Saturday, February 23, 2019

5. Poliitilise looma söötmine Anno 2019. Rahajutt V1. Jõuline/Jõuetu raha



OSA 5 

Raharaamat: köide I

 „Esimesena tekkinud universaalne kord oli majanduslik: see oli rahaline kord. Teisena tekkinud universaalne kord oli poliitiline: see oli imperiaalne kord. Ning kolmandana tekkinud universaalne kord oli religioosne: see oli universaalsete religioonide – budismi, kristluse ja islami – kord.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk 224)  „Alustan seda lugu kõigi aegade suurima vallutajaga, kes ilmutas ääretut vastupidavust ja kohanemisvõimet, muutes inimesed oma andunud järgijateks. See vallutaja on raha. Inimesed, kes ei usu sama jumalat või ei allu samale valitsejale, on enam kui varmad kasutama sama raha.“ (lk 225)  „Filosoofid, mõtlejad ja prohvetid on raha tuhandeid aastaid poriga loopinud ning nimetanud seda kogu kurja juureks. Tegelikult on raha aga inimese sallivuse tippsaavutus. Raha on palju eelarvamustevabam kui keeled, riikide seadused, kultuurikoodid, religioonid ja sotsiaalsed tavad. Raha on ainuke inimese loodud usalduslikkuse süsteem, mis suudab ületada pea igasuguse kultuurilise lõhe ning ei diskrimineeri kedagi tema religiooni, soo, rassi, vanuse või seksuaalse orientatsiooni tõttu. Inimesed kes üksteist ei tunne ega usalda, saavad tänu rahale edukalt koostööd teha.“ (lk 241).
Vaat selline lugu, just seepärast vaatame põhjalikult ja täie mõnuga raha mõju, selle kasutamist ning selle jõudu ja jõuetust poliitturul.

Raha jõud? Jõuetu raha?

Seega raha võiks olla järgmine mõjur poliitturul.  Raha peaks mõjutama ja  loomulikult mõjutabki kõiki turge sh poliitturgu, sest raha mõjutab kõike. Raha on lihtsalt vabalt konventeeritav kokkuleppeline energiaühik. Ega asjata ei öelda, et raha paneb rattad käima.  Küsimus on pigem selles, milline raha mõjutab ja milline mitte valimisprotsesse. Suur osa rahast, mida me avalikult (näiteks reklaamides) näeme ei mõjuta eriti, pigem on loodud müüt mõjutamisest. Raha tegelik mõju poliitikale ja Pilvepiiri valimistele on kindlasti märkimisväärne, kuid hulka vähemmärgataval moel, kui seda on poliitreklaam.

Kulutamine, kui prestiiži mõõdik?

Miks peaks poliitreklaam valimisi mõjutama, sellest pole ma pole kunagi sotti saanud. Põhjuslikku seost ei näe. Võib-olla on see minu viga, ei tea. Mulle tundub mõttepojuke, et  kes rohkem kulutab, see võidab, üpris jabur. Võib ju arvata, et oleme sammukese edasi arenenud Liivi sõja aegsest moraalist: „Ajastu moraaliks oli: mida kõrgem seisus, seda suuremad pidid olema ka väljaminekud, sest mitte kaupmeestele ja bürgeritele omane kasinus ning kokkuhoid, vaid võime ja lausa kohustus kulutada iseloomustas väärikat aadlimeest ning tagas talle hindamatu prestiiži. Öeldu kehtis seda enam, kui oma staatust tuli demonstreerida teiste valitsejate palge ees.“ (M. Laidre „Domus Belli“ Argo 2015  Lk 367)  
Ma pole kunagi aru saanud pidukondade poolt kulutatud rahade ja häälte arvu vahelist põhjuslikku seost. Kui niimoodi vaadata, siis Brasiilia nüüdne president ei oleks mitte mingil juhul pidanud saavutama võitu.  Tänapäeval tehakse palju asju vabatahtlike ja sotsiaalvõrgustiku kaudu, on odavam ja tõhusam. Sama meetod oli kasutusel ka juba Obama presidendikampaania ajal, ei midagi uut.  Mingil konverentsil väideti, et eduka poliitreklaamina toimib „juhuslikult“ kuuldud kuulujutt. Mõte selles, et kaks kampaaniainimest saadetakse näiteks tipptunnil metroosse, kus nad esitavad siis poolvaljuhäälselt intrigeeriva dialoogi ühe või teise pretendendi poolt/vastu. Kuna tubateater (pigem metroovodevill) jätab usutava mulje, siis läheb see iseenesest liikvele. On nippe, mis nii või teisiti mõjutavad inimeste käitumist ja seda ilma suure rahata.  Kuid kas ma valiksin suure mehe, suurest pildist lummatuna  Pilvepiirile? Tubli maadleja? Aga miks peaks valima maadlejat seadusandjaks? Seadustega ei ole vaja maadelda, seadusandja peab mõistma seaduse mõjusid ja mis eriti tähtis, nende koosmõjusid. Ka kõrval- ja järelmõjusid. Seadusandja töö on üks ütlemata raske ja keeruline töö, mida oleme  hakanud unustama kogu kireva tühikargamise taustal. Muidugi, võib see mõne meelest meelelahutusüritusena tunduda normaalne, et maadlejad arendusnõukogudes, filoloogid ehitavad raudteed ja  rahvusooperit karjatavad selle  nõukogus kitsekasvatajad, kuid … Kuid Seadusandjas? See ei ole normaalne, see on ohtlik. Meile peaks olema õpetuseks Maunaste juhtum, mil valijad lootsid minna reisile seadusandjaga, kuid takerdusid neljaks aastaks jaamapuhvetisse. Piinlik raiskamine.

