Oleks & Poleks (PM-le 13.05.21)
Hiljuti
täitus 100 päeva valitsuse ametisse astumisest. Peaaegu nagu juubel, tehti
kokkuvõtteid 100 eesmärkidest, pingutatud oli tublisti, omad patsutasid õlale,
teised … teised ei pannud tähelegi. Muidugi on 100 päeva võimu üpris tinglik
võrreldes sellele eelneva 1000 tööpäevase mitte võimul olemisega. Pelgalt
sisseelamisaeg, millega ei jõua suurt midagi teha, kui sellele ei eelne põhjalik eeltöö. Nagu
ütlevad klassikud: „Kuid
praktikas vastutavad ministrid poliitika eest suhteliselt vähe, sest valitsuse
kasulik tööiga on umbes kaks aastat. Esimene aasta kulub selleks, et jõuda
arusaamisele, et valitsuses olles ei saa nad pidada kinni lubadustest, mis anti
opositsioonis olles: kui valitsus on moodustatud, peab ta hakkama tegelema
reaalselt eksisteerivate probleemidega, mis on eranditult seotud valitseva
majandusliku olukorraga, mis omakorda on alatai kas siis kohutav või
katastroofiline, ning seda tõestavad hirmuäratavad faktid hoiti rahva ja seega
ka opositsiooni eest eranditult alati saladuses. (…) Seega hakkavad ministrid
reaalset situatsiooni riigis mõistma umbes kaksteist kuni kaheksateist kuud
pärast ametisse asumist. Sellele järgneb umbes kaks aastat potentsiaalselt
tõsist valitsustööd – pärast mida algab ettevalmistus järgmisteks üldvalimisteks.
Sellest hetkest muutuvad saavutused riigijuhtimise vallas teisejärguliseks,
võrreldes häälte võitmisega – või pigem, häälte võitmine muutub ainsaks
saavutuse mõõdupuuks. Viimased kaks aastat sarnanevad eksami jaoks tuupimisega.
Midagi uut ei tehta, eesmärgiks on ainult läbisaamine.“ (J.Lynn, A. Jay „Jah,
Härra Minister“ Varrak. 1999 lk 365). Vaat selline klassikaline ajakava,
seepärast oleks õigem vaadata, milliste strateegiaid arendati välja 1000 tööpäevaga
opositsioonis. Opositsioonipink on hea vahepeatus, et mõelda tehtu üle, koht,
kus võivad, kuid ei pruugi, sündida kõige julgemad, murrangulisemad ideed.
Kuidas seekord läks? Ootused olid kõrged. Süüvides pakutavatesse kavanditesse
tekkib nõutus.
Ilmselt ootasime meie teiega seekordselt vahtkonnavahetusest midagi uut, midagi
murrangulist, midagi … Kasvõi midagigi, mis näitaks meile suunda välja
kolmikkriisi kurbusest. Nii, et ootus oli, kuid kahjuks on eesmärgid
banaalsevõitu loksumine pensioni-, rohe- ja digilainetel. Valimismeeleolu. Aga
ometi oleks just seekord võinud … Oleks lausa pidanud …Muide, kas olete
märganud, et RES (ka 100 päeva eesmärgid) arvustades ei alusta me algusest, me
arvustame riigieelarve strateegiat, kuid milline on RIIGI STRATEEGIA? Ilusõnalisi strateegiadokumente on küllaga,
kuid strateegiat ei ole. Seega on Dr Riik meile pakkumas eelarvestrateegiat
ilma riigi strateegiata. Mittestrateegia strateegilise rahastamise strateegia (nagu mainis minu
õpetatud sõber)? Jabur olukord. Muidugi au ja kiitus Dr Riigile, kes on teinud
hunnituid ponnistusi saavutada parimat tulemust mittestrateegia strateegiliseks
kõige mõistlikumaks rahastamiseks, kuid see ei päästa meid meie tuleviku eest.
