Eelpool saime
selgeks, et arvudega pole meil rahvasterände tasuvusanalüüsi juhul mitte midagi
teha, need on … eee … varieeruvad.
Paremal juhul. Mõneti kõlbavad need vaid illustratsiooniks. Kahju, sest oleks
huvitav teada protsesside nii otseseid, kui ka kaudseid kulusid. Ja ärgem
unustagem tulusid. Igas protsessid peab ka tulu olema. Seepärast kuulame
lugusid. Ehk annab lugude summa mingi tulemuse?
Igivana lugu
Ei ole midagi
uut siin Päikese all, kõik on juba olnud, vaid vormid muutuvad. Isegi aatomid
on vanad. „Iga uus elu koosneb vanadest aatomitest. Sa ei saa endale uusi
aatomeid isegi mitte siis, kui oled imik. Sa saad vanad aatomid, mis on
maailmas eksisteerinud juba ligi 15 miljardit aastat. Üllatav on see, et
olgugi, et sa oled peaaegu täielikult tehtud ainult kolme tüüpi aatomitest,
oled sa unikaalne. Sinu seitse miljardit-miljardit-miljardit vesiniku-,
hapniku- ja süsinikuaatomit on identsed minu omadega. Me oleme samad – ainult
erinevad. (M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009. Lk 28)
Ka ülerahvastamine
ja rahvasteränne pole uus vaid väga vana lugu:
„Aastal 500 eKr kirjutas Hiina Filosoof Han Fei-tzu: „Vanasti oli
inimesi vähem, kuid nad olid jõukamad ega konkureerinud omavahel … Rahva
püsimine sõltub sellest, kas on küllalt toitu, mitte arvukalt inimesi … See on
vanim teadaolev kommentaar sündivuse ja rahvastikukasvu kohta“ (Rodney
Castledon „Sündmused, mis muutsid maailma” Time Warner Books 2005.)Lk 54.
Esimene lugu:
Sõnavabaduselt sõnavabandusele
See on lugu VABADUSEST, mõttevabadusest. Meil on juba kujundatud „põgenike/rändarite küsimuses“ õige
seisukoht ja … ütleme mitte nii väga õige seisukoht. Mitteõige seisukoha
avaldamine on teadagi (nende seisukohalt kellel on õige seisukoht) vale. Kuid
samas me räägime ka sõnavabadusest, kui ühest demokraatliku ühiskonna
põhiväärtusest. Kuidas siis niimoodi, sõnavabadus on väärtus, kuid kui sõna
kasutad vabalt, siis … pead pikalt ja piinarikkalt vabandama.
Sõnavabadus on moondumas
sõnavabanduseks.
Miks ma sellest nii pikalt targutan? Seepärast, et kui meil ei ole sõna- ja
mõttevabadust, siis ei ole meil enam palju harjumuspäraselt häid asju. Pealegi me
ei tea, mida/kuidas ühiskond mõtleb ja arvab. Kui ühiskond mõtleb isegi valesti
( milline kummaline kooslus, kuid pole esmakordne ajaloos), siis saab seda
veenda muutma oma suhtumist – eeskujuga, selgitusega … Vaikivas ühiskonnas
kasvatatakse vaid pingeid, kasvatatakse pingeid niimoodi, et
poliitikakujundajad isegi ei tea, et varsti võib ummuksis katlal kaane pealt
ära visata. Seega assetada, et kellelgi on vale arvamus on lauslollus. Eriti
kommunikatsiooni ajastul, ühtegi arvamust ei ole võimalik „pühkida vaiba alla“,
sellega võib vaid nõustuda või sellega vaielda – argumenteeritult.
Ohvitseri au
ja väärikus.
Kuidagi
veidralt kõlab, kui häbimärgistatakse armee ohvitsere, kuna neil on oma arvamus
mõningatest diskuteeritavatel päevakajalistel teemadel. Mida me siis tahame?
Ohvitsere, kes sõnavabanduslikult oleksid vait? Kas see pole mitte salatsemine?
Kas me tahame salatsevaid ohvitsere? Või me tahame mõtlemisvõimetuid ohvitsere?
Me ei taha ju kumbagi, ei salalikke ega tobusid. Seepärast arvan ma, et me
peame meie tulevikku puudutavates küsimustes ära kuulama kõik inimesed. Olema
kannatlikud nende ärakuulamisel. Väga kannatlikud. Vähemalt peame me teadma, millisel seisukohal
nad on. Kui meile nende seisukohad ei meeldi, siis on demokraatliku ühiskonna
ülesanne neid veenda midagi muutma (või ise muutuma), kuid mitte
häbimärgistama.
Seega
kuulakem ja järeldagem
Teine lugu: Abistamine
ja anarhistlik abistamine
Laias laastus
võib ilmselt väita, et meil ei ole keegi hätta sattunud inimeste abistamise
vastu. Kuid abistamise mooduseid on mitmeid, kuid ka abi viisid ja vormid tuleb
läbi mõelda. Muidu võib abi osutuda karuteeneks.
Seega
abistame, kuid … Millegipärast meeldib
meil püherdada omaenese loodud meediamudas. Nautides, lausa paheliselt nautides,
ise enesele omistatud negatiivseid omadusi, nagu eestlase parim toit on teine
eestlane, eestlane on võõravihkaja, eestlane on pessimist jne. Aitab
sellest üldistusest, oleme täpselt
samasugused nagu kõik teisedki, oma rõõmude ja hirmudega - õnneks veidi pikema meelega, mis annab puhvri mõtte
ja tegevuse vahele. Ehhee, õnneks pole me äkkpüssid.
