Saturday, February 21, 2015

Poliitilise looma söötmine. Vol 5/10 Emotsioonidest ja tunnustusest


„Tuhtlivaba riik & Tuhtlivabariik”

Mõned postitused tagasi sai tehtud mõttepiruett, „Õiguskohtu riigiga”, tuletab mulle meelde veel ühe kontrollpunkti valimieelistuste kujundamisel. No mõnele lausa meeldib leida nii teistele Inimesekestele, kui ka  meie riigile ebameeldivaid epiteete. Umbes niimoodi, et mida rohkem oma koda roojan, seda uhkem? Populaarsem? Mina, arveametnikuna,  võin ju mingites mõttekonstruktsioonides lubada endale vabadust viisakate kaudnimede kasutamisel, kuid PoliitInimesekene, kes kandideerib seadusandjaks, ei või seda teps mitte. See õõnestab tema tõsiseltvõetavust, … puhtusepidamise võimest rääkimata. Kolmekümnendatel aastatel olevat opositsioonitegelased nimetanud seda riiki „tuhtlivabariigiks”, mis viitab siis meie  jõudsale kartulikasvatuse võimele. No banaanivabariigiks ei saanud seda ju nimetada, sest siis oli banaan enamusele selle maa asukatele lihtsalt tundmatu. Tänapäeval püütakse meile külge kleepida pahatahtlikult „banaani silti”. Just, just pahatahtlikult ja kleepida, sest „banaanivabariik” on täiesti selge mõiste, mis minu kujutluses ei haaku mitte kuidagi meie olukorraga. Jah, meil on probleeme (kellel neid ei oleks?), kuid see pole „banaanivabariigi” probleem. Kõrvalseisja ei pruugi meie PoliitInimesekeste kodukootud poliittermineid ja eneseroojamise iha mõista, vaid mõistab seda rahvusvaheliselt aktsepteeritava mõistena ja … Ja olemegi sisemudamaadluse meistrivõistluste raames  tekitanud endale väga raskesti mahapestava rahvusvahelise maine. Rumalus ja pahatahtlikkus. Mulle pahatahtlikud Inimesekesed ei meeldi, mina neid ei vali. Pahatahtlikkus ja  oma pesa roojamine ei saa tuua head lahendust.

Au ja väärikus

Enne Vabariigi aastapäeva on paslik üle seletada veel üks negatiivne „nähtus”. Ma ei teagi, millest see tuleb, kas kadedusest või madalast enesehinnangust või kibestumisest, kuid vahel nihutame mingeid sõnu suure naudinguga. Võib öelda, et mitte lihtsalt naudinguga, vaid lausa pahelise naudinguga. Võtame lisaks „banaanivabariigile” näiteks väljendid „pingviiniparaad”. Kurb lugu. Ühest küljest tahame olla kõigist paremad, kõigist ees, me nimetame küngast … mäeks ja oja … jõeks. Teisalt oleme valmis alavääristama oma täiesti korralikku ja arenevat riiki. Umbes nii, et meie kõik oleme tublid ja tragid, aga keegi pann dr Riik on kehv. Justkui ei olekski dr Riik meie eneste summa, vaid vana vaenlane, kellega on vaja võidelda. Veider kahestumise sündroom.