Nagu Sun Zi öelnud: “ Strateegia, ilma taktikata on pikk tee võiduni, taktika
ilma strateegiata viib paratamatult lüüasaamiseni.“ (L. Freedman „Strateegia“
Grenader 2016 lk 10). Olukord on jabur
veel seetõttu, et inimeste meelestatus mingite arengute suhtes kujunevad
lähtudes nende ootustest. Seekord oodati midagigi uut, midagi mille nimel tasub
pingutada, isegi mille nimel tasub kannatada, kuid uut ei olnud. Kahju, väga
kahju. Võimekus ju oli. Käivitavat, jõukust tootvat, mehhanismi ei olnud, oli
vaid jagamise ja irdlausete jada.
Tekkib
omamoodi ajalooline de javu tunnetus. Kui Stalin suri, siis asuti USA-s uurima,
„ …mis kavalad mõtted on valitsuse toimikutes peidus ja millised
plaanid on koostatud. Ja me leidsime, et seitsmeaastase suupruukimise tulemus on SUUR ÜMMARGUNE NULL.
Meil pole mingit plaani.“ (J Rubenstein
„Stalini viimased päevad“ Imeline
Ajalugu 2016 lk 176) Eisenhower tõdes
tarmukalt: „… et kõik on tüdinenud Nõukogude režiimi süüdistamisest. Kõige
tähtsam on küsimus, mis on MEIL maailmale pakkuda? Mida oleme MEIE valmis
tegema? Kui me ei saa punktidena – lihtsalt A,B,C,D,E,F,G,H – ülesse lugeda,
mida me pakume, siis pole midagi öelda.“
Niisiis milline on meie
plaan, meie ABC? Ei saa ju pidada tõsiseltvõetavaks plaaniks, et:
„Uuendamisel on ka riigireformi tegevuskava, et
kujundada jätkusuutlik, tõhus ja elanikkonna vajadustega arvestav
riigivalitsemine„? Tundub uskumatu, et DR Riik pole siiani aru saanud, et
Riigireformi pole, mida pole seda ei saa uuendada. Elementaarne. Lp J. Raidla
formuleeris 2016 a Riigikogu kõnetoolist, mida on vaja Riigireformiks: Riigikogul
tuleb määratleda riigireformi eesmärk; riigireformi mõiste ja sisu, ning
riigireformi mõõtkava ajas ja ruumis. Ja veel: „Riigikogu
on parlamentarismi gravitatsioonikeskus. Loogiliselt peaks riigikogu olema ka
Riigireformi gravitatsioonikeskus“. Elementaarne Riigikogu pole riigireformi mõistet, sisu ega eesmärki kindlaks
määranud, seega reformi pole. . Jäävad üle järgmised võimalused: Dr Riik
uuendab riigireformikava mingis teises riigis; Dr Riik teeb riigireformi
illegaalsest ehk tegemist on mitte riigireformi vaid riigipöördega või kolmandaks
(kõige tõenäolisemalt), riigireformi mõiste on Dr Riigi poolt sisutühjendatud. Jäädavalt?
Gravitatsiooni pole, Riigireformi pole,
Tühisõnad on. Hõljume igas moetuules sinna-tänna. Suunatult. Gravitatsioonita
sihitud tegevused on kallid ja ebatõhusad. Näiteks maal elamine on tore, kuid
mõttejada: „Soodustame inimeste tagasipöördumist maapiirkondadesse ning noorte
eneseteostuse võimalusi maal“ teeb
nõutuks. Valimismõte? Miks soodustame?
Kuidas soodustame? Kas jätkame riigiabiga kortermajadesse panustamist,
riigimajade ehitamise ja bürokraatlike töökohtade levitamisega maakohtadesse. Ilus mõte? Valimismõte? See ei too kaasa
tootlikkuse kasvu, inimeste rahulolu, ettevõtluse ärkamist, SKT kasvust
rääkimata, see toob kaasa vaid bürokraatia peitmise valdadesse. Jätkuva kalli
allakäigu. Üldine ettevõtlikkuse keskkond parandaks küll asja. Igaüks ise.
Meie teiega peame paljudes asjades
mõtteloogikat muutma, lausa ümber pöörama.
