Kas üks vöötrada, selline tavaline ülekäigukoht, võib
olla millegi sümboliks, lausa mälestusmärgiks? Minu silmis on Draamateatri
reguleerimata ülekäik olnud alati kodanikuühiskonna sümboliks. See „sebra” on
olnud minu jaoks nii tähtis, et selle võib kirjutada lausa suute algustähega,
seega Sebra. Nüüd on ta siis reguleeritud/bürokratiseeritud ja avaldan siinjuures
sügavat austust kallile kadunukesele.
Ajakirjandus kubiseb hirmuäratavatest uudistest: olematu
liikluskultuur, ummikud, valesti parkimine, avariid, kiiruse ületamine jne.
Imestama paneb, et keegi veel üldse elus on ja liiklus ikkagi toimib. Milline
on siis tänane regulatsioonipraktika: laiendame tasulist parkimisala, vähendame
sõidukiirust, ehitame suuremaid ja väiksemaid takistusi teele (seda nimetatakse
kantseliidis hellitavalt liikluse rahustamiseks) ja muidugi paigaldame märke,
võimalikult palju märke ning kui see ei aita, siis lisame veel märke. Läbi
kõigi nende tõkendite on tõeline ime, et liiklus ikka veel toimib. Minu arvates
on see lihtsalt kivistunud bürokraatlik lähenemine: keelata, piirata,
kontrollida, karistada. Selline lõputu ja kasutu ringmäng. Lõputu ja
ebaefektiivne. Iga teenuse ostmise puhul, aga keelamine, reguleerimine ja
karistamine on teenus, peame esitama
kaks küsimust, kas me seda teenust ikka vajame, ehk mis on eesmärk, ja palju
see maksab. Esiteks peaksime vaatama, millised on meie eesmärgid ja kas need on
õiged eesmärgid. Teiseks, millised on meie vahendid. Eesmärgi õigsuse
väljaselgitamine on kõige tähtsam, sest järgides pseudoeesmärke, kulutame küll
vahendeid, kuid ei saavuta vajalikke tulemusi. Seega võiks eesmärgiks olla
turvaline ja sujuv liiklus, mitte liikluse rahustamine (loe: takistamine). Seni
on meil põhirõhk pandud just rahustamisele (kas enamik meie linna liiklejaid on
siis mingid hüperaktiivsed märatsevad hullud, keda on vaja rahustada?). Meie
käsutuses olevad vahendid võivad olla regulatiivsed, organisatsioonilised ja rahalised.
Siinjuures on oluline, et õigeid asju tehakse õiges järjekorras
Läbi analüüsimata otsused sünnitavadki meil liiklusesse veidrad
eksperimentaalsed, ebaesteetilised ja ohtlikud junnid, pätsid ning muud
piirangud, mille asemel oleks võinud investeerida sujuvusse ja mugavusse.
Mugavus on veel üks võtmesõna. On ju inimene mugav. Paljudesse kohtadesse oleks
mugavam sõita bussiga, kui autoga, kui … see buss käiks paari minuti tagant,
kui … ta sõidaks kogu aeg mööda ühistranspordirada (mitte
individuaaltranspordilt pihta pandud rada vaid spetsiaalselt planeeritud ja
välja ehitatud), kui ta … Unistada ju ikka võib. Rumal lugu on selles, et meie
siin unistame, ehitame rahustavaid tablette, teesulgusid, junnikesi, pätsikesi,
aga teistel käibki elu nii nagu meie … unistame. Vaatad, siis nukralt
Skandinaavia maade ühistranspordi korraldust ja rajatud ühistranspordi teid ja
tunned uhkust … nende saavutuste üle. Meie sealjuures püüame isegi häid asju
teha vägisi ja niimoodi, et vererida järel. See ei ole mugav, peaks ütlema, et
see on lausa ebamugav.
No jah,
niipalju siis nikutamisest ja kodanikuühiskonnast Sebra näitel. Ja, ega Sebra
ju kuhugi ära ei kadunud, Sebra reguleeriti fooriga lihtsalt eeslikindlaks (või
tehti Eesliks?). Muidugi on seda foori tore vaadata, eriti jõulude hakul, plingib
ööl ja päeval ning toitub ikka kallinevast elektrienergiast ja
administreerimiskuludest. Kui nüüd tõsisemalt rääkida, siis on tegemist ressursi
raiskamisega: foori soetamismaksumus, foori paigaldamise maksumus, foori hooldamise
maksumus, elektri maksumus, tarkvara ja selle uuendamise maksumus, jne. Tulemuseks on ööpäevaringne valgusreostus
(nagu pidev diskohullus oleks meid tabanud), pidev seadskuulmatus seoses valel
ajal tee ületamisega (vöötrajal ei saanud kodanik valele ajal teed ületada) ja
reguleeritud ummikud seal, kus varem kodanikuühiskonna mudel võimaldas sujuvat
liiklemist. Ja-ja te saite õigesti aru, tekkinud/tekitatud on uus ummiku koht.