kulutavad pole peaaegu mingit tähtsust!

Minu pärast võivad postide otsas olla kui palju, kui ilusad tingnäod (kuigi sel korral on näod kuidagi suuremad, kuidagi kurjemad, kuidagi … ülalt alla vaatavad, et mida sina mutukas siin koperdad jalus)  siis kindlasti ei mõjuta need minu valikuid. Nii, et maha visatud raha? Võib-olla mitte. Miks võib-olla mitte? Sest viimase aja pidukondade rahastamistrikitamised panevad mõtlema, mitte niivõrd sellele, kellelt ja millisel eesmärgil raha tuleb, vaid pigem on huvitav küsimus, kuhu ja kelle rahakotti see siiski settib? Eks ole huvitav küsimus.
Tegelikult ei panustata valimistesse lihtsalt niisama. Ameeriklased annavad sellise usutava selgituse: „“Suure tõenäosusega annate valimisvõitlusse oma panuse ühel juhul kahest: kas siis, kui rebimine on äärmiselt tihe ja te usute, et teie raha võib tulemust mõjutada , või siis, kui üks kandidaat on üsna kindel võitja ning teie soovite aupaistest osa saada või tulevikus mingit sorti erikohtlemist saavutada.  Mitte mingil juhul aga ei panusta te kandidaadile, kes üsna kindlalt kaotab. (…) Seega saavad parteide esinumbrid ja uueks ametiajaks kandideerijad palju rohkem raha kui kesisemate võimalustega kandidaadid.“ (S. D. Levitt, S. J.  Dubner „Freakonomics. Hullumajandus“ EE kirjastus 2008 lk 8)  „ Üllatus on järgmine: summal, mille kandidaadid kulutavad pole peaaegu mingit tähtsust. Võitjakandidaat võib kulutada poole vähem ja kaotada vaid ühe protsendi häältest. Samas võib kaotav  kandidaat oma kulutused kahekordistada, ent tulemuseks on ikkagi vaid üks protsent lisahääli. Poliitikas ei ole tähtid see, kui palju sa valimistel kulutad, vaid see, kes sa oled. (…) Osa kandidaate mõjub hääletajatele loomupäraselt ligitõmbavalt ja teised lihtsalt ei mõju ning ükski rahasumma saa seda oluliselt muuta.“ (lk 9). Nagu hoomate põhjuslik seos raha kulutuse ja võidu vahel puudub. Seos on hoopis mujal, edukas või populaarne kandidaadil on lihtsalt rohkem toetajaid, kes panustavad võitu. Kaotajal, kelle karisma, usaldusväärtus või visioonid ei küüni võiduni … Mida temal teha on? Kuidas seletada kaotust? Muidugi sellega, et võitjal oli rohkem raha, kuid „rohke raha“ on tagajärg, mitte põhjus. Meilgi kiputakse seda pisiasja segi ajama. Nagu Europarlamendi üksikkandidaatlased on näidanud, tuleb olla karismaatiline ja nutikas, mitte rahakas. Ehkki ka raha ei sega.

