Oh, mis mõnus aeg on jälle saabunud, rahalaotamise aeg.
Valitsus on järgmise aasta riigieelarve eelnõu kokku pannud ja seadusandjale
esitanud. Seadusandjad on oma usinuses pakutavad eelarveread läbi vaadanud ja
oma harjunud moel sadu muudatusettepanekuid teinud. Nii nagu ikka. Kuid mulle
tundub, et eelarve protsess on muutunud rutiiniks, ei hoomata enam ühise raha
kogumise ja laialijagamise sügavamat
filosoofilist sisu.
Naabrimees Hans rääkis mulle oma üleaedsest, sellisest
mugavast noorsandist, kes oli saanud maja päranduseks. Ühel päeval näeb Hans,
et naaber, sindrinahk, saeb uusi põrandalaua pliidipuudeks. Hans küsime, et mis
Sa kurinahk teed, need ju kulla hinnas? Selle peale sügas saagija stoilise
rahuga kukalt ja vastas, et väga võimalik, aga tead kui hea kerge on saagida.
Mida ma tahan selle mõistujutuga öelda? Lihtsalt seda, et kui ise pole vaeva
näinud, oled saanud tasuta või päranduseks, siis asjadel polegi väärtust. Sama mentaliteet on ilmnenud ja
omab üha kiiremat süvenemise tendentsi ka ühise raha kasutamisel. Tuleb/antakse
kuskilt eelarvest/fondist (mis müstiline sampo see siis on?) midagi, mida mis pole
enda teenitud ja justkui polegi tähtis, kuhu ja kui mõõdutundetult kulutada.
Kui me lähtuksime sellest, et eelarvetesse kokku kantav raha on meie oma, meie
ühine raha, siis oleks ka suhtumine selle kasutamisse teistsugune. Oma
tasudesse ja kuluhüvitisse suhtub ju iga rahvaesindaja täie printsipiaalsusega
(minnakse nagu viimasesse lahingusse)? Ma ei taha tasu kohta sõna võtta, märgin
vaid, et iga töö peab olema väärikalt tasustatud. Siiski, samasugust
põhimõttekindlust ootaks ka ühise raha „tuulutamisel”. Aga ühise rahaga on
niimoodi, et see saadi mingist müstilisest eelarvest, kulus kuidagi märkamatult
ära nagu pärandus, kingitus või lotivõit, aga see magus, head tegemise, vürstlik
tunne on jätkuvalt kontides. See mõnus jagamise tunne on tekitanud sõltlasliku
lõputu „karjuva vajaduse” head teha X
grupile ning Y põlvkonnale … nüüd ja kohe. Mis siis muud üle jääb, kui tõstame
maksusid … ehk makske, küll me teame, kuidas teile, teie raha eest, head teha …
kui raha administreerimiskuludest üle jääb. No ja kui ei jää üle, siis tõstame
veel makse. Ikka teie õnne nimel.
Kõik algab
suhtumisest. Kas on tarvis rahastada näiteks selliseid sügavmõttelisi uurimisprojekte,
mille tulemusel saame teada, et kümne aasta pärast on Tallinn finantspealinn,
Tartu vaimupealinn ja Virumaal leotame võrku ning pügame puhkajaid? Või kas on
mõistlik ikka ja jälle teha Haapsalu raudtee tasuvusuuringuid, nagu võiks sinna
tagasi pöörduda puhkusele siirduv tsaariperekond või manöövritele tõttav Nõukogude
armee? Arvate, et pisiasi? Tegijad
saavad ju tööd ja leiba? Kuid kuidas on see seoses eesmärgiga, ehk ühise
raha tõhusa kasutamisega? Kas me enda raha „tuulutaksime” umbes sellise uuringu
peale, et kas puu kasvab õues?
