Mis meil
siis tänaseks kolmikkriisist välja joonistub? Teadmatust ja üksteise aitamist
palju, kuid ka rumalust jagub. Samas on kolme kriisi risttolmlemises välja
joonistumas mõned kontuurjooned. Kriis
on see aeg, mil välja löövad inimeste ja institutsioonide paremad, aga ka
halvemad ja rumalamad küljed. Mõned ei oska ennast uuele olukorrale häälestada,
teised veavad juhenditest (mis „rahuajalgi“ olid rumalad) näpuga rida ja
püüavad selle järgi edasi teha, mõistmata, et „rahuaeg“ on lõppenud. On
eksistentsiaalse võitluse aeg. Meeleolud on erinevad, kuid eelkõige tuleb
rõõmuga tõdeda, et enamuses on … heatahtlikkus.
Heatahtlikkus
ja unustatud sotsiaalne kapital
Tuleb
tunnustada, et meil endil, inimestevaheliselt, on kriis alanud üllatavalt …
inimlikult. Inimesed mõistavad, et tegemist on üldise hädaolukorraga, mis
puudutab meid kõiki moel või teisel ja püüavad olla abiks, kus vähegi võimalik. See
on asjade tugev positiivne faktor. Püüd üksteist aidata, olla viisakas ja
märkav, on vägagi teretulnud. Tundub, et meil on uuesti kasutusele võetud
vahepeal äraunustatud valuuta – sotsiaalne kapital, nagu seda nimetas Francis
Fucuyama. Tore. Jätkuks seda vaid rohkem
(ja kestvamalt). Erinevalt Poolast (tromb Euroopa logistikaahelas) on meie
ettevõtjad ja Dr Riik pigem koostööaltid
ning lahendusi otsivad. Veel. See tekitab lootust, et ühisel jõul suudame
saavutada jätkusuutlikke tulemusi.
Võib-olla annab see ka aluse kriisijärgseks ühiskonnaüleseks koostööks. Loodame.
Kes on inimene ilma lootusteta? Eks ole, hea küsimus. Märgakem siis. Tallinki žest meie hätta
sattunud (või oleks õigem öelda kokkuleppest taganejate poolt reedetud?)
kaaskodanike ja ka naabrite aitamiseks sooritatud möödatung Poola trombist on
igatahes kiiduväärt ja järgimisväärt etteaste. Me saame igaüks eraldi ja kõik
koos teha midagi isetut, mis aitab naabril (kes siis omakorda meid toetab) rajus
kestma jääda. Igaühel meist teiega on vaja ka ise midagigi teha. Heatahtlikkus
on ressurss, nii nagu taasiseseisvumisel oli meil olemas lisaks (olematule)
kapitalile sotsiaalne kapital ja uskumatu nutikus.
Nepihaavlitega
karu laskmas, pihta saame aga ...
Üldiselt
pole samasuguseid kriise. Õnneks on seekordne Dr Riigi reaktsioon olnud kiire
ja kõikehõlmav. Võib-olla isegi liiga heatahtlik, sest küsimus on selles, kui
pikka aega meil kolmikkriis tegelikult kestab ja millele ressursse jätkub. Eelmised
neli/viis kriisi olid teistsugused, olid puht majanduslikud ja meie polnud
euroalas magusate rahakatelde lähedal. Pidime ise oma nutikuse ja kiire otsustamisega
hakkama saama. Seepärast on natukene võõras, et nüüdset kriisi püütakse uputada
rahaga. Muidugi, kui kriisipundar lahtub mõne kuuga, siis on see ainuõige lahendus, hoida majanduse põhistruktuurid
lihtsalt pausil, et siis uuesti startida. Kuid kui kriis on pikem, siis … Muidugi on ka õige, vanasõna, et selle jõe
ületame siis, kui jõeni jõuame, pole vaja üle dramatiseerida ja endale ette
kujutada, seda mida võib-olla ei tulegi. Kuid … Pole üldse liigne arvata, et valmisolek
pikemaajaliseks strateegiaks peab tekkima juba praegu. Kõigi eelnevate kriiside ajal jätkus
raharinglus (osadel inimestel/firmadel
käis pidu nii päeval kui ööl), raha liikus, tarbimine toimus, logistika läks
küll sõlme ja tootmisahelatest kukkus tükke välja, kuid tegevusssuunad olid
selgemad. Praegune karantiiniolukord piirab dramaatiliselt tarbimist ja lülitab
osad majandusvaldkonnad täielikult ringlusest välja. (Majandus)kriis rapib ühiskonda läbivalt, kuid tegelikult me ei tea
milline majanduskriis meil on ja me ei tea milliseid tüsistusi tekitab
administratiivne kriis a´la Poola tromb.
Just administratiivse suutlikus kriisis on selles kolmikkriisis kõige määravam
tegur. Miks? Meditsiinilise kriisi saame tarkade inimeste ja
tervishoiutöötajate ennastsalgava pingutuse käigus kontrolli alla ja majanduses
aitab rahaga uputamine taaskäivitada süsteeme, kuid kohatine administratiivne
rumalus võib kõik need edusammud ära nullida. Dr Riik, kui peaadministraator,
on teinud muljetavaldavaid otsuseid, muljetavaldavalt kiiresti. Kindlasti on
eksitud ja eksitakse ka edaspidi, kuid on tekkinud otsustamise kogemus. Kiire
otsustamise kogemus. Harjumus otsustada. Samas mõned ametkonnad ei ole aru
saanud, milleks nad on kutsutud ja seatud. Siinkohal ongi asjakohane
kabinetikindralid lahingohvitseride vastu välja vahetada, kui administratiivset
kriisi ületada tahame.
