Selline imelik sügis, peale olematut suve. Loodus on
siiani ergastatud olekus, tedrekuked otsivad paarilisi, kihulased, karud ja
teised mutukad on ringi müterdamas. Tundub, et ka mingi eriline poliitilise
lolluse kihu, mis selles kevadel täiel võimul tärkas, pole siiani maha vaibunud.
Täiel jõul ja kogu oma inetuses õide puhkedes, kandes nüüd lopsakaid vilju, mattes
enda alla terve mõistuse ja isegi enese alalhoiu instinkti. Jääbki
arusaamatuks, mis kihu on tabanud eesti mehi, et nad oma mõistmatust ja häbi nii
usinasti laiali laotavad. Ühed käivad ringi sildiga nagu algkoolijuntsud .”Olen
loll ja otsin pruuti!” ja ärapeerud poliitikud näitavad oma … ma ei teagi mida
… skvottimisega lõunamaades. Kõigil neil oleks justkui üks ühine joon nagu
kassipoegadel: olid pimedad ja järsku, hopsti , said nägijaks ja …kohe
kuulutama. Nagu sellest isikliku häbi laotamisest (nagu kevadine sõnnikulaotus)
veel vähe oleks, on ka tagasi, maha, kõrvale ja edasiastumisest on tehtud
naljanumber. Kui ma oleksin vandenõuteoreetik, siis … Lihtsalt, sõbrakesed, ärge tapke meie
kallist Eesti Vabariiki.
Võib-olla ei peakski nendest poliitilistest lollusest
rääkima, sest lihtsalt piinlik on, kuid arveametniku hingeke ei anna rahu – ka
lollusel on hind. A.Bezuglov ja J.Klarov on oma krimkas „Mõrv raudtee
eraldusribas” käsitlenud teemat kuidas lollus muuta kapitaliks umbes järgneval
moel, et targad sulid töötavad koos lollidega ning väga targad sulid teesklevad
ise lolle. Lolli ei karista keegi, lollile tuntakse kaasa. Olla loll, see on
peaaegu sama hea, kui omada kapitali, tavalise lolluse eest on võimalik teenida viis protsenti, aga ürglolluse
eest koguni kümme protsenti aastas. Vaat selline huvitav arvamus lolluse
konventeerimise kohta puhtaks rahaks.
Ilmselt annab edevuse/häbi müügiga teenida veelgi
suuremaid kasumeid, kui ürglollusega. Ainuke asi maailmas, mis iial ei vanane
ega mädane on edevus. Mõtlesin kaua, miks küll inimesed lähevad sellistesse
saadetesse, kus nad räägivad kogu ilma ees välja asju, millest pole sünnis
isegi valjusti mõelda? Ja siis ühel momendil ma taipasin, et häbi ei olegi enam
häbi vaid häbi on muutunud/muudetud kaubaks. Kui midagi muud müüa ei ole, siis
häbi on võimalik müüa gigantsetes kogustes ja lõpututes vormides. Meedia on ära
tabanud, et maailm on täis üksikuid inimesi, kellel pole iialgi lootust saada
kuulsaks, tuntuks ja rikkaks. Igal Inimesekesel polegi antud võimeid ja mõnel
pole ka tahet, mis tähendab, et nende päevad mööduvad üksluiselt nagu pleekinud
tapeet, isegi mingit ketsupilärakat pole sellel. Kujutame nüüd ette üht väikelinna mamslit,
kelle elus eitoimu mitte midagi ja ei saagi toimuma, kuid „viisurisse” ju
tahaks pääseda, kasvõi oma häbiga, kui muud kaupa ei ole. Ilmselt muudab see
kümme minutit häbi ülejäänud elu elamisväärseks, sest siis ei ole ta enam igav
tapeet vaid vähemalt ketsupilärakas sellel. See on SÜNDMUS. Pealegi on sellel
sündmusel väikelinnale plahvatuslik mõju, tekkib kohalik prominent/poriment
(ikkagi „viisuris” näidatud) ja võib olla saab sellest ka ajaarvestamise üks
aluseid. Kindlasti vähemtähtis võrreldes Hr Jeesuse sünniga, kuid siiski
sündmus
Nüüd, selle asemel, et suunata meie areng peale eksimusi
