Saturday, December 10, 2016

Kuidas meeldida ämmale ehk kuhu sõidaksin, kui oleksin Dr Riik?

Ilmunud Ärilehes 11.12.16

Uus valitsus on kokku istunud ja juba kostub robinal julgeid mõtteid. Õige ka. Millal siis veel? Pilvepiir on üle külvatud kõrgelennuliste unistustega: tasuta maakonnaliiklus, Haapsalu rong, Pärnu lennujaam, luksusrongid peamagistraalidele, Pärnu raudtee, RB jne. Oeh, silme ees läheb kirjuks saamasoovidest. Ehhee, võiksin lisada, et tahaksin tagaaiast tasuta kopteriga tööle sõita. Muide, naaber unistab Kuulennust. Miks mitte? Kõik tahavad raha. Võõrast raha. Mida võtta, mida jätta? Kui oleks minu tegemine, siis ma lähtuksin põhimõttest: raha ei ole, raha ei tule. Panustaks nupukusele. See oleks hea algus.

Logistiline väljakutse

Mööngem, et tasuta maakonnatranspordil võib olla isegi jumet, kuid ... Pikemas perspektiivis on oht, et teenuse osutaja, läbi vähempakkumise, sattub „meeleheite turule“, mis tähendab, et kvaliteet käib alla. Pealegi on tasuta süsteemi loomine pöörane logistiline ülesanne. Miks? Seoses valdade liitmisega tekkib ÜT täiesti uus logistiline olukord, kuidas seda siduda teiste ÜT valdkondadega on „triki värk“. Võib arvata, et see oskusteave, kuidas paindlikke liinivõrke kujundada on vaid tänastel teenuse pakkujatel. Tähtis on, et meil kujuneks selline logistiline olukord:  „(…) Bulgaaria vägedele anti Kleidioni all (…) hävitav löök. Väidetavalt lasi Basileios II torgata pimedaks 15 000 sõjavangi, jättes ühele mehele sajast ühe silma, et nad saaksid ülejäänud väed tagasi koju juhtida. (…) Pole teada, kuidas midagi sellist üldse logistiliselt võimalik oli (…)“ (Stathakopolos „Bütsants impeeriumi ajalugu“ Imeline Ajalugu/Imeline teadus 2016 Lk 177). Väga kehv (mitte vaid) logistiline olukord. Kuhu tõmmata piir, kui Harjumaal tähendab see ka rongi „tasuta“ teenuseks tegemist? Mida see veel kaasa traageldab. Mis veel saab olema „tasuta“? Kas ollakse tänulikud? Mnjah:
 „Tema raamaturiiuli kohal oli tahvel Vana-Kreeka aforismiga: „Pole kindlamat vaenlast kui tänamatu abisaanu.““ (J. Angelos „Täielik katastroof“ Tänapäev 2016. Lk 155).

Tasuta teenus suure tasu eest

Muide, miks keegi ei küsi, mida me senise suure raha eest oleme saanud? Vaatame. Kas teate palju inimesi  kasutab ühistransporti (ÜT)? Üllatus, ÜT kasutajate osakaal töölkäijatest (sic!) loodetakse tõsta  22,8%-lt 25%-i  2020 a. (Soomes 85% sõitudest  autodega) Imestate? Nii vähe? Kui nii vähe, siis ilmselt maksab see ka vähe? Ei arvanud ära. Transpordi arengukava 2014-2020 alaeesmärk 5: mugav ja kaasaegne ÜT,  koondab enesesse 711 milj EUR eest vahendeid, kui me liidame siia veel teisi alaeesmärkides olevaid  summad (sh KOV panust), siis võime arvestada reipalt miljardiga.  Kas te kujutate ette, miljard baasi säilitamiseks ja vaid 2% juurdekasvu? Kui arvestada rusikareegliga, et töölkäijaid on pool elanikkonnast, siis juurdekasv on pelgalt 1%. Ainult? See on ju pööraselt kallis, pööraselt vähe ja pööraselt ambitsioonitu. See on raha põletamine. Kas viskame lõkkesse raha juurde, põletame edasi? Ei, siia tuleb joon vahele tõmmata, süsteemi muuta. Meie rahal on paremaid kasutusalasid (tüüpiline kolme kuningapoja ja kahe tee dilemma: ostad luksusrongid või täidad haigekassa augu, mõlemad maksavad u. 30 milj EUR.) Kas doteerime ikka õiget asja või on see selline „Jah, härra minister“ tüüpi toetamine:„Toetusrahad on mõeldud kunstide toetamiseks. Kultuuri toetamiseks. Neid ei anta selleks, mida inimesed tahavad, vaid selleks mida inimesed ei taha, aga peaksid tahtma. Kui nad tõesti midagi tahavad, siis maksavad nad selle eest ise.“ Lk 526