Vormistame selle projektiks „Puu kasvamise majanduslik-ökoloogilised võimalustest
lähtudes aastaaegade ning võlakriisi mõjudest selle kasvamise trendidele”. No ega selles ei olegi mitte mingit vahet,
kuidas see projekt nimetatud on, olgu või „Puuga pähe.”, tähtis on leiate õige „meetme”
alt rahastuse. Sellise keeruks ülesande täitmiseks loome esmalt töörühmad,
paneelid ja tööorganid ning … Ning panemegi töökese käima, kuid raha ja mis
peamine inimesi ja nende mõistust kasutame täiesti vale asja uurimiseks, sest
me kõik ju teame, et puu kasvab. See puu on sel kasvanud juba kakskümmend
aastat ja pole lihtsalt puu vaid ubinapuu ja mitte ainult ubinapuu vaid Valge
Klaar. Hea mahlane krõmpsutada. Ja ilmselgelt, iga hommikul, nii kui silmad
lahti teeme, vaatame aknast välja ja seal see kasvabki? Milleks meile siis
töörühmad, raportid „und” kontrollijad kogu oma kirjususes ja kiuslikkuses? Raha
kadu on üks asi, seda saab juurde teenida ja järgmine kord targemaid otsuseid
teha, kuid aeg … see on taastumatu ressurss. Kui mõelda, et sellel ajal oleks
teadlased/analüütikud/uurijad võinud avastada perpertum mobile või midagi sinna
kanti, siis alles ilmneb selliste tühiprojektide kogu katastrofaalsuse mastaap.
Ajas ja ruumis on lihtsalt sedaviisi seatud, et iga viivitatud päev vähendab
meie valikuvõimalusi skaalal head ja mitte nii head valikud.
Ajaga ja inimmõistuse kasutamisega on meil üldse
omapärane suhe, justkui oleks meil aega ja intellektuaalset ressurssi lõputult.
Ülesandepüstitus on enamast selline, et minge millalgi kuhugi ja tehke midagi,
kuid … vaadake et raportid oleksid korras. Näiteks kas me vajame tõsimeeli kümnete ja
kümnete tuhandete ametniktundide eest meisterdatud, hunnitud arengukavasid, mis
sedastavad, et ministeerium on valdkonna eestvedaja jne. (hea vähemalt, et ei
kirjutata altvedaja). Kõik see on ilus ja õige, kuid kripeldama jääb, miks igal
aastal kirjutatakse neisse arengukavadesse ümber elementaarseid töö aluseid ja lausa
banaalsusi. Kas arvatakse et ametnik pole
uhked selle üle, mida ta teeb? Või on üldse võimalik ette kujutada, et
ministeerium ei ole oma valdkonna eestvedaja? Arvate, et see kõik on pisiasi,
kuid niimoodi hajub meie ühine raha. Kas sellisel tegevusel on üldse mingit
pistmist arenguga või on tegemist lihtsalt bürokraatliku rituaaliga? Kogu see
kooskõlastamise ja meetmete väljamõtlemise mürriaad kordub aastast aastasse.
See on muutunud juba täiesti tavapäraseks, planeeritud tööde mahuks, mida
automaatselt täidetakse. Ütlete, et pisiasi, kuid see on primitiiv-vulgaarsete
arvestuste järgi üle nelja tuhande kaduma läinud kõrgekvaliteedilise
ametniktunni aastas per ministeerium (pluss soe tuba – kogu infrastruktuur, mis
on vajalik avaliku teenistuse teenindamiseks: transport, kontorid, mööbel,
arvutid, telefonid, paber, koristus, WC paber, bensiin, küte, elekter, turva,
parkimiskohad, koolitus, lähetused jne). Pisiasi? Kuid kui kokku võtta kõik
ministeeriumid, tähtsad institutsioonid ja niimoodi iga aasta? See ei ole enam
pisiasi, see on massiivne kulu. Ma kujutan ette, et üks efektiivne tööplaan
aastaks oleks alla kahe lehekülje, kõik muu on juba hämamine ja hoomamatu. Tüüpiline
mõrva peitmine mõrvade sekka ehk meie näitel sisutühjuse peitmine kolossaalsesse
tühitöösse. Ehk kui eesmärgiks oli oma tõhusa tööplaani tegemine st.
pooleteisel lehel, siis tagajärjeks oli 150 lehekülge tapetud aega.
