Hakkame visualiseerima, hakkame … joonistama tulevikku.
Nagu kirjutab
M Svensson „Optimisti teekond tulevikku“ ( ÄP 2013 Lk 319): „Ent
kui maailm sel moel kiireneb, siis sõltub teie enesetunne võimest muutustega
kohaneda, mitte nende eest põgeneda.“. Väga hea nõuanne, kuid harilikult …
Teate isegi, et esimese hooga püütakse muutuste vajadust eitada, sulgeda ennast
tegelema juba tuntud turvaliste tegevustega, hoogsa, kuid arenguseisukohalt
viljatu tegevusega. Niimoodi sattutaksegi Vearuumi, vaiksesse või kiiresse
tagasilangusesse, millest Arenguruumi pöörata on veelgi raskem. Kuid niimoodi
enam ei saa, ehk nagu õpetavad Austraalia põuavööndist nutikad uustalunikud:
„Asi pole selles, nagu ei saaks siin maal talu pidada. Lihtsalt talu ei saa
siin pidada nii, nagu see varem tavaks oli“ (lk 263). Sama ka Ühisruumi ja
riigikorraldusega, seda ei saa enam pidada „nagu varem tavaks oli.“.
Meie „Jama“ on selles, et me koolitame inimesi lihtsalt koolitamise pärast, et nad oleksid haritud. Muidugi on seegi tore, kuid kui me koolitame neid valedele erialadele, siis tekitame asjatuid õilmitsejaid sinna kus neid vaja pole ja sinna kuhu neid ilmtingimata vaja on, sinna meile inimesi – õige haridusega inimesi – ei jätku. Protsessid sumbuvad. Vaadake, isegi sellises elementaarses ja silmaga nähtavas (kuid töökohtades teravalt tunnetatav) alal nagu IT koolitus on Dr Riigi poolt nii unarusse jäetud, et viimastel aastatel on ettevõtjad avanud tänuväärselt omaalgatuslikult (ja omarahastuslikult) IT koole ja kolledžeid, kuid ikkagi on u 6000 spetsialisti puudu. Selle puude eest maksame oma liipava heaolutaseme ja sündimata projektidega. Mitu Ükssarvikut sellest sündimata on jäänud? Ei tea? Kuid teised valdkonnad? IT valdkonna puue/kaotus pole vaid IT ja Ükssarvikute kaotus, see on SKT kaotus, mille oleks saanud suunata valdkondadesse, milles samuti järelaitamist vajavad nagu tervishoid ja haridustehnoloogia ise. Kõik kasutamata võimalused. Kuid olukord vajab muutusi, sest areng kiireneb ja meie kaotused vanaaegses institutsioonilises raamistikus vaid kasvavad. IT ja programmikirjutamise oskus peab (kindlas kõneviisis) olema põhikooli standardprogrammi osa. Nüüd ja tulevikus. See on ju homne elementaarne … kirjaoskus.
Nagu Optimist oma teekonnal
tulevikku täheldab: „Mälusopist kerkib
üles see, mida ütles Vicki Buck, kui Uus-Meremaa Kuninganna Charlotte´i väinas
purjetasime: „Kardan, et haridussüsteem võtab loovad, kujutlusvõimelised lapsed
ning püüab neisse toppida normide järgimist, kuulekust ja distsipliini.
Arvestades, et tõenäoliselt peavad need lapsed omale töökohad ise looma, on see
õudne.““
John on nõus „Hariduse andmine
ise toimub samuti tehasemudeli põhjal. Te loote oskuste varu. Teile öeldi, et
mingil hetkel osutuvad need kasulikuks. Aga mis juhtub, kui te sattute maailma,
kus oskuste eluiga on kuuekümne aasta asemel viis? Meie praegused haridusasutused
on praeguseks peaaegu mõttetud.“ (lk 317). Mida siis teha? Elementaarne, et
tehasementaliteet loob üksnes uut tehasementaliteeti, kui sellel on võimalust
jätkata samade reeglite ja samade eilsete institutsioonide raames.