Ambitsioonimootor

 Kui juttu on nii palju, siis miks ambitsiooni nii vähe?  Tegemist on ilmselt kivistunud ettekujutusega ÜT-st, selle toimest ja regulatsioonist. Need ei genereeri ettevõtjaid uusi tooteid arendama.  Uuelaadne maailma ütleb meile ette, kuhu liikuda: robotautod, platvormid, võrgustikud, kommuunid, sõidujagamine (Taxifi, Uber), uued mugavusteenused (T pilet, Iffi jne). Eelkõige tuleb mõista, et ÜT sisu on muutunud: enam ei „veeta“ inimesi, ÜT on muutunud nauditavaks multitegevuseks, üheks meelelahutuse osaks. Ühiseks reisiks – ühine reis üheskoos nagu ütlevad põhjanaabrid. ÜT on sotsiaalteenusest muutunud tõsiseks turuks, koos karmi konkurentsi ja turuloogikaga. Mõeldes  ÜT-st, kui nauditavast meelelahutusest,  ei pea me mõtlema (sotsiaalteenuslikust) hädisest 1% reisijate arvu kasvust, peame mõtlema ambitsioonikalt – 50% inimesi ÜT!!! Esialgu.
Kuidas? Vajame nutikust. Tasuta maakonnaliiklus võib näida lahendusena, kuid pikemas perspektiivis ei paranda olukorda, kui bussid lähevad valel ajal valesse kohta, pole seotud rongide, lennukite, laevadega. See nutikus, kuidas luua liinivõrke, neid optimeerida on vaid vedajatel. Kui teenuse pakkuja ei saa enam reisijalt otsest tagasisidet, sõltudes vaid dotatsioonimaksjast, muudab vedaja laisaks, mis omakorda mõjutab kvaliteeti, mis …. Saite aru? Uuelaadse maailma vedav jõud ei ole mitte dotatsioonilüps, vaid ettevõtjate nutikate toodete arendamine (Soome arengukava keskendub just sellele, kuidas ettevõtjad ja Dr Riik KOOS saaksid luua KESKKONNA uutele turgudele/tootele). Dotatsioonilüps tapab toote arengu ja kurnab vaid eelarveid, jättes kliendi ilma soovitud teenusest. Samas tegemist on hõlvamata/rahuldamata potentsiaaliga, mahuka turuga. Inimestega, kes ootavad meelelahutuslikku ja kindlat ÜT-d.

„Autoismi“ lõpu tingimused

 Tuleviku ÜT peab olema: prestiižne, tõhus, paindlik, mugav ja nauditav. Nauditavam ja praktilisem, kui auto. Vaid siis loobutakse oma isikliku auto mugavusest, kui selle asemele pakutakse mingi veelgi mugavamat. Näiteks olen loobunud Tallinn-Tartu vahel liiklemisest autost, see on ebamugav. Ehhee, kas olete mõelnud, et ÜT-ga  ei osta  te niivõrd  liikumist, kui kvaliteetset lisaaega. Aega, kui kõige kallimat ressurssi.  Paljud äriinimesed, kes kulgevad Tallinn-Riia-Vilnius-Peterburi vahel käsitlevad bussi, kui liikuvat kontorit, hoides selle pealt kokku kuni kahe tööpäeva jagu aega nädalas. Unustatud on mõttetult igavad, rutiinsed ajatapud autoroolis. Tegemist on täiesti uue turusegmendiga, kuid selle lõid ettevõtjad oma riski ja investeeringutega, ilma mingi Dr Riigi toeta. Järelikult on võimalik vaid nutikusega ja ilma dotatsioonilüpsita turgu genereerida.  Kuid see on vaid üks, ettevõtjate loodud, uus segment. Mõelge edasi, palju teie enesele nauditava maakonna ja kohaliku ÜT olemasolul enesele lisaaega saate laadida, kui nauditavus toimiks kogu ahela piires. Sellise keskkonna loomist ootakski Dr Riigilt.

