Thursday, November 29, 2012

„Isesüttimise” seadused ja „Buldooserinimesed”


 

 

 
Lugesin möödunud nädalal uudist selle kohta, et kesklinnas süttis ajalooline hoone. Nojah, selles uudises ei olnud mitte mingit uudisväärtuslikku, sest seesama hoone oli käesoleval aastal juba kolmel korral süttinud. Täpselt nagu selles anekdoodis, mil ohver  pussitas ennast ise selga ja siis kindluse mõttes viskus veel kahekümne kolmel korral noa otsa. Tõsiasi on et see paljude meelest „lobudik” on kultuurimälestiste nimistus ja selle säilimist arvestati ka kvartali arendusprojektide koostamisel. Aga ei ühti, kui ala on väärtuslik kõrghoonete rajoon, ei aita mitte mingid muinsuskaitseseadused, planeerimisseadused, ehitusseadused ja sajad teised seadused, seal hakkab tööle „Isesüttimisseadus”. „Isesüttimise seadus”  hakkab tööle lausa iseenesest.

 
Pidevas seadusloome tuhinas kipume ka seaduste ja regulatsioonide esialgse eesmärgi silmist kaotama. Ühest küljest lisatakse ikka uusi ja uusi piiranguid ehk kui liikluses märk ei aita, paneme veel ühe märgi, parem kui kaks. Sellises õigusreostuses ei jäägi Inimesekesel muud üle, kui kasutada tervet mõistust ja tavasid, sest kõiki märke lihtsalt ei jõua jälgida. Seadusloome on nagu lehesadu metsas, lehed muudkui langevad ja langevad ja niimoodi aastate viisi, mis tekitab meie teema puhul regulatsioonide ladestumise. Teisest küljest kaotame vahel orientiiri, mis asi milleks sai loodud. Kas selle prügihunniku alt midagi veel välja paistab ? Või on see muutunud vaid rammusaks kompostihunnikuks prokuröride ja advokaatide tööpõllul? Sellisest vaatevinklist tuleks vaadata ka  „isesüttimise seaduseid”, need on sellised seadused, mis tehakse kõrgete ideaalide/väärtuste säilitamise eesmärgil, kuid mis oma olemuselt võivad sisaldada  ebaloomulikkuse komponente. Kõik see, mis pole loomulik, nii nagu vesi voolab alati mäest alla, vajab teostamiseks eraldi ressurssi ehk siis tuleb selle saavutamiseks kasutada kas sundi, energiat või raha. Ebaloomulikus regulatsioonis on sama nagu vee ülesmäge pumpamine, see on võimalik, kuid vajab vastavaid ja kohaseid vahendeid. Kui me teeme seaduse ja ütleme, et selle seaduse eesmärgiks on vesi mäest üles juhtida, siis iseenesest seda ei juhtu. Üks näide võikski  olla muinsuste kaitsega seotud regulatsioon. Olles ise ajaloohuviline, olen igati huvitatud muinsuste mõistlikust säilitamisest. Kuid kas me pole latti liiga kõrgele asetanud? Mõtlen, kas õpetaja Lauril polnud mitte õigus, kui ta ütles oma õpilasele, et kui kogu rehkendust ei jõua teha, tee pool. Kui muinsuskaitse säilitamise eeskirjad poleks nii karmid, oleks meil mõnigi uhke ehitis säilinud, aga mitte aastakümneid venitatud nende taastamisega ehk tegelikult on oodatud ja saavutatudki  nende täielik lagunemine. Inimesi on kahte liiki: ühed on hulluse ja narruseni vanavara „ülesputitamise ja taastamise usku” ja teistele on vanavara vaid vana vara, vana ja kasutu rämps, mida kõige paremini ravib buldooser. Nende esimestega  ei ole mingit muret muinsuste säilitamise seisukohalt, seal toimib vee loomulik liikumine allamäge. Isegi kui me neid keelaksime, leiaksid nad, kuidas vähemalt mingit palgijuppi säilitada ja vana naela eksponeerida, ise õhetades õnnevärinas. Nagu oleksid siin ja praegu terve universumi päästnud või vaarao aardekambri leidnud. Probleem on just seda teist liiki inimestega, kelle jaoks vanavara ongi vana vara, mis tuleb kui prügi ära visata, maha lõhkuda või ära põletada. Ja siin hakkabki tööle „isesüttimise seadus”. Inimene, kes on ju looduse kroon, leiab harilikult ikka mingi lahenduse. Lahendus võib olla kahesugune: esiteks eimidagi tegemine ehk asjast jääbki järele vaid könt või juhtub asjaga „õnnetus”, näiteks tulekahju, mille tulemusena jääb asjast jällegi könt. See „isesüttimise seaduse” idee, kui loodusseaduse idee, tuli mul paar aastat tagasi, kui ühel nädalal tuli kaks-kolm uudist, kui sellised muinsusväärtusega objektid „täiesti ootamatult” ja „täiesti juhuslikult” süttisid (ise). Kuna ma ise olen pigem seda esimest liiki Inimesekene (tahtsin