Kena kevade
on käes või on see hoopis selle aasta teine suvi? Loodetavasti tuleb tänavu veel
mitu suve, inimeste rõõmuks. Ah jaa, kuigi suvesoojus on kohati juba liigategev
pole see suutnud lahti sulatada administratiivset igikeltsa
otsustusmehhanismi ümbert. Miks peakski,
sest suvesoojusel ja administratiivsel igikeltsa sulamisel pole mingitki
põhjuslikku seost. Selle igikeltsa lahtisulatamiseks läheb vaja hoopis
teistsugust energiat – mõtte-, otsustus- ja tahteenergiat.
Analüüsides
praegust kolmikkriisi jätkuvat mõju turgudele, üllatudes selle riiklik-administratiivsest äärmiselt
nõrgast tõhususest ja kohati lausa primitivistlikust haldamisest, hakkas
arenema mõttepojuke, et on veel mingi põhimõtteline süsteemne kriisimõjur,
mingi ühendav ja ülene mõjur, mis ei võimalda meil kiireid ja tõhusaid
lahendusi. Midagi, mida me ei ole märganud või enesele teadvustanud. Üks
sõnapaar „raadiumist – poliitturu dünaamika – pani vaatama edenematusele teise
nurga alt. Võib-olla ma eksin, võib-olla
pole ma piisavalt andmeid kokku kuhjanud, võib-olla pole aru saanud, kuid
protsesside kulg (õigemini ebakulg) teeb ärevaks. Teid ei tee? Mind teeb,
ikkagi viienda suurkriisi kogemus. Kui
teid ei tee ärevaks, siis teie olete enese valmis sättinud nendele ilulainetele,
milles lubatakse, et „pange ennast valmis, sügisel tuleb vägev majanduskasv“? Oleks tore, kuid …. Mind teeb murelikuks …
muretus ja suutmatus otsustavalt otsustada, mis on kriisikomplekti ületamiseks tähtis, mis tähtsusetu.
Peamine
& Tähtis
Milleks selline otsustamine vajalik on? Teemakohane
näide: „Eisenhower sai selgelt aru vajadusest teha
vahet peamise ja lihtsalt tähtsa vahel. (…) Nad jõudsid strateegiliste otsuste
langetamisel klassikalisele järeldusele, et kõik ülejäänud on teisejärguline:
„Kõik muud operatsioonid tuleks arvata mitte kohustuslike, vaid äärmiselt
soovitatavate hulka.““ (T. E. Ricks „Kindralid“ Grenader 2015 Lk 48). Meil ei
tehta vahet peamise ja tähtsa vahel, meil ei tehta vahet isegi peatähtsa ja
ebaolulise – tühisuse – vahel. Kas tõesti on praegu Ühisruumile peamine
pasunakooride küsimus, vana indiaanlase pea paigutus Estonia teatri taha, ehitajate
kiibistamine jne? Või kasvõi praegused Pilvepiiri ööistungid? Praeguses
kolmikkriisis? Tähtsad, kuid mitte peamised. Uskumatu, kuid küsimustes kus
võiks võtta aega ja läbi arutada, teha kompromisse, läheb poliitturg täie
teadmisega (ja ilmselt ka naudinguga) vastu laupkokkupõrkele. Meie teiega …
jääme rususid koristama ja haavatuid põetama. Poliitturg? Poliitturg otsib
järgmist laupkokkupõrke võimalust. See on siis poliitturu jaoks peamine?
Vabandus,
sügav vabandus!
Kuid
me ei ole laupkokkupõrkelembid vaid siseturul, me ekspordime oma vihameelsust
ja „mina-minu-mulle mentaliteeti“ ka rahvusvahelistele poliitturgudele. Lausa
uskumatu tundub põhjanaabrite täiesti
mõõdutundetu hurjutamine nende reisipiirangutestrateegia suhtes. Soomlastel on
vähemalt oma strateegia kriisist väljumiseks, kuid meil leevendati piiranguid
seetõttu, et „ilm läks soojaks“. Kah mul strateegia. Pealegi oleme ise olnud
väga punktuaalsed (sõnades) selles suhtes, et suveräänsetel riikidel on
suveräänsed õigused. Mul on väga kahju nendest ettevõtjatest, kelle
investeeringud põlevad heleda leegiga, neis inimestest kes ei pääse praeguses
situatsioonis üle piiride (mitte ainult Soome piiri), kuid see kui EL
parlamendisaadik kitub meie ammuse sõbra peale liidupealinna, meie PM kirjutab
avaliku kirja Soome seitungile ja massimeedia kiidab poliitturu totrusi takka (et metsa(lised) rahvas need soomlased, et siis kui Tallinn oli juba maailmalinn
(Hansalinn) oli Helsingi kohal alles mets), siis see on … piinlik. Inimesena ja
EV kodanikuna tunnen piinlikkust meie poliitinimeste sellise teguviisi üle. Tule seesamune sealtsamusest appi, Peamine Minister kirjutab kaeblemiskirja ... avalikult. Selline diplomaatia siis. Just nii me sõpru leiamegi. Oeh! Tuleb
meelde paari aasta tagune kontsert KUMU-s, kus maailma üks esitrummareid andis
soolokontserdi. Vägev. Hämmastav. Kuid oma kontserti alustas ta vabandust,
mille sisu oli umbes selline, et ta vabandas publiku ees, et neil on just
selline president nagu neil parajasti on. Ups! Olime hämmingus, kuid … Ilmselt
on nüüd minu kord vabandada. Niisiis: Minu sügav vabandus põhjanaabrid! Oleks ka kummastav arvata, et piirangud on tahtlik või lausa pahatahtlik käitumine põhjanaabrite poolt, sest iga päev ilma töörändeta on kahju mitte üksnes meile vaid just eelkõige Soome majandusele.
