Thursday, November 19, 2015

Tahaks lennata, aga ... V1: Lennuvõimetu linnu unistus

Illusioon ehk dotatsioonipropelleriga saba all

Mulle rahvuslik lennukompanii meeldib. Meeldib puht lipulehvitamise mõttes. Uhke tunne on. Lipulehvitamisega me anname justkui teada, et me oleme olemas ja me oleme kohal.
Alati on (olnud) mõnus kodune tunne kas Kopenhaagenis, Brüsselis või Stockholmis siseneda  EA lennukisse, saada värsked eestikeelsed ajalehed ja …  paari tunni pärast oledki kodus. Mõnus. No ega teistegi lennufirmadega kehv lennata ei ole, kuid tunne on teine. Seega ongi vahe reisija jaoks pigem tundes, kõigi teiste jaoks selle tunde maksumuses . Palju siis on sellise kodutunde rahaline väärtus? Valdkonnaspetsiifika asjatundjad ütlevad, et uuele firmale (NAG) jagub sinna paigutatud meie ühisest rahast kaheks aastaks. Usume asjatundjaid. Seega „tunne“ on väärt ca 20 milj EUR  aastas. Reisirongiliikluse toimimiseks maksab riik meie ühisest rahast sama suurusjärgu peale ehk  ca 25 milj EUR aastas. No umbes samasuguses rütmis toimus rahapõletamine ka EA-s viimastel aastatel. Kuid vaadake, majanduslikus mõttes on dotatsioonidel põhinev või omaniku raha põletav firma „lennuvõimetu lind“. Abistav dotatsioonipropeller saba all tekitab vaid illusiooni lennuvõimest. Siiski suutis EA oma lõpuperioodil mõnel kuul ka kasuminumbreid näidata ( Ma ei tea küll päris täpselt kas see oli opereerimiskasum või see „päriskasum“).  Tähendab oli õpitud, loodud oma mudel.

Heroiline hädatapp

Kuidas edasi? Põletame rütmikalt edasi 20 milj EUR aastas? Vaevalt meil teist korda seadust rikkuda lubatakse, kui esimesel korralgi näppude, ups, rahakoti pihta anti. Riiklike abidega EK rahvusvahelist lennuturgu solkida ei luba. Nii, et see on tupiktee.  Võib-olla saaks odavamalt? Mõistlikumalt? Kas me teeme midagi valesti? Kui äri on kahjumlik, siis on midagi valesti tehtud. Mida me teeme valesti? Midagi me teeme valesti, sest kümmekond aastat tagasi olid näiteks EA ja airBaltic, mõlemad väikesed kohalikud lennufirmad ja tänaseks on üks neist saanud regionaalne firmaks ja teine … Nojah, teisega on niimoodi, et see lihtsalt lõpetatakse, nagu jala murdnud lehm, … hädatapmine. Hädatapule püütakse küll anda heroilist värvingut, kuid tehtud vead viisid olukorda, milles pole mitte midagi heroilist. Oleks aeg õppida, õppetunde ju jagub.

