1000 ja
enamgi öörahu muinasjuttu
Vol 1. Mina (Muinas)Jutuvestja
Täna hommikul
ärkasin üles ja … otsustasin hakata muinasjutuvestjaks. Vaat selline lugu. Mis
see muinasjutt muud on, kui stiliseeritud, üldistatud ja kaunistatud jutud
tõsielust, mis on aegade hämusse segatud
unistuste ja unustusega. Miks ka mitte, kõik teised ju vestavad: kes muinasaegset
lugu, kes niisama lugu, kes lobalugu. Mõni vestab rehapulka ka. Ilmselt on need
veidrad mõtted öörahu või oli see töörahu puudumise kõrvalnähud. Ega ma ise
küll öösel üleval ei passinud, ega ma mõni poliitik ei ole, kuid ööistungitel raisatud
ajast on küll kahju. Mida kõike head ja paremat sellel ajal, kui seadusandjad
valgusreostust nautisid, ära oleks võinud teha. Aga ei päevast üksi enam ei
jätku nüüd tuleb nii päevad, kui ööd üksteisele lugusid vesta. Ainult, et igaüks
vestab oma muinasjuttu ja naudib seda kogu oma pahelisuses, kuid mitte kedagi
pole kuulamas. Mitte et ei kuulata, isegi ei kuulda, sest samal ajal ketrab
sagara vahel oma jutuke. Igav! Igav! Väga igav! … on kõigil teistel siin
Maarjamaal, ainult poliitinimesed ei väsi isekeskis mängimast omasid mänge ja
tegelda klubilise tegevusega. Igav! Vääääägga igav!
Et te mu
jutust valesti aru ei saaks, siis ega ma poliitinimestest üldiselt, kuidas seda
viisakamalt öelda, ebasündsalt ei mõtle. Eriti neist, kes Riigikogus. Iseäranis
neist, kelle nime ette võib Poliitinimene kirjutada suure tähega. Kui
Põhiseaduse Vaimu uskuda, siis on sinna ju kokku saanud meie maa parimad tütred
ja pojad (kui on?). Aga nii nagu metsaski, kõik ei küüni mastimändideks, osa on
lepavõsa, osa mustikmari ja mõni on seesamune seen. Nii, et kõike juhtub. Ka
Poliitmaailmas. Mulle lihtsalt ei meeldi lobajutt. Eriti ei meeldi mulle kui
mind tobuks peetakse. Kuid ümbrus vormib meid kõiki, oma halastamatu jõuga. Ka
mind. Mina olen näiteks parandamatu ökonoomikafriik ja selle erivormi,
konkurentsiküsimuste friik. Mulle tundub loomulik, et kõik arengud/mittearengud
on seotud majandusega ja ilmtingimata on seal mingi võistluskomponent. Inimesed
lihtsalt näevad maailma erinevalt ja erinevad on ka nende „pimetähnid”. Mulle
näiteks meeldib väga loodus, kuid ma ei näe ise kõiki tärkavaid lillekesi ja
kõrrekesi. Kui aga mulle öeldakse: „Kas sa neid krookuseid või iiriseid juba
nägid, milline huvitav värv?”, siis ma vaatan teesklematu huviga. Lihtsalt
võrratu! Seepärast ütlengi sõpradele, et olen loodushuviline, aga mu lemmikpuu
on tegelikult 5x15 pruss. Prussijuppi, ükskõik kus see ka ei oleks, märkan ma
kindlasti. Ja ega me kõik ei peagi olema
kõik ühesugused, see oleks juba mingi haiglase fantaasia robotmaailm.
Piiks-Piiks.
