Avaldatud ÄL-s 8.01.17
No nii, Soome on oma „kodanikupalga“ programmi käivitanud. Tegelikult on see küll töötute tööle meelitamise programm, aga see ei heiduta kodanikupalgaihalejaid seda nimetamast sammuks õiges suunas. Mis suunas see samm on ei tea, kas kodanikupalga või hoopis sotsiaalkulude vähendamise kübaratriki suunas. Eks aeg näitab. Kui mullu 1 aprillil lugesin Soome kodanikupalga eksperimendi kavast, siis mõtlesin, et nali, naljapäev ju. Kuid ei arvanud ära, tõeks sai … utoopia kolmanda tulemise mudel. Kodanikupalk on ilmselt inimkonna kolmas suurim ideaalühiskonna ülesehitamise katse peale Platoni „Utoopiat“ ja kommunismiuneluse (elu vastavalt vajadustele). Kas meil on Soome eksperimendist midagi õppida?
Uue inimese
mudel
Muide nii Platon, kui kommunismiehitajad
planeerisid kõigepealt ülesse kasvatada uue, teadlikuma inimese ja alles siis …
Ei õnnestunud. Ei õnnestunud uut ja teadlikku ideaalinimest kasvatada ja nii
need „projektid“ lõppesidki. Põhikomponent ei õnnestunud. Kodanikupalga idee ei
aruta isegi mitte „uue inimese“ kasvatamist, sest nagu eelmised projektid
näitasid, see pole võimalik. Nii, et see osa „projektist“ jäeti vahele. Need projektid ei saanud ega saagi õnnestuda,
sest ei arvesta inimloomusega ehk nagu ütles Vanaema Marie „Kui inimene jookseb
ja ta saaks kõndida, siis ta kõnniks, kui seista siis seisaks, kui saaks siis
istuks, kui saaks, siis lamaks.“ Mina ei usu lamavasse riiki , see oleks nagu
igiliikuri leiutamine. Ilmselt pean oma
kooliraha tagasi maksma (või küsima?), sest minu professorid õpetasid (nemadki
peaksid kooliraha tagasi maksma), et juba paar sajandit pidi Prantsuse
Akadeemia uksel rippuma silt: „Perpertum mobile projekte vastu ei võeta!“. Kuid inimloomus on visa, nüüd siis pakutakse
järjekordset igiliikurit. Kuid raha pole asi iseenesest, raha pole mitte mingi
sotsiaaltoetuste meede, raha on meie panuse mõõdupuu.
Arveametniku
arvamus
Miks on
kodanikupalk minu jaoks utoopia? Elementaarne! Minu jaoks ei anna bilanss
kokku. Ehk nii nagu ärimehed ütlevad, kõigepealt rehkenda näppude peal ja siis
kui see kokku annab hakka „hekseldama“ tabeleid. Vaatame, mis meil välja tuleb.
Tihti küsitakse, palju kodanikupalk maksab? Pole keerukas lihtaritmeetiliselt
välja arvutada mida toob kaasa kodanikupalk: ameeriklased arvutasid, et see
tooks kaasa 50% maksutõusu, šveitslased, et üle 25 miljardi frangi suuruse lisakulu aastas. Mõned on meil avaldanud arvamust, et
võiks alata väikesest summast, no näiteks 50 EUR-st. Alustamegi 50 EUR.st. On
seda palju või vähe? Nii ja naa, ilmselgelt ei ole see kooskõlas
baassissetuleku mõttega. Liiga vähe. Kuid aastakuluoleks 789 milj, mis on meie
ühisraha kasutuse mõttes päris palju. Kuna tegemist on meie ühisrahastusega,
siis peame kohe küsima, kuskohalt me selle pea 800 milj ära võtame? Eks ole,
polegi nagu kuskilt võtta, sest 50 EUR puhul peaksid abivahajate summad ju
säilima. Mõned on avaldanud arvamust, et praegu saaks Eesti kodanikupalga suurus olla 250–300 EUR/kuus inimese kohta.