See,
mida meie poliitturg peaks tegema, on luua endale kindel strateegia
nakatumise ohjamiseks ja majanduskasvuks. Just selle, aga mitte naabrite
halvustamise ja maksukoormuse kasvuga ei peaks me tegelema. Pealegi, milline on
meie moraalne õigus õpetada edukat ja suveräänset naaberriiki, kui alles äsja
olime meie ise liidu üks nakatumaid riike. Milline õigus on meil hassetada
naabreid, kui arvestada seda, et pöördumatud kahjud olid Soomes 964 inimest ja
Eestis, 1266 inimest. Et teil ei jääks valet muljet, et väike vahe või nii,
siis täpsustuseks, et Soome rahvaarv on meie omast 4,2 korda suurem ehk
võrreldavad oleksid pöördumatud kahjud 229 ja 1266 ehk meie pöördumatud kahjud
on 5,5 korda kõrgemad. Pealegi, kui
ajalinti tagasi kerida, siis keda kõiki on DR Riik meile reisimast keelanud?
Eks ole, juba meelest läinud? Meditsiinikriisis pole õigust kedagi hassetada,
see on nii kiiresti muutuv suurvõimu väikevormide muutuv maailm, et siin saab
ainult toetada ja tunnustada. Kõik muu on näotu eneseupitamine … sõprade arvel.
Just nii ongi, poliitinimesed poliitturul tegelevad asjadega (mis neile
populaarsust võiksid tuua), kuid unustavad peamised asjad. Just seepärast olen
arvamusel, et on tarvis vabandada põhjanaabrite ees ja võtta neid pigem
eeskujuna, mitte tühise päevapoliitilise sparringupartnerina.
Aga
meil – mittepeamiste küsimuste maal – on jätkuvalt lõbus: üks pidukond avaldas
arvamust esitada PM-i vastu umbusaldusavaldus ja teine pidukond esitab …
konkureeriva umbusaldusavalduse. Vinge konkurents meil poliitturul. Eh, vahel
tahaks küll, et Naabri Alma tuleks ja ütleks poliitinimestele, mida ta sellest
sebimisest ja eneseupitamisest arvab. Mnjah, mis sa kostad või kuhu pistad.
Piinlik. Niimoodi laperdamegi ühest teeservast teise mida võikski nimetada „helllitavalt“
ka poliituru dünaamikaks
Poliitturu
dünaamikast.
See
on see sõnade jada, millest nüüd on hakatud rääkima. Räägitakse selles võtmes,
et olenemata sellest, kes parajasti poliiturul kurameerivad on jõuluks juba uut
kosjasobitust oodata. Hm, juba eelmised mesinädalad läbi? Prr, poliituru põhienergiaks on kujunenud vaenamine,
vastaseis ja vastutöötamine. Karm hinnang … kuigi kipub tõeks osutuma. Viimase
paari aasta poliiturg on nagu kaklusklubi valmistumine meistrivõistluseks.
Pane, viruta, äsa … Ja-ah, nii see on ja pole ka ühtegi tõsiseltvõetavat
turuosalist, milline oleks rahusobitaja. Ka need, kelle põhiülesandeks oleks
pidanud olema sillaehitamine on hakanud vandiraiujaks. Kurb. Sellest võime
järeldada, et poliitturu põhiküsimus pole mitte kolmikkriisi lahendamine vaid …
võim. Parafraseerides D. Eisenhowerit, kriisi ületamine on ka tähtis, no isegi
soovitatav, kuid peamine on võim. Sellele keskendutaksegi. Selline
turudünaamika siis? Kuid nagu väidab Jon M. Huntsman („Võitjad
sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012 Lk 130/143): „Need, kes külvavad õelust, kättemaksuhimu ja ebaõiglust,
lõikavad neidsamu omadusi. Me tavatseme muutuda sellisteks, keda me alandada
üritame” „Enamik
firmasid ja inimesi otsivad edu ja austust. Nende sihtideni jõudmine vajab
oskust teistele kaasa tunda ja soovi teisi õnnelikuks teha. Õnnelikkus on meie
elus äärmiselt tähendusrikas. See tabab meid sageli siis, kui üritame ise teisi
õnnelikuks teha. Lahkus on nakkav.”. See oleks hea dünaamika, mille poole
püüelda.