Optimisti arvates „ Põhimõtteline
konflikt on olemas ja küsimus on selles, kuidas hakata institutsioone ümber
kujundama, et sellega toime tulla. Uuenduste tegelikuks probleemiks pole mitte
tehnoloogilised, vaid institutsionaalsed uuendused. Me peame hakkama leiutama
uut tüüpi institutsioone, mis suudavad käia kaasas infoajastuga.“ (lk 319). Uut
tüüpi institutsioonid? Mis need veel on? Või kas on üldse vaja muuta …
institutsioone? Kaeme perra.
Teisalt, kui vabaduse mõõduks on see, et tõuks
peale kasutamist jäetakse ristseliti keset kõnniteed, kus teised kaasinimesed
oma jalad võivad murda, siis on see märk hariduse (liiklushariduse ja paljude
muude distsipliinide) ja harituse puudulikkusest.
Muudatused? Millest alustada? Muidugi on kõik
siin maailmas omavahel seotud, nii majandus kui ka haridus ja meditsiin ja
kultuur, kuid keskendume esialgu kolmele tegurile, mis minu ja paljude teiste
inimeste arvates määravad meie tuleviku: need on haridus, majandus ja avalik
teenistus. Miks just selline valik?
Ilma haridussüsteemi muutmata ei ole võimalik muuta ettevõtluse pehmemat poolt
ehk teadmisi ja hoiakuid ning avalikku teenistust moderniseerimata ei leia
vahendeid ettevõtluse stimuleerimiseks ja hariduse edendamiseks.
Seega tegemist oleks muutumise võtmega või kolme vaalaga, millegi muutumise
äratõuke paiga sarnase asjandusega, kusjuures avalik teenistus on teenindus
kodanikele, mitte trahvimasin.
Ajumuskli treenimisest
Niisiis hariduse muudatustest. Haridus ei ole nüüdisajal mitte niipalju
tuupimine, kuivõrd treening ajule. Treening mõtlemisele. Treening loovusele. Nagu
kirjutab J. Medina („Aju toimimise reeglid“
Tänapäev 2014 Lk 65) „Metsloomade ajud olid 15-30protsenti suuremad, kui nende
kodustatud liigikaaslastel. Ilmnes, et
külm ja halastamatu maailm sunnib metslooma pidevalt õppima. Need kogemused
panid ka nende ajud väga erinevalt toimima.“ „Sama lugu on ka inimestega. (…) Aju toimib
nagu muskel: mida enam tegevust sel on, seda suuremaks ja keerulisemaks see
võib muutuda.“ (lk 65/66). See on päris hea võrdlus, et aju on kui muskel, mida
tuleb pideva õppimisega treenida. Kuid küsimus on kuidas treenida? Kas meie
treeningprogramm on ikka oskuslikult koostatud? J. Medinal on selles suhtes
kahtlusi, et mitte öelda muret: „Mul on
meie koolisüsteemi puhul paar muret.
1)
Praegune süsteem põhineb ootustel, et teatud vanuse saabudes
tuleks saavutada teatud õpieesmärgid. Ent puudub põhjus uskuda, et õpilaste
ajud nende ootustega arvestaksid. Ühevanused õpilased on väga erineva
intellektuaalse tasemega.
