„Hurraaa! Edu võti lõpuks ometi leitud!”, „Heureka! Eesti,
kui maailmade trahvimajanduse esivedur!” umbes sellised ajalehtede pealkirjad kangastusid
mulle kuulates „raadiumist” meie uljaid tänava kaitsesõdalasi raporteerimas,
kui mitu liiklusreeglite rikkujat nad kinni püüdsid Tallinna Spordihalli juures
ühesuunalisel tänaval, vales suunas liikumas. Kui vaatad sellele teatele peale tavatähelepanelikkusega,
siis on ju kõik kõige paremas korras. Ka korrakaitsjate tegevus oli korrektne
ja õige, tubli töö, aga … Midagi jäi nagu kripeldama. Esialgu ei saanud arugi, mis
see on, kuid siis meenus aeg, kui meie kontor asus veel Lõkke tänaval. See pole
just lai tänav ja autosid on seal pargitud paljude ametiasutuste tõttu rohkesti
(rajooni võiks kutsuda lausa Ametite City`ks) autosid pargitud. Selge see, et
talv parkimistingimusi ei paranda. Juhid püüavad tervest mõistusest ja
alalhoidlikkusest lähtudes parkida masinaid võimalikult ohutult, kuid vahel
tuleb selleks lõivu maksta ka liiklusmärke eirates. Minu aknast oli ilus vaade
ühele sellisele „terve mõistuse” kohale. Kontori ees olid parkimiskohad, kuid
lumega on niimoodi, et see tuleb ju alati ootamatult ja koristustöödes jäävad
vaeslapseks just parkimiskohad. (Muide, kas te olete aru saanud millise
tänavapuhastuse me oleme tellinud? Kas see on kesktee puhastamise teenus?
Teeäärde, kuhu on autod pargitud, seda osa ju ei puhastata? Mitte iial!
Autojuht peab enese ise välja kaevame lumevallist. Vaat selline kõrvalpõige.) Veelgi
hullem, tänavapuhastajad lükkavad saha kiirteel/kiirtööl lumevalli parklasse.
Niimoodi siis juhtubki, et parkla täitub lumega ja autode taguotsad venivad
ikka rohkem ja rohkem sõiduteele. Sellest üksi poleks midagi, kuid ka
teiselpool teed on parkimine lubatud paralleelselt kõnniteega. Seega vahe teine
teisel pool tänavat pargitud autode vahel muutub „nireks”. Ohtlikuks nireks. Ja
nüüd hakkavadki jamad peale, õigemini algab võitlus „bürokraatilise meele” ja
terve mõistuse vahel ehk autojuhid püüdes säilitada ohutut liikumiskoridori,
pargivad ühe rattaga kõnniteele. Ja kogu lugu, väär tegu ongi tehtud., sest
sellist märki, mis osaliselt kõnniteel parkida lubaks selles kohas ju pole. Ega
bürokraatia ei saagi olla nii kiire reageerimisega, kui elu tegelikult on. Kuid
kas see peab olema nii eluvõõras? Nii südametu? Mina nii ei arva. Huvitav oli
jälgida kuidas Linnamiilits iga päev käis nagu sissesöödetud kalastuskohas
saagi järgi st. trahve välja kirjutamas. Kui nüüd kujutada ette, et ametnik on
kutsutud ja seatud inimesi teenima, mitte vaid tuimalt trahve välja kirjutama,
siis oleks ta pidanud tegema ettepaneku, liiklusohutuse tagamiseks, et antud
kohas muudetaks liiklusmärke, et autojuhtidel oleks võimalik seadust rikkumata
ohutult parkida. Nojah, seda hullust poleks muidugi kuigi kerge ette kujutada,
sest siis kaob ju ära kindel kalastuskoht. Kuidas siis raporteerida
tööülesannete täitmisest? Nii see asjalugu ongi, et kui eesmärgiks on trahve
teha, siis tulebki panna võimalikult palju ebakohaseid märke, tekitada ohtlikke
liiklusolukordi, sest … siis on võimalik trahvi teha. Missioon täidetud.
