Sunday, February 1, 2015

Poliitilise looma söötmine. Vol 5/7 "Ämmaga" voodis?



Rahvahariduse kiituseks

Vaatasin ühel õhtul „viisurit”. Ehhee, hea saade oli – ETV „Foorumi” valimisdebatt nimelt. Lubadusi tuli nagu „Vändrast saelaudu”. Nojah, pikemalt valitsemist harjutanud erakondade esindajad olid tagasihoidlikumad, kuid eks nad tea ka võimalusi paremini ja teiseks, eks nad pea ka olemasolevat olukorda kuidagi põhjendama. Ei saa ju öelda, et vaat, teie kiusuks ei ole paremini teinud.  Uustulnukad, vanad vihamehed ja tagavarapingi püsikunded olid … julgemad. Kohe tunduvalt julgemad … lubama. Kuid ikkagi „igavese õnne” retsepte oli igaühel varuks külluses. No tore on, kui Inimesekesed tahavad head teha. Rõhuga sõnal „tahavad”. Nüüd on võimalus nautida seda vahvat õhustikku terve kuu aega. Inimesekesed, hingake sügavalt lubaduste ja julgete mõttepojukeste  värskendav/kosutavat õhustikku nii kaua, kuni see kestab.  Eee … siis tuleb kevad ... jaanipäev ja ... jõulud ongi jälle käes.

Oeh, pean ikka rohkem pingutama, pean ikka tõsiselt rohkem pingutama, et Inimesekeste, ma ei ütleks isegi, et maailmamõistmist, selle lahutamist muinasjutumaailmast,  vaid lausa nende enese alalhoiuinstinkti järele aidata. No vägisi kipuvad "head" tegema. Head tegemine on mitut moodi, „karu teene”  stiilis head tegemist me ju teame? Või ei tea? Ega tänapäeval pole midagi kindel, mida Inimesekesed teavad, mida ei tea, seepärast olgu üle korratud, et selle väljendi  all mõistetakse olukorda, mil muinasjutukaru tahtis oma peremehele head teha ja magamist segava kärbse eemalepeletamise katsel lömastas peremehe pea. Vaat selline lugu. Karukene tahtis ju vaid head teha, ega ta midagi paha ei kavatsenud, kuid nagu kõlab üks naabrite legendaarseks muutunud ütlus „Aga välja tuli … „. Mina selliseid heategusid ei soovi. Samuti ei soovi ma, kui raha, minu raha, teie raha, kulutatakse, kuidas seda öeldagi? Ilmselt priiskavalt. See, et ühist raha tuleb tõhusalt kasutada, on minu kindel positsioon ja on lihtsalt tervest mõistusest ja loendamatute esivanemate kogemusest ammutatud ellujäämiskood. Niisama lihtne see minu jaoks ongi. On vaid kaine arveametniku loogika. Esivanemate loogika. Kõik need, kes oma elu teistmoodi seadsid, ilmselt ei elanud „talve” üle. Kuid ikka ja alati tekkib neid, kes arvavad, et ehk” talve” ei tulegi, või kui tulebki, siis võib-olla pääseb kellegi juurde manuliseks, seniks … lõbutseme vaid.

Kaksikvennad: Jul & Val (jõulud ja valimised)

On valimilubaduste aeg, unistuste aeg. Inimene peabki unistama, see on edasiviiv jõud. Samas peab iga ühiskond, niisamuti nagu firmagi, leidma oma võimete/vajaduste tasakaalupunkti. Väljalangemine tasakaalupunktist liig energiamahukate või kõrvalteedele viivate unistuste tõttu on äärmiselt ohtlik.

See soovide ja tegelikkuse lahknevus toob mulle alati meelde Vanaema Marie kõrtsiloo. Lugu järgmine. Pimedal, külmal talveõhtul istunud mehed kõrtsis ja rüübanud seda va humalamärjukest. Tuju juba üleva, hääl kõrgel ja ärplemine … tõusvas taktis, kuni üks seltsiline lõi kõiki pahviks ütlusega, et tema tahab nüüd ja kohe üle kõrtsi katuse hüpata. No seda järgnevat oh-hootamist ja narritamist oli omajagu, kuni kuraasitajate vahel sündis teemakohane kihlvedu. Kihlveo võidu hinnaks pidi olema korv õlut. Mindi siis robinal kõrtsiõue, peakuraasitaja viskas kasuka maha ja hakkas hoogsalt manama: Ma tahan üle kõrtsi katuse hüpata! Ma väga tahan üle kõrtsi katuse hüpata! Ma …” Ja nii edasi. Ise koogutab hoogsalt. Väljas külm ilm ja külamehed muutunud kärsituks: „No mis sa seal koogutad, hüppa ometi!”. Üritaja ajanud ennast seepeale sirgu ja ütelnud: „Ehhee, ega ma hüpata lubanud, ma ütlesin, et TAHAN üle kõrtsikatuse hüpata, millist tahet olen juba põhjalikult demonstreerinud ja teil järel katsuda lasknud. Seega olen kihlveo võitnud ja korv õlut on minu. Vaat niimoodi”. Just, just vaat niimoodi tunnen ka mina ennast mõningaid valimislubadusi kuulates. Mõtlen, et vist „tahavad” üle „kõrtsikatuse hüpata”.

