Wednesday, November 25, 2015

Rahvasterände tasuvusanalüüs V5: Tootearendus - hallitusjuustu sünnist

Pumbajaamast lüpsiplatsini

Veelkord rahvasterände turust.  „Turu“, kõik komponendid on valmis, tootmistsükkel ja tarneahel käivitatud. Paljud süsteemid ja organisatsioonid ( nii heausksed legaalsed, kui ka mitte nii heausksed ja üldse mitte legaalsed) on panustanud selle uue turu loomisse ja arendamisse. Süsteem on nüüdseks sisse töötatud, on loodud tarbijate ja teenindajate turg. Pikal rändeteel ehk tarneahelas on paljud loonud oma pumbajaama või lüpsiplatsi. Ehhee,  miks peaks selle ahvatleva turu osalised loobuma oma (raha) pumbajaamadest? See oleks üdini naiivne arvamus. Seda enam, et pumbad  töötavad laitmatult. Ja vaadake, kui esialgu räägiti Süüria kodusõja eest põgenenutest, siis viimased andmed näitavad, et suur osa rändareid on pigem Afganistaanist, Iraagist ja Albaaniast. Iga toote ja turu edukuse aluseks on üha uute tarbijate juurdemeelitamine, sama ka rahvasterände turul. Toimiv turg püüab leida üha uusi tarbijaid ja ka leiab, … kui turu mingit parameetrit ei muudeta. Rahvasterände turg kogub vaid tuure. Möödunud aastal veerand miljonit, sell aastal on see tase juba ületatud seitsmesaja tuhande piiri ja … lõppu pole näha. Piirivalve/pääste pump pumpab üha uusi kliente Euroopa vetesse ja mandrile. Kui ühel ööl tuleb „”täiesti juhuslikult 18 SOS signaali, siis pump isegi tõstab tuure.

Lugu üheks: Hallitusjuustust ja rahvasterändest

Huvitav on jälgida kuidas tooted sünnivad. Ajalugu õpetab meid, et mitmed tooted on sündinud sellest, et algne toode on „nässu“ läinud. Tuntumad tooted selles vallas on ilmselt hallitusjuustud ja vahuveinid. Mõlemad on  klassikaliselt „käest läinud protsessid“, kuid üllatuslikult said neist turul nõutud tooted. Samuti tekkis ühest „nässu“ läinud inimsmuugeldamise juhtumist uus toode. Kui te olete jälginud protsessi arengut, siis oli algne situatsioon selline, et illegaalne piiriületamine põgenike poolt väga vaevaline, väikesearvuline, aeganõudev  ja ohtlik. Siis nimetatigi neid illegaalseteks immigrantideks. Inimsmuugeldajatel/salakubavedajatel tuli Euroopa randa  imbuda väikeste migrantide  gruppidega, öösel, oodata parajat momenti laadung maha panemiseks ja siis, kui vedas tagasi uue laadungi järgi minna. See oli umbes samasugune protsess nagu meil kuiva seaduse ajal toimus piiritusevedu põhjanaabri manu. Ohtlik, kuid kasumlik. Ropult kasumlik.

Toote loomine

 Kuid maailm ei seis paigal, turud ei seisa paigal ja tooted on pidevas arengus, üks veootsa  äpardumine andis inimsmuugeldajatele hoopis uue mõtte. Geniaalse mõtte. Juhtus niimoodi, et kuskil Kreeka ranniku lähedal kiilus smuugellaeva tüür kinni ja tagasikurss oli võimatu. Vedajad istusid oma päästepaati ja asusid tagsiteele, rikkis taeva aga lasid mootorite vihisedes randa sõita. Laevast oli muidugi kahju, see ju puhas kahjumi rida, kuid Euroopa reaktsioon oli ootamatu. Nimelt võeti need, kes veel pool tundi tagasi olid illegaalsed immigrandid vastu kui … mereõnnetuse ohvrid. Heureka! Uus toode oligi sündinud – masstoode. Masstoode, mis oli tootjale ehk ülevedajatele täiesti riskivaba. Pane vanad paadid/rondid parrasteni rahvast täis, vea need rahvusvahelistesse vetesse ja pane SOS signaal tööle ja … Ülejäänud teevad juba ära eurooplased ise. Teevad innukalt. Uhkusega. See näitab, kuivõrd nutikad on rahvasterände turul toimetajad. Kasutades oma äri kasuks meie väärtusi. Õigemini oleks öelda, et väärkasutavad meie väärtusi. Ei maksa neid alahinnata. Meie, EL, oleme muidugi samm maas nii nagu päristurg musta turuga ikka on. Me arutame meetmete üle, mis oleksid olnud kohased 2-3 aastat tagasi, kuid …. Nagu ütles kindral McArtur – liiga hilja, liiga vähe. Mnjah, see pidi olema iga lüüasaamise valem. Praegused EL meetmed, ühise piirikaitse ja Türgi pagulaslaagrite finantseerimine ei ole enam lahendus. Need on hiljaks jäänud, rahvas on avastanud uue rändetee ja püsiva raja sisse tallanud, neid peatada … tsiviliseeritud vahenditega on hilja. EL piirivalve? Mida see võiks anda? Mitte midagi. See muutuka samasuguseks migratsioonipumba osaks nagu liikmesriikide piirivalved praegugi. Või hakkavad nad smuugelpaate põhja laskma? Ei usu, see ei ole võimalik. See ei mahu Euroopalike väärtuste raamistikku. Seega veel üks pump juures. Türgi laagrid?  Juba hilja. Nendesse ei taheta jääda, sest see on perspektiivitu virelemine.  Naguinii lahkuvad tarmukamad sealt, küsimus on vaid kuhu ja millises meeleolus. Jaa-jah, meeleolu on tähtis. Väga tähtis.