Kõigi pattude lunastus

Lennunduses on paljugi „nihu“ läinud, uus ala ju meie jaoks. Õppetunnid on olnud rängad. Arvatavasti on üks põhjusi miks meie lood lennunduses kehvaks kujunesid  kindla sihi puudus, püsimatus, teiseks oma võimete ning võimaluste ülehindamine, kolmandaks suure strateegilise partneri varjus elamine kujundas suurelt mõtlemise asemel välja suurushullustuse. Lõppkokkuvõttes polnud see, mis ühes firmas peaks olema strateegia, muud kui heitlik tõmblemine. Hei, hoovõturajal, rattad maast lahti,  ei saa ümber mõelda, et ma tahan hoopis teiselt stardirajalt õhku tõusta. Kuid just niimoodi me tegutsesime. Pikast meelest ja kannatlikkusest jäi puudu nii väiksena olles, kui ka suureks tahtes. Kuid selge see, et ega me ise taha süüdlased olla, vaja leida süüdlane. Leitigi. Kõigi pattude lunastaja – Taskila. Kui SÜÜDLANE oli leitud, siis nüüd on aegade lõpuni hea ja lahe viidata EA kõigile „nihu“ minekutele, aga see on ju Taskila süü. Kõik on Taskila süü.  Mnjah, kuid kui mõtlema hakata, siis  Taskila  ei teinud midagi valesti, ta tegi täpselt seda, mida talt telliti. Mind on alati imestama pannud, kui üksmeelselt me kolgime Taskilat, igaüks eraldi ja kõik koos, kuid milles ta süüdi oli? Kas selles, et ta küsis maailmas selles valdkonnas aktsepteeritavat palka ja mitte meie trollijuhi palka? Ega ta ise seda palka enesele määrata/maksta ei saanud, ikka meie ise määrasime. Teiseks süüdistatakse teda selles, et tegi ulmelisi kavasid. Õige, olid tõesti ulmelised, kuid just sellise muinasjutu, vabandust strateegia, elluviimiseks ta palgatigi. Mõned kavad olid lausa kentsakas, kuid … Meie ise ostsime selle muinasjutu. See muinasjutt meeldis omaniku esindajatele kõige rohkem, see muinasjutt võitis ju jutuvestjate konkursi. Talle maksti palka selle eest, et ta teeks EA suureks, suuremaks kui ...  Seda kõike kolme tuulelohe ja kahe käsikäruga? Ja vaadake, plaanis iseenesest ei olnud mitte midagi muinasjutulist. Paljude ärivaldkondadega on niimoodi, et need vajavad edukuseks kriitilist massi. Täpselt samuti nagu termotuumareaktsiooni jaoks.  Kui kriitiline mass on olemas, siis vabaneb massiivsel hulgal energiat ja äri läheb õitsele, kui kriitilist massi ei ole, siis … lõppjaam. Just seda püütigi EA-s saavutada, saada suureks, sest ühistranspordis on äärmiselt tähtis reisijate kriitilise massi olemasolu. Äris ja tuumareaktsioonis on kriitilise massi mõiste natukene erinev, äris tähendab see pikaajalist „turu sisse söötmist“ ehk selleks peavad olema vahendid. Kuid vahendeid ei olnud. Niimoodi Termotuumamuinasjutt kokku kukkuski, muinasjutt küll telliti, kuid teostusraha selleks ei antud (tegelikult polnudki midagi anda ja kui oleks olnud, siis oleksid seda seganud EL konkurentsireeglid). Seega, edu saavutamiseks vajalikku reisijate kriitilist massi ei saavutatud. Loodetud energiapurske asemel hakkas kogu muinasjutt jäässe mattuma. Täiesti loomulik. Kui firma on tegutsenud ühe pikaajalise strateegia raames ja see mingil põhjused (omanikul sai raha otsa, tekkisid uued ideed, turg muutus), korrigeerib oma tegevust tagasi endisele strateegiale, siis on kahjum, suur kahjum, vältimatu.
Seega ülejõu käiva strateegia aktsepteerimine, selle mittemõistmine, et meil ei ole raha termotuumareaktsiooni esile kutsuda, oligi kogu allakäigu algus. Rahapõletamisele tuli pidurit tõmmata, kuid õhkutõusmisel piduri tõmbamine pole kõige mõistlikum idee. Hea küll, äris tuleb tihti mingitele tegevustele pidurit tõmmata, kuid selleks peab olema …