Vaenlane hävitatud! Kuid kes on vaenlane? Meie oma kaaskodanik? Imelik arusaam
teenindusest.
Samasugused tunded valdasid mind eelpool mainitud
Spordihalli juhtumi juures. Huvitav, kas need juhid, kes valesti sõitsid, tegid
seda puht rikkumise lustist, pahatahtlikkusest, kiusust või seaduseiramise
naudingust? Kui nii, siis on süsteem õigesti üles ehitatud ja nagu öeldakse
tänu Sellelesamusele Sealtsamusest, et süsteem toimib. Kuid kui nüüd manada
silme ette meie kikilipsukujulise linnakese liiklusolukord, siis tekkib tunne,
et neid juhte on lausa provotseeritud rikkumisele. Mõelge ise, linna põhilisi tuiksooni
on seoses ühistranspordi hullusega ahendatud pea poole võrra, lisaks on veel
Filtri tee pikaajalises remondis. Nii, et kui te seda olukorda inimese peal
ette kujutaksite, siis on tegemist raskekujulise veresoonte ahenemisega, koos
trombide tekkega, kui kuskilt rõhku välja ei lase, siis … No nii, sellises
olukorras püüavadki mõned ja mõnekümned juhid lähtudes tervest mõistusest
„trombe” vältida.
Mnjah, see ülalkirjeldatu polnud mõeldud mitte oodiks
liiklusrikkujatele vaid sellele, et trahvimised ei lahenda olukorda, need vaid
peidavad tekkinud pingeid. (Kõrvalpõikena olgu öeldud, et patrullid teevad oma
tööd, niipalju kui mina kuulnud olen, heas mõttes kõrgel professionaalsel tasemel,
viisakalt ja vilkalt, lähtudes neile seatud ülesannetest. Nii, et siin
ei ole mingeid etteheiteid.) Tekitavad petliku mulje aktiivsest tegevusest,
kuid mitte lahendusest. Trahvid ei
paranda mitte kuidagi liikluskorraldust. Ei vähenda rõhku, ei väldi trombe.
Võib-olla tegelme vale asjaga?
Tühikargamisega? Võib-olla peaks seal olemagi kahesuunaline liiklus? Tegelikult
peaksid sellised trahvid olema indikaatoriks, et midagi on korrast ära. Mida
rohkem trahve, seda rohkem on midagi korrast ära. Tuleks leida uudseid
lahendusi, kuid … kesse ikka viitsib nendega mässata. Pealegi on üldtuntud
tõsiasi, et initsiatiiv on karistatav. Muidugi oleks olukord hoopis
teistsugune, kui töö tulemuslikkust ei hinnataks mitte trahvimise järgi vaid
inimeste abistamise järgi. Avalik teenistus on ju teenindussektor. Muide kõrvalpõikena,
ma pole kunagi aru saanud, milleks peab vormistama inimestele nende tegude eest
trahve või rahalisi karistusi? Milleks luua endale kurjategijaid, kui sama, et
mitte öelda parema, tulemuse saavutaks laheda teenindusega. Võib-olla võiks
seda käsitleda, kui lisateenust. Personaalset teenust noh! Nagu
personaalpangandus. Näiteks sõidad ilma piletita, ikka juhtub, et ei jõudnud
osta või läks meelest ära ning lahke teenindaja müüb viisaka naeratuse saatel
teile teie personaalpileti. Nojah pileti hind oleks küll krõbe, kuid meeleolu
hoopis teine. Rõõmsameelne tunne. Ikkagi personaalne teenindus. Muide ka õnn on
ressurss, rõõmsameelne ja õnnelik inimene on palju enamaks võimeline, kui
äranärutatud/alandatud/väärkoheldud inimene. Ärgem seda väärtuslikku
energiaressurssi unustagem.
