Hauk! (nagu ütlesid
vanad indiaanipealikud) Riigikontrolör on (jälle) rääkinud (õigust), et raha
tuleb kasutada heaperemehelikult, et isegi riigieelarve rahade planeerimine
peab olema heaperemehelik, nagu oma isikliku majapidamise raha planeeriks.
Lisaks sellele peaks olema riigieelarve planeerimine seotud mingite
pikemaajaliste eesmärkidega ehk mida me tahame saavutada ja palju see eesmärgi
saavutamine maksab. Kuid Riigikontrolli analüüsidest ilmneb, et eesmärki pole
ja eelarvet pannakse kokku matemaatiliste mudelite järgi nn joonlaua süsteemist
lähtudes.
Muidugi on
meil olemas arengukavad ja strateegiad, neid on olemas lausa hunnitu hulk …
paberil. Kuid tõsiasi on ,et kuni need kavad on ressursiga st. rahalise, inim- ja ajalise ressursiga katmata, ei ole need
mitte arengukavad, vaid pelgalt muinasjutud. Seega just see teema, mis (muinas)jutuvestjale
kohane. Meil on sadu arengukavasid ja strateegiaid, kuid prioriteete ei ole. Ei
ole ju tõsiseltvõetav, et te täidate mingit kaheksasaja kolmandat prioriteeti? Või
on? Kas te oma koduses majapidamises kujutate ette, et te tegelete küsimusega,
mis on teil tähtsate asjade loetelus … kolmandas sajandis või napilt esimeses
tuhandes? Sellisel juhul peab olema veel prioriteetideülene prioriteet ehk
superprioriteetide nimekiri, mille tipus on hüperprioriteedid. Naljakas lugu,
mis toob mulle meelde „1001öö muinasjutu” kogumiku. Teate küll neid araabia
muinasjutte. Muidugi teate! Isegi, kui
te pole lugenud „Kalevipoega”, „Nibelungide laulu”, „Iliast”, „Odüsseiat”, „Kalevalat”, „Karutapjat” jne.
siis seda muinasjutukogumikku olete ikka lugenud. Mainitud muinasjutukogumik on
muide üks õpetlik lugu strateegiast, taktikast ja prioriteetide seadmisest.
Selles kogumikus pidi kaunis orjatar igal ööl valitsejale jutustama ühe loo,
mis oleks nii köitev, et sellel tahetaks veel järgegi kuulata. Tegemist oli
pikaajalise ellujäämisstrateegiaga, mida kujundati läbi hoolikalt
ettevalmistatud taktikaliste sammude ehk muinasjuttude. Täpselt nii nagu
poliitikas kirjutada kokku üks arengukava/ strateegia teise järel, mis aitaks üle
elada tekkinud kriisiolukorrast. Kuid need 1001 muinasjuttu ei olnudki mõeldud
täitmiseks, nende eesmärgiks oli aega võita. Iga õnnestunud
muinasjutt/arengukava andis võimaluse ellu jääda. Siiski ei tasu vaadata seda
muinasjutuvestmise tööndust, kui puht tühikargamist, sest lõppkokkuvõttes tõi
heade muinasjuttude vestmine kaunile orjatarile kaasa peavõidu, ellujäämise ja
kustumatu armastuse. Ülimaks prioriteediks oli, on ja jääbki … ellujäämine. Siiski
pole mul kindlat tunnet, et meie arengukavad/muinasjutud niisama hea lõpuga on
kui „1001 öö muinasjutud”. Meie
muinasjuturida on kuidagi rabe, hüplev ja tõmblev, tihti nagu hädatapp. Ja
muide päriselus ei ole niimoodi, et raha tuleb läbi „(l)abraka-tabraka” , seda
juhtub vaid muinasjutus. Muide isegi muinasjutu rahamasinatele on olemas täiesti
mõistlikke seletusi. Soomlaste legendide kohaselt olla neil olnud selline küllusemasin
nagu Sampo. Mõned teadlased on avaldanud arvamust, et tegemist oli Turu linna
kauplemisplatsiga, mille vapil ilutses nn Rolandi sammas. Rolandi sammas oli
selline märk, mis pärines juba Rooma impeeriumi aegadest ja tähendas, seda, et
need kes omasid sellist märki, olid turvalised kauplemisalad, kus valitsesid
teatud kindlad ühtsed kauplemisreeglid. Just need kaks asja turvalisus ja
kindlad reeglid võimaldasid sambaga (Sampoga) määratletud aladel „raha teha”. Seega
ei midagi muinasjutulist, vaid püsiv/pikaajaline kord ja reeglid. Muide
needsamad teadlased pakuvad, et sampo tuleb eestikeelsest samba mõistest. On
kuidas on, kuid tore on teada, et lõunasoomlased olid eestlased. Vaat selline
mõistlik seletus ühele muinasjutulisele rahamasinale ehk Sampole.
