Reguleerimine on üks „triki värk”. Sellega on sama lugu nagu ravim
asjatundmatu inimese käes - iga ravim, vales koguses või valel ajal, võib
muutuda mürgiks. Lõppeda fataalselt. Üks „kurblich” näide meie regulatsioonikonveierist.
Konsulteerisin hiljuti üht ettevõtjat, hoopis teistes küsimustes ja isegi mitte
Eesti turgu puudutavas asjas, kui juhusliku, kõrvalküsimusena, kerkis üles
Ravimiseaduses sätestatud apteekide asutamispiirang. Kas seda oleks vaja muuta
või mitte? Peaaegu hamletlik küsimus: „Olla või mitte olla”. Igati moodne küsimus, milles igal ühel on oma
arvamus. Siiski pole tegemist niivõrd arvamustega vaid usuga, sest arvamuse
kujundamiseks pole „igaühel” piisavalt huvi, aega või teavet. Seega usuküsimus. Püüame siis sellesse
usuküsimusse tuua ka veidike ratsionaalset iva. Pealegi demokraatia ja
arvamuste paljusus pidid olema head asjad. Õnneks ongi meil demokraatia, see
tähendab, et võimalikud on vähemalt kaks arvamust: otsustaja arvamus ja vale
arvamus. Nii, et demokraatia „ruulib”, isegi siis, kui mul on kolmas arvamus.
Mina ise olen läbi ja lõhki konkurentsiinimene. Seega minu esimene postulaat on
see, et apteekide asutamispiirangu sissetoomine täistuuridel pöörlevale turule,
eelmise aastakümne keskel, oli algusest peale lauslollus. Kuid asi läheb
põnevaks alles siis, kui süüvida selle regulatsiooni arengu edasisse käiku.
Kuna asjade käik tundus huvitav, uurisin seda natukene edasi. Ikka niimoodi, et
kogenud bürokraadina panin paberi paberi kõrvale ja arvamuse arvamuse otsa.
Siis kooruski välja, et suur osa pabereid olid tühipaberid ja arvamused olid
kuulujutud või uskumustel põhinevad jutustused. Peale selle oli veel palju
emotsioone ja tohutul hulgal Põhiseaduslikku õigust. Ühesõnaga, kõige tavalisem majandusregulatsiooni küsimus
oli läinud järsku majandusvaldkonnast
juristide kätte. Üks osapool virutas Põhiseadusliku Vaimu malakaga ja
teine virutas vastu veel suurema Põhiseadusliku Vaimu malakaga ning kogu selle
materdamise juures läks nagu meelest ära, mis oli enne, mida taheti saavutada
ja millised võiksid olla järjekordse „õige otsuse” tagajärjed. Seega minu teine
postulaat on, et lauslollust püütakse ravida „mittelaustarkusega”. Kui
matemaatikas annavad miinus ja miinus kokku plussi, siis kahtlen sügavalt, et
seadusloomes lauslollus ja laualollus annavad kokku laustarkuse.
Vaatame natukene selle loo tausta ja katsume natukenegi seda lugu
lahti sopsutad, et nii tihke ja nätske ei oleks ning et me ise ka midagigi
sellest aru saaksime. Seega „luhvtitame” seda natukene.
Alustame sellest, mida me teame ja milleks me võimelised oleme ehk
Riigikontrolli raportist.
Nagu Riigikontroll ühes oma
auditis sedastas „…, et õigusaktide väljatöötajatel napib oskusi
kõiki mõjusid hinnata ja sageli on selleks liiga vähe aega ning uuringute tellimiseks väljastpoolt ministeeriumi raha ei
jätku.” Tegelikult toob selline väide
hirmuhigi laubale. Täielik õudus, sellest raportist õhkub vastu täie selgusega,
et seadusi teevad inimesed kellel, väga peenelt väljendudes, „napib oskusi”.
Eriti õudne on see, et Riigikontrolli selline raport, mis teatab must valgel,
et dr. Riik rikub nii seaduseid, kui ka häid tavasid ja seda massiliselt,
järjekindlalt ning hoolimatult, ei leidnud mitte mingit vastukaja?. Ei
seadusandjate eneste poolt, ei avalikkuse poolt, ei massimeedikute poolt. Tihke
vaikus. Arusaamatu?! See oleks küll see
olukord, mil kõik viled ja tuled oleksid pidanud üürgama „und” plinkima
hakkama. Igati normaalne oleks olnud, et oleks loodud parlamendi eri-, uurimus-
ja järelvalvekomisjonid „seaduskonveieri” töö uurimiseks ja selle raporti lõpus
oleksid olnud konkreetsed ettepanekud/suunised olukorra vastavusse viimiseks
kehtivate õigusnormide ja heade tavadega. Aga ei tühjagi. Isegi mitte mingit
öö(kimis)istungit! Seega meisterdatakse seaduseid edasi, rikkudes õigusloome
kõige põhilisemaid alustugesid, kasutades nn. olemasolevat ja käepärast
materjali ning jätkates sisseharjunud malli järgi.
