Saturday, December 8, 2012

Muinasjutt: VOL 3. JUURAAJASTU SAABUMNE JA VUNDAMENTALISTLIK (WABA)RIIK


 

Eelmise muinasjutu lõpus ei maininud ma juhuslikult Põhiseaduse Vaimuga lajatamist. Üldiselt on niimoodi, et Põhiseadus on see vaadete, põhimõtete ja liikumissuundade kogum, vundament, mille alusel on üles ehitatud kogu riigi/ühiskonna regulatsioon ehk peenlihvimine. Seega igas juhtumis viidata Põhiseadusele on kurjast. See on sama nagu näiteks mingis pühakirjas mainitakse, et Sellesamuse  Sealtsamusest nime asjatult pruukimine on kurjast. Ja täiesti õige. Hea asja pideva käperdamise ja lutsimisega ei maksa head asja ära rikkuda. Omast kogemustest tean, et Põhiseaduse Vaimuga hakati vehkima/lajatama siis, kui mitte mingeid ratsionaalseid argumente ei leitud või neid ei olnudki. Siis viidati väga võitluslikult Põhiseadusele ja selle Vaimule. Hoomasid iga keharakuga sellist tehis püha ja tihke võltsvagatsemise segu … tugeva annuse verejanulisusega. No ega sellised süüdistused ja kaebused kaugele ei jõudnud , sellised kaebused/konstruktsioonid tekitasid küll tühja tüli, aja ja ressursikulu, kuid olid resultaadita. Tänasel päeval tundub mulle, et asi on võtnud uue pöörde. Võiv-olla jõudnud isegi uuele kvalitatiivsele tasandile. Nüüd me püüame juba kõike juhtida vaid juura ning  Põhiseaduse ja selle Vaimu järgi. Iseenesest väga mugav variant, kõik on löödud kastidesse, kantud lahtritesse ja ei mingit isetegevust. Mugav kuid ohtlik. Surmavalt ohtlik. Lahtrid ja seadused on vajalikud kuid need on abivahendid, meie elu korraldamiseks, mitte eesmärk. Kui vahend muutub eesmärgiks, olemegi allakäigu spiraali kiirteele asunud.

Vaadake,  kuidagi on „juhtunud” niimoodi, et kõik need, kes loomulikku rada mööda, on kutsutud ja seatud, vahel aga „säästuhangetel” valitud,  otsustama, oleksid justkui … Ma ei oska isegi selgitada, mis või kes nad on? Kas nad on kaabakad? Kas nad on tobud? Kas nad on asjatundmatud? No ei ole ju, põhimõtteliselt/põhiliselt on tegemist vastutustundlike professionaalidega. Või vastupidi, et nad väga asjatundlikud? Liiga asjatundlikud noh? Ei tea. Üks on selge, et kui keegi vaid juhtub midagigi otsustama, nii tekkib suur võimalus ka, et talle  „juriidiline kahvel” turja, tempel mällu, otsa- ja tagaotsa lüüakse ning otsustustase läheb … hoopis muusse kohta ehk justiitsametnike kätte. Seega: esiteks, kas ei otsustata või teiseks, minnakse laialdase/mõttetu kooskõlastamise ringile, et vastutust hajutada.

Kuidas siis seletada seda pahelist ihalust kõiges süüdlasi, süüd ja „kurja tegijaid” näha? Kuidas me oleme sellise ühiskonnamudelini jõudnud? Tekkinud olukorra mõistlikuks selgitamiseks on kaks võimalust:

-Esimeseks võimaluseks on, et me olemegi otsustajateks valinud „kurja tegijad”, sellised vääritud tegelased, kes ei tohikski otsustada. Oot, oot, kuidas siis juhtus et „kurja tegijad” said otsustajate kohale? Kes nad sinna valis? Mnjah, ma ei taha seda teemat rohkem arendada, see oleks tupiktee ja haige vandenõuteooria.  Nagu mainisin teenistuses on õnneks alati olnud küllaltki hea, kuid minimaalne, komplekt inimesi. Jah, mulle tundub, et nad on ühiskonna poolt liiga vähe hinnatud. Siiski saavad nad hakkama nende hunnitute, üha lisanduvate, sageli mõttetute, ülesannetega, mis neile pandud. Mõttetute tegevuste mõttekas selgitamine on maailma üks raskemaid ülesandeid, kuigi … mõttetu. Tundub, et paljudel juhtudel tekkivad „kurjad teod” tavaõiguse, tavade puudumise ja mingite eriarvamuste baasil nende vahel, kes otsustavad ja nende vahel, kes ei otsusta teps mitte. Ma ei tea, võib-olla olen ma liiga sinisilmne (musta masenduse maailmas elamine pole mulle omane), kuid pikkade aastate jooksul pole minu tutvusringkonnas küll tobusid juhte olnud. Nojah, võib-olla paar veidrikku ja valesse kohta eksinud inimest on olnud, kuid see kaob veapiiri taha. Seega on tegemist ilmselt mingi teise selgitusega. Mingem siis edasi.

-Teine seletus oleks selline, et meil on saabunud … Juuraajastu. Juural on teadagi kaks tähendust: esiteks keskaegkonna teine ajastu ja teiseks, õigusteadus. Tundub, et ühe sõnaga on nimetatud kahte täiesti erinevat asja. Kuid, kas need on ikka nii erinevad? Võib-olla on neis midagi sarnast, või ühendab neid meie aeg? Targad raamatud räägivad juuraajatust sellist juttu: „Juura – keskaegkonna teine ajastu, järgnes triiasele ja eelnes kriidile. Algas 190 +- 5 mln. aastat tagasi, kestis 55-60 mln aastat. Selgroogsetest arenesid liigirohkeiks roomajad. Ilmusid esimesed linnud. „

Loen seda selgitust ja taipan, no nii, ja nüüd on see siis käes. Nimelt, Juuraajastu on saabunud. Kumb nendest Juuradest, pole päris selge, kuid üks kindlasti. No ja ega midagi imestada ka ei ole, kõik kes koolis on käinud teavad, et areng toimub spiraali mööda, justkui ennast korrates, kuid pidevalt edasi liikudes. Ajaloo kordumine on harilikult kas katastroofiline või groteskne. Seega meie grotesksus (loodetavasti ei arene see katastroofiks) seisneb selles, et loosunglikult räägime kodanikuühiskonnast, läbipaistvusest ja kaasamisest,  kuid saime juura kriidiajastu sugemetega. Teate seda kriidiajastut? See on selline, mil osa poliitinimesi on kriidiga hääle peeneks teinud, et kitseema kombel mökitada ja väikseid armsaid kitsekesi lollitada. Mida me võima ülaltoodud aegkonna definitsioonist välja lugeda, et juuraajastu on pikk periood, pann pikk periood, mil eriti liigirohkeks arenesid roomajad ja esimesed linnudki … ilmusid. Pealegi on järgmine kriidiajastu. Kas tuleb kuidagi tuttav ette? On, kuidas on, kuid roomajaid ja eneseimetlejaid sulelisi on küll palju siginenud.