Mis aga
kõige ebameeldivam, ka seadusandlik võim, Riigikogu, pole aru saanud, et just
nüüd on kohane kiirelt mitmeid seaduseid muuta (muidugi Põhiseaduse vaimus,
kuid me teame, et ka Põhiseadus pole muutumatu, Põhiseadus on läbi tõlgendamiste on pidevas muutuses, läbi üha
lisanduvate pretsedentide nii meil kui EL-s) nii et nende toime (mis „rahuajal“
oli täiesti normaalne) ei oleks ohuks ühiskonnale ega neile endile. Nüüd on
poliitinimestel (need, kellele meie teiega delegeerisime oma põhiseadusliku
õiguse teha meie eest otsuseid) õige aeg ette astuda ja näidata oma töövõimet,
mõtlemisvõimet ja koostöötahet. Senini …
Pimenurk
Tundub, et paljud otsustajad lahendavad eelmist kriisi, nii nagu
kindralid valmistuvad eelmiseks sõjaks. Ilmselt oleme sattunud harjumuspärasuse
mõttemallide rööpasse. Tänaseid strateege ähvardab pimenurk. Näide Cannae lahingust. „
Kuna roomlased olid lugematuid kordi selliseid lahinguid pidanud, võisid nad
enesekindlalt ennustada, kuidas asi edasi kulgeb.“ //Hannibali keldi ratsavägi
pühib roomlaste ratsaväe minema ja tormab voore rüüstama, samal ajal liigub
roomlaste tugev jalavägi vastase tsentrisse tõrjudes nad tagasi ja lahutades
tükkideks ning hävitaks. Seekord ratsavägi ei läinud voore röövima vaid pöördus
tagasi, et lüüa piiramisrõnga uks kinni// „ (…) lahinguvälja vaadates võib näha, et
roomlased on surunud vaenlase read tagasi sügavasse vibukaarde, mis on peaaegu
katkemas. Kuid probleem oli selles, et seda pilti võis näha ka teisiti: et
roomlased on lasknud end kolmest küljest ümber piirata ning tagasipöörduv
vaenlase ratsavägi on kohe läbi lõikalas nende viimast taganemisteed
See
oli sõjaajaloo üks hullemaid „oh, kurat“ – momente.
Roomlaste
vastaseks oli Hannibal, üks parimatest taktikutest, kes kunagi elanud. Ta oli
juba algusest peale plaaninud varitseda roomlasi varitseda armee abil, mis on
ilselgelt ja laugel tasandikul tervenisti nägemisulatuses. Tema
ninapidivedamistrikk polnud rajatud maastikuvormide abile ega jõelt tõusvale
udule, mis tema sõdalasi kuni viimse hetkeni varjanuks. Selle asemel oli ta
peitnud varitsuse roomlaste endi meeltesse, lavastades stseeni, mis oli neile
petlikult tuttav – ratsavägi tormates rünnakule neile iseloomulikul metsikul
moel, nõrgem liin sai tagasi surutud. Kõik mida roomlased nägid, kinnitas nende
veendumust, et nad on võitmas, kuni viimase minutini toimunud pöördeni, mil
mõistsid, et olukorda võib ka hoopis teistmoodi näha.“ (…) „J kõik see sai
toimuda seetõttu, et hannibal teadis, kuidas tema vaenlane mõtleb. Roomlaste
kaotus polnud tingitud sellest, mis juhtus lahinguväljal, vaid milleski, mis
talletunud nende meeltesse.“ (G. Rugg, J. D´Agnese „Pime nurk“ ÄP 2014 lk 120).
Vaat selline õpetlik lugu. Mida me näeme? Kas samamoodi nagu Rooma väepealikud?
Või teeme Hannibali
Raamidest
välja mõtlemine on keerukas, kuid need kes seda suudavad on ka edukad. Meie
poliitinimesed mõtlevad väga kindlates raamidas. Seda näitas ka apteegireform.
Selle asemel et mõelda nagu innovaator mõeldi nagu O. Lutsu apteeker. Kuid
maailma muudavad uuendajad. Näiteks: „2011 aastal avati San Fransiscos apteek, kus
apteekrit asendab robot. Kui Inimene külastab apteeki, saab robot mõne
sekundiga kätte tema retseptid, info teiste tarvitatavate ravimite ja
võimalikke allergiate kohta. Robot teeb kindlaks, et uuel rohul pole
ebasoovitavaid koostoimeid teiste ravimitega ja klient pole selle toimainete
suhtes allergiline ning väljastab alles seejärel ravimi. Esimesel aastal
väljastas robotapteeker kaks miljonit
retseptiravimit, ilma et ta oleks kordagi eksinud. Kui võtta aluseks kõik
retseptid, eksivad lihast ja luust apteekrid keskmiselt 1,7 protsendil
juhtudel. Ainuüksi USAs tähenda see üle 50 miljoni ekslikult väljastatud
retseptiravimi aastas.“ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 lk
330). Küll oleks hea, kui meil oleks selline robotapteek praeguses kriisis
olemas.
Päris
kummastav oli kuulda, et Digiriigi Peamise linna volikogu peab füüsiliselt
kokku tulema, et otsuseid vastu võtta. Alguses tundus, et see on mingi kohaliku
tasandi „eripära“, et mitte öelda jaburus, sest Peamise linna juhtimine oli
olnud pikka aega päris … vanaaegne. Kõrvalpõikena. Paljutõotav on olnud see, et
praeguse Linnapealiku ajal on paljud asjad, mille kallal varem lihtsalt nämmutati
liikuma läinud. Linnapealik on üllatuslikult
osutunud vägagi selgesõnaliseks ja tegudeinimeseks, kuid muidugi on volikogu
tema „ülemuseks“ mitte vastupidi. Nii, et ootame ka volikogu kaasajastumist.
Digiriigi Peamine linn ikkagi.