Tore mõte, kuid kuskohast tuleb teadmine, et „praegu saaks“ olla kodanikupalk
just selline – 250-300 EUR/kuus? Ei saa aru, sest maksma lääheks see 4,737
miljardit. Rahandusministeeriumi riigieelarves loeme, et 2017 aasta Riigieelarve tulude mahuks on planeeritud
9,48 mld EUR (eelarve maht on 9,66 mld EUR, sh välistoetusi 961 milj EUR). Pool riigi eelarvest? Nii, et kodanikupalk
kõigile ei tule kuidagi välja. Me peame kogu selle kodanikupalga temaatika
juures tõdema, et see ei ole mingi ulmeline raha, mis vedeleb mingites
keldrites, vaid meie eneste poolt maksudena kokku kantud raha. Me oleme kõik
(kes töötavad) oma panuse sellesse ühisrahastusse andnud. Samuti peame me
ühiselt otsustame, mida me selle rahaga teeme, kas investeerime
turvalisusse, tervisesse ( et haigeid ei
pea plaaniliselt operatsioonilt tagasi saatma), haridusse või … laiali jagama
kodanikupalgaks. No ka see on võimalik ,kuid sellisel juhul tuleb kodanikul
kõik teenused (julgeolek, haridus, tervishoid) osta oma raha eest - kodanikupalga
eest. Niisama lihtne see ongi. Kas see on eduks ka vähemkindlustatutele? Julgen
kahelda.
Just seepärast oli üllatav, et suurem osa Eesti elanikest oli
mulluse Ühiskonnauuringute
instituudi küsitluse järgi valmis tööst loobuma, kui riik maksaks neile kuus 950 EUR. Kuhu on jäänud meie
iseteadlik kangus, saavutusvajadus?
Lõppude lõpuks enesealalhoiu instinkt? Kuid mis juhtuks kui 2/3 töötegijatest läheksid koju kotipeale
mediteerima? Niisiis meid 1315944
inimest, kes kõik oleksid õigustatud kodanikupalka saama. Meie praegune tööjõuressurss on u. 632 tuh inimest Kui me nüüd kujutame ette,
et töölkäijatest 2/3 muutuksid samuti ülalpeetavateks (u. 400 tuh töötegijat),
siis selline ühiskond püsti ei seisa, see variseb kokku. Pole võimalik et 200
tuh inimest peaksid üleval 1,3 milj kogumit. Muidugi laekub makse ka teistest
allikatest, kuid väärtuste loojaid jääb vaid 200 tuh ehk iga töötegija katab
enda vajadused ja peab üleval 5,5 mediteerijat. Ka sedapidi ei anna bilanss
kokku
Kodanikupalga
sambad
Kuid
kodanikupalga mõte ei hõlju lihtsalt õhus, sellel on oma kindlad põhjused ja
müüdid. Maailm elab müütidest. Minu jaoks seisab kodanikupalga temaatika kolmel
sambal.
Esimene
sammas, lõputu õnne sammas
Kodanikupalga
üks postulaate on see, et siis oleks inimene vaba, õnnelik ja stressitu. Tore
oleks, kuid … Jälle üks inimloomuse mittearvestamise näide. See, et keegi on
sattunud valele töökohale ei tähenda, et ta ei peaks üldse töötama. Vanaema
Marie ütles ikka, et „Mõtle töö enese jaoks huvitavaks.“ Kuldsed sõnad, ma olen
ka kõige igavama töö enese jaoks huvitavaks mõelnud. Mina ei saa töötada kohas,
kus „Põhimõtteliselt ütles ta, et tema
intervjuude põhjal sarnanes siin töötamine mõnikord „oma juuste põlemapaneku ja
seejärel tulekahju vasaraga kustutamisega””( E.Doty „Kompromissilõks” ÄP
2011.Lk189). Ja ma ka ei tööta sellisel kohal.
Leidke endale õige tegevus. Pole andetuid inimesi, on vaid valed
inimesed tegemas valesid töid.
Suurem osa meie
tegevusest on kas tüütu või ebameeldiv, kuid just see, et üks väike osa on
raskesti saavutatav (meeldiv), muudab elu elamisväärseks. Kui kõik oleks kogu
aeg ninnu-nännu, siis oleks see ju tavaline tapeet. See pidev rahulolu/õnn
muutuks pidevaks … rahulolematuseks.