Seega mõned lubadused panevad mõtlema. Oleksid justkui jumekad, kuid kui sügavamalt järele mõelda, siis teevad kõhedaks. Pole ju väga palju möödas, kui me elasime ühiskonnas, kus kõik oli odav, palju asju tasuta ja … kõigest oli puuduus..

Ideest järel ja kõrvalmõjuni

Nii, et uljaid ideid on küllaga, kuid andmeid järel ja kõrvalmõjude kohta napilt. Isegi finantseerimisallikatest on lahjalt juttu või … pole need tõsiseltvõetavad. Mõned neis ideedest jäävadki õhuvärinaks, kuid mõned kipuvad suure tõenäosusega realiseeruma. Kõige sellest tulenevaga. Just sellesse ritta kuuluvad mõne muugi ideepojukese seas, üle riigi tasuta ühistransport (ÜT) ja riiklikult toetatud üürikorterite programm . Vaatad ettepanekutele peale ja tunduvad inimsõbralikud, võib-olla isegi õilsad, kuid … kas see on jätkusuutlik lahendus?. Me teeme midagi väga valesti, kui meie Inimesekesed ei ole võimelised oma teenitud (rõhuga „oma teenitud”) raha eest sõitma ja elama. Meie aga selle asemel, et oma majanduskeskkond tulu rohkendavaks muuta, tõsta ettevõtlusjulgust ja kindlust , püüame igapäeva loomulikke teenuseid muuta … sotsiaalabi teenusteks. Totaalselt. Seeläbi põlistades valesid arenguid? Miks? Selleks, et see tundub kõige lihtsam? Mugavam? Vaadake, kui käredal talveõhtul rampväsinult läbi tuisu tatsata, siis võib korraks hange puhkama heitmine ka olla ahvatlev ja mugav, kuid sellel on fataalsed tagajärjed. „Mugavus”  hangeunes ja „mugavad” jätkusuutmatud lahendused majanduses st ühiskonna töö korralduses, mõlemad need lõppevad fataalselt ja üldse mitte mugavalt. Seepärast oleks PoliitInimesekeste ülesandeks näidata eeskuju edasirühkimiseks, isegi kui meie ja ka nemad on rampväsinud, meid kõiki innustada, kui vaja siis ka kannustada, mitte laulda meile unelaulu. Prrr!. Seega Sina Vahekohtunik, nõua, et igas Ideekomplektis peavad olema ka järel- ja kõrvalmõjude analüüs. Kuidas me teame otsustada (ärge unustage, et esitate firma üldkoosolekule oma äriplaani), kas teie ideed „tootmisse” lasta või mitte?

Riiklik vorstivabrik?

Lubadused jaotuvad „poliitlubalas” laias laastus kaheks: ühed on sellised, et me anname teile palkasid/toetusi/pensione juurde ja teised on sellised, et Dr Riik sekkub mingis sektoris otseselt majandusse ja teeb paremini, tunduvalt paremini, kui ettevõtjad. Esimesed lubadused on vaid ühise ja üldise ressursi ümberjagamine, ühiskonna jõukust mitterohendav ja sellel ma peatuda ei tahaks, see rohkem Poliitinimesekeste labraka-tabraka. Kuid otsesest dr Riigi sekkumise lubadustest (ähvardusest?) on, nagu eespool märkisin, silma hakanud kaks valdkonda: üürikorteri turule sisenemine ja tasuta ühistransport üle maa.  Ehee, kakskümmend viis aastat tagasi lauldi, et maa tuleb täita lastega, nüüd siis maa tuleb täita tasuta ühistranspordiga ja riigi üürikorteritega. Ütleme, et soovides, lubadustes ja tulemustes on, kuidas seda viisakamalt öeldagi, … muutus või oli see õige sõna mutatsioon tekkinud.  Või ideede inflatsioon? Ei tea.