Et oleks selgem toome näite. Oletame, et teil on neerukivid ja te
vajate nendest vabanemiseks
meditsiinilist sekkumist. Seega
vajatakse asjatundjat, kuid meie nirudes tingimustes on asjatundja kohale „värvatud”, nagu avaliku
teenistuse seadus väljendab, koolisöökla kokk, kuigi oleks vaja doktorit. Siin
jamad algavadki. Siseorganitel on kõigil oma selge ja unikaalne funktsioon,
kuid koolikoka , muide väga hea koka, lausa meisterkoka, teadmised selles
valdkonnas piirduvad vaid neerupiruka valmistamisega. Sorry! Seega võib kokk
anda teile seaduse mõistes küll hea pirukaretsepti (regulatsiooni ekvivalent),
kuid ta ei suuda parandada teie siseorganite tööd. Tema jaoks ei ole need
spetsiifiliste funktsioonidega unikaalsed, isetegutsevad ja isetaastuvad
üksused mitte midagi muud, kui vaid retsepti komponendid. Kui nüüd käsitleda
ettevõtjaid, kui selliseid isereguleeruvaid organeid, siis saate ju küll aru et nendest aurava
pajaprae või mahlase piruka valmistamine, pole just see, mida me regulatsiooni
eesmärgina silmas pidasime. Kui seaduseelnõu ettevalmistaja ei ole
valdkonnaspetsiifikaga kursis või kui ta ei suuda probleemi analüüsida kogu majandusmaastiku
seisukohalt, kaasates valdkonna asjatundjaid, siis niimoodi just juhtubki.
Mis ikkagi juhtub, kui me neerukivide eemaldamise asemel teema
pirukat, sest kokk on lugenud kuskilt raamatust, et see on materjali kõige
efektiivsem kasutusviis? Kui me teeme sellisest teadmisepagasist lähtudes
seaduse, siis millise tulemuse me saame? Kas näiteks Ravimiseaduse ühe osa
ebakohasel muutmisel, üldist konteksti ja vastastikke mõjusid hindamata, küpsetame 10 apteegist mahlase neerupiruka?
Aga võib-olla 20 apteegist? Või 50-st? Olen kuulnud ka pakutavat, et
lõppkokkuvõttes on ootamas lausa sada või enam apteegipirukat? Kas te kujutate
ette seda ühel ajal valmivate neerupirukate lasu? Milline raiskamine? Kas me üldse
tellisime pirukat? Ups! Meelde tuli, me pidime ju neerukivisid eemaldama …
Tuleme nüüd peale eellugu, selle pärisloo ehk apteekide
asutamispiirangute juurde.
Kunagi
aastate eest tehti Ravimiseadusesse parandus, millel oli esialgu vaadates igati
õilis eesmärk – sundida ravimimüüjaid avama apteeke ka „maakohtades”,
tagasihoidlikumad arvasid, et see küll ei suurenda selliste apteekide arvu,
siis vähemalt peatab nende väljasuremise. Selline vaga ja üldinimlik eesmärk.
Nagu öeldakse – mõeldud, tehtud (või oli see vastupidi?). Kehtestati piirang,
mille tulemusena määratleti, mitme inimese kohta igas piirkonnas võib olla
apteek. Tuleb tunnistada, et seadusmuudatuse arhitektid ei läinud liikvele just
tühjalt kohalt. Näiteks linnasüdamed nägid tõesti väga omapärane välja, kus
domineerivaks kaubanduseks olid kasiinod, apteegid, prilli- ja viinapoed.
Muidugi polnud selle põhjuseks, et kesklinnas niipalju apteeke oli, asjaolu, et
meie inimesed oleksid olnud keskmiselt haigemad kui muud eurooplased, vaid
asjaolu, et meie ravimihinnad olid väga peibutavad Põhjamaade turistidele ehk
puht majanduslikud. Samas oli regulatsiooni sätestamine, mille aluseks oli
inimeste arv mingis asustatud punktis ja eesmärgiks konkurentsi tekitamine,
vastuolus majandusreeglitega. Tulemus oli kurb: ükski ravimimüüja oma poodi
Kükitamisemetsas lahti ei löönud, vaid nad ostsid üles väiksemaid apteeke ja
kette nende heade asukohtade pärast kesklinnas ja kaubanduskeskustes. Väiksemad
lõid punti ja püüdsid suuremate
kattevarju all ellu jääda. Ikkagi mahukaubandus. Seega, selle asemel, et
oleksime saanud parema konkurentsiolukorra, saime … sellise, mida eelnõu
algatajad ei oodanud, kuid mis oli majandusinimestele algusest peale selge.
