„Poliitikuelus tuleb ette aegu, kui ta on
sunnitud vastu võtma ebaõigeid otsuseid. Ebaõigeid majanduslikult, ebaõigeid
tööstuse seisukohal, valesid iga mõõdupuu järgi – peale ühe. See on üks
kummaline tõsiasi, et miski, mis on kõigist muudest seisukohtadest vaadelduna
vale, võib olla õige poliitiliselt.JA MISKI MIS ON POLIITILISELT ÕIGE, EI
TÄHENDA MITTE ÜKSNES, ET SELLE abil võib hääli võita – mida kahtlemata võib -,
vaid ka seda, et kui mingi poliitika abil võidetakse hääli, siis saab väita, et
see poliitika ongi see, mida inimesed soovivad. Ja kuidas saab demokraatlikus
riigis vale olla see, mille poolt inimesed hääletavad?" ( J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak.
1999. lk 267)
Poliitturust
päristuru näitel
Kui hakata
kohe, ühe soojaga, rääkima poliitikaturust, siis tundub see kas igav või
keeruline. Kuid turg on turg olenemata eesliitest, kas see on jäätiseturg,
jäätmeturg, autoturg või poliitturg, igal pool toimivad samad universaalsed
reeglid. Turg on pidevas muutuses.
Niisiis …
Niisiis …
Aeg-ajalt tekkivad turu (päristurul)l,
esialgu märkamatutest tehnoloogilistest muudatustest, tõelised turu häirijad ,
mis viivad vanade suursuguste firmade kuhtumiseni, kui nad õigel ajal
reageerida ei oska. Konkurentsijõud pühib nad minema. Enne kukkumist on
„vanadel ja auväärsetel“ alati sarnane mantra – turg on täis, siia uut toodet
ei mahu. Ja-ah, neil on õigus, vana toodet tõesti ei mahu, kuid uuele on kõik teed valla.
Ilmselt mäletame, kui fotograafia muutus filmipõhisest digipõhiseks. Ka siis
ütlesid traditsionalistid, et meie toode on parem, me oleme teinud
investeeringud ja see et tullakse uue tehnoloogiaga on … ebaaus konkurents.
Mnjah, kuid tarbija niimoodi ei arvanud. Kes ei muutunud, see suri välja. Isegi sajandivanune, edukas Kodak
ei osanud enese loodud digipildiga midagi peale hakata ja … pankrotistus.
Valearvestus. Samad muutumisprotsessid toimuvad praegu „uberismiga“. Midagi pole teha, konkurents
„ruulib“ ja klient hääletab, selle toote poolt, mis talle meeldib, ta on valiv. Ta
on valija (poliitturul).
Kodaki efekt
P.
H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015
Lk
23 „Erinevalt lineaarse kasvu +1 progressioonist, kus ühest saab kaks, kahest
kolm, kolmest neli ja nii edasi, seisneb eksponentsiaalsne kasv algosade
kahekordistamisest :ühest saab kaks, kahest neli, neljast kaheksa na nõnda
edasi. Siin tekibki probleem; see kahekordistamine on erakordselt petlik. Kui
ma võtan kolmkümmend lineaarset sammu (ütleme umbes meetripikkused) oma Santa
Monica elutoas, jõuan kolmekümne meetri kauhusele ehk umbes üle tänava. Kui ma
võtan kolmkümmend eksponentsiaalset sammu samast lähtepunktist, lõpetan
miljardi meetri kaugusel ehk olles teinud kakskümmend kuus ringi ümber maakera.
„
Lk
31 „Paljud ajaloolised nimekas suurettevõtted (nagu Kodak), kelle äri kunagi
õitses, jäid loorberitele puhkama. Yale´i professori Richard Foresteri sõnul
oli 1920 aastatel S&P 500 ettevõtete keskmine eluiga kuuskümmend seitse
aastat. (…) … vähendades 21 sajandi S&P 500 ettevõtte keskmise eluea vaid
viieteistkümnele aastale. (…) „2020 aastaks on enam kui kolm neljandikku
S&P ettevõtetest need, millest me praeguseks veel kuulnudki ei ole““
Lk
33 „Tere tulemast kogema uut Kodaki hetke – hetke, kui eksponentsiaalne jõud sunnib
lineaarse ettevõtta pankrotti. (…) Ja neid lineaarselt mõtlevaid juhte, kes
püüavad vägisi oma tööst kinni hoida, viib see paratamatu tulemuseni:
hullumine, depressioon ja lahkumine. Aga eksponentsiaalsete ettevõtjate jaoks
on need kodagi hetked küpsed uuteks võimalusteks.“
Kaubaturu
määratlus ja turuosalised
Konkurentsiseaduse § 3 lg 1 kohaselt on
kaubaturg hinna, kvaliteedi, tehniliste omaduste, realiseerimis- ja
kasutustingimuste ning tarbimis- ja muude omaduste poolest ostja seisukohalt
omavahel vahetatavate või asendatavate kaupade käibimise ala, mis hõlmab muu
hulgas kogu Eesti territooriumi või selle osa.