Laastav rahakulutus ja järelmid

Pühendumine vaid rahale võib olla nii kandidaadile kui pidukonnale laastav, mida on veenvalt tõestanud viimaste aegade pidukondade laenuskandaalid. Kuid selleski pole midagi uut: „Valimiskampaania korraldamine võis Roomas olla päris kulukas ettevõtmine. Meie ajaarvamise eelseks 1 sajandiks oli see omandanud omamoodi pillava helduse, mida pole kerge eristada altkäemaksude andmisest. Panused olid kõrged. Mehed, kes edu saavutasid, oli võimalus oma kulutused ametisoodustustega tagasi saada, olgu seaduslikult või mitte. Läbipõruja – ja sarnaselt sõjas lüüasaamisega oli neid Roomas palju rohkem, kui tavaliselt tunnistatakse – langes üha enam võlgadesse.“ (M Beard „SPQR“ Varrak 2017 lk 26).

Ja kuigi eelnevatest USA näidetest võib jääda mulje, et raha ei mängi valimiste tulemustes mingit rolli, siis päris nii see ka ei ole. See Rooma aegne kirjelduses tundub nii mõnigi tuttavlik paralleel tänapäevaga. Ühest küljest usutakse ikka veel, et võidab see, kes rohkem kulutab, kuid kuidas on selle teise poolega ehk „võimalus oma kulutused ametisoodustustega tagasi saada, olgu seaduslikult või mitte.“? Mnjah, õnneks on meie õigusruum niivõrd paranenud, et tagantjärele midagi eriti ei susserda, mis ei välista, at susserdatakse …  ettepoole  ehk kompenseeritakse õigusliku sirmiga seda mida normaalselt ei peaks kompenseerima, sõlmitakse lepinguid, lülitatakse üha uusi majandusvaldkondi välja eraalgatuse valdkonnast, tuues selle bürokraatjamaailma pärusmaaks ja lõputuks söödakünaks (või oleks paslikum pidulauaks?). Kui kellelegi midagi meenub, siis tegemist on puhtalt kokkulangevusega.  Kui ikka kompassi kõrvale tugev rahakamakas panna, siis hakkavad ka kõige kangemad valimiskompassid põhjasuuna asemel kiskuma rahamagneti poole. „ (…) Poliitika on nagu sõda. Siingi on võiduks vaja kolme asja, Esimene on raha, teine on raha ja kolmas on raha.“ (R Dallek „John F. Kennedy“ Varrak 2004 lk 136). Ehkki raha mängib valimistel kindlasti suurt rolli, siis  reklaamiraha osatähtsus on selgelt ülemüstifitseeritud.
Teisalt on kampaaniaraha vaatamata sellest mahuliselt rääkimisest  „Freakonomics. Hullumajandus“ arvates vähetähtis kulutus: „Aga kuidas on lood valimiste aabitsatõe teise poolega – et kampaaniale kulutatud rahasummad on sündsusetult suured? Tavalisel valimisperioodil, mil käimas on presidendi, senati ja esindajate koja kampaaniad, kulutatakse terve aasta kohta umbes miljard dollarit. See tundub väga suure rahana, kuni võrdlete seda millegagi, mis tundub demokraatlikest valimistest vähem tähtis. Sama suure summa kulutavad ameeriklased aastas närimiskummile.“ (lk 10)