Sama pahatahtlikkuse lugu on „pingviiniparaadiga” ehk tegelikult Vabariigi aastapäeva vastuvõtuga. Vabariigi aastapäev peaks olema igale Inimesekesele suursündmus. Kui mitte üdini, siis üldiselt  positiivne ja rõõmsameelne päev. Mida siis Inimesekene teab Vabariigi aastapäevast? Ilmselt teavad paljud kaitseväe paraadi, mõned teavad ka Vabariigi Presidendi kõnet, aumärkide andmist, rohkemale meenub pidulik kontsert. Kõik. Aga vaat Presidendi vastuvõttu teavad kõik. Ja nüüd läheb põnevaks, miks me nihutasime igati mõistliku sõnajada: „Vabariigi Presidendi pidulik vastuvõtt” -  „pingviiniparaadiks”? Kas meile ei meeldi see vastuvõtt iseenesest? Üldse ei meeldi? Või me ei austa neid Inimesekesi, kes sinna on kutsutud? No kindlasti on siin oma osa kadedusel, kui tohutul jõul. Miks kadestada, rõõmu peaks tundma … eee … teiste õnnestumistest. Üldine õnnestumine peaks peegeldama oma positiivset energiat kogu ühiskonnale.  Ei tea, kas parem oleks kodus istuda ja, küünarnukk laual, sülti haugata ning vaadata kahesaja kuuendat korda muidu head, kuid paljuekspluateeritud, filmitoodangut? Või lasta Vabariigi Presidendil küll kõne kõrgest puldist ette lugeda ja öelda kõigile: „Minge nüüd „kotto” ära!”? Ma ei tea, vist oleme veel liiga noored ja püsimatud, et lihtsatest asjadest rõõmu tuna. Ikka pürgime kuhugi, tungleme, tormame. Ikka on meil kiire. Oleme teel. Põhjanaabrid oskavad oma riigi aastapäeva väärikalt välja kanda. Võib-olla seetõttu, et nad on selle riigi (vaba riigi) eest rohkem ohvreid kandnud. Vaeva näinud. Me nagu häbeneksime oma vabadust ja väärikust, kuid Vabariigi aastapäev ongi ju väärikate kodanike väärikas tähtpäev. Seda tulebki tähistada väärikalt. On ju tegemist suure vedamisega, lausa kahekordse täisvõiduga maailmaajaloo täringumängu laual. Mis aga puutub sellesse, keda kutsutakse, keda mitte, siis minu sügava veendumuse järgi tuleks rohkem kutsuda/tunnustada Inimesekesi nagu Tädi Maali ja Naabri-Ants. Nende jaoks on see sündmus. Võib-olla kogu küla jaoks märgilise tähtsusega sündmus. Nemad ei igavle sellel vastuvõtul. „Tavalisele” Inimesekesele on teadmine, et teda on märgatud, valitud ja  kutsutud „üüüüüüüratu” tähtsusega. Sain aastaid tagasi aimu sellest tundest, istudes pidupäevalauas noore Inimesekesega, kes oli tuisusel õhtul tulnud järgmise päeva kaitseväe paraadi harjutuselt. Temale, Kaitseliidu liikmele, oli see SÜNDMUS, teda oli valitud, teda oli tunnustatud, ta oli … õnnelik. Kui mõelda, et see noor Inimesekene ei saanud ei ordenit, ei aukirja, ei rahalist preemiat ega … Presidendi vastuvõttu, kuid ta sai emotsiooni, mis kindlasti andis talle kauaks kütust edasi võidelda oma igapäevase eksistentsi eest. Kindlasti räägib ta kunagi aastate pärast oma lastele ja lastelastele: „See oli sellel tuisusel Vabariigi aastapäeva paraadil, kus ma koos Mati ja Volliga marssisin üle Vabaduse platsi!” Võib olla räägivad tema lapselapsed, et „See oli siis kui vanaisa …”. See oli sündmus ja sündmus mitte ainult Inimesekesele, vaid tema kaudu ka mitmetele lähedastele.  Igikestev sündmus. Kuidas me nüüd seletame sellistele Inimesekestele, et oma rikutuses oleme me muutnud oma riigi tähtpäeva „pingviinide paraadiks”? Mida võiks selle kohta öelda eelmainitud noor Inimesekene? Arvan, et kõigepealt tulevad paar krt-i ja seejärel „Banaan Sind võtku ja pingviin Sind söögu!”.

Märka ja tunnusta

Muide märkamist ja sündmuste tekitamist on vähe, pann vähe. Nagu eelpool hoomasite võib sündmuse tekitada paljudest lihtsatest asjadest, Inimesekeste jaoks oleks võimalik korraldada palju SÜNDMUSI, alates kutsest hommikusele lipuheiskamisele, kirikuskäigust, paraadist ja muudest sündmustest, kus piiriks on vaid mõttelennu kõrgus. See teeks Presidendist … ühendaja. Sellisel isiksusel oleks voli olla ka arbiiter ja sidususe tekitaja ühiskonnas. Hea sõna ja südamesoe kutse külma veebruarihommikusse ei maksa materiaalses mõttes mitte midagi, kuid võib tuua moraalses ja sidususe mõttes ülikasumeid. Sidusus, väärikus, sündmus see on arengu võti.

