Vaatan äsjailmunud Avaliku teenistuse aastaraamatut, mis
on lausa muutunud aastaraamat või ka uuenenud aastaraamat ja ühest küljest
tundub, et avaliku teenistuse korralduslikest probleemidest ja selle asetusest
tööjõuturul ollakse vähemalt sõnades aru saadud. Nii loeme, et :”Värbamismaastikul konkureerib avalik teenistus kõrvuti era- ja mittetulundussektoriga ning üha rohkem ka
rahvusvaheliste organisatsioonidega. Kõik võitlevad tiheda konkurentsi
tingimustes selle nimel, kuidas huvi tekitada, ligi meelitada ja värvata parimate oskuste, võimete ja
motivatsiooniga töötajad, kes aitaksid püstitatud
eesmärke saavutada. Kvalifitseeritud töötajal on aga palju valikuvõimalusi. Kui
riik ei suuda teiste osapooltega tööturul
konkurentsis püsida, ei suuda me tagada kompetentset ametnikkonda ning kannatada võib riigi arengu
jätkusuutlikkus. Riik tööandjana peab seega üha
enam otsima vastuseid küsimustele, kuidas tõsta oma konkurentsivõimet ja olla
tööjõuturul atraktiivne tööandja?” Täiesti õige jutt, kuldsed sõnad, kuid … järeldused
on kuidagi kuidas seda viisakamalt öeldagi, … imelikud? Tundub, et meie regulatsioonimaastikul
on tüüpiliseks kujunenud, et paljudel
juhtudel ajame segi eesmärgi ja vahendi. Näiteks fetišeerides konkurentsi,
unustame ära, et see on vaid üks paljudest vahenditest paremate tulemuste
saavutamiseks, mitte eesmärk. Nii kui vahend muutub eesmärgiks, jääb meil
tegelik eesmärk saavutamata. Sama ka avalikus teenistuses, avatus ja
läbipaistvus on vägagi tarvilikud vahendid paremate tulemuste saavutamiseks,
kuid ei ole eesmärgiks. Eesmärgiks, minu piiratud fantaasia järgi, on ikkagi
efektiivsem ja kvaliteetsem teenus. Veelgi hullem on, kui juba kehtestatud,
kuid mittetöötavaid vahendeid püütakse uues soustis üha uuesti ja uuesti
kehtestada. Näiteks loeme, et: „Kehtiva avaliku teenistuse seaduse
rakenduspraktika on näidanud rangelt ja jäigalt reguleeritud konkursside
läbiviimise protseduuri mittetoimimist. Selle tulemusena on seaduses ettenähtud
aeganõudva konkursikorralduse asemel ametiasutused eelistanud läbi viia
alternatiivseid asutuse konkursse. Konkursside läbiviimise tegeliku praktika
seadusega kooskõlla viimiseks ning suurema avatuse ja läbipaistvuse tekitamiseks
nähakse uue avaliku teenistuse seaduse eelnõuga ette põhimõttelisi muudatusi.
Peamine muudatus selle eesmärgi poole liikumisel on ametikohtade täitmise kohustus
avalike konkursside kaudu …”. Ehk äraseletatult tähendab see, et kuna
konkursside süsteem täna ei toimi (vaid kolmandik konkursiga täidetavatest
kohtadest täidetakse sellisel viisil), siis teeme konkursid ehk mittetöötava
süsteemi kohustuslikuks kõigile ametikohtadele. Vau! Heureka! Kuidagi veider
loogika, kuid ega ametnikel midagi muud ka teha ei ole (kuni ametnikud leiavad
mingi paralleeltee, et elu päris seisma ei jääks), kuna järgmise aasta
naljapäeval kehtima hakkav (Muudetud) Avaliku teenistuse seadus just niimoodi
reeglid paika panebki st. eluvõõralt.
