Saturday, November 21, 2015

Tahaks lennata, aga ... V2:Elust peale EA (liignimega Pankrott) lõppu.


Fööniksi sünd

Soomlastel pidi olema sisu, eestlasel jonn. Muidugi, mis kehvasti see uuesti, kasvõi jonni pärast. Nii ka meie Estonian Airiga , polnud veel selgusele jõudnud, kuidas lood lõppevad, kui lõime UUE lennufirma, kuid … Kuid ärgem unustagem seejuures, et omanik ( st meie EV kodanikud) jäi samaks. Firma on vaid mingi ettevõtmise kest, raam. Tim Harford raamatus  „Kohanemine”  on seda formuleerinud väga tabavalt: „Ettevõtte kui juriidilise üksuse eesmärk on olla turvapuhvriks ebaõnnestumise korral. Aktsiaseltsid piiratud vastutusega ettevõtlusvormina loodigi selleks, et inimesed saaksid katsetada, leiutada ja kohaneda, teades, et kui see ebaõnnestub, hävitab see vaid juriidilise isiku, mitte inimesed.” No nii, see asi on meil nüüd selge, firma on turvapadi, kuid … Kuid kõik eelnenu, olev ja tulev käib ikkagi kaasas omanikuga. Kui üks „kest“ lõpetab häbiväärselt (pettes võlausaldajaid, valetades, skeemitades töötajatega jne) kandub see imago üle läbi omanik ka uuele „kestale“. Seepärast on uue firma loomise õige põhja loomiseks vaja lõpetada õigesti … vana firmaga. Auväärne lõpetamine, vigade analüüsimine ja nende tunnistamine ongi see puhastus, mis annab meile ja ka uuele firmale kindluse edasiseks edukaks arenguks. Muide, ma ei otsi heroilises hädatapus mitte mingeid „süüdlasi“, tagantjärgi oleme kõik targad ja elu paistab ettevaates ja tahavaates täiesti erinev. Just seepärast ei raiskaks ma energiat nn süüdlaste ja lunastajate otsimisega, tühi aja ja energia raisk.

Kuidas ehitada Bürokraatiamaailma?

Piisab, kui me tõdeme, et nüüd me teame, kuidas teha uutmoodi, uut firmat. Teisalt, kuna omanik uuel firmal on sama, siis meeldetuletuseks veel üks mõttekesekene T. Harfordilt: „Pokkerimängijate sõnul on mängija kõige haavatavam pärast suurt kaotust, mis on tingitud ebaõnnest või viletsast strateegiast . … Tema teadvus ei suuda leppida sellega, et raha on läinud. Õigem oleks kaotusega leppida ja koostada uus strateegia, kuid see on liiga piinarikas.”
Nii, et kaotusega tuleks leppida ja edasi minna, kuid … Kuid, äh, meie uuskultuuris ei ole võimalust vabandada ja edasi minna, sest kui vabandad siis oled süüdi. Kes on süüdi … Noh, selle kaela ka kõik patud nuheldakse. Ma isiklikult katsuks küll sellest süüdistamise iha mülkast välja murda. See on lihtsalt liiga kallis. Ega asjata ega heas elust osa seltskonda ei veeretata jutukest, et peaks EK otsuse kohtusse kaebama. Kohtusse? Möh, järgmised miljonid ära põletada? Järgmine administratiivne ressurss põlema panna?  No kuulge, aitab. Tõmbame kriipsu alla sellele piinlikule loole, proviseerime kahjumid ja marss, marss edasi silmapiiri poole. Siinjuures jääb mind vaevama üks küsimus, miks Riigikontrolli analüüsid on nii paikapidavad ja VV omad … mitte just nii paikapidavad? Vahel poeb hinge mingi vimkamees, kes sosistab kavalalt: „Milleks meile VV, kui Riigikontroll selle tööga hulka paremini hakkama saaks?“.  Nojah, see on muidugi tupiktee, sest siis tekkib kohe ka küsimus, milleks meile Riigikogu, kui Riigikohtul on viimane ja lõplik sõna.  Mnjah, paralleelmaailm nagu mainitud
.
Appi, keegi on meie pükse märjanud

Kaks normaalset lennunduse arengut pärssivat ehk  virisejate pidurijuttu ringlevad veel ringi. Esiteks, et meile (st. EA-le)  tehti liiga, võrreldes airBalticaga ja teiseks, et üldase väikestele, väetitele ja ääremaal asuvatele tehakse liiga. Vaadake, kogu see jutt tuletab meelde poisikest, kes oma tumedat dressipükste hargivahet põhjendab sellega, et seda pole teinud tema, seda on teinud … teised. Säilitagem väärikust, isegi kaotada tuleb osata.

