Monday, November 19, 2012

10 „nippi” äris ehk kuidas murda masu : Vol 1.


 

. Muide vale oleks arvata, et bürokraatia eksisteerib vaid avalikus teenistuses. Ei, ei, bürokraatia on üldlevinud nähtus, mis vohab nii pankade, kui ka kontsernide tegevusjuhendites. Võiks väita, et bürokraatia on üldinimlik nähtus. Kuid nii pangad, kui teised suurettevõtjad on ju tegelikult loodud mitte bürokraatia jaoks vaid meie teenindamiseks. Nad on teenusepakkujad ja bürokraatia vaid seob nende firmade tegevuse ühtseks vormiks. Seega bürokraatial, kui ühtlustaval tegevusel on oma positiivsed küljed, lausa eluliselt vajalikud küljed. Jamaks läheb siis, kui korralduslik vorm hakkab varjutama sisu. Harilikult juhtub see siis, kui olud muutuvad, kuid inimesed tahavad vanamoodi edasi toimetada, selle asemel, et muudatustega kaasa minna või neid muudatusi ära kasutada. Sellises olukorras tekkib lausa iseäralikke mõttekesi.

Majandussurutise aeg jagab väga selgelt edukad ja veidrad võtted oma majandusseisu parandamiseks. Osa nendest on ilmselt edasiviivad, kuid teiste puhul tuleb meelde ühe kartellisüüdistuse saanud suurkontserni juhi lapsesuuline ülestunnistus: meie konkurendid on meie sõbrad ja kliendid meie vaenlased. Kuidas siis meie kaubandus saab hakkama tõrjelahingutega vihaseima vaelase – kliendiga. Siinkohal mõningad näited ja kuulujutud:

1.    Tee kaupluste parkimisplatsid tasulisteks. See, et kaupluse ees parkimine kesklinnas, kus on teada tasuline parkimisala, on mingi aja möödudes tasuline, on igati loogiline. Samas kui näiteks Viimsi alguses pesitsev poekese  parklas on parkimispiirangud, ei tule tavalise tähelepanelikkuse juures ükski normaalne inimene. Väljudes poest lisaboonusena trahvikviitungiga, on klient kindlalt „õnnelik” ja sellesse poodi enam ei tule – puht põhimõtteliselt. Sellised sildid on ilmunud paljudesse kaubandus keskusesse ja teistessegi paikadesse. Eks ta ole „hea äriidee”  on nakkav.

2.    Alati on teenitud inimese „ädada” pealt. Mitmete Tallinna  kaubahoovide algatus, muuta WC-d tasuliseks ettekäändega, et kemmergutest eemale hoida narkomaane, on pehmelt öelda naljakas. Kui ikka äriplaanis on välja arvestatud, et „äda” pealt teenib rohkem, kui selle pealt, et klient otsustab mitu probleemi ühes kohas lahendada, siis tulebki niimoodi teatada: „Meie oleme „ädafirma”! Uhkusega.” Kindel on see, et osa kliente ei pea WC teenuse tasustamist õiglaseks ja valib teise kaubanduskeskuse –puht põhimõtteliselt. Maailmas rännates olen märganud küll vastupidist tendentsi, et need kohad, mis olid veel 10 aastat tagasi tasulised, on nüüd tasuta … nagu auto lisavarustus, mis on muutunud hea auto tunnusena põhivarustuseks. Aga noh, kui muuga ei oska teenida, tuleb vaesel ajal vähemalt „ädade „ pealt teenida ja pudeleid paigata ning makarone puurida.

3.    Kindla „edu” tagab lepingute tegemine Kõvaleiva Vabrikutega. Miks Kõvaleiva vabrikutega? Kogemuslikult tean, et kui Kauplemisemaja Söögimaailmast osta saia-leiba, siis on see ka kolmandal päeval värskem, samas „värskelt” ostetud äärelinna poe kaup pole tihti niigi värske, kui eelnimetatud poest ostetud sai kolmandamal päeval. Ei ole ju võimalik, et see toode on olnud nädalakese  kaupluse tagaruumis või on midagi väga viltu planeerimissüsteemiga. Ilmselt on meile siginenud vargsi saladuslikud „Kõvaleiva vabrikud”. Seega klient, kes ei ole nõus ostma Kõvaleiva Vabriku toodangut, valib teise võimaluse – puht põhimõtteliselt.

4.    Püüa müüa toodet nihutatud hinnaga, aga niimoodi et tarbija ei märkaks. Esimene levinum võimalus on et panete näiteks  rupskivorsti hinnalipiku fileetoote alla ja vastupidi, kui siis päevatööst väsinud klient laseb silmad üle sildistuse jääb talle mulje, et filee on täna väga soodsa hinnaga ega märkagi eksitamist. Kogumis ostes, ei pruugi seda tähele pannagi. Teine võimalus on selline, et hinnad kirjuta hästi väikselt ja pane need siis kaugele riiulile, et mitte mingil juhul hinnast sotti ei saaks, kui just kotkasilm ei ole.