  Milline peaks olema ÜT?

 Millega võiks Dr Riik kaasa aidata meie lisaaja laadimisele? Raha vähesus paneb harilikult mõtlema lahendustele, millised põhinevad  sünergial ja inimeste initsiatiivi kasutamisel. Dr Riik peab aitama luua täiesti uue mugava ÜT kasutuskeskkonna. ÜT on mahukaubandus: mahtu on - elad, mahtu ei ole … ei ela. ÜT kasutajate arvu suurenemine  võib anda sellise mahu, et ka ÜT põhiosa (ATL) poleks meie ühist rahakotti kurnav sotsiaalteenus, vaid tõeliselt turutoimel arenev ettevõtlusharu. Mahtu annaksid kaks ressurssi: autosõitjad ja hajaasunikud. „Autoistide“ ületuleks kaugliinidele on vaieldamatu fakt, nüüd oleks seda vaja saavutada ka maakonna tasemel. Muide hajaasunik võib elada ka pealinna piiril, kuhu buss käib 1x tunnis.
Vaid mugavus ja kasulikkus meelitaks uusi inimesi ÜT-i: LINNADES bussipeatus 300 m kaugusel, buss iga 5 min järgi, KAUGLIIKLUSES paindlik muutumine lähtudes inimeste vajadustest ja äriloogikast ning HAJAASUSTUSEGA aladel kokku ja lahkuveo võrgustiku ja eelteadete süsteemi loomine (noppeliinid) Lõpetatud tsükli loomine inimeste kulgemisvajadustele.

Mõttemudeli muutmine

Dr Riik peab enese lahti haakima vananenud mõttemudelist – rohkem dotatsiooni = rohkem/parem teenus. See ei vasta tõele. Parim mudel oleks =  maksab see, kes tarbib teenust ( vt. EL Valge raamat: kasutaja maksab). See on õiglasem ja ühiskonnale  odavam (ÜTS). Seega peab meie tulevikumudel olema selline, mis rohkendab kommertsvedude hulka, stimuleerides ka ATL vedude üleminekut turutingimustele. Arvate, et ATL liinid ilma dotatsioonita on utoopia? Ei ole, see on „lõdva raha“ ja hea elu tulemus. Lõunanaabritel tundus ka elu enne kriisi väljakannatamatult jõukaks minevat, mil otsustasid rajada palgalise armee ja  doteerida ka linnadevahelist liiklust. Tänaseks on see väidetavalt jõudmas neljakümne protsendini sõidu maksumusest. Väidetavalt teistmoodi ei saa. Tulemus? Tulemusetus.  Kõik on usu ja võimaluste küsimus. „Ühel ja samal teekonnal näeb õnnelik autojuht kõiki rohelisi valgusfoori tulesid, tema kõrval istuv õnnetu reisija märkab ainult punaseid. Sarnane kogemus võib näida õnnelik või õnnetu, olenevalt sellest, millise stsenaariumi valid.” (J. Owen „Oskus mõjutada.” 2012 kirjastus „Ersen”. Lk 180). Eduka ÜT aluseks on tõhusa liinivõrgu väljatöötamine, mis oleks integreeritud teiste transpordiliikide (raudtee, linnatransport, koolibussid, töölistevedu, sõidujagamine, kommuunid jne) võrgustikega, kasutades ja kaasates süsteemi kohalike ja väikeettevõtjate potentsiaali. Dr. Riik ise ei jõua kõike toimetada, kuid võib luua keskkonna.