Kuidas siis rõõmsamat meelt saavutada? Mingi aja eest
tegelesin koos bussivedajatega ühise transpordi visiooni väljakujundamisega aastani
2030. Näha on, et vanaviisi liinikilomeetreid sõita enam ei saa, on vaja mingit
uut lahendit. Et teada, mis maailmas sünnib, tuhnisin läbi teiste maade
transpordiministeeriumide lehtedel avaldatu. Huvitavat oli Britanniast kuni
Austraaliani, kuid kõige innovaatilisem lähenemine tundus mulle üleaedse, Soome,
variant. Soome arengukava kandis pretensioonikat nime „Transpordirevolutsioon”.
Ajahorisondiks oli määratletud aasta 2050. Kuid tähtis polnud nimi ega
ajahorisont vaid põhjanaabrid kavandasid oma arengu modelleerimist hoopis uuel
viisil, nad alustasid mõttemallide muutmisest. Ja teiseks, nad seadsid kogu
arengukava keskmesse inimese. Inimene, kui reisija, inimene, kui
bussijuht/tehnik/mehhaanik, inimene, kui maksumaksja. Vaat selline vahva ja
perspektiivikas lähenemine. Tähtis ei ole mitte maantee või raudtee
kilomeetrite ehitamine, läbitud liinikilumeetrid vaid inimese vajadused ja
mugavused. Vahva! Nüüd küsite, mida on sellel transpordirevolutsioonil ühist
Spordihalli ühesuunalise tänavaga? Et täiesti erinevad asjad? Ei ühti! Õpetlik
iva on selles, et isegi nii traditsioonilises ja igavas valdkonnas, kui seda on
transport, alustasid nemad maailma muutmist … mõttemudeli muutmisest. Kui
meiegi näiteks alustame sellest, millest soomlased alustasid
transpordirevolutsioonis ehk mõttemallide muutmises, sest vanamoodi enam edasi
ei saa, siis peaksime meiegi muutma oma mõttemalle regulatsioonide ülesehitusel
ja seaduskuulekuse tagamisel. Ärge ehmuge, mängime üht fantaasiamängu. Mängime
sellist mängu, et meie töö tulemuslikkust ei mõõdeta enam trahvide määramise
arvust vaid sellest kui paljudel kordadel on järelvalvaja suutnud ära hoida
seaduse rikkumist, teavitanud kaaskodanikku, aidanud inimest. Ma saan aru, et
paljudel tulihingelistel „roberspieridel” tõuseb ainuüksi selle mõtte juures
juuksed püsti, kuid ikkagi. Mäng on mäng. Oletame, et eelnimetatud tee on
selline, et mitte kuidagi ei saa sinna kahesuunalist liiklust lubada. Noh, et
polegi nagu tee, rohkem selline rada. Kuidas me toimime praegu? Õige, praegu me
paigutame patrulli teelõigu lõppu ja kõik toimub nagu noodapüügiga, rikkujal
pole mitte mingit pääsu. Kindel võrku sattumine nagu Liivi lahe räimel. Rikkumine
on rikkumine ja trahv on trahv. Punkt! Nii, kas teil ei jäänud selle mudeli
juures midagi märkamata? Ei jäänud? Oot, oot, mis oli regulatsiooni eesmärk?
Eesmärgiks oli, et sellel teelõigul liigeldakse vaid ühes suunas, kuna
tehnilised tingimused teist varianti ei võimalda. Kuid liikumine ju toimus,
vaatamata trahvimisele, kahes ehk
lubamatus suunas, ega siis trahv seda sõitmist ära ei hoidnud. Vastupidi,
tekitas trahvimisel segadust ja ummikuid. Äkki oleks meil võimalik seaduse
täitmise tagamine korraldada kuidagi teisiti? Uut moodi? Rõõmsamalt? Kui töö
tulemuslikkuse näitajaks oleks see, et hoiti ära seaduse rikkumine ja trahvi
tegemine näitaks hoopistükkis seda, et ametnik ei tulnud oma põhitööga ehk
ärahoidmisega toime, siis oleks vaja kontrollimine üles ehitada hoopis teist
pidi. Uue mudeli järgi. Sellisel juhul peaks patrull asuma keelatud sissesõidu
suudmes ning soovitama soojalt/viisakalt/veenvalt juhte valida seaduskuulekuse tee. Seega oleks missioon
täidetud, seadust ei rikutud, kõik olid rõõmsad ja teavad ühtlasi, et pole
mõtetki proovida ummisjalu keelumärgi alt sisse lennata … kohe antakse head nõu
… kuhu sõita. Mnjah, nagu ütlesin selline mudel vajab esmalt mõttemudeli
muutmist ja … pingutust. Kuid mulle tundub, et niimoodi täidame me mitte ainult
seadusi parema meelega ja rõõmsamalt, vaid täidame ka seaduse mõtet. Tasuks
mõelda.