Poliitikamaailm
on tekitanud/vorminud osades poliitinimestes kustumatu vajadust „teha head”,
kas või vägisi, aga head. Head tegemine on hea asi. Kiiduväärt! Kuid ärgem
segage ära kahte erinevat asja, see on esiteks
tõesti head teha ja teine võimalus on see, et ennast upitada. Selleks teiseks variandiks peab olema väga
head jutuvestja oskused. Sellised jutuvestja oskused, mis suudavad ka kõige
tobedamaid tegevusi näidata heategudena. Ka jutuvestja oskused on oma olemuselt
ürgne moodus teadmiste levitamiseks. Siin on teatud vastuolu, ehk hea tegu ei
pruugi alati olla kõige tõhusam tegu ja ka iga ilusaks räägitud tegu ei pruugi
õnne meie õuele tuua. Mida väiksem on meie kui inimeste/valijate
võimalus/võime/võimekus ise informatsiooni ammutada, seda suuremas sõltuvuses
oleme ümberjutustajate kutsemeisterlikkusest. Muide, sõna „ammutama” ei tule
sõnast „ammuma”. See, mis ennevanasti oli suuline pärimus oma õpetussõnade,
käitumisreeglite ja tavadega, on tänapäeval vormunud seadusandlikesse
aktidesse. Kuid hoolimata regulatsiooni vormidest, kas suuline või kirjalik, on
tegemist kogukonna tugisüsteemiga, sellise tugisüsteemiga, mis annab eelkõige
kindlustunde. Tugisüsteem, nagu nimigi ütleb, on meile toeks, seda ei saa
lihtsalt ära võtta või teatada, et upsti! täna hommikul sain nägijaks ja ütlen
teile sõnaselgelt ja täie vastutustundega, et senine tugisüsteem on vale. Kehtiva ja toimiva
tugisüsteemi asemele tuleb pakkuda mingi sama usaldusväärne, kuid parem või
vähemalt mugavam süsteem, kui siiani toimiv. Tugisüsteem võib olla usk
millessegi või kellessegi, religioon, pühakiri, seaduste kogum, kuid alati
moodustab see mingi terviku, pahatihti ka ainukese pidepunkti kogukonna jaoks, et oma elu korraldada. Vahva on see et,
pole isegi tähtis, kas see tugisüsteem vastab tegelikkusele või on see lihtsalt
kujutlus millestki. Üpris ükskõik on, kas paralleelsed sirged ristuvad või ei
ristu, kas Newtonile kukkus õun pähe või Einstein sai inspiratsiooni
raudteejaamas istudes, kas maa on lapik või..., peaasi, et need üksteisele
järgnevad tugisüsteemid on meid ja meie elukorraldust aidanud. Kui me läheme
nüüd „head tegema” ja ütleme Inimesekesele, et tema usk on vale, siis … ei
maksa imestada, et heal juhul Inimesekesed meid ei mõista või karmimal juhul
pilluvad kividega. Kuid me ei tahtnud ju mitte midagi halba, me tahtsime
lihtsalt teha head. Me väga tahtsime teha head. Aga välja tuli … teadagi.
Poliitinimestega on täpselt sama lugu, et kui te ei suuda meile selgeks teha,
milles see „hea/õnn” seisneb, siis pole mõtet ka muuta, head nahka sellest nii
või teisiti ei saa.
Omaette hagu annab tulle veel kutselise
jutuvestjad/kirjatsurad - massimeedikud. Tänapäeva „seitung” ei ole teps mitte
teabe edastaja, õpetaja, vaid meelelahutus. Ja siis lähebki lahti.
„Viisuuriinimesed” esitatavad tänaval juhuslikult valitud kodanikule tõsimeeli,
sellise hauataguse häälega, põhimõtteline küsimus, lausa serviti nagu
Kalevipoja siil, et „Mida te arvate järgmise aasta riigieelarvega?” Möh? No
nii! Milline võiks olla selle küsimuse või vastuse tõsiseltvõetavus? Olen
tegelenud paljude eelarvetega ja uurinud ka riigi tasandil eelarveid, seega
tean nendest kindlasti rohkem, kui keskmine inimene. Siiski peab tunnistama, et riigieelarve on nii
keeruline kulude ja tulude klapitamise süsteem, et mina küll ei oska iga rea
kohta õiget vastust anda ja olen sügavalt veendunud, et vastust võib anda vaid
Rahaministeeriumi büdzetipealik, see ülim võlur.. Seega kodanik tänavalt, kes ei ole näinudki
eelarvet, selle lugemisest rääkimata, ei saagi avaldada arvamust eelarve kohta.
Inimene võib vaid avaldada arvamust selle kohta, kas talle meeldib ühe või
teise poliitinimese jutustus sellest eelarvest.