Kuid meil on „pisiasjade” kõrval ka miljardiprojekte, kas
meile neid ikkagi on vaja või on tegemist moevooluga? Mida see kaasa toob? Mõned algelised, kuid
graafikutega segaseks aetud arvestused ja täidismaterjaliga risustatud
dokumendid, on liiga kesine alus optimaalse arengu planeerimiseks. Ega siis
„poliitiline tahe” ei ole mingi ülim jumalik säde, ega asenda elementaarseid arvutusi
ja loodusseaduste jõudu. See ühine raha ei ole mitte mingi pärandusraha, mis on
„saadud”, see on meie ühine teenitud raha ja raha jaotajad ei ole mitte
testamendist kasusaajad (hallo, me oleme veel elus) vaid omamoodi
fondihaldurid. Jamad juhtuvad siis, kui fondihaldur (või
testamenditäitur) käituvad oskamatult või lihtsalt harjumuslikult.
Harjunud mallide järgi, suuresuuliselt vajaduspõhisusest rääkides, polegi
justkui muud võimalust, kui maksusid tõsta. Kui vaja, siis vaja, kuid kas me
kasutame senini kokku kogutud raha kõige tõhusamal võimalikul moel? Kas me
maksude tõstmise ihaluses lähtume ikka
õigetest eeldustest? Kas me tehes lihtlabaselt ettepanekuid a´la
astmeline tulumaks, oleme õigesti hinnanud oma võimalusi nagu näiteks: demograafilised trendid (piiratud, vähenev,
vananev elanikkond), konkurentsitase (avatud piirid tööjõule, kapitalile,
kaupadele) majanduse globaalsete raskuspunktide muutumine, administreerimisvõime
ja ajahorisont. Head astmelised maksud ja sotsiaalsed mudelid töötasid seal, kus oli ettevõtluse entusiasm ja
varasid oli kogutud aastasadu nii riigi, kindlustuse, kui üksikisiku omasid.
Seega väita et nemad on heal tasemel (elatustase, avalikud teenused,
pensionikindlustus), need Skandinaaviamaad, on õige, sest õigel ajal tegid nad
enam vähem õigeid asju. Kuid praegu … ? Praegu on nad heaolulõksus. Me ei saa
enda jaoks aega tagasi keerata, me peame positsioneerima ennast ja oma
võimalusi nii nagu need on, mitte nii
nagu me tahaksime, et oleks. Vaid siis on võimalik välja nuputada nii meie
võimalustele vastavat heaolu mudelit, kui ka vastastikust abistamist. Selline
kindel baas annab meile ka selguse, mida me suudame ja mida me teps mitte ei
suuda. Koristades teelt asjatud/mõttetud/teostamatud muinasjutud teame me
olukorda ja võime omavahelist sidusust kasvatades tõesti midagi toredat
saavutada.
Minu arvates oleme jõudnud just sellesse punkti, et olema harjunud paljude
asjadega, kuid aeg on edasi läinud, olud muutunud, mis tähendab, et ka
juhtumis/administreerimis võtted peavad muutuma. Teisi järele ahvides oleme
kokku kuhjanud tohutu regulatsioonikuhila, tihti adumata, mis on nende
regulatsioonide sügavam filosoofiline sisu ja kas need meie oludesse sobivad.
Nii on mõnigi regulatsioon sellemaiguline, et meil tuleks südatalvel
„suspesoonides” ringi liikuda. Kes sellele regulatsioonile ei allu on teinud
kurja teo või vähemalt väära teo. Vaadake, ega karistamine ja karistusaparaadi
ülalpidamine pole omaette tööstusharu, see on kulu. Meie ühise raha kulu. Kas
meie regulatsiooniladestus on aardehunnik või on muutumas juba kolikambriks?
Kolikamber iseenesest tekitab jällegi vajaduse kulude katmiseks ehk maksude
tõstmiseks.
Võib-olla oleme oma riigi liiga reguleerituks, järelvalvatavaks,
karistavaks (ühtlasi laristavaks) ehitanud? Kas me maksude tõstmisel lähtume
ikka õigetest eeldustest? Kas me oleme õigesti hinnanud oma võimalusi?