Ülalpeetavad, dotatsioonipidukonnad

Siiski on see, et meie teiega maksame kinni pidukondade kulutused kuidagi … Ei leiagi kohe viisakat väljendit. Võib-olla kohatud? Kui mõelda, et pidukondlased ei kipu maksa oma tinglikku või sümboolset  pidukondlasmaksugi, küll aga maksavad vabatahtlikult golfiklugi, pilaatese ja viskiklubimaksu, siis mis siis tegelikult välja tuleb? Saite juba aru? Ei saanud? Meie teiega (kõik mittepidukondlased) maksame pidukondlaste pidukonnamaksu, et nemad ei peaks maksma pidukonnamaksu. Oeh! Eks ole veider konstruktsioon.
Kuid see pole selle kohatu süsteemi ainuke probleem, see on kõigi sellest tulenevate probleemide juur. Kuigi meil püütakse selgitada, et eelarvest pidukondade rahastamine on õiglane, sest siis nad ei sõltu annetajatest, siis tegelikkus on ju hoopis teine. Riigieelarveline finantseerimine on vaid nn baasfinantseerimine, ülejäänud tuleb ju ikkagi kokku … laenata, meelitada ehk nii nagu eelarvest tule raha, on ka „meelitatud raha“ mittetöise päritoluga. See lihtsalt tuleb või ei tule. Nad on ülalpeetavad! Häda on selles, et (pidukond ei ole enam ühesuguste huvidega inimeste klubiline üritus, kus igaüks oma klubikulud kinni maksab) pidukonnast on saanud elatusvahend. Ja see on juba tõesti kohatu.
Poliitinimesed on sattunud kahekordsesse lõksu, ühest küljest olenevad pidukonnad ise annetajatest ja teisalt oleneb iga poliitinimenne sellest kui kaua ta pidukonna, Dr Riigi või Pilvepiiri palgal on. Sellest ringist väljapool … Sellele ei taha keegi mõelda. „Nad peaksid hakkama elama nagu ülejäänud maailm – justkui rahal oleks mingi tähendus ja ei saaks lihtsalt minna ja osta, ükskõik mida kuradit sa tahad, ükskõik millal aga heaks arvad. Missugune talumatu mõte.“ (J. Belfort „Wall streedi hunt“  Tallinna Raamatukirjastus 2016 lk 242). Paljudel poliitinimestel pole tagalat, kuhu minna …

„Igal vabal inimesel peaks …“

 Probleem pole uus, tasakaalu otsimine poliitilise ametikoha ja sõltumatuse vahel on alati aktuaalne olnud. B. Franklin, üks USA Põhiseaduse koostajaid, kirjeldas seda niimoodi:  „Juba 1754 aasta Albany kongressil oli ta kolooniate liidu kavas ette näinud, et Suure Nõukogu liikmetele ei tohiks anda „liiga suurt palka, et see ei ahvatleks mittesobilikke inimesi kasu pärast end sellele kohale sokutama.” Edaspidised kogemused Inglismaal veensid Franklinit, et kõrged palgad riigiteenistuses on valitsuse korrumpeerinud ning lahutanud ühiskonnast, mida ta pidi teenima. Nagu selgub tema 1789naastal kirjutatud testamendilisas, oli ta veendunud, et põhjustel, mis ta on ära toonud ühes osariigi põhiseaduse punktis, „ ei tohiks demokraatlikus riigis olla tulutoovat riigiteenistust.” „Kuna igal vabal mehel peaks sõltumatuse säilitamiseks (kui tal pole piisavalt vara) olema mingi elukutse, kutsumus, tegevusala või talu, mille toel ta võib ausalt elada, ei ole tulutoova riigiteenistuse loomine tarvilik ega kasulik, vaid selle tavapäraseks tulemuseks on ametisolijate ja sellele ametile lootjate seas vabadele meestele sobimatu sõltuvus ja orjameelsus; ning teiste inimeste seas lõhestumine, riid, korruptsioon ja korralagedus. Aga kui keegi kutsutakse riigiteenistusse ning see kahjustab tema eraasju, on tal õigus mõistlikule hüvitusele: ja kui mõni riigiamet muutub palkade tõstmise läbi sedavõrd tulutoovaks, et paljud inimesed hakkavad seda ametikohta taotlema, peaks seadusandlik võim palka vähendama.” (S.  Morgan „Benjamin Franklin” Kunst 2004 lk 276). Nagu hoomate pidas Franklin saadikute sõltumatust, tõelist, mitte deklaratiivset, ülimaks väärtuseks, riigiasjadega tegelemise eelduseks. Lausa aluseks.