Huvitav, kas see määratlus kehtib ka poliituru kohta? Konkurentsiinimesena pole mul selles kahtlust, turg on turg. Uurime seda poliiturgu veidi lähemalt: selle mahtu, võimalikke liikumisi, turuosalisi, liitusid (nii keelatud kui lubatuid). Niisiis …
Huvitav, kas see määratlus kehtib ka poliituru kohta? Konkurentsiinimesena pole mul selles kahtlust, turg on turg. Uurime seda poliiturgu veidi lähemalt: selle mahtu, võimalikke liikumisi, turuosalisi, liitusid (nii keelatud kui lubatuid). Niisiis …
Turg, see on
imelihtne
Ilmselt
tundub võõrastav käsitleda erakondi kui turu osalisi, kui turgu, kuid … Teisiti ma ei oska, minu
igapäevatöö sisuks on turge analüüsida ja pikemaid strateegiaid vaagida. Harilikult
keritakse uuritava turu ümber nii palju asjasse mittepuutuvat hämainfi, nagu üksteise
otsa lükitud kübaratrikke, et asja tuum võib vähema tähelepanelikkusega
inimesel sootuks käest kaduda. Selle vastu aitab lihtsustamine, mulle meeldib
lihtne ja selge struktuur, siis on ka järeldusi teha lihtsam. Kui meil asjade
põhiolemus on selge, siis võime sinna ka kaunistusi riputada. No umbes nagu
näärpuu ehtimisel, ilma puuta pole kuskile midagi riputada. Elementaarne. Just
majandus ja sõjandus annavad võimaluse selgeteks struktuurideks, põhinevad ju
mõlemad võitluse, mida majanduses nimetatakse kaunikõlaliselt konkurentsiks.
Kuid võitlus on võitlus. Siiski millest me räägime, kes see poliitturu osaline
on?
Partei,
erakond, pidukond?
Hägusus algab juba turuosaliste nimetusest, kas partei või erakond ja siis
veel see maotu termin … mittetulundusühing? Oma igapäevases elus rääkides
poliitikast kasutame läbisegi mõistena nii partei, kui ka erakond. Tegelikult
on see muidugi üks ja sama „loom”, ainult erineva keelelise varjundiga. Suures
eestindamise tuhinas said parteid nimeks era konnad - erakonnad. Ei teagi, mis
konnad need algselt olid, kas eraldiseisvad konnad või erakordsed konnad. Nojah
mine sa võta kinni, miks inimesi kokku hakati kutsuma inimkonnaks, meid kõiki
kokku hakati kutsuma ühiseks konnaks ehk ühiskonnaks või ühisest konnast
väiksemaid konnasid kogukateks konnadeks (kogukond) ja rahva lemmiklooma perekonnaks?
Nojah igatahes sai nimi – erakond -
sellele loomale ilus eestikeelne nimi, see erakond. Selles mõttefaasis uurisin, et kuskohast selle partei nimetuse juured kasvavad ja ilmnes, et partei
(party) on palju sügavama sisuga, Chambers & Tea „Suur Inglise-Eesti
seletav sõnaraamat” annab sõnale „party” neli seletust – 1.Pidu, 2. Grupp, 3.
Partei, 4. Osapool. Vaat niimoodi: partei ongi pidu. Vahva. Võib-olla oleks
pidanud partei nimetama hoopis pidukonnaks? Tundub sisuga rohkem ühtivat.
Mittetulunduse kõrgeim vorm
Mnjah, kui nii tark raamat oskab seletada, mis on PARTY neljal erineval
moel, kuid ei märgi sealjuures mitte midagi mittetulusat ühingust, eks siis
uskugem seda seletust. Erakond ja mittetulus ühing? Milleks meile ühing
milline peaks meie kõigi elu paremaks muutma, kuid millest tulu ei tõuse?