„Mida rohkem annad, seda vähem seda hinnatakse. Mõtle, kas või näiteks
Marsi šokolaadile. Kui annad lapsele ühe Marsi, siis on ta väga rõõmus. Ka
teine kaob kiiresti kõhtu. Ahnem laps suudab ehk isegi kolmanda šokolaadi nahka
pista. Ent kui talle antakse neljas, viies või kuues Mars, siis ta juba ägab.
Seitsmendasse šokolaadi suhtub ta nagu
millessegi eemaletõukavasse. Ole heldusega mõõdukas. Midagi, mida napib,
hinnatakse kõrgemalt, kui seda, mida on külluses.” (J. Owen „Oskus mõjutada.”
2012 kirjastus „Ersen”. Lk 129). Mis viib mõttele, et ka kodanikupalk saab
olema suurus, mis kogu aeg püüdleb kasvule. Inimeste vajadused lihtsalt
kasvavad.
Teine sammas, töö lõpu teooria
Targad inimesed ( Milkeni instituudi globaalsel
konverentsil) prognoosisid, et tehnoloogia hakkab üle võtma peaaegu kõiki
turge, siis seegi on õige, kuid Milkeni instituudi konverents on märgiline
seetõttu, et öeldi selgelt välja: automatiseerimine võtab üle ka valgekraede
töökohti. Niikaua kuni
automatiseerimine ei puudutanud valgekraesid, polnud töökohtade kadu ka
probleemiks. Kuid kui valgekraede tööd
hakkab tegema hingetu maatriks, siis mida peaksid tegema töötud juristid
või finantsistid? Sellest ka hirm. Hirm tuleviku ees. Kuid …see on kujutlus
lapikust, liikumatust maast - staatilisest süsteemist. Ilma kujutlusvõimeta
süsteemist. Mõttepojukene, et „töö lõppeb ära“ ja „riik maksab“ kodanikule vaid
elusolemise eest on sügavalt
utopistlikud. Selle filosoofia järgi oleksime me kõik töötud … mammutikütid. Olete?
Ei. Inimkonna edenemine on alati loonud uusi tarvidusi ja töökohti. Alati. Kuid
siin peab ise kujutlusvõimet ilmutama ja uusi töid „leiutama“. Mitte keegi
teine ei tule meie eest seda tegema. Meie ise loome töökohti ja tööd. Te ei
usu? Kui me nüüd tuleme oma mammutiküttide juurde tagasi, siis ei osanud meie
esiesiesi…isad arvata, et nende tütrepojatütrepojadtütred tegelevad kunagi
sellise „nõmedusega“ nagu artiklite/raamatute kirjutamisega, filmide tegemisega
jne. Nad ei teadnud isegi seda, et massimeedia saab olema. Külatargast ja
muinasjutuvestjast piisas. Nad ei osanud
kujutada, et elatuda võib murupügamisest, koerajalutamisest, telefonihelinate
hulgimüügist või kunstripsmete hooldamisest. Osa neis kujutasid ette, et kui
metsiku nisu rida leiukoha ja laagriplatsi vahel maha jäi siis võiks neid
laagri ümber külvata. Lähem võtta. Tööle hakkas inimese laiskus ehk progressi
mootor. Neist said maaviljelejad, seejärel karjakasvatajad, linnaehitajad …
kosmoselendurid. Kuid isegi esimesed põlluharijad ei osanud arvata, et seda
tehakse tulevikus hoopis teist moodi, masinatega. Seega kogu inimkonna ajalugu
ongi tekkinud ja kadunud töökohtade ajalugu. Miks peaks see protsess nüüd
lõppema? Kui töötu mammutikütt leidis võimaluse edasi liikuda, siis miks meie
kahtleme. Teisalt, kui me kardame Masinate maailma, kus „pärisinimesele“ enam
kohta ei leidu, siis ei peaks me mitte lootma sellele, kuidas masinad meie eest
töö ära teevad ja meie mittetegemisest laisaks ja lolliks muutume, vaid minema
tagasi alet põletama ja metsa raadama. Mnjah, kuid alepõletaja ei saa
mediteerida, seal on pikad ja väsitavad tööpäevad. Vaba mediteerimisaega ei
jää.