Piirang tekitas uue olukorra, mille tulemusena ettevõtjad rivistusid ümber,
ühinesid, liitusid ja surid välja. Mitte küll kõike korraga, kuid tugevad
muutusid tugevamaks ja iseseisvaid jäi ikka vähemaks või vähemiseseisvaks.
Selline oli aja nõue ja regulatsiooni (otse vastupidine) tulemus. Kui nüüd
tulla tagasi selle asjaolu juurde, et seaduseelnõus peavad olema märgitud
muudatustest tulenevad mõjud, siis sellist mõju ei osanud seaduseelnõu esitajad
ega vastuvõtjad ilmselt eeldada. Või oskasid? Kui ei osanud, siis miks? Millal
peaks ANALÜÜSIMA seadusega seotud kulude ja tagajärgede paikapidavust? Seadus
või selle projekt ei ole avalikus teenistuses mitte midagi muud, kui „bisness
projekt” ärimaailmas. Kui eesmärk erineb tegelikust saavutusest, siis
ärimaailmas analüüsitaks kindlasti projekti luhtumise põhjuseid ja tehtaks
vastavaid korrektuure.
Probleem sellest tekkiski, et tõsiselt seostest lähtuvat
analüüsi teha ei osatud/viitsitud, taheti teha „head” ja oli uskumus, et
niimoodi teha on ilus ja hea. Nii, et jälle usuküsimus? Seega tegelikult piiratigi apteekide asutamist ilma
mingisuguse analüüsita. Lihtsalt arvati. Ja mitte lihtsalt ei arvatud vaid
arvati primitiivselt. See „arvamine” tõi kaasa kogu turu ümberkorraldumise,
haavade lakkumise, uute plaanide
tegemist, uute ärimudelite väljatöötamise ja uutest oludest lähtudes
uute investeerimisplaanide koostamise. Nüüd järsku avastame … Upsti! valesti
läks … jälle … ja teeme regulatsiooni jälle ümber. Kuid vaadake, seda ei saa
enam vanasse konkurentsi olukorda pöörata, sest dr. Riik on andnud sellised
lahingureeglid, mis on muutnud turgu. Need lahingureeglid on muutnud
põhimõtteliselt turgu/turuosalisi ja olukorra ennistamine on võimatu. Et asi
oleks selgem, siis olukord on selline, et seitse aastat tagasi „arvas” dr.
Riik, et te võite oma parema käega midagi inetut korda saata ja see tuleb
eemaldada ja nüüd teatab dr. Riik, et käe eemaldamine tuleb lugeda tühistatuks,
… nüüd võivad kõik mõlema käega toimetada. Mnjah! Kuidas sa selle mitteeemaldatud
käega ikkagi peale selle paberil ennistamist edasi toimetada, kui seda enam
pole? Kahekümne esimese sajandi mõistatus? Tegemist oli turu sandistamisega,
kuidas lugeda sandistamist paberil mittesandistamiseks? Mida ma pean silmas käe
eemaldamise ja selle mitteeemaldatuks lugemise all? Aga vaat seda, et
ettevõtjad on teinud oma investeeringud teatud regulatsioone ja õiguskindlust
arvestades, üles ehitanud teatud tegevusvõrgustikud lähtudes sellestsamasest
lahingureeglist ja kuluefektiivsusest. Reeglite muutus tähendab vaid üht ja see
on, et osa investeeringuid ehk rahvuslikku kapitali põleb jälle ereda leegiga
ja võrgud tuleb üles ehitada täiesti uuel moel, uuest situatsioonist lähtudes,
uusi investeeringuid tehes (need kes veel jõuavad teha). Seega kahjum
investeeringute põlemisest ja uue võrgu ehitamine tuleb kanda tulemi
kulu/miinus poolele. Mõned kannavad, mõned ei suuda ja kukuvad kokku. See kokku
kukkumine muide pole niisama kokku kukkumine vaid järjekordne rahvusliku kapitali
kadu, töökohtade kadu, kogu turu vaesustumine ehk äraseletatult tähendab see
suure tõenäosusega uut kontsentratsiooni, aga mitte konkurentsi lisandumist.