Vaatame, mida ütleb meile tegelikkus ehk statistika. 2012 aastal keelduti Euroopa Liidus varjupaika andmast 73 protsendile taotlejatest. Kõige rohkem keelduti Euroopas varjupaika andmast Kreekas (99 protsenti), Luksemburgis (98 protsenti) ja Iirimaal (90 protsenti), Eestis (66 protsenti), jäädes alla Euroopa Liidu keskmise näitaja. Balti riikidest tehti enim tagasilükkavaid varjupaigaotsuseid Leedus (86 protsenti) ja Lätis (83 protsenti). Enim keelduti Põhjamaades taotlustest Norras (76 protsenti). Nii, et olime üle keskmiselt varjupaigaline maa, millisest võõravihast me siis pajatame?
Euroopa
piiridel vallandunud protsessid on niivõrd keerulised (või oleks õigem öelda,
et ise keeruliseks tehtud?), et mõned asjad tuleb lihtsamaks teha. Seega
küsimus pole „põgenike“ abistamise tahtmises või mittetahtmises, küsimus on
kuidas seda abistamist organiseeritakse. Miks see „abistamine“, milline toimub
ülireguleeritud EL-s on … ülireguleerimatu. Ütleme et see on anarhia. Superanarhia.
Kuidas abistada anarhiat? Anarhiat ei saagi abistada, seda saavad vaid väga
vilunud „asjade korraldajad“ mõningal määral ära kasutada.
Tegelikkus on
see, et on kaks võimalust. Esimene: peletada põgenikud juba piiridel tagasi,
nii nagu toimis senine süsteem. Või teiseks leppida sellega, et rahvasteränne
on alanud ja püüda seda loodusjõudu enese kasuka pöörata. Teeseldes üht ja
tehes teist, oleme määranud enese läbikukkumisele. Tõsiasi on, ja jätkem see
enesele meelde, et kui me „põgenikke“
piiril ei tõrju, siis peame tegelema hoopis rahvasterände küsimuse mitte
„põgenike“ küsimusega. Rände massis on ka põgenikud ja pagulased, kellele
selline staatus vastavalt rahvusvaheliste konventsioonidega on antud, kuid
enamuses on tegemist ikkagi rahvasterände sihikindla, suunatud vooga. NB!
Tegemist on tohutu energiapurskega!
Kui me ei hinda olukorda õigesti, ei nimeta
probleemi selle õige nimega, siis ei võta me kasutusele ka õigeid abi meetmeid.
Muide abi küsimusse tuleb suhtuda laiemas
mõttes st nii rändarite abistamise kui ka meie eneste säilumise abistamise
mõttes
Võib-olla
pole mul õigus, kuid majanduses just selliselt toimitakse, kui turule tuleb uus
turuosaline või uus ressurss, siis kõik vanad turuosalised püüavad kiiresti
kohaneda uute oludega, et kiiremini saavutada konkurentsieelis uues reaalsuses.
Need, kes ei ole piisavalt paindlikud ja kiired, need … elavad edasi vaid
pankrotiteadetes.
Niisiis
vaatame ja mõtleme, milline on tegelik olukord ja mida meil on võimalik/vajalik
teha nii rändarite kui meie eneste aitamiseks. Muide seda vaatamist tuleb teha
täie tõsiduse ja pühendumisega ning tegelikkust mitte ära segades
soovmõtlemisega. Alustame asjade algusest.
Järgneb …
Targutusi:
Jon M.
Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012
Lk 125 „Ma
olen vana mees ja mul on olnud palju muresid, kuid enamikku neist muredest pole
kunagi olemas olnud. Mark Twain”
Lk 130 „Need,
kes külvavad õelust, kättemaksuhimu ja ebaõiglust, lõikavad neidsamu omadusi.
Me tavatseme muutuda sellisteks, keda me alandada üritame”
-lk 143
„Enamik firmasid ja inimesi otsivad edu ja austust. Nende sihtideni jõudmine
vajab oskust teistele kaasa tunda ja soovi teisi õnnelikuks teha. Õnnelikkus on
meie elus äärmiselt tähendusrikas. See tabab meid sageli siis, kui üritame ise
teisi õnnelikuks teha. Lahkus on nakkav.”
J Semjonov „Tass
on volitatud teatama“ Tallinn „Eesti Raamat” 1981
Lk 54 „Hemingway
on meil tõepoolest ära unustatud. Teine asi kui ta oleks eelmisel sajandil
sündinud, aga ta on ju meie kaasaegne. Me olema teda näinud, temaga koos viina
võtnud, ja eided on meile rääkinud, kui nõrguke ta oli, ja lapsed on talle
peavalu valmistanud, ja naised on intervjuudes rääkinud kui ablas ta oli …
Kahekümnenda sajandi klassikuid pole olemas ega saagi olla , kuna massimeediavahendid
on oma õigustesse asunud. Tolstoi päevil olid kuulujutud, oli suusõnaline klatš,
praegu on see kõik aga vormistatud ajaleheveergudel silmatorkavate
pealkirjadega, katsu siis autoriteeti luua, proovi mitte uskuda kogu seda
sõnnikut, mida me ära trükime … Siis veel telefon … Suhtlemine inimeste vahel
on näotuseni lihtsustunud. Kas oli võimalik varem Jasnaja Polinasse helistada ja
intervjuud saada – võta näpust. Tuli enne luba paluda, siis kohale sõita … See
aga kohustas juba millekski, tõmbas mingisuguse joone tema ja meie vahele …
Nüüd aga muudkui helista: „Krahv, kommenteerige „Sõda ja rahu” …”
No comments:
Post a Comment