Muide see viis mind mõttele, et võiksime modifitseerida ka oma keelekasutust,
noh, minna eluga kaasa nagu öeldakse. Niimoodi oleks igati sünnis tavalise
viisakusväljenduse asemel „Tere hommikust!” hakata kasutama uuenduslikku „Tere
ummikust!”. Kõlab peaaegu samamoodi kui tavapärane väljend, kuid on hulka
realistlikum. Nüüd tagasi meie Sebraismi manu. Kuid nimetatud foori kulu on vaid ühe foorikese
kulu, millele liitub võib-olla kümneid ja sadu igihaljaid foore. Mõne
aasta eest ehitati minu
kodukandis välja tee uute ristmike, maha ja pealepööretega
ning olukord muutus tõesti paremaks, kuid …. vist läks liiga heaks. Näiteks
ehitati välja ristmik koos kolme üle tee ulatuva massiivse metalse kaagiga, 14
fooriga, 6 jalakäiafooriga ja 22 liiklusmärgiga. Vaatad ja üks silm naerab,
nagu aastaringsed jõulud oleksid saabunud. Samal ajal teine silm aga nutab, kui
palju raha raisati ja kui palju nüüd autojuhid asjatult oma aega ja kütust
peavad kulutama. Ja ega see ehituskulu pole ainus kulu, peale selle on seal 365
x 24 elektrienergia kasutus, programmikulud, hooldetööd, remondid jne ehk
püsikulu. Miks ma väidan, et kogu see asjatu „jõulupuu/energiaõgard” on kasutu,
seisneb selles, et selle teele
suubuva teeotsakese liikluskoormus on marginaalne ja on tegelikult reguleeritud
nimetatud ristmikust paremal ja vasakul nägemisulatuses olevate ristmike
fooride poolt. Tegelikult
on niiviisi, et kogu selle hunnitu raiskamismudeli asemel olek vaja vaid ühte …
sebrat. Vaba sebrat. Aga sebrade aeg on möödunud, nüüd on fooride aeg. Tühja
sest ühise raha raiskamisest, tühja sellest tühja igaühe isiklikust kadunud
ajast.
Seega, kui eesmärgiks oleks sujuvus, tuleks need mõttetud foorid
eemaldada, hoiaks kokku
kütust, raha ja linnakodanike elamisväärset elu. Muide, kas olete mõelnud,
palju moodustab nendest valesti paigutatud fooridest tingitud kaotatud aeg, mille kodanik võiks
veeta oma perega või teha
kasulikku tööd. Arvate, et see on tähtsusetu? Ei ole. Võime asjadele vaadata ka niimoodi, et,
tuhanded juhid ja jalakäiad täidavad mõttetult mõttetuid regulatsioone, siis
millal nende tühja läinud minutitest täitub elu ajabassein? Millal ja mitu
basseini täitub päevas, kui selle basseini mahtuvuseks oleks ühe inimese eluiga? Vale ja mõttetu regulatsioon on nagu ajamõrv.
Järjestikused ajamõrvad moodustavad kokku inimsusevastase massimõrva. Muidugi
võib see olla köömen, kui võrdluseks võtta, et vastavalt uudistele, seoses
linnaõhus lendleva ülemäärase tolmuga, võib Inimesekese eluiga lüheneda poole
aasta võrra, mis tähendab, et halva koristuse tulemusena tapame igal aastal
vulgaarprimitiivse arvutuse järgi umbes 2800 inimest ehk kolme Mõisaküla linna
jagu rahvast. Kümne aastaga … enam kui kahe Haapsalu linna jagu rahvast? Ja
kõike seda vaid kehva tänavakoristuse tõttu? Massimõrv? Minutid foori taga,
päevad lubade järjekorras, kuud saastas ja me ei märkagi, kui kogusummas
kaotame aastas tühjalt võib-olla kümneid tuhandeid elusid. Kogu sellele
kaotusele võime panna ka ühe nimetaja – ebamõistlikud regulatsioonid. Seega
pole olemas pisiasju, on olemas vaid meie asjad ja meie elu korraldavad …
inimesed meie ümber, inimesed meie seast.
Ja veel üks näide kaugest minevikust. Kunagi oli selline ristmik nagu
Taksopargi ringristmik. Autosid oli vähe ja liiklus sujus ilma fooride ja
reguleerijatega enam-vähem. Ajad läksid veidi paremaks, autosid tuli juurde ja
ringristmikule pääsemisega võis juba tekkida probleeme. Probleem lahendati.
Probleem lahendati tavapäraselt, probleem lahendati bürokraatlikult. Ristmikule
pandi tipptundideks liikluse reguleerijad. Justkui saigi parem ,kuid ajapikku
märkasin, et nendel päevadel, mil reguleerijaid ei olnud oli liiklus siiski
sujuvam ja kiirem. Inimlik komponent ja juhtide vastastikune viisakus suutsid
reguleerida liiklust hoopis efektiivsemalt, kui hingetu regulaator. Nii ka
Draamateatri sebra toimis inimestevahelistest suhetest ja inimlikkusest
lähtudes oivaliselt ja efektiivselt. Ups!
meelde tuli, Draamateatri ja Viru väljaku vahel on ju veel üks vaba
sebra säilinud, … millal võiks oodata teadet sealse uue foori pidulikust
avamisest?
Jah, hüvasti
Draamateatri Sebra, Sa teenisid ustavalt oma linna kodanikke pikkade aastakümnete
jooksul. Igavene tänu Sulle – Sebra kodanikuühiskonna sümbol. Saabunud on
eeslite ajastu, kelle põhiusk on usk bürokraatiasse ja regulatsiooni, kus
sebradele pole seal enam kohta. Sorry!
Siinkohal
võiks lõpetada, kuid mina olen teist usku, ma usun inimese iseotsustamise
tohutusse jõusse, inimesse kätketud tohutusse energiasse, seda pidi olema lausa
paarikümne keskmise termotuumapommi jagu energiat. Vaat niimoodi, sellel positiivsel noodil lõpetamegi.
No comments:
Post a Comment