Põhjendustest ja võrdlustest. Vahel (kui kasulik on)
võrdleme ennast teiste riikidega, see on muidugi jälle „triki värk”, sest alati
võib leida näiteid ühelt poolt või teiselt poolt (Nagu H. Truman olevat öelnud,
et leidke mulle ometi üks ühekülgne majandusteadlane, muidu on neil kõigil
varuks, et „ühest küljest ja teisest küljest”). See on vana nüke, et
maailmapraktika näiteid võib leida ja tõlgendada väga erineval moel. Näiteks
sõitsin eelmisel nädalal linnast välja: linnas oli külma -1`C ja maanteel oli
külma juba -2`C. Kuidas seda olukorda kirjeldada: et linnas on temperatuur ühe
kraadi võrra soojem või et maanteel on temperatuur poole külmem kui linnas?
Ravimituruga on sama moodi, igaühel on oma näited ja pann head näited, kuid kas
neid on ka analüüsitud meie majandusmaastikust lähtudes? Pean tunnistama, et
ravimiturg pole mulle kunagi meeldinud, liiga reguleeritud ja … noh selline
maagiline. Aga kunagi ei tee paha, kui keegi heidab kõrvalt ja laiemalt
pilgu olukorrale. No vaatasin siis mulle kättesaadavaid erinevate osapoolte avaldatud arvamusi ja
tundsin et midagi on viltu ja siis tabasin ennast meenutamas üht vana
anekdooti, mille mõte on umbes selline, et kaks vaegkuuljat peatuvad tee ääres
ja üks küsib et „Kas Sul on mootoril
midagi viga?” ja teine vastab, et „Ei mul on midagi mootoril viga.”. Mille
kohta esimene ütleb, et „OK! Ma arvasin, et Sul on mootoril midagi viga.” Ja
nagu näidendites kirjutatakse – vasakule ära. Miks mul selline vaegkuuljate
kokkutuleku tunne tekkis, aga seetõttu, et me oleme kogu ühiskonnaga jõudnud
sinna maale, et me ei kuula enam teiste arvamusi ära, me ei püüagi tõsiseid
argumente ümber lükata, meid ei huvitagi, mis juhtub. Tähtis on, et „meil ja
vaid meil on õigus”. Ja kui meil enam muid argumente ei ole, siis virutame
Põhiseadusega, kui sellest ei piisa siis Põhiseaduse ja tema sõbra Vaimuga ehk
ajame täiesti tavalise majandus(poliitilise) vaidluse juriidiliseks. On suur vahe, kas arutada asjade sisulise
külje ehk ökonoomika või välise vormi ehk juriidika üle. Ideaalis oleks muidugi
tore, kui need kaks arutelu kokku langeksid. Kuid mitte kuidagi ei saa ma aru,
kuidas Põhiseaduse najal selgeks teha, kas avatud turg toob kaasa proviisorite
tõmbamise maalt linna läbi kõrgema palganumbri? Kas Põhiseaduse ülesandeks pole
mitte õiguskindlusetuse kasvu tekitamine? Kas minu Põhiseaduslikuks õiguseks on
vaid hägune võimalus millalgi saada „kolkakülaelanikuna” teenindatud ulmelise
„apteegibussi” poolt või veel jaburam idee - ravimiautomaadi kaudu (tahaks näha
seda Kükametsa teeristist kolmanda elektriposti küljes olevat ravimiautomaati,
selle töökindlust ja eriti ökonoomikat). Aga mängu ilu ongi selles, et
Põhiseaduslikus vaidluses polegi vaja tähelepanu pöörata sellistele segavatele
pisiasjadele, kas peale seda, kui kõik
elu pisiasjad on Põhiseadusega
„kooskõlla” viidud, ka keegi ellu jääb? Kas selline ongi rahvatervise
arendamise Põhiseaduslik projekt? Sellistele pisiasjadele vaidlejad muidugi ei
vasta, sest ei vaielda mitte asjade sisu vaid vormi üle. Ja sisu üle vaielda on
pann raske, sest selleks peavad olema teadmised ja oskused. Seega … Kui ikkagi
midagi on Põhiseaduse Vaimuga vastuolus, siis seal pole kohta arvutustele, seal
tuleb lihtsalt vastavusse viia. Kõik.