(teadagi inimene on ekslik) mõistlikule
rajale, ehk usaldusele, suuname me probleemi tupikteele, me arutame täiesti tõsimeelselt, et peaks
kriminaliseerima toetustega seonduvat? Halloo, maailma pöörleb suuresti tänu
usaldusele, mitte paragrahvi kõverikule. Kas usaldust saab üldse väljendada
majanduskategooriates? Miks mitte? Me ju usaldame igapäevaselt oma raha pankade
või pensionifondide hoolde. Me ju usaldame raha, kuigi see on vaid tükk
paberit, tõsi küll kvaliteetset paberit. Me ju usaldame elektroonilist raha,
kuigi selles pole enam isegi käegakatsutavat paberitükki. On jäänud vaid
hoomamatu impulss, mingis infoväljas, aga me usaldame seda impulssi sama truult
nagu vana head kuldmünti. Ja vastupidi, kui me ei usaldaks raha ja ei usaldaks
panku, siis kukuks ju usaldusele rajatud süsteem kokku, sest tänapäevasesse
majandusmudelisse ongi sisse planeeritud teatud viitajad ja …. ka teatud
õhuvaru. Nii ka poliitikas.
Kui nüüd keegi väidab, et kogu maailma poliitikas käibki
asi niimoodi, et koonerdatakse tõega, vassitakse, peetakse kaaskodanikke
nõrgamõistuslikeks, tümitatakse üksteist ja esitatakse ebaväärikaid süüdistusi,
siis miks ei võiks meie teha omamoodi, uutmoodi. Just siin võiksime me teha
natukene oma „mulgikapsa varjundit”, selle heas mõttes. Võiks elu läbida
positiivmootoritel.
Selle asemel tegema asendustegevuste ja tühitegevustega. Mõni
asendustegevus on muutunud juba tüütuseni äraleierdatud etenduseks. Üheks
seadusandliku kogu kõige põhimõttelisemaks ja jätkuvamaks tegevuseks on
kujunenud eda sissetulekute küsimus. No muidugi paistab pann, pann, väga pann
halvasti see igaaastane jutt rahvaesindajate palkadest (mis muidugi pole
palgad, sest pole töölepingut, pole ka palka). Ma ei tahaks sellest teemast
üldse arutada, sest sellesse süvenemine on lihtsalt eneseväärikust alandav,
kuid näitena omas mahlas marineerimisest/mulistamisest/mõnulemisest on see möödapääsmatu.
Selline pisike küsimus võib olla sama tähtis kui Põhiseaduse kaitse Arvate, et
teen jälle nalja? Ei ühti, suuri protsesse kahjuks vallandavad pisikeste
sündmuste jadad. Need, kes on kõrgema võimu poolt kutsutud ja seatud
Põhiseaduse järgi kaitsma Põhiseadust, raiskavad oma energiat oma palga, mis
pole palk, kaitsmisele, kui Põhiseaduse kõige põhimõttelisem kaitsmine viimaste
bastioniteni, põlvepikkuse poisikeseni, siis muutub selline kaitse tõeliseks
ohuks Põhiseaduslikule korrale. Ja ikka see sama, et isekeskis võime me
klubisiseselt (poliitikud omavahel) üksteisele kõik ära tõestada ja põhjendada,
kuid … kui publikum seda ei mõista, siis ta seda ka ei usuta. Sülgab vaid ja
ütleb A.H. Tammsaare kõrtsmiku legendaarse väljendi, mis oli umbes selline, et litsid mehed need Vargamäe mehed. Seega
Põhisedus ei ole pelgalt ilusate sõnade ja väärikate, õiglaste põhimõtete kogum,
vaid meie kõigi, eriti aga seadusandjate, käitumine peab selliselt ka välja
nägema. Kõige selle juures on kõige rumalam see, et minu kindla veendumuse
järgi, peab rahvaesindaja saama väärikat palka, kuid teda ei tohi tobeda
süsteemiga panna ebaväärikasse, lausa alandavasse, olukorda. Siin on situatsioon sarnane avaliku
teenistuse palgakorraldusega, kuid inimeste õiglustunnet veelgi enam riivav.