2)
Sellised erinevused võivad väga palju mõjutada õpilaste
sooritust tunnis. Seda on kontrollitud. Näiteks pole umbes 10 protsenti
õpilaste ajud piisavalt valmis, et nad suudaksid lugeda vanuses, mil me seda
neilt ootame. Paindumatu mudel, mis põhineb pelgalt vanusel, ei sobi kindla
peale ajubioloogiaga kokku ja töötab selle vastu.“ (lk 74)
- „Teisisõnu ühiskond
ehitatakse taristu peale, mitte vastupidi: meie teed ja koolid kujundavad meid
märksa enam, kui meie kujundame oma teid ja koole. Või nagu ütles
haridustegelane ja Abraham Lincolni fänn Ken Robinson: „Enne 19 sajandit ei
olnud maailmas avalikke haridussüsteeme. Need tekkisid selleks, et rahuldada
industrialismi vajadusi.“
- „Me lõime oma koolid tööstusrevolutsioonile. Tööstusrevolutsioon ei toiminud sellepärast, et me saatsime inimesed kooli. Ja tööstusrevolutsioon on tänini meiega. Tänapäeva autod ei erine põhimõtteliselt põlvkond varasemast mudelist; sama kehtib rongide, lennukite, raudteede, lennujaamade, õigussüsteemi, koolide, ülikoolide ja valitsemissüsteemide kohta. „Meie taristu on šokeerivalt kaua stabiilne olnud (…) ja me oleme sellele rajanud institutsioonid, mis eeldavadki sellist stabiilsust.““
- J. S. Brown „Praegu toimub miski, mida me tsivilisatsiooni ajaloos kunagi varem pole kogenud (…). Kõik varasemad taritud on alguses kujunenud aeglaselt kuni kriitilise massi saavutamiseni, mis seejärel põhjustab plahvatusliku laienemise ja omaksvõtmise. Lõpuks asjad rahunevad ja stabiliseeruvad aastakümneteks, tihti 70-100 aastaks. Minu jaoks on huvitav, et taristu, millele me üle läheme, on eksponentsiaalselt kasvav, kuna tehnoloogia areneb eksponentsiaalselt.“
J. Medinal on veel üks väide,
mis süüvimisel osutub laiemaks kui ettevõtlus või haridus: „Vanad firmad ei
tea, miks nad peaksid jooksma kiiremini, et kaotada aeglasemalt“. „Kõik
sellised firmade tavad on just täpselt need, mis takistavad neil tempokalt
uuenevas maailmas hakkama saada. Neil on rutiinid ja uskumused, mis tuginevad
eeldusele stabiilsusest.“ (lk 316). Kui nüüd panna lausesse „Vanad firmad ei
tea …“ firma asemele „institutsioon“, siis saamegi üpris pelutava tulemuse, et:
„Vanad institutsioonid ei tea, miks nad peaksid jooksma kiiremini, et kaotada
aeglasemalt“. „Kõik sellised institutsioonide tavad on just täpselt need, mis
takistavad neil tempokalt uuenevas maailmas hakkama saada. Neil on rutiinid ja
uskumused, mis tuginevad eeldusele stabiilsusest.“
Ja kui vaadata firmade tulemusi, siis: „ Peaaegu mitte ükski üle 20 aasta vanune firma pole selleks üles ehitatud. Tegelikult väidan ma, et seda pole isegi viie aasta vanused firmad.“ Me peame kiirelt muutuvas maailmas suhtuma loovalt nii firmade, kui ka institutsioonide arengusse/arendamisse. Seega mitte lihtsalt haridus, vaid loovus ja haritus – kindlaim tee ettevõtlikule ja hoolivale ühiskonnale.
Y.
N. Harari kokkuvõte 21 saj alguse institutsioonide võimekusele on üpris karm:
„Just selle tõttu, et tehnoloogia areneb edasi niivõrd kiiresti ning
parlamentidel ja piiramatu võimuga valitsejatel on suuri raskusi tulla toime
andmetega, mida nad ei suuda küllalt kiiresti töödelda, mõtlevad tänapäevased
poliitikud palju väiksemal skaalal kui nende saja aasta tagused eelkäijad. 21
sajandi alguse poliitikas puuduvad seetõttu suures tulevikunägemused.
Valitsusest on saanud lihtsalt ametkond. See haldab riiki, kuid ei juhi seda.