Mis siis on tähtis?
Aga
tegelikult? Esimene küsimus otsustamiseks: Mida te soovite? Mida te tegelikult
soovite? Mida te tõeliselt soovite? Te ei tea? Pole mõelnud? Aga kes siis
mõtleb, kui teie ei mõtle? M. Manson („Kuradile!
Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 Lk 44/45/48) vastab sellele alusküsimusele
niimoodi: „ Ma küsin sinult: „Mida sa elult soovid?“ ja sina vastad midagi
sellist, et „ma tahan olla õnnelik, tahan toredat perekonda ja tööd, mis mulle
meeldib,“ sinu vastus on niivõrd tavaline ja ettearvatav, et see ei tähenda
tegelikult mitte midagi.“
„Kõik
tahavad seda. Seda on lihtne tahta. Sootuks huvitavam küsimus – küsimus,
millele paljud inimesed kunagi ei mõtle – on: „Millist valu sa oma ellu
soovid?, Mille nimel oled sa vaeva nägema?“ Kuna see näib mängivat meie
elukäigu otsustamisel hoopis suuremat rolli.“
„Sest õnn vajab pingutust. See kasvab
probleemidest. Rõõm ei kasva lihtsalt maast nagu ülased ja vikerkaared.
Tõeline, tõsine, elukestev rahuldus ja tähendus tuleb ära teenida läbi meie
pingutuste valimise ja haldamise.“
„Selle,
kes sa oled, määrab see, mille nimel oled sa valmis pingutama. Inimesed, kes
naudivad jõusaalis pingutamist, on need kes jooksevad triatlon, käivad ringi
trimmis kõhulihastega ja suudavad väikese maja suurust raskust kangil tõugata.
Inimesed kes naudivad pikki töönädalaid ja suurfirmade karjääriredeli
sisepoliitikat, on need kes selles tippu tõusevad. Inimesed kes naudivad
nälgiva kunstniku eluga kaasnevat stressi ja ebakindlust, on lõpuks need, kes
seda ka elavad ja kuhugi jõuavad.“
„See on
elu kõige tähtsam aluskomponent: meie pingutus määrab meie edu. Meie probleemid
toovad ilmale õnne koos veidi paremate, veidi kõrgemat sorti probleemidega.
Näed: see
on lõputu, ülespoole keerduv spiraal. Ja kui sa Arvad, et mingil hetkel on sul
lubatud ronimine järele jätta, siis kahjuks pean nentima, et sa ei ole asja
tuumale pihta saanud. Sest ronimine ise
ongi rõõm.“
Sinu õnn …?
Niisiis
mis on Sinu rõõm, mille nimel oled Sina valmis pingutama, mille nimel Sina oled
valmis kannatama? Võrdsete toetuste nimel? Tasuta teenuste eest? Erakorralise pensionitõusu
eest? See ongi Sinu õnn? Kuid need ei ole Sinu kannatused ega Sinu pingutused,
need on teiste inimeste pingutused, mis eelnevast definitsioonist lähtudes ei
saa ka olla Sinu õnn. Mingil moel võib see olla Sinu saak. Ainuke õnnelik
sellel hanitusturul on poliitinimene, kelle Sina valid läätseleeme eest andes
ära oma KVK õigused. Vaat selline lugu Sinu õnnega.
Räägime
millestki ilusamast. Ilusal kevadpäeval oleks üks kosutav jalgrattasõit igati
kohane, vaatamegi siis kas rattahooldusel ja -sõidul on midagi ühist riigi
toimimisega? Vaadake demokraatiast või ratta korrasolekust võib jahvatada
lõpmatuseni, kuid kui riigi otsustusmehhanism või ratas on „essune“,
puhastamata, õlitamata, kui selle tulemusena viskab keti järjekindlalt maha …
siis … sellise rattaga ja administreerimisega kaugele ei jõua. Meil tuleb
otsustada, kas alustada hooldusega või
edaspidi … jala vantsida.
Otsustusmehhanismist
rattahoolduse näitel
Analüüsides
nüüdses kolmikkriisis meie Pilvepiiri ja Dr Riigi tegevust (mis kohati meenutab tegevusetust), siis tundub, et meil on tegemist poliitturu otsustusprotsesside
mehhanismi kulumisefektiga. Administratiivse defektiga. Kogu turu ulatuses. Kas
tõesti võib olla tõsi see , et poliitturu otsustusmehhanism on kulunud ja
viskab üle nagu rattakett vigasel veomehhanismil? Jalgratas küll liigub, kuid
igal katsel kiirendada või jõulisem pedaalivajutus annab tulemuseks raksaka,
kett viskab üle. Vedu pole. Väntamine on, kuid vedu pole. Pole just meeldiv
kogemus. Kohati jääb Dr Riigi otsustusmehhanismist just selline mulje:
räägitakse, justkui tehakse (pabereid, uusi regulatsioone), räägitakse,
vändatakse, räägitakse … kuid kuhugi ei jõuta. Asjatult raisatud ajaressurss. Mõelge
ise – väntad ja väntad, aga … publikum vilistab iga pingutuse peale. Tujutu
värk.