Kuid juba pikka aega tundub, et seadusandjate enamus on
nagu võlumetsa eksinud (palgad, Masad,
Dasad, P(o)asad ja muud mutukad) või koerapööri rohtu söönud ja lasevad hullu
järjekindlusega sama rada edasi, ajakirjandus mõnuga rooska vibutamas. Nii
lähebki, et täiesti tühisele väitlusele kulub nii palju energiat ja aega, et
tähtsatele asjadele ei jäägi enam aega. Kahju … Nüüd siis arutavad
rahvaasemikud täie tõsidusega, et lubada jälle annetusi erakondadele, … mis
iganes põhjusel. Kui ma õigesti mäletan,
siis eelmisel süsteemi muutusel said erakonnad annetuste kompensatsiooniks nn
keeluseadusega eelarvest raha vastavalt valimiste edukusele. Ikka selleks, et
erakonnad ei sõltuks erahuvidest, nüüd siis ..
on see juba ununenud ja oleks vaja ikka annetusi ka. Kuskohast küll see
rahaahnus pärit on? Tulgem sellest neetud võlumetsast lõppude lõpuks väärikalt
välja, seda moosise suuga seletamisi ei usu enam keegi ja see on tõsine oht
Põhiseadusele. Ohuks on see sellel lihtsal põhjusel, et usaldus on väga habras
kaup ja kui ei usaldata ühes asjas, ei ole põhjust uskuda ka teistes, nendes
tähtsates ja õigetes tegudes, mis omakorda annab võimaluse demagoogidele,
„lihtsa lahenduse” pakkujatele, „kõva käe” ihalejatele, populistidele ja
imeloomadele. Vaat selline ökonoomika, et seisad kindlameelselt ja vankumatult
Põhiseadusliku palga (ja kõigi nende teiste veidrate nimedega asjade) eest, mis
pole palk vaid tasu ja võid kaotada Põhiseadusliku riigi. Kehv äri.
Ja millist rohtu me siis leiame? Muidugi püüame
palavikulise tühitegemisega maskeerida ideede/ideelisuse puudumist. Esimeseks
rohuks on kõige kriminaliseerimine ehk võiksime Eesti uueks logoks panna „Tooda
ise oma kurjategijad!”. Vaadake, me võime kõike kriminaliseerda ja järele
valvata ja karistada, kuid loodusseadused liiguvad oma rada. Iga selline
keelamine toob kaasa uue nihverdamise, salatsemise ja skeemitamise. Võib-olla
tuleks senisest erakondade subsideerimisest loobuda ja lasta need imeloomad
vabalt karjamaale? Igaüks leiaks endale, vabandust, oma ideedele, toetajaid,
kuid erakonna liikmed peaksid kandma sponsorite logosid, nagu Vormeli sarjas
või valla võrkpallivõistlustel. Kõigil kaugelt näha ja ilus vaadata. Pole vaja
järele valvata ega karistada, täitsa läbipaistev värk! Või , mis püha lehm (kuigi
osad käituvad nagu tõelised härjad) see erakond siis on, et selle eest, et said
Riigikokku, saad palka (mis pole palk), aga lisaks saad veel erakonna ülalpidamiskulusid.