 Milleks meile riiklik sekkumine? Kas ÜT firmad ei oska vedada reisijaid või ehitajad ei oska kortereid ehitada? Oskavad ju! Kallis? Kuid ka kingad, juust ja vorst on osale Inimesekestele ka kallid, võib-olla ei oska vorstmeistrid varsti ka vorsti teha, tuleb teha … riigivorstid. Teeme üldise õnne nimel „odavat riigivorsti”? Oot, oot see meil juba oli. See oli siis,  kui kiluvõileibadele ja jahuussidele tehti riiklikke hindu. See tee osutus hukatuslikuks, sest valed hinnad andsid  vale hinnasignaali. Vale signaal tekitab jällegi vääras suunas arengut majanduses. Vale areng majanduses viib … vaesumiseni, … üldise vaesumiseni.

Müügilegendid

„Tasuta” asju ja „odavaid” asju pole olema, kui mitte muinasjutte arvestada, need maksavad kinni teised Inimesekesed. Seega mida ei ole, seda ei ole teps mitte. Seda mida ei ole olemas, või on vaid osade Inimesekeste mõttemaailmas, seda püütakse kirjeldada, nii … sünnivadki muinasjutud/müüdid. „Tasuta asjadega” käib alati kaasas mingi õilistav müüt. Muidu see ei „müü”. Vahel tuletavad  müüdipõhjendused  meelde naljahammaste keerujuttu, kus üks küsib teiselt, et „Kas sa tead, milleks lennukil propellerid on?”. Teine vastama „Muidugi, selleks, et pilootidele tuult puhuda.” „???. Kas ise mõtlesid välja?”, „Ei, kinos nägin, nii kui propellerid seisma jäid, nii piloodid higistama hakkasid!”. Ja-ah, tore põhjusliku seosetuse näide.

No nii, vaagime üht  põhjendust. Korteriüür pidi olema kallis isegi … õpetajatele. Ega see odav ei ole , kuid millal siis elamine odav on olnud? Kas Vaheriigi aja ühiskorteri neli tuba, viiele perele ja neljale põlvkonnale oli odav? Minu kogemus ütleb, et see oli … ebamugavus, mitte odavus. Kuid kui „riigi üürikorterite” ehitamise põhjenduseks tuua  „kurblik” näide, et kaks rikkaima valla õpetajat läksid Soome koristajateks, sest nad ei jõudnud oma palga eest endale korterit üürida, siis see põhjendus … lihtsalt jahmatab. Täitsa Propeller!. Kui te nüüd eelneva mõttepojakese tõlgiksite, siis on asjaolud niimoodi, et rikkaim vald (vald on ju koolipidaja) ei maksa oma õpetajatele jätkusuutlikku palka. Õige? Või mis koolipidaja see vald ikkagi on, ta rohkem „vahelao korrapidaja”, sest raha tuleb ju Dr Riigilt. Niisiis selle asemel, et meie lugupeetavad õpetajatele, meie tuleviku loojatele, maksta väärika töö viljana, väärikat palka, planeerime me neile sotsiaalabi korterit? Kerjakotti? Uskumatu. Niimoodi loome vabade väärikate kodanike asemele sõltlaste kihti, kes omakorda hakkavad õpetama välja järgnevaid sõltlasi. Me kõik anname lastele edasi oma kogemust, millist kogemust annab edasi õpetaja, kellele ei maksta väärikat palka? Selleks, et üürida endale väärt korteri koduvallas või lausa pealinnas, ei pea tegema mingi riigi poolset hookus-pookust, rikkuma turgu, tekitama sõltlasi. Tuleb vaid maksta tegelikult väärt töö eest väärt palka. Muide kordan üle, et tegemist ei ole mingite „pahade” ettevõtjate palgalistega vaid riigipalgalistega. 

Järel ja kõrvalmõjud

Mnjah, minnes „odavate riigikorterite” teed, toodame veel juurde veel ühe sektori, kus õigete võtetega turg areneks, kuid lihtsustatud „head tegemisega” tekitame lisakoormuse eelarvele … aegade lõpuni.

Selle tehingu tulemusena ei tea me enam: milline on õige õpetaja töö hind, milline on õige üürihind, milline on korteri hind, suureneb koormus eelarvele, suureneb bürokraatia, suureneb korruptsioonioht.

Illusioon tasuta transpordist

Ka tasuta ülemaaline ühistranspordi lubamine tundub esmapilgul päris jumekas  mõttepojukene, kuid kui süveneda … Kallis värk. Üüratult kallis värk. Ühistransport on ühiskonda siduv majandusvaldkond. „Tasuta” ÜT on mõeldav (kuid mitte soovitatav), siis, kui meil on välja mõeldud, kuidas väheneva ja vananeva elanikkonnaga alal, mis on sattumas maksulõksu, suudetakse genereerida  vägevat ettevõtlustulu. Vaid siis on see võimalik, igal muul juhul on see meie laste tulevikuväljavaadete ahendamine.