Visioon võiks olla, et „ Eesti ongi linn, linn oma keskuste ja äärelinnadega“.
NB! Äärelinnade/aedlinnade mitte ääremaaga, see oleks hoopis teistpidi vaade,
teistpidi areng ja võimalus tasakaalustatud tõhusale, elegantsele ja
intelligentsele Eestile. Kuid Aedlinna kontseptsioon üksi ei toimi, see
toob kohe kaasa liikuvuse probleemi. Praegune liikuvusarengu kavade puudulikkus
on selles, et need on kujundatud Dr Riigi valest eeldusest turutoimesse,
suuriiklikest ambitsioonidest ja
liidulistest tarkdokumentidest, mis ei ühti meie võimaluste/vajadustega.
Kuid liikuvuse/logistika komponent on
strateegiate strateegia aluseks. Inimesed sh ettevõtjad teevad strateegilisi
otsuseid lähtudes logistilistest võimalustest ning isiklikust mugavusest/nauditavusest.
Liikuvusega seostub ka 5G maailm, kui
uusilma avastamise ja kasutamise strateegia (viimasest miilist rääkimata). Meie
arengu aluseks on sidussüsteem, mitte loosungimassiiv. Sõnad on õiged, kuid tegevused ei ole sidusad
ega üksteist toetavad. Tundub, et Dr Riik pole saanud aru kogu värkvõrgu
paradigmat muutvast olemusest, selle strateegilisest juhtimise vajalikkusest.
5G pole kassipiltide kiirlaadimispunkt, vaid uus vereringe. Tuleviku vereringe.
Dr Riik, kuidas selle vereringega lood on?
Mida
siis oleks ja mida poleks? Oleks pidanud välja töötama strateegiad, need
variantsuses läbi mängima kui staabiõppused, igale tegevusele hinnasildi juurde
kirjutama ja tegema nendest üksteist toetavate/rohkendavate tegevuste aegrea/hierarhia.
Jäi tegemata? Pole. Väga kahju, meie teiega kaotame aega, seda inimese jaoks ainukest tõeliselt
taastumatut ressurssi. OLEKS pidanud ette valmistama strateegiad: Eesti
kui aedlinn mitte ääremaa; Eesti kui tootlikkuskasvu keskkond; Eesti kui
haridusmässaja; Eesti kui riigireformi läbinud korrastatud administreerimisega
modernne tõhus loovusel põhinev riik; Eesti kui intelligentne ja elegantne
rohepööraja (mitte vulgaarprimitivist), Eesti vajab tingimatult täiesti uut
mehhanismi nii haigus- ja pensioni kindlustuses, kui ka võtit sotsiaalses
lõpplahenduses. Kõike riputada riigieelarve kaela murrab riigieelarve kaela.
Tootlikkuse kasv ja omaosalus on selle OLEKSI (või PEAKS?) priinimi. Kõike seda
ja palju muudki OLEKS tahtnud Dr Riigi strateegiates näha, Kui OLEKS, siis
POLEKS: pidanud arutama maksutõusude üle, otsida 7000 IT spetsi, närutada
tervishoiutöötajate ja õpetajate palkadega, solvata päästetöötajaid ja
korrakaitsjaid, kärpida avalikke teenuseid jne. Siis OLEKS võimalik olnud luua
intelligentne, elegantne, tõhus, jätkusuutlik Ühisruum.
Mõttepööre.
Kui ainukene mõte olukorra päästmiseks on maksudebati avamine, sest riigi
kulutused ületavad juba pikka aega tulusid, siis me saamegi maksutõusu ja
edasise majanduslanguse. Kuid kui me avaksime tootlikkuse debati, siis saame
tootlikkuse tõusu ja maksulanguse. Ajal mil suur osa ettevõtjaid elab kui oma
isiklikus krematooriumis, mil algul põletati sääste ja nüüd elujõudu, peab Dr
Riik tegema konkreetseid strateegilisi kaalutud/arvestatud otsuseid: A, B,
C. Veel pole hilja alustada
strateegitsemist.
No comments:
Post a Comment