Nüüd avaldabki ootamatult tabatud kodanik arvamust eelarve kohta (mida
ta näinudki pole) ja oletame, et teleka ette juhtub selline komplekt vastajaid,
kes arvab näiteks kaheksakümne protsendi ulatuses, et riigieelarve ei kõlba
kuskile. Saatejuht vangutab teadvalt/halvustavalt pead ja mainib, et näe, kehva
eelarve olete teinud. Möödaminnes tuleks ära märkida, et saatejuht ise ka pole seda eelarvet näinud, kuid
pealiigutus on soliidne. Seda jutukest annab nüüd kohe mitu päeva veeretada ja
rääkida, et seadusandja pole oma tööga toime tulnud, kuid … Õigupoolest ei puutu ju kogu see küsimine ja vastamine üldse
mitte tegelikku eelarvet, vaid seda kompotti, kuidas poliitinimesed suutsid/tahtsid
oma ümberjutustuse eelarvest esitada, kuidas kuulajad sellest aru said, kuidas
oli erakonnaliikmeid instrueeritud/installeeritud ja millised inimesed juhtusid
saadet vaatama või küsimustele vastama. Sama edukalt võiks küsida Sauna Antsu
ja Kuusiku Kusti koduküla rahvalt arvamust :” Kas te sooviksite, et homme Päike
tõuseks kell 6.30?” ja võib suure tõenäosusega arvata, et üle poole vastanutest
pole sellega rahul. Mis siis selle teadmisega peale hakata? Kas sellisel
küsitlusel on mõtet või on tegemist vaid meelelahutusliku nipiga? Või tuleks
algatada liikumist „Päike tõusku kell 7.30!” millele opositsioon vastaks
omapoolse sirgjoonelisusega, et : „Päike tõusku kell 5.30 ja mitte sekunditki
hiljem!” Ja kui meie argumentidega ei arvestata, siis tulevad lisaistungid,
mustad kui unetu öö. Ja ongi loodud konflikt, mida massimeedikud saavad
ekspluateerida mõnuga ja kaua. Päikese puhul on ainult see hea asi, et Päike ei
tea nendest jutuvestjatest mitte midagi ja liigub omasoodu, maised asjad
seevastu tihti ähmastuvad tohutus meediasudus.
Ega sedagi
lavaseadet, et anname aga sellele raha ja teeme teistele soodustusi, ei saa tõsiselt
võtta, võtke seda kui eneseupituslikku (kuigi meie raha eest) lavaseadet. Alati
ei teagi kuidas sellesse suhtuda, no päris naljatükk ka ei ole, sest võib
pöörata väga ootamatult tragöödiaks. Enamusele paistab kogu see tühja
targutamine ja tühjade lubaduste andmine tragikoomiliselt. Osatäitjad ise ei
saagi aru, et omaarust osaledes süvateoses „Olla või mitte olla?”, osalevad nad
külajandis „Ollallaa ja trallallaa”. Ja siis istuvad jälle targad inimesed poliitikalaval
sõbralikult koos ja vaagivad kuidas selles meie maakeras on hulka suurem
maakera ära peidetud. Mõnus kuulata ja
oma finessides väga hariv. Arveametnikule, nagu mina, on sellise arutelu
kuulamine puhas rõõm, sest mina ju tean, et maakera sees ei saa olla suuremat
maakera, kui see meie oma, aga arutajad ei tea. Samas on kõik geniaalsed
avastused lihtsad. Avastamise nipp on selles (s.t avastuseni on kõik teadnud),
et seda ei saa teha või toimuda, siis tuleb aga keegi mägedest, kitsekarja
juurest, ja ei tea, et seda ei saa teha, ja … teeb ära. Selline ongi avastuste
ajalugu ja avastaja saatus. Muide lugesin kuskilt, et juba ülemöödunud sajandil
olla Pariisi Akadeemia uksele pandud silt, mis teavitab, et avaldusi perpertuum
mobile’de avastamise kohta enam vastu ei võeta. Kuid teadagi inimloomad on
püsimatud ja uskumatud ning ikka proovivad … ja proovivad … ja … Milles siis
seisneb minu rõõm? Esiteks selles, mille kohta ma ütlesin, et mina tean, et
seda ei saa teha, aga … Aga võib-olla on üks nendest arutlejatest selline, kes
ei tea (kuigi tundub, et enamik ei tea), on tulnud parajasti mägedest, kitsede
juurest, ja oma teadmatuses teeb vägeva avastuse. Tõsi küll, siiani pole minu
ootused mitte just täielikku rahuldust leidnud, kuid põnevust ja mõttemudeleid
on olnud küllaga. Vägisi jääb mulje, et põhiline pole mitte pakkuda toimivat
süsteemi (arveametnikuna eelistaksin korralikku risttabelit), vaid põhiline on
see, et poliitinimesed pakuksid üha uusi õnneretsepte. Uusvanade retseptide üha
uuesti esitamine erinevates variatsioonides on tähtis seepärast, et põnevus
säiliks. Muidu tekib tunne nagu vana filmi üha uuesti vaadates. Ei tahaks
langeda sellisele tasemele nagu kaks kinokülastajat, kes veavad kihla, kas peategelane
hüppab kaljult alla või mitte. Võitja küll tunnistab pärast seanssi, et oli
seda filmi juba enne näinud, mille peale kaotaja vastab, et eks temagi oli seda
enne näinud, kuid ei uskunud, et peategelane nii pann loll on ja uuesti hüppab.