… väljumisstrateegia

Väljumisstrateegia on ülimalt tähtis, see peaks olema  nagu tõrjelahingute pidamine, mitte paaniline põgenemine. Omamoodi tõrjevõit, noh! Mnjah,  Termotuumamuinasjutust väljumisstrateegia osutus … samuti ekslikuks. Ma ei tea, miks meid, inimesi, haarab vahel tormaka, kuid mõtlematu tegevuse tuhin. Miks valiti EA päästmiseks avalikult EL konkurentsireeglite rikkumine, on täiesti arusaamatu. Seda rikkumist ei ole võimalik ühegi vaiba alla pühkida? Arusaamatu.
Riigi abist ja riigiabist
Kõik me loodame, et riik meile raskel hetkel abiks on, kuid riigiabi jaoks on olemas väga ranged reeglid. EL peab konkurentsiõigust, vaba konkurentsi toimimist, majanduse põhiseaduseks ja valvab selle vabaduse üle väga kiivalt. Riigiabi asjatundjatest meil puudust ei ole. Riigiabiga tegeleb meil RM-s terve riigiabi osakond, MKM-s on mitme osakonna jagu väärt spetsialiste, kes teavad, mida ja kuidas on võimalik riigiabiga teha. Ärgem  unustagem ka hea kvalifikatsiooniga riigiabile spetsialiseerunud tippadvokaadibüroosid, kellega alati on võimalik konsulteerida. Kas mitte keegi ei saanud aru? Mitte keegi ei hoiatanud? Vaevalt.  Mis siis juhtus? Valimised? Jälle? Või oli niimoodi nagu Hailey kirjutas raamatus „Kõrged ametikohad” (Ersen 2000. Lk 26) „Meie ei saa küll riigiteenistujaid vallandada, kuid see-eest leidub rohkest sahtleid, kuhu võime neid toppida.” Ka ei tahaks uskuda. Kuigi kerge on omavahel segi ajada kahte asja: -M. C. Beaton „Uimastisõltlase surm” (lk183 Tänapäev 2011) „Kahjuks ei osanud superintendant Daviot teha vahet kohusetundlikkuse ja pugemise vahel.”

  Igatahes MTA selgesõnaline vastus EA lõpetamise osas, et nemad ei saa oma osa loovutada on sümpaatselt sirgjooneline. Muide mingit teistsugust vastust ei saagi anda, sest selline nõudest loobumine oleks löönud kogu süsteemi, pretsedendi ja ühetaolisuse, tasavõrdse süsteemi uppi. Edaspidi tähendaks see mingit isikupõhist ja individuaalset lähenemist igale juhtudele ja … tohutu … eee … korruptsioonivõimalusega. Töökoormus MTA-s kasvaks dramaatiliselt ja rahavajadus ka. Lihtsalt hea näide, miks tuleb reeglid järgida. Sama põhimõte kehtib ka EK konkurentsieeskirjades, kui ühele teha erandi erand, siis langeb kogu süsteem kaosesse. Milleks meile süsteemne kaos? Õige seda polegi vaja, tuleb vaid tunda bürokraatia tehnoloogiat ja seda ära kasutada. Niisiis … pankroti pankroti arhitektuurist.
RM kodulehelt: Riigiabi on ELi toimimise asutamislepingu artikkel 107 lõige 1 järgi "...igasugune liikmesriigi poolt või riigi ressurssidest ükskõik missugusel kujul antav abi, mis kahjustab või ähvardab kahjustada konkurentsi, soodustades teatud ettevõtjaid või teatud kaupade tootmist, ühisturuga kokkusobimatu niivõrd, kuivõrd see kahjustab liikmesriikide vahelist kaubandust.".  Kuigi riigiabi on põhimõtteliselt ühisturuga kokkusobimatu ja keelatud, on mõningad erandid lubatud, kuid jällegi selgete reeglite ja üldjuhul EL järelevalve all.

Aeg, nii kiirelt ruttab … Ajaplaneerija.