Kõrval- ja järelmõjud

Kõige eelnevaga, kui kaasneva pahega võiks kuidagi leppida, kuid see, et poliitinimesed ise ei pea teenima võistleval turul oma ülalpidamiseks ega katma oma kulutusi, on moonutanud ka nende suhtumist meie rahasse a´la võtame kuskohalt tahame (aga meie sissetulekud ei moodustu dotatsioonist), võtame kellelt tahame (ühed ARVAVAD, et võtame diisliaktsiisist ja majutuskohtade käibemaksust, teised et napsuaktsiisist ja maamaksust, kolmandad, et varamaksust) ja anname kellele meeldib. See, et ikka rohkem majandusvaldkondi koondub riigi otsese juhtimise alla läbi „de-erastamise“ ja üha rohkem teenuseid muutuvad „tasuta“, hirmkalliteks  teenusteks (mis tähendab, et selle teenuse eest ei maks mitte teenuse tarbija vaid need kes ei tarbi) on otsene tulem poliitmaailma juurtasandil pidukondade kohatust rahastamisest. Dotatsioonil elaja mõistab vaid dotatsioonil elamist, söötmist, mitte osalemist konkurentsis ja loovuses. Kinnine ring, need kes ei teeni vaid saavad, ei oska hinnata ka teenitud raha väärtust. Nii tekkivadki ulmelised valimislubadused ja täiesti tühja läinud investeeringud. Kuid igal rahapabulal on ka alternatiivkasutus, mõistlik ja tõhus kasutus.
Äris käib asi niimoodi, et: „Sinu saatust hakkab määrama see, kui hästi oskad paigutada oma nappi raha ja piiratud vara. Ning parim viis otsustada, kuidas oma raha ja vara paigutada, on läbini selgeks saada alternatiivkulu tagajärjes iga otsuse juures, mida võiks mistahes olukorras langetada.“ „Alternatiivkulu puhtalt majandusteoreetiline tähendus keerleb selle ümber, et kui sa kulutad teatud summa (näiteks 50 000) mingile asjale (näiteks villimisliinile), siis pole selle tagajärjel lihtsalt su pangaarve 50 000 võrra lahjem, vaid sa ei saa seda 50 000 enam mujal kasutada. See on see 50 00, mida sa ei saa kulutada uue restorani avamisele, lisatööjõule ega kontoripinna suurendamisele.  Niisiis on täiesti loogiline kulutada raha ja hankida villimismasin, kuid sul tuleb otsustada, kas seda raha saaks kulutada kuidagi paremini, et see aitaks tegevust laiendada. Minu toodud näites oli villimisliini loobumiskuluks see, et kadus võimalus avada uus baar, soetada uued kääritamistõrred või laiendada kontoripinda.“ „Õpi piiranguid armastama ja tee endale selgeks, et väikeettevõttes on kõik vahendid piiratud. Võta alati kõigi vahendite (mitte ainult raha) juures arvesse nende loobumiskulu ja vali kasulikum kurss, mida mööda purjetada helge tuleviku poole.“ (James Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016 lk 97). Vaat niimoodi.

Tegelik elamatus: kuhtuge kiirelt, sündige väheselt?

Millise võiksid olla alternatiivkulude näited Pilvepiiri tasandil? No näiteid on kahjuks palju, mis ajavad karva turri, kuid võtame kõige ilmsema näite, üldtuntud, kuid millegipärast siiani tolereeritud kulutuse enh  Pilvepiiri „katuserahade“ 30 mil EUR jagamine. Selle jagamiseks leidus hunnituid ja hunnitult põhjendusi (Huvitav, kas hunnitu, tuleneb sõnast hunn? Sellisel juhul oleksid põhjendused täiesti mõistetavad.). Tegelikult on katuserahade värk üks piinlik egotripi demonstratsioon egotrippide pikas reas. Miks?
 Kõik selgub võrdluses. Mullu kogus T. Tänavsuu veetud fond „Kingitud elu“ rekordilised 2, 73 milj EUR, millest said abi 300 inimest. Mida need arvud ütlevad? Esiteks, et meie inimestel on nii empaatiavõimet, kui omavad algatusjulgust ja lahkust, sest 2,73 milj EUR kogunes just lahkusest. Teiseks olid need 300 inimest kes fondist abi said jäänud ilma Pilvepiiri kõige elementaarsemast empaatiailmingust, ütleme põhilisest inimõigusest – õigusest elule. Ütleme nii, et jäid ilma nende inimlikkusest, kes kogu aeg suuliselt võitlevad inimeste õnne ja õiguste nimel. Enamasti isetekitaud ja veidrate õiguste nimel. 30 milj EUR tuulutati katustele, parkidele ja basseinidele, mille saajatel (osadel juhtudel ilmnes) polnud isegi aimu, et neil selline vajadus on. Oeh, 30 milj katuseraha on 11 kordne kodanike heategevuslik panus, selle eest oleks saanud ju päästa 3300 elu. Aga näe Pilvepiir ei raatsinud kinkida elu, kinkis … katuse. Neile kes ei vajanud.
See on täiesti selge alternatiivkulu (üks) näide: inimese elu või poliitinimese egotripp. Kui teile see alternatiivkulu ei meeldi võrdleme millegi muuga. Mõelge alternatiivile, kui Dr Riigil oleks raha tõhusa kasutamisega hoidnud ära 3000 kaduvikku kadumist? Kuidas see oleks mõjutanud meie rahvaarvu? Edasi…