Oma äri tuleb üleval pidada ikka liikmete panusest, mitte subsiidiumidest ja
dotatsioonilüpsist. Viimane jutt on muidugi kirja pandud vulgaar-primitivismi
ja nalja võtmes, kuid eesmärgiga näidata, et protsesse võib vaadata ja
reguleerida ka teistmoodi kui vaid
karistades. Teiseks, et igav ei hakkaks püütakse välja töötata mingit käitumisjuhendit, või põhimõtteid või koodeksit või … Kõik see on vaid
tühikargamine, vaevalt suudaks keegi midagi paremini sõnastada sellest, mis on
aastatuhandete eest formuleeritud Gilgamesi eeposes või Piibli kümnes käsus või
isegi kommunismiehitaja
moraalikoodeksis. Ja justkui keegi ei märkaks, et kõik need paragrahvid ja
koodeksid on ebaloomulikud ehk järjekordne raha/aja/ressursi raiskaja ehk järjekordne
eksitamise võlumetsa. Nagu kõik oleksid juba unustanud, et maailmavaadet ei
arendata mitte rahaga vaid isikliku eeskuju ja usaldusega. On asju, mis ajas ja
ruumis on aegumatud, lihtsalt väljendudes avalikkust teenides on VVV (kolmik V: Valetamine, Varastamine,
Võltsimine) keelatud. Niisama lihtne see ongi ja sellest tuleb kinni pidada.
Seda ei pea ilustama, ega üle kordama (tagumenttunde tehes ja miljoneid
kulutades), seda tuleb lihtsalt täita. Või kavatseb keegi ilusa käitumise koodeksis
lahti kirjutada, kuidas viiel moel varastada ei tohi? Kui kuuendat varianti
selles koodeksis ei ole, kas see on siis lubatud? Või kuidas üldse sai juhtuda,
et me oleme valinud ennast esindama inimesed, kellel pole elementaarseid kolmik
V alaseid teadmisi? Kas nad olidki sellised või muutusid sellisteks? Võib-olla
aitaks mingi kaitsepookimine või koolitus? Oeh!
Tagasi tulles usaldusökonoomika juurest pärisökonoomika
juurde, siis seaduse tegemine pole mitte mingi tasuta töö so. ametnike aeg, Riigikogu
aeg, mis kõik on raha, meie raha ja veelkord raha. Kui arvestada, et ühe niru
seaduse tegemiseks kulub ca kahe kõrgtasemelise inimese täistööaasta, pluss soe
tuba ja teenused, siis võiksime vabalt välja arvestada selliste ringmängude
nagu kriminaliseerimine-dekriminaliseerimise hinna. Kogu see tühjategemine on
konverteeritav mingiteks teisteks reaalseteks tegemisteks nagu päästevõimekus
või külakool. Meisterdad toreda kriminaliseerimise seaduse ja Upsti!, mitusada
õpetaja palka läinud nagu lehm oleks keelega tõmmanud. Hakkad kõige selle
kõveriku järgi karistama ja jälle … meie maksame. Käid „pahadega” kolm aastat
kohut ja jälle … meie maksame. Pannakse keegi kinnimajja ja jälle … meie
maksame. Samas usaldusökonoomika vajab vaid elementaarset korralikkust ja
usaldust. Ökonoomne ju?
Kui te mind ei usu siis väike tsitaat Forbes 500 mehelt -
Jon M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram lk 109 „Inimesi ei
hoidnud ausana võimalik karistus, vaid oli põhiväärtuste meenutamine, mis meile
lapsepõlvest peale on sisendatud: ära varasta, ära peta, ära valeta.
Me vajame hädasti pidevat meeldetuletust, olgu see
teistelt, meilt endilt üldteada ütluselt: ausus on parim poliitika.”
Ja lisaks …
Lk144 „Siiralt
käitumisel on ka materiaalne külg. Töötajad, kliendid ja turustajad on
inimesed, kes mõistavad ning hindavad viisakust ja kombekust. Tavaliselt
vastavad nad samaga ja see võib kasumeid kergitada. Sellist filosoofiat
järgides oleks firmade tulu võimalik märkimisväärselt suurendada.”
No comments:
Post a Comment