No
tegelikult kulub kasutamisel (ja mõni asi isegi mittekasutamisel) iga mehhanism,
mitte ainult jalgratas või poliitturu otsustusmehhanism. Jalgratta hooldamisel
käib asi niimoodi, et ratas võetakse pulkadeks, siis seda puhastatakse, õlitatakse,
pannakse jälle kokku ja tuksub edasi nagu uus. Kevadeti sai ikka ratas
pulkadeks lahti võetud, määritud, timmitud, kodaraid pingutatud, „kaheksaid“
välja krutitud … Eh, polnud mingi unelmate tegemine, kuid kui timmitud rattale
vabahoo sisse lõid, siis vuhises heliseval sirinal, tundus, et ei jäägi seisma.
Vahva. Sellise rattaga oli sõit puhas nauding. Teisalt tuli vahel kasutada ka
laenurattaid ja osa neist olid ilmselt aastaid pidanud läbi ajama ilma inimliku
armastuse hooleta. Lihtsalt julmalt sõtkutud ja kuritarvitatud metallikogumid.
Kahju. Sõidutunne oli nagu vanavägilasel
puid juurides – väsitav, aeglane ja kirumapanev. Sõidumõnu polnud, kuid edasi
muidugi sai. Lausmaal võis tahtepingutusega publikumi äragi petta, kuid kui oli
vastutuul või ülesmäge, siis oli häda käes, just nagu meil Dr Riigil
kolmikkriisis. Nii, et iga mehhanism vajab regulaarset timmimist – inimlikku
hoolt. Nii ka Dr Riigi otsustusmehhanism, see on roostes, „essune“, ragiseb ja
kurnab nii sõtkujaid kui põtkijaid. Mõnu ei mingit, ainult pidevad käntsu käimised
(kommunikatsioonikatastroofid) ja kirumine. Tüütav.
Rattasõit „essuse“
rattaga
Riiki ja
poliitikat kujutatakse kui mingit müstilist, kuid tegelikult on kõik (nagu
eelnevast hoomasite) imelihtne, riik on kui jalgrattasõit ja poliitika on kui
turukonkurents. Elementaarne. Hoia tasakaalu, ole liikumises, hoolda
veomehhanismi. Ei ole vaja üle mõelda., püüdes veomehhanismi hooldamatust asendada
juttudega väärtustest võrdsusest ja „šikist ohvripõlvest“. Muidugi on väärtused
ja võrdsed võimalused tähtsad, kuid „essuse“ jalgratta ja poliitturu
otsustusmehhanismide hooldusvajadust ei asenda kõlavate sõnadega, vaid
tegudega. Käed tuleb õliseks teha. Usutavasti
oskame me kõik rattaga sõita (kui sõita ei oska, siis kukkunud oleme ikka). Ja
see mis on turg ja kauplemine on meile ka selge, rannast kala ja turult
maasikaid ostmas olete ju käinud? Riigil ja rattasõidul on veel üks ühine
omadus – mõlemad vajavad eesmärki. Sihtpunkti kuhu jõuda. Õigeaegselt. Isegi
siis kui tehakse lõbusõitu. No vaat, see ongi turg. Lihtne. Lähme edasi
Kes
remondiks?
Vaadake,
sõidumõnuks tuleb jalgrattale teha regulaarselt hooldustöid, et saavutada parimat
tulemust. Sama on ka poliitturul, poliitinimesed teavad täpselt kuidas tuleks Ühisruumist
„kaheksaid“ välja timmida, kuidas ketti õlitada, kuidas hoogu üles saada, kuid
nad pelgavad seda teha, sest nad pole kindlad et tavotise nina ja õliste kätega
neid järgmisele sõidule Pilvepiiril valitakse. Paradoks, mida rohkem teed seda
rohkem eksid. T.
E. Ricks „Kindralid“ (Grenader 2015 Lk
179) toob P. Dawkins 1965 a näite maaväe arusaamast juhtimises: „Ideaaliks näib
praegu olevat inimene, kes on teinud nii vähe – kes on ilmutanud niivõrd
tühises koguses enesealgatust ja kujutlusvõimet -, et ta ei ole eales midagi
valesti teinud,“ (…) Oli aeg, mil inimest ei peetud just väga veetlevaks edutamiskandidaadiks,
kui tal ei olnud ette näidata üht-kaht armi … Kui (mees) käib mitte konformismi
ja kõigega nõustumise, vaid vapruse ja tarmukuse rada, siis ta vahel ka
eksib““.