No see, et erakond on mittetulus ühing, on ikka küll kui mitte võllanali, siis küll üle võlli nali. Nimelt on erakonnad tuluturu liidrid. Ettevõtluse kõrgeim vorm. Miks?
No see, et erakond on mittetulus ühing, on ikka küll kui mitte võllanali, siis küll üle võlli nali. Nimelt on erakonnad tuluturu liidrid. Ettevõtluse kõrgeim vorm. Miks?
Kunagi koolis õpetati, et kapitalismi kõrgeim vorm on imperialism.
Inimestele meeldib asju lahterdada madalamatesse ja kõrgematesse kastidesse,
süsteeme luua, kui seda mõtet veidi edendada, siis võime analoogist
lähtudes väita, et on olemas „harilik“
ettevõtlusturg, kus toimivad firmad,
kuid selle turu kõrgeimaks vormiks on
poliitikaturg, kus toimivad pidukonnad. Nüüd küsite küll, mis hullu juttu sa
ajad, erakond ja majanduse kõrgeim vorm? Aga pidage hoogu! Vaadakem, mis on
seal ühist ettevõtlusega ja mida ühist seal teps mitte ei ole. Ja kõige
tähtsam, mis teeb sellest ettevõtluse kõrgeima vormi? Esiteks on mõlemal oma
eesmärgid, visioonid ja äriplaanid/programmid, teiseks on neil oma sümboolika,
kolmandaks püüavad nad müüa/edastada oma kaupa/sõnumit, neljandaks püüavad
mõlemad võimalikult efektiivselt reklaamida oma toodet/kandidaate/sõnumit,
viiendaks on mõlemal oma kaadripoliitika, kuuendaks on mõlema jaoks
organisatsioon tuluallikaks, seitsmendaks peavad mõlemad turul karmi
konkurentsivõitlust oma positsiooni laiendamiseks ja uute klientide/valijate
võitmiseks. Nii, et pidukonnad on poliitturul turuosalised. MOTT.
„Jutuvestjate
kaubaturg?“
Pidukonna tegevus erineb
ettevõtlusest esiteks selle poolest, et nende turukonkurents justkui ei
toimukski turul, see olevat midagi õilsamat, kõrgemat, midagi … Äh, kuid ärgem laskem ennast sellest
silmamoondusest petta, see on kõige ehtsam turg. See et tegelik turuhõlvamise
võitlus on maskeeritud „muinasjutuvestjate“ konkursiks, ei välista vihast
võitlust oma mõjuvõimu kehtestamise ja laiendamise eest. Saanud piisava mõju aktsionäride
üldkoosolekul ( valimistel) hääletamise tulemusel nõukogus/Riigikogus, on
võimalik muuta reegleid/seadusi mitte ainult teiste ettevõtjate/erakondade
suhtes, vaid ka oma konkurentide turule pääsemise kohta ehk valimisseadusi.
Sellepärast ongi erakond nagu ettevõtlus, kuid … midagi tunduvalt enamat,
erinedes ettevõtlusest selle poolest, et ei tooda midagi ja rajaneb
valijate/klientide usalduse võitmisel „jutuvestjate kaubaturul”. Parim
jutuvestja saab rohkem kliente/hääli ja suurema turuosa (kohti Riigikogus), mis
võimaldab tal moodustada enamuse nii firma nõukogus (seadusandja) kui ka
tegevjuhtkonna (valitsuse). Niimoodi võibki juhtuda, et mõned pennitud
inimesed, kes on küll head jutuvestjad, kuid pole ühtegi päeva veetnud
ettevõtluses, saavad ühtäkki, nagu võluväel, plirtsti, suurima organisatsiooni
juhtimise neljaks aastaks enda kätte. Tõeks saab klassikaline minister Hackeri
mõttekene ministrina tööle asudes „Siin ma siis olen, püüdes tegutseda nagu
mingi suure ja tähtsa ettevõtte tegevdirektor, ning mul puudub igasugune
varasem kogemus nii ministeeriumi tööst kui ka ausalt öeldes igasugusest
juhtivast tööst üldse. Poliitikukarjäär ei anna mingit ettevalmistust tööks
valitsuses.“ (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999 lk 29). Nii see
ongi ettevalmistust pole, kuid juhtimine juba käib.