Miks ma niisuguse primitiiv-vulgaarse ulmekonstruktsiooni püstitasin? Tundub, et kuidagi märkamatult oleme läinud otsustusjulguselt üle mingisugusele vesisele/soisele ringkäendusele. Kuna kõik otsustajad on juba risti ja põiki kinni naelutatud, siis ongi kogu tegelik otsustusõigus kogu oma täiuses läinud … justiits ametnike kätte. Pean siinjuures jälle kord pöörduma Forbes 500 mehe Jon Huntsmani poole, kes kirjutas, et:  „… enamikul juristidest puudub ärikogemus. Nad kalduvad keskenduma sellele, miks midagi ei peaks tegema või ei saa teha. Reeglites näpuga järge ajavad juristid moodustavad keeldujate koori …” ja „Inimesi ei hoidnud ausana võimalik karistus, vaid oli põhiväärtuste meenutamine, mis meile lapsepõlvest peale on sisendatud: ära varasta, ära peta, ära valeta.”. Ütlete, et nüüd ma ilmselgelt liialdan, aga ei ühti. Ma arvan, et Juuraajastu on kaaperdanud nii otsustusjulguse, innovaatilisuse, kui ka  võimu. Võimu just selle pärast, et otsustamine on nii õigus, kohustus, kui ka vastutus, kuid eelkõige on see võim. No vaadake ise, milliseid „häid” uudiseid otsustest/töövõitudest kuuleme: firma nõukogu, milline kannab seaduses ettenähtud ulatuses vastutust oma tegevuse eest, planeerib oma tegevust, kaaludes erinevaid variante, kuid … Riigikontroll arvab, et näiteks kai või laoplatsi ehitamine on riigile kahjulik. Mõtte koht … Väga mõtlikuks võtab, kui Riigikontroll teab paremini, kuidas firmat,  juhtida, kui firma juhtorganid. Ja kui see niimoodi on, siis oleks kohe tänapäev mõistlik teha niimoodi, et kahime edaspidi firmade juhatused ja nõukogud ära ja las firma lähebki Riigikontrolli otsese juhtimise alla. Mõnus mõttepojake: saaks juhtorganite palga pealt kokku hoida ja ei mingit rikkumist enam. Ei iial! No vähemalt niikaua, kuni see firma toimiks. Riigihangete pealt võiks ka kena „nutsu” kokku hoida, protsessi sujuvas ja kiireks muuta, sellega võiksid tegeleda kohe ja otse Riigiprokuratuur ja kohtud, sest üldlevinud arvamus on, et nagunii tehakse „sullerit” ja lõplik vastus/võitja ilmneb alles Riigikohtus … paari aasta pärast. Kuigi mitte ammu olid ajad, mil vaidlused lahendati loetud nädalatega Vahekohtus. Ah jaa, Riigikohtuga on niisugune lugu, et see võiks täiesti edukalt asendada Riigikogu, sest seadus saab oma tegeliku eluõiguse alles siis, kui seadus on läbi käinud Riigikohtu sõelast, kus Riigikohus seletab ära mida Riigikogu mõtles, kui seadust menetleti ja see vastu võeti. Selline „seletamine nendele tobudele”, kes siiani seadusest aru ei saanud, ongi Riigikohtu lõplik ainuõigus. Seega kogu Riigikogu ärakahimise pealt saab jälle üpris kopsaka kokkuhoiu kirja panna, kokkuhoitud ajast ja selgusest rääkimata. Uuem hitt on see, et Õiguskantsler on mitmel puhul leidnud, et üks või teine regulatsioon on vastuolus Põhiseadusega. No Põhiseadust on riivatud. Oleme saanud endale mitte lihtsalt Põhiseaduse, vaid pidevalt ja räigelt riivatud Põhiseaduse. Kuna ministeeriumid ja kogu valitsus ei oska riigi majandust juhtida ja mõistlikke regulatsioone projekteerida, siis need ka ära kahida. Jälle kokku hoitud! Tehtud. No jah, demokraatia ja Põhiseaduse kahisime ka ära, kuid neid tuleb lugeda „lahingutegevusega kaasnevateks kadudeks”. Prrr!

Nii, et polegi vaja rohkem institutsioone ega otsustajaid Eesti riigi ja inimese õnne arendamiseks kui Riigikohus, Riigikontroll, Riigiprokuratuur ja (Riigi)Õiguskantsler. MOTT.