Seniks kuni mõtleme laseme muidugi pöörase kiirusega
edasi karusellil keelata, trahvida, trahvida, keelata. Ikka rohkem ja rohkem
trahve koguda oleks nagu mingi auasi. E-raamatus „Bürokraat, võim ja Vanaema”
käsitlesin põgusalt kontrolliökonoomika peatüki all, sellist teemat, et
trahvimist võiks vaadelda omaette majandusharuna. Mõtlete, et ajan jälle täitsa
segast juttu? Pidage hoogu! Kui te vaatate enda ümber, siis te näete, et
peaaegu iga liigutuse eest võib meil tõsimeelse „roberspieri” kohalolekul mingi
trahvikese saada. Trahvide ja rahaliste karistuste määr on juba selline, et
võiks küll rääkida omaette ettevõtlusharust. Ja ega me ju saavutatule peatuma
ei ole jäänud. Ei mingil juhul, me toodame oma rikkujaid juurde, tootes üha
uusi ja uusi käske ning keelde. Ei usu? Mõned killukesed elust enesest.
Mullu suvel lugesin sügavmõttelisi arutelusid selle üle,
et passi halva/hooletu hoidmise eest tuleks karistav pügal välja mõelda ja väär
tegu fikseerida. Eks ikka selleks, et trahvi saaks sellise ebaväärika teo eest
kasseerida. Siis sain aru! Lambike läks põlema! Mõtlesin, et oh sa pele, tohho
tont, kas tõesti on toimunud härra Majakovski ülestõusmine koos Stalini ja
Beriaga oma punase passi uhke hoidmise hulluses. Täpselt sama tunne oli nagu
nõuka ajal, kui minu lauale maandus
bürokraatia tipptobeduse meistriteos ehk
zookaupade hinnakiri, millega taheti
kinnitada riiklikud hinnad puruvanakestele ja jahuussidele. Kujutate ette
impeeriumi hinnad jahuussidele? Mis see
kehvem rumalus on kui passihoidmise regulatsioon seaduses. Halloo, kõike ei ole
vaja dr Riigi jõuga reguleerida, osa asju reguleeruvad isegi. Kasvõi selle
passi korras hoidmise puhul, kui ikka keegi hoiab passi järjekindlalt panni
all, siis on tema pass ju sellises seisus, et see on kehtetu. Kui pass on
kehtetu, siis tuleb lunastada endale uus pass. See uue passi hind ongi ju
karistus passi „väärkohtlemise” eest. Umbes samal ajal käis tõsimeelne, isegi
kärehäälse nõudmisega, et tuleks määrata aeg, kui kauaks võib last üksinda
jätta. Kas te kujutate ette, kuidas inimkond ülepea tänaseni arenenud on ja
säilunud, kui siiani pole dr Riigi edikti, kui kauaks te oma last üksi jätta
tohite? Järgmisena mõtleme välja mingi hingamise regulatsiooni. Nii, kui valel
ajal hingad, nii trahvi kohe ka saad. Kui hingamata jätad, kooled maha. Koolemine
on igaühe õigus, kuid hingamine … vist ei ole. Appi! Need asjad toimivad
täiesti loomulikul viisil. Järgmisena võidakse meid üllatada urraugu pühkimise
manuaaliga kolmes köites, milleks väljatöötamiseks kasutatakse ilmselt suure
uhkusega mingeid Euroliidu struktuurifondide vahendeid? Kas selline ongi meie
eesmärk? Tulevik? Vanasti oleks selle kasutusjuhendiga kasvõi seda aukugi
pühkida, niigi palju kasu raisatud ajast ja tööst. Tänapäeval pole seegi
võimalik, kuidas sa ikka elektroonilise manuaaliga … Äh! Jätame selle viljatu
arutelu. Lootkem lihtsalt, et inimene ei hälbi nii kaugele oma loomulikust
algest.