Serenaad ämmale

ÜT erinevates sektorites toimivad erinevad käivitavad mehhanismid. Kommertsturul tagame turu toimimise meie ise oma tegevusega. Nagu riigikogu valimistel ostes pileti hääletame me selle või teise vedaja toote poolt, selle poolt, kas see toode meile meeldib või mitte. Meie tegevusest, meie tänust, oleneb vedaja hea käekäik ja vedaja püüab teha kõik enesest oleneva, et meile meeldida. Hoopis teine on olukord seal, kus turg ei toimi ja turgu püüab imiteerida dr Riik oma Avaliku teenindamise lepingute (ATL) kaudu. Seal ei pea vedaja meeldima mitte reisijale vaid (NB!) hanke korraldajale. Kuid see on hoopis teine asi, siin ei toimi otsest sidet vedaja, tema teenuse ja reisija vahel, siin püüab ametnik parimal moel  arvata, mida tema arvates reisija võiks arvata. Kommertsvedu ja ATL mõjutavad hoopis erinevad mehhanismid, piltlikult öeldes, kui kommertsvedudes teeb peigmees kõik, et meeldida pruudile, püüdes aimata tema igat soovi, siis ATL puhul püütakse meeldida ämmale. Mnjah, kas te tahete ämmale serenaadi laulda? Kirglikult? Ei taha? Normaalne. Sama on ka ÜT-s, kui me seame endale valed eesmärgid, siis saame ikka kehvema tulemuse. Kui „ämm” seab hangetel  vedajate ette valed eesmärgid, siis sellisest protsessist asja ka ei saa. Maakonnaliikluses on valed eesmärgid st mitte nauditava teenuse pakkumine, vaid odavalt "ära vedamine"  turu tapnud. See on muutunud meeleheite turuks. Seda rada mööda edasi minnes tapame ka surnud turu ehk isegi ämmale ei püüa keegi enam meeldida. Just seepärast otsiksin ma uueaegset nutikat lahendust ÜT-le. Seega liikumapanevad jõud on täiesti teised: kommertsis luuakse iga päev homset, iga ostuga toimub vedaja ja tarbija partnerlus, mõlemal on toote loomisel omaosalus ja omavastutus.  Just omaosaluse kaudu homse loomisele panustaksin, just seepärast mida ma teeksin kui oleksin …

Esiteks: Looksin … eee …

Niimoodi panin usinasti kirja kaksteist punkti, kuid siis taipasin, et olin astumas samasse lõksu, kuhu Dr Riikki, minevikukogemuste lõksu. Stopp! Me ei taha ju luua minevikku vaid tulevikku. „Homset polegi võimalik luua ilma eilset kõrvale heitmata. Eilse külge klammerdumine on alati raske ja äärmiselt aeganõudev tegevus. Eilse säilitamine viib alati selleni, et institutsiooni kõige napimad ja väärtuslikumad ressursid – ning eelkõige võimekaimad inimesed – ei suuda toota oodatud tulemusi. Samas toob millegi uutmoodi tegemine – rääkimata innovatsioonist – alati kaasa ootamatuid raskusi, mistõttu nõuab see üldjuhul eestvedajaks inimesi, kes on oma võimeid tõestanud. Ja kui inimesed on pühendunud eilse säilitamisele, siis homse loomisel neid ilmselt kasutada ei saa.“ (P.F. Drucker „Juhtimise väljakutsed 21. Sajandiks“ Lk 86). Tuleviku ÜT korraldus põhineb platvormide ja võrgustike kaudu ühendatud ja võimendatud multiteenusel. See on vabalt voogav paindlik, arenev süsteemsus, milles pole kohta arhailistel liinilubadel, ega üldjuhul ka dotatsioonilüpsil. Need lihtsalt pärsivad arengut ja loovust, need mõlemad on nagu raudvarva viskamine pöörleva ratta kodaratesse, kaotavad kõik. Arvate, et see on ebarealistlik? Ehhee, see ei ole ebarealistlik, see on vaid teistsugune. Harjumatu. „Kui Musk seab ebarealistlikke eesmärke, solvab töötajaid ja tahab oma tempoga neist viimast võtta, mõistetakse seda – vähemalt teatud tasemel – kui osa Marsi plaanist. Mõned töötajad armastavad teda selle eest. Teised vihkavad teda, aga jäävad talle siiski kummaliselt ustavaks, austusest tema innukuse ja missiooni vastu. Musk on välja arendanud midagi niisugust, mis paljudel Silicon Valley ettevõtetel puudub – mõtestatud maailmavaade.“ (Vance „Elon Muski“ lk22).