Muidugi on õige, et riigiabi taotluste menetlemine EK võtab aega, kuid see võtab aega just seepärast, et EL arvates on riigi võimu kasutamine turutoimes viimane õlekõrs mida kasutada. Nii või teisiti moonutab riigiabi turgu ja hinnasignaale, seepärast peabki kõiki selliseid lubamisi põhjalikult kaaluma. Eriti kaalumisväärsed on need juhtumid, mil riik tahab enese firmade ebaõnnestunud äritegemist ja juhtimisvigu tasandada avaliku rahaga. See on lubamatu. Muide „pikk aeg“ on suhteline mõiste, need kes tunnevad EK konkurentsimehhanisme teavad, et on võimalik küsida arvamust, mittesiduvat eelotsust ja lihtsalt … nõu. Ja nõu antakse muide hea meelega, kogemused on näidanud, et tegemist on koostööaltide  ja vastutulelike inimestega. Seda kõike mõistliku aja piires.
Riigiabil on veel teine dimensioon, nimelt meie raha heaperemehelik kasutamine. Selle kohta ütleb Riigiabi käsiraamat tabavalt, et „Siiski tuleb mõista, et riigiabi ei ole tasuta, samuti pole riigiabi imevahend, mis lahendaks kõik probleemid. Tegelikult kannavad maksumaksjad riigiabiga seonduvad kulud, millega omakorda kaasnevad alternatiivkulud. Abi andmine ettevõtjatele võib tähendada, et teistest poliitikavaldkondadest tuleb vahendeid ära võtta.“ Just see on tähtis, et lisaks turu solkimisele, võtame me vajaliku ressursi ühiskonna teistelt elutähtsatelt aladelt. T. Harford on kirjutanud : „Lk134 „Tundub, et probleem on selles, et valitsusel meeldib toetada kaotajaid. Piisab kui meenutada kõiki neid suurpanku ja autotööstureid. Paistab, et valitsuse toetuse saamisel on eelisjärjekorras ettevõtted, kes on väga suured ja äris äärmiselt ebaõnnestunud. Sel viisil taastoodetakse ebaõnnestumist. Võib-olla seetõttu ongi enamik selliseid projekte äpardunud.”
 Ei tohi unustada ka seda, et need reeglid kehtivad kõigile. Kui neid reegleid poleks,  oleks „suurtel poistel“ määratult suuremad võimalust turgu „abistavalt“ kujundada kui meil, nii et riigiabi reeglid on eelkõige kasulikud just „väikestele poistele“, meie raha ratsionaalsele kasutamisele ja terve turu funktsioneerimisele. Lihtne. Ilma riigiabi reegliteta oleksime, meie, „väikesed poisid“, … suures hädas.

Lugegem manuaali

Riigiabi vajadus mingile firmale ise, on nagu hädasignaal lennunduses. Midagi on läinud äris väga valesti, sest turg ei aktsepteeri pikaajalist kahjumlikku tegevust.  Lühiajaliselt ikka juhtub, et … juhtub, kuid pikemaajaliselt on tegemist millegi väga vääraga. Kas teil on vale toode või olete valel turul. See on kui plinkiv ohutuli koos häälhoiatusega juhikabiinis – kukume. Ilmselt olete näinud neid lugematuid filme, mil ootamatu olukorra puhul piloodid krahmavad välja manuaalid rikkeolukordade jaoks ja hakkavad etteantud protseduure automaatselt täitma, et halvimat vältida. Just halvima vältimiseks on lennufirmade meeskonnad üldistanud võimalikud ohud, need läbi mänginud ja leidnud parimad lahendused, et piloot ei peaks hakkama nuputama hädaolukorras, kas tõmmata vasakut kangi või vajutada paremat nuppu. Lihtsalt teed manuaali järgi.  Sama ka riigiabi korral, EK on üksikasjaliselt läbi nämmutanud kõikvõimalikud juhtumid ning teinud oma juhised, ikka selleks, et halvimat vältida, just samamoodi nagu lennunduses, kuid meie … Mnjah, tuleb õppida manuaale lugema, mitte arvama. Ehk ei maksa panna ennast piinlikku olukorda, et  arutada milleks lennukil propellerid on. Üks arvamus on: selleks, et pilootidele tuult lehvitada. Selle kohta on ka olemas irvhammastel oma teooriagi olemas: nimelt hakkasid just siis piloodid higistama, kui propellerid seisma jäid. Tuleks ikkagi  manuaali lugeda.