Mainisin ennist, et erinevaid seisukohti võib leida üle
maailma erinevaid nagu öeldakse seinast seina. Käid nagu „Näidete Kaubamajas”
ja valid endale sobivad näited välja sarnaselt ülipoest vorsti või leiva valimisega. Nii, et igaüks võib leida endale
maitsekohase leiva/vorsti/näite. See selleks, kuid vaatame millised näited mind
ärevaks teevad. Näiteks Ungari apteekide avamisõiguse liberaliseerimine kukkus
läbi, hinnad tõusid ja kvaliteet langes. Me võime küll suureliselt öelda, et no
jaa need madjarid ei oska üldse majandada, on kogu oma majandusega rappa läinud
ja ega ravimikaubandus midagi muud ei ole. Muide suurelisuseks pole mitte
mingit põhjust, sest, kui meie siin ranget plaanimajandust viljelesime, siis
nemad harjutasid jätkuvalt turuelemente. Samas,
ega Rootsi riikliku apteegivõrgu erastamine ka väga positiivselt
lõppenud, ikka hinnatõusuga. Ja ka britid pidid mullu jäigemale süsteemile
tagasi minema, et tagada eesmärkide täitmine. Muide täieliku
„ökonoomilis-bürokraatliku mõnuelamuse” sain brittide apteekidega seonduva
süsteemi muutmise põhjendusest võrdlevast analüüsist. Seal oli võrreldud kolme
võimalikku regulatsiooni varianti: nende maksumust nii riigile, kui
tarbijatele, arutati teenuse kvaliteedi ja kättesaadavuse, turult väljumise ja
paljugi muu üle. Vaat sellisest seaduse mõjude analüüsist olen ihalenud alati.
Ja ega selles midagi kummalist ole, isegi nõuka ajal tehti importostude osas konkureerivate
ostude arvestused, tänapäeva ärimaailmast rääkimata. See on ju valikute
küsimus, kellel on parim/kvaliteetseim/jätkusuutlikum
kaup/lahendus/regulatsioon? Eeltoodud ebaedu lood on kõik on üksikud juhtumid,
mis tulenevad erinevatest, laiemast majandusregulatsiooni kontekstidest. Kuid
sellised läbikukkumise teevad ettevaatlikuks. Nüüd tagasi meie apteekide
asutamise piirangu tühistamise ettepaneku juurde. Minu jaoks on ohu märgiks
see, et tegemist on „vundamentalistliku” usuküsimusega: ühtede ja samade
argumentidega soovitatakse nii piirata, kui … mittepiirata apteekide asutamist.
Küsimus on vaid rõhuasetuses. Ehk kui te mäletate, siis piirangu kehtestamise
üks mõte oli see, et nn maaapteegid välja ei sureks (nii kiiresti) ja julgem retoorika käis selliselt, et siis lähevad
ravimikaupmehed ja täidavad maa … apteekidega. Aga ei ühti, majanduslikult
polnud see mõeldav ja pole mõeldav ka edaspidi. Küll, aga näitab statistika, et
kohalikke apteeke on kinni pandud vähem, kui linnaapteeke. Asi seegi, kuid see
pole tekkinud mingist „poliitilise geniaalsuse” tulemusena, vaid ettevõtjate
tubli töö, kulude meeletu kahimise ja võrgustike väljaehitamise tulemusena.
Vaadates aga maaapteekide tulemeid, on lausa hämmastav ja samas austust vääriv,
apteegipidajate ennastsalgav tegevus. Nad ripuvad majanduslikus mõttes „viimase
vindi” küljes, kuid alla pole (senini) andnud. Kohusetunne? Autunne? Ametiau?
Ilmselt need kõik kokku ja palju muidki häid omadusi. Muide ilma
missioonitundeta inimesed oleksid juba oma poele tabaluku ette riputanud ja …
linna läinud. Niisiis, suur tänu teile. Ja nüüd me (jälle ilma läbi arvutamata,
lihtsalt kõhutundest ja juriidilise megamalakaga ehk Põhiseadusega
virutades), kasutame me samu argumente
et „ piirangud ei suutnud maale rohkem apteeke luua”, pöörame protsessi tagasi.
Ja otse loomulikult me teeme neile jälle „head”. Oh neid „rumalaid
inimesi/apteekreid” küll, nad ei saa aru, et neile tahetakse teha head ja
kirjutavad protestikirju. Täitsa mõistmatud kohe! Ei lase head teha … vägisi.
Senini on täiesti kontrollimata väide, et asutamispiirangute kaotamisel
tõmbavad linnatuled ja keskuste parem palk proviisorid vastupandamatu jõuga
linnadesse? Mõningate prognooside kohaselt on üle kolmandiku maaapteekide
personalist seda kaalunud. Kas on niiviisi? Või on see asjatu kartus? Aga kui
on ikkagi alust selliseks kartuseks? Mis siis juhtub? Kuulge pole ju
tõsiseltvõetavad ettepanekud rändapteekidest (ega see mingi rändtsirkus ei ole)
või ravimiautomaatidest. Mis saab siis regionaalpoliitikaga? Kas viimane
kustutab lihtsalt tule või viskab rohupudeliga lambi puruks? Kõik teised on
juba lahkunud ju, politseinikest külapoodide ja pangaautomaatideni. Ja sellist
segadust tekitavat lobajuttu, et me anname „maaapteekidele” elus püsimiseks
dotatsiooni, ei maksa, puusalt tulistades, ajada. Kõigepealt algab
defineerimine, mis „loom” see „maaapteek” ülepea on? Kas Tallinna külje all näiteks Laagris olev
apteek on „maaapteek”? Aga Ülenurmel?