Mis võiks olla tõeline lahendus? . Süüria kriisi lahendamine? Jah, see oleks ühe tooraineallika mõningane kokkukuivatamine rahvasterände turu jaoks, kuid teised allikad ju jäävad ja kuna tarneahel on sisse töötatud, küll siis leitakse sellele ka tarbijaid. Nii, et tundub, et ka selle meetmega on hiljaks jäädud, liiga hilja, liiga …

Kümnes lugu: laomajanduse lugu

Nagu märgitud, turg on tuurid ülesse võtnud ja terve rida asjatajaid on endale uue leivateenimise (ja mitte ainult) leidnud. Mõned on alles leidmas oma leivaala ja projekte kirjutamas, ka nemad ei tahaks oma osast ilma jääda. Meilgi on konveier käima minemas, oleks tore, kui see oleks aktiivne ja tõhus konveier. Kahjuks pole meie mudel (või mis mudel see on, pigem tubateater) aktiivne hõlvamiskonveier, vaid kuidas seda majanduslikus terminoloogias väljendadagi? Võib-olla lihtsalt …. ladustamine. Juba valmistatakse ette korterite  üürimist rändaritele. Ehhee, eriti kummaline on mõttepojukene paigutada rändarid valdadesse. Valdadesse? Mida nad seal peaksid tegema? Olema vaikselt ladustatult? Noored, energiat täis mehed? Imelik mõte või … mõtlematus. Rändarid vajavad  tõlke, abilised jne. Massimeedikud küsivad juba  veidi imestunult/nõudlikult, et miks meie õpetajad ei oska araabia keelt, et rändurite lastega tegeleda? Ja muidugi arstid, õed, korravalvuris, kohalikud omavalitsejad – kas oskate juba rändarite keeli? Kujutan juba ette neid sadu MTÜ-sid, millised kribivad kirjutada projekte, et saada oma tegevuseks abirahasid. MTÜ-de aktiivsus poleks iseenesest halb, kui … need lähtuksid aktiivmeetmetest, mitte passiivmeetmetest - ladustamisstrateegiast. Maandamata energeetilise ressursi ladustamine on ohtlik. Väga ohtlik.

Järgneb ...

Targutusi:

H.Bruch, S. Ghoshal „Tegutsemisvalmidus” Fontes 2004
Lk 39 „Sihikindlad juhid on eneseteadlikumad kui enamik teisi inimesi. /…/ Nad valivad oma eesmärke – ja lahinguid – palju teadlikumalt kui teised meie uuritud juhid. /…/ Defineerimata nõudmised ja suured küsimused pakkusid meie jälgitud juhtidele teretulnud võimalust haarata initsiatiiv, pakkuda välja uusi lahendusi ja liikuda oma projektidega edasi.  Üks Lufthansa juhtivtöötajai, kes vastutas reisifirmade komisjonitasude vähendamise eest, ütles meile:” Ma arendasin välja filosoofia, „Kui keegi ei vastuta, siis mina vastutan. Ma võin seda küsimust enda omaks pidada ja teha seda, mis tundub vajalik”. Nii ma talitasingi – kui just ja kuni (tegevjuht) Jürgen Weber mind tagasi ei hoidnud.”
Lk 109 „Sihikindlad juhid võtavad formaalse reeglistiku suhtes aktiivsema hoiaku. Nad mitte ainult ei sea kahtluse alla kehtivaid norme, mis tunduvad neile aegunud või kohatutena, vaid rikuvad neid või hiilivad neist mööda, kui see on eesmärgi saavutamiseks absoluutselt vajalik. Üks Conoco müügijuht ütles meile: „On hulgaliselt reegleid, mis on absurdsed. Kui ma oleksin neid järginud, ei oleks ma saavutanud pooltki seda, mis praegu. See on nagu köiel kõndimine – sa pead olema firmale lojaalne ja mitte pidama sissisõda. Aga nagu ma kuskilt lugesin, „Mõnikord on parem vabandada kui luba küsida”. Ma elan üsna suurel määral selle põhimõtte järgi. Keegi ei ütle sulle kunagi aitäh reeglitest kinnipidamise eest – küll aga tehakse seda fantastilise töö eest.”
M.Rother „Toyota kata” ÄP 2014
Lk 27 „Kuna tulevikku me ei näha ei saa, ei pruugi tänased lahendused osutuda tõhusaks homme. Organisatsiooni konkurentsieelis ei ole mitte lahendustes endis – olgu need siis kulusäästlikud tehnikad, tänase päeva kasumlik toode  või midagi muud -, vaid organisatsiooni võimes tingimusi mõista ja luua sobivaid, nutikaid lahendusi.”

Lk 29 „Tee siit, kus me oleme, sinna kuhu tahame jõuda, on hall ala täis ettenägematuid takistusi, probleeme ja küsimusi, mis ilmnevad alles teele asudes.”

No comments:

Post a Comment