaturg (valijad) enam vabandamist ja äraseletamist ei usu. Ei osta, sest kaup on kasutustärmini ületanud. Just seepärast januneb turg muudatuste järgi.
Päristurul käib asi lihtsalt, seal toimub pidev muutus.  Kuid uuendustega on see lugu, et need sünnivad enamasti läbi reeglite „nihutamise“: Kindral MacArtur :“ Sind mäletatakse, ütles ta prohvetlikult, reeglite põhjal, mida sa rikkusid.“ (P Knight „Jala jälg“ Helios 2016 Lk 45).
Kuigi reeglid on vajalikud, siis peavad need oleme liikuvad. Meie praegune häda on selles, et reegleid on liiga palju, turvamis on liiga palju, vastutuse hajutamist on liiga palju ja eneseotsustust on liiga vähe.  Ja reegleid/keelde tuleb üha juurde, PM 25.02.19 võisime teada saada, et „Euroopa Parlament andis möödunud nädalal toetuse autode turvalisust suurendavale ettepanekule, mis heakskiidu korral tähendab, et tulevikus hakkavad Euroopas müüdavad autod muu hulgas olema kiiruse ületamisest värinaga märku andva gaasipedaaliga ja kõik sõidukid hakkavad sisaldama musta kasti.“ Ja palju muid vidinaid veel … ainult munapraadimine ja vaipade kloppimine oli jäänud välja.
Kahetsusväärselt on reeglitest mitte vabast loovusest saanud meie religioon. Puuslik „Reeglite kehtestamine meeldib juhtidele, kes arvavad, et nende töö on saavutada inimeste kuulekus, vastuvaidlematu korralduste täitmine ja pimesi järgimine. See on lihtne. Kehtestad seaduse, hoiad tõenäolistel rikkujatel silma peal ja karistad neid kohe, kui nad üle joone astuvad. Probleem on aga selles, et inimesed ei üritagi enam tööd tehtud saada. Targad inimesed sattuvad masendusse, kui peavad tegema midagi, milles nad mingit mõtet ei näe. Isegi kui nad üritavad, aeglustavad reeglid tulemuste saavutamist ja teevad innovatsiooni tihti võimatuks.” (M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009 lk 34) Lugu on selles, et  „Enamiku uuendustega kaasneb reeglite väänamine või rikkumine. Mitte ebaeetiline ega ebaaus reeglite rikkumine, vaid selline, mis on vajalik idee loomiseka, valmis saamiseks ja laia maailma saatmiseks.”

Kordame siis veelkord üle, mis meid edasi viiks  „Erinevalt lineaarse kasvu +1 progressioonist, kus ühest saab kaks, kahest kolm, kolmest neli ja nii edasi, seisneb eksponentsiaalsne kasv algosade kahekordistamisest :ühest saab kaks, kahest neli, neljast kaheksa na nõnda edasi. Siin tekibki probleem; see kahekordistamine on erakordselt petlik. Kui ma võtan kolmkümmend lineaarset sammu (ütleme umbes meetripikkused) oma Santa Monica elutoas, jõuan kolmekümne meetri kaugusele ehk umbes üle tänava. Kui ma võtan kolmkümmend eksponentsiaalset sammu samast lähtepunktist, lõpetan miljardi meetri kaugusel ehk olles teinud kakskümmend kuus ringi ümber maakera. „viiks“ (P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015 Lk 23)
Lk 31 „Paljud ajaloolised nimekas suurettevõtted (nagu Kodak), kelle äri kunagi õitses, jäid loorberitele puhkama. Yale´i professori Richard Foresteri sõnul oli 1920 aastatel S&P 500 ettevõtete keskmine eluiga kuuskümmend seitse aastat. (…) … vähendades 21 sajandi S&P 500 ettevõtte keskmise eluea vaid viieteistkümnele aastale. (…) „2020 aastaks on enam kui kolm neljandikku S&P ettevõtetest need, millest me praeguseks veel kuulnudki ei ole““ (lk 31)
Lk 33 „Tere tulemast kogema uut Kodaki hetke – hetke, kui eksponentsiaalne jõud sunnib lineaarse ettevõtte pankrotti. (…) Ja neid lineaarselt mõtlevaid juhte, kes püüavad vägisi oma tööst kinni hoida, viib see paratamatu tulemuseni: hullumine, depressioon ja lahkumine. Aga eksponentsiaalsete ettevõtjate jaoks on need kodaki hetked küpsed uuteks võimalusteks.“ (lk 33)