5.    .No räägin siin edasi ühe kuulujutu vahepalaks. Samas tundus see jutt  nii tõepärane ja oma lihtsuses nii geniaalne, kuidas „vaikust/vaikimist” saaks pöörata äriks, kasutada seda mitmes järjestikuses äriahelas kasumi teenimiseks. Nimetagem seda hellitavalt hittooteks.  Seega tõeliseks hitttooteks ja majandusmootoriks võiks saada panganduse „eripakkumine”. Kui inimesel on näiteks konto tühi ja ta on unustanud selle või kaarti sulgeda, siis teenustasu tiksub ju edasi. No ütleme, et see on tasu rumaluse või laiskuse eest. Teadagi tühjalt kontolt mitte midagi võtta ei ole, seega tekkibki miinus, kuid ära teavita teda tekkinud probleemist vaid lase selles „vaikselt tiksuda”  mõned aastad koos viivistega ja siis stiilipuhtalt … ära ikka talle teata talle probleemist vaid anna see kohtutäiturile täitmiseks. Otsusest , siis ei panga otsusest ega täite otsusest,  ära loomulikult teavita klient, ega hullu usku või, äkki maksab lihtsalt ära ja probleem ongi lahendatud. Ei, ei meie lihtsaid lahendusi ei poolda, meie anname selle vaikselt kohtutäiturile, kes asubki täitma. Kas arvate, et kohtutäitur teavitab sellest teadmatuses olevat klienti? Ei arvanud ära! Kohtutäitur „keevitab” oma teenustasu juurde, teeb keelumärke kinnistule ja …. „laseb võlal edasi tiksuda”. Nagu kartulinoppimine, igat pabulat ei tasu kohe üles korjata, las kosub. Klient avastab probleemi vaid siis, kui on vaja laenu võtta või kinnisvaratehingut teha. Vaat niimoodi ongi pangad kliendi sõbrad ja majanduse elavdajad. Pank saab kasu, täitja saab kasu, riigikassa saab kasu läbi maksude, haigekassa saab kasu ja töötukassa saab kasu. Fenomenaalne! Hip-hip hurraa! Rohkem selliseid geniaalseid äriideid. „Tänulikud” kliendid valivad sellise õpetliku panga kindlasti ka edaspidi. Või siis pigem ei vali? Põhimõtteliselt?

6.    Tõsta võimalikult tihti oma toodangut riiulitel ringi. Ikka niimoodi, et kliendid olid juba harjunud võtma sellest vahest porgandeid, aga oh üllatust nüüd on seal sokid. Nagu lapsepõlveaegne põnev orienteerumismäng. Kliendil kindlasti hea meel ja leidmisrõõm kindlustatud. Või siis mitte?

7.    Püüdke võimalikult tihti muuta ja välja vahetada oma kliendikaarte. See on selge edu pant. Olen sellisel moel vabanenud juba neljast „klubilisest kaardist” ja … ikka veel elus. Tõelise heas mõttes ootamatusega sai hakkama minu lemmikpood, kus olen kauaaegne ja lojaalne klient … kui vähegi sinna kanti satun. Te ei usu, nemad saatsid mulle uue kaardi postiga koju. Ei olnudki vaja täita mingeid formulare ja kaardile „järele minna”. No on ikka mõistmatus, kipuvad vägisi heaks teenindajaks. (aga mulle meeldib)

8.    Kui alustate oma kliendikaarti kampaaniat, siis kindlasti küsige neilt inimestelt võimalikult palju andmeid ja pangakontot küsige ilmtingimata. Selle nipiga olen kahest kaubandusketist ennast priiks hoidnud. Puht põhimõtteliselt.

9.    Oo, milline õnn on meie õuele jõudnud, allahindlused ja lisaks tarbijamängud. Tarbijamängu termin tuleb ilmselt sellest, et tarbijaga mängitakse. Ennevanasti olid mängud sellised, et kogusid kokku taskutäie marke ja said siis tasuta „nänni”. No vahel oli see nänn kasulik, vahel polnud sellest mingit kasu, kuid kahju ikkagi ei saanud. Nüüd on nii, et korjad kaks taskutäit marke ja siis saad osta „nänni”  nn soodushinnaga. Soodushind on enam-vähem sama, mis teises poes ilma margistamata. Täitsa mark värk, kuidas tarbijamängus tarbijaga mängitakse.

10. Hinnalipikute kleepimine „kõige sobivamasse kohta”, näiteks kui müüte raamatuid, siis pange hinnalipik kohe keset esikaant ja kui vähegi võimalik, siis eriti vastiku liimiga, mille tulemusena jääb „kustumatu märk ja mälestus”. Ja taldrikule ei kõlba seda panna põhja alla vaid ikka keset taldrikut, et oleks ilus vaadata … liimijälge järgmised kolm aastat. Kallis kui mälestus … sellest kui odavalt selle kauba saite.

Head sõbrad nagu hoomate äri ja „maailma päästmiseks” on kõik ideed head.

 

No comments:

Post a Comment