Edasi (Lk 384) „Üks pataljoniülem ütles kunagi Afkanistanis oma
kaptenile: „Paljude minu ohvitseride jaoks võrdus edu sellega, et nad ei paistnud
aasta jooksul millegagi silma. Nii, et mida vähem kordi sa oma eesliinibaasist
lahkusid, mida vähem kordi sa kohalikega suhtlesid ja mida vähem kordi sa
üleüldse midagi tegid, seda edukam sa olid.“ See oli tema alluvate jaoks
mõistlik valik, sest ta ütles, et tänapäeva maaväes läheb hinde „B miinus ja C pluss“
saanud ohvitseridel paremini, kui „A peale sooritajal“, kes vahetevahel
riskivad ja ebaõnnestuvad.“ Klassikud soovitavad veel ühte „poliitedu“
varianti: 215 „Kui keegi ei tea, mida sa teed, siis keegi
ei tea ka, mida sa valesti teed“ (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak.
1999 lk 215) Nüüd me siis teame, millest tuleneb otsustamatuse jõud.
Mnjah,
kõik tahaksid olla „kõllases“ liidrisärgis võitjad, kuid mehhaanikujulgust enam
pole. Kurbloolisus on muidugi selles, et kui mehhaanikaga ei tegele, siis ka
liidrisärki välja ei teeni. Vaat selline lugu
Põhiline
kasutusjuhend
Kes siis
ikkagi remondiks, kui otsustajad pelgavad nina tavotiseks teha? Vaatame
kasutusjuhendist järgi? Meie teiega elame/töötame/armastame riigis, mille
Põhilise kasutusjuhendi (Põhiseadus) järgi algab otsustusmehhanism kodanikest
e. kõrgeima võimu kandjatest (KVK), kes on kogumis otsustanud, et meil on
parlamentaarne riigikorraldus, mis tähendab et kõik süsteemi uuendused, korralised
hooldused ja hädatapmised tuleb teha Pilvepiiril. Punkt. KVK otsustab kas
tegemist on kaherattalise tandemratta
mudeliga, kolmerattalise lastrattaga või üherattalise tsirkuserattaga.. Meie
teiega valik on selline. Täpselt samuti nagu mingil ajahetkel ja hetkeajel või
trotsituules võime Eurovisioonile valida süsteemi pilava „Svetoleti“, nii
samamoodi vihameeles või segaduses võime ka Pilvepiirile valida keda iganes. Sellest „kõik jamad algavadki“, sest kõike
mida me tahame teha või ei taha/tohi teha otsustatakse parlamentaarselt
Pilvepiiril. Just seepärast on olemuslikult Pilvepiir poliitturu kõige
otsustavam otsuste tegemise koht. Otsused pole mitte niisama otsused, vaid
nendest oleneb kas sõit toimub sujuvalt või käime käntsu. Sellest oleneb kas
meie teiega käime pidevalt käsi kipsis, silm sinine ja põlv marraskil, sest
poliitinimesed pole viitsinud otsustusmehhanismi hooldada. Ja teatavasti püsiva
kipitatud käega ega marraskil põlvega pole võimalik harjuda. Elementaarne.
Kui me praegu
tõdeme, et on veel mingi mõjur, mis ei kase kolmikkriisist kiirelt välja tulla,
siis probleem ongi selles, et kuna otsustusmehhanismi pole vahepeal muudetud,
puhastatud ega õlitatud, siis kõik Ühisruumist tulevad ettepanekud ja arvamused
ei jõua lihtsalt otsusteni – need sumbuvad aastatega poliitadministratiivse
kihistuse enesekaitseks loodud tuhandete juriidiliste instruktsioonide sohu.
Praktiliselt polegi võimalik otsustada, sest Suur Otsustav Mitteotsustaja (see, kes otsib põhjust mitte otsustada, mitte
teha, mitte muutuda) leiab alati äraütleva klausli, mis viitab keskkonnale,
diskrimineerimisele, võrdsele kohtlemisele või korruptsiooniohule.
Tatikas-emeriituse
kogemusi ja soovitusi
Vaadake,
ma ei tea millised on teie rattasõidu kogemused, kuid minu lapsepõlves mil
põhiline ratas oli „Eriliukas „ siis „Sputnik“ (3 käiku) oli paremate kuttide
rattaunelm. See oli aeg mil elektrilaiskusratastest ei teatud veel midagi, kuid
„sääreväristaja“ (abimootoriga jalgrats)
oli kõva sõna. Kuid unistuste tipp oli ikkagi mootorratas. Eh, selline punane
Jawa 350. Ulme. Kuna motikalube sai taodelda alles 16 aastaselt, siis teadagi
jäigi see unistuseks. Kuid unistused ei jäänud ainuüksi unistusteks, need püüti
asendada mingi aseainega. Mnjah, iga
poisiklutt püüdis mootorratast järele aimata. Mootorratas oli ju iga mehepoja
unistus, kuid kui unistuseni ei küündi, siis unistada ikkagi võib, kasvõi suuga
„trõnn-trõnn“ tehes. Mingil ajal läks moodi papi või plastiku lataka
kinnitamine pesulõksuga esikahvlile niimoodi, et see puudutaks kergelt kodaraid
(muide tol ajal nimetati seda mida tänapäeval nimetatakse veljeks hoopis rattarehviks
ja selle peale käisid kummid: sise- ja väliskumm). See lapakas andiski sõidul
sellise suriseva hääle nagu oleks tegemist mootoriga. Vahva. Mootorratast ei
olnud, kuid unistuse hääl juba oli. Nii nagu moevooludega ikka hakati ka
lapakaid modifitseerima – pandi kaks-kolm lapakat, tehti laiemaid ja
erikujulisis – ikka selleks et mootorratta tunne tekkiks, aga … Nooruse
unistused, tatika tobedus, olid need jõud, mis meid liikuma panid. Eh, kui
targemaks saime, siis ostsid paljud (või nende vanemad) endale oma teenitud
raha eest „võidukad“, mopeedid, mootorrattad või autod, nad ei jäänudki
kodaralapakatega mootoreid järele aimama.