Mullu alustati heategevuskampaaniat «Aita päästa elu!» sügavalt enneaegsete laste stabiliseerimislaua ostmiseks. Heategevuskampaania  eesmärgiks oli annetajate abil koguda 30 000 eurot stabiliseerimislaua soetamiseks. Läks korda, jällegi panid empaatiavõimelised heatahtlikud inimesed õla alla, sinna, kus Pilvepiir oleks esmajärjekorras pidanud investeerima arvestades meie demograafilist olukorda, kuid mis läks katuserahade jaoks. Koguti lausa kahe laua jagu. Mida see alternatiivkuludena tähendab? Seda, et Pilvepiiril oli võimekus soetada lausa 100 stabiliseerimislauda. Aga ei raatsinud, sest … Oot, oot,  kes see rääkis, et meil pidi olema demograafiline probleem (jälle kena eufism kriisi kohta), sest lapsi sünnib vähe? Kummaline. Kui niimoodi arvudele otsa vaadata, siis tundub, et Pilvepiiri tegude moto on … hirmuäratav. Kuid nii see on, et kui ise raha ei teeni, siis ei oska sellega ka ringi käia. „Muskie (Senati eelarvekomisjoni esimees) oli liberaaldemokraat, aga ühtlasi kõva käega maine`ilane. „Maksumaksja raha pillamises pole midagi liberaalset, „ kuulutas ta.” („Proua välisministri Madeleine Albrighti memuaarid” Sinisukk 2004 lk 72)

Kuid  asi pole mitte ainult katuserahades vaid Dr Riik ei tee vahet sellel kus meie ühise raha investeering võiks olla tõsiseltvõetav samm astendatud majanduse suunas või lihtsalt isikureklaam ja ühiskonnale kulu. Vaatame, milleks meil raha jätkub? No näiteks oli aeg, mil raha jagus elektriautode ostu toetuseks ja mitte ainult toetuseks vaid suureks toetuseks. Toetust said taotleda era- ja juriidilised isikud ning toetusmäär oli kuni 50% elektriauto soetamise hinnast või liisingu esmasest sissemaksest, kuid mitte rohkem kui 18 tuh EUR. Püha müristus, 18 „tuhhi“ akutoetust on alternatiivina umbes sama palju, kui kaks korralikku/ökonoomset tänapäevast autot. Aastatel 2011-2014 eraldas KredEx neid toetusi kogumahus 10,5 milj EUR, seega keskmine toetuse u 16 500 EUR.  Tore ju? Või alternatiivkuluna mitte nii tore? Meenub, et tol ajal oli ühe haigla lastefond rõõmsameelselt ja tänulikult teatanud, et nad on saanud kokku u 14 tuh EUR ka mingi vastsündinutega seotud seadme ostuks. Seega pole see võrdlus mitte elektriautode vastu suunatud, need tulevad niikuinii, ainult alternatiivkulude seisukohalt peame me tegema investeeringuid õigel ajal, õiges järjekorras, mis tähendab, et oleksime „autu-ullusega“ ootama niikaua, kuni akude hind jõuab laiatarbehinnani nagu täna on mobla hind. Alternatiivkulude seisukohalt oli elektriautode (sh Teslade jt luksuslikud el autod) ostu toetamine nonsenss. Kahju tekitamine ühiskonnale. Priiskamine. Kuna me ise ei tooda elektriautosid, siis tegelikult tuleb välja, et teeme oma vähese raha eest reklaami maailma suurtootjatele. Neile tasuta! Nii võib kasutada (loe raisata) vaid võõrast, mitte oma palehigis teenitud raha. Mis peamine „(…)  pead toimetama rahaasjadega sama ettevaatlikult, nagu kapten Konkskäsi vahetaks kontaktläätsi. Üks koht, kus sa ei tohi kaost sallida, on ettevõtte rahaasjad. Hoogsa kasvuperioodi ajal pead aru saama, et tulu eksisteerib vaid paberil ja kiire kasvu ajal kasvab vajadus käibekapitali järele üle mõistuse. Kui sa ei suuda neid vajadusi täita, on mäng läbi. Samuti pead olema eriti hoolikas oma kasumit kaitstes.“ (James Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016 lk 214)