Maailmalõpu muinasjutud

Nüüd, kui EA on oma tegevuse lõpetanud, räägitakse juba õuduslugusid selle mõjust Eesti majandusele. Oeh, turistidega seonduvad teenused pidavat meie SKP-le lausa 1% andma ja nüüd … Selge see, et õuduslugude stsenaariumi järgi on EA lõpp ühtlasi ka turismi lõpp EV-s. Ütleme, see on natukene meelevaldne. Selge on küll see, et iga mugava ühenduse katkemine toob kaasa mingi osa reisijate vähenemist ehk ühtlasi võib tekitada kriitilise massi probleemi ka teises teenusharus, kuid selle vältimiseks on terve rida võimalusi. Kogu äri sellel põhinebki, et kui kuidagi ei saa, siis … saab teistmoodi. Pealegi viikingid juba teatasid oma tagasitulekust, nii et tühja kohta siia ei jää.
Nii nagu selliste tondijuttudega ikka, siis keerab iga järgnev jutustaja vinti peale, sama ka turismi huku muinasjutus. Esiteks öeldakse Turismimuinasjutus, et viimases kvartalis kasvas turistide arv, kuid  kurb lugu, Soome ja Venemaa otsad kipuvad kokku kuivama. Kasvu pidavat andma Aasia, Ameerika ja (muu) Euroopa. Tore on, kuid siis lisatakse juurde, et ega ameerika turist auto või laevaga tule, ikka lennukiga. Muidugi, elamentaarne Watson, kuid … Kuid tõe huvides märkigem, et ma ei ole küll juhtunud kuskilt kuulma, et EA oleks meile turiste Aasiast või Ameerikast regulaarsete otselendudega toonud. Teie olete? Ei ole? Muidugi, pehmelt öeldes ei võimaldanud EA teemapark selliseid otselende. Tallinn oli, on ja jääb  etteveo jaamaks suurtele (suuremad unistused oleme juba alla tulistanud koos Taskilaga), mis tähendab, et meist ei sõltu mitte midagi ühenduses Aasia ja Ameerikaga. Meie asi on teha meie lennujaam ja meie enese elu/teenindus nii atraktiivseks, et Frankfurdist, Londonist, Madridist tahetaks meie juurde sõita. Tahaksid tulla ka need, kes on tulnud Pekingist, Tokiost, New Yorgist näiteks Londonisse. Tahetakse tulla vaatama seda ebatavalist rahvast, milline aastakümneid järgimööda eirab kõiki teadaolevaid majandus ja loodusseadusi ning on ellu jäänud. Isegi edukas olnud.  Oleks hea, kui tahetaks meile sõita Helsingist, Stockholmist, Varssavist – need kõik on väravad maailma. Peaksime saama lahti suurushullustusest, sest suurushullustusel ja suurelt mõtlemisel on vaks vahet. Nimelt eeldab viimane tihedat analüüsi ja prognoosi. Vaat sedaviisi.

Pätifilosoofia?

Seoses Reisijatekaitse muinasjutuga ja Turismikaitsemuinasjutuga on arenenud välja lausa omamoodi kaitsefilosoofia seadusrikkumisele. Mida muud, kui seadused need EL konkurentsireeglid on. Arutatakse umbes sedapidi, et tühja sest suurest kahjust (meie endi ühise raha põletamisest + ebaseaduslikust riigiabist), kuid see võimaldas meil kasvatada turistide arvu. Turistidest tulev kasu olevat hulka suurem, lausa kümneid kordi suurem, kui seaduse rikkumisest (ebaseaduslik riigiabi) ja  EA likvideerimisest tulenev kahju. Mõttepaus! Kas te saite aru, milline on sellise filosoofia põhi? Põhi on selline, et seaduse rikkumine on õigustatud, …  kui see on kasulik. Vabandage, kuid see on pätifilosoofia. No ma ei tea, kui madalale on niimoodi võimalik langeda. Kindel on see, et see küll ei kõlba meie ühises omanduses olevale firmale, sest meie  ise oleme need reeglid, meie kõigi jaoks, kehtestanud. Kuid tuleb välja nagu Vanaema Marie jutus, mil talutütar ütles teenijapiigale, et „ Mina võin, aga sina pead!“. Ehk Dr Riik võib reeglitest kinni pidada teised peavad (isegi kui need on ebamõistlikud). Halb eeskuju, väga halb eeskuju.