Või ainult Alutaguses? Kuskohas algab maa ja kuskohal apteek? Kas see
võib olla „ketiapteek”? Aga lepinguliselt seotud apteek? Kas ei tekki
Põhiseaduslikku vastuolu, kui maaapteekidele antakse dotatsiooni ja
linnaapteekidele ei anta? Aga võib-olla peaks ka iseseisvatele linnaapteekidele
andma? Neil ju ka raske? Siis võime kohe „tekitada” järgmise Põhiseadusliku
probleemikese, et miks maaapteegid saavad dotatsiooni aga
maakuplused/kingaparandused/töökojad ei saa dotatsiooni? Selge tegevusalapõhine
diskrimineerimine? Või kui palju ja millistest kriteeriumidest lähtudes dotatsiooni
maksta? Kas asukohapõhiselt või efektiivsuspõhiselt? Kui keegi on loru, kas
siis tuleb ka maksta? Või kuskohalt seda raha võtta, kui tänased
juurdehindlused on sellised, et apteekide keskmine kasumimarginaal on vaevu 1,2
%? Kas Rahandusministeerium on valmis avama uut dotatsioonilüpsi sektorit? Nagu
hoomate, probleem oli, on ja jääb keeruliseks ning küsimusi on senimaani rohkem
kui vastuseid. Meie peame läbi analüüsima kõik variandid enne kui otsustame.
Meil ei ole lihtsalt õigust eksida ja veelkord eksida, see ei ole matemaatika,
kus miinus ja miinus annavad plussi, selle tehte tulemus on suur miinus. Mitte
visklema, mitte kriisikustutusega tegelema! Eksperimenteerida võime analüüse
tehes ja vaieldes. Päriselus juhtuvad asjad päriselt.
Põhiküsimus ei ole
üldse selles, kas mingi seaduse kõverat paragrahvi tõlgendatakse Põhiseaduse
Vaimu vastaseks või mitte, vaid põhitähtis on teada, et ravimituru küsimustele
on alati lähenetud mingi üksiku killu/fragmendi kaudu, kiirustades,
julgusetult, nagu tegu oleks hädatapmisega, mitte pikaajalist isetoimivat
süsteemi luues. Nii, et … kas vaidleme paragrahvi kõveruse üle kuni
väljasuremiseni või … räägime asjast? Muidugi oleks rääkimisest parem mingi
pikemaajaline strateegia (pärisstrateegia, koos ressursside ja ajakavadega,
mitte tühipaber). Praegusel juhul on küll selge, et kuigi kõik, kes on teinud
ettepaneku asutamispiirangute likvideerimise asjus, on tegelikult tulnud välja
kahe tähtsa väitega, esiteks, et tuleks leida mingi tõhusam mehhanism ja …
asutamispiirang kaotada. Kuid kogu selle ponnistuse juures on kõlama jäänud
vaid kaotamine, uuest mehhanismist ei midagi. Ei tea kas läks tekstis kaduma,
„vää”? Vaadake, loomulikult toimib siis
kergema vastupanu teele libisemine, on ju tunduvalt lihtsam midagi tühistad või
keelata, kui toimivat süsteemi välja töötada. Seega alustame protsessi jäälegi
valest otsast ja jällegi … tüki kaupa.
Juhul, kui me alustaksime õigest otsast ehk sektori analüüsimist,
siis tehkem seda ikkagi tõsiasjadest, mitte soovunelmatest lähtudes. Esmalt
ärgem unustagem, et konkurents või mitte, kuid ostjate maht ja ka nende
tarvidused on piiratud. Kas meil on üldse ettekujutust millist mudelit me
tahame üles ehitada, kui see on võrgupõhine kuluefektiivne kontrollitud
konkurents, siis on see üks mudel, kui me tahame kõva konkurentsi, siis on see
teine asi? Kui me tahame peavalupulbrit ja kõhurohtu müüa ülipoodide sokileti
kõrval, siis on see täiesti erinev pilt. E-apteekide lisandumine apteekide
maailma, muudab seda veelgi. Ja muidugi küsimus sellest, kui palju me oleme
valmis põletama selle reformi käigus rahvuslikku kapitali. See tähendab, et
meie (või õigemini, teie, otsustajad) põletate võõrast kapitali, loote uhkete
ettevõtjate asemele julgusetute ja heitunute massi. Kas te olete valmis selleks
vastutust võtma? Või ainult tasu/hüvitist? Iga erineva lahendusvariandi puhul
on omad head ja vead, kuid meil/teil tuleb leida neist optimaalseim. Meile
kasulik. Erinev on ka koormus, mis langeb riigieelarvele so. meile ja millise
halduskoormuse üks või teine variant kaasa toob so. jällegi meile. Veelkord üle
korrates, olenemata sellest, kas meie apteekide asutamine on piiratud või
mitte, kas neis müüakse konkurentsi korras või reguleeritud konkurentsi korras,
kas peavalutabletti saab selvepudu poest või mitte, kas meil on interneti
apteegid või mitte, on tarvidus ravimite järgi konstantne (oletatavasti, sest
elanikkond väheneb, kuid samal ajal vananeb, koos kõigest sellest tulenevaga).