 

Kes maksab

Mul oli möödunud kevadel võimalus esineda II Ühistranspordi konverentsil ettekandega „Kes maksab tulevikus?”. No kui mulle seda teemat pakuti tundus see selline lihtne ja vähe aega nõudev etteaste. No, kes ei teaks ühistranspordist … midagigi?  Tuli välja, et edumeelsed vedajad on vahepeal upitanud vana ühistranspordi primitiivteenuse, kui Inimesekeste veo punktist A punkti B ( mitte segi ajada P punktiga), uuele kvaliteeditasandile, pakkudes Inimesekesele keskkonda ehk nauditavust. Vahva. Sellele aitas omajagu kaasa ka järgnev uute rongide tulek. Ühesõnaga, ühistransport kui primitiivteenus oli mitmelgi pool muutunud ühiseks tranaspordika, kui kvaliteetteenuseks. Nii, et minu esialgne arvamus ettekande lihtsusest … eee … ei arvanud ära! No võib-olla olin ma liiga noriv enese suhtes, kuid see paarikümne minutine ettekanne nõudis mult üle paari kuu tihedat mõttetööd ja olukorra analüüsi. Mnjah, kui vaadata kõiki arenguvektoreid lähtudes ettekande pealkirjast, ehk  kes maksab tulevikus, siis uuri ja analüüsi mis pidi tahes, mitte midagi muud ei jää üle, kui igaüks ise peab oma sõidud kinni maksma. Ühiskonna tugi saab olla vaid väga piiratud arvule Inimesekestest või väga erilisteks olukordadeks. Ehk üle korrates vana rätsepmeistri ütlust küsimise peale, mis sellest riidest ka saab : „ Kui riie annab välja, siis teeme ülikonna, kui ei anna välja teeme taskuräti!”. Vaat niimoodi, meil on just taskurätiku jagu riiet, nii et pole vaja hullutada Inimesekesi, et teeme tasuta teile Ülikonna … või kaks ja kui meid valitakse, siis ka mantli ja sulgedega kübara … koos vilede ja tuledega. See on kuidas seda viisakamalt väljendadagi, kui ei taha kasutada negatiivse varjundiga valetamist? Vist muinasjutt. Lihtsalt riie ei anna välja. Nii ka tasuta ÜT-ga. Tasuta ÜT ei kuulu kulutuse tähtsuselt, ütleme nii, et prioriteetide ülaossa.

Niisiis …

Lööme mootori käima ja kaeme „perra” meie olukorda. Lugesin millalgi „seitungist”, et pensionäride arv ületas (maagilise?) 400 tuh piirimaa ja moodustab üle 30% elanikkonnast. Õnnitlen, elu on läinud paremaks, pikemaks. Mitte ainult meil, UK teadlased on välja arvestanud et tänane UK mees peaks töötama 80 eluaastani, et olla samades tingimustes , kui pensionisüsteem käivitati. Nojah, suure tõenäosusega ta ei elagi selleni. 20 saj alguses elasid ka vähesed pensionini. See pani mind mõtlema süsteemis "kes maksab" … praegu. Mitte tulevikus,  vaid tänasel päeval. Vaatasin statistikaameti andmetest ja meil on 0-25 aastaseid inimesi ca 362 tuh, 60-85+ 320 tuh inimest, kokku seega ca 682 tuh inimest. Siia lisandub ca 98 tuh töövõimetuspensionääri ja 431 tuh Tallinna elanikku. Kõik need Inimesekesed saavad soodustusi ÜT-s suuremal või vähemal määral. Nüüd  "suure ringi" küsimus:

Kui palju 1,28 milj inimesest maksavad otseselt ÜT eest? Saame soodustusi ja saame „tasuta”, kuid … ei märkagi seda. Isegi ei tea, et naabrimees õilishing minu rongi või bussisõidu või elektriauto kinni maksab.

Kõik need kategooriad saavad kas täielikult "tasuta" või soodustustega sõita. Neid ei saa küll summeerida, kuid kui arvestada, et osa kategooriaid saavad tasuta osa allahindlusega vedajate endi äriplaanist, lähtudes näit vanurid ja noored (-50% pileti hinnast) siis olukord on üpris omapärane ja seda vaid pileti ostmise korral. Siia tuleb lugeda lisaks nn baasdotatsioon: raudteel 80% ja maakonna-valla liinidel kohati 60-70%.

Seega …. Natukene veel ja meil ongi tasuta ÜT. Mnjah, küsimus on ainult, kas  selline ÜT, selle korraldus on jätkusuutlik ja kas see on nauditav. Või on individuaaltransport kõik üle võtnud, kuid see võtab üle kui: graafikud ei ole piisavalt tihedad, ÜT väljub valel ajal valest kohast valesse kohta, sõit ei ole piisavalt kiire ja sõit ei ole nauditav.