Kolmikkriisi
arenedes ilmnes, et tegu polnud ainuüksi kohalik probleemiga, sama viga on man
ka Seadusandjal, peavad kokku tulema, sest neil on … kodukord. Vaat selline
lugu. Riigikogu liikmed käivad grotesksetes kilepakendites „kangelaslikult“ istungitel
kohal, et nuppu vajutada või sedeleid kastikesse lasta. Täielik jaburus. Kas
tõesti on Põhiseaduses kirjas (mina pole seda kohta leidnud, kuid kes teab …),
et tuleb surra heasse Põhiseadusesse ning et Põhiseadust ei saa mitte kuidagi tõlgendada lähtudes
kriisi olemusest, nii et kõrged rahvaesindajad ellu jääksid ega viirust laiali
ei külvaks?. No ei saa olla. Selliste tobudena tapame me nii Põhiseaduse, kui
oma RIIGi ja selle jätkusuutlikkuse.
Veider orienteerumiskolmapäevak
Pilvepiiril
See, mis
toimus Riigikogu juhatuse valimisel (mis oli ju põhimõtteliselt kokku lepitud
enne hääletamist) oli absurdi tipp. Omamoodi juhmuse pillerkaar. Riigikogu orienteerumisekolmapäevak
„vää“? Seadusandjad sebisid mööda lossi ringi, otsides hajutatud valimiskastei
ja esitlesid mingit enese poolt välja mõeldud „kangelaseepost“. Mis aga kõige
kummalisem ja seaduskuulmatum, oli see, et isegi „karantinistid“ olid välja tulnud, et sangarlikult oma „kohust
täita“. Küll autoaknast hääletades, kuid paberid ja alused käisid aknast
sisse-välja ja teadmatuses olnud reporter pani oma kõnenuia seadusandja näost
vaevalt mõnekümne sentimeetri kaugusele. Võib arvata, et selle kõnenuiaga
intervjueeriti ka järgnevaid seadusandjaid. Selline karantiin siis kõrgeima
seadusandja poolt. Vaat nii tähtis hääletamine oli? Kellele? Kas tõesti polnud
meie kõrgeimal esinduskogul muud teha? Mingit seadust muuta, mingit abipaketti
arutad või … lihtsalt kodus istuda. Ei, poliitiline tubateater oli tähtis, kuid
oleks ju võinud seda elektrooniliselt teha, pangadokumente me ju teeme,
lepinguid allkirjastame elektrooniliselt … Tean, tean, … kodukord ei luba. Kuid
selle kodukorra tegime meie ise ju? Ainult Moosesele andis Kõigevägevam mäe
peal 10 jumalikku käsku ehk lihtsad elureegleid, mida ei tohtinud muuta. Ja
neidki eiratakse täie teadlikkuse ja kohatise mõnuga, siis Toompea mäelt
antavad inimeste tehtud seadused on kindlasti muudetavad. Ajakohastatavad. Kui
me seda muuta ei saa, siis oleme kas rumalad või on seadus vigane, mis näitab,
et oleme ikkagi rumalad. See näitab administratiivse kriisi kogu sügavaus (või
mõttetegevuse madalust) ja ka seda, et administratiivsüsteemi aju pole kogu ohu
suurust veel tajunud.
Meid, meie
väiksuses (mitte väikluses), on alati aidanud kiired reaktsioonid ja julge
tegutsemine, ka nüüd on see võti eduks. Roosa administratiivvihmavari? Unustage
ära.
Nakatunud
suutmatusse
Suutmatus
minna kaasa uue olukorraga administratiivtasandil (vt. MacArturi efekt) on
süsteemi läbiv (välja arvatud vast kriisikomisjon, milline püüab pidevalt
olukorda joone peale saada). Kohati tundub, et elu bürokraatiamaailm pole
pärismaailma muutumisest aru saanudki, jätkab harjunud kapakus. Näiteks kui lugeda pealkirja „Riigi nõue
ähvardab suure Eesti toidutootja põlvili suruda“, siis vajuvad käed alla (
käsitleb aastakümnete tagusest vaidlusest välja kasvanud rahanõuet Eesti
toidutootjat Tartu Agro vastu seoses riigiabi reeglite rikkumisega). Noh,
ametnikud omakorda laiutavad käsi, EK käsk. Tuleb täita. Punkt. Tartu Agro (TA)
peab lähikuudel EK arvestuste järgi tagasi maksma u 1,2 milj EUR. Ränk lugu. Meie
Maaelu(tuse)ministeerium on küll tegemas TA-le „sooduspakkumist“, ehk makske ainult
pool milli (mitmesugused maha ja juurdearvamiste kaelamurdvate trikkide tulem).
Kas tänada heatahtlikkuse eest? Täna,
mis sa tänad, kuid firma omanike sõnul võib asi lõppeda pankrotiga. Mitte ainult võib lõppeda,
vaid kolmikkriisis lõppebki. Nii tapabki RIIK ühe edukaime põllumajandustootja.
Kriisi lävel? Mõistus, mõistus tule koju. Pealegi tundub kõrvaltvaatajale kogu
menetluse käik lombakas, justkui oleks vöötrajal auto alla jäänud jalakäijale
trahv määratud.
Milles
siis küsimus? Kes on süüdi? Milline oli ettevõtja eksimus? Või kas see oli
üldse ettevõtja eksimus? Tema väärkäitumine? Võtame juhtunu pulkadeks lahti,
ehk siis mõistame, kes vastutab, kes eksis ja kes peaks koormist kandma.
Niisiis: Dr
Riik ja TA sõlmisid 2000 a lepingu maade rentimiseks TA-le. Ei midagi seadusevastast.
Lihtne tehing RIIGI ja firma vahel, juriidiliselt korrektne ja osapooli
rahuldav. Selles teadmises aastakümneid ka tegutseti ja kuidas võiks üks
ettevõtja kahtlustada, et leping, mis on sõlmitud RIIGIGA võiks olla
ebakorrektne või lausa seadusvastane?
Ilmselgelt firma ei aimagi sellise võimaluse olemasolu. Harilikult ei olegi,
kuni … Kuni mõni turuosaline juriidilise nõu võimendusega ei esita kaebust „kuhu
vaja“ (seekord EK-i). Ikka selleks, et oma konkurentsiolukorda parandada. Ja
muidugi tuleb mingi leping vaidlustada kui mõnele tundub see on tema õigusi ahistav või turgu moonutav.