Bürokraatiamaailmas on omad reeglid

Esiteks, kui on kehtestatud reeglid ( või kui meie ise oleme need kehtestanud), et midagi tuleb küsida, näiteks riigiabi luba,  siis seda tuleb ka küsida. Muide seda tuleb küsida niimoodi, et sulle seda tahetakse anda. Kui sa lähed poodi ja paned midagi riiulilt pihta väitega, et sul läheb seda vaja siis … ära imesta. EL reeglitega on samuti, nende järgi tuleb õigesti küsida, õigel ajal küsida ja õiges vormis küsida. Vahel vajab see tõelist kunstimeisterlikkust. Kui airBaltic seda kõike oskas koostöös EK-ga, siis ei pea me mitte kandma EK ja AB vastu rusikat taskus vaid õppima AB-lt kuidas asju Bürokraatiamaailmas õigesti aetakse.
Teiseks, küsimus sellest, et meie oleme riigiabi lennunduse alaste reeglitega kehvemas seisus kui suured. Mnjah, sellel jutul on jälle kaks arengut: esiteks, et riigiabi reeglid (vt Riigiabi käsiraamat) hoiavad ära avaliku raha rütmilise ning suures hulgas põletamise nii suurtel, kui väikestel ja kui nendes reeglites on midagi meid (väikeseid, veerekesepäälseid) eriliselt ohjeldavat, siis tuleks pöörduda EK poole motiveeritud ettepanekutega neid reegleid muuta. Muidugi tuleb leida nende ettepanekute tegemiseks  endale liitlasi ja argumente. Ettepanek tuleb teha „söödavaks“.  Selline analüüs koos ettepanekutega tuleb esitada Konkurentsi peadirektoraadile, kes seda omakorda analüüsitakse koostöös rahvuslike  konkurentsiametite võrgustikuga. Siis on võimalik, et … meid mõistetaks. Mitte niimoodi, et meile ei sobi ja me ei täida.
Seega neile  virisemistele tuleb ( kindlas kõneviisis) joon alla tõmmata ja asuda koostöös EK-ga vajadusel uute regulatsioonide väljatöötamisele. Mnjah, see on küll pikk ja tüütu protsess, kuid ainuvõimalik ja ainuõige. Arvatavast olen ülioptimistlik, kui arvan, et see võtaks ca 5 aastat aega. Kuid mida varem asutad enese minekule, seda varem kohale jõuad.
Vaid viriseda, et meile see või teine regulatsioon ei sobi, ei saavuta me mitte midagi, maailm on teguvõimetuid virisejaid täis. Viriseda a´la … reeglina  Brüssel teab paremini, nagu vanasti teadis Moskva, mida meil vaja on, nüüd teab Brüssel … jne. Selline sõnajada näitab vaid sügavat asjatundmatust, virisemise meisterklassi, meie asi on olla aktiivtegutseja mitte passiiviriseja.
Nii, nüüd on nendel arengu tupikteedele joon alla tõmmatud ja räägime nüüd asjast.

Kuidas ehitada uut kesta?

Mulle uue kesta ehitamine meeldib. Mulle meeldib NAG entusiastlikus ja puhas tegemisrõõm. Seepärast hoian pöialt, et nende plaan õnnestuks, on see ju vana kesta peal läbi harjutatud. Ehk alus on seepärast hea, et kogemused on omandatud ja kogu „nihude“ taak maha visatud. Nojah, muidugi olen mina, kui EA omanik ( nii nagu kõik EV kodanikud) eelmise kesta kogemuste omandamisest kahju saanud, loodan et see oli õppetunniks uuele kestale. Loodan ka, et uus kest kuulab oma arenguid vaagides nii noori tuisupäid ja vanu halle hunte,  mitte  poliitinimesi, kes räägivad  näiteks selliseid veidrusi, et riigi uus lennufirma jääb ellu ainult juhul, kui leidub rahakas erainvestor. Mõttepaus. Mida sellega öelda taheti? Et meie uuel kestal enesel polegi eduvõimalust? Milleks siis üldase uut firmat luua? Et raha põletamine peaks rütmikalt jätkuda? Et võiks olla vääääääga rikas erainvestor, milline põletab oma raha meie hüvanguks? Miks ta peaks põletama? Ei, ei kui me ikka lõime „oma virma“, siis peame ise ka lendu tõusma. Tuleb teha lihtsalt teistmoodi. Niisama lihtne see ongi.

Vana kogenud huntide kiituseks.