Rakverre … autoga

Ma olen kaugel sellest, et ÜT peaks totaalselt olema turutoimeline, on terve rida tegevusi, mis oleksid kohased Dr Riigile ohjata. Näiteks ÜT teatud koordineerimine. ÜT on mahukaubandus. See on samamoodi nagu looduses suured jõed saavad alguse ojadest ja allikatest. Samuti saab kogu ÜT, kui mahukaubandus alguse maakonna ja vallatasandi vedudest. ÜT saab alguse just  küladest inimeste „kättesaamisest”. Vaid niimoodi, et neil on näiteks „külaringi kasutades” võimalik mugavamalt reisida ÜT-ga, kui oma autoga, tekkib ÜT täiendav maht autode arvelt. „Külaring” on ühe mõttetalgu  sünnitatud idee sellest, et lõppeatustes võiks aidata korraldada Inimesekeste kohale ja laialivedu nagu vanasti olid meiereide piimaringid. Koordineerimise all pean silmas teist mahukaubanduslikku elementi, ehk reisijaid jätkub vedajatele täpselt nii palju kui on nõudlust. Üks näide. Käisin millalgi kaunis Virumaa vallakeskuses mõttetalguid läbi viimas. Tubli vald oli, selline aktiivne ja krapsamas. Kohalikud Inimesekesed tegid ise omaalgatuslikult uskumatult palju asju. Ja tegid hästi. Teate, kui hea tunne oli, et tegelik elu on tunduvalt parem, kui pealinna virisejate koori maalitud hall-nutune hägupilt. Juttu tuli ka liikumisvõimalustest. Niisiis olukord: Virumaa vallakeskuses käib maakonnaliin, vallabuss, koolibuss, „saekaatribuss” ja siis veel mingi firma buss, ning inimesed sõidavad Rakverre …. Autoga. Paradoks: viis vedajat, kuid Maakonnalinna sõita ei saa. Miks? Maakonnaliiniga saaks, kuid ei saa tagasi, vallabussiga saab vaid valla elanik, koolibussiga ja saekaatribussiga saavad sõita vaid kas koolilapsed või saekaatristid. Tulemus on tulemusetus. Üks vedaja võiks Inimesekesed ära vedada ilmselt kahjumita või väikese dotatsiooniga, kuid viie jaoks pole lihtsalt ressurssi – Inimesekesi.  Kõik toodavad kahjumit. Vaat seda ma silmas peangi, et siin peab olema mingi koordineeritus. Konkurents on tore mehhanism, kuid see on vaid vahend, mitte eesmärk. Pealegi võimaldaks koordineeritus kasutada paremini ära meie ülidefitsiitset ja kallist ressurssi, ehk bussijuhte. Sellisel juhul ei oleks mõeldav olukord, mil juht läheb kell kuus hommikul kodunt välja ja tuleb õhtul kell üksteist koju, saades kirja vaid poolteist tundi tööaega, sest ülejäänud aja seisis ta vallapiiri umbpeatuses suure kivi juures. See on raiskamine.

Sisseastumistasu

Praegune reisijatevedu võib mitut moodi liigitada, kuid rahastamise järgi on meil kommertsliinid, mis toimivad kogutud piletitulust lähtudes ja avaliku teenindamise  liinid (ATL), milledest pileti ostja maksab kinni vaid 20-30% sõidu maksumusest. Kui võrrelda taksoga, siis tänapäeva ÜT ATL reisija maksab piltlikult kinni vaid rongi/bussi … istumise tasu, sõidu maksavad kinni teised, enamasti need, kes ei sõida. Seega meil ongi juba vale hinnasignaal, kõigest sellest johtuvaga. Kas võimendada seda valesignaali?