Nii ootusrikas ja naiivne ma igatahes ei ole. Seega igaüks lubab midagi,
tagasihoidlikumad lubavad näiteks, et pensionid ei lange, julgemad ütlevad, et
paneme lastetoetustele juurde (häbelikult mööndes, et nii kui võimalused
tekivad, nii kohe), eriti julged soovitavad „tasuta” kõrgharidust või
ühistransporti. Ühtlasi mööndakse, et sotsiaalmaksu küll tõsta ei saa.
Tööjõumaksud olevat niigi kõrged! Ja
siis läheb alles huvitavaks, ilmneb kogu (piiratud) fantaasia pagas „… kuid
riigil (kes see kaunis kõrvalseisja siis on?) on raha küll ja seda raha tuleb
võtta eelarvest (sic!)”. Lihtne ja loogiline, me ei võta eelarvest, kuid
me võtame eelarvest. Tehniliselt on asi muidugi natukene teistmoodi, kuid, et
riigil pole mitte mingit „oma raha”, see kõik on meie ühine raha. Aga see
selleks. Seega, kas meie, kanname selle rahakese kokku pensionifondi või
riigieelarvesse või mingisugusesse teise nimetusega hunnikusse, pole mitte
mingit tähtsust, nagunii võime vaid meie ise selle rahahunniku kokku kanda. Ka
sellel pole mitte mingit vahet, kui me mängime seda ringmängu, et kanname
rahakest kahte hunnikusse või kanname rahakest kahest hunnikust ühte
hunnikusse. Liidetavate summa teatavasti nende järjekorrast matemaatiliselt ei
muutu, kui … sinna midagi ei lisata. Bürokraatiamaailmas on jällegi selline
lugu, et kokku ja lahkukandmine ei toimu tasuta, vaid selle pealt tuleb maksta
administreerimiskulusid ehk kahe hunniku kokkukandmise summa on väiksem (vahel
lausa hoomatavamalt väiksem), kui kaks endist eraldi (raha)hunnikut. Nii, et
kasu ei kusagilt, ainult tühi jutt ja
kulu.
Vahva oleks,
kui me suudame tagada helge tuleviku meie
rahvale kõrge vanuseni, nii, et nad ise ei peaks kõrt kõrre peale panema, kuid
arveametnikuna on mul kuri kahtlus, et kogu selles jutus on loogikaviga. Nimelt
ehitatakse üldjuhul hästi toimivaid süsteeme üles (kusjuures kõik toimivad) võimalustest,
mitte vajadustest lähtudes. Vaid muinasjutte võib esitada
vajadustest/unistustest lähtuvalt. Vajadus ja nende kasv on lõputu suurus - unistus.
Näiteks viimane majandussurutis, isegi mitte majanduskriis, pani meie
pensionisüsteemi jätkusuutlikkuse tugevalt hingeldama. Õnneks suudeti kunstliku
koomaga (teise samba trikk) olukord stabiliseerida. Kuid, kui me võtame arvesse
oma ressurssi ehk vähenevat elanikkonda, vananevat elanikkonda ja avatud
tööjõuturgu, siis peaksin möönma, vana rätsepa kombel, et teie riidest ei tule
kahjuks välja ülikonda, küll aga õnneks annab välja taskurätiku . Sellest
peaksimegi lähtuma, et meil on taskurätiku jagu võimalusi ja ei maksa
Inimesekesi hullutada juttudega „igaühele oma ülikond”. Siis lisab järgmine
konkurent, hagu ahju ajades, et minu poolt vest ka, ning tublimad tuututavad,
et kübar ja keep on meie poolt, kuid … teie raha eest. Kui me esitaksime ärimaailmas
sellise ülespuhutud plaani firma aktsionäridele, siis oleks see lihtsalt VVV.
Poliitikas ütleme hellitavalt, et tegemist on poliitilise väitlusega. Tühjade
lootuste jagamine on ohtlik, sest see loob võltskindlustunde, sellise olukorra,
mil me selle asemel, et ise millegi kindlustamise/arendamise/kogumisega tegelda,
loodame kellegi teise peale. … ja siis teatatakse Upsti! ei tulnud välja. Ega
sest midagi, tegijal juhtub mõndagi, magajal ei midagi, kuid see on just see
koht kus tuleb isekust üles näidata, selles mõttes, et ise tuleb teha ja ise
tuleb vastutada.
Vaat niimoodi,
sellepärast otsustasingi hakatagi täna hommikul ka muinasjutuvestjaks.
Eeskujusid ja vahvaid lugusid nii õpetlikke, kui ka anekdootlikke, on ju küllaga.
Vaat selline (muinas)jutt
No comments:
Post a Comment