Üldkokkuvõttes muutub praeguse „aja tagasi keeramise” projekti korral vaid see,
keda dr. Riik vääriliseks peab turul toimima ehk … tegelikult me räägime suure
tõenäosusega sellest, et turud ja rahad sektoris jagatakse ringi.
Reeglite tegemine/muutmine on nagu vanasti kaubatee suuna
muutumine, ühed rikkad linnad kidusid ja surid välja, teised kolkakülad
muutusis õitsvateks metropolideks. Ja kui keegi tahab mulle vastu vaielda, siis
vaadake mõnd populaarteaduslikku filmi linnadest, millest kaubatee on ära
pööranud. Kujutasite ette? Minul kangastuvad mitte linnad vaid liiva täismattunud
varemed kõrbedes ja džungli rohelusse mässitud tühjus.
Ja analüüsile järgnevaid samme seades tuleks ikkagi tänaseks
väljakujunenud olukorrast lähtuda (mitte sellesse klammerdudes vaid julgelt
tulevikku vaadates), kus meil eksisteerivad võrgud, kus meil on vertikaalselt
integreeritud ettevõtjad ehk ei maksa uneleda tõelise turuvõitluse üle kui see
jäi 20 aastat tagasi tegemata, kas julguse puudusest, rumalusest või
ükskõiksusest. Võib küll vaadata maailma läbi O. Lutsu mõnusa apteekri pilgu,
koos tema Punsli eli, snabilivopski ja sügava filosoofiaga, kuid arenguid
sellest lähtudes planeerida oleks kurjast. Maailm on lihtsalt edasi liikunud.
Võitjad ja kaotajad. Siiski tundub mulle, et me elame mingis
võlumaailmas, me käsitleme maailma nagu
võiksime aega tagasi pöörata, kuid firmad on kulgenud dr, Riigi poolt maha
pandud rööbaste ja sõiduplaani järgi ning ei maksa imestada, et oleme jõudnud
sinna kuhu jõudsime. See on kõik otsustamisjulguse, ütleme ausalt, lausa
argpüksluse tulemus. Kuid algas kõik ju sellest, et me kaotasime ära
proviisorite ainuõiguse apteeke pidada, me lubasime moodustad kette ja
kontsentreerumist ning vertikaalset lõimumist. Siis, kui turg oligi üles
ehitatud täiskonkurentsile, tegime järgmise laustobeduse ja tekitasime
apteekide asutamise piirangud. Nüüd siis teeme jälle kannapöörde. Kes võiksid
olla võitjad ja kes kaotajad. Arvestades üldist turu seisu ja tendentse on minu
arvates kaotajad kõik ravimikaupmehed, nii suured kui väikesed. Miks ma
niimoodi arvan? Eelkõige tähendab see konkurentsi teravnemist linnades, mis
tähendab, et mitte maa ei täideta apteekidega vaid kaubanduskeskused täidetakse
apteekidega. Siinkohal võiks hüüda „Palju õnne Kaubamajad!”, sellesse kõige
atraktiivsemasse paika püüaks ennast sisse seada ilmselt kümmekond apteeki
(muudes kaubanduskeskustes oleks 3-4 apteeki) ja rendiraha tuleb nagu niuhti.
Rendiraha on peavad apteegid maksma, kuid käive langeb drastiliselt, mina küll
ei kavatse kümnest apteegist järjepanu peavalupulbrit osta, et ravimifirmasid
veepeal hoida. Kas teie ostate ühe kõhupuhituse pilli asemel kümme? Ei osta?