Tuleb tunnistada, et vastu võetud (Muudetud) Avaliku
teenistuse seadus, (M)ATS on parem, kui kõik eelmised viimase viieteist aasta
jooksul tehtud kavandid kokku. Plusspoolele võib kanda mitmete anakronismide
lõpetamine nagu kraadipalk, keeletasu jne. Lahenduse on leidnud ressursimahukas
koolitus ja rohkem kasutatakse töölepinguid. Ühesõnaga tendentsid on õiged. Muidugi
tundub tänapäeval 45 p puhkust uskumatu,
kuid ei maksa seda vaadata üksikdetailina vaid oludest tingitud vaesuse
märgina. Nimelt, kui dr Riigil polnud riigi taaskäivitamisel raha palga
maksmiseks, pidi ta kuidagi tegema teenistuse ahvatlevaks. Pikk puhkus oligi vaid
asendusraha kehva palga eest. Sama lugu oli ka pensionilisaga, dr Riik lükkas
kohustusi oma ametnike suhtes edasi. Kui nüüd mõelda, siis olid mõlemad
„soodustused/palgaasendused” ebaõnnestunud ehk kumbki ei toonud avalikku
teenistusse selliseid inimesi nagu me oleksime vajanud. Enamgi veel, vaatamata
otsustajate otsustamatusele, tobeda palgaastmestiku ja „soodustuste”
süsteemile, on meil läbi aegade õnnestunud leida avalikku teenistusse kriitiline
mass tublisid, väärikaid ja pühendunud ametnikke. Selle asemel, et otsustajad
oleksid otsustavalt kõmistanud rinnale ja öelnud, et teeme sellise kompaktse ja
tõhusa teenistuse, mille juhid on sama kõvast puust nagu suurkontserni juhid ja
saavad vastavat palka ning spetsialistid on nagu tippadvokaadibüroo ja
–audiitorfirma osanikud, libisesime mingile veidrale arengu kõrvalteele, mis
tõi kaasa väikeriigi poolt arendatava impeeriumilaadse alamakstud ametnike
massiarmee vohamise.
Aksioom: Ametnikke on liiga palju. Tegelikult pole see
aksioom vaid ringi mööda võimenduv kuulujutt. Küsimus on tegelikult selles,
mida millega võrrelda? Ametnikke pole palju mitte selle pärast et ametnikke on
palju vaid mõttetuid regulatsioone on palju. Nii paljude reeglite
järelevalvamiseks ja tühipaberite koostamiseks on näotult vähe ametnikke. Te ei usu? Või te ei ole selle üle mõelnud?
Vean kihla, et kui teie kõrval hommikul tööle rutates oleks üks punktuaalne
kontrolör, fikseeriks ta teie kodunt lahkumise ja tööle jõudmise vahele
„tuimalt” vähemalt 5-6 süütegu.. Siit ka järeldus: Palju mõttetuid
regulatsioone, loob palju mõttetuid ametikohti. Sellest tulekski alustada,
regulatsioonide ülevaatamisest, praegune
katse parandada avaliku teenistuse korraldust avaliku teenistuse enese
korraldamisega, on kadunukese seitli silumisest. Muidugi asi seegi
Minu arusaamise järgi, selleks et mitte tegelda vaid kadunukese
seitli silitamisega, peaksime paika panema regulatsioonide filosoofilise aluse.
Millisel eesmärgil me reguleerime ja vaid selle olemuslikult tähtsa küsimuse
lahendamisel, võiksime arutada tõhusa avaliku teenistuse korraldamisest ehk
ATS-t. Regulatsioon. Mis see on? Kas reeglite kogum, et meil oleks lihtsam
toime tulla igapäevaelus? Kaitsekilp olelusvõitluses? Või religioon? Enne kui
Inimesekene muutis reeglid religiooniks,
olid need tarvilikud liigi ellujäämiseks. Vaid need isendid, kes täitsid teatud
reegleid, suutsid ellu jääda. Seega loodus, kui tohutu bürokraatlik süsteem?
Miks ka mitte. Looduses on lihtne: rohttaimest ei kasva mastimändi ja ta ei
püüdlegi selle poole, tal on oma niss ja kõik need, kes on püüelnud
kõrgustesse, ehk rikkunud reeglistikku, pole enam ei rohttaim ega ammugi mitte
mastimänd. Samuti ei püüdle mesilase saamaks elevantideks, pole neil ka
komiteesid, töörühmi, tegevusplaane, missiooni kirjeldusi, et muutuda
arenguplaani lõpuks elevandiks. Ei, mesilased lihtsalt arendavad oma väga efektiivset
võrkstruktuuri ja ei tee elevantidest väljagi. Elevant on küll nende maailmaga
seotud, kuid peaaegu teine universum.