Kiirust meil on, paindlikkust ka, kuid tänulikkust … ? Tänulikkust meil napib. Pean silmas siirast tänulikkust. Igas juhtimisõpikus korrutatakse, et märgake Inimesekest. Kiitke neid, tänage neid, siis nad töötavad rohkem ja paremini. Inimesekene on juba selline, et ta tahab tunnustust oma tegudele. Isegi külakrants januneb tunnustust, … miks siis mitte Inimesekene? Kas olete märganud, et meil on kinnistunud kuvand, et riik peab olema selline kivinäoga karm tegelane, kes karistab, kuid ei kiida ega täna. Igaõhtust massimeediat koos kõikvõimalike karistamiste kajastamisega võtame, kui iseenesestmõistetavat. Karistamine on elu osa. Kuid tänamine on midagi … eee … justkui kohatut? Isegi kord aastas, vaid kord aastas, suhtume paaniliselt teenetemärkide andmisse? Teenetemärgid (aumärgid) ongi selleks, et märkida kellegi erilisi teeneid. Aumärgid on aastatuhandeid vastu pidanud stimuleerimispakett. Ma ei ole kuulnud, et Soomes oleks olnud suuri poleemikaid selle üle, et liiga palju on antud välja aurahasid, kuigi seal käib hea tava hulka, teatud ametikohtadel, anda juubelikingitusena kaasa ka mingi orden. Või on keegi ehk märganud, et prantslased häbeneksid Auleegioni ordenit. Mitte sinna poolegi. Nad on uhked selle üle ja kannavad ordeni rosetti iga päev, mitte ainult pidupäevadel. Aumärk ongi tänu, tänu riigi poolt, meie kõigi poolt ja niimoodi tuleb seda käsitledagi. Ei ole vaja oma kadedust nii ilmselt välja paista lasta, vaid tuleb uhkust tunda nende Inimesekeste tunnustamise üle ja püüda teha ka ise samme, mis tooksid kaasa positiivse tunnustuse. Vaat niimoodi! Tunnustagem ja tänagem, ärme viriseme. Ehhee, kuidas kõlaks valimisloosung „Virisemisvaba Eesti!”?

Virikihulased (Virisejad & Kihutajad)

Tihti räägitakse kõrgetes kodades, et me elame ühises maailmas, et maailm pole enam mitte mingi suur ega kauge vaid maailmaküla. Maailmaküla tekitab mõtte millestki ühtsest ja siduvast. Toetavast. Kaitsvast. Teisalt tundub mulle, et pole mingit ühtset maailma, on lõputu hulk väikeseid maailmakesi. Ilmselt niimoodi see ongi, sest mina elan maailmas, kus küsitakse kuidas seda (või teist) teha, millal teha, mitte kas seda teha ja võib-olla saab selle („und” teise ja kolmanda ka) tegemata jätta. See teine maailm, see lõputu virisemise maailm on mulle tundmatu. Mind on ikka hämmastanud, et leidub nii palju virisemist, mõttetut virisemist. Mõttetut kaeblemist mingite „vanade heade aegade” üle. Milliste heade aegade üle? Mida siis head oli? Ehhee, see mis teil head tol ajal oli, oli … noorus. Seda ei saa ükski valitsus teile tagasi tuua. Tehkem teene järeltulevatele põlvedel jätke see virisemine , me oleme paarkümmend aastat ise oma asja ajanud ja rääkida et … kõike tehti vales. See pole lihtsalt õige. Muidugi, tegijal juhtub mõndagi, kuid … Vanaema Marie ütles ikka, et „tegijal juhtub mõndagi, magajal, ei midagi”. Ja teie, „stammvirisejad”, ärge kütke PoliitInimesekesi ülesse, tehke maale ja rahvale veel üks teene, olge … leplikumad. Kui me oleme mõõdukal leplikud ja mõõdukalt kriitilised, siis ei pea ka Poliitinimesekene visklema ühest äärmusest teise … jättes seega ebaveenva, ebakompetentse, ebaausa, ebakindla, ebausaldusväärse, eba … mulje. Ta, pole seda, kuid püüab teile kõigile nii pann meelejärgi olla. Lõpuks ei teagi ta kuhu poole joosta, kaotab orientatsiooni ja lõpuks ka iseenda. Andke PoliitInimesekesele veidike hingamisruumi, no vähemalt ... mõtlemisruumigi.