Kuivõrd me oleme kaotamas täiesti
loomulike tegevuste, loomulikku lahendust, näitab ka üks Vaimupealinna uudis.
Uudis oleks muidugi omal kohal, kui see oleks ilmunud naljakuul, kuid … Lugu
ise järgmine, et linnavalitsus
olevat saatnud ministeeriumile kirja, millega teeb ettepaneku muuta
liiklusseadust reguleerimaks parkimise algusaja tähistamist. Selle kohani on
kõik korras, kuid edasi läheb asi imelikuks. Ilmnes, et Vaimupealinnal on olnud
probleeme kahe osutiga parkimiskelladest üheselt arusaamisega. Probleeme tekitavat
osutitega parkimiskellal oleva aja tõlgendamine juhtudel, mil juht ei ole
parkimiskellale aja märkimisel lähtunud mehhaanilise kella tööpõhimõtetest st.,
et kellaaja lugemisel hinnatakse mõlema osuti asukohta. Kella väike osuti
tuleks parkimiskellal asetada eelneva ja järgneva tunni vahele samasuguses
ulatuses, kui on tunni raames liikunud minutiseier. Kogu selle keerulise jutu
mõte on ilmselt selles, et kell peab välja nägema nagu kell. Oeh! Kas tõesti
peab dr Riik määrama selliseid elementaarseid asju?
Või kas tõesti saab meie kallis demokraatilises riigis
arutada või isegi välja pakkuda ideed, saata munitsipaalpolitsei kontrollima ja
karistama neid peresid, kes lapse kesklinna kooli saamiseks fiktiivse registreeringu
elanikeregistris teevad. Nojah, selleks oleks hädasti vaja seaduslikku alust. Veel ei ole, kuid pingutatakse. Tegelikult on ju asi
selles, et tobe, eluvõõras ja loodusseaduse vastaline koolidesse võtmise
süsteem on provotseerinud inimesi leidma „loomingulisi lähenemisi”. Lõpetagem
ebaloomulikud regulatsioonid ja oh üllatust: pole vaja nihverdada, pole vaja
kontrollida, pole vaja karistada. Kõigil on seejuures, puhtam, kuivem ja
õnnelikum tunne. Õiglane ja odav variant pealegi. Vaat niimoodi, et avalikku
teenistust on kutsutud ja seatud teenima kodanikke mitte lähtuda hüüdlausest:
„Pekske raiskasid, kui peksta ei saa, siis vähemalt trahvige neid!”
Mul on arvamus, et
selline kõige keelamine/käskimine on selge ilming kodanikujulguse,
otsustusjulguse ja vastutustunde puudusest. Nagu möödaminnes asendatakse tegelik
elu, tavad ja kodanikuühiskonna toimemehhanismid, oma seljataguse
kindlustamiseks, tormilise reeglite kehtestamise ja trahvimajandusega. Vaadake nüüd seda esitatud pisitillukest
kollektsiooni, mis pole täielik loend rumalustest vaid üksikud fragmendid ja te
hoomate, et iga käsitletud tegevus eraldi on nagu tühiasi, justkui tarvilik,
võib-olla tähtiski … peaaegu möödapääsmatu, kuid kogumina annavad nad kokku
koletusliku tulemuse.