Muidugi ei osta. Ja nii neist apteekidest mingi aja pärast kotid kokku
panevadki – pankrot. Isegi linnas. Miks ma niimoodi arvan? Kõik ju teavad, et
apteegid ja apteekrid on „rikkad”, kuid nähes üht hiljutist autoriteetse
rahvusvahelise audiitorfirma raportit, siis hakkas mul kõhe. Samas uute
apteekide avamise põhieeldus on see, et sinna oleks võimalik palgata
proviisoreid. „Valmis proviisoreid” on olema kindel hulk, ehk proviisorid tuleb
ümber jagada. Jagamise kiireim ja uute apteekide avajate seisukohalt
mõistlikuim viis on maksta rohkem ,kui maal, kus keskmine brutosissetulek on ….
(ma ei taha seda välja öelda, piinlikult väike on). Seega, kui maaapteek jääb
ilma proviisorist on see ilma ka apteegist enesest. Nii, et kaotajad on kõik,
siiski võib-olla mingi aja pärast toodab konkurentsivõistlus/võitlus parema
müügimudeli. Rõhuga sõnadele „võib-olla” ja „millalgi”. Tegelikult on muidugi
niimoodi, et millalgi olukord stabiliseerub ja areng läheb edasi … madalamalt
tasandilt, kuid kindlalt. Niimoodi oli kui hunnid vallutasid Euroopa, ja samuti
kui Tsingis Khaan vallutas „pool maailma” jne. jne. Areng jätkub nii või teisiti,
küsimus on vaid selles, millise hinnaga. Hinnalangusesse küll ei usu, sest kõik
muud tegurid: võrgud, vertikaalne sidusus, väikesest turust genereeritav väike
käive, ereda leegiga põlenud investeeringud ja tulu ravimiühiku kohta jäävad
samaks. Seega tarbija … mnjah, ärgu lootkugi paremat, jätkusuutlikumat ja
odavamat teenust. Ah jaa, ärgem unustagem eeltõstatatud küsimusi, ehk kui me
käsitleme maaapteeke eraldi, siis peame me neid doteerima hakkama, ehk hakkama
sinna maksma meie ühist raha, mis tähendab, et kogu süsteem läheb kallimaks.
Siis veel tekkiv nn ebavõrdsuse
printsiip, ehk millisel alusel ühtedele apteekidele antakse dotatsiooni, teistele
mitte? Kas siit ei kisu keegi üles järjekordse Põhiseadusliku Vaimu malaka?
Miks ühed saavad, teised ei saa, miks apteek saab, aga pood, postkontor jne ei
saa? Meie tahame ka saada ja suubumegi üldisesse dotatsioonilüpsi ootuseks. Ja
kui me selle kõige üle veel vaielda tahame, siis lisagem ohtralt aja ja
kohtukulusid.
Nüüd on aeg võtta julgus kokku, teha valikud, mitte solgutada
ettevõtjaid ja kliente. On ilmselge, et süsteemi valik tingib ka võimaliku
apteekide arvu ja paiknemise, ehk kui me läheme tagasi sinna kuskohalt me
poleks mitte kunagi pidanudki ära liikuma ehk täiskonkurentsi, siis palju
tänasel päeval jääks apteeke alles ja kui me tahame regionaalpoliitikat
harrastada, siis kui palju peaks riigieelarvest neile „maaapteekidele” peale maksma, et need üldse toimida saaksid.
Miks ma ütlen, et me poleks pidanud täiskonkurentsist ära liikuma, aga
seepärast, et siis oleks praegune turg olnud hoopis teistsugune, ilmselt
oleksid ka probleemid teistsugused, kuid need probleemid ei oleksid tekkinud
dr. Riigi mahitustel tekkinud valedest investeerimisotsustest ja rahvusliku
kapitali kaost. Jah, probleemid oleksid tekkinud nii või teisiti, kuid
loomuliku arengu tulemusel. Neid loomulikke probleeme oleks olnud loomulik
ravida loomulikul teel.
Head sõbrad, kui teeks nüüd viimaks õigesti, seaks süsteemi
keskpunktiks inimese, nii selle inimese kes tarbib teenust ja neile, kes
teenust osutuvad. Alustaks sellest, et
vaataks kõigepealt üle võimalikud seosed ja nende muutuste kaskaadi, arvutaks
muutused läbi ning siis vaataks kuidas oleks kõige parem inimestele,
ettevõtjatele, Dr Riigi rahakotile, rahva tervisele ja isegi rahvatervisele. Oleks
ju igati sümpaatne ja sümboolne, kui me riigi pidamise ravitsemist alustaks
rahva tervisest ja ravimisektorist. Terviklikult! Tervislikult! Perspektiiviga!
Ehk nagu kõige kuulsam apteeker O. Lutsu „Suves” oma lausetesse poetas: „Mh?
Ah?”
No comments:
Post a Comment