Loodan, et mõni sellest lorajutust/õudusjutust liiga hoogu ei läinud ja seda endale ideaalmudeliks ei võta. Vastupidi, leian, et just sellise veidra ja vildaka süsteemi poole oleme teel. Tekkinud on süsteemne süsteemitus. Tegelikult seisneb süsteemne süsteemitus selles, et erinevad riigi institutsioonid ei tegele oma otsese tööga/ülesannetega vaid püüavad teha ära teiste, neisse absoluutselt mittepuutuvat, tööd. Urgitseda, targutada ja laiutada aladel, kus nende oskusteave jääb napiks ja mille kompenseerimiseks kõike vähegi loomingulist tegevust püütakse suruda mingisse veidrasse juriidilisse vormi. Kogu see juriidiline mürriaad ehk Juuraajastu on viinud otsustusjulguse katastroofilise languseni. Otsustusjulguse langus viib innovaatilisuse ja uute algatuste languseni. See viib … Ja teil on õigus, see viib stagnatsiooni. Laskem nendel kelle kohustus on otsustada, otsustada ja ärgem otsustagem nende eest kõike ära. Siinkohal teile kaks stiilinäidet Moorehead`ilt II MS päevilt: 1) Kindral Auchinleckist 1942 aasta suvel Egiptuses. „Kõik tema jõupingutused olid uppunud üksikasjadesse. Isegi kriisi haripunktil oli ta teinud äpardunud katse korraldada oma peakorteris kokkuhoiukampaania: ohvitseride toidusedel ja olmemugavused kärbiti kõrbes miinimumile. Kairos viibivatel ohvitseridel kästi lahkuda oma linnakabinettidest ja elada telkides püramiidide lähedal.” Ja  „Montgomery poolt mahapandud üldraamistiku piires jäetakse neile suur tegevusvabadus. Nad võivad teha kõike oma äranägemise järgi ühel tingimusel – et nad saavutavad edu.”

Te ju teate kes oli edukas? Õigus, see oli Monty.

Ja ärgem unustagem, et mitte ainult Juuraajastul vaid igal ajal on seaduse enese valmimine seotud kuludega. See on nende inimeste palgad, kes  seaduseid kokku kirjutavad, soe tuba ja kulunud aeg (see kõige kallim taastumatu ressurss). Manades ette kogu seda mõjurite jada, mis mõjutab ja võib mõjutada seadusloome ökonoomikat, tuleb tagasi tulla seadusloome alguse juurde. Kas kõik asjad peavad olema ikka seadustes kirjas? Aga tavad? Aga ühiskondlikud kokkulepped? Kunagi ammu, kui tegelesin Võistlusseaduse „maaletoomisega”, ütles mulle üks väga tark kolleeg, et vara veel sellise regulatsiooni kehtestamiseks, kuna selles osas ei ole välja kujunenud tavaõigust. Tookord, oma nooruserumalusest , ei saanud ma aru, mida ta silmas pidas, kuid tänaseks olen kogemus(t)e võrra rikkam ja imetlen tema ettenägelikkust. Tõesti, kui tava ei ole, siis tuleb kõik üles kirjutada ja kohtus käia ja siis juurde kirjutada ja lisaks kirjutada, ja jälle kohtus käia, mille lõpuks ei tea me enam isegi, mis selle seaduse mõte oli? Jäänud on vaid karistamise vorm! Kuid mõtet enam ei ole.! Kas tõesti peavad kõik seadused olema nii koostatud, et vaid Riigikohus oskab seda LÕPUKS ja ÕIGESTI selgitada? Kirjutan „lõpuks” seepärast, et (reeglina) pole enam kuskile edasi kaevata, kui oleks veel mingi Kõrgem kohus ja sellele lisaks Kõrgeim kohus, siis poleks Riigikohtu lahend „lõplik” ja „õige” vastuse seaduse tõlgendamisele annaks alles Kõrgeima kohtu otsus. Vahel tekib küll kuri kahtlus, et kas me mitte meelega ei loo süsteeme, mis sisaldavad varjatud pöörduksi ja miiniväljasid ning duaalsust. Selline süsteem jätab küll väga toimeka mulje, kuid on väga raskepärane ja kallis. Vandenõuteoreetikutel oleks siin jällegi tööd küllaga, kuid arvan, et niimoodi lihtsalt juhtub: kas kiirustamisest, „ilusa” süsteemi ihalusest, ükskõiksusest, seoste mittemõistmisest, kompromissidest või valest sõnakasutusest. Imetlesin kunagi Vana Maailma seadusi, see oli mitte ainult vana, vaid ka väga mitmekihiline, mitte selline, millest lihtne kodanik  esimese hooga aru saab. Kui meie oleme harjunud ütlema, et see asi on näiteks hall,  selline maahall nagu lamba päss, siis nendes seadustes oli kõik hulga „targemalt” kirjas. Alustuseks tõdeti, et see ei ole valge ja otse loomulikult ei ole see ka must, see on midagi, mis liigub valge suunast musta suunas ja tihti ka vastupidi, kuid ei ole ikkagi kunagi ei must ega valge. Samas on täheldatav, et värvide muutus ühest suunast teise toob kaasa varjundite muutuse ja võib tõdeda, et see nähtus asub musta ja valge vahel. Olenevalt lisanduvatest asjaoludest ja detailidest võib täheldada varjundite muutust kas valge või musta suunas ja igal üksikul juhul määrab õige tulemuse … Vaat selline pikk ja segane lugu, selle asemel, et ütelda näiteks: „Tegemist on räpase lambukesega.”