Väljume nüüd
korraks muinasjutumaailmast. Raha kasutamisega on sellised lood, et raha ei ole
kunagi piisavalt. Ja kui teil hetkeks tekkib selline ekslik tunne, et raha on
(küllalt?), siis ärge muretsege, see tunne läheb kiiresti üle. No nii! Üks lugu
on see, kuidas me raha kasutame, kuid teine lugu on selles, kuskohast see raha
tuleb? Tegelikult on kaks võimalust, me kas maksustame mingeid tegevusi ja
kogume kokku meie ühist raha või müüme meie ühist omandit.
Omandi
müümisega on niiviisi, et see on nagu kukesupi (märgime võrdõiguslikkusest
lähtudes, et supp võib olla täiesti vabalt ka kanasupp, ja et ka loodusõpru
rahustada, siis kuke kasutamine supis on puht kujunduslik trikk) keetmine, üks
kukk ja üks supp … ning pikalt kõhutühjust. Küsimus on pigem selles, kuidas
kanu munema panna (siin jään võrdõiguslikkusega jänni, sest munevast kukest
pole me veel mitte midagi kuulnud, aga ärgem heitkem meelt, kui teadlased
piisavalt pingutavad, küll saame üle ka sellest probleemist), viljakalt ja
palju. Veelgi parem oleks kui nad muneksid kuldmune. Ja muide see ei ole see
muinasjutt, et ”minu soovil, havi käsul!” ehk nagu targad inimesed ütlevad, „… majanduskasvu ei loo riik, vaid inimesed.
Mida valitsus saab teha, on julgustada inimesi oma leidlikkust proovile panema
ja ettevõtjaks hakkama, kuid sellega riigi roll ka piirdub.”.
Järelikult on
põhiline jõukuse kasvatamise vahendiks sellise keskkonna loomine, mis võimaldab
tekitada rohkem ühiskondlikku rikkust, mis võimaldab ka rohkem maksuraha
korjate, et siis seda targalt, või siis mitte nii targalt, kasutada. Ka selleks
koostame me ju arengukavasid, selliseid suurejoonelisi tühipabereid, mis
imiteerivad kirglikku ja tihedat tegevust. Need arengukavad elaksid nagu
omaette maailmas, võib-olla paremas, võib-olla halvemas. Ei tea, paber saab
vaid kirjeldada elu, kas see on parem või halvem oleneb meie meelelaadist ja
pealehakkamisest. Tegelikus elus jääb tihtipeale mulje, kipume lähtuma
pigem mingist uitmõttest ja selle alusel muutma seadusi, ilma neid läbi
kalkuleerimata. Vabandage mind selle korduva arveametniku jöra pärast, et
eelnõud on vaja läbi kalkuleerida, kuid see pole mitte mingi SMS laen, mida
emotsiooni ajel tehakse (kui tehakse.), siin on järelmid hulka laialdasemad,
pikaajalisemad ja katastroofilisemad. No ja, vahel on sellisele muudatusele
viisakuse mõttes viidatud ka arengukavadele, kuid kas meil on mingi
pikemaajalisem strateegiline plaan? Või on vaid hetkeajenditest tingitud rabe
liikumine ? Selles seisnebki arengukava, kui justkui tühipaberi salakavalus, et
mingil momendil hakkab see elama oma elu. Hakkab toimima seaduse läbisurumise
tungrauana: „Et vaadake, meil oli see juba arengukavas kirjas see ja too
põhimõte, kavatsus või tegevusetus. Nojah, polnud just päris see, aga ikkagi
sinna suunda jne. jne.” Seega tekitatakse optiline pete, illusioon, justkui
oleks tegemist mingi soliidse arvamusega, mille tõttu seaduseelnõule mitte
mingit analüüsi polegi vaja teha. Samas võib arengukava olla väga vabalt mingi
ministeeriumi uitmõtete kogum, kindlasti mitte läbi arvestatud mitme variandiga
mõjuanalüüs. Seega ettevaatust arengukavadega!