Elusloodus paneb välja regulatsiooniga seotud nähtavad märgid, alates
meelitavatest kuni ähvardavateni, hammaste näitamisest kuni paaviani punase
tagapooleni. Ja jällegi, need kes pole neist regulatsiooni märkidest aru
saanud, neid pole enam olemas. Inimene
oma uhkuses/upsakuses on paljudele protsessidele, mida ta arvab
juhtivat, andnud nimed ,nagu seadused, määrused, korraldused jne. Inimene arvab tõsimeeli, et on leiutanud midagi uut,
midagi sellist, mis on erinev loodusest, kui universaalsest bürokraatlikust
süsteemist. Ükski ühiskond ei saa jätkusuutlikult areneda liiga reguleeritud
süsteemi korral. Kõigevägevam lõi Inimesekese oma näo järgi ja kui ta oleks
olnud bürokraat … oleks ta loonud inimese enda näo järgi … bürokraadiks. Aga
miks me arvame, et ei olnud.?On ju maailm oma reguleerituses üldkokkuvõttes
tohutu, hästi funktsioneeriv logistiline süsteem.
Seega regulatsioonide maailmas peame ära määratlema, kas
me oleme mesilased või teeskleme elevante. Elevandi teesklemine on kulukas ja
hukatuslik. . Muidugi on võimalik ka fokuseeritud
asendustegevus nagu näiteks
standardiseeritud/klassifitseeritud
ametikohtade ja ametnike palgaastmete moderniseerimine, mis on nagu
tarkade kivi otsimine ehk lihtsalt üks
järjekordne tühikargamine. Väikeses riigis nagu meie, ei ole võrdseid töid ja
võrdseid töökohti. Kui isegi kaksikud on
erinevad, kuidas me kujutame ette standardiseeritud ametnikke? See on nagu
mingi haige fantaasia Robotmaailmast. Vaatame, kuidas siis tegelikult on lood.
Olukorras, kus üks ametnik „katab”
avalikus teenistuses kolme/nelja valdkonda, ei ole ametikohti võimalik
võrrelda. Igal üksikul juhul oleneb valdkondade ja töö jaotus sellest, milliste
teadmiste/kvalifikatsiooniga inimene suudetakse värvata. Kui ametnik lahkub
teenistusest, siis jääb tema kohale vaid pommiauk. Suur ja sügav pommiauk. Meie
tegelikkuses ei jäta lahkunud ametnik, järgi üksnes tühja töölaua vaid lahkub
koos osaga talletatud informatsiooni, institutsioonilise mälu ja
traditsioonidega. Kui ta lahkub teenistusest, ega dr Riik siis seisma saa jääda!
Dr Riik peab edasi toimima endiselt
24/7, mis tähendab, et pealik jagab töö ümber niimoodi, et kohalolevatel
ametnikel tuleb katta viis, kaheksa või viisteist valdkonda. Niisama lihtne see
ongi, riik ei peatu vaid korraldab ennast ümber, kohanedes uue olukorraga.
(Olgem õnnelikud selle teadmise üle!)
Mida me peaksime sellises olukorras peale hakkama ühe sulepeast välja
imetud standardiseeritud/klassifitseeritud ametniku ja ametikohaga? Kogemuslikult tean, et kui majandust tabab
tõusulaine, mis kergitab kõiki paate, siis võivad põhjast välja kangutuda ka
kõige kõvemini kinni istuvad paadid ja purjetada „uute väljakutsete „ poole
silmapiiril. See tähendab, et märkimisväärne osa praegu avaliku teenistuse tormivarjus
olevatest spetsialistidest lahkub eraäri avarustele. Ja õigesti teevad. Kuid
ühendatud anumate seaduse järgi, jääb siis üha lahjemaks avaliku teenistuse
võimekus. Elementaarne, seda teaks isegi Watson. Eelmisel tõusulainel tuli vaid
igal hommikul viskuda kontoriesisele porimatile ja hardalt tänada neid, kes
otsustasid jääda „rinnet hoidma” ja töötada hea sõna eest. Austust
ja tänu tunnen tänaselgi päeval
nende vastu, kes teadsid, et töö on vaja ära teha ja ei küsinud või kui, siis
vaid kergelt aasides, kas see vastab standarditele. Mitte kellelegi ei tulnud
pähe jätta kell viis „haamer poole löögi pealt õhku”, et tööpäev ju läbi. Olen
üle elanud kaks sellist suuremat tõusulainet ja siis ei aita muud, kui vana
lenduri huumorimeel ja isiklik uhkusetunne. Ah ja, kas teate seda lendurilugu?