Ilmtingimata. Kuid vahepeal, 2004 a,
astus Eesti uhkelt EL liikmeks ja … Maailm muutus. Aasta 2004 0li peaaegu nagu
uue ajaarvamise algus, milles kõik muutus nullpunktist lähtudes „enne“ ja „pärastiseks“.
Kehtima hakkasid ka liidu konkurentsireeglid (No enne seda olid meil omad
konkurentsi- ja riigiabireeglid, kuid need polnud nii pöörased. Veel
pöörasemaks, kui EL reeglid tegime need natukene hiljem, ikka
kriminaalkaristuste ja tulede-viledage. Täismäng.). Niisiis oleks RIIK pidanud
muutma lepingut TA-ga nii, et see oleks vastanud EL riigiabireeglitele, kuid …
RIIK magas selle maha, ei pannud tähele. Samas turuosalised panid tähele (tubli) ja EK algatas menetlust
peale kaebuse saamist. Selle aasta jaanuaris tuli ka kaugest liidupealinnast
otsus – süüdi! Kes? RIIK? Muidugi mitte, põllumajandusmutukas loomulikult.
Riigiabi väärkasutus, kuigi väärkasutaja ei aimanudki ilmselt et väärkasutas
riigiabi. Ilmselt polnud tal aimugi, et ta sai ülepea mingit riigiabi. Nüüd
siis, 20 aastat peale lepingu sõlmimist, esitab RIIK nõude TA-le „vääralt
kasutatud“ riigiabi tagasimaksmiseks + intressid. Niisiis võtame selle
loogilise jada kokku: RIIK sõlmis ettevõtjaga korrektse ajastuomase lepingu, EL
astudes RIIK ei märganud, et vastavalt uutele reeglitele tuleb üle vaadata ka
vanad lepingud ja viia need vastavusse kehtiva uue korraga. Lihtsamalt öeldes,
ametnikud magasid muudatuse vajaduse maha, jättes oma hoolsuskohustuse
täitmata. Tartu Agro? Usaldas RIIKI, täitis RIIGIGA sõlmitud lepingut
heauskselt. Oleks pidanud teadma? Mida? Seda, et RIIGIGA lepingut sõlmida on
ohtlik? Ilmselt. Kuid nõuda seda, et iga „maajuss“ tunneks riigiabi reegleid,
pole reaalne. See on üüratult keeruline ja tihti tõlgendamise (heatahtliku või
pahatahtlik) küsimus. Vaadake, isegi RIIK (st selle valdkonna tippasjatundjad) kogu
oma „massinaga“ ei saanud paarkümmend aastat aru, et leping on vastuolus EL riigiabi
reeglitega, kuni EK seda uurima hakkas.
RIIGI nõue 20 aasta eest, mille põhjustas RIIGI enese hoolsuskohustuse
täitmatajätmine on täiesti ignorantne. Pahatahtlik. Kõrgametnike hala, et kui
nemad EK juhist ei järgi ja raha tagasi
ei nõua, siis nõutakse see sisse DR Riigilt on lihtsalt oma istmiku päästmise
katse. Antud juhul on see, et RIIK peab
trahvi maksma täiesti õigustatud, sest eksis ju RIIK. Pealegi on RIIK ja tema
ressurss suur, see on nagu liikluses on auto võrreldes jalakäiaga suurema
ohu allikas ( seega „eelissüüdlane“). Te ei küsi ju trahvi jalakäialt kui auto
on talle vöötrajal otsa sõitnud (vöötrada, kui turvatsoon ongi siinkohal
võrreldav RIIGIGA sõlmitud lepinguga, sest RIIK võib pakkuda vaid turvalisi
lepinguid). Me tahame usaldada oma RIIKI, eriti sellisel raskel ajal. Samas,
kuidas usaldada, kui meie teiega tegeleme päästeoperatsiooniga, siis
Maaelu(tuse)ministeeriumi kõrgametnikel jätkub aega menetleda surnuks üht meie
suurimat toidutootjat? Viimase aasta jooksul on nõrkemiseni räägitud
väärtustest, millist väärtust peaks peegeldama RIIGI selline käitumine? Pealegi, Elutuseministeeriumi
ametnikud pole aru saanud konkurentsireeglite filosoofilisest sisust. Mannetu.
Mul kui ühel konkurentsiõiguse „maaletoojal“ on sellsisest „menetlemisest“
häbi. Nagu oma laps oleks ülekäte läinud.
Nii et elu
jätkub … vähemalt bürokraatiamaailmas. Teised … Teised vaadaku kuidas ise
hakkama saavad. Kuid kas selline „bürokraatiline surnuksmenetlemine“ kuidagi aitab
kriisi ületada? Leevendada? Lisab jätkusuutlikkust? Kahtlen. Pigem vastupidi.
Kui me administratiivset kriisi ei suuda lahendada on meil väga vähe
edulootusi. See teeb ärevaks.
Äraaetud
hobused lastakse … koplisse või maha?
Praegu on
(peaaegu) kõigil raske, nii inimestel, kui firmadel. Seepärast on ühest küljest
väga julge samm Dr Riigi poolt peaaegu laualiselt finantseerida võimalikku paarikuulist majanduse stoppamist.