kunagi isegi arheoloogiks õppida ja käisin väljakaevamistelgi), siis ma tean, kui palju vaeva, raha, aega ja bürokraatlikke takistusi mahutab endas üks selline vanavara päästmise projekt, kuid igal Inimesekesel ei jagu närvi, aega ja just raha kõigi nende raskustega rinda pista. Mõnest piirangust ei saa ma lihtsalt aru. Näiteks, kui Toompeal ei lubatud majadele katuseaknaid teha, et sealsed endised pööningud valgusküllasemaks teha. Rikkuvat vaadet. Lausa naljakas põhjendus, sest suuremat osa Toompea katustest saab vaadelda vaid lennukilt ja sedagi, arvestades kiirusi, vilksamisi ja mitteidentifitseeritava lindina. Ja samas kurdame, et vanalinnas ei ole elu. Pole elanikke. Kuid kes tahaks elada tänapäeval katusekorteris, kus on ninarätisuurune aken? Elu ongi üks suur kompromiss, seepärast peab ka sellistes regulatsioonides olema koht kompromissile vana ja tänapäevase vahel. Muide selliseid suurepäraseid kompromisse võime leida paljudes Euroopa linnades. Vanavara peaks rikastama meie elu, muutma selle mitmekesisemaks ja huvitavamaks, mitte segama meil elada. Teine küsimus on säilitamise ökonoomiline pool, ehk kuivõrd õiguspärane on panna Inimesekesele kohustusi, et ta säilitaks midagi, mis on küll tema omand (mitte riigi ega linna omand), mida ta oma vabal tahtel ei teeks või milleks tal vahendeid ei ole. Kui riik arvab, et inimene peab midagi säilitama, mida ta vaba valiku korral ei teeks ja mis talle endale tarvilik pole, kas ei peaks siis avalik võim  „isesüttimise seaduse” vältimiseks, selle objekti endale ostma või selle millegi säilitamise kulud katma? See jutt siin pole aetud kultuurivaenulikkusest vaid näitena, kuidas seadus toimib, kuidas ei toimi, kuidas toimib loodusseadus meie tahtest ehk kirjutatud seadusest erinevalt ja kuidas saavutada kompromiss tahte ja tegelikkuse vahel võimalikult minimaalsete kuludega. Muinsuskaitsjad on teinud tänuväärset tööd ja päästnud või aidanud säilitada meie ajaloo seisukohalt hindamatuid väärtusi, kuid kas iga kemmerg on ikka säilitamist väärt? Kas sellisesse tegevusse investeerimine on väärtuse säilitamine? Kuidas kaasata inimesi/omanikke, liitlasi, vabatahtlikult midagi säilitama, mitte hirmutades neid eemale sama elutute reeglitega, nagu on nende omandusse sattunud elutud müürijupid. Ja liitlased on tarvilikud, kohe hädatarvilikud, sest „Buldooserinimestel”  on alati jätkunud aktiivsust vanavara „ravitseda”. Aga , ei me ei otsi liitlasi, me püüame ikka rohkem ja rohkem inimesi muuta oma eluvõõraste regulatsioonidega muuta enese vastasteks, lükata neid „Buldooserinimeste” leeri. Selle asemel, et leida liitlasi ja saada sellega lisaressurssi muinsuste administreerimiseks ja säilitamiseks, püstitame endale ikka uusi ja uusi (täitmatuid) ülesandeid. Üks näitekesekene  elust enesest:  kahekümnenda sajandi ehitiste kaitse alla võtmise soov. Nii algatati 2007 aastal Eesti XX sajandi arhitektuuri kaitsmise ja väärtustamise projekti. Eesmärgiks oli välja selgitada arhitektuuri paremik, mis vääriks kultuurimälestiseks tunnistamist. Ühest küljest on mõte õige, kaitsta tuleb seda, mis veel võimalikult heas seisukorras on. Teisalt toimub see nn ühiskonnale head tegemine mitte meie ühise kokkuleppe alusel, et eelmise aastatuhande viimase sajandi viiekümnendate aastate viilkatusega maja on muinsusväärtus vaid grupi seltsimeeste otsustuse alusel ja elusate majaomanike arvel. Kuid küsimusele, kas majaomanikul oma omandi kohta ka mingit sõnaõigust on või mitte, saame tüüpilise bürokraatliku vastuse pilvepiirilt, et ärge kidisege, me teame ise, mis teile parem on. Ehk kui ka ekspertnõukogu peab hoonet mälestiseks tunnistamise vääriliseks, siis küsib muinsuskaitseamet hoone omaniku ja kohaliku omavalitsuse seisukohta. Tõsi, hoone omanik võib anda negatiivse seisukoha, aga kui tal ei ole mingeid argumente peale selle, et ta ei taha oma majarisu mälestiseks võtmist, siis teda ei pea kuulama. Kas tõesti Inimesekene, kes on ehitanud endale ja oma perele majakese andeka arhitekti projekti järgi, peabki oma elupäevad lõpetama muuseumis? Või mausoleumis?