Siinkohal pean tegema tunnustuskummarduse  EA  vana halli hundi , hr Palmeri poole. Ma usun, et just tema juhitud kriisikatla mahajahutamine ja uute võimaluste läbiproovimine annab uuele firmale hea stardihoo. Majanduse eri tasanditel ringlevad tihtipeale vanad hallid (märkamatult tagasihoidlikud, kuid uskumatult tõhusad) hundid. Ei nad ulu, ega veiderda, murravad harva, kuid vaid sealt, kus võimalik ja siis kui vaja. Tihti me ei märka neid, sageli isegi ei aima, et nad on olemas, kuid paljudes kohtades hoiavad nad nagu ajalooline mälu asju õigel kursil. Olen läbi aastate tundnud mõnda seda liiki juhti, keda on kutsutud firmat „ära saatma“. Kuid erinevalt kogenematutest rapsijatest on nemad suutnud, omaniku suuteks üllatuseks, firma seisu stabiliseerida ja isegi süvapikeest välja tuua. Kogemused ja paindlikkus ruulivad. Tundub et sama juhtus ka EA-ga. Ainult et EA ei vedanud mitte üks raas, selle asemel, et veel natukene oodata (pidada EK läbirääkimisi) lasti EA teist korda lendutõusul alla. Lasti alla seetõttu, et reeglid nõudsid. Üldise hüvangu ja usupuhtuse säilitamiseks. Siiski oleks ka uues kestas vaja mõnd sedaliiki halli hunti, kes oleks nii  ajalooline mälu, kui tugi, mentor, uutele teotahtelistele tegijatele. Noh, aitaks hoiduda halvima eest. Minul omanikuna oleks sellest küll rahulikum uni. Ja muidugi vaevab mind natukene mõttetu küsimus, mis oleks EA-st saanud siis kui hall hunt oleks pääsenud seda firmat juhtima enne firma suurushullustusse nakatumist. Mnjah!

Rahvuslik lennufirma ja soovidepuu

Meeldib, ei meeldi - on emotsioonid, kuid mõelda ja tegutseda  tuleb majanduslikult. Siiski on üksjagu närvesööv talitada keskkonnas, kus on teada, et kasumisse polegi võimalik saada. Tavaliste võtetega küll mitte. Nojah, räägitud on sellest, et eesmärgiks on teha tasuvaid tellimuslende … kuskil …kellelegi ja … Mis edasi? Põletada see kasum rütmiliselt kahjumlikel  Tallinn-Brüssel- … liinidel? Kas selline võib olla ühe äriettevõtte eesmärk? Midagi on selles konstruktsioonis vigast. Konstruktsiooniviga.
Üks on selge, samal moel ja sama ärimudeli järgi NAG tegutseda ei saa, see NAGistatakse lihtsalt ära. Vaja on uut mõtlemist. Bill Gates olevat öelnud, et Microsofti ainus tootmisvara on inimese kujutlusvõime. Väga hästi öeldud, NAG ei peaks vaid lennukeid lennutama vaid eelkõige kujutlusvõime lendu saama. See on tegelikult ainuke edu saavutamise võimalus ja eeldus. Mitte see pole tähtis, kuidas lennata vaid  see, millised on klientide vajadused ja … siis lennata? „Ükskõik kui hästi firma praeguste klientide sõnastatud vajadusi ka ei rahuldaks, riskib ta väga paljuga, kui ei hoia sihikul neid vajadusi, mida klient  veel ei sõnasta, ent mille rahuldamine talle ometi meeldiks. Ja olgu praegused kliendid kui tahes rahul, firma kasum võib jääda toppama, kui ta ei tõmba endale põhimõtteliselt uute klientide tähelepanu. Ettevõte, kes ei tee enamat kui reageerib olemasolevate klientide sõnastatud vajadustele, on varsti mahajääjate hulgas.” (G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus  2001Lk 127)

Alguse haavatavus

Eriti haavatavad on väikesed firmad, sest neil ei ole ei tugevusvaru ega manööverdusruumi. Kui firma lennupark koosneb viiest või kümnest lennukilaadsest tootest, siis on iga võimalik tehniline rike eeldatavaks kaskaadiks, et terve süsteem paigast ära nihkub. Pole lihtsalt millegagi asendada või õigemini asendatakse suurema täituvusega liin lennukiga, mis võetakse väiksema täituvusega lennult. Seega juba kaks liini on  kahjustatud, kuid neile järgneb veel terve edasilendude võrgustik. Tulemuseks on usaldusväärsuse langus lennufirma vastu. Kuid usaldus ongi see mis firmasid edukana st ka lennus hoiab. Nii, et olukord on väga keeruline kõigile.
Kuid lennata on vaja, meie ajal väga vaja. Pealegi pole NAG praegu ju mitte mingi lennufirma vaid rohkem reiskorraldaja vurfi moodustis. Lennufirmaks saab see hea õnne korral aasta pärast.