Selleks, et te ei arvaks, et ma ajan mingit kiusujuttu,
ei aita muud, kui pöördume jälle autoriteetide ehk Riigikontrolli poolt tehtud
analüüside poole. Seekord õigusaktide mõju hindamise korralduse auditi poole.
Niisiis :” Õigusaktide mõju hinnatakse vähe ja
formaalselt. Kõigi auditeeritud õigusaktide
seletuskirjades puudusid mõjuhinnangud rohkem kui pooltes nõutud mõjuvaldkondades. Mõjuhinnangute esitamatajätmise
peamiseks põhjuseks on puudulik kontroll
mõjuhindamise reeglite täitmise üle ja
mõjuhindamise alatähtsustamine. Vähe hinnatakse õigusaktide
mõju ka seetõttu, et õigusaktide väljatöötajatel napib oskusi kõiki mõjusid hinnata ja sageli on selleks liiga
vähe aega ning uuringute tellimiseks
väljastpoolt ministeeriumi raha ei jätku.” Ja just niimoodi ongi, et
analüütikud on suures koondamistuhinas ära kahitud ja järgijäänud,
Karistusseadustiku ja selle veidra tõlgendamise hirmust, ei julge enam lävida
nendega, kes asjast midagigi teavad. Niimoodi tekivadki otsused ja mingid
imelikud konstruktsioonid kabinetivaikuses, mis on üpriski pelutav. Pelutav
just seepärast, et teevad need, kes asjast mitte midagi ei tea, millest neil
pole aimugi pluss (või õigemini miinus) see, et ei konsulteerita nendega, kes
teavad. Vaadake kui veidraks (kõverpeegliks?) on kujunenud see maailm: ühest
küljest räägime kaasamisest, koostööst, avatusest ja läbipaistvusest, kuid
selle järgi tegutsedes ähvardab meid hoopistükkis süüdistus mõjuvõimuga
kauplemises, korruptsioonis ja teistes hirmsa nimega asjades. Mnjah, niimoodi
kujundame sumbunud ja kurja maailma enese sees ja ümber. Teisalt, pelgavad need, kes oskavad vaid EL
määrusi ritta panna ja nende punktuaalset täitmist planeerida, et peale
konsulteerimist valdkonnaspetsiifikat tundvate asjatundjatega, ei peeta neid
enam tarkadeks inimesteks. Kuskilt raamatust on meelde jäänud ütlemine, et: „Mu
härra, kui te vait oleksite olnud,
oleksin pidanud teid intelligentseks inimeseks.” Vaat niimoodi ja lähtudes eeltoodust
püütakse olla vait. Ehk jätab intelligentse mulje. Seega toimub konsulteerimine
suuresti isekeskis, samasuguste, mitte teadjate ringis. See on sama hea, kui te
traktoristilt küsite, kuidas oma põiepõletikuga toime tulla, siis vastab ta
teile ilmselt, et sügavamalt on vaja künda ja „essu” oleks ka vaja vahele
sumada. Ilmselt poleks teil sellise teadmisega mitte midagi peale hakata, kuid
kui tegemist on traktoristiga tänapäevase tehnika intelligentse käitlejaga,
soovitab ta teil ilmselt pöörduda arsti poole. Nojah, teisalt tekkib uus
dilemma, miks peaks mõistuslik inimene küsima põiepõletikus abi traktoristilt?