Inimene
olevat ennast ise reprodutseeriv molekulaarne süsteem, pluss ise ennast arendav
süsteem. Sellisel juhul ei saa see süsteem eksisteerida ja areneda bürokraatide
välja mõeldud keeldude ja keelamiste süsteemis. See ei võimalda arengut, see on
regress, seisak, … see on väljasuremise
valem.
Vaadake,
regulatsioon peab olema inimlik. See regulatsioon on ju koostatud vabade inimeste
poolt, vabade inimeste jaoks. Meil ei ole ju aadlit ja pööblit, okupante ja
okupeerituid. Meil on vaid inimesed. Inimliku süsteemi loomist võiks vaadelda
muruväljaku näitel. Seda muruväljakut ületavad teed ja rajad, need ongi meie
näitel regulatsioonid. Seda probleemi on võimalik lahendada kahel viisil.
Esimene võimalus, et Targad inimesed ütlevad kuhu teed teha ja sinna need
tehaksegi. Kuid teed ilmselt tehakse mingi üldstandardi või päevamoe ajel
(võib-olla ka poliitilise kompromissi vaimus). Need ei pruugi siiski vastata väljakut
ümbritsevate inimeste liikumisvajadustele.
Sellisel juhul on meil vaja inimesi sundida neid standardradasid kasutama. Korra
hoidmiseks on vaja muidugi korravalvureid/trahvureid, sest neid teid, mis ei
vasta kohalike inimeste vajadustele, tuleb … sundida kasutama. Tulemuseks on
inetud mudarajad, korravalvurid ja trahvid. Muide, ega sellest väljak ilusemaks
ei muutu,kui trahve teha, sest kui valvureid ei ole, minnakse ikkagi otse. Ehk
valed regulatsioonid õhutavad seaduskuulmatust. Teine võimalus on lasta
inimestel kõigepaelt rajad sisse talluda ja siis nende suundade järgi teed teha
. Tundub ju mõistlik? Miks me ei võiks samamoodi oma regulatsioone teha.
Muidugi on
ka kolmas võimalus ehk inglise muru kasvatamine. Teate kuidas see käib? Ei tea?
No see on imelihtne. Rullid ja pügad, pügad ja rullid ja niimoodi … kolmsada
aastat järge möödu ja upsti! … valmis see ongi. Umbes niimoodi toimib ka
inglise bürokraatia, Bürokraatilised kogemused on neil sellise rullimise ja
rullimisega nii hästi välja arenenud, et
neil pole isegi põhiseadust vaja. Inglaste nipp on muidugi selles, et nad on
vägivallaga ja sunniga piisavalt katsetanud, nüüd panustavad nad partnerlusele,
kaasamisele ja osalemisele. Pole neilgi enam ressurssidega priisata. Regulatsioon
minu maitse järgi: iseteenindus, efektiivne, odav. Elegantne ju?
Kuid tuleme oma muinasjuttude juurde tagasi. Ehk muinasjutt
Trahviministrist. Mõningat informatsiooni annab riigi suundumustest, kui
vaadata milliseid ministeeriumeid ühes või teises riigis peetakse. Näitab see
ju, mis selles riigis on tähtis, millele panustatakse. Mõnel
maal on majandusministeerium, mõnes
turismiministeerium, mõnes IT ministeerium, mõnes arenguministeerium. Gruusias
olevat vanglaminister. Nojah, eks ta ole, igal maal on omad prioriteedid ja majanduse
põhisuundumused. Vaadates nüüd meie suundumust karistus- ja trahvimajanduse
eelisarendamise radadele, peaks meil MAMI koha kohe ja päevapealt ära kaotama
ja selle asendama trahviministri kohaga.
Küsite miks nii? Väga lihtne, kuna trahvimajandus on tõusmas meie majanduse
liidriks ja lipulaevaks, on MAMI kogu oma arengu ja innovatsiooniga seda trendi
vaid segamas. Niisiis, oleks tarvis tõsta täie teravusega üles küsimus, kas
Eesti majanduse kasvuveduriks on trahvimajandus, kas Eesti vajab
Trahviministrit?
Või siiski mitte?
No comments:
Post a Comment