Täpselt nii on ka meie tänapäeva seadustega – kui kõvera paragrahvi lõppu jõuad, on algus juba meelest läinud. Kui aga juhtub selline hull lugu, et on vaja hinnata mitme seaduse koosmõju, siis on ökonoomne pöörduda õigustippasjatundja manu. Kuid seegi ei anna mitte mingit kindlust kuna …. Muide, millist õiguskindlust ja õigusselgust võime loota, kui mõne esindusorgani õiguskomisjoni esimees (jurist) ei tea ühte avaliku halduse põhitõde, et hõimlaste/sugulaste ja huvidega seotud küsimuste hääletamisel taandatakse ennast? Kuid tegijal juhtub mõndagi ja vahel oleme lihtsalt oma mõtetega hajevil. Sellisel juhul võiks lihtsalt öelda „Ups. Juhtus. Vabandage!” Selle asemel kuuleme hoopis valjuhäälset selgitust, miks just selline käitumine oli õige, isegi kui see on fundamentaalväärtustega ja isegi terve mõistuse ning enesealalhoiuinstinktiga vastuolus. Kui meil tavasid ei ole, äkki peaksime genereerima „Vabandamise seaduse”? Kuid asjal on ka teine külg. Tegelikult ei olegi võimalik vabandada, sest armutu robespierre’lik aparaat fikseerib teile koheselt seaduse rikkumise. Vabandamisega olete ju tunnistanud enese eksimist! Ja ikkagi, kas hajameelsust või rumalust tuleb alati ravida seaduse ja giljotiini jõuga? Kas vahel pole me mitte üle pingutanud, kui isegi juristid, ei saa õigusest aru. Mida peaks sellisel juhul tegema tavakodanik, Inimesekene, kellel pole aimugi seaduse peensustest? Jah,  keeruline aeg see tavatu (tavadeta) Juuraaeg.