Teisalt nõuab see väga ajakohast, asjakohast (valdkonnaspetsiifilist ja
valdkonnaülest teadmist ja võrgustike kaasamist) , kiiret ja paindlikku tegutsemist
kogu administratiivsüsteemilt ja igalt ametnikult eraldi. Kogu selle julge
sammu edu, kaitsta majanduse põhikonstruktsioonidel üle elada meditsiini ja
majanduskriisi kõige süngem tund, oleneb sellest kas administratsiooni kõik
osad, osised ja indiviidid suudavad keskenduda sellele eesmärgile – säilitada põhikonstruktsioonid,
et kriiside taandumisel käivitada majandus uuesti ja teha seda jõuliselt. Kõik
oleneb vaid sellest pisiasjast, kas ametnik julgeb ja tahab teha otsuseid vastavalt
aja nõudele või … teeb ta samade reeglite järgi nagu enne kriisi. Meil on
selles vallas erinevaid näiteid (Maaelu(tuse)ministeeriumi näidet me juba
käsitlesime). Ettevõtlus on sellest aru saanud ja kasumi tagaajajaid selles
edumeelsemas osas kindlasti pole (võib-olla Maxima reast irduvalt šokeeriv
käitumine välja arvata), pigem otsitakse kokkuleppeid tarnijate, üürileandjate,
kaupmeestega. Kõik on arvestanud välja oma kahjumid ja selle taluvuspiiri, kus
enam hapnikku ei jätku ja tegevus tuleb lõpetada. Teadlikus pankroti
tekitamises ei taha keegi ennast süüdistada lasta. Teadagi oleks see ka
kriminaalne lugu. Nii, et talutavuse
piiri lähedal tuleb tegevus lõpetada või kui on hea idee, siis saneerida
tegevus.
Üha uued
ja uued valdkonnad pöörduvad abi saamiseks DR Riigi poole – turismifirmad,
hotellid, restoranid, iluteenused isegi heliloojad jne. Kõik on hädas, kuid …
Kuid kõiki ei ole võimalik toetada, kõigile ei ole võimalik ka tugipaketti
pakkuda – ressurssi ei jätku ja pole ka mõtet. Tuleb teha valik. Karm valik.
Heldusel on ka teine külg, juba N Machiavelli („Valitseja“
Vagapund 2001 Lk 121) oskas öelda: „Ja pole olemas asja, mis kulutaks ennast
nii palju kui heldus: sedamööda, kuidas sa seda kasutad, ammenduvad su
võimalused selle väljanäitamiseks ning sa muutud kas vaeseks ja põlatuks või –
püüdes vältida vaesumist – aplaks ja vihatuks.“. Heldus peab „töötama“.
Milline on
põhikonstruktsioon?
Milline on see põhikonstruktsioon, need
süsteemid, mida Dr Riik loodab säästa
(mitte päästa, päästmine on igaühe enda asi) ja mis on eeltingimus majanduse
edukaks käivitamiseks? Seda pole
määratletud, nii, et nii küünetehnik kui helilooja loevad ennast ilmtingimata
subjektideks ilma kelleta pole mingit elu maa peal, majandusest rääkimata. Kindlasti
on neil omast kohast õigus, kuid ilma tootmise-, transpordi ja seda teenindava
ja kokku siduva logistilise süsteemita pole meil millegi eest maksta inimestele,
kes poes kauba eest maksaksid või osataksid näiteks iluteenuseid. Või arvate,
et iluteenuseid võiks pakkuda Dr Riik? Riiklikud küünetehnikud näiteks? Niimoodi
ilmselt ei saa, just seepärast ongi vaja selgelt määratleda milliseid süsteeme
säästetakse, millised peavad põhiliselt ise hakkama saama, kuid kui neil on
häid ettepanekuid ümberkorraldusteks ja ajutisteks leevendusteks, siis on need
läbiräägitavad ja millised peavad ise hakkama saama. Lihtne. Või siis mitte nii
lihtne.
Mälu ja
mälulüngad
Maailm on
üks veider paik, kõik võib muutuda üleöö. Natukene aega tagasi olid meie põhimured
pagulased ja kliima, siis tänaseks on need teemad ununenud. Kuid kas peale
meditsiinilist kriisi, kui meile tulvavad uued probleemid, kas oleme endiselt
rohepöördemeelsed? Või on „inetutest pardipoegadest“ ehk põlevkivijaamadest
saanud kaunid luiged, meie majanduse lipulaevad (jälle), meie iseolemise ja energiavajaduse päästjad? Väga võimalik. Kas
teiseks suurem CO2 emiteerija, transport, jätkab ühistranspordi edendamise
suunal või istume kõik autodesse? Anname käest selle piskugi edu kvaliteetse ühistranspordi
vallas, mille turupõhised vedajad on aastakümnete jooksul ülesse ehitanud? Väga
võimalik.
Tänasida toimetusi,ära viska homsevarna
Küsimus on
selles, et vastsed neile küsimustele formuleeritakse meie poliitinimeste ja ametnike
tänaste otsuste või otsustamatusega. Pikaks ajaks. Võtmesõnaks ongi see, kas administratsioon ja
ettevõtjad toimivad kui paarisrakendid või võitluspaarid. Niimoodi võib küsida
pea iga valdkonna kohta. Et mitte väga laiali valguda vaadelgem ühte
majandusvaldkonda. Tänase seisuga ja bussivedajate näitel (PM 25.20) tundub et
administratsioon pole aru saanud, et siin on vaid paarisrakendi võimalus. Võitluspaarid
on selge hukk. Kuidagi kummastav (ja kurb) on kuulda bussiettevõtjaid nentimas „kui ühest suust, et nende esmane eesmärk
oleks saada riigi esindajatega kava väljatöötamiseks kokku, eriti kuna keegi ei
tea, kaua praegune olukord veel kesta võib. Seni on aga lähenemiskatsed olnud
tulutud ja Tammise sõnul on riigi sõnumiks sisuliselt, et saage ise hakkama.
«Tallinna linn maksab TLT-le, Tartu linn maksab oma vedajale, Elronile maksab
riik, avalikule veole maksab riik või KOV-id – nende puhul ei tule kõne alla
ka, et raskel ajal toetusi ei maksta. Aga kommertsliine teenindav eravedaja
peab ise hakkama saama. See on ebavõrdne kohtlemine riigi poolt, kus ühtedele
tullakse appi, aga paralleelselt sama tööd tegevat eravedajat koheldakse
erinevalt. See ei ole aus ja ilmselt ka mitte seaduslik,» täpsustas
Tammis. „ Selline lugu siis. Kas te
ei pea kummastavaks, et ettevõtjatel pole võimalik ametnikega kokkugi saada? Püha
müristud, kui kokku ei saada eesliinil võitlejatega, siis kuidas staapides
otsuseid tehakse? Võimalikest tegevusstsenaariumide arutamisest rääkimata? Artiklist ilmnes ka et vedajatel on rida pärsi
mõistlikke ettepanekuid kuidas olukorda leevendada (mitte seda, et andke meile
raha, meil on vaja), kuid nagu eelnevat ilmneb keegi läbi rääkida ei taha,
isegi lohutavat sõna või kaasaelamist pole kuulda. Kahju, staabid on kinnises
tsüklis.