 Kuulge, meie ei valmistu ju Marsireisiks (kuid asjata), meie tahame nauditavat teenust kogu Eesti ulatuses. Teeme ära! See oleks tõesti tähtis. Vähem dotatsiooni, rohkem vabadust ja ambitsiooni.
Kõik need väikesed sammud elavdaksid ÜT turgu, suurendaksid mahtu ja tooksid ÜT lähemale dotatsioonivabale  nauditava teenusega turule. Kui ma oleksin Dr Riik, siis … Jah, just niimoodi ma teeksingi. Aga Sina … ?
Artikli lõpp

Targutusi:
V. Suvorov Murdumine” Tänapäev 2015

Lk 32. „Mulle vaieldakse vastu: aga vaat Rootsis on hea sotsialism, lausa imeline! Siin pole midagi vaielda. Ent Rootsi sotsialismi sõbrad ei armasta millegipärast meelde tuletada selle maa õitsengu lihtsat saladust. Aga seisneb see selles, et Rootsi oli üks maailma liidreid teaduse, kultuuri ja majanduse osas ning pealekauba kogus jõukust kahes maailmasõjalt.
Kõik, mille üle Rootsi uhkust tunneb, on loodud aegadel, mil majandus oli vaba. Pärast tulid võimule sotsialistid. Need olid hirmus head inimesed. Saades tohutu pärandus, on kerge olla hea. Ja Rootsis on kõik üsna hästi – kuni pärandus pole läbi löödud. (…) Protsess käivitus. Kiirendusega. Langemise kiirus kasvab. Rootsis pole enam teadlasi – lahkusid Californiasse. Märgatav osa töötavast elanikkonnast on riigiametnikud, riigiasutuste teenistujad, see tähendab bürokraatiat.
Need mõlemad tendentsid on välja joonistunud üsna selgelt: mõtlemis- ja loomevõimeliste inimeste lahkumine riigist ühelt poolt, bürokraatia kasv – teiselt
Heal Rootsi sotsialismil on üks väike puudus – sotsialism laostab Rootsit samamoodi, nagu laostab ükskõik millist teist maad. Lihtsalt Etioopias on sotsialismi tulemusi näha kohe ja kõigile, aga ülirikkas Rootsis peab täieliku laostumiseni minema teatud aeg.”

G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus  2001

Lk 151 „ Tööstuslikku ettenägelikkust avardades ja strateegilist arhitektuuri rajades konkureerivad juhtkonnad ettenägelikkusele. Ent esimesena tulevikku jõudmiseks on vaja ka midagi muud peale hoolega läbimõeldud strateegilise arhitektuuri. Strateegiline arhitektuur on kaart – aga kütus? Nagu näeme, raha üksi reisimiseks ei piisa. Paljud ressursside poolest rikkad firmad on tuleviku loovutanud endast palju vaesematele rivaalidele. Tegelik tulevikukütus on töötajate emotsionaalne ja intellektuaalne energia. „
Lk 156 „Enamikus ettevõtetes puudub töötajatel eesmärgitaju, mis väljuks tootmisüksuse lähiaegade tööplaani raamest. Veenva suunatajuta tunnevad konkurentsivõime säilitamise eest vastutust  aga üsna üksikud töötajad. Tavaliselt ei tee inimene ühtegi lisasammu, kui ta ei tea kuhu liigutakse
Kõik me oleme kuulnud kesktasandi juhte kurtmas ühes ehk teises vormis, et ettevõte võiks olla palju edukam, kui peakorter vähem segaks ja laseks tööd teha. Sellel halal on refrään: Me võiksime olla palju edukamad, kui me teaksime täpselt, kuhu minna. Meil ei ole justkui selget ettekujutust, kuhu me tahame jõuda.”
Mida arvata nendest näiliselt vastuolulistest nõudmistest? Mida tahavad kesktasandi juhid oma ülemustele selgeks teha? Arvame, et see on üsna ilmne: enamik ettevõtteid on üleadministreeritud ja alajuhitud. Võib vist kellelegi liiga tegemata väita, et paljudes peakorterites läheb juhtkonna energia eelkõige kontrollimise peale ja suunamisega tegeldakse hoopis vähem.”
Lk 157 „Browni liikumine edasiliikumist ei garanteeri. Usume hoopis otstarbekam on loovus, mis on rakendatud selgelt sõnastatud strateegilise tahte teenistusse. (…) Strateegiline tahe piiritleb laias laastus kuhu, ent ei ütle ette kuidas.”


No comments:

Post a Comment