Sunday, November 22, 2015

Rahvasterände tasuvusanalüüs V 1: RÄNDARID


 „Äärmiselt ebameeldiv on endale tunnistada, et olukord selline on, aga ma olen veendunud, et kui me tõsiasjadele näkku ei vaata, jäämegi lolliparadiisi edasi elama.” F Forsyth „Šaakali päev” Lk 28


Jälle: Reede 13

 See on teema, mida ma ei taha jällegi puudutada. Kohe mitte üldse ei taha. Siiski olen juba pikalt pannud kirja (vaid enese jaoks) tähelepanekuid, pidamatuse ja suutmatuse, EL piiride pidamatuse ja administratiivse suutmatuse kohta. Puht harjumusest, kuid peale reede 13 toimunut ei ole enam võimalik „vaiki olla“ nagu ütlesid meie esivanemad.

„ 1307 aasta 13. oktoobri hommikuhämaruses arreteerisid Prantsuse kuninga korravalvejõud kõik Prantsuse templivennad. Neid süüdistati ketserluses. Üllatus oli õnnestunud: jahmunult ja ilma vastupanuta lasksid vennad end kinni võtta, aktsioone lõppes kuningale täieliku triumfiga.“ M. Baver. „ Templirüütlid. Müüt ja tõde“ (Johannes Esto ühing. Tartu 2001. Lk 136). Sellest kurvast, kuningas  Philippe Ilusa initsieeritud, sündmusest on tulnud ka meie tänapäevane pelg 13 ja reede osas.
 Nüüd siis jälle: 13 ja reede. Jälle Prantsusmaal. Jälle Pariisis. Jälle ootamatult …  Nojah, mingi osa elanikkonna radikaliseerumine pole ju uudis ega ootamatus, ka terrorism pole uudis, kuid on iga kord ikkagi … ootamatus.
 Pidevad ootamatused pole enam ootamatused, nendest võib halbade asjade kokkusaamisel saada uus reaalsus. Pidevas ohuolukorras inimene hindab enese võimalused ümber ja kohaneb ja see pole ootamatus, … vaid igivana praktika. Enesealalhoiuinstinkt. Siiski on terror vaid üks killuke suuremast protsessist ehk rahvasterändest ja neid ei tasuks segi ajada. Arvestada nende mõjuga? Seda küll.
Ärgem tegelgem enesepettusega, uus olukord,  alanud rahvasteränne on pandud küsimärgi alla mitmed meie uskumused, väärtused ja põhitõed. Mida teha? Kuidas saavutada jätkusuutlik turvatunne? Kuidas „manageerida“ rahvasterändest tulenevat tohutut  energeetilist voogu? Need on küsimused, mis huvitavad meid kõiki. Vastuseid on … Vastuseid on seinast seina, alates sellest, et paneme kõik piirid kinni ja teises servas, et tulge kõik kes te suudate. Mõlemad tunduvad kuidagi kohmakad, loosunglikud.
Vaatame siis millega meil üldse tegemist on ja kas mingit mõistlikku lahendust ka leida on.