See on see lugu, mis mind kogu aeg lennus on hoidnud. Ajal, mil toimetasime
hinnareformi kallal ja hinnad tõusid kohati kuuskümmend … ei, ei mitte
protsenti vaid korda, mainisin ühele välimaa kolleegile, et olen nagu
kamikadze, õhku oli võimalik tõusta, aga maandumisvõimalust ette pole nähtud.
Vanem kolleeg muheles ja ütles, et ära pabista, pole hullu, tema onu oli vana
postilendur, kellel anti kokkuhoiu mõttes kütust vaid üheks otsaks, … tagasi
jõudis ta vaid huumorimeelel ja oma isiklikul uhkuse tundel. Vaat selline
lennusoovitus. Mind on see igatahes aidanud. Samas üksi standardid ei aita teps
mitte, standardi järgi oleks ma pidanud teiselpool silmapiiri alla kukkuma. Aga
vaat uhkus ei lubanud, mitte standard.
Kuid võib-olla polegi see seadusekene nii lihtsakoeline,
võib-olla on sellesse kodeeritud tugev sõnum? Arenguperspektiiv? Võib-olla nii
tugev, et lausa peljatakse välja öelda? Mina oma rikutuse ja Bürokraatiamaailma
kogemustest lähtudes loeksin välja kahte-kolme sõnumit (mida sel loomulikult
pole).
Esiteks: võib-olla ongi see esimene samm regulatsioonide/bürokraatia
vähendamiseks. Sellest lähtepunktist vaadatuna on väga võimalik, et pakutud ATS
töötaks mingi aja, kuid … selleks oleks vaja panna paika õiged palgad ja
selleks et õigeid palku saaks maksta, tuleks pooled ametnikud vallandada ja
kaks kolmandikku regulatsioone tühistada. Kui sellist stsenaariumi ette pole
nähtud, siis on tegemist vaid bürokraatliku arvepidamise aluste muutmisega ehk
tekitatakse uus nullpunkt ajaarvamises, just niimoodi nagu jõululapsukese
sünniga. Vaat selline lugu ehk lihtne energia jäävuse seadus (EJS). Nii, et kas
on sõnumit või ei ole teps mitte?
Teiseks: mida ütleb pakutud
regulatsioon meie tuleviku kohta? Igatahes palju rohkem kui esmapilgul arvata
võiks. Nimelt ütleb see, et rasked ajad on tulemas, väga rasked ajad on
tulemas. Majanduslik tuumatalv ja pikk ning sügav kriis on tulemas. Vaid raskel
ajal saab avalikku teenistust pidada, kui orjalaagrit või Austria-Ungari keiserliku sõjaväe
mentaliteetiga: „lõuad pidada ja edasi teenida”. Lugu on selles, nagu eelnevalt
käsitlesime, rasketel aegadel osa
andekaid inimesi, kelle eraäri on kokku tõmbunud (peenelt väljendudes), tulnud tormivarju avalikku teenistusse. Nii
kui ajad lähevad paremaks nii lahkuvad andekamad esimestena ja vähemandekamad
tagumistena avalikust teenistusest ja miks nad peaksid jääma? Selleks et olla
alamakstud süljetops? Ühesõnaga avalikku teenistusse jäävad kaks kategooriat:
esiteks nn ideelised „riigiinimesed”, kes hoiavad rinnet hambad ristis ka, siis
kui kõik teised on lahkunud. Puht põhimõtete ja ideaalide pärast. Teiseks sete,
mis tekkib igas süsteemis, kui seda aeg-ajalt läbi/välja ei pesta, aga läbipesu
avalikus teenistuses ette nähtud ei ole. ATS kätketud loogika ja kaasamise
vähesus tähendab seda, et ajad saavad olema nii kehvad, et mitte keegi ei
mõtlegi avalikust teenistusest lahkuda.
Kolmandaks. Nagu märkisin, seadusel on jumet, kuid peale
puhta jumaliku loomisrõõmu, on olemas ka päriselu ehk need kümned tuhanded „väikesed
ametnikinimesed”, kes tahavad teada, mis
juhtub nendega igaühega eraldi? Kas see muutus on üks järjekordne reform,
kuidas mitte palka maksta või on see reform kuidas väärikat palka maksta. Või
on see dr Riigi püüe lühikest tekki tõmmata kord külmetavate varvastele või
lõgisevale turjale ja kus nemad selle teki suhtes asuvad? Kas me (M)ATS-ga
loome tingimused väärikusele? Kui pole väärikaid ametnikke pole ka väärikat avalikku
teenistust.