Poliitturg
Tehnoloogia ja majanduse kiire areng on tunginud
ka poliitmaastikule, pidukondade turule. Just samamoodi nagu endised
tehnoloogiahiiud ei tundnud ära muudatusi, pole muudatuste ulatus , mille on
kaasa toonud tehnoloogija ja võrgustumine ning kiire areng kohale jõudnud ka
senistele pidukondadele, need on Kodaki näitel filmipõhised, mitte digipõhised. „Kinumehed“,
noh! Muide ka jutt on sama, kui kuhtuvate firmade oma – poliitmaastikul pole
kohta uutele pidukondadele, me olme ühtsemad kui iialgi enne, mingeid
lõhenemisi ei toimu. Kuid kas klient/valija usub seda müügijuttu? Ma saan aru, kui sellist juttu räägiksid
vanakesed, kuid noorte suust selliseid lausungeid kuulda on pelutav. Vanad
sisud noores kestas tekitavad kõhedust. Ärgem unustagem, et valija/klient otsib
enesele sobivat toodet/erakonda/parteid ja teeb oma otsuse. See, et
(poliit)turul toimetajad hõiklevad ühel häälel, et turg on täis, uusi erakondi
turule ei mahu on samaväärne filmimeeste arvamusega digitaibude kohta. Sellel arvamusel
ei ole mingit väärtust, kui mitte eneserahustuslik, mis jätkudes muutub …
enesehaletsuslikuks. Ja näha on, et kliendid/valijad ei ole rahul turu
olukorraga, seal pakutavate kaupade kvaliteediga. See omakorda on teinud
rahutuks turuosaliste/erakondade endeid. Ei osata valida suunda, turg on
paanikas, kliendid ootel. See ongi
eredaks ohumärgiks, kui pidukonna sisekisma käigus kinnitavad kõik, et me oleme
… ja-ja … ühtsemad kui kunagi varem, ei mingit lõhenemist. Või, me „täiega
toetame“ oma kandidaati. No sellist toetamist nagu viimati Muutustepidukonnas oli, et
esialgu löödi kandidaatidele otsustamatuse (või peenhäälestuse?) nuga selga ja
siis asuti igakülgselt vastu selga löödud nuga toetuma, näitab vaid seda, et selle
toote lõpp on lähedal. Pidukonnad on muutunud nagivabrikuteks. Mida teha? Kas
turul, poliitturul on kohta uute tulijate jaoks. Poliitilistele „uberistidele“?
Erakondade kaubaturul käärib. Niisiis mida ütleb meile turg?
Kliendi vaade: turu
kokkukukkumise põhjused.
Harilikult on turul
kokkuvarisemise põhjuseks oskamatu juhtimine ja klientide meeleolude/võimaluste
mittemõistmine. Otsustamatus. Upsakus ka. Sama ka poliitturul. Oleme veel noor
demokraati, meil on palju õppida. Tänapäeva juhtimises on esikohal vastutus,
kõik hüved, kui neid on, tulevad vaid peale seda. Võim on eelkõige
vastutus. Meil … Meil lõppeb
justkui maailm selle koha peal, kui aktsionärid/valijad on aktsiaseltsi
üldkoosolekul (valimistel) aktsiaseltsi
nõukogu (Riigikogu) valinud. Selle
koha peal saab meil vanemate demokraatiate jäljendamise tuhin otsa ja hakkame
mingit valitsemise värki harrastama, justkui ei peakski enam omanike tahet,
suuniseid, järgima ega omanikele oma „äriplaane” ja investeeringuid selgitama.
Siis … hakatakse „valitsema“. Ilmselt
on siin meie noore demokraatia jaoks veel üks lingvistiline komistuskivi.
Vaadake VALItsemine ja VALImine algavad ühte moodi, mis ilmselt osale
poliitinimestele on tekitanud väära kuvandi, et neid on valitud … valitsema.
Valitseja: mõisavalitseja
Sõna
„Valitsema” tuleneb ühiskonnakorraldusest,
mil juhid/valitsejad valitsesid. Kuid ärgem laskem ennast nimetustest segada,
kui me ütleme rongi kohta „raudruun”, siis me ju ei oota, et see oleks ruun ja
veel rauast. See on vaid kunagise asja nimetus. Nii ka valitsuse ja
valitsemisega. Tänapäeval tähendab
valitsus midagi muud, mitte valitsemist oma alamate üle, sest need „alamad” on
ju ühtlasi nende „ülemad” (rahvas kui kõrgeima võimu kandja), kes on valinud juhtijad teatud töid
tegema, teatud õigused, isegi mitte võimu. Need õigused on antud vaid eduka
juhtimise, ühishuvide parimaks teostamiseks. Kas tänapäeva parlamentaarse riigi
valitsus võib olla (ise)valitsuslik valitsemine? Kordame üle, tänapäeval töötab ka
poliitiline maailm nagu aktsiaselts: aktsiaomanikud (kodanikud) valivad nõukogu
(Riigikogu), mis omakorda määrab ametisse juhatuse (valitsuse). Tegevjuhtkonna
noh. Tegemist on
tänapäevase valitsuse puhul rohkem mõisavalitseja
või moodsas kõnes „manageriga”, kes täidab omaniku tahet. Jah, loomulikult on
tegevjuhil mõjuvõim ja volitus oma „äriplaani ellu viia, kuid see pole
valitsemine. „Mõjuvõimu loovutamine on nagu delegeerimine.