Enamgi veel, vedajate ettepanekule järgnes kiire bürokraatia vastulöök
„Juhul kui kommertskaugliinide sulgemise tõttu jäävad teatud piirkonnad
ühistranspordiühenduseta, siis on maanteeametil võimalus avaliku teenindamise
lepingu alusel katta vajalikud väljumised riigi poolt toetatava
bussiveoteenusega. «Vabariigi Valitsus ei ole eraldi meedet bussivedajate
toetamiseks vastu võtnud“. Aga kas VV-le
on pakutud mingit meetmete varianti? Ei ole „Kuid just selles probleem seisnebki: meie
ajudele ei meeldi teada saada, et neil pole õigus. Kinnituskalduvus on meie
ärritav komme keskenduda lausa laserkiire täpsusega igale tõendikillule, mis
toetab seda, mida me juba usume, ning eirata rahulolevalt vahest palju suuremat
hulka tõendeid, mis näivad viitavat sellele, et oleme asjast täiesti valesti
aru saanud. „
„Võib arvata, et kui oleme teinud otsuse, hakanud
seda ellu rakendama ning tegelikult ära näinud, et asi hakkab jubedalt viltu
kiskuma, siis oleks veidi kergem oma meelt muuta. Aga paraku mitte. On selline
asi, nagu „tehtud valiku heaksmõtlemise kalduvus“ (…) Oma l
keerukamas
vormis on see põhjuseks, miks valitsuse ministrid kinnitavad jätkuvalt, et
„läbirääkimised kulgevad väga hästi ja on tehtud palju edusamme“ veel ka siis,
kui kõigil on selge, et olukord on lootusetu. Valik on tehtud, seega pidi see
olema õige, kuna meie tegime selle.“ (. T Phillips „Inimesed.
Lühiajalugu kõige perse keeramisest.“ Tänapäev 2019 lk 30)
Teisalt kui lugeda selliseid avaldusi, et RIIK võib hakata linnadevahelisi bussiliine
kommertsvedajatelt üle võtma, siis mõtlete ilmselt, mis jaburus see veel on?
Milline RIIK see kaugliinid üle võtab? Liin on ju vaid administratiivselt
tekitatud bürokraatlik (ja turutingimustes mittevajalik) luba vedajale vedada. Fiktsioon.
Kõik. See on nagu vana tudenginali, kuid laost kirjutati piiritust välja
aparaadi optilise telje puhastamiseks. Ha-ha, optiline telg. Vedu toimub ju
vedaja omanduse olevate busside ja nende oskusteabega. Mida
siis RIIK üle võtab? Miks? Muidugi Dr Riik arvab
õigustatult, et linnadevaheline bussiliiklus päris katkega ei tohi. (kui ei
tohi?). See on ka õige, sest mingi osa inimesi, kellel ei ole autovõimalust
peavad ka liikuma saame (tööle, apteeki, vabatahtlikuks), kuid lahendus sellele
on täiesti kohatu. Selle asemel, et võtta vedajad kokku ja leida ühislahendus
(paarisrakend) kasutatakse kõrki (võitluspaari) taktikat ehk kui tekib olukord,
et ärajäänud kaugliin teenindas suures osas inimesi, kes liikusid tööle-koju,
siis ühistranspordikeskustega koostöös asendataks need liinid avalike
kaugliinidega, mis tähendab, et tegutsevad veofirmad lastakse kuhtuda ja nende
asemele konstrueeritakse doteeritavad liiniveod. Kummaline arusaamine
kriisijuhtimisest. Hirm teha valesti on tarretanud mõttevõime.
See, mida millest räägib Tammis näitab, et administratsioon ei saa aru
paradigma muutusest. Pimenurk. Praegu ei
„päästeta“ mitte firmasid, vaid säästetakse
liikuvust kui süsteemi. Sedagi vedajate initsiatiivil. Dr Riik tehes
tugipakette tegutsevatele firmadele (me ju elame režiimis, et meditsiiniline
kriis suudetakse kontrolli alla saada paari kuuga) saadakse pisku eest mitu
head tulemust korraga: liikuvus säilub, vedude kvaliteet säilub, peale kriisi
on võimalik kogu võrgustik kiiresti taaskäivitada ja ühiskonnale läheb see
kokkuvõttes kõige vähem maksma. Kui
uskuda administratsiooni väljaöeldut, et kui turupõhised liinid ise välja ei
vea, siis … meie (kes need „meied“ on?) võtame üle ja hakkame korraldama
avaliku liini hankeid. Kas …? Tõega? Mitu kuud seda hanget tehakse ja läbi
kohtute lohistatakse? Põhiseadus ju kehtib. Kuid isegi kui seda tehakse, siis
suure tõenäosusega võidavad selle juhutegijad, kes opereerivad vanade „rimakatega“,
nagu neid valdkonnaslängis nimetatakse. „Kolmsada seisvat bussi“ ei ole
liinivõrk ja ei saa selleks iialgi. Tulemus on see, et meie ühine raha, mida me
oleks saanud kasutada tegutsevate kvaliteettoodete jätkusuutlikkuse
kindlustamiseks, liinivõrk, on enamuses
välja surnud. Tühja kah? Kuid ei ole, sest need turupõhise liinivõrgufirmad,
kes olid võimelised ise tulu genereerima on kadunud Dr Riigi perspektiivitunnetuse
puudulikkuse tõttu kadunud. Tulevad uued? Ka võimalik, kuid uskuge see valdkond
on väga kapitalimahukas. Kes on see rikas välismaa prints, kes hakkab meid
sõidutama? Millise hinna eest? Tundub et võitluspaari taktikaga peab Dr Riik
jätkama doteeritud avaliku teenindamise liinide ülalpidamist. Seega tulu
asemel, mida turupõhised firmad igal aastal riigile genereerisid saame püsiva
kulu. Vaat selline lugu. Küsimus on vaid
selles, et kui me kolmikkriisist välja tuleme, siis kas meil on vahendeid
kaugliinivõrgu taastamiseks meie ühisest rahast? Ilmselgelt ei ole. Milline on
lahendus? Liiguvad vaid need, kellel on autod. Palju õnne rohepöördele.