Tondijutt ja rahvasteränne

Nagu on öelnud klassikud - üks tont käib mööda Euroopat … Seekord siis pagulastont. Ma ei teagi, kuidas õigesti seda tonti kirjeldada, mõned nimetavad neid pagulasteks, teise põgenikeks, kolmandad illegaalseteks immigrantideks, neljandad … eee …  Kõigil neil terminitel on oma sisu ja legaaldefinitsioon, kuid meie kiires ajas ja meediaruumis on kõik hägustunud ja sulanud üheks massiks. Käsitleda inimesi massina on alati ohtlik. Kui käsitled inimesi massina, siis nad vastavad sulle ka massina. Kui üksikinimene kaob pildist ja see asendub massiga, siis kaob ka inimlikkus. Kuid ilma kõlavate definitsioonideta on see, mida me näeme ja kogeme ning mis algas konventsioonidepõhise pagulasstaatuse jutuga teisenenud (arenenud demokraatia tingimusi ära kasutades) meie aja rahvasterändeks. Seda peaksimegi enesele esialgu tunnistama. Pole tonti, on rahvasteränne. Selge ja lihtne.
Nagu mainisin, on see  nüüd jälle kord teema, millest ma ei tahaks kirjutada.  Ma tean, et oleks targem vait olla. Kohe täitsa vait, kuid arveametnikuna olen ma rahutu – bilanss ei anna kokku. Ma arvan, et iga arveametnik oleks sellises olukorras rahutu, sest pankrotti ei taha meist ju keegi, kui seda vägegi võimalik on saavutada. Seda enam ei taha me meie ühiskonna ja meie maailma pankrotti.
Olen segaduses.
Niisiis olen segaduses. Olen segaduses nagu ilmselt enamik tavalisi inimesi (sh arveametnikud). Midagi nagu ei klapiks, vähemalt minu, kui arveametniku jaoks. Kui EL rääkis alles lähiminevikus 160 tuh „pagulase” jaotamisest liikmesriikide vahe, siis …  Miks neid jaotatakse just 160 tuh, kui  neid on tulnud juba reipalt üle miljoni (möödunud aastal 250 tuh, sellel aastal üle 700 tuh + need keda me ei tea) ja neid voogab pidevalt juurde? Jaotatakse 160 tuh, kuid Saksamaa arvab lahkelt vastu võtta 800 tuh põgenikku. Nii ongi, ühed räägivad põgenikest ja teised pagulastest, need on erinevad kontingendid, kuid tulemus on sama – nad on siin. Jälle on arveametnik kimbatuses. Millist tasuvusanalüüsi võiks arveametnik teha, kui arve ei ole või on suvalised. Nagu näiteks Saksamaa on vatu võtmas 800 tuh uut inimest juba isegi töökohtade loomiseks konkursi kuulutanud, kuid rahandusminister ütleb, et tööd tahavad7oskavad/suudavad neist teha vaid 20%. Mida me teeme ülejäänud miljoniga? Mida me teeme järgmise miljoniga? Mida me jaotame? Keda? Pagulasi? Põgenikke? Rändureid? Kes need inimesed on? Igaüks eraldi ja kõik kokku? Kas need on ikka põgenikud või on nad midagi muud? Võib-olla toimub hoopis mingi teine protsess?
Tundub, et me ei taha rääkida neist inimeste eri kategooriatest, me paneme nad kõik ühte kuhja ja ehitame selle juurde „õige seisukoha“. Kuid need inimesed on erinevad, neid ei saa panna ühte kuhja, neil kõigil on omad hirmud ja  pürgimused. Samuti kui meilgi, meil on ka omad hirmud ja pürgimused, kuid meile öeldakse … olge vait, teil ei ole õigus. Kuid vaadake, see ei ole demokraatia, kui meile niimoodi öeldakse, me läheme niimoodi vastuollu oma eneste põhiväärtustega. Toimub meie eneste poolt demokraatia erosioon. Võib-olla ei ole mõnel inimesel küll õige seisukoht, kuid tal on õigus oma seisukohta välja öelda. Lihtsustatud lähenemine demokraatiale, et alati peab olema vähemalt kaks seisukohta, kusjuures üks on minu seisukoht ja teine on vale seisukoht ei ole mingi demokraatia. See on diktaat. Kui me käsime kellelgi vait olla, siis hirmud vaid võimenduvad. Pinged ühiskonnas samuti. Räägime siis protsessidest nii nagu need on, sest arvudest me rääkida ei saa, need muutuvad metsiku kiirusega.