Sa võid delegeerida võimu, kuid mitte vastutust. Sellegipoolest muudad oma
rolli olemust. Sinu väärtus ei seisne enam käsutamises, valitsemises, mõõtmises
ja hindamises. Sinu väärtus avaldub toetamises, juhendamises, poliitiliste
ummikseisude klaarimises, ressursside tagamises ning teiste huvirühmadega,
näiteks tippjuhtidega lävimises. Teisisõnu lood uue rolli, kus annad
meeskonnale reaalset lisaväärtust, selle asemel et moodustada järjekordne
bürokraatiakiht. Mõjuvõimu delegeerimine ei laasta juhtkonda, vaid suurendab
selle osatähtsust.”
(J. C. Maxwell „21 vääramatut juhtimise
seadust” Thomas Nelson, Inc. Lk 79).
Mnjah, teerulliga valitsemine ei läinud vanavalitsusel läbi, kuid kõige
imelikum on see, et uus valitsuskooslus pole midagi vanakoosluse vigadest
õppinud ja on oma teerulli juba käima tõmmanud. Eh, on hakanud külvama oma
allakäigu seemneid. Kehv põhi uue toote turule tulekuks, nimelt nõudlus teerullide ja teerullidemokraatia järgi on langustrendis. Kuidas siduda minevikukogemuslikku teetullitaktikat homse eksponentsiaalse majandamisega on arusaamatu. Oleks aeg õppida.
Järgneb …
Targutusi:
„Proua
välisministri Madeleine Albrighti memuaarid” Sinisukk 2004
Lk 45 „Kohe kui
hakkasin nende perekonnaga läbi käima, tehti mulle selgeks, et öeldakse
„õhtukleit”, mitte „peokleit”, „kardin”, mitte „eesriie”, „sohva”, mitte
„diivan”, „kingitus, mitte „kink” ja „rikas”, mitte jõukas”.
J.Lynn, . Jay „Jah, härra peaminister“ Varrak,
1999
Lk 259 „Ma katkestasin ta. „Need arvud on
kõigest oletused.“ „EI, „ vastas ta, „need on riiklik statistika.“ Ta nägi
kuidas ma naeratasin, ning jätkas ruttu: „ See tähendab faktid.“ Ma ei suutnud
ennast tagasi hoida. „Sa tahad öelda, et sinu statistika on faktid, aga minu
faktid on kõigest statistika?“
Lk 270 „22 mai hommikupoolikul oli peaminister
väga sõjakas tujus. Ta teatas mulle, et asjad lähevad väga hästi ja et
Rahandusministeerium on juba paanikas. Nagu ka minister.
Ma küsisin, et kas see on ikka hea. Lõppude
lõpuks on ju rahandusminister peaministri oma valitsuse liige.
„Loomulikult on see hea,“ teatas ta mulle. „Ta
tuleb ära taltsutada. Ta peab õppima koostööd tegema.“
Ma küsisin, mida ta täpsemalt koostöö all silmas
pidas. Selgus, et tema defineeris koostööd oma käskudele allumisena! „Nimelt
seda,“ ütles ta ,“ tähendab koostöö, kui sa oled peaminister.“
E. M. Goldratt „Asi pole vedamises” Fontes 1999
Lk 81 „”Alex, kas sa tead, kui palju tippjuhte
unustab, et nende firma eesmärk on teenida raha? Nad pühenduvad tootmisele,
kuludele, strateegiatele _ ja unustavad väga tihti ära, et need on ainult
vahendid, mitte eesmärgid. (…) Mõnikord tundub, et tippjuhtkond unustab ära, et
see pole nende firma, vaid aktsionäride oma.””.
No comments:
Post a Comment