Valitsus tagab, et õpetajad õigel ajal palka saaksid ja kanalisatsoonisüsteem
üle ei ujutaks, kuid sellel pole aimugi, kuhu riik 20 aasta pärast on jõudnud“
(„Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 394).
„Teatud mõttes on see väga hea. (…) Jumaliku
tehnoloogia segamisest suurushullusliku poliitikaga ei saa midagi head tulla.
Paljud uusliberaalsed majandus- ja poliitteadlased väidavad, et kõige parem oleks jätta kõik olulised otsused vaba turu
kätte. Sellega annavad nad poliitikutele täiusliku vabaduse tegevusetuseks ja
võhiklikkuseks, mis tõlgendatakse ümber sügavaks tarkuseks. Poliitikutel on
mugav uskuda, et nad ei saa maailmast aru, sest neil ei olegi vaja sellest aru
saada.“ (lk 395).
Hm,
kas selles ongi arengupiduri mehhanism: poliitinimestel pole vajagi aru saada,
sest nad ei saa aru? Suutlikkus küünib vaid lihtsa haldamiseni (nagu
majahoidja/kojamees), mitte enam juhtimiseni (nagu majaomanik)? Paneme selle
tähelepaneku Muudatusteseinale.
Õigustuseks
Mingil
määral toetab ja ühtlasi selgitab kujunenud situatsiooni Henry Kissinger paarikümneaasta tagune suurteos „Diplomaatia“: „Praegu
kujuneva maailmakorra peavad üles ehitama riigimehed, kes esindavad ülimalt
erinevaid kultuure. Nende käsutuses on määratu suured ja sedavõrd keerulised
bürokraatiaaparaadid, et riigimeeste energia kulub pigem administratiivse
masinavärgi teenimisele, kui eesmärkide põhjendamisele.” (Kissinger
„Diplomaatia Varrak 2000 lk 26). Seega sama motiiv mis Y. N. Hararil, et
poliitinimene/riigimees on muutunud pigem bürokraatlikuks haldajaks, kui
juhiks/õpetajaks. Siiski täpsustab H. Kissinger, et: „Intellektuaalid analüüsivad
rahvusvaheliste süsteemide toimemehhanisme. Riigimehed loovad neid. Ja
analüütiku ning riigimehe vaatenurk on äärmiselt erinev. Analüütik võib ise
valida probleemi, mida ta soovib uurida, riigimehele aga surub tegelikkus
probleemid peale. … Riigimees peab tegutsema vastavalt olukorrahinnangutele,
mis pole tõestatavad sel hetkel, kui ta oma otsused teeb. Tema üle mõistab
kohut ajalugu, …” (lk 26). Tundub tõene,
kuid … selles on vähe lohutavat, kui tunnistada, et tänapäeva poliitinimestel „on suuri raskusi
tulla toime andmetega, mida nad ei suuda küllalt kiiresti töödelda“, „valitsusest
on saanud lihtsalt ametkond, see haldab riiki, kuid ei juhi seda“. Ütleme
niimoodi, et ilma Muutustesinale ülesriputamata, poleks selline seisukoht
mingit tähelepanu väärinud. Nüüd vaadates seda kildu paistavad paljud Dr Riigi
tegevused hulka … arusaadavamad. Mitte õiged, tõhusad ega nutikad, kuid
arusaadavad. Kui meie teiega saame aru, siis oleme juba poole targemad oma …
valikutes
Vaadake,
meie teiega saame suuremalt osalt hakkama
ka ilma kõrgema „juhtimiseta“, kuid halb on see, kui peenhäälestus ja
mikrojuhtimine muutub tööga hakkama saamise raskendavaks komponendiks, nagu
täheldatud: „Suur osa sellest, mida me kutsume juhtimiseks, kujutab endast
inimeste tööga hakkama saamise raskeks tegemist – Peter Drucker“ (L. Freedman
„Strateegia“ Grenader 2016 lk 537).
Järgneb
….