Järgneb …

Targutusi:

M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009

Lk96 „Hierarhia ja ajaloo salanõuks on ühendada mõtlev osa tegevast osast lahti. Kui mõtlemine ja tegemine ei ole omavahel ühendatud, on innovatsioon võimatu. Kreeka filosoofid kavandasid teleskoobi, kuid ei suutnud seda teoks teha seetõttu, et ei suhelnud klaasi tootvate käsitöölistega. 1600 aastat hiljem muutsid kolm klaasilihvijat teleskoobi tõelisuseks.”

 

M. C. Beaton „Uimastisõltlase surm” lk183 Tänapäev 2011

 „Kahjuks ei osanud superintendant Daviot teha vahet kohusetundlikkuse ja pugemise vahel.”

Surmainglid Michael Shaara  Tallinn Kunst 1998

Lk 181 „ Nad kordasid ikka ja jälle, et ei võitle mitte orjapidamise, vaid hoopis oma kuste eest. Lõpuks hakkas mulle koitma, et too sell pidas oma õigusi silmas, aga jutus ei maininud ta õigust vaid kust. Säh sulle. Siis küsisin sellelt mehelt, et milliseid tema õigusi me rikume, tema aga vastas, et seda ta küll ei tea, kuid kindlasti on mingid õigused olemas, millest ta veel aimugi pole.”

Parteijuht lahkub surma läbi Bo Balderson  Eesti Raamat Tallinn 1995

Lk 81 „Ja pea meeles, kunagi ei tohi anda konkreetseid lubadusi. Ja ära väljenda mingeid kindlaid vaateid segastes küsimustes. Püsi parteiprogrammi keskjoonel, kui sa suudad mingit keskjoont tuvastada. Ja mingit programmi. … Ja pea meeles, käitu rahvalikult, patsuta neile õlale ja nii edasi. Natuke nalja ja naeru jätavad sinust meeldiva inimese mulje, tee nägu nagu oleks sul hea meel inimestega kokku saada. Naerata. Naerata, kurat võtaks.”

R.Reagan „Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012

Lk 267 Koduperenaine majanduslangusest: „Mulle tundub, et nüüd on käes aeg oma elevandiluust tornist alla ronida ning väärikalt ja iseseisvalt elada. Elada vastavalt oma võimalustele. On aeg hakata küsima: „Palju see maksab?”, mitte „Palju ma kuus pean tagasi maksma?”

J.Hasek „Vahva sõdur Svejki juhtumised maailmasõja päevil” Eesti Riiklik Kirjastus. 1960

Lk 495 „ „ Teate, mis ma teile ütlen, Svejk, „ alustas ülemleitnant Lukas raske ohkega, „te ise ei oska aimatagi oma tegude ulatust. Mulle endale on juba vastik teid lakkamatult lolliks sõimata. Teie lolluste kohta ei leidu üldse enam sõnu. Kui ma teid lolliks nimetan, siis on see teile lihtsalt meelituste ütlemine. Te olete nii hirmsa asjaga hakkama saanud, et kõik teie koletud vembud selle aja jooksul, mis ma teid tunnen, on lausa inglite laul.”

Indrek Hargla Rataskaevu viirastus Varrak 2010
Lk 278 „… inimestega peab rääkima. Isegi kui nad tahavad sulle valet rääkida, ei valeta nad kogu aeg. Ikka lipsab nende juttu tõetera. Ükski vale pole nii pikk, et seda lõpmatuseni rääkida. Vale peab olema usutav ja seepärast pole pikas vales kunagi

No comments:

Post a Comment