Ärge seda minult küll küsige, ütleme, et see on avaliku teenistuse korralduse
eripära. Samas Riigikontrolli arvates : „Õigusloomesse kaasamise hea
korraldus on eelduseks edukale mõjuhindamisele. Kaasamise eesmärk on,
suurendades mittetulundus-, era- ja avaliku sektori osalust otsuste
ettevalmistamisel ja langetamisel, parandada otsuste kvaliteeti ja
ühiskondlikku legitiimsust. Ametiasutus, kes eelnõu koostab, peab kaasama
otsustusprotsessi huvirühmi kõigist neist sektoritest. See tagab väljatöötatava
õigusakti tasakaalustatuse ja lähtumise avalikust huvist.”
Oeh! Kõik on ju nii ilusti ja täpselt kirjas napilt nelja
tolli paberi peal, aga … ikkagi teeme vastupidi. Kas lisaks Riigikontrollile
peaksime looma Riigi Karistamise Kantsli, et sundida dr. Riiki iseenda vastu
võetud seadusi ja põhimõtteid täitma? Absurd? Täitsa nõus, me kõik ju eeldame,
et dr. Riik teeb kõik õigesti. Aga näe vahel ei tee, sest mitte teha on
mugavam. Nagu mugavam on kasutada taatlemata mõõteriistu, kui kand maha lüüa ja
öelda, dr. Riik pole meile raha andnud korralike mõõteseadmete ostuks … me ei
mõõda. Sellisel juhul peaks keegi liigutama hakkama, et mõõteriistu muretseda
ehk meie näitel, kui pole seaduse eelnõu ei ole läbi arvutatud ja kaasatud,
siis seda ka ei menetleta. Sellisel juhul peaks dr Riik ennast liigutama, mitte
salakavalalt karistushimus asjade käiku jälgima ja siis loomulikult ka
karistama. Ma nimetaksin seda rikkumisele ahvatlemiseks. Lugesin kunagi ühest
raamatust II MS aegsest saksa sõjaväe sisekorraeeskirjast, et karistati ka neid
„soldaneid”, kes oma kapi ukse lukustamata jätsid, karistati kamraadi vargusele
ahvatlemise eest. Vaat niimoodi.
Eks see ilmselt õige olegi, nii mittesuure riigi ja
rahvastiku puhul nagu meie siis Läänemere kaldal, mida enamus selle mere ümber
elavaid inimesi küll Idamereks kutsub, ei jätkugi riigi teenistusse igale
valdkonnale asjatundjat. Lihtsalt seda ressurssi ei ole, seda enam oleks vaja
kasutada laiapõhjaliselt võrgustikku, kogu olemasolevat potentsiaali, et seadused
mida me teeme, toodaks meil kuldvillakuid, aga mitte kärnaseid pässe. Me ei
peaks OMA INIMESI KARTMA, ME EI TOHI NEID KARTA. Me kitsendame selle
väljakujunenus kartuse foobiaga, et kõik ajavad „mingit oma salakavalat liini”,
võimalike abiliste ja liitlaste ringi. Aga ise, vaid ametnikkonnaga, dr. Riik ka ei jõua/suuda/mõista. Ülatoodud auditi võiks lühidalt kokku võtta
nii, et tegijad ise valdkonda ei valda ja teistelt ka ei küsi.
Muidugi on mõjuanalüüse võimalik teha erinevalt, kuid
siis me vähemalt näeme, mida arvestused näitavad, kas eesmärk saavutati?