Kolmas sammas: Soome
dilemma
Tegelikult pole kolmas
sammas ainuüksi Soome sammas, see on rohkem näide, vaid kõigi nende süsteemide
sammas, millised on suurte sünniaastakäikude, endise eduka majanduse, jäiga
tööturu ning sotsiaaltoetustega enese mänginud väheneva, vananeva ühiskonnana
nurka kinni. Nende süsteemide tulu ja kuluvajadus ei võimalda enam endist
„heaolumudelit“ jätkata. Tuleb teha muudatusi. Ebapopulaarseid muudatusi. Soome peaminister
tõi tunamullu välja väga valusa tõe -
Soome elab üle võimete, riigivõlg kasvab iga tund miljoni EUR võrra, moodustades ca 98 miljard
EUR. Rahandusministeerium
sekundeeris prognoosiga, mille kohaselt võib see kasvada 2019 a.
124 miljardi EUR-ni, kui midagi põhimõttelist ette ei võeta. Mnjah,
raske olukord. Eriti arvestades, et elanikkond vananeb ja väheneb. Valitsuse
juhterakond lubaski uut poliitilist
kultuuri, mida iseloomustavad “julged eksperimendid“. Üks valimislubadusi oli
kodanikupalk. Nojah, minu meelest on see rohkem kübaratrikk, kuidas kohe raha
pakkudes kulukatest sotsiaaltoetustest vabaneda. Selles mõttes on naabrid õigel
teel. Riik tuleb vormida võimalustele vastavaks.
Soomes arvutati välja kodanikupalga määr, mis
oli 550-750 EUR/kuus, rahvas arvas, et alla 1000 EUR on vähevõitu. Olen kindel,
et kui pakkuda 1000, siis oleksime kuulnud, et alla 1500 EUR mitte kuidagi ei
saa. Inimlik. Nüüd on siis lepitud kokku 560 EUR/kuus.
Eks näis, kas Soomel see trikk õnnestub? Arvan, et nende jaoks, kes tööd leida
tahavad (u 10-20%?) see süsteem isegi
toimib, ülejäänud … Kuidas mõtleb seda töötute sotstoetuste kübaratrikki
laiendada kogu ühiskonnale rinnalastest kuni miljardärideni ei kujuta ette. Edu
neile, kuid … Kuid nende ja meie olukord on täiesti erinev, sest nemad tahavad
vabaneda ülejõukäivast kohustusest, meie puhul tähendaks see sisenemist
ühiskonda … hävitavasse kaosesse. Ettevaatust.
Targad
müüdid
Me elame müütide maailmas. Tihti me ka usume neid, kuni tuleb
uus müüt, imerohi, perpertum mobile. Inimlik, kuid tervislik vaid mõõdukates kogustes.
„On võrdlemisi lihtne nõustuda väitega, et üksnes Homo sapiens suudab rääkida
asjadest, mida ei ole tegelikult olemas, ja uskuda kuut võimatut asja veel
enne, kui on hommikust söönud. Te ei suuda ealeski veenda mõnda ahvi, et ta
annaks teile banaani, põhjendades seda sellega, et pärast surma ootab teda siis
ahvitaevas ees lugematu hulk banaane.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna
lühiajalugu“ 2016 lk 38). On meilgi müüte uuemaid nagu kodanikupalk ja
vanemaid. Meie lauluisa on kirjutanud eepose „Kalevipoeg“, mille järgi me
ennast identifitseerime, kuid ta on kirjutanud ka teise märkimisväärse teose, mis
peaks olema meile hoiatuseks - „Kilplased“. Need on nagu kaks alternatiivmaailma.
Kes me siis oleme? Me peame ennast tarkadeks, kuid ka kilplased olid targad.