Tegelikult on maailmamajanduses sh meil (vaatamata digitaliseerimisele) nii palju lineaarset mõtlemist, et kui meie mõtleksime eksponentsiaalselt oleksime valmis uuteks võimalusteks. Niikaua, kuni me mõtleme kastis, isegi mitte kastis vaid pisikeses topsikeses, et meie majandus on 5% juures ülekuumenemisohus, on selge, et midagi ei muutu paremaks. Pole vahet milliseid poliitinimeste komplekte me Pilvepiirile valime, kui nende mõte on kipsis, siis on kogu ühiskond kipsis ehk  depressioonis.
Just seepärast peame leidma sellise komplekti reeglimurdjaid, kes ei nikerdaks „megaülesandega“ kuidas meie tootlikkust tõsta 75%lt EL keskmisest 80%-le, see on lineaarne allakäigutrepp, vaid neid kes pakuvad meile teiega luua keskkond, kus tootlus oleks 150%. Kõik muud lubadused on nagu „Põdrakakapirukas maitseb ikka nagu põdrakakapirukas, ükskõik kui palju suhkrut sa sellesse paned“ (J. Wwsley, Rawles „Patrioodid“ II Ersen 2015 Lk 123)

Vaat selline on poliitbörsi seis enne börsi (valimiste) avamist. Teeme oma pakkumised. Ja ärme unusta, et siiani on meil koos seda tehes läinud kokkuvõttes hästi. Uskumatult hästi.


Järgneb ….

Targutusi:
                                                                                                                        
        Tinn „Lääne tsivilisatsioon ja Euroopa tupikseisust“  Tammerraamat 2013

LK 26 „ Ärgu astugu siia sisse keegi, kes ei tunne geomeetriat.“  Platoni moto oma Akadeemia uksel.
Lk 118 „Liberaalide jaoks oli kõige tähtsam vabadus, eeskätt ettevõtlusvabadus. Riik ei pea segama äritegemist. Viimane on aluste alus, juba John Locke (1632-1704) tuletas meelde, et „Parnassil pole kullakaevandusi.““

I.Tidd, J. Besssant, K. Pavitt „Innovatsiooni juhtimine” EAS ja Pegasus 2006

Lk 498 „„Microsofti ainus tootmisvara on inimese kujutlusvõime” (Bill Gates)”
Lk 499 „Paljud leiutised nägid ilmavalgust õnnelike juhuslike avastustena /…/.  Kuid nagu Louis Pasteur täheldas: „juhus naeratab vaid sellele, kelle vaim on valmis”, ning me saame ära kasutada loomeprotsessi mõistmist, et aidata valmis seade tingimusi, kus sellised „juhused”  võivad aset leida.”

V. Suvorov. „Vanakuradi vanaema“ Tänapäev 2015

Lk 163 „Viia rahvas tuleviku poole, milles igaüks hakka saama vajaduste kohaselt, võisid ainult paadunud lurjused või lootusetud napakad. Nende äärmiste punktide vahel asetses enamus sellest võitjate jõugust (resp. Karjast): kuritegelikud lollpead.“
Lk 186 „Nõukogude Liidu ja kogu sotsialistliku leeri rahvad mõistsid: me jääme maha ning     s e a l on elu parem. (…) Mis siis teha? Tarvis oli midagi välja mõelda, et seal muutuks sama halvaks kui meil. Või isegi halvemaks. Selleks tuli Lääne-Saksamaa panna sotsialistliku arengu teele, langetades selle elatustaseme Ida-Saksamaa standarditeni, aga veel parem – Nõukogude Liidu tasemele või veel madalamale.“

No comments:

Post a Comment