Senini on seletuskirjade nurgakiviks kaks asja, millest
üks on kindlasti see, et vastavalt Euroopa parlamendi ja Euroopa Komisjoni
määrusele number see ja see, mida on täiendatud määrusega too ja too, tuleb
teha nii ja naa. Teiseks, tuleb kasutada mingit populaarset trendi/sõna/mõistet
nagu konkurents, kaasamine, läbipaistev jne.. Kuna ma ise olen veendunud
konkurentsiinimene, siis märkan tihti viidet sellele, et eelnõu parandab
konkurentsiolukorda. Sellisele asjale olen igati poolt, kuid halloo, konkurents
on vaid vahend mingi eesmärgi saavutamiseks, mitte eesmärk iseenesest.
Eesmärgiks saab olla vaid parem, kvaliteetsem, kindlam, püsivam, inimsõbralikum
teenus või toode. Aga sellest, kuidas valdkond toimib, millised saavad olema
mõjud turul, kas turuosalisi tuleb juurde või väheneb, kas tooted muutuvad
kvaliteetsemaks või on võimalik soetada vaid „säästupaketti”, … mitte sõnagi. Võib-olla on tegemist näiteks „transiitveo
konkurentsi tekitamisega umbtänavas”? Veelgi tähtsam nendes analüüsides ei ole
mitte kunagi arvestatud sellega, kui palju ettevõtjaid selle „hea ja kasuliku”
seadusmuudatusega lõpetavad tegevuse. Meie suhtumine nii ettevõtjatesse, kui ka
lihtsalt inimestesse, et vaadaku ise kuidas hakkama saavad ja kui ei saa, siis
on see nende viga. Mind on alati riivanud meie ignorantne suhtumine töökohtade
kaosse. Kusjuures nendes maades, kelle moodi me tahame olla, on lausa välja
toodud, kui palju läheb maksma ühe uue töökoha loomine. Sama suhtumine on ka
ettevõtjate suhtes. Iga ebaõnnestunud muutus seadusandluses toob kaasa mingi
osa rahvusliku kapitali kaost. Ja kui me seda ebaõnnestumist parandama läheme
(Upsti! juhtus.), siis põletame, juba uue olukorraga kohanenud turul, ereda
leegiga järjekordse portsu rahvuslikku kapitali. Kas me oleme tõesti nii
rikkad, et võime endale lubada:
a) kehtivas
regulatsioonis tehtud investeeringute kadu,
b) töökohtade kadu ja
c) ettevõtlustahte kadu.?
Tegelikult on asi lihtne, kõik ettepanekud tuleb läbi
kaaluda ja arvutada ja mitte lihtsalt kaaluda vaid kaaluda tuleb variantsust.
Täpselt niisama moodi nagu äriplaanide arutamisel, või muinasjutu lainel
lõpetades: „Kui lähed paremale kaotad pea, kui lähed vasakule kaotad hobuse.”
Õige vastuse nipp on selles, et kui lihtloogiliselt arvata, siis tühja sest
hobusest, peaasi, et pea alles jääks, kuid arvestades kolm käiku ette, on
selge, et lihtne „hobuse variant” toob kaasa
ka pea kaotuse. Kuidas selles olukorras ellu jääda ja igavest armastust
leida võite iseseisvalt lugeda oma lapsepõlve muinasjutu raamatutes. Meie aga
käitume nagu oleksime sajajalgsed, üha uuesti ja uuesti kasvavate lohepeadega.
Veider värk. Mittemuinasjutuliselt jätkates, ilma sõltumatu analüüsikeskuseta
jäämegi üksteisele Põhiseaduse Vaimuga lajatama ja vaid üksteisele muinasjutte
pajatama, selline Muinasjutu Vestjate Vabariik.
Oot-oot, läkski päris
meelest ära, mis meil see prioriteet siis oli? Prioriteet NR1? Prioriteet NR 2?
Või ongi niimoodi, et meil on vaid selge, milline on Prioriteet NR 1001+?
No comments:
Post a Comment