Staatusest: rändarid

Me kasutame mitmeid termineid: küll põgenikud, küll pagulased, kuid … mulle tundub, et need määratlused pole enam täpsed. Õigemini ei sobi need enam rahvasterände ajastusse. Te ei mõistnud? Vaadake, kui enne oli põgenik õnnelik, et sai lahingu/ahistami/terroritsoonist välja, siis praegused tulnukad (?) on teistsugused. Nemad ei taha pageda ja olla lihtsalt aidatud, vaid nad tahavad et neid aidatakse konkreetselt Saksamaal, Inglismaal Rootsis. Kreeka neile loomulikult ei sobi, Sloveenia on täiesti mänguväline tegelane, Ungari ei sobi loomulikult ja oh üllatust, ka … Taani ei ole sobilik. Niisiis pole tegemist suures osas mitte  põgenike ega pagulastega, vaid rahvasterände produktiga ehk rändaritega. Ei, ei mitte ränduriga vaid just rändariga – meie aja rahvasterände kandva jõuga. Vahe on lihtsalt selles, et rändurid tulevad ja lähevad (edasi), rändarid tulevad ja jäävad. Usutavasti võtab see termin kokku kõik erinevad inimisiksused ja inimrühmad, millised on haaratud rahvasterändesse. Meil pole ju tähtis, mis staatust keegi neist kannab vaid kogukoormus, millega toime tulla. Niisama lihtne see ongi.
Osa sellest rändarite seltskonnast on õige kepsakad, mis ei vasta justkui meie tavapärase kujutlusega tänulikest pagulastes. Jah, ajad on muutunud. PM-st lugesin, et Helsingi ühe koguduse pastor on loonud Facebooki-grupi, mille kaudu saavad tavalised inimesed majutada Soome saabunud varjupaigataotlejaid. Selle grupiga oli millalgi liitunud ligikaudu 4050 inimest. Edasi seletatakse, et karm reaalsus on, et 80 protsenti asüülitaotlejatest on noored mehed, kellel on kaks nutitelefoni ja lahedad riide. Sellised rändarid võivad tõesti korraldada streike ja meeleavaldusi, kui neile midagi sõbrakäe juures ei meeldi. Seepärast ongi tähtis vaadelda probleemi läbi inimese. Just läbi inimeste, mitte läbi massi.

Järgneb …
Targutusi:
J. Keegan „Esimene maailmasõda.” Varrak 2002
Lk 103 „Ometi oleks Lanrezac saanud olukorra päästa, kui ta oleks jäänud esialgse kava juurde kaitsta oma peajõududega Sambre`st lõuna pool asuvaid kõrgendikka. Kummalisel kombel oli ta nüüd nõus lubama oma kahel alluval, III ja X korpuse komandöril, minna vasturünnakule, et üritada juba kaotatud Sambre`i jõekäärud tagasi võtta. Nood püüdsid seda teha, kuid 22. Augusti hommikul löödi nende üksused suurte kaotustega tagasi. (…) Õhtuks olid mõlemad korpused asunud Lanrezaci poolt algselt valitud positsioonidele ja eelistasid võtta sisse kaitse kõrgendikel, ilma et neil oleks oma päeva julgustüki eest ette näidata midagi peale uute kaotuste. Need olid väga suured. Rünnakutel  osalenud rügementidest, mis kõik koosnesid algselt 2500 mehest, oli 24. rügement kaotanud 800 meest, 25. (…) rügement 1200 meest, 26. (…) rügement 1000 meest, 49. (…) rügement 700 meest, 74. (…) rügement 800 meest ja 129. (…) rügement 650 meest. Strateegiliselt olid tagajärjed veelgi hullemad. Üheksa Prantsuse diviisi oli kolme saksa diviisi poolt puruks löödud …”

Lk 123 „ Päeva jooksul taganes 9. Armee paremal tiival veelgi ja suutis vasakul vaevu  oma positsioone hoida.  8. Septembri sündmused ajendasid Fochi koostama hiljem legendaarseks muutunud telegrammi: „Mu tsenter annab järele, parem tiib taganeb, olukord suurepärane, ründan.”

No comments:

Post a Comment