Oma võimaluste väljaselgitamiseks peame
positsioneerima ennast ja oma võimalusi
nii nagu need on, mitte nii nagu me tahaksime, et oleks. Mis meil, siis
on: vananev, vähenev ja piiratud ressurssidega, kuid siiani nutikas ja
teotahteline ühiskond. Kas vananev
ühiskond on ka targemaks saanud ühiskond, kogemustest lähtuv või ainult
kavalusi juurde õppinud ühiskond?
Ma loodan, et me ei jää vananevaks ühiskonnaks. Ma väga
loodan, et pannes asjad õigesse tähtsuse järjekorda, õnnestub see tendents meil
üheskoos murda. Kuid kui see meil ei õnnestu ja meie saatuseks on olla vananev
(loodetavasti sellisel juhul vähemalt nooruslik) ühiskond, siis oleks hea, kui
me oleks väärikalt vananev ühiskond, milline lähtub kogemustest, mõeldes
noortele, mitte kavalustele. Sellisel juhul peaksime me oma sahvrid/kolikambrid
üle kraamima ja vaatama, mida seal on väärtuslikku/kasulikku, mis on vaid
koormaks ja mitte lootma, et teised peale meid selle ära klaarivad. Vanaema
Marie ütles ikka, et: „Laenuleib ja laastutuli ei kesta kaua”. Meie peaksime,
vanaema sahvri näitel, hakkama saama avaliku teenistuse, haldus-territoriaalse
ja haridusreformiga . Kui me need muudatused oleme ära teinud, siis võib suure
tõenäosusega ilmneda, et meil on vajalikud vahendid võimalustepõhiseks arenguks
olemas ja need võimalused on vajaduspõhisele tarvidusele küllaltki lähedased.
Lõpetagem lihtsalt ühise raha mõttetu laristamine ja kasutame seda nagu
iseenese raske tööga teenitud raha. Vaat ja kui kogu see eeltöö on tehtud,
elutähtsad, tarvilikud tegevused välja sõelutud harjumuslikest, kuid ühiskonna
jaoks mõttetutest „ilutegevustest”, alles siis tuleks arutada, kas makse on
vaja tõsta või kaljult alla hüpata või ära sõita (välja arvatud kaks viimast).
Vaid siis muutub jutt maksude tõstmise vajadusest tõsiseltvõetavaks.
Muide see suhtumine eelarve rahasse kui oma isiklikku
rahasse on õpetatav ja õpitav. Huvitavat
fenomeni kogesin hiljuti ühes ettevõtjate liidus. Hakkasime visionääridega
arutama, kuidas me näeme oma ala umbes paarikümne aasta pärast ja millised
võiksid olla selle komponendid. Alguses vedas harjunud rada pidi, et „Minul on
õigus …”, „Mina tahan …” ja muidugi kuskohalt tuleb raha. Siis pakkusin välja
kaks esmapilgul täiesti süütu mõtteviisi, et me ei alusta arutelu sellest, millises erinevas rahakotis
hoitakse meie raha: riigi, maakonna, KOV ega kooli omas. Me arutame kuidas sada
oma tegevusalal efektiivsemaid/kvaliteetsemaid tulemusi ja ühisest rahast ning
selle tõhusast kasutamisest nende eesmärkide saavutamisel. Peab ütlema et
meeleolu oli hoopis teine, kui varasematel aruteludel (kui arutati
dotatsioonilüpsi võimaluste üle). Arutlusringis tekkis selge tunne, et see ei ole riigi , valla ega ministeeriumi raha , see on meie raha, ühine raha. Ja muide tulemus oli muljetavaldav, me jõudsime kaugemale, kui eales varem.
dotatsioonilüpsi võimaluste üle). Arutlusringis tekkis selge tunne, et see ei ole riigi , valla ega ministeeriumi raha , see on meie raha, ühine raha. Ja muide tulemus oli muljetavaldav, me jõudsime kaugemale, kui eales varem.
Ja veelkord Vanaema Mariest, kes ütles: „Enne töö ja siis
palk” ehk enne kui reformid pole tehtud ja ühise raha kasutamine tõhusaks pole
tehtud, ei mingit raha juurde küsimist. Ehk ärimaailma filosoofiast lähtudes
pole „lolli raha” ei saa ka lollusi teha. Kolikambrid korda!
No comments:
Post a Comment