Kui ratas
ei tirise enam rõõmsalt
Mulle
tundub, et oma riigiehituslikkus nooruses oleme samasugused lapakatüübid nagu
need tatikad aastakümned tagasi, püüame
eeskujusid järele aimata regulatiivseid lapakaid pesulõksudega … Ups, vabandust,
juriidiliste lõksudega põhikonstruktsiooni külge kinnitades, et meie
riigimehhanism näeks välja (kaugelt vaadates, silmi vidutades) nagu päris.
Mnjah, nooruse uljus oleks selle nimi olnud veel 15 aastat tagasi, kuid nüüd
… Kuid nüüdseks pole me edasi liikunud
oma arengutasemes, oleme neid regulatsioonilapakaid
kinnitanud nii tihedalt ja tihkelt, et ratas enam ei pöörle – vabakäiku pole. Ratas
ei tirise rõõmsameelselt, vaid kriiksub ja kääksub hoolduspuuduses ja erinevate
kasutajate arusaamatutest kurvivõttudest väsinult. Hoogu pole. Muide
poisikesedki taipasid, et lapakad teevad küll vinget häält, kuid ühtlasi
krutivad kodarad lahti, mis halvendab kogu ratta jäikust ja sõiduomadusi, minnes
„kaheksasse“. Halvemal juhul ei käinud ratas enam piduriklotside vahelt läbi,
mis tähendas, et pidurdasid nii lapakad kui ka pärispidurid. Kuid võistlus on
võistlus ja tähtis oli olla teistest parem, kiirem, mitte võrdselt kehvake, mis
tähendas, et lapakahullus läks üpris kiirelt mööda. Oleks ju loogiline kui ka
Pilvepiiril ja Dr Riigil peale kolmekümmet aastat iseotsustamise kogemust
regulatiivlapakad maha visata, mehhanism üles putitada ja edasi tuhiseda. Selline
tatikas-emeriituse soovitus.
Tünnisõit
Kiirusest
rääkides, siis meenutan alati aega mil isa mind keskturu veerde mootorrataste
tünnisõitu vaatama viis. See oli tol ajal midagi tsirkuselaadset, suure telgiga
ja puha, ainult et selle keskel oli ilmatu suur tünn, mille ülaäärel olid
vaatajakohad ja mootorratturid alustasid algus aeglaselt tünni põhjast,
liikudes üha kiiremini kaldseinale ja siis juba püstseinale. Vägev vaatepilt. Selline
ratas ei tohiks seinal püsida, kui tal poleks kiirust, siis see kukuks alla.
Kukuks alla samuti nagu tonnide viisi rakset rauda, mida lennukiks nimetatakse
ei tohiks lennata, kui sel kiirust ei oleks, täpselt samuti ei saa väike riik
olla edukas kui tal kiirust ei ole. See kukub plirtsti alla. Vaid selle
erinevusega, et suured lennukid (ja riigid), mis lendavad kõrgel, võivad
üritada midagi parandada, planeerida, liuelda, konsulteerida lennujuhtidega, teha „mäkkaiverit“, kuid väike kukub lihtsalt
alla. Vaat selline lugu. Just seepärast peab otsustusmehhanism olema korras, et
teha kiireid paindlikke otsuseid. Seega otsustusmehhanismi hooldus (mehhanism
pulkadeks lahti võtta, remontida, puhastada, õlitada), Lapakad maha
(regulatsioonide raju vähendamine) ja kiire (ühtlasi paindlik) tegutsemismudel
ja … on kõik võimalused tuur võita.
Ei saa
öelda, et meil ei oleks olnud tuumakaid ettepanekuid on küll, kuid tegudeni
pole jõutud. „Riigireformi 10 käsku“, Riigikontrolli mitmed sellesuunalised
komplektsed ettepanekud, Arenguseire keskuse analüüsid ja sotsiaalteadlaste
ettepanekud on igaüks eraldi ja kõik kogumis täiesti märkimisväärne eeltöö
selleks kuidas poliitturu otsustusmehhanismi hooldada, uuendada ja segavast
prahist lahti saada. Mis aga märgiline, siis poliitturu põhiosaliste –
pidukondade – poolt pole tulnud mitte ühtegi komplektset plaani hooldustööde
tegemiseks. Kahju.