Alguses, siis … „Sest ja sellepärast, et kõikide kõrge tarkus
ja lai mõistus siin ainuke süü on, mispärast meid kodunt ära kutsutakse ja
igalt poolt meie kaela peale läkitatakse, misläbi meil majapidamises väga palju
kahju kasvab. Et nüüd asjalugu tõesti nõnda näitab, siis on selgem kui
päevavalgus, et selle tarkusest sündinud kahju vastu paremat abi ei ole kui
rumalus. Rumalus ja alpus saab meid edaspidi nende vastu varjama, kes meid meie
tarkuse pärast taga kiusasid. … Nii nagu enne suure tarkuse läbi, peab
hiljemini kilplaste nimi kõrgete alpustegude läbi maailmas hiilgama.” Ja
lõpuks: „Kilplased olid oma alpuses nõnda harjunud, et nemad edaspidi enam
midagi ei võinud mõtelda ega teha, mis mitte selge alpus ei oleks olnud.” (F.R.
Kreutzwald. „Kilplased” Varrak 2004.Lk 32/114). Vaat selline õpetlik, aga kurb
lugu. Millist müüti me usume? Mille järgi tegutseme?
Aga õnneks mitte kõik ühiskonnad ei unele koti
peal mediteerimisest, osadel on rohkem eneseteostuse usku. Šveitsi referendumil ilmnes, et 77%
hääletanutest ei olnud nõus kodanikupalga kehtestamisega. Ei nõustunud, et
neile makstakse 2250 EUR kuus tööl mittekäimise eest. Väga tark ja
enesekaitseline otsus. Hea eeskuju, mille poole püüelda.
Artikli lõpp
Targutusi:
Daniel
Goleman „Keskendumine. Edu varjatud pant“ Tänapäev 2014
Lk
12 „Et juhid saavutaksid vajalikke tulemusi, läheb neil tarvis kõiki kolme
keskendumisliiki. Sisemine keskendumine suunab järgima intuitsiooni ja
põhiväärtusi ning aitab langetada parimaid otsuseid. Muu keskendumine parandab
suhteid teiste inimestega. Väline keskendumine aitab orienteeruda maailmas
selle laiemas mõistes. Juht, kes ei ole häälestatud oma sisemaailmale, on ilma
tüürita; see, kes ei mõista teisi, kobab pimeduses; need kes ei pööra
tähelepanu suurematele süsteemidele, mille piires nad tegutsevad, on
kaitsetud.“
Lk
28 „Tähelepanu ei ole veniv õhupall, mida saab jagada kaheks, vaid kõigest
kitsas, piiratud mõõtmetega toru. Me mitte ei jaga tähelepanu, vaid lülitame
hoopis kiiresti üelt ülesandelt teisele. Niisugune ümberlülitamine takistab aga
tähelepanu täies mahus ja keskendunult kasutamast“
A.
W.
Wies „Karl Suur“ Kunst 1999
Lk
70 „Põgus pilk ajalukku jätab Karlist eelkõige sõjamehe, sõjapidaja mulje.
Siiski on see mees liiga mitmekihiline ja mitmetahuline, et sobituda sellisesse
jämedasse skeemi. Karl eelistas, vastupidi, vahendina alati poliitikat sõjale.“
„
(…) oli Karl sõdades alati võidukas. Ka Karl Martell ja kuningas Pippin ei
olnud kunagi sõda kaotanud, nii et frangid elasid tavatus uskumuses, et frangid
tähendabki võitjaid.“
Lk
72 „Kreeka vanasõna ütleb ja tabab täpselt frankide võimu laienemise doktriini:
Olgu frangid su sõbrad, aga mitte naabrid.“
Lk
135 Baieri hertsog Tassillo III st „ Tema traagika seisnes selles, millst
saavad alguse peaaegau kõik katastroofitatd: jõuvahekordade mittemõistmisest,
reaalsusetaju kaotamises.“
Lk
136 Baieri liidendamisest „ Kehtestati Frangi krahvkondlik kord ja juhtimisse
kaasati Baieri aadlikud. Karli käsi jäi leebeks. Tema poliitikaks oli
integratsioon, mitte konfrontatsioon.“
Lk
165 „Üldjuhul olid need piiskopilinnad, mis päästsid linnakultuuri jäänused.
Nii Merovingide kui ka Karolingide ajal kuritarvitati linnu kivimurdudena
ja nende müüride vahele tekkisid
väikesed põllumajandusasulad.“
No comments:
Post a Comment