Ajas muutub seadusloome protsess, selle kiirus ja ka ökonoomika. Kui ühest küljest on meil tänapäeval seadusloomes märgatavalt rohkem  juriste ja kogemust, mis võimaldab ka ilu pärast seadusi teha, siis teisest küljest on mõned seadused nagu kinni külmunud. Kuigi kõik teavad, et seadus ei reguleeri enam ei midagi ja elu käib tavade järgi. Nagu te aru saate, see on lausa irooniline, lausa saatuse irvitus, kui seadus ei toimi, siis …  tavad toimivad ikka. Oh seda inimlikku upsakust ja tema usku kõige reguleerimisse. Kui veel mõnda aega tagasi toimus seaduste dünaamiline muutmine vastavalt aja vaimule ja tegijad nägid missiooni end ümbritseva keskkonna, sealhulgas seaduskeskkonna parandamises, siis nüüd on peale kasvanud  tõsiusklike põlvkond. Seadususklike (mitte segi ajada seaduskuulekatega) põlvkond.  Kas olete sattunud olukorda, kus räägite mingist probleemist, mõne ametiisikuga,  siis kirub ta teiega koos, kui nõme üks või teine seadusepügal on, kuid lisab kiiresti ja poliitkorrektselt: „Aga me ei saa midagi teha, sest seadus ütleb nii ja naa. Kahju küll.” Kahju tõesti, aga mitte selles suhtes, et midagi teha ei saa, vaid sellepärast, et inimesest on vormunud (vormitud?) missioonitu pulk süsteemis. Missioonitud pulgad jooksutavad süsteemi lõppkokkuvõttes kokku, kuna ei oska/saa/taha süsteemi ravida. Suhtumine, et mina ei saa midagi teha, on üdini vale. Inimene, seda enam ametnik, saab ja peab saama alati teha, „midagi”. Tema „midagi” on seadusparanduse esitamine. Ei maksa unustada, et mis nägu on tema, seda nägu on ka süsteem. Formaaljuriidiliselt ei saa inimene sellel konkreetsel ajahetkel mitte midagi teha, ta ei saa ja ei tohi  seadust muuta, sest seadused on täitmiseks ja kui neid ei täideta, siis neid rikutakse, mis võib viia lausa põhiseadusevastase tegevuseni. Kuid kõik avalikud teenistujad on vandunud truudust Põhiseaduslikule korrale, nii et seda vannet tuleb pidada, kuid ei vanne ega Põhiseadus ütle, et inimene peab olema initsiatiivitu/ükskõikne/irrogantne/laisk/loll/lohakas. Vastupidi, vastavalt põhiseaduse preambula mõttele „Kõikumatus usus ja vankumatus tahtes kindlustada ja arendada riiki …”, peaks iga inimese kohuseks olema teha ettepanek, kui näeb midagi, mis on vastuolus seaduse mõttega. Eriti peaksid sellisele tegevusele mõtlema need, kelle põhimääruses on õigus ja kohustus teha ettepanekuid seadusandluse muutmiseks. Seega pole seadused meile antud mäe pealt, nagu kunagi vanal ajal kodanik Moosesele, vaid need seadused oleme me ise teinud, mis tähendab, et meie ise saame neid ka muuta. Muidugi pole oma seisukohtade kaitsmine ja selgitamine lihtne, selleks tuleb leida liitlasi, tuleb veenda otsustajaid, varuda kannatust, kuid … tuleb tegutseda. Mitte midagi tehes ei sünni mitte midagi, niisama lihtne see maailma asjade korraldus ongi ehk nagu Vanaema Marie ütles: „Tegijal juhtub mõndagi, magajal ei midagi.”.

Ja veelkord tulles tagasi Põhiseaduse ja tema sõbra Vaimu juurde. Nagu eespool käsitlesime, see on alus paljudele headele asjadele, kuid see on vaid põhimõtete kogum, see ei ole igapäeva elu peeninstrument, sellega ei juhita igapäevaelu. See on liiga jäik ja üldine igapäevatoimetuste jaoks. See on vundament. Kui me käsitleme igapäevaelu vaid vundamendist lähtudes e. „vundamentistlikult”, siis võib-olla oleme me … fundamentalistid. Te ju teate, kuidas demokraatiad suhtuvad fundamentalismi, mil pühamatest pühamate kirjade järgi püütakse riikide ja rahvaste igapäevaelu korraldada? Mille poolest meie lähenemine siis teistsugune on? Kas vaid selle poolest, et meie Põhiseadus ja tema Vaim ehk seaduste seadus on paarkümmend aastat vana ja teistel paar tuhat aastat, pluss veel paar tuhat aastat? Sellest ei muutu ju asjade olemus, fundamentalism jääb fundamentalismiks, olenemata sellest, kas see on noor või vana fundamentalism.

Seega ärgem lörtsigem Põhiseadust ja tulgem sellest eksirännakult tagasi, kui te just ei taha lõpetada Juriidilises Vundamentaal Waba (vaba arvata ajalooliseks rudimendiks) Riigis. Vundamendiga on nimelt selline lugu, et kui seda tahetakse kasutada katuseaknaks, siis oma ebakohasuse, ebaproportsionaalsuse ja raskusega varistab see maja kokku. Nii, et vundament jäägu ikka vundamendi kohale ja katuseaken katuseakna kohale, igaühel hea vaadata ja rõõm harmoonilisest süsteemist.

PS. Juuraajastu ladestusi uurides ei pruugi sellele ajastule järgneda ajaloospiraalil Kriidiajastu vaid,   ajaloo grotesksust arvestades, jäik ja paindumatu Vundamentalistlik Kipsiajastu. Täitsa „kipsi” võidakse lüüa.

No comments:

Post a Comment