Uus
hooldus- ja treeningprogramm
Kui
poliitturg ise ei suuda uut treening ja hooldusprogrammi pakkuda, siis ärgem
unustagem, et KVK otsustab ka selle, millised
pidukonnad pääsevad Pilvepiirile/Riigikokku otsustusmehhanismi timmima ja kes
saab lõppkokkuvõttes meie hädasid ja valusid ravima ja edasisi
otsustusmehhanisme timmima ja õlitama. Üldiselt oleme hakkama saanud, siledal
maal kui vahel viskabki keti maha, saab uus kett kähku peale või rattur
vahetatud ja sõit läheb kõigi meie teiega rõõmuks edasi. Kuid mäest tõus (nagu
kolmikkriis) näitab kohe ära, et mehhanism, otsustusmehhanism, on ohtlikult
kulunud, visates ketti ühtelugu maha. Ja justkui oleks kõik juriidiliselt
korras, sest pilvepiir on lausmaasõidul tiražeerinud hunnikute viisi
lausmaajuhendeid. Tõsiasi on see, et mäest üles ei saa, kui iga vändapöörde
järel juriidika viskab keti maha. Mitte midagi ei saa teha, sest iga asja kohta
on seadus tehtud, mida tuleb enne muuta, kui teha, enne kui muuta tuleb kaasata
ja kooskõlastada, siis riigikohtus vaidlustada ja siis … „Muidugi, kuna
töögruppe on riigis palju ja hea kaasamise tava ütleb, et osapooli kaasatakse,
kuni nad on katki kaasatud, siis kulutame märkimisväärse osa ajast, püüdes
kokku leppida koosoleku aegu.“ (J. L. Norman „Maailm kontoris ehk Kuidas
kärbitakse heeringat“, Argo 2019 lk 214). Seni seisab rattur nagu tola
ratta kõrval ja lehvitab neile, kes on osanud oma otsustusprotsesse enne
mäkketõusu timmida või lihtsalt nutikamad. Viimane piinlikust tekitanud
otsustamatus oli nn VeneValge lennukeelu juhtum, kus Dr Riik jäi omaenese
seatud juuralõksu, kui 25 (27-st) liikmesriiki suutsid lennukeelu kehtestada
ülikiirelt, siis meie ootasime Üleliidulist keeluakti. MAMI lisas, et
piirangute vormistamine on võtnud aega, kuna valitsus soovib need teha
juriidiliselt vettpidavaks. Oeh, kas siis 25 tegid piirangud mittevettpidavatena?
Võib-olla lausa seadusi rikkudes? Sellise kitsalt juriidilise vaate puhul on
oht, et hakkab kehtima Rumsfeldi reegel:
„Juristid on nagu koprad. Nad ujuvad keset
oja ja ehitavad sellele tammi.“ (D Rumsfeld „Rumsfeldi reeglid“ PM 2020 Lk 195).
Kui lisada siia Jon M.
Huntsman arvamus: „… enamikul juristidest puudub ärikogemus. Nad kalduvad
keskenduma sellele, miks midagi ei peaks tegema või ei saa teha. Reeglites
näpuga järge ajavad juristid moodustavad keeldujate koori …” („Võitjad sohki ei
tee” kirjastus Pilgram, 2012 Lk 88), siis … Ka siis kui liiga paksu tavotiga
rattajooksu ja ketti määrida, libedat kulgu ei saa, tühi, raske sõtkumine ja
prahi korjamine veomehhanismi.
Tundes ise paljusid häid ja nutikaid juriste,
siis kinnitan, et eelnimetatu pole juristide üldtunnus, vaid see võib juhtuda
halbade tegurite kokkusattumusel ja siis kui süsteem ei ole isepuhastuv või
regulaarse tehnokontrolliga kindlustatud. Tahtes olemuslikult teha head, kaitsta
kurja vastu justkui kõige nõrgemaid võib igast ravimist saada mürk. Kange mürk.
Mis aga puutub tõeliselt headesse juristidesse, nende süsteemitunnetusse, siis
on nendega nauditav koos töötada. Muide, et mitte oma arveametnike vennaskonda
ära unustada, siis: „Thomas Jefferson on juristide kohta öelnud: „Juristid on
kõigis küsimustes kahevahel ja kui me saaksime tegutseda ainult siis, kui
ühelgi juristil pole midagi selle vastu lisada, siis ei teeks me mitte midagi.”
Mulle tundub, et see kehtib ka majandusteadlaste suhtes.” (R.Reagan „Ühe
ameeriklase elu” Tänapäev 2012 lk 244). Vaat selline lugu. Kõik me oleme kahe
vahel, kuid see ei tähenda otsustamatust (otsusta+matus) vaid kaalutletud
otsuseid.