 Sülekoer rahvusloomaks

Kuid niimoodi poliitinimesed mõelda ei oska. Kahjuks. Meie rahvusloomaks on hunt. Vana teada tõde on et hunti toidavad jalad. Pidev tegevus ja planeerimine, noh. Kuna pidukondade rahastamine on valedel alustel (see tähendab, mitte pidevas tegevuses vaid almuslikul dotatsioonil), siis kaob ka ettevõtlikkuse ja loovuse säde sellest eluvaldkonnast.  „Hundid plaanivad oma rünnakuid nagu sõjaväeüksus, sest teavad, et ilma plaanita jahile minek pole mitte ainult energia raiskamine, vaid ka ohtlik. Seepärast on plaani oluline koostisosa riskide hindamine. Hundid peavad ju tapma ilma ise surma saamata.“ (E H. Radinger „Huntide tarkus“ Tänapäev 2018 lk 114). Vaat selline lugu, kuid meie hunt on muutunud kodukoeraks, ei planeeri, ei pinguta. Jaa-ah hunti toidavad jalad, koera peremees. Võib-olla peaksime siis uueks poliitiliseks loomaks valima hoopis koera? Sülekoera? Ei tahaks? Kuid niimoodi juhtub, kui süsteemi ehitada valedel alustel. Kui ise „saad raha“, mitte ei teeni seda, siis ei osata seda ka kulutamisel hinnata, mida näitab kujukalt ka üha suuremad ja absurdsemad valimislubadused. Õigem oleks vist öelda valimispistised. Täiesti süüdimatult jagatakse raha, mida teised teenivad, lootes tänulikust valimiskastipäeval, kuid tuletagem meelde iidseid kogemusi:  „Tema raamaturiiuli kohal oli tahvel Vana-Kreeka aforismiga: „Pole kindlamat vaenlast kui tänamatu abisaanu.““ (J. Angelos „Täielik katastroof“ Tänapäev 2016 Lk 155). Niisiis …? Mida saavutati? „Tänulikkuse“ taastamiseks tõstate andmisdoosi kahekordseks?

Järgneb ...

Targutusi:

R. Service „Spioonid ja komissarid” Varrak, 2014

Lk 83 „Ta pani tähele, kui puhas oli Riia, võrreldes Venemaa linnadega. Läti avaldas muljet, aga kui ta jõudis lõpuks Eidkunenis Saksamaa pinnale, tabas ta silm kohe peaaegu täieliku pori ja tolmu puudumise. Isegi Saksamaa maapiirkonnad paistsid silma  ja seda juba enne Berliini jõudmist. See linn oli tema silmis ülima modernsuse kehastus. Kutuzovile (1920 a.) oli kõik selge: „Siit algas Euroopa.” Enamlaste ettekujutuse Euroopa oli pool Läänest, mille teine pool paiknes Atlandi ookeani taga Põhja-Ameerikas.”

Lk 85 „ Enamlaste tähtsaimad ideed olid tõeliselt suurejoonelised. Neile meeldisid linnad, tööstus, proletariaat ja riiklik planeerimine. Nad uskusid, et kogemusi saan jõuga kehtestada. Nad kiitsid korda ja kontrolli. Nende prioriteet oli pakkuda enda arvates tsivilisatsiooni põhivajadusi: töö, tervishoid, sotsiaalne kindlustatus, toit, peavari ja haridus. Nad olid arvamusel, et teavad kõike paremini kui rahvas, kelle hüvanguks nad tegutsesid. Lõpuks – ja see lõpp pidi enamlaste meelest lähedal olema – pidi rahvas nende tarkust mõistma ja tunnistama”



No comments:

Post a Comment