„Hm, mis siis selle vennikesega lahti on … laskem lihunikud kallale. Oh, muuseas, kas kellelgi on puhast skalpelli? Ma unustasin enda oma maha …” " Arsti isikust sõltumata midagi sellist ei juhtu, sest seda ei tohi juhtuda. Süsteem on nõnda paika pandud, et surm organiseerituse puudumise tõttu oleks välistatud.”
H.Bruch, S. Ghoshal „Tegutsemisvalmidus” Fontes 2004
Lk 109 „Sihikindlad juhid võtavad formaalse
reeglistiku suhtes aktiivsema hoiaku. Nad mitte ainult ei sea kahtluse alla
kehtivaid norme, mis tunduvad neile aegunud või kohatutena, vaid rikuvad neid
või hiilivad neist mööda, kui see on eesmärgi saavutamiseks absoluutselt
vajalik. Üks Conoco müügijuht ütles meile: „On hulgaliselt reegleid, mis on
absurdsed. Kui ma oleksin neid järginud, ei oleks ma saavutanud pooltki seda,
mis praegu. See on nagu köiel kõndimine – sa pead olema firmale lojaalne ja
mitte pidama sissisõda. Aga nagu ma kuskilt lugesin, „Mõnikord on parem
vabandada kui luba küsida”. Ma elan üsna suurel määral selle põhimõtte järgi.
Keegi ei ütle sulle kunagi aitäh reeglitest kinnipidamise eest – küll aga
tehakse seda fantastilise töö eest.”
Tere daamid ja härrad, kas vajate rahalist abi? Mina olen Susan Benson. Olen laenuandja ja ka finantskonsultant.
ReplyDeleteKas vajate projekti lõpetamiseks ärilaenu, isiklikku laenu, hüpoteeklaenu või laenu? Kui teie vastus on jaatav, soovitan teil pöörduda minu ettevõtte poole. Pakume igasuguseid laenuteenuseid, sealhulgas pikaajalisi ja lühiajalisi laene. Lisateabe saamiseks kirjutage meile e -posti teel: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) või saatke mulle otse WhatsAppis sõnum: +447903159998 ja saate kohe vastuse.
Oleme terviklik finantsteenuseid pakkuv ettevõte ja oleme pühendunud, et aidata teil täita kõik teie soovid. Oleme spetsialiseerunud struktureeritud finantslahenduste pakkumisele üksikisikutele ja ettevõtetele kõige tõhusamal ja kiireimal viisil.
Siin on mõned põhjused, miks peaksite meiega laenu saamiseks ühendust võtma;
* Mugavus - saate laenu taotleda igal ajal ja igal pool.
* Paindlik summa - teie otsustate, kui palju soovite laenata.
* Kiire otsene rahastamine - saate laenu 24 tunni jooksul pärast kinnitamist.
* Paindlik intressimäär - taskukohane intressimäär 3%.
* Kõrged heakskiidumäärad - teil on 99,9% võimalus laenu saada
* Paindlik tagasimakse - Te peate valima tagasimakse kuupäeva kas iganädalaselt, igakuiselt või kord aastas, kestusega 1-30 aastat.
* Lihtne veebipõhine rakendus.
* Isikupärastatud juhendamine ja asjatundlikkus.
* Varjatud tasusid pole
Ärge kaotage võimalust rahapuuduse tõttu. Võtke kohe ühendust minu ettevõttega, saame teid laenuga aidata, sest oleme aidanud paljusid üksikisikuid ja organisatsioone, kes on kogu maailmas rahalistes raskustes
Meie laenupakkumise kohta lisateabe saamiseks saatke meile oma laenutaotlus aadressil
E -post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
WhatsApp/Telegram: +447903159998
Vahendajad/konsultandid/maaklerid on oodatud oma kliente tooma ja on 100% kaitstud. Teeme täie kindlusega koostööd kõigi asjaosaliste hüvanguks.