Otsustusmehhanism
on umbes, iga liigutust seda puhastada saadab Suurte Otsustavate mittetegijate
ühendkoori võimas refrään: „seda ei saa teha, sest see on vastuolus
Põhiseadusega!“. Kuid hooldusettepanekud ei ole vastuolus Põhiseaduse vaid
selle tõlgendamiste tõlgendamise tõlgendamistega. Kohati hirmutavalt sarnaseks
kujunev õigusruum Vaheriigi õigusruumiga, mil kõik mida polnud lubatud oli
keelatud. Tundub, et meie Pilvepiir ja Dr Riik
püüavad samsse punkti jõuda teiselt poolt, keelates, reguleerides, kontrollides kõike, et vabadusi jääks
võimalikult väheks. Tulemus on sama – vabadusetus. Tegemist on Põhiseaduse
kitsendamisega. Nii sõnas kui teos. Tegemist on Põhiseaduse ahistava kitsendamisega. Sedasama
risustatud manuaali kasutut kasutamist näeme igal sammu, alates pasunakooride
ühendamisest ja lõpetades õdede töötingimuste ja palgakokkuleppega.
Kõige ilmekam otsustamatuse näide on see, mis toimub metsa ümber. Vaadake, see on valdkond, millega saaks
Dr Riik olla poliitikakujundaja ja seaduskuulekuse musternäidis. Eeskuju meile kõigile. Kõik hoovad on
DR Riigi käes, alates seadusloomest kuni metsade (enamuse) omamise, nende raiemahtude ja
uuendamiseni välja, kuid … Kuid me pole isekeskis suutnud kokku leppida, mis asi
see metski on. Kuidas seda lõigata, kuidas kasvatada? Ainuke puu mis sellest
vaidlusest võrsub on mittemõistmise ja vihkamise puu. Asi on läinud nii
kaugele, et entusiastid on kitunud Dr Riigi tegevuse peale liidupealinna. Mage
värk muidugi, kituda liidupealinna, täpselt nagu Vaheriigi ajal. Samas näitab
metsaga seonduv kõige kujukamalt, et isegi siis, kui kõik hoovad on Dr Riigi
käes, siis pole sellest mingit kasu, kui otsustusmehhanism on tuksis. Millist eeskujumudelit Dr Riik meile metsa näitel tegelikult demonstreerib? Poliitturu
otsustusmehhanism on ummistunud juriidilisest prahist, mis viskab
edasiliikumist takistavalt pidevalt veoketti maha. Kui me tahame edasi liikuda,
siis peame me mehhanismi lahti võtma ja puhastama, timmima ja määrima.
Targutusi:
T.
E. Ricks „Kindralid“ Grenader 2015
Lk
190 „Kindral Trurong ütles, et tema päranduseks oli „pikk ja väärtuslik aeg,
millel … lasti pöördumatult kaotsi minna“ ja mille jooksul oleka olnud võimalik
luua Vietnami külades turvalisus.“ Kindral Williamsist USA vanemnõustaja
lahkumisest Vietnamist
Lk
198 „Maaväe kindralid ei tulnud toime oma peamise ülesandega ehk seega ei
mõistnud sõda, milles nad osalesid, ega leidnud tõhusat reageerimisviisi. „Meid
hallati kaunilt ja juhiti ebapiisavalt,“ kirjutas O´Meara „Me olime härra
McNamara armee – materiaalses mõttes kõige rikkam ja vaimses mõttes üks vaesemaid
maavägesid, kes on kunagi lahinguväljale astunud.““
Lk
222 „Teisel aastakümnel pärast teise maailmasõja lõppemist olid Ameerika
relvajõudude kõrgema juhtkonna valdavaks tunnusjooneks saanud erialane ülbus,
kujutlusvõime nappus ning moraalne ja intellektuaalne tundetus, mis pani neid
neid muidu arukaid mehi tobedalt käituma“
M.
Perarnau „Pep Guardiola“ Rumori Publishing OÜ 2016
Lk
290 „Me ei võida, kui te ei mängi kogu hingest ja ei jookse nagu loomad.“
Lk
444 „G. Kasparov „ Juba 1986 aastal, kui võitsin oma teise maailmameistritiitli,
teadsin kindlalt, kes minust viimaks jagu saab.“ „Kas tõesti? Kes siis?“ küsis
treener. „Aeg, Pep, aeg …““
Lagercrantz „See mis ei tapa“
Varrak 201
Lk
108 „Häkkerite abiga võib varastada, advokaatide abiga aga vargus seaduslikuks muuta.
Kuidas Balder ütleski?“ „Me oleme seaduse ees võrdsed – kui me maksame
võrdselt.“
Lk
395 „Keegi ei lekita mingit infot, kui see ei ole tema huvides. Mõnel on
motiiviks õilis soov õiglust jalule seada, tahtmine paljastada korruptsiooni
või ahistamist. Aga enamasti on küsimus võimumängus – eesmärgiks on vaenlane
põhja lasta ja oma positsiooni parandada. Seepärast ei tohi reporter kunagi
unustada küsimust: miks mulle seda räägitakse?
(…)
Iga paljastus nõrgendab vääramatult kellegi positsiooni ja tugevdab seega
teiste mõju. Iga oma koha kaotanud võimukandja asendatakse kiiresti uuega, kes
ei pruugi eelmisest tingimata parem olla. (…)“
No comments:
Post a Comment