Mis on lubatud Jupiterile …

… pole lubatud härjale (Rooma vanasõna). Mnjah, mulle tundub, et riik, milline tegutseb seadusandjana, tegevvõimuna ja kohtuvõimuna peab olema teistele eeskujuks, olema puhas kui prillikivi, mitte võtma sisse olümposliku Jupitere poosi –  avalikul võimul on kõik lubatud: lubatud on ühisreegleid rikkuda, firmasid „libistada“, sõita raudtee ehitusega üle Natura alade kus teised ei või oksagi liigutada, jätta töötajad häbiväärselt „võlausaldajateks“, panna Veereni tn kinni, murda ettevõtjatega tehtud kokkuleppeid, … Ma usun, et tänapäeva härjad ei ole sellega nõus.
Hull lugu on selles, et Dr Riik pole aru saanudki, mida ta valesti tegi. Üle maa ja mere kostab vaid eneseõigustuskoor teemal: keegi on meie püksid märjaks teinud. Hulka kosutavam oleks kuulda: „Krt, valesti läks, vabandust!“. Siis oleks teada, et õppetükk on omandatud, kogemused saadud.  Kui kõrge pealik laseb peale EK poolt abi andmise kuulutamist ebaseaduslikuks lendu sõnajada, et abi anti ja seda ei pea ta  raiskamiseks, me anname  ühistranspordile koguaeg abi: bussiliiklusele, rongiliiklusele, praamiühendusele ja keegi ei pea seda kuidagi ebaseaduslikuks, siis ….  Ütleme, et seda sõnajada saadab täiesti äratuntav uhkusevarjund. Prr. Siis pole siiani saanud aru ei EL regulatsioonidest, eri valdkondade regulatsioonide erinevusest ega  eriregulatsioonide põhiolemusest. Kahju, sest selline suhtumine näitab, et tervendavat õppetundi pole olnud, jätkub vaid elementaarse tõsiasja eitamine. On suur oht, et sellise filosoofia puhul teeme me mõnes teises valdkonnas samuti valesti ja  pannakse ka uuele firmale vale põhi.  Enese vigade tunnistamiseta võib inetust lõpust saada  ebaõnnestunud algus. Sellest oleks kahju, uus lind võiks ju olla lennuvõimeline, võiks tahta ju lennata. Mina küll tahaksin.

Targutusi:

Must kolmnurk Juri Klarov Tallinn „eesti Raamat” 1986
Lk22 „ … millele oli kleebitud kolm kuulsat Peeter I ukaasi pidid kehtestama seaduslikkuse ja korra igavasest ajast igavesti. „… Tühi vaev on seadusi kirjutada, kui neist kinni ei peeta või nendega kaarte mängitakse, neid mastikaupa kokku pannes, mida kuskil mujal pole tehtud nii nagu meil ja osalt tehakse veel praegugi, ning kõiksugu lõustad püüavad ihust ja hingest tõde oma tahtmise järgi väänata.”.”
Lk 37 uurija Rõtsalov „Jah kahjuks olime hooletud,” möönis Rõtsalov, „Kahetsusväärne tõsiasi. Oleksime tookord pihta hakanud, poleks me praegu nii täbaras olukorras. Võimalus kukkus meile lausa sülle …”
„Augustikahurid” B. Tuchman Eesti Raamat” 1977
Lk 326 „Joffre`il oli küll harva omaenda ideid, kuid ta oskas teiste nõuandeid kasutada …”
Saatuslikud valikud Ian Kershaw kirjastus Varrak 2011
Lk 329 „ … pöörati ümber traditsiooniline rõhuasetus süvakaitse kiirelt üleminekult pealetungiks ja hakati rääkima rünnakust kui kaitsetegevuse liigist.”
Terroristid Maj Sjöwall, Per Wahlöö Talinn Olion 1992
Lk 195 „ Hiljem oli temast saanud politseinik ja aja jooksul oli ta pidanud tihti tegema kompromisse rumalate ülemustega, kuid ta oli suutnud taluda nii seda kui ka paljusid distsiplinaarmäärustikke, oma hinge kahjustamata.”

Lk 196 „Kui keegi oleks talt küsinud, mida ta peab töös kõige tähtsamaks, oleks ta tõenäoliselt vastanud, et süstemaatilisust, tervet mõistust ja kohusetundlikkust, just eespool nimetatud järjekorras.”

No comments:

Post a Comment