„Ämmale” meeldimisest

Kommertsturul tagame teenuse toimimise meie, reisijad,  ise oma tegevusega. See on nagu  valimistel osalemine, ostes pileti hääletame me selle või teise vedaja toote poolt, selle poolt, kas see toode meile meeldib või mitte. Ehhee, peaaegu nagu Riigikogu valimised. Meie tegevusest, meie tänust, oleneb vedaja hea käekäik. Seetõttu püüab vedaja teha kõik enesest oleneva, et meile meeldida. Hoopis teine on olukord seal, kus turg ei toimi ja turgu püüab imiteerida Dr Riik avaliku teenindamise lepingute kaudu. Seal ei pea vedaja meeldima mitte reisijale, vaid … hanke korraldajale. Kuid see on hoopis teine asi, siin ei toimi otsest sidet vedaja, tema teenuse ja reisija vahel. Vedaja ei pea meeldima reisijale. Reisija ei piitsuta vedajat, ei karista teda kehva teenuse eest. Siin püüab ametnik oma kõige paremate teadmiste ja tunnete piires ära arvata, mida tema arvates reisija võiks tahta (piiratud rahaliste vahendite tingimustes). Seega kommertsvedu ja ATL mõjutavad hoopis erinevad mehhanismid. Piltlikult öeldes, kui kommertsvedudes teeb peigmees kõik, et meeldida pruudile, püüdes aimata tema igat soovi, avades uksi, lauldes serenaadi, tuues lilli, siis ATL puhul püütakse meeldida ämmale. Mnjah, kas te tehete ämmaga „semmida”? Ämmale sumedas suveõhtus serenaadi lõõritada? Ei taha? Muidugi. Sama on ka ÜT-s, kui me seame endale valed eesmärgid, siis saame ikka kehvema tulemuse. Kui „ämm” seab hangetel noorpaari ehk vedajate ette valed eesmärgid, siis sellisest protsessist midagi asja ka ei saa. Maakonnaliikluses on valed eesmärgid st. mitte nauditava teenuse pakkumine, vaid odavalt "ära vedamise" vähempakkumine turu tapnud. Praktiliselt ei voola selles süsteemis enam elumahlad, vaid puhas sapp. Seda rada mööda edasi minnes tapame ka surnud turu ehk isegi ämmale ei püüa keegi enam meeldida.

Siinkohal meenub mulle Tim Harfordi ütlus („Kohanemine”. Kirjastus Hermes 2012     Lk 228), et „Turu suutlikkust on alahinnatud … Samas on iga õnnestunud tehing siiski midagi märkimisväärset – see on võhivõõra inimese tunnustus sinu tööle.” Just, just, see on hinnang ehk see on võimalus ennast ja teiste tehtut tegelikkuses võrrelda ehk just see on üks konkurentsi põhielemente, arengumootoreid. Kommertsveos luuakse iga päev homset, iga ostuga toimub vedaja ja tarbija partnerlus, mõlemal on toote loomisel omaosalus ja omavastutus. ATL toimub järelreageerimine tekkinud olukorrale, päästepaat luhtunud turule. See on vaid abivahend. Mõeldes homsele ja toimivale turule peaksime mõtlema meetmetele, mis aitaks vedajatel ATL liine sõita kommertsliinideks, aga mitte vastupidi, läbi „tasuta” ÜT suurendada ÜT kulutusi ühiskonnale. Nagu on näidanud teiste maade praktika, viib see omakorda teenuse kvaliteedi langusele, mis omakorda … Õige, see viib reisijate arvu vähenemisele, mis omakorda … Õige, see viib kvaliteedi langusele. Ja niimoodi mööda allakäigu spiraali pikeerides kuni fataalse kokkupuutepunktini.

Käsulaudadest ka

Muide Ühistranspordi seaduses (§3)on kirjutatud, et ÜT kavandamise ja korraldamise eesmärk on: vähendada ühiskonna kulutusi transpordile. Just, just ühiskonna kulutusi, mitte üksikindiviidi kulutusi läbi dotatsioonide kasvu. Kuidas võiksid ühiskonna kulutused väheneda tasuta ÜT puhul?

Ja siis veel EL Valge Raamat, mis sedastab, et: Õigete hindade kindlaksmääramine ja moonutuste vältimine, tähtis osa hinnasignaalidel. Transporditasud ja -maksud tuleb ümber kujundada nii, et rohkem kohaldataks põhimõtteid „saastaja maksab” ja „kasutaja maksab”. Suurem sotsiaal-majanduslik kasu ja positiivne välismõju õigustavad mõningast riiklikku rahastamist, kuid tulevikus peaksid kasutajad maksma kinni praegusest suurema osa transpordikuludest.

Jällegi jääb arusaamatuks kuidas sellesse pilti sobib tasuta ÜT? Kas selle käsulaua eitamine võiks viia lisaks dotatsioonide suurenemisele ka mingil ajal perioodilise trahvini EL kaukasse?

Tulevik

Põhjanaabrid on juba tükk aega tagasi adunud olukorra sügavaid muutusi, elanikkonna vähenemine, vananemine ja osade piirkondade tühjenemine (kas tuleb tuttav ette?) ning formuleerinud oma tegevused nn Transpordirevolutsioonis ja Transpordi arengukavades. Sellel on kaks lihtsat alustala: vähemaga rohkem ja kõige keskmes on inimene. Inimese vajadusi püütakse maksimaalselt rahuldad, kaasates teda nii reisijana, kui ettevõtjana uute toodete väljaarendamisse. Vahva!

 Mida peaksime meie siis tegema, et oma väheste ressursside juures saavutada maksimaalset tulemust? Konkurents? Kindlasti. Kuid konkurents peab olema selline, mis aitab ettevõtlusel areneda . Isegi konkurentsiks on vaja tingimusi. Neid tingimusi peabki DR Riik looma, mitte tormama ise Piilupart rongijuhiks või maakonnaliini bussijuhiks.