Aga inimestele sindrinahkadele ei meeldi elada mausoleumis. Mida selliste inimeste kohta öelda? Oh neid rumalaid talupoja ratsionaalse mõtlemisega tüüpe küll! Rumalad ja pimedad ja visioonitud, no täitsa matsid oma plekk-katustega. Parafraseerides Juhan Liivi ütlust, et kui seda metsa ees ei oleks …, võiks öelda, et kui neid tobedaid inimesi, neetud majaomanikke  ees ei oleks oma arvamustega, siis me teeksime kõik õnnelikuks … Või mida öelda sellise regulatsiooni kohta? Kas see hakkab toimima? Kas repressioonidega? Kas see on Bürokraatiamaailma  katse  „endale töö loomiseks”

 

Äkki saaks neid asju  ajada hulka mõistlikumalt. Inimlikult noh! Võib-olla võiksid usinad seadusemeistrid enne seaduse kallale asumist lugeda … Ei, ei mitte mingisugust teist seadust või seaduse koostamise instruktsiooni vaid … Mark Twaini? Üks stiilinäide (M.Twain „Tom Sawer” Eesti Riiklik Kirjastus 1954. Lk 18). Jutu mõte on selles, et teismeline väänikas Tom on karistuseks saanud „võimaluse” plank lubjaga üle võõbata. Seda veel pühapäeval, mil kõik poisid on vabad, kui tuul väljal. Vaatamata Tomi nutikusele, ei õnnestu seda ebameeldivat tööd ka lellelegi teisele sokutada. Niisiis … „Varsti mööduvad siit vabad poisid kergejalgselt igasugustele veetlevatele retkedele ja nad heidavad palju nalja tema kulul sellepärast, et ta peab töötama, - juba see mõte põletas Tomi tulena.” …” Sel süngel ja lootusetul hetkel tuli tal äkki hea mõte, lausa inspiratsioon. Ta võttis pintsli ja hakkas rahulikult tööle.” … „Ben vahtis hetke ja ütles siis: „Hei ! Sa oled ankrusse pandud, mis?” … „Hei, vanapoiss; pandi tööle või?” … „ … Noh, ma ei tea, miks ei peaks see mulle meeldima, Seda ei juhtu ju iga päev, et üks poiss saab planku värvida.” ...
See näitas asja hoopis uues valguses. Ben jälgis iga liigutust, tema huvi kasvas järjest, töö hakkas talle ikka enam meeldima...
Tom pidi endale tunnistama, et maailma ei olegi lõpuks nii tühine. Ta oli enese teadmata avastanud tähtsa seaduse inimese tegevuses, ja nimelt: et panna meest või poissi mõnda asja ihaldama , on ainult vaja see asi raskesti kättesaadavaks teha. Kui Tom oleks olnud suur ja tark filosoof, nagu seda on selle raamatu kirjutaja, siis  oleks ta taibanud, et töö on see, mida inimene on kohustatud tegema, ja lõbu see, mida ta ei ole kohustatud tegema. Ja see oleks aidanud tal aru saada, miks kunstlillede valmistamine või sõtkeveski ümberajamine on töö, kuna keegli veeretamine või Mont Blanc`i otsa ronimine on ainult lõbu.”

Vaat niimoodi. Seega ökonoomne oleks kui kellegi omandi muinsuskaitsealuste objektide nimekirja võtmine oleks privileeg ja auasi. Sellisel juhul poleks see rõhuv kohustus, repressioonidega saavutatav häda ja õnnetus, mida tuleks rangelt järele valvata ja karistada. Nagu hoomate tekkib täiesti uus olukord, targad inimesed ütlevad selle kohta – paradigma. Tekkib partnerlus. Sellisel juhul, partnerlusena, preemiana, stiimulina regulatsioon tõesti toimiks. Ökonoomselt.

Nii, et valigem, kas ajada vett mäest üles, segada vett, kanda sõelaga vett või … lasta sel võimalikult loomulikul moel mäest alla vuliseda, kasutades sellest tulenevat energiat.


 

 

No comments:

Post a Comment