Kuid see pole ju
praeguse päästepaketi eesmärk ega sisu. Nii, et mida me selles kriisis säästa
tahame? Oleks päramine aeg selgeks teha ehk nagu ütles Friedrich Suur: „Kes kaitseb
kõike, ei kaitse midagi”” (J. Ring „Tormijooks Kotkapesale” „Imeline ajalugu”
2015 Lk 68)
Äraaetud
hobuste ratsanikud.
Siinkohal
tuleb tähele panna, et pahatahtlikkuse viirus ei nakkaks ka erasektorit.
Ilmselt mäletate, et Peamise linna volikogu kantselei nõutas volikogu majas
asuvalt kohvikult üürilepingu täiemahulist täitmist (kuigi külastajaid polnud
ehk nagu setungis kirjutati – vanalinn on kui kummitustelinn). Kriis polevat
mingi põhjus oma kohustuste täiemahulisest täitmisest leevendust paluda. Kui
kelleltki üldse, siis just KOV-lt oleks oodanud inimlikkust, empaatiavõimet ja koostöö
selles suhtes. Me näeme iga päev, kuidas ettevõtjad püüavad igal sammul oma
koostööpartneritele vastu tulla, kuid avalik võim … Makske ja jutul lõpp.
Kuidagi näotu. Eks ole? Kuid ilmneb, et selline käitumine on levinud ka
mõningates valdkondades ärisektorisse. Kahjuks.
Näiteks „Ärilehes 21. märtsil ilmunud loost „Maxima pitsitab hüppeliselt kasvava
nõudlusega hakkama saamiseks viimsel piiril pingutavaid toidutootjaid
trahviga" selgub, et Leedu
päritolu kaubakett trahvib ka eriolukorras suure nõudluse tõttu lepingu
täitmisega hätta jäävaid toidutootjaid trahviga. Tavaolukorras selline
käitumine ei üllataks, kuid praegu, kui piirid on suletud ja käib võitlus
inimelude eest, tekitab ühe kaubandusketi ülim ükskõiksus ja otsesõnu ülbe
suhtumine leppimatut nördimust.“ (ÄL
26.03.20). Just, nördimust ja mõistmatust. Sel ajal, kui enamus ettevõtjaid
püüavad üksteisele vastu tulla õpetaja Laurilikult, kui saa tervet
tarnet/üüri/arvet maksta ei suuda, siis tee poolgi on Maxima käitumine
skandaalne. Muidugi on arusaadav kaupmehe soov olla hästi varustatud, kuid see
on võitluspaari taktika. Prisma Peremarketi hankedirektor Tõnis Tomingas on
teistsugusel positsioonil, läbirääkimiste ja võimaluste leidmise positsioonil: „Oleme
näinud tootjate paindlikku ja kiiret reageerimist olukorrale ning olnud nende
suhtes tarnegraafikute muutuse osas nii paindlikud kui võimalikud."
See on võitluspaaride taktika. Edukas.
Surnud hobused ei reageeri paindlikult, need ei reageeri
üldse, levitavad vaid infektsiooni nakatades kaskaadina kogu süsteemi jõudes tagasi sellest kasu
saada tahtjale. Just seepärast, et hobuseid mitte ära ajada peavad kõik ärid ja
ametnikud pingutama, … praegu pole aeg hobuseid surnuks ajada. Ratsanikud, kes
oma hobused surnuks ajavad, pole enam ratsanikud, vaid …jalamehed. Jalamehed
jäävad maha
„ Ärge suudelge lõgismadu suule. See on üks
elu õppetund, mille võib vabalt läbimata jätta. Pange endale langevari selga
enne lennukist väljahüppamist. Lõpetage maksumaksja raha raiskamine sellele, et
selgitada välja, miks vangid tahavad vanglast põgeneda. Need tarkuseterad
peaksid meile ilma suurema vaevata kohale jõudma. Kummalisel kombel paistame
siiski olevat lõgismadusid suudlev liik.“„Sellest ajast peale, kui inimolendid
kahel jalal käima õppisid, oleme avastanud tuhat moodust, kuidas uuesti pikali
kukkuda.“ (. B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2000 Lk 9).
Jätaks seekord vahele.
Kui me midagi muud ei suuda, siis järgigem humanistliku vaimutegelase Sir Thomas More (16 saj) öelnud: Olge
üksteise vastu head ja kui te ei jõu olla üksteise vastu head, siis olge vähem
halvad.
Järgneb …
Targutusi:
F.R. Kreutzwald. „Kilplased” Varrak 2004
Lk 18 „Kilplaste kõrge mõistus ja lai tarkuse au
ja kiitus kõlas rutusti kaugetest maadest läbi ja tungis suurte isandate kõrvu
…”
Lk 32 „Sest ja sellepärast, et kõikide kõrge
tarkus ja lai mõistus siin ainuke süü on, mispärast meid kodunt ära kutsutakse
ja igalt poolt meie kaela peale läkitatakse, misläbi meil majapidamises väga
palju kahju kasvab. Et nüüd asjalugu tõesti nõnda näitab, siis on selgem kui
päevavalgus, et selle tarkusest sündinud kahju vastu paremat abi ei ole kui
rumalus. Rumalus ja alpus saab meid edaspidi nende vastu varjama, kes meid meie
tarkuse pärast taga kiusasid. … Nii nagu enne suure tarkuse läbi, peab
hiljemini kilplaste nimi kõrgete alpustegude läbi maailmas hiilgama.”