Müütidest rääkides, siis tasuta ÜT käivitamise müüdiks on selline jutujada, et ÜT on nii kallis, et Inimesekesed ei saa selle pärast tööle minna, kaugematesse kohtadesse. No siin on sama loogika, mis eelneva üürikorterite ja vorstivabriku puhulgi, et ÜT ei ole kallis, vaid tehakse töid, mille eest makstakse liiga väikest palka.  Muide, kuidas see Inimesekene paremini tasuta ÜT tööle saab, kui see tasuta „liikur” väljub endiselt valel ajal, valest kohast, valesse kohta? Õige ta ei saagi. Nii või teisiti langeb see Inimesekene kehva ÜT korral selle tarvitajate ringist välja. Muide väljalangemise piir on üllatavalt  … eee … mittesuur.

Riigi ülesanne ei ole mitte dotatsioonilüpsi korraldamine, tasuta ÜT korraldamine, vaid tuhanded väikesed korralduslikud liigutused, mis esiteks: parandavad kogu majanduskeskkonda ja teiseks, suurendavad reisijate arvu (õiged liinid, õigel ajal, lõpppeatustes transpordiringide stimuleerimine, tegevuste koordineerimine, töösuhtepiletid, ratta mugav transport ÜT-s, stiimulite loomine vedajatele, kes suudavad dotatsiooniliini sõita kasumisse, liini lõpus transpordiringi loomisele kaasaaitamine  jne). Veelkord, ÜT on mahukaubandus, just sellised väikesed sammud aitavad kasvatada reisijate arvu, sujuvust, mugavust, ühtlasi vähendada dotatsioonivajadust.

Mnjah, ütlete, et keeruline? Et kõik need tuhanded pisiasjad on keerulised teha? Õige, see on keeruline ja vajab visa tööd ning pühendumist, kuid lõppkokkuvõttes on see tunduvalt mõistlikum/mugavam, kui hanges fataalunne suikuda.

Tasuta ÜT kõrval ja järelmõjudest: teenuse kvaliteet langeb, ÜT osatähtsus väheneb, suureneb dotatsiooni vajadus, suureneb koormus dr Riigile ehk bürokraatia kasv, süveneb bussijuhtide defitsiit, halveneb kogu regionaalpoliitiline maastik

Tõsiasjadest üldiselt

-Tänapäeval ei ole enam piisav, kui keegi saab oma alal hakkama, tänapäeva maailm on mänguline, mis eeldab ka uuelaadse teenuse pakkumist. Tänapäeva inimene ei rahuldu vaid lihtsa teenusega, vaid tahab keskkonda. Uue aja väljakutse ongi, kuidas luua teenuseid, kui keskkonda: keskkonda tööks, keskkonda ajaviiteks, suhtluskeskkonda. Uus teenus annab tarbijale hindamatu väärtuse – lisaaja ja mugavuse

- „Kui kasvavate kulude ja aeglasemalt kasvavate tulude vahel tekib lõhe – milles vananemise põhjustatud fiskaalne kahju olemus seisnebki – tekkib oht, et riik hakkab hülgama mõningaid oma põhifunktsioone, nagu näiteks julgeolek, kuna tervishoid ja sotsiaalhoolekanne ampsavad pirukast üha suurema tüki. (…) Nagu seda olukorda kirjeldas London Scool of Economicsi avalike tulude spetsialist Tony Travers: „NHS //riiklikud tervishoiuteenused// sõi ära kaitse-eelarve ja võtab nüüd ette suure osa ülejäänud eelarvest.” („Megamuutus: Maailm aastal 2050” lk 170). Milliseid riigi funktsiooni me oleme valmis hülgama, kui teeme valesid valikuid?

 

-Igat otsust tehes peame mõtlema ühiskonna võimalustele seda välja kannatada ja leida tasakaalupunkt. Tunnistama tõsiasju. Statistikaameti prognoosi kohaselt väheneb  Eesti rahvaarv järgmise ligi 30 aasta jooksul  125 000 inimese võrra ning 2040. aastal elab Eestis 1 195 000 inimest . Rahvastik vananeb tunduvalt. Praegu on iga ülalpeetava kohta kaks tööealist, siis 2040. aastal on kahe ülalpeetava kohta kolm tööealist.