Neljandaks. Ja nii nagu iga projektiga , pole üleliigne küsida, palju see
maksab? No kuulge, see ei saa olla tõsiseks argumendiks radikaalse avaliku
teenistuse reformiks, et me hoiame kokku teie puhkuse ja pensioni pealt. Ja
edasi? Kuna need komponendid on siiani olnud asendusaineks pärisrahale, kuidas
see mittepärisraha ärakaotamine konventeerub pärisrahaks? Kui suur on see uus
ülistatud fikseeritud põhipalk? Kuidas see saadakse? Lihtsalt kinnitatakse
tänased väljamaksed? Ei usu. Viiendaks. Võib-olla polegi selle seaduse
eesmärgiks korraldada avaliku teenistuse tööd vaid avalikue teenistujate
karistamist? Kas see (M)ATS on äkki hoopis jätk Karistusseadusele, kui (M)ATS-i
sajakonnast paragrahvist paarkümmend käsitlevad mitte töö korraldamist vaid
karistamise korraldamist? Moodsas teenusmajanduses peaksid osapooled läbi
rääkima, kuidas koos teha niimoodi, et saada paremat tulemust ja kohustused
ning õigused oleksid tasakaalus.
Kuuendaks. Mulle meeldivad eelnõus selgelt välja toodud
ametniku kohustused: tegevuse seaduslikkus, ametnik on kohustatud teenistusülesandeid
täitma ausalt, väärikalt, asjatundlikult, erapooletult kohusetundlikult ja
hoolikalt. Ametnik on kohustatud valima teenistusülesandeid täites igaühe
õigusi ja vabadusi ning avalikku huvi parimal viisil arvestava lahenduse.
Ametnik peab hoiduma tegevustest, mis diskrediteeriks teda ametnikuna või
kahjustaks ametiasutuse mainet, sh. teenistusülesannete täitmise välisel ajal
(st 24/7). Just niimoodi ma kujutangi tõelist ametnikku ette. Natukene
MaCaiveri nätsu, kleeplinti, kartongtiivad pluss vaskpasunad ja jõuluhõnguline
inglikoor ongi koos. Kuid sellisele väärikale koorile tuleb maksta ka väärikat
palka. Või arvate, et selline 24/7 on võimalik vaid „ligimisearmastusest” või
lõputu jõuluime? Tsentraalselt kehtestatud palgaastmed me küll tühistame,
tunnistades selle süsteemi täiesti läbikukkunuks, niisamuti nagu soodustused
(tegelikult pikendame ametnike tööaega), kuid asemele saame palgakomponendid, palgajuhendid,
ametikohtade klassifitseerimise ja … palgaastmestiku. Minister kehtestab vastavalt
seadusele ja kooskõlastatult Rahandusministeeriumiga asutuste palgajuhendi
käskkirjaga. Arvestades veel asjaolu, et seletuskiri näitab otseselt, et
tegemist on ühtlustamistaotlusega siis mina küll ei oska seda süsteemi teisiti
nimetada kui keskseks süsteemiks, … Rahandusministeeriumi keskseks süsteemiks
Seitsmendaks: Ja siis kui olin nende uuendustega juba
harjunud ja nägin, oli tekkinud lootus bürokraatia vähenemiseks, komistasin
tööperede ja klassifikaatorite otsa, nagu oleks täiskiirusel vastu kivimüüri
põrutanud. Midagi siin maailmas ei muutu, ka bürokraatia ei muutu, see vaid
teiseneb. Lugesin just R Reagani raamatut „Ühe ameeriklase elu”, kus ta mainib
et „Arvan, et kogu oma tarkusele vaatamata ei suutnud FDR mõista, et kui annad
bürokraatiale eluõiguse, siis hakkab ta oma elu elama. Pärast bürokraatliku
institutsiooni loomist on teda peaaegu võimatu sulgeda.” (lk 55) ja „Mul polnud
tollal piisavalt teadmisi, et mõista seda, mida hiljem teada sain: bürokraatia
esimene seadus on kaitsta bürokraatiat.” (lk 57). Nii ka meie (M)ATS-i puhul, kogu
võimalik kokkuhoid ja hea mõtte teisendatakse uueks bürokraatiaks. Nn. „tööpere” juurutamine võtab ilmselt terve