Viikingite naasmine

Konkurents tiheneb, juba on SAS teatanud, et kuna EA lõpetas tegevuse, siis otsustati reageerida ning hakatakse lendama Tallinnast Skandinaavia pealinnadesse. Tallinnast hakatakse lendama Stockholmi 4 korda, Kopenhaagenisse 3 korda ja Oslosse üks kord päevas. Ehhee, EA ei jäänudki päris tühja kohta. SAS arvates on nii Skandinaavias kui ka Eestis on nende liinide järele nõudlus olemas. Eriti suur on neil sagedaste reisijate osakaal, kes kasutavad liine pidevalt. Kui  SAS-le on see lihtsalt tagasitulek, sest oli see ju alles hiljuti EA suuromanik, siis airBaltic ei istu ka vaguralt nurgas, vaid on teinud omad pakkumised. Mnjah, kitsaks lähen meie uuel kestal. Väga kitsaks. Tulevikule tuleb vastu minna teistmoodi, hoopis teistmoodi.
Ma olen omanikuna veits mures, kas see mida me praegu teeme on ikka midagi sellistnagu:  „ See oli midagi sellist, mida Art Thompson nimetas hallatavaks riskiks. „Seda on võimalik üle elada“. (Mary Roach „Reisisiht Mars. Kosmoses elamise veidram pool” Imeline Teadus 2012) või on see : „”Alex, kas sa tead, kui palju tippjuhte unustab, et nende firma eesmärk on teenida raha? Nad pühenduvad tootmisele, kuludele, strateegiatele _ ja unustavad väga tihti ära, et need on ainult vahendid, mitte eesmärgid. (…) Mõnikord tundub, et tippjuhtkond unustab ära, et see pole nende firma, vaid aktsionäride oma.””. (: E. M. Goldratt „Asi pole vedamises” Fontes 1999. Lk 81)

Targutusi:
C.Clay „Kuningas, keiser, tsaar”” Pegasus 2013
Lk 244 „„Ta kuulub nende inimeste hulka, kelle kohta Goethe on öelnud: „see on diletantide loomuses, et nad ei taipa asjas peituvaid  raskusi ja et nad võtavad alati ette midagi, mis neil üle jõu käib””
Parteijuht lahkub surma läbi Bo Balderson  Eesti Raamat Tallinn 1995
Lk 81 „Ja pea meeles, kunagi ei tohi anda konkreetseid lubadusi. Ja ära väljenda mingeid kindlaid vaateid segastes küsimustes. Püsi parteiprogrammi keskjoonel, kui sa suudad mingit keskjoont tuvastada. Ja mingit programmi. … Ja pea meeles, käitu rahvalikult, patsuta neile õlale ja nii edasi. Natuke nalja ja naeru jätavad sinust meeldiva inimese mulje, tee nägu nagu oleks sul hea meel inimestega kokku saada. Naerata. Naerata, kurat võtaks.”
E. M. Goldratt „Vajalik, kuid mitte piisav”  Goldratt Baltic Network 2001
Lk 72 „Me oleme lihtsalt üks ummisjalu kuristiku poole tormav loomakari, (…) Ja keegi ei pilguta silmagi; kogu nende tööstusharu käitub nii, nagu ei oleks kuristikku olemas. (…)
Kas võib asi olla selles, et nad lihtsalt ei näe, kuhu me tormame? Ei seda mitte. Praeguseks ei ole see enam loogiline ennustus, vaid igapäevaelu kurb reaalsus, millega me kõik hädas oleme. Ta oigab. „Nad ei räägi samal põhjusel mis minagi.” (…) Ja mina ei räägi sellepärast, et hädakella löömisest ei ole kasu, ainult kahju. (…) Nende põhiturg on küllastunud ja sinna pole midagi parata, et suurfirmade arv on piiratud.
O. James „Kontoripoliitika” Tänapäev2013

Lk 31 „Üks protsent inimkonnast on psühhopaadid. See on 600 000 britti ja 3 miljonit ameeriklast. Selle profiiliga sobib ligi veeerand Suurbritannia vanglapopulatsioonist, kuid see on kokku vaid 15 000. Seega viibib enamik neist vabaduses ja tõenäoliselt õnnestub  sul oma eluaja jooksul vähemalt ühte neist hästi tundma õppida.”

No comments:

Post a Comment