 Mida see jada meile ütleb? Millisteks Dr Riigi põhifunktsioonide hülgamiseks oled valmis Sina austatav Vahekohtunik? Mulle ütleb ülaltoodud arvujada, et viimane aeg on lõpetada kõikvõimalike iluasjadega tegelemine ja  alustada tegevustega (mitte segi ajada „lubamisega üle kõrtsikatuse hüpata”), mis koosneb ühest osast paratamatusest ( niikuinii suurenevad kulutused, pensionidele, ravile, hooldusele) ja kümnest osast tuleviku ennetamises ( esmajärjekorras tegevustele, et noored suudaksid edukalt selles muutunud maailmas hakkama saada, maksimaalselt ja tõhusalt panustada nende oskustesse ja õigesse haridusse). Sinna ma panustaksin. Just seal on Tasakaalupunkt. Ja nagu Vanaema Marie ütles, „hunt mulle väänaku läbi kadaka põõsa kõveraga”, kui ma raiskaksin kümnes osast tuleviku ennetamisest kas või kümnendiku „tasuta” hangeune peale.

 

Järgneb …

Targutusi:

T.Clancy, M Greaney „Käsuõigus” Tänapäev 2014

Lk 366 „Douglas MacArtur ütles kord, et iga sõjalist nurjumist saab selgitada kahe sõnaga: „Liiga hilja.”

V.Suvorov. „Kõigi vastu” Tänapäv 2014

Lk 227 „Seltsimees Brežnev luges NLKP XXVI kongressil silpidena kokku seda, mida referendid olid kirjutanud: ma-jan-dus peab o-le-ma ma-jan-dus-lik! Saal tagus haigutust maha surudes harjumuspäraselt käsi kokku.”
R. M. Edsel, B. Witter „Monumendimehed” Tänapäev 2013.:
 lk 217 „Buss möödus laternapostile kleebitud plakatist „Kui sõidad üksinda, siis sõidad koos Hitleriga.” See oli palve kasutada ühistransporti või vähemalt jagada autot kaassõitjaga.
„Üsna linlikus New Jersseys kasvatas igaüks tibatillukeses eesaias ube, porgandeid kapsaid, nagu Eleanor Roosvelt Valge Maja  esisel muruväljaku. „Võiduaiad”, nõnda nende kohta öeldi.”
 
R.W. Sonnenfeldt „Ma olin Nürnbergis”
LK 33. „Kui Göringilt küsiti, kas saksa rahvas oli tahtnud sõda, kirjeldas ta lõbusalt, kui kerge oli rahvast lollitada:
„Ei, muidugi rahvas ei taha sõda. Miks peaks mõni õnnetu talunikunäss tahtma riskida oma eluga sõjas, kui parim, mis ta saab, on naasta kord ühes tükis oma tallu? Loomulikult ei taha tavalised inimesed sõda ei Venemaal, Inglismaal, Ameerikas ega Saksamaal. See on arusaadav. Ent poliitika üle otsustavad ikkagi riigijuhid ja alati on olnud lihtne rahvast kaasa tassida, olgu demokraatia, fašistlik diktatuuri, parlamendi või kommunistliku diktatuuriga. Rahvast saab alati panna täitma oma juhtide käsku. See on lihtne. Sa pead neile ainult ütlema, et neid on rünnatud ja süüdistama patsifiste patriotismi puudumises ning riigi ohustamises. Töötab sama hästi igas riigis.””

M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009

Lk 145 „ Jaguuda on hindikeelne sõna, mis tähendab „kiire ja räpakas kohendus”.

„Kohalikud jakuudad – inimesed, kes oskavad hästi asju parandada – ehitavad jaguda- autosid: puidust kärusid, mille mootorid on pärit veepumpadest. Nende sõidukite halb omadus on 24 miiline maksimaalne tunnikiirus ja pidevalt ülesütlevad pidurid. Hea külg on aga see, et nende pealt ei pea maksma liiklusmaksu ja nende hind 1000 dollarit – on selline, mida saavad endale lubada ka inimesed, kelle aastane sissetulek on 1700 dollarit.

Lk 175 „Meid edutatakse meie tegude eest. Häda on selles, et lõppude lõpuks võib see, mida sa tead, olla vale, vanamoodne, aegunud, kasutu ja koguni ohtlik.”

 

K. Le Billon „Kuidas Prantsuse laste kombel sööma õppida.” Tänapäev 2014

Lk 25 Prantsuse psühholoogid ja toitumisspetsialistid on süstemaatiliselt hinnanud, kui mitu korda peavad lapsed uusi toite keskmiselt proovima, enne kui on nõus neid vabatahtlikult sööma – keskmiselt seitse korda, kuid enamik kasvatusraamatuid soovitab katsetamist jätkata 10-15 korrani. Tuleb välja, et sellal, kui mina eeldasin, et minu lastele lihtsalt ei meeldi teatud liiki toidud, siis minu prantslastest sõbrad eeldasid, et nende lapsed ei olnud seda toitu veel piisavalt palju kordi proovinud, ja tavaliselt täitsid lapsed vanemate ootusi.”

No comments:

Post a Comment