aasta puht vormistamise aega ja ega midagi muud seal toimuda ei saagi, kui vaid
vormistamise bürokraatlik mäng. Mängurõõmu tunnevad vaid mängu väljamõtlejad,
ülejäänu, need kes tegelikku tööd, seda alamakstud ja ülekoormatud tööd, peavad
tegema need kiristavad vaid hambaid. Mäng või mitte, kuid jälle sadu tuhandeid
ametniktunde tuulde visatud „Tööpere”
mõiste ise on ilmselt maha viksitud mingist välismaisest tarkdokumendist, no
hea et kohe pole öeldud, et töölaagri klassifitseeritud isik BI
või AII. Asjal on ka muidugi positiivne külg, ei pea enam ametniku poole
pöörduma „Tere lp. ministeeriumi juhtkonna nõunik!” vaid võib lihtsalt öelda
„Tere, A IV” ja asekantslerile lehvitad „Ciao A V”. Kui nüüd keegi arvab, et
see on pisiasi ja loksub ise paika, siis niisama lihtne see ka ei ole. (M)ATS-i
käivitamisel muutub olukord avalikus teenistuses totaalselt. Esiteks maanduvad
osad ametnikud töötajateks ja nad hakkavad töötama töölepingute alusel, mis on
igati tervitatav. Kuid see tähendab, et vormistada tuleb tuhandeid
töölepinguid, mis on täiesti uutel alustel. Samuti on täiesti uutel alustel ametnike
st. 70% tänastest ametnikest, palgakorraldus. Tundub, et asi käib sedamoodi, et
kõigepealt tuleb kõik ametikohad klassifitseerida, st. üle vaadata ja
analüüsida kõiki ametijuhendeid, hinnata erinevaid tegevusi ja nende põhjal
määratleda, millisesse kategooriasse ametnik kuulub. See kõik on puht
bürokraatlik riviharjutus, kuid ilma selleta ei saa teha palgajuhendit.
Palgajuhendis määratakse ära palgaastmed või vahemikud, kusjuures põhipalk ongi
praktiliselt kogu palk, sest mitte üle 5% asutuse palgafondist võib kasutada
täiendavaks palgakomponendiks. Vaadates välja pakutud ajagraafikut tekkib mul
silme ette tohutu naljapäeva eelne tormamine, ummikute ja rabelemisega ning
uusaasta algus kõige tegemata tegemiste lappimisega. Kas meil sellel ajal on
aega ka riiki pidada? Kui oleme selle esialgse harjutuse läbinud, siis kuidas
me saame palganumbrid nende astmete ja klassifitseeritud ametikohtade taha? Kuidas
meil praegu siis on: näiteks min osakonna juhataja palgaastmestik on vahemikus
28-33 ehk astmepalk 540-1130 EUR/kuus, tegelikult koos lisatasudega ca 1730-2884
EUR/kuus. Või näiteks nõuniku palgaaste on 25-29, astmepalk 408-508 EUR/kuus ja
tegelik ca 950-2990 EUR/kuus. Kui nüüd lähtuda võrdse kohtlemise ja võrdsete
töökohtade loogikast, kas siis peaksid kõik nõunikud saama 1990 EUR/kuus? Kas
see kes sai 2990 EUR/ kuus on nõus sellise seaduses tihedalt kasutatava
mõistega nagu ühtlustamine? Või kuidas hinnata klassifitseeritud isiku A IV ehk
osakonnajuhataja tööd, kui ta on näiteks eelarveosakonna juhataja või kui ta on
õigusosakonna juhataja (palgad võivad erineda kolmandiku võrra)? Või
ministeeriumi nõuniku, ameti nõuniku või vallanõuniku osa meie teenindamisel? Kas
üks teeb teisest rohkem tööd? Või teeb tähtsamat tööd? Kui me ei kasuta
läbipaistvust, võrreldavust ja ühetaolisust, siis peame kulutama palgajuhendi
kokkuvõlumiseks tohutult intellektuaalset potentsiaali, laristades seda
intellektuaalselt huvitavateks põhjendusteks. Sellist jaburust ei tehtud isegi
mitte nõukaajal.Vaadake, kõik see on armetu tühikargamine nii nagu tänagi
kujunevad palgad hoolimata rangetest palgaastmetest nõudmise-pakkumise
vahekorrast, nii hakkavad need kujunema ka edaspidi ja aegade lõpuni