Lk114 „Kilplased olid oma alpuses nõnda
harjunud, et nemad edaspidi enam midagi ei võinud mõtelda ega teha, mis mitte
selge alpus ei oleks olnud.”
Lk 148
„Aga sellest kõigest võib selgesti näha ja õppida, kui hädaohtlik asi alpus ja
rumalus on; ja kui hõlpsalt üks, kes ehk aga kord nalja pärast selle tembu
endale oli võtnud, seeläbi viimaks kilplaseks läheb, ja ennast mitte teisiti
temaga ei määri, kui oleks ta rooja oma kätte võtnud.”
Tere daamid ja härrad.
ReplyDeleteKas vajate rahalist abi?
Paljud inimesed otsivad seal rahalist abi, kuid nad ei tea, kuidas seda teha.
Kas teate, et saate oma rahalise olukorra lahendamiseks taotleda laenu ja saada laenu vähem kui 24 tunni jooksul? Mõni inimene võib arvata, et laenu saamine on keeruline, kuid ma vajan, et te teaksite, et minu ettevõttelt on laenu saamine väga lihtne, kuna püüame muuta laenamise lihtsaks, mugavaks ja taskukohaseks.
Pakume paindlikke ja mitmekordseid laenuvõimalusi, sealhulgas tagatud ja tagatiseta laene, pikaajalisi ja lühiajalisi laene, mis on kohandatud teie rahalistele vajadustele.
Meie teenus on väga kiire, usaldusväärne ja usaldusväärne ning saate laenata kuni 20 miljonit eurot subsideeritud intressimääraga 2,5% aastas. NoviCap on õige ettevõte, kellega ühendust võtta, kui teil on kiiret laenu vaja.
NoviCap pakub finantseerimislahendusi.
Pakume igasuguseid finantsteenuseid, näiteks ärilaen, isiklikud laenud e.t. Pakume 24-tunnist maailmatasemel laenuteenust.
Laenu saate oma telefoni või sülearvuti kaudu taotleda igal ajal ja igal pool omale sobivas kohas, peate vaid võtma meiega ühendust
E-post: (novicapfinancialservices@gmail.com) VÕI
Kirjutage meile WhatsApp kaudu: +31642117819.
SEE LAEN on kõigile kättesaadav!
Tere, minu nimi on Ute Schmidt, ma olen pärit Berliinist, Saksamaalt. Tahan jagada lihtsat tunnistust sellest, kuidas sain Susan Bensonilt (Sunshine Financial Group, Inc) laenu.
ReplyDeleteOlin finantskriisis ja vajasin isiklikel põhjustel 105 000 euro suurust laenu, proovisin laenu võtta peaaegu kõigis oma linna pankades ja mõnedes teistes laenufirmades ning minu taotlused lükati tagasi neile teadaolevatel põhjustel ja seejärel otsustasin uuesti proovida, nägin ühes Susan Bensoni laenufoorumis postitust ja võtsin temaga abi saamiseks ühendust. Võiksin öelda, et ta on inimene, keda võin usaldada, teen parima otsuse minu ja oma pere jaoks, õnneks mulle anti edukalt laenu 3% intressimääraga, isegi ilma tagatiseta või ilma, ja kõige hämmastavam osa sellest kõigest on see, et krediidikontrolli ei olnud ja tema teenus on kiire, usaldusväärne ja usaldusväärne.
Paljudel inimestel on kõrgete intressimäärade, ebapiisava tagatise, võla ja sissetuleku suhte, madala krediidiskoori ja paljude muude põhjuste tõttu nii kohalikest pankadelt kui teistelt finantsasutustelt laenu saada. Kui vajate oma rahalise olukorra lahendamiseks rahalist abi ja te ei tea, kuhu minna ja kuhu pöörduda, soovitan teil võtta ühendust Susan Bensoniga e-posti teel: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com või saata talle sõnum otse WhatsAppis via: +447903159998 ja saate kohe vastuse.
Tema ettevõte osutab igasuguseid laenuteenuseid, nii tagatud kui ka tagatiseta, pika- ja lühiajalisi laene ning lisaks saate laenata palju raha ja teil on võimalus tagasi maksta 1–30 aastat. Kui ta saab mind aidata, usun, et ta saab teid aidata ka. Lisateabe saamiseks võtke temaga täna ühendust e-posti aadressil: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com või saatke talle otse WhatsApp-i kaudu telefonil +447903159998 ja saate kohese vastuse.
Kas vajate oma rahaliste vajaduste lahendamiseks kiiret tühja sularahaautomaadikaarti ja ma tahan lihtsalt maailmale oma kogemusi kõigile öelda. avastasin häkkiva kuti nimega Mike. ta on oma tegemistega tõepoolest hea, uurisin BLANK ATM CARDilt. kui see töötab või isegi eksisteerib, siis proovisin seda ja küsisin kaarti ning nõustusin nende tingimustega. kolm päeva hiljem sain oma kaardi kätte ja proovisin seda lähima enda lähedal oleva sularahaautomaadiga, minu suureks üllatuseks töötas see nagu võluväel. suutsin välja võtta kuni 4000 dollarit. See oli uskumatu ja kõige õnnelikum päev mu elus. ühtegi sularahaautomaati pole, TÜMBA ATMEKAARDIT EI SAA sinna tungida, kuna see on programmeeritud erinevate tööriistade ja tarkvaraga. ma lihtsalt tundsin, et see võib aidata neid meist, kes vajavad finantsstabiilsust. Kaart on minu elu tõesti muutnud. kui soovite nendega ühendust võtta, siis SIIN on meil: blankatm156@gmail.com
ReplyDelete