turusituatsioonist. Ärgem siis mängigem mänge vaid oleme sellise nagu (M)ATS
sedastab: … oma tegevuses on ametnik kohustatud täitma ausalt, väärikalt,
asjatundlikult, erapooletult, kohusetundlikult ja hoolikalt. Aga aus ja
väärikas oleks, kui palgad kujuneksid nõudmise pakkumise vahekorras, lepingute
alusel. Olen tuline lepingulise süsteemi
pooldaja, see muudab olukorra palju selgemaks ja vaadeldavamaks. Jäävad ära
kõikvõimalikud arusaamatused autode, arvutite, telefonide jne kasutamise osas,
samuti puhkuste, hüvitiste, koolituste ning nendega seotud kulutuste osas,
sest, kui niimoodi on kokku lepitud ehk on sõlmitud leping, siis ka sellised
õigused on kasutatavad. Punkt. Kõik muu on juba lepingu rikkumine. Muide te ei
arva iialgi ära, milline salainfo mul on, nimelt … on ametnik ka täna väärikas
ja hoolikas. Teha pooltoores süsteem ja jätta siis ametnikud ise seda
„väärikalt, ausalt ja hoolikalt” helpima ehk jõuluimet korraldama ja
naljapäeval pisarat poetama, pole küll see mida maa ja rahvas seadusandjalt
oodanud oleks.
Seitsmendaks. Mõned asjad seevastu on väga kindlalt
fikseeritud , näiteks kosutav on teada, et kui ametnik kooleb keset tööpäeva,
siis võetakse ta leivalt maha alles järgmisel päeval, sellel järgmisel päeval
taastub seevastu streigiõigus.
Paar sõna streigiõigusest. Ma ei ole kunagi mõistnud
ametnike streigiõigust, see on nagu soldatite nõukogu arutaks, kas minna rünnakule
või süüa suppi. Õige, te saite juba aru, muidugi hääletatakse supisöömise
poolt. Samas ei tähenda streigiõiguse puudumine seda, et ametnikkonnaga ei
arutata läbi võimalikke arenguid. Vaadake igal tribüünil, saates ja
(ministeeriumi, valitsuse, ameti) lehel me deklareerime kaasamist ja kuni
nilbuseni läbipaistvust, kuid ametnikkonna esindajatelt millegi pärast unustame
küsida (ehk kaasata) arvamust neid kõige enam puudutava reeglistiku muutmisel. Ehk
nii nagu Vanaema Marie pajatas talutütre ja teenijapiiga suhetest, et: „Mina
võin, aga Sina pead!”. Kaasamise võlu selles ongi, et selle käigus saab
protsessid läbi arutada, ebakohad välja kahida ja pinged maandada. Kui ametnik
ei tunne, et see süsteem on töötav, hea ja kasulik, siis see ka ei tööta,
hullem veel see väändub läbi bürokraatlike oskuste täielikuks kimääriks.
.Nii, et (M)ATS igati parem kehtivast seadusest ja
Bismarc oleks selle üle poolteist sajandit tagasi kindlasti uhke olnud, kuid
tänase päevas, tänaste võimaluste ja piiratud ressursside tingimustes oleks
oodanud midagi … Noh, kui mitte midagi tulevikutrendi, mis kaasab laialt
pinnalt intellektuaalseid teadmisi, siis vähemalt midagi tänapäevast. Tegelikult
pole ma mures mitte niivõrd nende ametike pärast, kes selle seaduse segapudru järgi
elama peavad hakkama, õnneks on meie avalikus teenistuses alati olnud piisav
komplekt professionaale, kes ka kõige tobedamad regulatsioonid elukõlblikeks
lihvivad. Pigem on mul „kurblihh” meel sellest, et seitsmeteist aasta jooksul
oleme kulutanud sadu tuhandeid „ametniktunde” täiesti tühja, kuid sellise
mõttepotensiaaliga, kui seda vähegi oleks ära osatud kasutada, oleks võinud
luua midagi täiesti unikaalset, kui mitte just päris perpertum mobilet, siis
vähemalt mingigi töötava kasuliku mudeli. Nüüd on meil vaid jada
ilusaid/moodsaid, kuid sisutühje sõnu. .
Oeh!
No comments:
Post a Comment